Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dux en BAT training
Moderator: moderatorteam
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Dux en BAT training * Les 2
Wat goed dat je zo meer begrip krijgt voor Dux! Echt mooi hoe je dingen leert herkennen en begrijpen.
Ik weet hoe lastig het is met een hond die snel in de stress schiet. Bij Jura is dat ook zo, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds verbetering merk. We doen één deel aanpassen aan haar (bijvoorbeeld heel vroeg de lange wandeling zodat het stuk door de wijk echt rustig verloopt) en één deel training ook nog dagelijks. Wat vooral beter gaat is haar herstel na stress. Dus ze reageert nog wel op veel prikkels maar een stuk milder en haar emmertje raakt minder snel vol. Ik kijk uit naar het moment dat we kunnen verhuizen de stad uit, dat gaat voor haar enorm schelen. Puur nervositeit heeft hier niet gewerkt, ik gebruik kruiden, magnesium en l-tryptofaan zodat ze beter slaapt, ontspant en herstelt. Ben benieuwd hoe het bij Dux gaat uitpakken, het is fijn als het de scherpe randjes er af kan halen zodat hij beter te bereiken is.
Ik weet hoe lastig het is met een hond die snel in de stress schiet. Bij Jura is dat ook zo, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds verbetering merk. We doen één deel aanpassen aan haar (bijvoorbeeld heel vroeg de lange wandeling zodat het stuk door de wijk echt rustig verloopt) en één deel training ook nog dagelijks. Wat vooral beter gaat is haar herstel na stress. Dus ze reageert nog wel op veel prikkels maar een stuk milder en haar emmertje raakt minder snel vol. Ik kijk uit naar het moment dat we kunnen verhuizen de stad uit, dat gaat voor haar enorm schelen. Puur nervositeit heeft hier niet gewerkt, ik gebruik kruiden, magnesium en l-tryptofaan zodat ze beter slaapt, ontspant en herstelt. Ben benieuwd hoe het bij Dux gaat uitpakken, het is fijn als het de scherpe randjes er af kan halen zodat hij beter te bereiken is.
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
@ Rosita, ja voertjes rondstrooien is ook een van de oefeningen voor deze week. Het zogenoemde stofzuiger spel. je gooit een snoepje voor hem (die hij ziet) en vervolgens als hij daar aan het snuffelen/opeten is gooi je zonder dat hij het ziet snoepje achter hem enz. hij moet het idee krijgen dat er spontaan snoepjes uit de grond groeien
en snuffelen is inderdaad het gene waar een hond ontspannen van wordt, je ziet bij Dux ook dat het hem sneller lukt om weer te gaan snuffelen.
@ Meave, voor Dux was het trucje aanleren niet genoeg ( het volgen en netjes kijken naar ons voor de worst) zijn emotie (boosheid en gespannenheid in de wijk) was genoeg om hem op te fokken en vervolgens uit te vallen. Het is inderdaad een kwestie van leren ontspannen, en hoe beter het lukt in een prikkelarme omgeving, hoe beter het zal gaan in de wijk.
@ Runninggirl, Jammer dat Puur nervositeit bij jullie niet hielp. Ik hoop inderdaad bij Dux dat hij minder snel overprikkeld raakt
Op het filmpje hadden we eerder in moeten grijpen. Als er een hond had gezeten hadden we Dux uit de situatie moeten halen. Doordat Dux op "niets" reageerde hebben we dat neit gedaan. De volgende keer zou ik hem wel uit de situatie halen.
Om een beeld te krijgen heb ik even een filmpje op Youtube opgezocht. Het is van Grisha Stewart zelf (de bedenker van BAT).
Ik heb zelf geen geluid (ik zit op mijn werk, als je dus geen geklets wil moet je doorgaan naar die 4.03), maar bij 4.03 komt er een staff in beeld die laat heel mooi gedrag zien.
De staff ziet de andere hond (die in het kleine schermpje onderin), hond staat stil, hoofd gaat omhoog, sluit de mond, oren gaan naar voren en binnen een seconde draait de hond weg. Ergens rond de 6 minuten doet de staff het nog een keer.
https://www.youtube.com/watch?v=E1lVAFH ... -1d0383mSz
@ Meave, voor Dux was het trucje aanleren niet genoeg ( het volgen en netjes kijken naar ons voor de worst) zijn emotie (boosheid en gespannenheid in de wijk) was genoeg om hem op te fokken en vervolgens uit te vallen. Het is inderdaad een kwestie van leren ontspannen, en hoe beter het lukt in een prikkelarme omgeving, hoe beter het zal gaan in de wijk.
@ Runninggirl, Jammer dat Puur nervositeit bij jullie niet hielp. Ik hoop inderdaad bij Dux dat hij minder snel overprikkeld raakt
Op het filmpje hadden we eerder in moeten grijpen. Als er een hond had gezeten hadden we Dux uit de situatie moeten halen. Doordat Dux op "niets" reageerde hebben we dat neit gedaan. De volgende keer zou ik hem wel uit de situatie halen.
Om een beeld te krijgen heb ik even een filmpje op Youtube opgezocht. Het is van Grisha Stewart zelf (de bedenker van BAT).
Ik heb zelf geen geluid (ik zit op mijn werk, als je dus geen geklets wil moet je doorgaan naar die 4.03), maar bij 4.03 komt er een staff in beeld die laat heel mooi gedrag zien.
De staff ziet de andere hond (die in het kleine schermpje onderin), hond staat stil, hoofd gaat omhoog, sluit de mond, oren gaan naar voren en binnen een seconde draait de hond weg. Ergens rond de 6 minuten doet de staff het nog een keer.
https://www.youtube.com/watch?v=E1lVAFH ... -1d0383mSz

- Hylos
- Zeer actief
Oprechte vraag hoor: waarom mag je het niet zielig vinden?Heavy schreef:Judith schreef:Nog een filmpje van Dux
Dit is in een ander bosje, Dux denkt iets te zien. Maar er zit echt helemaal niets, waarschijnlijk ruikt hij wild.
Op deze manier loopt Dux in de wijk ook.
(let even niet op het staan van mijn man, hij wilde niet naar voren stappen). We hadden achteraf Dux hier eerder weg moeten halen (prikkel was veelste groot). Maar het geeft een beeld van hoe gespannen Dux is met wandelen.
klikken
Hij is gespannen maar niet gestrest in mijn ogen .
Probeer het niet te zielig te gaan vinden
Ik weet dat het de hond niks helpt dat je het zielig vind. Maar het feit dat je het nu wel als zielig voor de hond ervaart, heeft je dus wel een inzicht gegeven.
Normaliter krijgen honden flink op hun flikker als ze zo doen, Xavi heeft dat ook wel gehad hoor.
Maar als je begrijpt dat het eigenlijk 1 bonk stress, spanning, nerveus, angst etc is.. ja ik vond die ontdekking eigenlik ook wel sneu. Zielig voor de hond want je hebt hem nooit begrepen en het alleen erger gemaakt.

- Judith
- Zeer actief
Dit inderdaadHylos schreef:Oprechte vraag hoor: waarom mag je het niet zielig vinden?Heavy schreef:Judith schreef:Nog een filmpje van Dux
Dit is in een ander bosje, Dux denkt iets te zien. Maar er zit echt helemaal niets, waarschijnlijk ruikt hij wild.
