vosse schreef:sbientje schreef:algemeen gesproken vind ik dat je niet moet fokken met een aandoening die duidelijk de kwaliteit van leven vermindert, die aanleiding geeft tot skeletafwijkingen (zoals die achtste wervel van hierboven, of bijv. een aangeboren knikstaart)
In hoeverre heeft een knikstaart beperking op de levenskwaliteit?
Nikkie van mij heeft een knikstaart, zij heeft nergens last van, maar als ik met haar had gefokt kunnen nakomelingen van haar wel last krijgen van hun ruggengraat. Helemaal precies weet ik het niet meer, heb er een heel artikel over gehad, maar dat ben ik kwijtgeraakt.
Heb het op internet gevonden.
Afwijkingen staartwervels:
Afwijkingen aan staartwervels behoren tot de skeletafwijkingen. Ze kunnen verschillend van vorm zijn, afhankelijk van het defecte gen of de defecte genen.
Zo kan de staart afwezig, te kort met een stop einde of een stompstaart zijn.
De staart kan één of meerdere knikken vertonen van verschillende vorm, haken en niet verstrijkbare krommingen.
Er kunnen te weinig of teveel wervels zijn en soms dubbel. Ook afwijkingen aan de tussenwervelgewrichten komen voor.
Knikstaarten kunnen overigens nog enkele weken na de geboorte optreden. Beperken deze staartafwijkingen zich tot de staart, dan heeft de hond hier geen last van en zal onbekommerd kunnen leven.
Wordt er echter met deze honden gefokt, dan kunnen dergelijke misvormingen gaan optreden in het nageslacht.
Deze beperken zich dan zelden tot de staart, maar treden in andere delen van de wervelkolom op.
Voorbeelden hiervan hebben wij bij honden gezien in de halswervels, borst- en rugwervels en lendenwervels.
Ook zijn er voorbeelden van gespleten verhemelten, waterhoofden, scheve kaken, misvormingen aan de ribben, teveel of te weinig tenen en te korte onderbenen.
Er stonden nog meer afwijkingen in die nakomelingen van een knikstaart kunnen krijgen, maar die krijg ik niet gekopiëerd. Ze kunnen ook nog afwijkingen krijgen aan het hart en het vatensysteem.