Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lets have fun

Re: Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Ongelezen bericht door lets have fun »

Op het laatste filmpje zie ik niet een rottweiler die speels reageert maar een rottweiler die het spel tussen manu en de ridgeback wil afbreken. Hij rent er een paar keer pontificaal tussen door en haalt manu er bij weg. Misschien vind ie wel dat de ridgeback van hem is? Dan is het duidelijk en schudt manu zich uit.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

lets have fun schreef:Op het laatste filmpje zie ik niet een rottweiler die speels reageert maar een rottweiler die het spel tussen manu en de ridgeback wil afbreken. Hij rent er een paar keer pontificaal tussen door en haalt manu er bij weg. Misschien vind ie wel dat de ridgeback van hem is? Dan is het duidelijk en schudt manu zich uit.
Nu zie ik het inderdaad. Het schudden en dan terug komen, het blokken door de Rottweiler, eigenlijk precies wat Manu doet bij honden die zich met zijn groep bemoeien.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Manu schreef:
lets have fun schreef:Op het laatste filmpje zie ik niet een rottweiler die speels reageert maar een rottweiler die het spel tussen manu en de ridgeback wil afbreken. Hij rent er een paar keer pontificaal tussen door en haalt manu er bij weg. Misschien vind ie wel dat de ridgeback van hem is? Dan is het duidelijk en schudt manu zich uit.
Nu zie ik het inderdaad. Het schudden en dan terug komen, het blokken door de Rottweiler, eigenlijk precies wat Manu doet bij honden die zich met zijn groep bemoeien.
En wat Rufus zou doen :mrgreen: Verder geen ramp hoor. De honden begrijpen elkaar prima.Je roept hem ook terug dus niks aan de hand
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Manu is een enorme patser en dat gaat een keer fout! En Sultan is heel erg opdringerig. Doran zou dat niet trekken, die staat z'n mouwen op te stropen bij dit soort honden (gebeurt niks want dat mag hij niet) Zinzi zou ze beiden flink afsnauwen, die moet dat onbeleefde gedrag niet, zeker niet als ze onder haar staart willen duiken. Luna trekt zich er niks van aan, die loopt :pffff: weg.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Marjoleine schreef:Sultan is een beetje een sukkel wat manieren betreft. Hij gaat wel netjes weg maar ik geloof niet dat hij snapt wat het triggert ;)
Manu is een patser. Willemijn had hem al tien keer van die dijk geschoffeld :mrgreen:

Ik vind het ook allemaal wat opdringerig. Als mijn honden met z'n allen om één hond gaan staan dringen stuur ik ze weg, ik vind dat te ver gaan.
Voor je het weet snauwt zo'n hond uit onbehagen en heb je gedoe.
Dinthe heeft die neiging ook, die heeft het reuze met zichzelf getroffen en wil dat met iedereen delen. Nou, ehm, nee.
Veel honden zitten niet op dat lollige gedoe te wachten. ;)
Dit dus. Je merkt dat ze samen werken. Sultan is een lomperik met een plaat voor zijn kop :mrgreen: Manu is serieuzer in zijn doen en laten. Luna profiteert van de stoere mannen om haar heen, die durft daardoor wat meer te doen dan ze eigenlijk aan kan. Dat zie je als ze bij groepje pointers staat, ze heeft geen back up en is daardoor wat onzeker. Die snauw van pointer is niet zomaar, Sultan is opdringerig en deze hond roept alvast: blijf weg!

Zelf zou ik voortaan Sultan aan de riem houden, ook al is hij wel makkelijker in de omgang dan Manu. Ik denk dat als Sultan er niet op af gaat in zijn overenthousiaste, dat Manu een stuk minder stoer is.
Mijn Noah zou het aan de ene kant geweldig vinden die reuen, maar die zou ook heel snel van zich afbijten omdat zowel Sultan als Manu te opdringerig zijn.
Perry en Noah

Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Manu en Ben zouden een hele slechte combi zijn. :mrgreen:
Ik heb het idee dat ze zich ook behoorlijk gesterkt voelen samen en daardoor samen 'de wereld aankunnen'
Apple zou er in ieder geval alles aan doen om dit soort situaties te vermijden, ze zou ook uitvallen trouwens, niet dat ze bijt verder.
Luna lijkt me een hele nette en sociale dame.
Ik vermoed dat als je een keer de verkeerde treft het nog wel eens goed fout zou kunnen gaan, maar waarschijnlijk niet als je er tijdig bij ingrijpt. Ik geloof niet dat Manu echt op zoek is naar ruzie, meer op zoek naar controle en uittesten van de andere honden, maar dat als het gebeurd, hij ook niet vies zou zijn van een vechtpartijtje
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Trouwens kleine aanvulling. Ik vergelijk Sultan met een jonge gozer die meteen onder een rokje gluurt of er iets te halen valt :LOL: Niet eerst netjes een hand geven, maar meteen gluren of aan een vrouw haar borsten zitten. En dan verbaast is dat hij een klap in zijn gezicht krijgt als hij dat doet.
Manu is een type oh oh cherso, loopt het liefst met zijn gespierde borst naar voren en roept dan: heeee kijk mij! He jij daar! :pffff: Als hij een klap in zijn gezicht krijgt, is hij even verbaasd en weet niet exact terug te reageren.

Zo zie ik het als het mensen waren :tongue:
Perry en Noah

Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Zoals jullie er nu allemaal over praten lijken het wel echte probleemhonden/ situaties. Ze geven aan dat dit uitzonderlijke ontmoetingen zijn dan neem ik aan dat het normaal gesproken anders gaat. Het lijkt melij heel erg prettig als dit het meest vervelende gedrag is wat je hond laat zien. Als Skye zo begroet zou worden zou ik graag willen dat er ingegrepen zou worden door de baasjes, maar dat gaan ze geloof ik van nu af aan ook doen. Is dit echt zo extreem opdringerig dan?

Ik vraag het niet om moeilijk te doen, maar echt om het beter te snappen en er van te leren.
Sultan begroet wat te opdringerig in een paar situaties. Dan krijgt hij een nette reactie en reageert hij netjes. Lijkt mij prima toch?
Manu komt overal erg zelfverzekerd op af, maar hij klapt er niet bovenop. Mooi dat toch?

Of misschien ben ik gewoon verpest door de mensen die hier rond lopen. Die zouden bij dit gedrag blij zijn dat hun hond zooi sociaal is en zeker niet ingrijpen, maar lekker blijven staan tot het mis gaat.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vind dit dan wel weer écht een beetje jammer. Ik houd heel erg van dingen leren en sta overal voor open. Maar dit gaat een beetje ver hoor. Ik geef volgens mij heel duidelijk aan dat dit zeldzame momenten waren en dat wij nog ontelbaar honden tegen kwamen, waar er totaal niks aan de hand was. Wij hebben ook op het forum mee gelopen met groeps wandelingen en lopen dagelijks in nieuwe gebieden. Er gebeurd nooit was, dit was uniek wat het ontzettend fijn maakte dat wij precies dat op film hadden.

Moet ik filmpjes plaatsen over leuke begroetingen en spelende honden? Daar heb ik er namelijk ontelbaar van.

Sultan gaat helemaal niet aan lijn. Het is een wereldhond, die hartstikke sociaal is en zich laat corrigeren waar nodig. Hij zal nooit een punt willen maken en zal altijd terug deinzen.

Mijn hemel. Alles prima, maar ik heb geen zin dat de honden worden neergezet als probleem honden. Zij zijn allemaal alles behalve dat. Veel mensen, die hun in het echt kennen, zullen dat beamen. Dit waren uitzonderingen waar het even niet goed ging. Leermomenten. Daar mag op gereageerd worden met meningen.. maar hier krijg ik een beetje buikpijn van. Hier leer ik overigens niks van ook.

Ik pas even. Kan goed tegen kritiek, ook over mijn honden. Maar ik laat ze niet weg schepen alsof het probleemhonden zijn die zich altijd opdringen. Maak volgende keer wel filmpjes in de opvang of op strand of waar dan ook. Dan laat ik de 9 leuke momenten zien ipv het ene minder leuke moment. Want kennelijk denken nu mensen dat dit hun normale gedrag is, terwijl ik al 3 keer heb benadrukt dat dit gedrag juist afwijkt van het normale en wij er van wilde leren..

