Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Correctie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Correctie

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik zie het eigenlijk niet in mijn omgeving, dat niet willen corrigeren.
Wat ik wel heel vaak zie zijn mensen die niet weten hoe en wanneer ze juist moeten corrigeren. Buitenproportioneel, te laat of net niet gemeend.
Wat mij betreft zou daar best wat meer aandacht aan besteed mogen worden door hondenscholen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

-Saskia- schreef:Ik zie het eigenlijk niet in mijn omgeving, dat niet willen corrigeren.
Wat ik wel heel vaak zie zijn mensen die niet weten hoe en wanneer ze juist moeten corrigeren. Buitenproportioneel, te laat of net niet gemeend.
Wat mij betreft zou daar best wat meer aandacht aan besteed mogen worden door hondenscholen.
Als je kan corrigeren dan doe je het goed. Zit het niet in je dan moet je het ook niet doen. Dus ik snap wel waarom hondenscholen daar niet meer zo happig op zijn. Als je niet wil corrigeren kun je een hele fijne hond krijgen. Als je wel kan corrigeren ook. Ga je corrigeren omdat het je geleerd is dan verpest je een hond helemaal als het niet in je aard zit en je het dus niet kan.

Ik ken weinig mensen die goed corrigeren en die daar een prettige hond bij hebben.

Het gaat eigenlijk om je opvoedkundige kwaliteiten. Mensen die dat in zich hebben hebben eigenlijk zelden een losgeslagen hond. Of je nu wel of niet corrigeert. Ik heb bv een tante die voelt honden gewoon aan. Ze snapt honden. Ze had een Duitse herder en die kreeg geen correcties. Principe kwestie. Die hond is helemaal goed gekomen. Beter gezegd, het was echt zo'n droombeest. Overal mee, prima terug te roepen, lief in de basis maar uitermate zelfverzekerd en kalm. Ik ben zelf van de middenweg. Ik kan best zonder corrigeren. Maar als het moet dan doe ik het wel. Ik besef me nu dat ik Bas een keer gecorrigeerd heb omdat ze een klein oud hondje begon te domineren op een lullige manier. Dat wil ik niet hebben dus ik heb een tikje gegeven tegen haar zij en gezegd BEN JIJ GEK! en daarna was ze weer lief. :engel:

Corrigeren is gewoon een lastig vraagstuk omdat goed corrigeren helemaal geen kwaad kan maar helaas hebben een heleboel mensen dat niet in zich. Alleen al alle mensen die denken dat een hond iets doet om ze te pesten. Dan kan je al meteen stoppen want dan kun je geen hond opvoeden. Je mist elk inzicht. Of straffen nadien omdat ze het echt nog wel weten.... Of straffen voor trekken aan de lijn en dat dan gewoon 2 jaar elke dag 20 keer doen. Dat is gewoon een manier om je hond hard en afgestompt te krijgen. En toch doen duizenden mensen dat. Ik zie soms honden die elke 30 seconden gecorrigeerd worden zonder enig effect. :cry:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb nu al twee keer iets getikt over mijn corrigeren en hoe ik mijn honden behandel maar ik kan het niet eens opschrijven :Q:

Met twee angstige honden doorbreek ik bepaald gedrag, dwing ik, stuur het ander weer bij en weer iets anders accepteer ik gewoon. Waarom kan ik niet uitleggen. Ik zie dat en ik handel ernaar.
Mijn honden worden nauwelijks echt gecorrigeerd. Cody en Uma hebben maar weinig grenzen maar dat komt ook omdat zij ze maar weinig opzoeken. Manu heeft veel grenzen. Een speeltje brengen en op schoot leggen is al over een grens. Hij eist dan namelijk mijn aandacht en dat mag niet. Hij mag niet links lopen als ik net heb gezegd dat hij rechts moest, hij mag niet in deuropeningen of voor deuren liggen. Op het ene moment negeer ik, bij het andere herhaal ik het of ik geef een "ehe". Vaak is een correctie voor hem een "eh-eh" of "wát doe jij". Maar owee als ik zeg: móet ik opstaan?!
Dan schieten die ogen alle kanten op en voert hij héél snel uit wat ik hem zei :LOL: Fysiek corrigeren heeft bij hem niet veel zin. Hij vindt het al verschrikkelijk als ik een wenkbrauw optrek. Bij hem moet ik wel veel grenzen bewaken dankzij zijn wat zelfverzekerde en zelfstandige karakter. Hij neemt al gauw heel wat over. Als ik al die grenzen moet bewaken met correcties is er voor ons beide geen lol meer aan. Manu is heel gevoelig voor beloningen, als elke hond denk ik, hij doet veel liever iets goed dan fout. Dus vaak probeer ik het op een andere manier aan te pakken dan verbale correcties geven en leid ik af of voorkom.

