Ik heb dan wel twee gecastreerde teven, maar er zijn wel degelijk (grote) nadelen en risico's bij castratie. Lees bijvoorbeeld dit maar eens (inclusief wetenschappelijke bronnen): https://schotseherdervrienden.nl/wp-con ... adelen.pdfCowboy_Bebop schreef:Ja, dat is wel heel makkelijk gezegd. Wat ik typ is wat ik terug vind als ik me erover inlees.Kells schreef: Ik heb zelden zo'n hoop onzin in 1 reactie gelezen. Mijn reactie zou een kilometer typewerk zijn en daar heb ik even geen zin in. Cowboy, lees je even beter in... Voor nu zeg ik
Als dat volgens jou geen correcte informatie is, maar je kan niet eens uitleggen waarom, ook doei
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse hond
Moderator: moderatorteam
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse h

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja joh, je amandelen en appendix zitten ook bomvol nuttige hormonen namelijk. Kunnen ze best missen! Weet je wat? Ik heb helemaal geen kinderwens, waarom halen ze bij mij de boel er niet uit? Veel makkelijker!Cowboy_Bebop schreef:Onder verminking versta ik mutilatie, mismaaktheid, of misvorming van een hond. Dat is nu toch wel het laatste wat ik onder een castratie versta.gonnie schreef: Ik vind het ook verminking.
De nadelen zijn dat ze eerder botkanker kunnen krijgen, dat ze dik worden, dat ze incontinent worden en als je even verder zoekt op nadelen vindt je er nog veel meer.
Je haalt een geslachtsorgaan weg. Net zoals bij mensen soms ook een appendix of amandelen uitgehaald worden. Zo'n ingreep wordt dan toch ook geen verminking genoemd? Als je niet met je hond wil fokken heeft je hond die eierstokken helemaal niet nodig. Je hond is daarom niet minder geworden.
Dat van dikker worden klopt niet. Je teef heeft gewoon een lager metabolisme. Als ze dikker wordt komt dat puur doordat je te veel eten geeft.
En dat van botkanker, daar vind ik ook geen enkele wetenschappelijke basis voor terug.
Dus het enige dat wel klopt:
- teef krijgt meer ondervacht zoals malinois zegt
- hogere kans op incontintentie klopt, maar de kans daarop kan beperkt worden door de teef eerst een keer loops te laten worden.
Als je daar dan de medische voordelen tegenover bekijkt zoals geen baarmoederontsteking, melkkliertumoren, kans op suikerziekte neemt af, etc ... bekijkt zijn er toch meer voordelen dan nadelen.
Ook, het moment van sterilisatie is heel belangrijk. Wanneer dat minimaal 3 na het einde van en 4 weken voor de start van de loopsheid gebeurt is de kans op hormonale verandereingen uitgesloten.

En verder wat Cleva zegt. Ga je maar even inlezen.
-
- Zeer actief
Cowboy_Bebop schreef:Onder verminking versta ik mutilatie, mismaaktheid, of misvorming van een hond. Dat is nu toch wel het laatste wat ik onder een castratie versta.gonnie schreef: Ik vind het ook verminking.
De nadelen zijn dat ze eerder botkanker kunnen krijgen, dat ze dik worden, dat ze incontinent worden en als je even verder zoekt op nadelen vindt je er nog veel meer.
Je haalt een geslachtsorgaan weg. Net zoals bij mensen soms ook een appendix of amandelen uitgehaald worden. Zo'n ingreep wordt dan toch ook geen verminking genoemd? Als je niet met je hond wil fokken heeft je hond die eierstokken helemaal niet nodig. Je hond is daarom niet minder geworden.
Dat van dikker worden klopt niet. Je teef heeft gewoon een lager metabolisme. Als ze dikker wordt komt dat puur doordat je te veel eten geeft.
En dat van botkanker, daar vind ik ook geen enkele wetenschappelijke basis voor terug.
Dus het enige dat wel klopt:
- teef krijgt meer ondervacht zoals malinois zegt
- hogere kans op incontintentie klopt, maar de kans daarop kan beperkt worden door de teef eerst een keer loops te laten worden.
Als je daar dan de medische voordelen tegenover bekijkt zoals geen baarmoederontsteking, melkkliertumoren, kans op suikerziekte neemt af, etc ... bekijkt zijn er toch meer voordelen dan nadelen.
Ook, het moment van sterilisatie is heel belangrijk. Wanneer dat minimaal 3 na het einde van en 4 weken voor de start van de loopsheid gebeurt is de kans op hormonale verandereingen uitgesloten.