Op deze manier loopt Dux in de wijk ook.
(let even niet op het staan van mijn man, hij wilde niet naar voren stappen). We hadden achteraf Dux hier eerder weg moeten halen (prikkel was veelste groot). Maar het geeft een beeld van hoe gespannen Dux is met wandelen.
klikken
Hij is gespannen maar niet gestrest in mijn ogen .
Probeer het niet te zielig te gaan vinden
Ik weet dat het de hond niks helpt dat je het zielig vind. Maar het feit dat je het nu wel als zielig voor de hond ervaart, heeft je dus wel een inzicht gegeven.
Normaliter krijgen honden flink op hun flikker als ze zo doen, Xavi heeft dat ook wel gehad hoor.
Maar als je begrijpt dat het eigenlijk 1 bonk stress, spanning, nerveus, angst etc is.. ja ik vond die ontdekking eigenlik ook wel sneu. Zielig voor de hond want je hebt hem nooit begrepen en het alleen erger gemaakt.
Ik vind hem niet zielig als in ahhhh wat sneu en nu moet hij vertroeteld worden. Hij moet nog steeds gewoon luisteren, maar het is voor mij een eyeopener dat het dus niet aan niet luisteren ligt, maar dat het bij hem gewoon niet werkte. En hij dus doormiddel van signalen duidelijk heeft gemaakt dat hij bepaalde dingen niet wilde. Wij hebben die signalen niet opgepakt en genegeerd en hem dus daarvoor op zijn flikker gegeven. Dus ja nu vind ik het wel zielig dat ik zijn "gevoelens" (klinkt een beejte zweverig) heb genegeerd en zelfs gestraft heb.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Heel erg interessant! Leuk dat je de verhalen hier wilt delen 
- Judith
- Zeer actief
Vandaag begonnen met de Puur Nervositeit, ik verwachtte er niet zo veel van, want homeopatisch (vind ik altijd wat zweverig). M
Maar voorzichtig positief.
Ik heb de druppels vanmorgen om 7.00 gegeven op een stukje worst (ging er uiteraard met smaak in
)
Ik ben gaan werken en mijn man heeft Dux om 8.00 uitgelaten, hij merkte niet echt verschil.
Ik was om 13.00 thuis en heb de fiets gepakt om met Dux te gaan fietsen. Ik loop het eerste stuk het dorp uit omdat ik te bang ben dat er een kat overschiet dus doen we het lopend (kan hij gelijk even plassen enzo). Dit stukje gaat voorbij een aantal katten plekken waar hij reageert, nu reageerde hij ook (het zou vreemd zijn als hij dat niet deed), maar naar mijn idee duurde het staren/strak staan minder lang en liep dus ook sneller door, zonder nog 2x achterom te kijken.
Ik ben naar het werk van mijn man gefietst (werkt in een restaurant) en heb daar een warme choco gedronken, daar waren wel een paar toch wel heel erg opvallende dingen.
De buurhonden van het restaurant zijn waakhonden, deze waren behoorlijk aan het blaffen, iets wat Dux heel moeilijk vind. Ook nu maakte het hem erg gespannen, wilde gaan kijken enz. Normaal blijft hij een beetje in dat gedrag hangen en is dan de eerste 15 minuten niet rustig en wil het liefst met gestrekte pas het restaurant in sjeezen. Nu was hij wel "druk" met naar binnen lopen, maar niet zo lang gespannen.
Normaal blijft Dux altijd zitten, ook als je het commando af geeft dan blijft hij 1 of 2 minuten recht liggen (dus achterpoten onder zijn lijf) en gaat eigenlijk snel weer zitten. Vandaag is hij uit zichzelf tegen mij aan gaan zitten (en dan met de achterpoten zijwaarts) en na 1x het commando af (ik dacht ik kan het altijd proberen) ging hij inderdaad af en bleef zeker 5 minuten zo liggen, tuurlijk als mijn man voorbij liep of kinderen die aan het spelen waren keek hij op, maar hij stond niet gelijk weer op. Nadat hij een beetje slagroom van mijn man had gekregen (krijgt hij altijd als lekkers
) opnieuw gekeken wat hij ging doen, hij ging weer zijwaarts zitten (tegen mijn benen aan) en ik gaf hem wederom het commando af, dat deed hij wederom braaf en na een 10 minuten (nadat ik zeeeeer verbaasd was dat het zo lang duurde) ging hij helemaal op zijn zij liggen
Dit heeft hij echt nog nooit gedaan buiten zijn eigen huis. Het duurde maar 5 seconden, maar dat boeide mij echt niet. Uit eindelijk heeft hij nog zeker 20 minuten af gelegen en heeft hij 2x zelfs zijn kop op zijn poten gelegd.
Misschien slaat het nergens op, maar hij was echt een stuk meer ontspannen dan normaal als ik daar op bezoek ga. En al zijn het alleen dit soort momenten dat ik verandering zie, ik vond het super fijn om te zien dat hij zich zo kon ontspannen.
Vanavond met de wandeling had ik het idee dat hij minder lang bleef hangen in zijn gespannenheid, ja hij reageerde op alle plekken waar hij normaal ook reageert, maar het duurde korter en minder intens. Dus wel gefocust maar niet obsessief.
Ik ga het gewoon aankijken en ik zie wel of het echt zo blijft ja of nee. Misschien wil ik teveel zien of lul ik mijzlef het placebo effect aan.
Nogmaals het gaat mij niet om hoe druk Dux wel of niet is, hij mag van mij super druk zijn, lekker rondsjeezen, gek doen en blij zijn. Maar een hond die continue gespannen is en in mijn ogen nu gestresst er van is en naar mijn idee dus niet geniet van een wandeling vind ik een ander verhaal.
Maar voorzichtig positief.
Ik heb de druppels vanmorgen om 7.00 gegeven op een stukje worst (ging er uiteraard met smaak in
Ik ben gaan werken en mijn man heeft Dux om 8.00 uitgelaten, hij merkte niet echt verschil.
Ik was om 13.00 thuis en heb de fiets gepakt om met Dux te gaan fietsen. Ik loop het eerste stuk het dorp uit omdat ik te bang ben dat er een kat overschiet dus doen we het lopend (kan hij gelijk even plassen enzo). Dit stukje gaat voorbij een aantal katten plekken waar hij reageert, nu reageerde hij ook (het zou vreemd zijn als hij dat niet deed), maar naar mijn idee duurde het staren/strak staan minder lang en liep dus ook sneller door, zonder nog 2x achterom te kijken.
Ik ben naar het werk van mijn man gefietst (werkt in een restaurant) en heb daar een warme choco gedronken, daar waren wel een paar toch wel heel erg opvallende dingen.
De buurhonden van het restaurant zijn waakhonden, deze waren behoorlijk aan het blaffen, iets wat Dux heel moeilijk vind. Ook nu maakte het hem erg gespannen, wilde gaan kijken enz. Normaal blijft hij een beetje in dat gedrag hangen en is dan de eerste 15 minuten niet rustig en wil het liefst met gestrekte pas het restaurant in sjeezen. Nu was hij wel "druk" met naar binnen lopen, maar niet zo lang gespannen.