Uma niet, Uma is een verwend mormel. Die heeft schijt aan alles en is ervan overtuigd ermee weg te komen. Voor Uma zijn er maar weinig grenzen: geen eten pikken en komen als ik je roep. Ze hoeft verder niet te luisteren, ze is altijd braaf, doet eigenlijk altijd wat wel past bij mijn wil. Ik waarschuw als ik zie dat ze eten wil jatten (de andere honden laten haar gewoon gaan :hmmm: ). "Ehe", en dan duikt ze al in elkaar met oren plat, grote ogen en staart tussen haar poten. Ik wacht altijd tot ik ook zíe dat het uit die kop is gezet, tot ze zich afwenden van hetgeen waar ze mee bezig zijn. En die trut is zo stiekem dat ze het nog voor elkaar bokst om het te jatten terwijl ik er net niet meer bovenop sta. Zij krijgt dan een pets op de billen.

Cody heb ik de eerste maanden moeten begrenzen omdat hij alsmaar op de bank sprong. Dat mag niet zomaar, alleen als het kleedje neergelegd is. En hij moet wachten bij de stoep. Dat is makkelijk aan te leren. Jaja, ik leer aan en niet af :mrgreen: Nu weet hij dat en eigenlijk is hij gewoon nooit stout. Alles wat wij niet leuk vinden laat hij wel uit zijn hoofd en hij is alleen maar braaf :I:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Dat van die boom vind ik een grappig voorbeeld.
Ik heb dat hier wel met trekken. In de lijn licht blijven hangen raak ik van geïrriteerd. Na twee x wat gezegd te hebben krijgt hij het andere alternatief. Naast lopen. Nergens snuffelen gewoon naast lopen en klaar.
Hoe krom het dan ook is. Dat doet hij dan ook. En als ik dan na een aantal meters en goed gedrag het "toe maar" weer geef voel ik geen druk meer op de lange lijn.

Kan blijven corrigeren aan de lange lijn als hij trekt, maar even naast me roepen is dan een beter correctie optie voor hem dan dat tikkie terug telkens waar ik zelf doodmoe van word.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Met de stem corrigeren werkt hier ook prima. Mijn honden mogen heel veel, maar ze moeten wel altijd terugkomen als ik roep, niet uit zicht en niet zelfstandig gaan jagen. Als Ivy een konijn 2 meter voor dr ziet hupsen kijkt ze eerst naar mij of ze mag gaan. En ik ben echt niet streng, maar op de een of andere manier luisteren ze prima. Als ze te ver gaan, ff brullen en klaar:p

Jules de takketeckel weet ook dat ze bij andere mensen dingen kan proberen die ze bij mij niet mag. Die trappen in het doordrammen, wat bij mij niet werkt en ze weet dat ze dat niet hoeft te proberen.

Maar dan heb je natuurlijk altijd nog de honden die euh..speciaal zijn...zoals Jazz. Daar kan je corrigeren, brullen en weet ik veel wat...die doet alles op haar eigen tempo. Zal het antilliaanse bloed wel zijn.. Daar moest ik mij dus op aanpassen.. Die leeft echt in haar eigen wereldje.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Cleva schreef:
_Jules_ schreef: Maar dan heb je natuurlijk altijd nog de honden die euh..speciaal zijn...zoals Jazz.
Die zijn er ook. Het zijn er zelfs vrij veel.
De mentale shetlanders van de hondenwereld.