Zo en nu ga ik slapen :D slaap lekker allemaal.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik weet niet wie je met 'jullie allemaal' bedoelt, maar ik zou dit niet omschrijven als probleemhonden. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben als ik deze roedel tegen zou komen: Mila zou wel even van zich af snauwen - die staat nogal op een gepaste etiquette bij het begroeten - maar dat gebeurt in de filmpjes ook en daar werd correct op gereageerd.
Je kunt dit volgens mij makkelijk bijsturen door de honden bij je te roepen op het moment dat je ziet dat een andere hond het niet zo leuk vindt en door ze alleen kennis te laten maken met een andere hond als ze kalm zijn. Ik heb totaal niet het idee dat ze kwaad in de zin hebben, dus ik zou me zelf met zo'n ontmoeting niet veel zorgen maken.

Ik krijg bij Manu, die wel echt wat meer patst, ook niet het gevoel dat er iets van dreiging van uitgaat. Maar ik zou zelf wel opletten in situaties met andere zelfverzekerde reuen, want die zitten natuurlijk niet altijd op dit gedrag te wachten. Als hij dit zou doen bij een reu die niet zo tolerant is of confrontaties niet uit de weg gaat, zou het best eens mis kunnen gaan.
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

*Skye* schreef:Zoals jullie er nu allemaal over praten lijken het wel echte probleemhonden/ situaties. Ze geven aan dat dit uitzonderlijke ontmoetingen zijn dan neem ik aan dat het normaal gesproken anders gaat. Het lijkt melij heel erg prettig als dit het meest vervelende gedrag is wat je hond laat zien. Als Skye zo begroet zou worden zou ik graag willen dat er ingegrepen zou worden door de baasjes, maar dat gaan ze geloof ik van nu af aan ook doen. Is dit echt zo extreem opdringerig dan?

Ik vraag het niet om moeilijk te doen, maar echt om het beter te snappen en er van te leren.
Sultan begroet wat te opdringerig in een paar situaties. Dan krijgt hij een nette reactie en reageert hij netjes. Lijkt mij prima toch?
Manu komt overal erg zelfverzekerd op af, maar hij klapt er niet bovenop. Mooi dat toch?

Of misschien ben ik gewoon verpest door de mensen die hier rond lopen. Die zouden bij dit gedrag blij zijn dat hun hond zooi sociaal is en zeker niet ingrijpen, maar lekker blijven staan tot het mis gaat.
Er wordt gevraagd hoe anderen het zien, het gedrag op deze specifieke filmpjes. Dus daar zijn alle reacties ook op gebaseerd. Het zijn geen rothonden maar Manu en Sultan laten wel gedrag zien waar ik aan zou werken of eerder af zou kappen.
Ik heb ook geen schattige allemansvriend als hond maar daar anticipeer ik wel op, ze krijgt weinig ruimte om zich achterlijk te gedragen. Overigens zou ik het niet nodig vinden om het gebied te vermijden, Manu.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Lunatic schreef:Manu is een enorme patser en dat gaat een keer fout! En Sultan is heel erg opdringerig. Doran zou dat niet trekken, die staat z'n mouwen op te stropen bij dit soort honden (gebeurt niks want dat mag hij niet) Zinzi zou ze beiden flink afsnauwen, die moet dat onbeleefde gedrag niet, zeker niet als ze onder haar staart willen duiken. Luna trekt zich er niks van aan, die loopt :pffff: weg.
Ik doelde op deze reactie. Ik vind dat echt overtrokken.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Sulluna schreef:
Lunatic schreef:Manu is een enorme patser en dat gaat een keer fout! En Sultan is heel erg opdringerig. Doran zou dat niet trekken, die staat z'n mouwen op te stropen bij dit soort honden (gebeurt niks want dat mag hij niet) Zinzi zou ze beiden flink afsnauwen, die moet dat onbeleefde gedrag niet, zeker niet als ze onder haar staart willen duiken. Luna trekt zich er niks van aan, die loopt :pffff: weg.
Ik doelde op deze reactie. Ik vind dat echt overtrokken.
:80: Omdat ik zeg dat dat een keer fout gaat? Of omdat mijn reu dit niet zou pikken? Je heb nou eenmaal een hoop reuen die dit gedrag niet leuk vinden en je heb een hoop honden met een grote persoonlijke zone, mijn reu is er daar één van, nou zou het met hem niet fout gaan omdat ik dat niet toesta, maar zo lopen er dus veel meer reuen rond.
Volgens mij zeg ik niks raars hoor, er zijn geeoon zat honden en dan vooral reuen die niet gedient zijn van dit soort gepats/opdringerige gedoe.