Normaal blijft Dux altijd zitten, ook als je het commando af geeft dan blijft hij 1 of 2 minuten recht liggen (dus achterpoten onder zijn lijf) en gaat eigenlijk snel weer zitten. Vandaag is hij uit zichzelf tegen mij aan gaan zitten (en dan met de achterpoten zijwaarts) en na 1x het commando af (ik dacht ik kan het altijd proberen) ging hij inderdaad af en bleef zeker 5 minuten zo liggen, tuurlijk als mijn man voorbij liep of kinderen die aan het spelen waren keek hij op, maar hij stond niet gelijk weer op. Nadat hij een beetje slagroom van mijn man had gekregen (krijgt hij altijd als lekkers
Misschien slaat het nergens op, maar hij was echt een stuk meer ontspannen dan normaal als ik daar op bezoek ga. En al zijn het alleen dit soort momenten dat ik verandering zie, ik vond het super fijn om te zien dat hij zich zo kon ontspannen.
Vanavond met de wandeling had ik het idee dat hij minder lang bleef hangen in zijn gespannenheid, ja hij reageerde op alle plekken waar hij normaal ook reageert, maar het duurde korter en minder intens. Dus wel gefocust maar niet obsessief.
Ik ga het gewoon aankijken en ik zie wel of het echt zo blijft ja of nee. Misschien wil ik teveel zien of lul ik mijzlef het placebo effect aan.
Nogmaals het gaat mij niet om hoe druk Dux wel of niet is, hij mag van mij super druk zijn, lekker rondsjeezen, gek doen en blij zijn. Maar een hond die continue gespannen is en in mijn ogen nu gestresst er van is en naar mijn idee dus niet geniet van een wandeling vind ik een ander verhaal.

- Judith
- Zeer actief
Dat is afhankelijk van waar hij losloopt. Op het strand waar weinig prikkels zijn is hij niet zo gestresst, dan is hij lekker aan het sjeezen en blij ei zijn.Heavy schreef:Is hij ook zo " gestrest" als hij los loopt? En hoe uit zich dat dan?
Er zijn verder maar weinig plekken waar ik hem los laat lopen ivm te weinig overzicht. Op 2 andere plekken kan hij loslopen, 1 ervan zitten veel hazen en daar is hij dan ook continue naar op zoek hij staat 80 % van de tijd te trillen op zijn poten en hij is aan het piepen. Dit heeft dan ook meer met het wild te maken, maar ook dit is een prikkel die hij zeer moeilijk los kan laten. Dana vliegt ook achter hazen asn, maar zodra de haas weg is iz het klaar. Bij dux is het nooit klaar en is hij heel obsessief aan het zoeken.
En nog een andere plek waar hij losloopt, dit is een recht fietspad met bollenvelden en een sloot. Hier is hij ook wel wat gezpannen, maar niet zo extreem als in de wijk. Het is bij Dux ook als ergens veel honden/katten/wild heeft gezien zal hij op die plek ook steeds zichzelf gaan opfokken.
Met loslopen en in het buiten gebied lopen gaat het ook beter, maar door zijn jaagmodus en opjagen/omver beuken/onderuit schoffelen van andere honden komt hij dus allen op heel erg overzichtelijke stukken los.

- Judith
- Zeer actief
Nee ik zie jagen niet als stress en omver beuken van honden ook niet. Dat id gewoon normaal honden gedrag (ok respectloos, maar niet stress)Heavy schreef:Ok dus bij weinig afleiding ( wat jij prikkels noemt) gaat het beter . Lijkt me heel normaalJudith schreef:Dat is afhankelijk van waar hij losloopt. Op het strand waar weinig prikkels zijn is hij niet zo gestresst, dan is hij lekker aan het sjeezen en blij ei zijn.Heavy schreef:Is hij ook zo " gestrest" als hij los loopt? En hoe uit zich dat dan?
Er zijn verder maar weinig plekken waar ik hem los laat lopen ivm te weinig overzicht. Op 2 andere plekken kan hij loslopen, 1 ervan zitten veel hazen en daar is hij dan ook continue naar op zoek hij staat 80 % van de tijd te trillen op zijn poten en hij is aan het piepen. Dit heeft dan ook meer met het wild te maken, maar ook dit is een prikkel die hij zeer moeilijk los kan laten. Dana vliegt ook achter hazen asn, maar zodra de haas weg is iz het klaar. Bij dux is het nooit klaar en is hij heel obsessief aan het zoeken.
En nog een andere plek waar hij losloopt, dit is een recht fietspad met bollenvelden en een sloot. Hier is hij ook wel wat gezpannen, maar niet zo extreem als in de wijk. Het is bij Dux ook als ergens veel honden/katten/wild heeft gezien zal hij op die plek ook steeds zichzelf gaan opfokken.
Met loslopen en in het buiten gebied lopen gaat het ook beter, maar door zijn jaagmodus en opjagen/omver beuken/onderuit schoffelen van andere honden komt hij dus allen op heel erg overzichtelijke stukken los.![]()
Maar hij jaagt dus ook zie je dat als stress?
Hij loopt honden omver enz zie je dat ook als stress?
Ik weet het is maar een woord hoor maar ik lees een hond die jaagt en die andere honden omver beukt en achter katten aan wil maar ik lees geen stress?
Ik snap wel dat hij op die momenten gespannen is hoor en dat hij dan trilt en piept .
Maar het blijven hangen in dit soort gedragingen wel. Dat hij achter ee hazen aanwil geef ik hem groot gelijk, maar als je 100 meter van dat veld vandaan bent en dan nog obsessief zoeken (terwijl je op een fietspad loopt) dan vind ik hem wel gestresst.
Achter honden en katten aan is nornaal hpnden gedrag, dana jaagt ook op katten en hazen. Maar zoals ik al eerder schreef, bij har is het klaar als de kat of haas uit zicht is. Tuurlojk snuffelt ze nog wel wat en is ze wat gespannender dan normaal. Maar niet zo obsessoef als Dux.
En ja het is een jonge hond en ja hij mag honden gedrag laten zien, maar niet rustig kunnen worden behalve als hij thuis is vind ik niet normaal. En met rustig bedoel ik niet als een makschaap naast mij lopen, maar bereikbaar zijn en ontspannen kunnen zijn en snuffelen.
En ja ik weet ook dat een poedel en een dalmaat niet te vergelijken zijn.
Ik krijg wle het gevoel dat ik moet verdedigen wat ik aan het doen ben.

-
blondie
- Zeer actief
Ik lees het ook vol interesse.
Ik trok ook de vergelijking met mijn hond en hoe ik reageerde in situaties als hij bijvoorbeeld de focus op kat, vogels of andere objecten kreeg.
Maar nu lees ik ook het verschil in gedragingen.
Als ik het nog niet goed begrijp hoor ik het overigens graag hoor.
Het verschil is volgens mij dat Dux al met een gespannen focus de deur uit gaat en verwacht dat er iets komt waar hij op kan reageren. In tegenstelling tot mijn hond die wil reageren op het moment dat iets zijn aandacht krijgt (geur, geluid, beeld).
In mijn geval was het wel goed aan de hond te zien als hij wat opmerkte en speelde ik daar van jongs af aan al op in, maar kon ik 9 van de 10 keer ook de aandacht weer op mij krijgen.