Ik vind het zonde van het voer.
:F: Het is ook geen hond waarvan ik er nog eentje zou willen pff.. ik kan daar niet zo goed tegen :oeps:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
Als je niet wil corrigeren kun je een hele fijne hond krijgen.
Dat geloof ik niet.
Een hond hebben is per definitie tweeledig. Er is de hond en dan ben jij er. Daar zitten altijd grenzen tussen.
Het misverstand zit hem er in dat correcties piepklein kunnen zijn en honden emotionele dieren zijn die het verliezen van de tevredenheid van de baas al als correctie kunnen zien.
Dan lijkt het alsof de hond geen correctie nodig heeft terwijl hij ze allang aan het krijgen is.
Dat zit hem dan toch in de definitie correctie. Als een zucht of een reactie op, in de vorm van afleiden bv ook een correctie is dan heb je gelijk. Als je correctie letterlijk neemt als in een verbale of fysieke rem hoeft dat niet perse. Niet elke hond heeft het in zich om stout te zijn. Neem een bordercollie die werkt. Die collies werken op afstand en zijn hooguit verbaal te corrigeren. In elk geval toen er nog geen TT was. Toch gaat het daar bijna alleen om sturen ivm de wens van de collie om het goed te doen. Als je dus een hond zo opvoedt dat hij wenst goed te zijn met jou kan je een heel eind komen door te negeren en niet te belonen. Dat hele systeem is ook waar de clickertraining op gebaseerd is. De hond gaat zijn best doen gewenst gedrag te vertonen omdat het wat oplevert. Dus niet omdat ongewenst gedrag een correctie oplevert.

Ik denk dat ik het ook niet zonder enige vorm van correctie kan. Ik denk ook dat de hond die ik kende ook correcties heeft gehad in de zin van het woord nee ed. Maar dat was eigenlijk ook niet het soort correcties dat ik in mijn hoofd had. Waar ik op doelde was dat de enige mechelaar getraind wordt met een TT en een pinnenband. Dat is overduidelijk gebaseerd op correcties. Een andere hond doet hetzelfde kunstje prima zonder die banden. En zonder een tik, trap of welke vorm van fysieke afstraffing ook. Als NEE! of tegenhouden ed ook correcties zijn dan ben ik het waarschijnlijk wel met je eens al ken ik geen voorbeelden dus zeker ben ik niet.

Je moet niet vergeten dat jij een terrier hebt. Dat is toch andere koek dan bv een maltezer om maar wat te noemen. Wie weet kan die wel zonder correcties. Of neem een windhond. Hoe zal zoiets gaan? Correcties of vooral laten weten welk gedrag je wil zien.

De meeste mensen vinden dat je een pup nog niet moet corrigeren. Als je daarmee doorgaat, wat gebeurd er dan eigenlijk? Stel je pup gaat teveel aandacht vragen en je happen en krabben en je staat op. Is dat dan ook een correctie of is dat een methode van geen correctie? Volgens mij is dit nog steeds te vaag. :engel:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

laeken schreef:Maar dat was eigenlijk ook niet het soort correcties dat ik in mijn hoofd had. Waar ik op doelde was dat de enige mechelaar getraind wordt met een TT en een pinnenband. Dat is overduidelijk gebaseerd op correcties.
Ja, jezus....dat is wel het andere uiterste, hoor.
Als NEE! of tegenhouden ed ook correcties zijn
Ja, afhankelijk van de hond. Bij Cayuaga is nee een correctie. Die breekt zijn pootjes dan in de haast om het goed te maken, de ziel.
Bij Skadi is nee een commando, ze werpt dan een blik op me en rolt nog net niet met de ogen. Haar correcties beginnen bij 'hey!' of een langzaam uitgesproken 'me-vrouw de wit'.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Ik zeg altijd dat ik geen correcties toepas. Ik zeg ook altijd dat Bas nooit fysiek aangepakt wordt. Dat is ook zo. Ik heb haar nog nooit gecorrigeerd op de manier waarop ik wel mijn andere honden corrigeer. Toch heb ik heel wat absolute grenzen. Kom hier is kom hier. Punt. Anders haal ik je op, foeter ik en lijn ik je aan als je mijn hond bent. Als Bas naar de plaats moet en ze zou eens twijfelen dan verhoog ik de inzet met lichaamstaal. PLAATS! NU! en desnoods loop ik op haar in en stamp een keer op de grond.