Ik lees even mee om wat op te steken voor mijn toekomstige teef die laat ik zeker niet steriliseren
-
- Actief
- Aantal honden: 1
Wel, bedankt voor de info, dat is alvast veel zinvoller als 'dit hebben we in het verleden al besproken, einde discussie'.lieke schreef: Ik heb dan wel twee gecastreerde teven, maar er zijn wel degelijk (grote) nadelen en risico's bij castratie. Lees bijvoorbeeld dit maar eens (inclusief wetenschappelijke bronnen): https://schotseherdervrienden.nl/wp-con ... adelen.pdf
Als je er echter de hele wetenschappelijke literatuur breed en kritisch op naslaat zie je onmiddelijk wat de beperktheden van dit soort onderzoeken zijn en waarom het een slecht idee is om af te gaan op info die slechts 1 oude, non-peer review (dwz. een niet gecontroleerde publicatie) van een zekere Laura J. Sanborn uit 2007 gewoon klakkeloos overneemt en als waarheid verkoopt.
Veel van die onderzoeken spreken zichzelf tegen, ofwel houden ze geen rekening met het ras, ofwel zijn ze gebaseerd op te kleine steekproeven, of ze houden geen rekening met de leeftijd van de bestudeerde dieren.
Het is altijd heel makkelijk een opsomming te maken van 30-tal soorten kankers waarvan je niet weet in welke mate ze voorkomen, en of het dus überhaupt boeit dat je tweemaal keer meer kans hebt.
Je kan net zo goed artikels posten waaruit blijkt waar we 300% meer kans hebben op hersentumoren door het gebruik van smartphones. Dat klopt maar heeft echter weinig waarde wanneer we spreken over tumoren die zo zeldzaam zijn dan ze amper 10 keer op 1 miljoen inwoners voorkomt, en de gevaren van je smartphone dus volgens het WHO dezelfde risico's dragen als caffeïne en gepekelde augurken.

