Wauw wat een reacties!!
Iedereen heel erg bedankt!! Ik heb nu al veel geleerd en ik denk inderdaad dat veel het aan het juiste eind hebben.
Hij is gewoon super onzeker, wat er het eerste jaar in zijn leventje is gebeurd weet ik dus niet. Wel dat de reden is geweest dat hun zoon niet normaal met de hond om kon gaan, te druk? te ruig? Ze hadden hem al een paar keer gewaarschuwd, zoon ging door en zo belande hij op marktplaats.... waar hij nog maar 10 minuten op heeft gestaab omdat ik op slag verliefd was bij het zien van zijn foto en binnen een uur bij de mensen op de stoep stond

. (ik was al drie maanden aan het zoeken, ook bij asiel langsgeweest).
Het is echt een goedzak, mag ook graag bij ons zijn. Is ook liever niet alleen. (ik werk thuis dus vaak is hij ook niet alleen). Heel af en toe een paar uurtjes maar als het kan gaat hij mee. Ik heb drie dochters ook allen gek op hem... huilt bijvoorbeeld mijn jongste dan gaat hij er direct heen! Als ze aan het spelen zijn, dat zit/ligt hij er een paar meter vanaf..... speelt af en toe patient

Vind werkelijk alles goed. Daarbij is hij volgens mij ook heel gevoelig voor stemmingen? Onze hond is een paar weken terug 1 hele nacht bezig geweest... janken, zacht blaffen, heb hem wel drie keer in de tuin gelaten niks hielp. Man nog een blok om geweest werkelijk de hele nacht met de hond bezig geweest..... de volgende dag hingen er blauwe vlaggetjes bij de achterburen

(oke dit is het enige wat ik kan bedenken, hij is nooit onrustig in de nacht. (mijn man denkt dat het onzin is, maar ik weet het niet)
(
Maar nu ik dit allemaal zo lees, vind ik het best wel zielig dat hij zo onzeker is. Het is mij nu wel duidelijk waardoor het komt.....

Wij gaan in ieder geval eerst een werpstok aanschaffen en er alles aan doen om onze hond te beschermen. (dat deden we natuurlijk ook al). Maar het is nu wel duidelijk dat hij een beetje het sulletje onder honden is omdat hij zo onzeker is en daarom een makkelijk slachtoffer is en meer aanvallen niet uitgesloten zijn. Mijn man vertelde net, dat er gisteravond weer een hele grote hond aan de riem enorm tekeer ging richting onze hond.
Mocht iemand nog een tip hebben voor een goede trainer/cursus in Friesland dan hoor ik het graag. Wij hebben het beestje in onze harten gesloten en willen er alles aan doen om hem een leuk leventje te bezorgen.