Ik corrigeer dus wel al kan en wil ik haar daarbij op geen enkele manier aanraken. Bas is te klein en te kwetsbaar om te corrigeren. Mensen die haar kennen snappen me. Mensen die haar niet kennen denken dat je best wel iets fysieks bij haar zou kunnen doen als even knijpen of een tikje met 2 vingers. Dat kan dus niet. Dan gilt ze en verlies je de helft van de band die je met haar hebt in 2 seconden.

Een vriendin van ons heeft haar een keer per ongeluk pijn gedaan. Ze zal het nooit vergeten en ze is nog steeds argwanend naar haar. Vertrouwen is dan weg.

Dus ja, absolute grenzen zeker. Maar mijn aangeven daarvan is volledig hond afhankelijk. In geval van Bas dus volledig gebaseerd op lichaamstaal en verbale sturing. Ik maak haar nooit kruiperig of bang. Als ik optreedt stop ik onmiddellijk als haar staart zakt.

Daar zit voor mij ook de hele angel in dit soort verhalen. Absolute grenzen, correcties en sturing zijn prima. Mits je weet wat je doet en waar je moet stoppen. En dat gevoel en inzicht missen veel mensen. Ze straffen door, te hard of te menselijk. Hij weet dat dat niet mag en nu krijgt hij straf. Een hond die zijn houding laat zakken heeft het al door. Stop daar dan. Heeft niks met jou te maken Cleva. Maar is algemeen bedoeld. En als we gaan roepen dat correcties mogen dan gaan mensen zichzelf rechtvaardigen terwijl ze in die zaken de plank volledig mis slaan. Als je goed bezig bent is er geen noodzaak om je hond daadwerkelijk aan te pakken. Als je ziet dat hij op jou reageert met een gedrukte houding ben je er al. En dan moet je echt stoppen en niet door rennen en hem alsnog grijpen en bv uit het water gooien. Je moet juist stoppen zodra je hond zich drukt en hem dan zelf het goede gedrag laten vertonen.