Zo ook is bij teven maar liefst 40-60% van alle gediagnosticeerde kankers = melkkliertumoren! Dus die waarde van die extra risico's voor die 30 andere zeldzamere kankers samen zijn niet eens half zo relevant.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK9542/
En wat boven alles de meest veelzeggende manier is om de gezondheid van een hond te peilen: wat zijn zijn levensverwachtingen? En wat blijkt?
Gecastreerde honden leven gemiddeld genomen 1,5 jaar langer langer dan niet-gecastreerde honden:
http://www.petmd.com/blogs/thedailyvet/ ... nger-30486Looking at a sample of 40,139 death records from the Veterinary Medical Database from 1984-2004, researchers determined the average age at death for intact dogs -- dogs that had not been spayed or neutered -- was 7.9 years versus 9.4 years for sterilized dogs. The results of the study were published April 17 in PLOS ONE.
http://journals.plos.org/plosone/articl ... 2-Neilson1
1. In mensenleeftijd is dit verschil even groot als rokers versus niet-rokers en dagelijkse vleeseters versus vegetariers
2. Dit verschil in leeftijd verklaart waarom die studies die stellen dat gecastreerde honden 'x% meer kans op kanker' hebben eigenlijk compleet waardeloos zijn. Al die verschillen uit die studies zijn deels vertekend omdat gesteriliseerde honden nu eenmaal langer leven, waardoor ze ook meer kans hebben om kanker te ontwikkelen en helemaal niet omdat ze ongezonder zijn.
3. Ook in verband met 'gedrag' blijkt dat ongecastreerde reuen, eerder uitbreken dan gecastreerde en ook eerder vechten. Andere studies tonen dan weer aan dat teven veel meer last hebben van dominantie agressie dan gesteriliseerde. Ook dit verklaart waarom ongecastreerde honden veel vaker en eerder sterven aan infecties en traumatische wondes.
Dus heel dat 'castratie = slecht voor je hond' standpunt is tot nader inzicht wetenschappelijk gezien hysterie om niets. Je verhoogt er statistisch bewezen alleen maar de levensverwachtingen van je hond mee.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nooit bij je opgekomen dat mensen die castreren vaker bij de dierenarts ziten dan mensen die dat niet doen?Cowboy_Bebop schreef:Gecastreerde honden leven gemiddeld genomen 1,5 jaar langer langer dan niet-gecastreerde honden:
Je kletst maar lekker, ik heb nu pakweg 20 teven (gehad) en nooit gecastreerd en ook nooit mamatumoren oid gehad.
Er zijn zat onderzoeken die aantonen dat er minstens zoveel negatieve kanten zijn als positieve. En er komen er regelmatig bij. Van mij mag iedereen maar ga niet lopen doen alsof het beter is. Beter voor de knip van de dierenarts en beter voor je gemak, maar beter voor de teef? Dat dacht ik dan weer niet.
Ik ga een teef niet voor de eerste loopsheid castreren want dan ontzeg ik haar de kans volwassen te worden. Daar zijn namelijk hormonen voor nodig.
Ik vergroot bovendien de kans op incontinentie aanzienlijk en ik zie niet in waarom ik mijn hond bewust iets aan zou moeten doen waardoor ze én geen hormonen meer heeft en daardoor ander gedrag krijgt, én door dat gebrek aan hormonen anders herkend en benaderd wordt door soortgenoten, én door die ingreep spierverlies krijgt, én door die ingreep een ander metabolisme krijgt waardoor ze de rest van haar leven honger moet lijden omdat ik zo nodig wilde castreren, én ze een grotere kans heeft op een hele reeks aandoeningen.
En dan noem ik nog niet de vachtverandering.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou het doen.Leonie. schreef:Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.
Wat kan jou die hond schelen.
- Jackira
- Zeer actief
Leonie. schreef:Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.
Het valt hier toch mee hoor, ik zag er ook tegenop want ik dacht dat Shira tegen de muur op zou vliegen

- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Het is niet dat je hond niks meer mag. Op veel (niet alle) hondenscholen kan je gewoon doortrainen en ook op wedstrijden van oa hoopers en behendigheid ben je gewoon welkom met een loopse teef.Ri@ schreef:Leonie. schreef:Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.
Het valt hier toch mee hoor, ik zag er ook tegenop want ik dacht dat Shira tegen de muur op zou vliegenMaar we lopen elke dag een flink stuk aangelijnd en ik doe spelletjes met haar in huis en ze is veel rustiger dan anders. Dus ze vindt het zelf ook wel best zo. Ze is ook heel aanhankelijk. En ze zit al in de tweede week dus het gaat best snel.
Kijk hoe je hond reageert en rij bevoorbeeld een paar keer naar een gemeente waar omheinde, overzichtelijke losloopvelden zijn als je hond teveel energie heeft voor aanlijnrondjes. Of gebruik de riemperiode om iets nieuws aan te leren zoals samen fietsen of steppen.
-
- Actief
Die mogelijke bias wordt in de studie besproken als je de link leest:Marjoleine schreef:Nooit bij je opgekomen dat mensen die castreren vaker bij de dierenarts ziten dan mensen die dat niet doen?
Owners who cannot afford the cost of sterilization might also lack the resources to provide medical care for diseases that later occur, which might result in sterilized dogs who have access to better medical care appearing to live longer. This issue is unlikely to exert a significant impact on our results, however, as all dogs within our dataset were seen at referral institutions, where costs of care are high. Since dogs in our study were owned by people who could afford the cost of referral from their local veterinary practices to specialty hospitals when their pets became ill, it is unlikely that financial resources were a limiting factor in preventive health management choices such as sterilization
Het is trouwens niet alleen bij honden maar bij andere dieren dat men ziet dat het onderhouden van een reproductief systeem een zekere prijs heeft qua levensverwachtingen. De mechanismen daarvoor zijn onduidelijk, maar hormonen zitten daar voor iets tussen en nemen hun tol op je lichaam.
Je kan nog zoveel nadelen opnoemen maar als je naar het totale plaatje kijkt is het verschil in levensverwachtingen hallucinant, zeker bij teven (en dat komt voor het groot stuk door de kans op melkkliertumoren):Van mij mag iedereen maar ga niet lopen doen alsof het beter is. Beter voor de knip van de dierenarts en beter voor je gemak, maar beter voor de teef? Dat dacht ik dan weer niet.
Ik ga een teef niet voor de eerste loopsheid castreren want dan ontzeg ik haar de kans volwassen te worden. Daar zijn namelijk hormonen voor nodig.
Ik vergroot bovendien de kans op incontinentie aanzienlijk en ik zie niet in waarom ik mijn hond bewust iets aan zou moeten doen waardoor ze én geen hormonen meer heeft en daardoor ander gedrag krijgt, én door dat gebrek aan hormonen anders herkend en benaderd wordt door soortgenoten, én door die ingreep spierverlies krijgt, én door die ingreep een ander metabolisme krijgt waardoor ze de rest van haar leven honger moet lijden omdat ik zo nodig wilde castreren, én ze een grotere kans heeft op een hele reeks aandoeningen.
-> Sterilization increased life expectancy by 13.8% in males and 26.3% in females among the FC dogs.
En dat een gesteriliseerde teef nooit volwassen wordt omdat ze minder oestrogeen produceert, dat is toch vooral jouw idee daarover.
Of is een man misschien ook minder volwassen omdat hij minder testosteron produceert?
- Leonie.
- Zeer actief
Wat zou je doen?Marjoleine schreef:Ik zou het doen.Leonie. schreef:Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.
- Leonie.
- Zeer actief
Haha. Millies zusje lag alleen maar lamlendig te wezen dus dat scheeldeRi@ schreef:Het valt hier toch mee hoor, ik zag er ook tegenop want ik dacht dat Shira tegen de muur op zou vliegenLeonie. schreef:Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.![]()