Daarin zit volgens mij het verschil in Dux en mijn hond, honden moet ik zeggen want mijn vorige teefje was ook zo gevoelig voor prikkels, maar als je het zag op het juiste moment, wel contact mee te maken en de focus te verleggen naar iets wat ik voor haar belangrijker vond.
Ik blijf je updates volgen, want ik ben zeer benieuwd.
Het stukje de hond vrij laten om keuzes te maken vind ik alleen nog moeilijk te begrijpen. Puur omdat ik dan naar mijn drukke jonge hond kijk en ik de keuzes aan hem zou laten zonder sturing hij de keuzes maakt die ik niet zo leuk vind
Ik trok ook de vergelijking met mijn hond en hoe ik reageerde in situaties als hij bijvoorbeeld de focus op kat, vogels of andere objecten kreeg.
Maar nu lees ik ook het verschil in gedragingen.
Als ik het nog niet goed begrijp hoor ik het overigens graag hoor.
Het verschil is volgens mij dat Dux al met een gespannen focus de deur uit gaat en verwacht dat er iets komt waar hij op kan reageren. In tegenstelling tot mijn hond die wil reageren op het moment dat iets zijn aandacht krijgt (geur, geluid, beeld).
In mijn geval was het wel goed aan de hond te zien als hij wat opmerkte en speelde ik daar van jongs af aan al op in, maar kon ik 9 van de 10 keer ook de aandacht weer op mij krijgen.
Daarin zit volgens mij het verschil in Dux en mijn hond, honden moet ik zeggen want mijn vorige teefje was ook zo gevoelig voor prikkels, maar als je het zag op het juiste moment, wel contact mee te maken en de focus te verleggen naar iets wat ik voor haar belangrijker vond.
Ik blijf je updates volgen, want ik ben zeer benieuwd.
Het stukje de hond vrij laten om keuzes te maken vind ik alleen nog moeilijk te begrijpen. Puur omdat ik dan naar mijn drukke jonge hond kijk en ik de keuzes aan hem zou laten zonder sturing hij de keuzes maakt die ik niet zo leuk vind
-
*Wolf*
- Zeer actief
Is er nog resultaat te merken van de Puur Nervositeit? Ik overweeg ook om die te gaan geven, dus ben daar even benieuwd naar.
-
blondie
- Zeer actief
Ik trok het vergelijk om voor mezelf het verschil in reactie te snappen, voor me te zien. Ik vraag ook of ik het verschil juist benoem of dat ik er nog niets van snap
Ook omdat Judith dus aangeeft dat in aanvang zij dachten dat het een kwestie van niet willen luisteren was en lak aan de baas hebben.
Maar er zullen ook best herder rassen zijn die zeer moeilijk te bereiken zijn en waar deze BAT training ook geschikt voor zou kunnen zijn. Of voor de baasjes.
Ik vind het in ieder geval erg interessant om de vorderingen van Dux te lezen, en de manieren waarop er getraind wordt.
Ook omdat Judith dus aangeeft dat in aanvang zij dachten dat het een kwestie van niet willen luisteren was en lak aan de baas hebben.
Maar er zullen ook best herder rassen zijn die zeer moeilijk te bereiken zijn en waar deze BAT training ook geschikt voor zou kunnen zijn. Of voor de baasjes.
Ik vind het in ieder geval erg interessant om de vorderingen van Dux te lezen, en de manieren waarop er getraind wordt.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Gaat niet om nervositeit maar om de hond kalmer te krijgen zodat ie bereikbaar blijft in plaats van meteen uit te vallen aan de lijn. Zie hetgeen hierboven daarover wordt geschreven door TSHeavy schreef:Waar is jouw hond nerveus van ?*Wolf* schreef:Is er nog resultaat te merken van de Puur Nervositeit? Ik overweeg ook om die te gaan geven, dus ben daar even benieuwd naar.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ja da's wel waar, dat is het hoofddoel. Maar niet zelden kun je dit soort middelen best inzetten voor andere omstandigheden, om de scherpe kantjes eraf te halen c.q. de hond iets relaxter/minder heftig te maken. Maar misschien moet je dan eerder Puur Onrust, of Puur Rust of een dergelijk middeltje nemen. En misschien doet het ook niets. Ik ben daarom benieuwd naar de ervaringen van anderen die het proberen. Ben ook wel benieuwd met welke reden voor Puur Nervositeit is gekozen.Heavy schreef:Maar daar zijn die druppeltjes niet voor . Je gaat je hond toch niet rustiger maken omdat je hem anders niet kan bereiken? Die druppels zijn om honden rustig te maken in angst situaties zoals onweer of vuurwerk . Niet als hulp bij de opvoeding.*Wolf* schreef:Gaat niet om nervositeit maar om de hond kalmer te krijgen zodat ie bereikbaar blijft in plaats van meteen uit te vallen aan de lijn. Zie hetgeen hierboven daarover wordt geschreven door TSHeavy schreef:Waar is jouw hond nerveus van ?*Wolf* schreef:Is er nog resultaat te merken van de Puur Nervositeit? Ik overweeg ook om die te gaan geven, dus ben daar even benieuwd naar.
-
blondie
- Zeer actief
Om scherpe kantjes eraf te halen gaan mensen soms ook over tot castreren. Prima verder hoor, maar ik vind het soms wel wat ver gaan. Als mensen een sociale allemansvriend willen moeten ze misschien ook eens beter gaan kijken naar rassen die daar meer aanleg voor hebben. Eerder dan om te kijken naar wat ze mooi vinden en achteraf ineens tegen dingen aanlopen en van alles gaan verzinnen om de hond toch om te vormen naar iets wat ze liever hadden gehad.
Sorry, moet me toch even van het hart. Laatst ook weer een hond met 6 maanden gecastreerd omdat hij moeilijker te hanteren werd en dominant gedrag ging vertonen. Kruising herder x rottweiler. Prima als je dat doet, maar op voorhand weet je toch al dat zo'n mix wat pittiger kan worden dan een gemiddelde hond. En ik hoop dan ook dat castratie de uitkomst biedt en misschien bachdruppels etc.
Maar anderzijds denk ik als je een hond wil hebben die leuk met andere honden gaat spelen of geen macho gedrag gaat vertonen, neem dan een ander type hond.
Staat los van dit topic trouwens wat ik nu zeg. Want Judith had het ook anders voor ogen denk ik om met poedel en dalmaat lekker op stap te gaan. Poedel is redelijk makkelijk en de dalmaat is weer een andere type hond en een ander karakter.
Sorry, moet me toch even van het hart. Laatst ook weer een hond met 6 maanden gecastreerd omdat hij moeilijker te hanteren werd en dominant gedrag ging vertonen. Kruising herder x rottweiler. Prima als je dat doet, maar op voorhand weet je toch al dat zo'n mix wat pittiger kan worden dan een gemiddelde hond. En ik hoop dan ook dat castratie de uitkomst biedt en misschien bachdruppels etc.
Maar anderzijds denk ik als je een hond wil hebben die leuk met andere honden gaat spelen of geen macho gedrag gaat vertonen, neem dan een ander type hond.