Dat is wat ik probeer te doen. De laatste jaren dan. Als Bas iets vreet dan ren ik wel naar haar toe. BAS! Nee! en dan zie ik haar staart zakken en dan zeg ik, hierkomen jij! en dan komt ze, lage houding en wetend dat ze dat niet mocht. Dat pak ik op en beloon haar. Goed zo gekkie. Niet meer doen hoor. Jaaaaa, ga maar rennen. Brave hond. Wat veel mensen fout doen is doorgaan met straffen en het juiste gedrag of ook afstraffen per ongeluk of de hond geen kans geven het te tonen. Bij nekvel pakken van een gedrukte hond is fout imo. Doorgaan met berispen van een hond met de staart tussen de benen is ook fout. Punt was al duidelijk. Wat je daarna doet is je band met de hond verpesten.
Je kunt die vriendin ook niet vergelijken met jou als baasje.
Met jou heeft ze een diepere relatie van vertrouwen en zal jouw correktie er minder inhakken dan die van jouw vriendin.
Gewoon omdat ze weet dat het daarna ook weer goed is en bij je vriendin niet. Jij bent die geen die knuffelt , beloond en haar steunt en die voerbak vult.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cleva schreef:Je vraag was wat ik onder correctie versta; het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.
Dat hoeft niet hard en zelfs niet consequent te zijn. Het gaat er puur om dat je de hond door middel van een tegenvallend resultaat terug naar het rechte pad dwingt. Je ontmoedigt.
Tegelijkertijd ben je je bewust van het feit dat de hond altijd een alternatief bedenkt en als dat goedkeurenswaardig is dan moet je die poort net zo bewust open zetten als je de andere sluit.
Dit is ook hoe ik een correctie zou omschrijven. De hond weet dat er consequenties zitten aan zijn gedrag en die consequenties kunnen leuk of niet leuk zijn.
Als mijn honden in de tuin zijn en ik roep ze naar binnen, is er wel eens één die treuzelt. Prima, dan doe ik de deur dicht en mag die hond een kwartiertje buiten wachten. De betreffende zielepiet gaat dan namelijk altijd voor de tuindeur zitten (help! je bent mij vergeten!). Ik word niet boos, ga niet brullen dat ze wel nú hier moeten komen, ga de hond niet ophalen in de tuin, maar er is wel een consequentie aan het niet luisteren die ze niet zo leuk vinden. Reken maar dat ze een volgende keer direct naar binnen vliegen als ik roep. :lol1: En dan krijgen ze daarvoor ook alle lof en goedkeuring.
Dit zou uiteraard niet werken als mijn honden zich prima zouden vermaken dat extra kwartier in de tuin ;-)
laeken
Zeer actief

Miranda schreef:
laeken schreef:Maar dat was eigenlijk ook niet het soort correcties dat ik in mijn hoofd had. Waar ik op doelde was dat de enige mechelaar getraind wordt met een TT en een pinnenband. Dat is overduidelijk gebaseerd op correcties.
Dit los verliest zijn context. Want ik bedoel in die zin dat je een hond met die banden kan trainen en zonder enige correcties voor hetzelfde kunstje. Je kan een mechelaar met een TT of pinnenband leren volgen maar je kan dat ook zonder die banden met alleen stukjes kaas leren. Dus zonder correcties. Dat was wat ik ermee wilde zeggen. Absoluut niet dat dat mijn definities van correcties zijn. Ik vind een vastpakken of een brul ook een correctie. En dat laatste heb ik echt wel eens gedaan bij Bas. Dus dan corrigeer ik ook. Zij het verbaal.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

laeken schreef:
Miranda schreef:
Dit los verliest zijn context. Want ik bedoel in die zin dat je een hond met die banden kan trainen en zonder enige correcties voor hetzelfde kunstje. Je kan een mechelaar met een TT of pinnenband leren volgen maar je kan dat ook zonder die banden met alleen stukjes kaas leren. Dus zonder correcties. Dat was wat ik ermee wilde zeggen.
Dat ben ik volledig met je eens, sterker nog, ik heb al een paar keer aangehaald dat ik trainen positief doe, zonder correcties totdat de hond het feilloos onder de knie heeft.