Maar als dit uitzonderingen zijn (allemaal in 1 wandeling?) dan zou ik me er niet zo druk om maken, je vraagt toch wat mensen van deze filmpjes en deze situaties denken? :scratch:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sulluna
Zeer actief

Het woordje "enorme" en "heeel erg" vind ik overtrokken ja.

Nou 2 filmpjes zijn van de zelfde roedel als je goed kijkt. En dat kleine witte hondje dat was heel raar. Vonden we allebei. Dáárom plaatste wij het. ( staat dik gedrukt in de op ;) )
Die ene roedel van 2 filmpjes, daar gaat de rott naar manu, niet andersom. Dus 2 momenten van Sultan en 2 momenten van manu.. ik denk dat wij ruim 20 honden tegen kwamen. Dus sja, als jij dat veel vindt.. dat kan. Wij vonden dat ook, vandaar dat we het lieten zien omdat wij dat nog nooit hadden mee gemaakt.

Gek trouwens, dat je zegt als dit uitzonderlijke situaties zijn dan is er niks om druk over te maken. Dat staat letterlijk 5 keer in dit topic. ( waarvan dus dikgedrukt in de OP)
Sulluna
Zeer actief

En meningen heel graag. Maar wat wij vroegen is wel een mening, met in het achterhoofd dat dit uitzonderingen waren. Als ze 9 van de 10 honden zo begroeten, was het denk al ontelbaar keer fout gegaan. En liepen wij niet in die drukke gebieden, want dan gaat de lol er snel af :)

Ik vind het dan dus niet prettig als er een mening wordt gegeven, op basis van honden die altijd zo doen. Nogmaals, ik zet morgen de rest van de filmpjes er wel op. Want een normale begroeting is bij hun vele malen bekender dan dit ( en bij ons ook, dat was het punt. Wij wilde begrijpen waarom ze zich hier zo anders gedragen.. wat er anders is dan anders)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ik snap echt niet waarom je je zo aangevallen voelt, mijn taalgebruik kan je minder prettig vinden misschien, maar ik zeg nergens dat ik het rot honden vind ofzo :scratch:
Ik vertel alleen wat ik zie en hoe mijn honden en dan hoofdzakelijk mijn reu erop zou reageren (als hij de kans kreeg)
Manu

Voor mij is het geen uitzonderlijke situatie. Wel die met de Rottweiler en de kleine mix. Maar de benadering van de zwarte kruising is mij niet vreemd. Het geregel van Manu is mij ook niet vreemd.
Natuurlijk is het confronterend om te lezen, maar ik denk wel dat het iets is waar ik meer bovenop moet zitten.

Ik zie veel mensen reageren dat hun hond zus of hun hond zo zou reageren. Toch ben ik benieuwd of dat zo is. Er zijn namelijk nauwelijks momenten waarop de honden uit elkaar gaan met spanning, het wordt altijd opgelost. En netjes. Manu is dan wel een irritante patser maar hij is wel thuis in zijn praatjes en doet op het juiste moment toch vaak de juiste dingen. Ik zie alleen zo veel dat beginstuk mis gaan, de kennismaking. Als in: onbeschoft.

Ik heb dit topic geopend om meer inzicht te krijgen en daardoor zelfverzekerder te worden in het lezen van de honden en daarmee ook het wandelen. Echter loop ik nu al de hele middag met een knoop in mijn maag.