- Leonie.
- Zeer actief
Ik bedoel niet om een dekking te voorkomen hoor. Maar ik woon in Amsterdam en op de meeste plekken is het gewoon druk. Ik wil niet dat er reuen de weg oversteken omdat ze Millie ruiken. Sowieso lijkt het me vervelend voor haar als ze alsmaar wordt lastiggevallen. Ze is niet bepaald stoer.
In het park zie ik trouwens best regelmatig reuen compleet uit hun dak gaan door een teefje dat al helemaal aan het eind vd loopsheid zit. Of volgens de baas nog niet loops is. Dus het is toch wel langer dan een paar dagen lastig, denk ik.
In het park zie ik trouwens best regelmatig reuen compleet uit hun dak gaan door een teefje dat al helemaal aan het eind vd loopsheid zit. Of volgens de baas nog niet loops is. Dus het is toch wel langer dan een paar dagen lastig, denk ik.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is helemaal niet mijn idee erover. Het is gewoon een feit.Cowboy_Bebop schreef:En dat een gesteriliseerde teef nooit volwassen wordt omdat ze minder oestrogeen produceert, dat is toch vooral jouw idee daarover.
Of is een man misschien ook minder volwassen omdat hij minder testosteron produceert?
Ja, een gecastreerde teef die voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd (dat is wat geadviseerd wordt, anders heeft het geen effect op die melkkliertumoren) wordt fysiek niet volwassen en mentaal ook niet.
En dat geldt ook voor reuen.
Waarom je mannen erbij haalt is me niet helder, humaan wordt alleen gecastreerd bij medische redenen. Maar ja, die worden minder man. Of meer vrouw. Hoe je dat ook wilt noemen.
Honden worden dan weer niet gesteriliseerd, tenzij op uitdrukkelijk verzoek en men staat daar niet makkelijk voor open. En dat heeft dan weer geen effect op ontwikkeling van ziektes trouwens, dus is hier niet van toepassing.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik castreer niet tenzij medisch noodzakelijk. Hormonen zijn buitengewoon noodzakelijk voor heel veel dingen. Die blijven er dus in indien mogelijk (en dat is vrijwel altijd dus).Leonie. schreef:Wat zou je doen?Marjoleine schreef:Ik zou het doen.Leonie. schreef:Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.
Ik zou het dus niet doen