Staat los van dit topic trouwens wat ik nu zeg. Want Judith had het ook anders voor ogen denk ik om met poedel en dalmaat lekker op stap te gaan. Poedel is redelijk makkelijk en de dalmaat is weer een andere type hond en een ander karakter.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Lekker warrig verhaal, lekker zwart-wit ook.blondie schreef:Om scherpe kantjes eraf te halen gaan mensen soms ook over tot castreren. Prima verder hoor, maar ik vind het soms wel wat ver gaan. Als mensen een sociale allemansvriend willen moeten ze misschien ook eens beter gaan kijken naar rassen die daar meer aanleg voor hebben. Eerder dan om te kijken naar wat ze mooi vinden en achteraf ineens tegen dingen aanlopen en van alles gaan verzinnen om de hond toch om te vormen naar iets wat ze liever hadden gehad.
En castratie gelijkstellen met plantaardige druppeltjes, je hebt echt geen idee waar je over praat
-
*Wolf*
- Zeer actief
Tuurlijk gaat het niet om het karakter. Alsof dat mogelijk zou zijn.Heavy schreef:Al die druppeltjes of het nu puur rust is of puur nervositeit of Bach of wat dan ook zijn om rust in een hond te brengen. Scherpe kantjes eraf halen daar bedoelen ze mee dat de hond minder snel schrikt van een harde knal bijvoorbeeld omdat het hem door die druppels niet zoveel kan schelen.
Maar dat heeft niks te maken met scherpe kantjes van een karakter af halen .
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
Ik denk dat jij iets over het hoofd ziet. Een bange hond kan inderdaad de confrontatie vermijden en afstand nemen, de vluchtreactie. Maar de vechtreactie kan net zo goed optreden. Wil je mijn Lola even lenen? Die is echt heel bang, dat is hier op het forum wel bekend. Maar zij valt enorm uit als ik haar de kans geef en als hier vreemd bezoek binnen komt dat van haar af loopt, dan springt ze hard blaffend in de knieholtes van mensen. Dat doet ze niet omdat ze zo'n held is. Tegelijk denk ik dat voor haar de BAT-methode niet zal werken, omdat zij niet om kan gaan met teveel verantwoordelijkheid.Heavy schreef:Ik vergeleek ook met Heavy en zie wel gelijkenissen zoals achter een kat aan willen gaan of uitvallen naar een hond. Maar Heavy zou ik dan niet zelf een keuze moeten gevenblondie schreef:Ik trok het vergelijk om voor mezelf het verschil in reactie te snappen, voor me te zien. Ik vraag ook of ik het verschil juist benoem of dat ik er nog niets van snap![]()
Ik vind het in ieder geval erg interessant om de vorderingen van Dux te lezen, en de manieren waarop er getraind wordt.dan word het een heel vervelende hond . Maar gelukkig is ze zoals de meeste herders makkelijk af te leiden en wil ze wel wat doen voor de baas .
Heavy is ook niet bang . Ik denk dat de BAT methode wel goed zal werken voor bange honden. Die willen geen confrontatie aangaan en dan kan je beter niks forceren en afstand nemen. Maar honden die andere honden omver beuken en omver schoffelen zijn niet bang
Ik denk dat je het verhaal van Dux teveel leest uit je eigen ervaringen met Jip en Heavy en teveel wilt generaliseren. BAT gaat volgens mij echt om maatwerk en als je Judith en Dux wat langer kent hier op het forum dan weet je ook dat dit al heel lang speelt en ze allerlei stappen al gehad hebben voor ze aan deze training begonnen. Volgens mij verschaft deze BAT-training ze heel veel inzichten in het gedrag van Dux en vooral de reden waaróm hij dat gedrag vertoont. Ik volg jullie ook met interesse Judith, ik hoop dat de wandelingen met Dux weer ontspannen zullen worden
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik herken dingen in de hond van TS bij mijn hond, hoewel ik het niet zo precies kan (of wil) benoemen. Daarom vind ik het interessant om te lezen of de druppeltjes mede helpen in het doorbreken van niet alleen het uitvalgedrag maar ook de fixatie op het object met onbereikbaarheid als gevolg. Iets meer rust erin proberen te brengen dus, en dan het liefst vanuit de hond zelf. Druppeltjes gewoon als hulpmiddel in het krijgen van de aandacht bij spannende ontmoetingen op straat omdat de hond er zelf wat relaxter in staat.Heavy schreef:Ik snap je niet , denk je dat jouw hond uitvalt naar alles aan de lijn omdat hij nerveus is dan?*Wolf* schreef:Tuurlijk gaat het niet om het karakter. Alsof dat mogelijk zou zijn.Heavy schreef:Al die druppeltjes of het nu puur rust is of puur nervositeit of Bach of wat dan ook zijn om rust in een hond te brengen. Scherpe kantjes eraf halen daar bedoelen ze mee dat de hond minder snel schrikt van een harde knal bijvoorbeeld omdat het hem door die druppels niet zoveel kan schelen.
Maar dat heeft niks te maken met scherpe kantjes van een karakter af halen .
Of is hij angstig? Of overprikkeld ? Of onbereikbaar?
- -Lilo-
- Zeer actief
Ik geloof ook niet dat Judith hier wél dingen goed praat, maar dat was gewoon een onhandige formulering van je hoop ik.Heavy schreef:Ik geloof best dat een hond kan uitvallen en toch bang kan zijn. Ik geloof ook best dat een hond in eigen huis in knie holtes kan springen en toch bang kan zijn. Maar beukt Lola ook andere honden omver als ze los is ? Gaat ze erop af om ze even onderuit te schoffelen?-Lilo- schreef:Ik denk dat jij iets over het hoofd ziet. Een bange hond kan inderdaad de confrontatie vermijden en afstand nemen, de vluchtreactie. Maar de vechtreactie kan net zo goed optreden. Wil je mijn Lola even lenen? Die is echt heel bang, dat is hier op het forum wel bekend. Maar zij valt enorm uit als ik haar de kans geef en als hier vreemd bezoek binnen komt dat van haar af loopt, dan springt ze hard blaffend in de knieholtes van mensen. Dat doet ze niet omdat ze zo'n held is. Tegelijk denk ik dat voor haar de BAT-methode niet zal werken, omdat zij niet om kan gaan met teveel verantwoordelijkheid.Heavy schreef:Ik vergeleek ook met Heavy en zie wel gelijkenissen zoals achter een kat aan willen gaan of uitvallen naar een hond. Maar Heavy zou ik dan niet zelf een keuze moeten gevenblondie schreef:Ik trok het vergelijk om voor mezelf het verschil in reactie te snappen, voor me te zien. Ik vraag ook of ik het verschil juist benoem of dat ik er nog niets van snap![]()
Ik vind het in ieder geval erg interessant om de vorderingen van Dux te lezen, en de manieren waarop er getraind wordt.dan word het een heel vervelende hond . Maar gelukkig is ze zoals de meeste herders makkelijk af te leiden en wil ze wel wat doen voor de baas .