Manu is geen oh oh Cherso type, hij is meer een arrogante kwal. Slim en best wijs maar met een iets te groot ego en test hoe ver hij daarin kan gaan. Ik heb hem daarin te vrij gelaten.
Hij is met reuen niet de sociaalste, maar met teven en vooral ook bange of kleine honden is het een lieverd. Pups lopen aan zijn zij, bange honden leunen tegen hem aan.
Ik vind het daarom raar dat zoveel in dit topic een conflict met hun hond verwachten. Ik zou dat eigenlijk wel eens willen zien. Ik denk namelijk van niet, als ik mijn hond een beetje goed inschat.

Ik merk dat ik me de reacties erg aantrek en dat is mijn fout, ik vraag jullie mening en die van sommigen komt hard aan. Niet omdat ik mijn hond als poelewoefje zie maar omdat hij als een probleemgeval of irritante hond omschreven wordt. Niet met zoveel woorden maar het komt er wel op neer. Zo zie ik hem echt niet en dat is hij ook niet.

Ik wil jullie bedanken voor de reacties en ik ga er harder mee aan de slag.
Thomas
Zeer actief

Ongelezen bericht door Thomas »

De Boxerkruising:
De Boxerkruising vind het best spannend om kennis te maken met zoveel honden tegelijk. Luna en Uma reageren heel mooi. Manu
was ook benieuwd hoe de Boxerkruising reageerde, maar is te direct met het duidelijk maken van. Sultan is ook opdringerig.

Het kleine hondje.
Manu vindt het kleine hondje vooral confronterend. 'Zeg, jij wordt besnuffeld door mijn roedel, dan hoor jij je onderdanig op te slellen. En je blijft van mijn teven af.'
Sultan probeert kennis te maken, dit keer wat minder opdringerig.
Luna vindt het zelfverzekerde hondje hélemaal geweldig.

De pointers.
Luna vindt het best spannend om in één keer zoveel aandacht te krijgen. Daar reageert ze trouwens heel mooi op.
Sultan is opdringerig.

De Rottweiler en Ridgeback.
Op het begin zie je de Rottweiler patsen. De Ridgeback weet het niet zo goed.
Sultan is erg bezig zijn mannetje te staan bij beide honden. De Ridgeback druipt een beetje af, maar de Rottweiler is er niet van gediend.
Sowieso zijn de Rott en de Ridge de eigenaresse best aan het claimen.

Het laatste filmpje.
Inmiddels is er wat afgetast en is het wat duidelijker hoe ze tegenover elkaar staan. Nu is het de kunst om de spanning er een beetje af te halen. Dat doen ze vaak door het er lekker uit te rennen, en laten zien dat er weinig kwade bedoelingen meer zijn (Door middel van spelbogen e.d.)

Zo kijk ik ernaar. ;)
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Manu schreef:Voor mij is het geen uitzonderlijke situatie. Wel die met de Rottweiler en de kleine mix. Maar de benadering van de zwarte kruising is mij niet vreemd. Het geregel van Manu is mij ook niet vreemd.
Natuurlijk is het confronterend om te lezen, maar ik denk wel dat het iets is waar ik meer bovenop moet zitten.

Ik zie veel mensen reageren dat hun hond zus of hun hond zo zou reageren. Toch ben ik benieuwd of dat zo is. Er zijn namelijk nauwelijks momenten waarop de honden uit elkaar gaan met spanning, het wordt altijd opgelost. En netjes. Manu is dan wel een irritante patser maar hij is wel thuis in zijn praatjes en doet op het juiste moment toch vaak de juiste dingen. Ik zie alleen zo veel dat beginstuk mis gaan, de kennismaking. Als in: onbeschoft.

Ik heb dit topic geopend om meer inzicht te krijgen en daardoor zelfverzekerder te worden in het lezen van de honden en daarmee ook het wandelen. Echter loop ik nu al de hele middag met een knoop in mijn maag.

Manu is geen oh oh Cherso type, hij is meer een arrogante kwal. Slim en best wijs maar met een iets te groot ego en test hoe ver hij daarin kan gaan. Ik heb hem daarin te vrij gelaten.
Hij is met reuen niet de sociaalste, maar met teven en vooral ook bange of kleine honden is het een lieverd. Pups lopen aan zijn zij, bange honden leunen tegen hem aan.
Ik vind het daarom raar dat zoveel in dit topic een conflict met hun hond verwachten. Ik zou dat eigenlijk wel eens willen zien. Ik denk namelijk van niet, als ik mijn hond een beetje goed inschat.

