Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dan zit heel Friesland vol met niet-normale mensen.
Oh, en Flevoland ook.
Er is niks raars aan die term hoor. Stropen is gewoon een hond die jaagt en vangt.
Ik vind die term dus wel raar omdat een hond zelf nooit met stropen bezig is. In mijn ogen (en in de ogen van een hond ook) dan. Een eigenaar kan stropen, maar dan is het moedwillig jagen om een beest te vangen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand het stropen noemt, behalve dan de meneer van SBB. Die noemt het vangen van een muis of een mol ook stropen trouwens.
En dan ongeoorloofd. Dat is stropen. Het op jacht gaan op dieren waar niet op gejaagd mag worden, jagen zonder jachtvergunning, buiten seizoen etc etc. Dit kan een hond dus niet doen, want die heeft daar geen besef van. Het is de eigenaar van de hond die stroopt. Een hond jaagt alleen en daarvoor hoeft hij zijn prooi ook niet te vangen. Wilde dieren jagen ook, echter is maar een klein percentage van hun jacht succesvol.
Al gaat een hond achter een vlieg aan, is het nog jagen.
Neeltje schreef: En dan ongeoorloofd. Dat is stropen. Het op jacht gaan op dieren waar niet op gejaagd mag worden, jagen zonder jachtvergunning, buiten seizoen etc etc. Dit kan een hond dus niet doen, want die heeft daar geen besef van. Het is de eigenaar van de hond die stroopt. Een hond jaagt alleen en daarvoor hoeft hij zijn prooi ook niet te vangen. Wilde dieren jagen ook, echter is maar een klein percentage van hun jacht succesvol.
sirene schreef:En een hond stroopt niet.
Stropen is als mens dieren gaan vangen om te doden, op te eten of te verpatsen. Daar gebruik je eventueel een hond voor.
Een hond die ongeoorloofd aan het jagen, hetzen, verontrusten is, die is wel degelijk aan het stropen.
Dan kan het nog zulk natuurlijk gedrag zijn, maar acceptabel is het allerminst.
Stropen is moedwillig dieren (proberen te) vangen. Door een mens dus. Eventueel met gebruik van hond. Dat per ongeluk een konijn vangen in losloopgebied stropen wordt genoemd is door van die mannen in groene pakjes verzonnen. Dat is geen stropen ook al wordt het in die kringen wel zo genoemd. Een hond kan al helemaal niet in zijn eentje stropen die is gewoon aan het jagen.
Denk ik niet, staat in de F&F wet n.l.
En die is niet verzonnen door "mannen in groene pakjes"
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sirene schreef:En een hond stroopt niet.
Stropen is als mens dieren gaan vangen om te doden, op te eten of te verpatsen. Daar gebruik je eventueel een hond voor.
Een hond die ongeoorloofd aan het jagen, hetzen, verontrusten is, die is wel degelijk aan het stropen.
Dan kan het nog zulk natuurlijk gedrag zijn, maar acceptabel is het allerminst.
Stropen is moedwillig dieren (proberen te) vangen. Door een mens dus. Eventueel met gebruik van hond. Dat per ongeluk een konijn vangen in losloopgebied stropen wordt genoemd is door van die mannen in groene pakjes verzonnen. Dat is geen stropen ook al wordt het in die kringen wel zo genoemd. Een hond kan al helemaal niet in zijn eentje stropen die is gewoon aan het jagen.
Denk ik niet, staat in de F&F wet n.l.
En die is niet verzonnen door "mannen in groene pakjes"
Maar het is niet de hond die stroopt, maar de eigenaar. De hond krijgt ook geen bekeuring, maar de eigenaar. De eigenaar moet ervoor zorgen dat de hond niet achter het wild aangaat. Stropen met hond.
Neeltje schreef:
Maar het is niet de hond die stroopt, maar de eigenaar.
Nee, het is de eigenaar die zijn hond laat stropen.
De meeste eigenaars laten hun honden niet moedwillig stropen, het merendeel doet net of hij het niet ziet.
En beide situaties vind ik even laakbaar.
sbientje schreef:het is natuurlijk een beetje kijk-mij-met-mn-jachthond om net te doen alsof je geen idee hebt wat mensen bedoelen als ze zeggen dat hun hond jaagt. Ik zie dat ook zo voor me, staat daar zo iemand in zo'n groenbruine outfit, laarzen en zo'n hoed op.. "oh uw hond jaagt ook? Bij welke combinatie gaat u mee, als ik mag vraaagen?"