Heavy is ook niet bang . Ik denk dat de BAT methode wel goed zal werken voor bange honden. Die willen geen confrontatie aangaan en dan kan je beter niks forceren en afstand nemen. Maar honden die andere honden omver beuken en omver schoffelen zijn niet bang
Ik denk dat je het verhaal van Dux teveel leest uit je eigen ervaringen met Jip en Heavy en teveel wilt generaliseren. BAT gaat volgens mij echt om maatwerk en als je Judith en Dux wat langer kent hier op het forum dan weet je ook dat dit al heel lang speelt en ze allerlei stappen al gehad hebben voor ze aan deze training begonnen. Volgens mij verschaft deze BAT-training ze heel veel inzichten in het gedrag van Dux en vooral de reden waaróm hij dat gedrag vertoont. Ik volg jullie ook met interesse Judith, ik hoop dat de wandelingen met Dux weer ontspannen zullen wordenje bent al zo hard met hem aan het werk al zo'n lange tijd, het is jullie gegund nu het ei van columbus te hebben vonden
Het gaat mij om het onderuit schoffelen van andere honden en omver beuken.
Dat is volgens mij geen gedrag wat bij bange honden hoort.
En ja ik heb óók een reu gehad die dat deed![]()
Maar ik heb het nooit goed gepraat .
Dat deed hij niet omdat hij overprikkeld was of angstig of wat dan ook .
Dat deed hij gewoon omdat het een rotzak was .
Dat was gewoon zijn karakter .
Ik geloof dat een hond best een rotzak kan zijn en tegelijk ook bang. Lola is gewoon bang, die wil helemaal geen contact met onbekende, levende wezens. Die is er verder ook niet het type hond voor om te beuken en schoffelen overigens. De vorige hond van mijn schoonouders was wel zo, een kruising ridgeback X dobermann. Echt totaal respectloos mensen onderuit schoffelen, te lomp voor woorden met spelen, liep regelmatig Lola omver, maar tegelijkertijd ook bang voor van alles en hevig onder de indruk van 'de blik' van Lola.
Ik denk niet dat een hond specifiek één karaktertrek heeft en die altijd laat zien, ze kunnen heel dubbelzinnige signalen uitzenden en daar heb je als baas iets mee te doen. Lola kan een hele wandeling braaf andere honden passeren, maar bij de vijfde hond bij wijze van spreken is haar emmertje gewoon vol en dan lukt het haar echt niet meer om zich in te houden. Volgens mij is dat wat er ook met dux gebeurt. Hij wil wel, maar het lukt hem gewoon niet.
- Judith
- Zeer actief
Bij Dux gaat het zoals Blondie omschrijft om het al de deur uit stappen met focus, al vanaf de drempel zoeken naar alles waar je op kan reageren. Of het nu een kat, een hond, een fietser of een auto is dat maakt hem niet uit. Hij reageert overal op. En dat reageren verschilt van verschrikt stil staan en kijken (staren), tot uitvallen naar een hond of als ene stokstaartje zingen en in de lijn hangen omdat er een kat voorbij vloog. Het lijkt wel alsof hij alles moet zien, ik ga kijken of ik het een keer kan filmen. Want het zijn hoofd schiet alle kanten op en zijn poten zijn stijf, zijn lichaam ook.
Als het bij Dux alleen was dat hij reageerd op het moment dat de prikkel voorbij komt, dus een hond of een kat. Dan was het een heel ander verhaal geweest. Dux reageert zodra hij buiten is.
Net liet ik hem plassen en hij heeft vandaag geen druppels gehad (vergeten, we zijn lekker naar de sauna geweest en Dux is bij mijn schoonouders geweest). En op het moment dat de voordeur open gaat staat hij gelijk te zoeken. Hij loopt langs auto en kijkt er onder, in de bosjes en in bomen. Op een gegeven moment lopen we langs een huis en daar gooit net iemand iets in de afvalcontainer buiten, Dux schrikt hier van en staat gelijk in stijve stand naar die persoon te kijken wat er gebeurt.
Het gaat mij helemaal niet om het loslopen, dat beuken en omver schoffelen is honden gedrag. Ik vind het geen prettig gedrag dus komt hij niet los bij andere honden (behalve de 6 teven die hij kent en waar hij mee overweg kan).
En ja het gaat om de prikkels, hoe meer prikkels hoe moeilijker hij het heeft. HOe meer auto's, fietsers, honden en katten er voorbij komen hoe moeilijker hij het heeft.
Hij heeft 2 weken geleden in het duin gelopen met mijn man. Daar heeft hij 20 minuten lang een hond horen blaffen zonder de hond te zien (waarschijnlijk waakhond ergens). En op het moment dat er een hardloper voorbij komt gaat hij uit zijn stekker (Dux zat aan de lijn), maar normaal reageert hij echt neit zo op hardlopers. Het was een kwestie van prikkelstapeling, hij kon zijn spanning niet kwijt over die blaffende hond, dus dan maar reageren op het eerste de beste wat langskomt.
En ik snap heel goed dat mensen het in hun eigen situatie gaan verplaatsen, maar iedere hond is anders. En ja misschien zijn herders wel makkelijker wat dat betreft.
Wij zien wel degelijk verschil in zijn gedrag zowel met de druppels als met de hele BAT training.
En ja ik heb ook wel eens een wandeling gemaakt na 1,5 uur op het strand en dan is hij net zo gespannen.
Als het bij Dux alleen was dat hij reageerd op het moment dat de prikkel voorbij komt, dus een hond of een kat. Dan was het een heel ander verhaal geweest. Dux reageert zodra hij buiten is.
Net liet ik hem plassen en hij heeft vandaag geen druppels gehad (vergeten, we zijn lekker naar de sauna geweest en Dux is bij mijn schoonouders geweest). En op het moment dat de voordeur open gaat staat hij gelijk te zoeken. Hij loopt langs auto en kijkt er onder, in de bosjes en in bomen. Op een gegeven moment lopen we langs een huis en daar gooit net iemand iets in de afvalcontainer buiten, Dux schrikt hier van en staat gelijk in stijve stand naar die persoon te kijken wat er gebeurt.
Het gaat mij helemaal niet om het loslopen, dat beuken en omver schoffelen is honden gedrag. Ik vind het geen prettig gedrag dus komt hij niet los bij andere honden (behalve de 6 teven die hij kent en waar hij mee overweg kan).
En ja het gaat om de prikkels, hoe meer prikkels hoe moeilijker hij het heeft. HOe meer auto's, fietsers, honden en katten er voorbij komen hoe moeilijker hij het heeft.
Hij heeft 2 weken geleden in het duin gelopen met mijn man. Daar heeft hij 20 minuten lang een hond horen blaffen zonder de hond te zien (waarschijnlijk waakhond ergens). En op het moment dat er een hardloper voorbij komt gaat hij uit zijn stekker (Dux zat aan de lijn), maar normaal reageert hij echt neit zo op hardlopers. Het was een kwestie van prikkelstapeling, hij kon zijn spanning niet kwijt over die blaffende hond, dus dan maar reageren op het eerste de beste wat langskomt.
En ik snap heel goed dat mensen het in hun eigen situatie gaan verplaatsen, maar iedere hond is anders. En ja misschien zijn herders wel makkelijker wat dat betreft.
Wij zien wel degelijk verschil in zijn gedrag zowel met de druppels als met de hele BAT training.
En ja ik heb ook wel eens een wandeling gemaakt na 1,5 uur op het strand en dan is hij net zo gespannen.