Ik merk dat ik me de reacties erg aantrek en dat is mijn fout, ik vraag jullie mening en die van sommigen komt hard aan. Niet omdat ik mijn hond als poelewoefje zie maar omdat hij als een probleemgeval of irritante hond omschreven wordt. Niet met zoveel woorden maar het komt er wel op neer. Zo zie ik hem echt niet en dat is hij ook niet.

Ik wil jullie bedanken voor de reacties en ik ga er harder mee aan de slag.
Ik reageerde ook met "als mijn hond..." maar dat ligt dan ook aan mijn hond he ;) haar lontje is niet zo lang en ze hecht enorm aan rustige beleefde ontmoetingen. En waarom ik dan bang zou zijn dat het fout gaat is omdat ze dan goed van zich afsnauwt of ze verstijfd dat gebeurt ook nog wel eens als er meerdere honden om haar heen draaien en ik weet niet hoe een roedel daarop reageert. Dat is 1 keer fout gegaan, bij een roedel die nog een tikje dwingender op andere honden afging dus, zoals ik al zei, ben ik er wel gevoelig voor. Wees je er van bewust dat dit gedrag ook met de tijd kan toenemen, hoeft niet kan wel.

En verder denk ik ook zeker niet dat Manu een rothond is ;) Sultan ook niet.
Het is eigenlijk gewoon niet slim om bij dit soort filmpjes meningen te vragen van een heel forum je weet zelf al dat hun gedrag niet helemaal je het is op de filmpjes en dat krijg je dan ook te horen maar dan wel gelijk van heel veel mensen. Ik zou ook geen filmpjes plaatsen van leuke ontmoetingen er is altijd wel iets op te zien waarbij iemand de behoefte heeft het te moeten zeggen.
Afbeelding
Manu

Maar als je niets plaatst leer je er ook niets van ;) Ik plaats ze inderdaad omdat het gedrag niet je van het is, met die mededeling erbij.
Ik zie ook reacties met alleen hoe iemands hond zou reageren maar de vraag was wat je ziet gebeuren bij de werkelijke situatie op film. Die gaf jij ook :)

Ik ben ook een muts hoor ;)
Ik weet hoe hij is, ik vind het af en toe een rothond maar hij is er wel een die met 90% van de honden door een deur kan en dat komt in deze filmpjes juist niet naar voren omdat ik hiervan het meest aan die hondentaal zou leren.

Maar goed, dan wordt er geschreven: als ik jullie zou tegen komen dan..
Dat is niet eerlijk, ik zet er nog dikgedrukt bij dat dit juist situaties zijn die weinig voorkomen. Op die boxador na zoals ik al zei en inderdaad toevallig op dezelfde wandeling.
Manu