Jagen vind ik op zicht en/of op geur achter wild aangaan, wegschietend wild najagen of zelfs vangen
Ja, en dan als een eigenaar staat te wachten tot zijn jagende hond terug komt, zeggen: "Neenee, je hond stroopt! Of had je hem toevallig een commando gegeven? Dan heb ik niks gezegd!"
Cleva schreef:Ik heb als kind nogal met stropers opgelopen. Het jagen betrof vooral met een halve krat bier achter de kiezen de konijnen/V-snaren van de buren jatten.
Af en toe een achtergebleven eendenpoot of buurtkat in een strik, dat ook.
Laten we daar nou maar niet te veel van maken.
Maar het mag gewoonweg niet en daarom heet het stropen. Je zult die eend maar zijn die na lang lijden je pootje verliest. Denk dat dat toch aardig zeer doet. Zeg je dat ook van de olifanten die worden gestroopt? Maar er nu niet teveel van? Enig idee hoeveel dierenleed er is door stropers? Moet je een keer een poosje bij de dierenambulance gaan werken. Echt heel leuk, heel leuk...........
Neeltje schreef:Maar het is niet de hond die stroopt, maar de eigenaar.
De meeste eigenaars laten hun honden niet moedwillig stropen, het merendeel doet net of hij het niet ziet.
Ik ben zo vaak wezen mollenjagen met mijn honden. Dat mag, hoor.
Of is het stropen?
Ik doe niet zo heel veel dan, zij wel. Ik geef geen commando's, dan zijn die mollen weg.
O, wacht, en als mijn wetter een rat vangt, is dat stropen? Of mag het wel als het ongedierte is?
Ik doe nooit of ik het niet zie trouwens, maar ik geef ook geen commando's. Dat hebben ze niet nodig. En de mollen zijn dan weg, zoals ik al zei.
Neeltje schreef:Maar het is niet de hond die stroopt, maar de eigenaar.
Ik ben zo vaak wezen mollenjagen met mijn honden. Dat mag, hoor.
Of is het stropen?
Ik doe niet zo heel veel dan, zij wel. Ik geef geen commando's, dan zijn die mollen weg.
O, wacht, en als mijn wetter een rat vangt, is dat stropen? Of mag het wel als het ongedierte is?
Ik doe nooit of ik het niet zie trouwens, maar ik geef ook geen commando's. Dat hebben ze niet nodig. En de mollen zijn dan weg, zoals ik al zei.
Onvoorstelbaar, zo snel als een mol door de grond weg rent als een hond daarop voorstaat.
vandale.nl schreef:ja·gen(jaagde of joeg, heeft gejaagd)
1 vervolgen en doden van wild
2 vervolgen, jacht maken
3 dwingen om te gaan; drijven: iem. op kosten jagen
4 zich snel voortbewegen: jagende wolken
Als een hond achter een konijn aanrent dan valt dat dus gewoon binnen de definitie van jagen. Net als jacht maken op een muis.
Wil je de definitie van jagen/jacht vernauwen dan zul je die in een context moeten plaatsen en uit moeten schrijven (niet voor niets dat dat gedaan wordt in wetten door aan te geven wat er geldt, waar het geldt en voor wie het geldt en wanneer).
Nog een leuke: stropen.
vandale.nl schreef:stro·pen(stroopte, heeft gestroopt)
<knip>
3 jagen, vissen op verboden terrein of zonder akte
Dussss. Ook stropen is jagen. Jagen zonder akte. Waarvan akte.
Ik vind het jagen als mijn honden achter een haas aangaan om hem op te vreten.
Maar moet zeggen de laatste tijd gaat het prima, al liep er gisteren schijnbaar een konijntje over het pad want ineens waren de meiden weg, maar ze kwamen ook zowat gelijk weer terug toen ik ze riep.
Vroeger zou ik rustig een kwartier of langer hebben moeten wachten voordat ze terug kwamen.
Vroeger ging Tama ook echt actief op zoek in de bosjes, maar dat is er tegenwoordig niet meer bij.
En muisjes uitgraven vind ik geen jagen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou. Groetjes Gonnie. Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
marian* schreef:Ik lees hier zo vaak van mensen die geen jachthond hebben dat hun hond jaagt, maar wat verstaan ze daar dan onder?
Als mijn 'niet' jachthond met een konijn in z'n bek aankomt noem ik het jagen, als mijn retrieverkruising (mag ik dat een jachthond noemen?) met een konijn aankomt noem ik het ook jagen.