Maar dat heeft niks te maken met grenzen aangeven. Dat is opvoeden. En opvoeden kan niet zonder correcties. Gewoon niet. Daar geloof ik helemaal niks van. Leuk, om een tafelpootknagend pupje te negeren, maar een opgevoede hond krijg je er niet van. Dan zeg je nee, en biedt een alternatief aan. En die nee is wel degelijk een correctie. Het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.
And few will ever climb
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef:
Je moet niet vergeten dat jij een terrier hebt. Dat is toch andere koek dan bv een maltezer om maar wat te noemen. Wie weet kan die wel zonder correcties. Of neem een windhond. Hoe zal zoiets gaan?
Je kunt een windhond eigenlijk nooit fysiek bestraffen. Daar zijn ze veel te fijnbesnaard voor. Je beschadigt dan echt hun vertrouwen.
Met windhonden maak je afspraken. Mijn Deerhounds joegen niet en waren altijd superbraaf dus daar was het niet eens nodig.
Met Topsi heb ik een modus operandi bereikt. Ze mocht van mij jagen maar wel iedere tien minuten melden. We gaan er niet een uur voor onszelf op uit. Dat betekende in het begin dus kaas als ik riep en een boos gezicht als ze naar mijn smaak te lang weg was.
Een intelligente hond als een Whippet voelt dat meteen aan. Die zijn van de samenwerking en begrip en niet van het blind orders opvolgen. Eigenlijk een veel fijnere manier van er samen uit komen :ok:
Zo ga ik dus ook met bas om. Veel mag gewoon omdat ze het belangrijk vindt. En we hebben afgesproken dat sinds ze bij ons is haar fysiek niks meer kan gebeuren. Itt wat iemand eerder schreef denk ik dat haar vertrouwen wel degelijk beschadigd als ik fysiek zou worden. Volgens mij is dat in het verleden al genoeg gebeurt. Net liep ze de trap op. Dat mag niet. Ik riep " Bahas, wat zijn wij aan het doen?" Ze gaat dan al bijna op haar rug liggen. Kun je nagaan....
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:
Nanna schreef:
laeken schreef:
Je moet niet vergeten dat jij een terrier hebt. Dat is toch andere koek dan bv een maltezer om maar wat te noemen. Wie weet kan die wel zonder correcties. Of neem een windhond. Hoe zal zoiets gaan?
Je kunt een windhond eigenlijk nooit fysiek bestraffen. Daar zijn ze veel te fijnbesnaard voor. Je beschadigt dan echt hun vertrouwen.
Met windhonden maak je afspraken. Mijn Deerhounds joegen niet en waren altijd superbraaf dus daar was het niet eens nodig.
Met Topsi heb ik een modus operandi bereikt. Ze mocht van mij jagen maar wel iedere tien minuten melden. We gaan er niet een uur voor onszelf op uit. Dat betekende in het begin dus kaas als ik riep en een boos gezicht als ze naar mijn smaak te lang weg was.
Een intelligente hond als een Whippet voelt dat meteen aan. Die zijn van de samenwerking en begrip en niet van het blind orders opvolgen. Eigenlijk een veel fijnere manier van er samen uit komen :ok:
Zo ga ik dus ook met bas om. Veel mag gewoon omdat ze het belangrijk vindt. En we hebben afgesproken dat sinds ze bij ons is haar fysiek niks meer kan gebeuren. Itt wat iemand eerder schreef denk ik dat haar vertrouwen wel degelijk beschadigd als ik fysiek zou worden. Volgens mij is dat in het verleden al genoeg gebeurt. Net liep ze de trap op. Dat mag niet. Ik riep " Bahas, wat zijn wij aan het doen?" Ze gaat dan al bijna op haar rug liggen. Kun je nagaan....
Amy is net zo; heel onderdanig naar mensen. Haar vertrouwen in mij zou echt een deuk krijgen als ik haar fysiek aan zou pakken. En juist door dat vertrouwen is ze zo volgzaam en heeft ze inderdaad aan een 'Wat ben jij aan het doen? :hmmm: ' al genoeg.
Bij Amoz, een hond die zich 6 jaar lang niet aan heeft laten raken en met een verleden van angstagressie naar mensen, hoef ik natuurlijk ook niet met fysieke correcties aan te komen.
Zulke honden dwingen je dus ook wel om een andere benadering te gebruiken om ze toch te kunnen sturen en begrenzen zonder daarbij het vertrouwen te schaden.
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Shaylo hoef ik ook niet fysiek te corrigeren. Hij verliest dan het vertrouwen in mij en wordt alleen maar bang.
Bij hem kun je het af met een "nah jongen dit kan echt niet hoor" en dan stopt hij met het gedrag.
Hij mag heel veel en als hij bv in een deuropening gaat liggen dan stap ik 9 van de 10x over hem heen. Maar heel soms dan heb ik mijn handen vol en moet hij aan de kant. Met een "vent, ik heb m,n klauwen vol en zie niks, ga eens wieberen" staat hij dan op. :I:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heavy schreef:
laeken schreef:
Nanna schreef:
laeken schreef:
Maar als Bas buiten blaft of gromt tegen een ander hondje kan je het dan ook af met een stemcorrectie? Ik merk bij mijn honden dat ze gevoelig zijn voor een stemcorrectie en die krijgen ze dan ook als het nodig is .