Ho nee, ik geef al meerdere keren aan dat ik er meer bovenop ga zitten en ik ga hier zeker mee werken. De 3 seconden regel vind ik een mooie.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Wat ik zelf altijd ervaar als ik naar een groep honden kijk zoals hier, is de diversiteit van honden.
Verschilende rassen en leeftijden, mannetjes, vrouwtjes en verschil in karakter.
Bij het kijken naar de honden, is het goed om te zien of een hond doet wat bij hem past, wat Manu doet past bij hem en de reactie van de ander zal ook bij die ander normaal zijn.
Toen Herman jong was maakte het hem niets uit, wie wat deed, hij danste er wel omheen en vermaakte zich. Toen hij rond de 4,5 jaar was, ging hij grenzen aangeven. Hij houdt niet van dicht op zijn lijf en discrimineert,herders, boxers en nog zo wat rassen en dollende pubers, zonder grenzen worden ook terechtgewezen.
Ik vind het dus helemaal niet raar dat er allerlei soorten communicatie plaats vindt, waarbij het even duurt voor alles duidelijk is en de spanningen vind ik ook niet echt bijzonder.
Het lijkt mij duidelijk, dat als iets niet in verhouding is, je je hond uit de situatie haalt. Ik zou niet slaperig gaan doen als ik daarbij stond, maar wat daar gebeurt is volgens mij normaal.
Volgens mij doen jullie het echt goed en is die knoop in je maag niet nodig. Laat de honden in hun waarde en zijn zoals ze horen te zijn. Dat sturen en begeleiden doen jullie toch al.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Er wordt heel erg uitgegaan van eigen honden, en dat daarmee conflict kan ontstaan. Terwijl ik me afvraag of dat in de praktijk ook wel echt zo zou zijn. Wij zien een hond misschien op een bepaalde manier, terwijl onze eigen honden ze anders interpreteren.
Manu lijkt me (in deze filmpjes) niet uit op ruzie, het is gewoon een regelbaasje. En Sultan, is een beetje :Q:
Het komt op mij over alsof sommige mensen (hier en elders) een beetje krampachtig met hond hond contact omgaan. Op een echte escalatie zit niemand te wachten, maar een snauw en een douw is geen hond slechter van geworden. Maar ik zal dan wel bestempeld worden als gemakkelijk.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Waarom wordt patsen zo negatief gezien, hij laat zien wie hij is, dat geeft toch duidelijkheid. Ik ervaar dat niet meteen als uitlokken en eigenlijk wel passend. Een hond kan zich toch niet anders presenteren dan hij is, als de kennismaking geweest is, is er duidelijkheid en kun je dingen gaan doen. Het lijkt me een heel duidelijke, open hond. Op de filmpjes was er een kennismakingsronde aan de gang.

Dat is juist zo lastig met communicatie met veel mensen, die hebben vaak een agenda.

Ik bedoel niet te zeggen dat elke hond maar zijn gang moet gaan.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik schreef het ook, dat het met mijn hond niet goed zou komen. Maar dat ligt natuurlijk meer aan Xavi :mrgreen:

Je kunt wel overal op willen letten en willen denken, maar dan heb je toch ook geen leven? Er wordt hier op veel dingen gewezen waar niks mis mee is, maar je kunt geen perfectie creeeren. Tsja en er zijn vast zat die eens een hond treffen dat het niet goed gaat. Je kunt niet alles voorkomen.
Er zijn mensen die honden als Xavi los laten lopen, dat weet iedereen. Maar om daarom je eigen hond die wat patst niet meer los te laten, lijkt mij ook overdreven.

Vind het vervelend voor je dat je met een knoop in je maag rondloopt. Je bent begaan met je honden en wilt graag alles goed doen. Ik hoop dat je het wat los kunt laten en weer lekker gaat wandelen!
Afbeelding
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Het mooiste van honden hebben, is toch ze lekker uitlaten waar zij weer nieuwe soortgenoten ontmoeten? Ik ben van mening, dat je in een losloopgebied vaak sociale honden tegenkomt echt geen vechtersbaasjes. Net als bij die rott, als je goed kijkt op het einde.. dan hoor je mij sultan bij mij roepen en loopt nikki al met manu vast. We gaan het niet opzoeken, wij grijpen heus in. Dat witte hondje, wat we al eerder zeiden, zagen wij te laat. Hadden we eerder moeten ingrijpen, dat snappen we heus :)
Om te leren van dit soort momenten, wilde wij graag meningen. Die hebben wij gekregen en daar ben ik super blij mee. Maar, ik vind, sommige meningen een beetje overdreven. Dat mag toch ook? Want wij hebben 4 sociale honden. Wel allemaal hun eigen ding in de roedel, en dat zullen ze heus wel eens laten merken.. maar he, daar zijn het toch honden voor?