Wat is de achtergrond van deze vraag? Gebruiken bezitters van 'niet' jachthonden de term 'jagen' verkeerd? Vind je dat als jachthondenbezitter een issue?
Jagen: bemachtigen, doden of het met het oog daarop opsporen van wild alsmede het doen van pogingen daartoe''.
stropen: wederrechtelijk jacht maken op wild.
Flora- en faunawet art. 16.3: dat een ieder verplicht is te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.
Hetzen: achter wild aan jakkeren. (Uit het duits)
Nu maar knutselen, dames en heren, wat je hond doet.
marian* schreef:Jagen doet een hond naar mijn idee alleen samen met de baas. Hond wijst aan en haalt op maar wel alleen als je er echt mee op jacht bent en de hond dus op commando aan het werk gaat. Muizen opsporen en uitgraven is eigenlijk ook hetzen maar dat vind ik geen ramp. Ik zou het wel een ramp vinden om een hetzende horizonflitser te hebben. Daar ging ik flink mee aan het werk.
Jagen met de baas is ontstaan (geselecteerd) vanuit het jagen om in de eigen behoefte te voorzien.
Honden die zelf wat vangen geen jagers noemen is wel een beetje een vreemde (moderne ?) kijk op de hond hebben.
Natuurlijk is het niet meer wenselijk, maar het gedrag is heel normaal en het hetzen noemen omdat je vindt dat jagen alleen maar samen met de baas (met een geweer) hoort vind ik op zijn zachtst gezegd nogal apart.
Jagen is één van de meest normale en natuurlijke driften van een hond.
Pukie vangt slangen op het terrein, ik noem dat geen jagen omdat ze niet bewust op zoek gaat, ze heeft een paar keer een slang op een paar meter afstand van me gegrepen en gekillt.
marian* schreef:Ik lees hier zo vaak van mensen die geen jachthond hebben dat hun hond jaagt, maar wat verstaan ze daar dan onder?
Als mijn 'niet' jachthond met een konijn in z'n bek aankomt noem ik het jagen, als mijn retrieverkruising (mag ik dat een jachthond noemen?) met een konijn aankomt noem ik het ook jagen.
Wat is de achtergrond van deze vraag? Gebruiken bezitters van 'niet' jachthonden de term 'jagen' verkeerd? Vind je dat als jachthondenbezitter een issue?
die vraag is al gesteld en ik heb hem ook, maar daar komt helaas geen antwoord op.
ik vind het hele topic gezeik over terminologie.
als je niet snapt dat alles wat hier genoemd wordt onder jagen valt kun je beter een cavia gaan kopen. wel uitkijken dat je kat die dan niet door de kamer jaagt...
Als ik tegen een willekeurig persoon zegt dat een hond jaagt snapt die gelijk wat ik bedoel. Als ik zeg dat ie hetzt snapt driekwart niet wat ik zeg. Ik hoor t ook nooit muv hier en kom t nooit tegen in de spreektaal. Voor mij is t gewoon jagen .
Mijn hond jaagt, of het nou konijnen, hazen, muizen, kwartels zijn. Zelfs zijn eigen schaduw is niet veilig. Hij doet dit overigens vaak zonder commando of opdracht
De Koning is dood, lang leve de Keizer Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Laat de door primitief instinct aangedreven mannetjes in groene pakken zich maar druk maken over deze terminologie, dan trekken wij er wel lekker met de hond op uit.
Neeltje schreef:
Maar het mag gewoonweg niet en daarom heet het stropen. Je zult die eend maar zijn die na lang lijden je pootje verliest. Denk dat dat toch aardig zeer doet.
Ik ben het met je eens. Ik snap je verwarring maar ik ben absoluut geen voorstander.
malinois schreef:Als ik tegen een willekeurig persoon zegt dat een hond jaagt snapt die gelijk wat ik bedoel. Als ik zeg dat ie hetzt snapt driekwart niet wat ik zeg. Ik hoor t ook nooit muv hier en kom t nooit tegen in de spreektaal. Voor mij is t gewoon jagen .