- Judith
- Zeer actief
Maar nu doe je over komen dat hij niet genoeg beweging krijgt. Dat het dus mijn schuld is dat hij zich zo gedraagt omdat hij zijn beweging niet krijgt. En dat ik vind dat hij moe is omdat hij de hele dag slaapt.Heavy schreef:@Lilo Oh dat geloof ik ook best hoor . Onze rotzak was aan de lijn uiteindelijk een sul . Volgde prima en uitvallen hadden we hem ook afgeleerd.De oplossing was simpel , zorgen dat hij zijn energie kwijt kon en geestelijk moe werd . Dus 2 avonden per week naar training en zondag de hele dag . Speuren gehoorzaamheid en pakwerk uren lang .
Maar daar gaat het niet om . Ik zeg ook niet dat Dux een rotzak is . Ik denk dat het een hond is met heel veel energie en hebbik fijn dat hij een hele dag in huis lig te slapen maar dan krijg je een beetje het effect van kinderen die uren achter de tv zitten en dan ineens doordraaien.

- -Lilo-
- Zeer actief
Serieus? Dus jij denkt dat Dux gewoon een beetje teveel energie heeft en dat eruit werkt door zo te doen? Ik kan je vertellen dat sommige honden wat ingewikkelder in elkaar zitten. Als Lola ergens een haas heeft gespot kan ik het de rest van de wandeling wel vergeten om contact met haar te krijgen. De specifieke plek waar dat gebeurt is vervolgens de komende drie, vier weken een no-go area omdat ze dan weer volledig uit d'r panty gaat. Nou spot Lola niet zo vaak hazen dus kan ik daarmee leven, maar als je hond continu zo over straat gaat, dan wil je daar wat aan doen. Dat is niet meer gewoon energie over hebben, maar compleet onbereikbaar je hersenpan over laten koken. Continu stress dus en dat is bepaald niet gezond en bepaald niet gezellig, voor zowel baas als hond.Heavy schreef:@Lilo Oh dat geloof ik ook best hoor . Onze rotzak was aan de lijn uiteindelijk een sul . Volgde prima en uitvallen hadden we hem ook afgeleerd.De oplossing was simpel , zorgen dat hij zijn energie kwijt kon en geestelijk moe werd . Dus 2 avonden per week naar training en zondag de hele dag . Speuren gehoorzaamheid en pakwerk uren lang .
Maar daar gaat het niet om . Ik zeg ook niet dat Dux een rotzak is . Ik denk dat het een hond is met heel veel energie en het is fijn dat hij een hele dag in huis lig te slapen maar dan krijg je een beetje het effect van kinderen die uren achter de tv zitten en dan ineens doordraaien.
Judith werkt bij mijn weten al heel erg lang heel erg hard aan het gedrag van Dux en jij doet het hier voorkomen alsof het allemaal appeltje eitje en doodgewoon een drukke hond is. Ik kan me voorstellen dat Judith zich hierdoor erg in een hoek gedrukt voelt en wat mij betreft is dat echt onterecht.
- Judith
- Zeer actief
WTF wat een bizarre aanname...Heavy schreef:Jézus wat draaf jij door zeg-Lilo- schreef:Serieus? Dus jij denkt dat Dux gewoon een beetje teveel energie heeft en dat eruit werkt door zo te doen? Ik kan je vertellen dat sommige honden wat ingewikkelder in elkaar zitten. Als Lola ergens een haas heeft gespot kan ik het de rest van de wandeling wel vergeten om contact met haar te krijgen. De specifieke plek waar dat gebeurt is vervolgens de komende drie, vier weken een no-go area omdat ze dan weer volledig uit d'r panty gaat. Nou spot Lola niet zo vaak hazen dus kan ik daarmee leven, maar als je hond continu zo over straat gaat, dan wil je daar wat aan doen. Dat is niet meer gewoon energie over hebben, maar compleet onbereikbaar je hersenpan over laten koken. Continu stress dus en dat is bepaald niet gezond en bepaald niet gezellig, voor zowel baas als hond.Heavy schreef:@Lilo Oh dat geloof ik ook best hoor . Onze rotzak was aan de lijn uiteindelijk een sul . Volgde prima en uitvallen hadden we hem ook afgeleerd.De oplossing was simpel , zorgen dat hij zijn energie kwijt kon en geestelijk moe werd . Dus 2 avonden per week naar training en zondag de hele dag . Speuren gehoorzaamheid en pakwerk uren lang .
Maar daar gaat het niet om . Ik zeg ook niet dat Dux een rotzak is . Ik denk dat het een hond is met heel veel energie en het is fijn dat hij een hele dag in huis lig te slapen maar dan krijg je een beetje het effect van kinderen die uren achter de tv zitten en dan ineens doordraaien.
Judith werkt bij mijn weten al heel erg lang heel erg hard aan het gedrag van Dux en jij doet het hier voorkomen alsof het allemaal appeltje eitje en doodgewoon een drukke hond is. Ik kan me voorstellen dat Judith zich hierdoor erg in een hoek gedrukt voelt en wat mij betreft is dat echt onterecht.![]()
Ik zeg nergens dat Dus gewoon een beetje teveel energie heeft.
Ik zeg juist dat het niet altijd aan beweging ligt![]()
En ik weet dat sommige honden wat ingewikkelder in elkaar zitten .
Heb ook een hond gehad die alles opvrat sokken en ondergoed en dan niet in huis maar buiten , je zal verbaasd zijn wat mensen weggooien in de bosjes.
Dat ging over door die hond te laten speuren .
Een hond die zo reageert op hazen of katten zou misschien iets aan jacht training hebben?
Maar ik ga verder niet meer reageren .
Want ik krijg elke keer te horen dat ik niks over Judith weet en dat klopt dus ik heb even wat berichten terug gezocht .
En het antwoord staat daar al . Als je zelf niet lekker in je vel zit en telleurgesteld bent omdat je man niet genoeg doet me zijn hond dan voelt een hond dat natuurlijk . Ik blijf het jammer vinden dat een hond daar druppels voor moet slikken en als overprikkeld wordt gezien sorry
Dat doordat ik neit lekker in mijn vel zit dat ik Dux wil drogeren met druppels.
En hoe weet je dat ik nu niet meer lekker in mijn vel zit? Misschien gaat het nu een stuk beter en gaat het met Dux ook een stuk beter...
Maar ik ga niet meer op jou reageren, sorry. Als je op deze manier mij neerzet ga ik er geen energie meer in steken.
Er zijn mensen oprecht geinteresseert in de BAT training die niet alles wat ik doe en schrijf in twijfel trekken en doen alsof ik mijn hond mishandel

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Of Dux is gewoon zo moe van al die prikkels die hij moeilijk kan verwerken 

- Judith
- Zeer actief
Dat klinkt voor mij heel logisch.alm@ schreef:Of Dux is gewoon zo moe van al die prikkels die hij moeilijk kan verwerken
Als Dux niet thuis is, maar bij mijn ouders of mijn schoonouders (daar is hij toch wel minimaal 1x in de week). Duurt het zeker 1,5 uur voordat hij uberhaubt gaat rusten/slapen.