Hoe zit dat dan bij jullie? Als je 20-30 honden tegenkomt en alles is los en de jouwe ook.. Gaat dan elke begroeting hetzelfde? Is er dan nooit spanning? Onderdanigheid of dominantie? Is er dan nooit een snauw of onbeleefdheid? Zo niet, dan vind ik dat eerlijk gezegd bizarder ( is dat een woord haha) dan onze filmpjes.
Laatst gewijzigd door Sulluna op 02 jul 2015 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb geen makkelijke honden, maar ik gok dat juist Luna, Sultan en Manu niet het probleem zullen zijn als ik ze tegen zou komen, eerder Uma, omdat die takketeef van mij echt wel kijkt wat ze aan zou kunnen qua karakter(en daar bedoel ik niet mee dat er iets mis is met Uma hoor). :schrik: Ik gok namelijk dat Tessa helemaal stapelgek van Manu is, die houdt van patsers,. En nee, ik vind het geen Oh Oh Cherso types, meer het type dat rustig staat te kijken, maar als er iemand anders van gelijke kracht voor hem komt staan niet aan de kant gaat. Maar dat allemaal wel op een rustige manier. Het lijkt mij absoluut niet het vechterstype, hoewel dat ook afhangt van de andere hond natuurlijk. Tay zou nu nog aan de kant gaan voor hem, maar die mag het van mij gewoon helemaal niet. Sultan zou op zijn donder krijgen als hij meteen onder een staart duikt, maar daarna willen ze best kennis maken op de nette manier. En Luna heeft een te sterk karakter volgens mij, zodat ze beide niks zouden proberen of na 1 snauw afdruipen.

En ja, Manu patst, maar dat vind ik ook wel weer gewoon voor een reu, niet helemaal wenselijk, maar niet raar. Als Nikki er aan gaat werken lijkt mij dat voornamelijk om haar hond te beschermen, hoewel ik het eng vind om een hond op zo'n moment weg te roepen. En Sultan is niet erg beleefd, maar goed hij reageert wel op de correcties. Hij lijkt me trouwens het moeilijkste om wat te leren op dit gebied, dus hoe je normaal beschaafd kennis maakt. Gewoon, omdat hij de correcties van honden interpreteert als oprotten ipv rustig aan jij.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Sulluna schreef: Hoe zit dat dan bij jullie? Als je 20-30 honden tegenkomt en alles is los en de jouwe ook.. Gaat dan elke begroeting hetzelfde? Is er dan nooit spanning? Onderdanigheid of dominantie? Is er dan nooit een snauw of onbeleefdheid? Zo niet, dan vind ik dat eerlijk gezegd bizarder ( is dat een woord haha) dan onze filmpjes.
Gelukkig gaat het niet allemaal hetzelfde :ugh: Zou doodsaai worden.
Maar als je hier soms leest (voor de duidelijkheid, op heel het forum), heeft "iedereen" altijd perfecte honden en ziet men ook altijd alles ruim van te voren aankomen.
Zo perfect ben ik niet, en onze honden zijn dat ook niet. Truus snauwt als ze het zat is en beukt als ze een punt wil maken. Daar ga ik haar niet voor terugroepen hoor, dat merkt die andere hond vanzelf.
Cody is type Sultan, maar met een vleugje meer Manu en een tikje meer onzekerheid :wink: Niet ideaal in hond hond contact maar hij heeft in al die tijd nog maar 1 echt conflict gehad.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik schreef dat het met Ben niet goed zou komen omdat het zelf een enorme Macho is, en een vechtpartijtje niet schuwt :mrgreen: Hij loopt daardoor ook altijd alleen los in afgelegen gebieden.
En Apple is sowieso niet van ontmoetingen die door andere honden worden geïnitieerd, laat staan als er meteen eentje onder de staart duikt.

Ik geloof zeker dat veel momenten goed aflopen, hij zal het er ook niet zo maar op aan laten komen. Maar, als je dus wel een keer een hond treft die niet gediend is van gepats, denk ik dat een vechtpartijtje er wel in zit.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Wat leuk om te zien zeg, leerzaam!
Ik denk dat Manu een beuk van de Rottweiler kreeg omdat Manu met de ridgeback kennis maakte? Het leek wel of dat niet mocht van de Rottweiler. Het patsen van Manu zie ik niet eens echt zo maar dat kan aan mij liggen. Luna leek gewoon heel erg verliefd op dat kleine hondje, Mika kan zich net zo gedragen en gaat er dan bij gillen :mrgreen:

Mijn honden kan ik niet eens zomaar losgooien bij vreemde roedels, dat trekt Mika niet. Als ik daar een filmpje van maak moet je oorpluggen in :F:
En Gol kan patsen bij onzekere honden en die wegjagen. We hebben echt niet allemaal perfecte honden hoor :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”