Laat staan als je verteld dat je hond stroopt ik gok zo dat men dan denkt dat je dan s'nachts met een lichtbak een kudde windhonden en een geweer door de duinen struint. Want iedereen weet wel wat stropen is maar betrekt dat niet op zijn eigen lieve viervoeter die per ongeluk een meerkoetje te pakken krijgt.
malinois schreef:Als ik tegen een willekeurig persoon zegt dat een hond jaagt snapt die gelijk wat ik bedoel. Als ik zeg dat ie hetzt snapt driekwart niet wat ik zeg. Ik hoor t ook nooit muv hier en kom t nooit tegen in de spreektaal. Voor mij is t gewoon jagen .
Laat staan als je verteld dat je hond stroopt ik gok zo dat men dan denkt dat je dan s'nachts met een lichtbak een kudde windhonden en een geweer door de duinen struint. Want iedereen weet wel wat stropen is maar betrekt dat niet op zijn eigen lieve viervoeter die per ongeluk een meerkoetje te pakken krijgt.
Dit dus. En met Zamunda haar keurig opgezochte definitie van jagen erbij zijn we er wel uit lijkt me
Morris vloog laatst achter een ree aan. Als ik tegen mensen had verteld dat hij aan het hetzen was had de meerderheid geen idee gehad wat hij deed.
En het heet ook nog altijd opjagen, niet ophetzen
Ik vind het geen issue maar was gewoon nieuwsgierig.
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Joost mag weten hoe je een lichtbak moet combineren met een "kudde"(??) windhonden
Bovendien hoeft lichtbakken geen stropen te zijn als de betreffende persoon een ontheffing heeft.
Wat het stropen betreft.
Ik denk dat de meeste mensen heel goed weten wat dat is.
Alleen het verband tussen stropen (het zich ongeoorloofd toe-eigenen van wild) en hun eigen lieven hondje dat een konijn o.i.d. pakt wordt niet gezien.
Gebruik in plaats van hetzen het woord opjagen en opeens is alles duidelijk.
Of niet?
Voor mij jaagt een hond als hij een poging doet om wild te vangen of het nou geoorloofd is of ongeoorloofd.
Maakt voor mij geen enkel verschil.
Het is allebei jagen.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Joost mag weten hoe je een lichtbak moet combineren met een "kudde"(??) windhonden
Bovendien hoeft lichtbakken geen stropen te zijn als de betreffende persoon een ontheffing heeft.
Wat het stropen betreft.
Ik denk dat de meeste mensen heel goed weten wat dat is.
Alleen het verband tussen stropen (het zich ongeoorloofd toe-eigenen van wild) en hun eigen lieven hondje dat een konijn o.i.d. pakt wordt niet gezien.
Gebruik in plaats van hetzen het woord opjagen en opeens is alles duidelijk.
Of niet?
Voor mij jaagt een hond als hij een poging doet om wild te vangen of het nou geoorloofd is of ongeoorloofd.
Maakt voor mij geen enkel verschil.
Het is allebei jagen.
Voor lichtbakken kun je een vergunning krijgen. Dus is het dan geen stropen meer. Met een lange hond jagen is verboden. Een lange hond is een verboden jachtwapen.
Het gaat er niet om wat jij of ik denk van jagen. Het is een gewoon nederlands woord in de dikke van dale beschreven wordt he?
ja·gen (jaagde of joeg, heeft gejaagd)
1. vervolgen en doden van wild
2. vervolgen, jacht maken
3. dwingen om te gaan; drijven: iem. op kosten jagen
4. zich snel voortbewegen: jagende wolken - See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... kxtezZdHIU
Dat is wat jagen is. Heeft dus niks met 'proffesioneel jagen' als een 'echte jager' te maken. Dus ook ongedierte bestrijding zoals 'jagen op muisjes en mollen'
Overigens al het gedrag van niet specifieke jachthonden heeft zijn oorsprong nog altijd in het jagen. Alleen zijn bepaalde dingen gewoon heel erg uitvergroot waardoor je maar een klein gedeelte van de jacht beslaat en dus specialiteiten ontstaan. Zo ook het doodmaken waar staffords en pitbull lang op geselecteerd zijn, maar ook schapendrijven is in basis nog altijd jagen. Ze mogen het klusje alleen niet afmaken. En zou kunnen we alle specialiteiten wel bij afgaan bij bepaalde rassen.
Kunnen we heel interessant over gedaan omdat je zogenaamd 'proffesioneel jager' bent. Jagen is geen afgebakend woord voor die activiteit en dus valt alles eronder.
Eigenlijk het zelfde als het gezever over dominant wat in de gedragswetenschap zo nader gespecificeerd is, maar wat in de van dale gewoon als overheersend beschreven staat.....