In het begin ging hij niet een rustig liggen. Bleef hij rechtop zitten, pas nadat hij 14 dagen bij mijn ouders is geweest omdat wij op vakantie waren is hij daar rustiger geworden en kan hij sneller zijn rust pakken. Maar dat duurt echt nog wel behoorlijke tijd.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
De idee van Alma klinkt voor mij ook logischJudith schreef:Dat klinkt voor mij heel logisch.alm@ schreef:Of Dux is gewoon zo moe van al die prikkels die hij moeilijk kan verwerken
Als Dux niet thuis is, maar bij mijn ouders of mijn schoonouders (daar is hij toch wel minimaal 1x in de week). Duurt het zeker 1,5 uur voordat hij uberhaubt gaat rusten/slapen.
In het begin ging hij niet een rustig liggen. Bleef hij rechtop zitten, pas nadat hij 14 dagen bij mijn ouders is geweest omdat wij op vakantie waren is hij daar rustiger geworden en kan hij sneller zijn rust pakken. Maar dat duurt echt nog wel behoorlijke tijd.
Zou TTouch wat voor hem zijn als hij na zo'n bezoekje niet kan ontspannen?
Zomaar een gedachte hoor, niet ter vervanging van je training maar als extraatje op dat moment.
Of helpt de puur nerveus daar ook?
- -Lilo-
- Zeer actief
jij zegtHeavy schreef:Jézus wat draaf jij door zeg-Lilo- schreef:Serieus? Dus jij denkt dat Dux gewoon een beetje teveel energie heeft en dat eruit werkt door zo te doen? Ik kan je vertellen dat sommige honden wat ingewikkelder in elkaar zitten. Als Lola ergens een haas heeft gespot kan ik het de rest van de wandeling wel vergeten om contact met haar te krijgen. De specifieke plek waar dat gebeurt is vervolgens de komende drie, vier weken een no-go area omdat ze dan weer volledig uit d'r panty gaat. Nou spot Lola niet zo vaak hazen dus kan ik daarmee leven, maar als je hond continu zo over straat gaat, dan wil je daar wat aan doen. Dat is niet meer gewoon energie over hebben, maar compleet onbereikbaar je hersenpan over laten koken. Continu stress dus en dat is bepaald niet gezond en bepaald niet gezellig, voor zowel baas als hond.Heavy schreef:@Lilo Oh dat geloof ik ook best hoor . Onze rotzak was aan de lijn uiteindelijk een sul . Volgde prima en uitvallen hadden we hem ook afgeleerd.De oplossing was simpel , zorgen dat hij zijn energie kwijt kon en geestelijk moe werd . Dus 2 avonden per week naar training en zondag de hele dag . Speuren gehoorzaamheid en pakwerk uren lang .
Judith werkt bij mijn weten al heel erg lang heel erg hard aan het gedrag van Dux en jij doet het hier voorkomen alsof het allemaal appeltje eitje en doodgewoon een drukke hond is. Ik kan me voorstellen dat Judith zich hierdoor erg in een hoek gedrukt voelt en wat mij betreft is dat echt onterecht.![]()
Ik zeg nergens dat Dus gewoon een beetje teveel energie heeft.
Ik zeg juist dat het niet altijd aan beweging ligt![]()
En ik weet dat sommige honden wat ingewikkelder in elkaar zitten .
Heb ook een hond gehad die alles opvrat sokken en ondergoed en dan niet in huis maar buiten , je zal verbaasd zijn wat mensen weggooien in de bosjes.
Dat ging over door die hond te laten speuren .
Een hond die zo reageert op hazen of katten zou misschien iets aan jacht training hebben?
Maar ik ga verder niet meer reageren .
Want ik krijg elke keer te horen dat ik niks over Judith weet en dat klopt dus ik heb even wat berichten terug gezocht .
En het antwoord staat daar al . Als je zelf niet lekker in je vel zit en telleurgesteld bent omdat je man niet genoeg doet me zijn hond dan voelt een hond dat natuurlijk . Ik blijf het jammer vinden dat een hond daar druppels voor moet slikken en als overprikkeld wordt gezien sorry
Daar reageerde ik op, mi zeg je daar dat Dux gewoon wat minder moet slapen en meer z'n energie buiten kwijt moet kunnen.Ik denk dat het een hond is met heel veel energie en het is fijn dat hij een hele dag in huis lig te slapen maar dan krijg je een beetje het effect van kinderen die uren achter de tv zitten en dan ineens doordraaien.
Mijn hond vindt speuren heel leuk ja, maar het doet niets af aan de drift die bovenkomt bij katten en hazen/konijnen. Voor een ongetrainde, onstabiele jachthond lijkt het me ook niet heel bijzonder dat ze zo hysterisch wordt van die beesten. En zoals ik al zei, ik heb er geen last van en zij ook niet want we kunnen het vrij gemakkelijk voorkomen.
Die laatste alinea vind ik wel erg onder de gordel en vol aannames. Ik snap dat Judith het gevoel heeft zich te moeten verdedigen ja... Net als zij en jij stop ik ook met deze discussie nu.
@Judith, ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat, ik heb me er voor Lola ook eens in verdiept en vind het leuk nu een praktijkvoorbeeld te kunnen volgen.
-
blondie
- Zeer actief
Stukje weggehaald. Ik blijf het volgen, maar ik mag hopelijk toch wel eens wat vragen als ik de achterliggende gedachte niet helemaal begrijp?
Ik vind het heel interessant zoals ik al eerder schreef en ben blij voor Judith en Dux dat het zijn vruchten lijkt af te werpen.
Ik vind het heel interessant zoals ik al eerder schreef en ben blij voor Judith en Dux dat het zijn vruchten lijkt af te werpen.
Laatst gewijzigd door blondie op 13 feb 2016 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hylos
- Zeer actief
Misschien even zelf een topic over BAT openen.
Ik snap niet dat mensen hier nu hele verhalen gaan doen over hun eigen hond en dan Judith vragen dat te verklaren. Ze volgt dapper de BAT lessen, ze is geen instructeur of zo.
Laat het alsjeblieft een topic zijn waar zij haar ervaringen schrijft ipv eindeloze discussies over je eigen hond of Judith haar beweegredenen.
Het is al lastig zat zulke lessen en hard werken met een reactieve hond. Erg vervelend als iedereen die niet zulke problemen heeft, dat op zijn eigen situatie gaat betrekken in dit topic.
Dat wilde ik even kwijt.
Ik snap niet dat mensen hier nu hele verhalen gaan doen over hun eigen hond en dan Judith vragen dat te verklaren. Ze volgt dapper de BAT lessen, ze is geen instructeur of zo.
Laat het alsjeblieft een topic zijn waar zij haar ervaringen schrijft ipv eindeloze discussies over je eigen hond of Judith haar beweegredenen.
Het is al lastig zat zulke lessen en hard werken met een reactieve hond. Erg vervelend als iedereen die niet zulke problemen heeft, dat op zijn eigen situatie gaat betrekken in dit topic.
Dat wilde ik even kwijt.

- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Ik vind het ontzettend interessant om je ervaring te lezen en vooral ook te lezen hoe het voor jullie werkt, wat lijkt het me fijn wanneer je na tijden van zoeken en proberen iets gevonden hebt waarmee je uit te voeten kunt en wat resultaat biedt