Maar als ik te laat ben . Bijvoorbeeld ik zit op de wc en Heavy ziet een kat buiten lopen en gaat blaffen dan krijg ik haar niet stil met mijn stem alleen . Dan moet ik haar echt op haar plaatst sturen bijvoorbeeld om uit de situatie te halen .
Yep. Beter gezegd, ze luistert als een trein op stem. Zelfs als ze achter een dier aan gaat luistert ze. Wij zijn bezig met lichaamstaal en houding en gedrag. Mijn partner kan inmiddels zelfs een gevecht tussen Bas en de buurhonden bijsturen. Dat durf ik nog niet. Bas wil de confrontatie aangaan met de Chi en jack van de buren. Andersom idem. Mijn partner zegt laat mij maar. De hondjes stuiven op elkaar af en dat met veel gegrauw en haren omhoog. Hij gaat bijsturen en regelen. Bas! Hierblijven.... Tess....rustig....
Geloof het of niet, de hondjes geloven hem allemaal en stoppen.

Mij lukt het wel om haar bv op stem uit een jacht op een haas te halen. Laatst rende ze keihard weg achter een haas aan. Ik riep. Bas, stop. Verbaasde me maar ze stopte. De lastigste momenten gaan om eten. Dan is haar motivatie weer echt Spaans zwerfhond. Survival boven alles. Maar ook dat gaat goed.

Nu is Bas wel echt heel erg geneigd te pleasen. Ze is vrij dominant en eigengereid maar wij zijn haar alles. Ze wil dus wel echt aangepast gedrag vertonen.

Ik denk dat ik dit contactloos corrigeren niet met elke hond voor elkaar krijg. Met Eva ging dit overigens ook. Ik corrigeerde Eva nooit fysiek en ze luisterde echt heel erg goed.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Cleva schreef:Je vraag was wat ik onder correctie versta; het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.
Dat hoeft niet hard en zelfs niet consequent te zijn. Het gaat er puur om dat je de hond door middel van een tegenvallend resultaat terug naar het rechte pad dwingt. Je ontmoedigt.
Tegelijkertijd ben je je bewust van het feit dat de hond altijd een alternatief bedenkt en als dat goedkeurenswaardig is dan moet je die poort net zo bewust open zetten als je de andere sluit.
Ik pak dit er even uit, maar het hele stuk dat je hebt geschreven kan ik in meegaan :ok:

Zo denk ik er ook over (ongeveer :wink: )
Ik vroeg het omdat ik uit de reacties steeds meer het idee kreeg dat niet iedereen het over het zelfde heeft als hij het heeft over "correctie".
Daar krijg je Babylonische spraakverwarringen van.
En het leek me wel zinvol om in ieder geval duidelijk te hebben wat de TS bedoelt. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Ik vroeg het omdat ik uit de reacties steeds meer het idee kreeg dat niet iedereen het over het zelfde heeft als hij het heeft over "correctie".
Ja, er zullen altijd mensen blijven die gaan steigeren bij het woord correctie, en dan denken aan een baas die de hond in elkaar tremt met een honkbalknuppel terwijl hij de hond tegelijkertijd zapt met standje 127 op de TT. Dat het per situatie en zelfs per hond kan verschillen is veel te genuanceerd, hoor :U:

Als iedereen nou dezelfde definitie zou hanteren, de échte definitie, die Cleva ook geeft, zou dat veel spraakverwarring schelen.
het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:
ranetje schreef:Ik vroeg het omdat ik uit de reacties steeds meer het idee kreeg dat niet iedereen het over het zelfde heeft als hij het heeft over "correctie".
Ja, er zullen altijd mensen blijven die gaan steigeren bij het woord correctie, en dan denken aan een baas die de hond in elkaar tremt met een honkbalknuppel terwijl hij de hond tegelijkertijd zapt met standje 127 op de TT. Dat het per situatie en zelfs per hond kan verschillen is veel te genuanceerd, hoor :U:

Als iedereen nou dezelfde definitie zou hanteren, de échte definitie, die Cleva ook geeft, zou dat veel spraakverwarring schelen.
het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.
Daarom stelde ik de vraag ook aan Cleva :8):
Het is wel leuk als je het over het zelfde hebt.

Er zijn vaker discussies over geweest zonder dat daar ooit een algemene deler in de vorm van een definitie aan te pas kwam.
En dan blijft iedereen langs elkaar heen praten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Er zijn vaker discussies over geweest zonder dat daar ooit een algemene deler in de vorm van een definitie aan te pas kwam.
En dan blijft iedereen langs elkaar heen praten.
Nieuwe poging :engel:
And few will ever climb
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Miranda schreef: Maar dat heeft niks te maken met grenzen aangeven. Dat is opvoeden. En opvoeden kan niet zonder correcties. Gewoon niet. Daar geloof ik helemaal niks van. Leuk, om een tafelpootknagend pupje te negeren, maar een opgevoede hond krijg je er niet van. Dan zeg je nee, en biedt een alternatief aan. En die nee is wel degelijk een correctie. Het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.
Ik denk dat je bij heel zachte baas/werkgerichte honden een eind kan komen. Dat je dan continue ipv opvoeden positief gaat trainen met een hond.
Ik weet het niet zeker hoor maar ik zie wel eens honden die positief zijn opgevoed. Ze luisteren inderdaad als een trein en zijn volledig op de baas gericht en wachten op het volgende commando/sturing. Er zit alleen weinig (geen) eigen initiatief of zelfredzaamheid in. Ze kunnen zichzelf niet begrenzen of hun eigen ding doen.
Ik zou gíllend gek worden van zo'n hond :wink:
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

mosquito1980 schreef:Het is wel van groot belang dat je zelf niet "door het lint" gaat bij correcties.
Bv. iets wat je maar al te vaak ziet: hond komt niet als hij geroepen wordt.. kom hier, kom hierrrrrrrrr.... gvd kom hierrrrr.. eindelijk komt Fikkie en dan krijgt hij op z'n flikker, volgende keer komt ie helemaal niet meer :oeps:
Mee eens.
Je moet vooral ook kunnen "schakelen" tussen duidelijk maken wat echt niet kan, en daarna snel weer overgaan tot de orde van de dag. Eerlijk zijn naar je hond.

Hier mogen ze ook heel veel, en de dingen die niet mogen ben ik heel duidelijk in.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Sassy schreef:
mosquito1980 schreef:Het is wel van groot belang dat je zelf niet "door het lint" gaat bij correcties.
Bv. iets wat je maar al te vaak ziet: hond komt niet als hij geroepen wordt.. kom hier, kom hierrrrrrrrr.... gvd kom hierrrrr.. eindelijk komt Fikkie en dan krijgt hij op z'n flikker, volgende keer komt ie helemaal niet meer :oeps:
Mee eens.
Je moet vooral ook kunnen "schakelen" tussen duidelijk maken wat echt niet kan, en daarna snel weer overgaan tot de orde van de dag. Eerlijk zijn naar je hond.

Hier mogen ze ook heel veel, en de dingen die niet mogen ben ik heel duidelijk in.
Mijn man zegt wel eens dat mijn stemmingswisselingen heel handig zij bij het opvoeden van een hond. Als Skye niet komt dan kan ik best even boos worden, KOM JIJ EENS G#DV@RD$€ HIER, werkt altijd. Als hij dan komt ben ik weer heel blij; Goooeeedzo!!!! Wat ben je braaf!

Maar niet iedereen kan schakelen. Ik vind dat je ongewenst gedrag best kan corrigeren, maar het is ook belangrijk om dan meteen om te kunnen schakelen bij gewenst gedrag.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”