- Leonie.
- Zeer actief
Ik zeg toch ook nergens dat ik Millie laat castreren?Marjoleine schreef:Ik castreer niet tenzij medisch noodzakelijk. Hormonen zijn buitengewoon noodzakelijk voor heel veel dingen. Die blijven er dus in indien mogelijk (en dat is vrijwel altijd dus).Leonie. schreef:Wat zou je doen?Marjoleine schreef:Ik zou het doen.Leonie. schreef:Ik lees even mee. Zie er best tegenop straks, om alleen aangelijnd door de buurt te lopen een paar weken lang.
Ik zou het dus niet doen
Ik zeg dat ik meelees, voor tips voor deze periode dus.
- Leonie.
- Zeer actief
Best veel ja!Kells schreef: In een druk stadspark kan ik mij voorstellen dat het wat lastiger is. Ben ik even blij dat ik al heeeel lang niet meer in Amsterdam woon! Lopen er daar zoveel intacte reuen rond? Hier op het platteland zijn er maar weinig intacte reuen. De eigenaren luisterden braaf naar de plaatselijke veearts, dus de meeste reuen hier in de buurt hebben geen ballen. Mijn teven weten wel raad met opdringerige types. Die worden echt wel afgebekt. Mijn oude Gina werd een week geleden lastig gevallen door een buurtende Leonberger reu. Ze gaf zelf al een grom, maar toen kwam Kells in actie. Op niet te mis verstane wijze maakte ze duidelijk dat hij moest opzouten. Euh Kells, die hond is 4x zo groot als dat jij bent!
Er is een rustig gebied op 5-10 minuten fietsen gelukkig, ik denk dat dat wel een geschikte plek zal zijn. Maar in het park en bos en gewoon in de buurt kom je altijd wel volle reuen tegen.
Millie is niet zo'n afbekker. Maar misschien verandert dat nog.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Leonie. schreef:Ik zeg toch ook nergens dat ik Millie laat castreren?Marjoleine schreef:Ik castreer niet tenzij medisch noodzakelijk. Hormonen zijn buitengewoon noodzakelijk voor heel veel dingen. Die blijven er dus in indien mogelijk (en dat is vrijwel altijd dus).Leonie. schreef:Wat zou je doen?
Ik zou het dus niet doen
Ik zeg dat ik meelees, voor tips voor deze periode dus.

Jij vraagt het toch? Wat klets je nou dan?
Jij vraagt het. Ik geef antwoord.

- Leonie.
- Zeer actief
Uhh nee. Jij zegt: "Ik zou het doen. Wat kan jou die hond schelen."Marjoleine schreef:![]()
![]()
Alsof ik zeg dat ik mijn hond laat castreren (en alsof mijn hond mij niks kan schelen).
Maar ik heb alleen gezegd dat ik meelees.
Lees het even na anders.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij zegt: Ik lees mee.Leonie. schreef:Uhh nee. Jij zegt: "Ik zou het doen. Wat kan jou die hond schelen."Marjoleine schreef:![]()
![]()
Alsof ik zeg dat ik mijn hond laat castreren (en alsof mijn hond mij niks kan schelen).
Maar ik heb alleen gezegd dat ik meelees.
Lees het even na anders.
Dan zeg ik (sarcastisch): ik zou het doen. Castreren dus, want de vraag was in de voorgaande postings waarom dat wel of niet zou moeten.
En dan zeg jij: Wat zou jij doen?
Zo las ik dat althans.
Maar je bedoelde dus dat je niet snapte wat ik bedoelde.
Nou, iemand hier vindt het allemaal onzin en castreren die handel en ik heb in debijna 30 jaar en ik weet niet hoeveel teven nog nooit gecastreerd.
Het moge duidelijk zijn, ik doe het niet.
En ik heb ook nooit gedoe want de schattigste teven (en zeker tollers trouwens) blijken een haaiachtig kantje te hebben als het over ongewenste intimiteiten gaat.
Ik bedoel, jemig. Je let een week op en klaar.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Idd. Ik dus ook niet reuen en teven blijven intact en die paar dagen idd. Ik had notabene alles bij elkaar intacte reuen en teef.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Nou, mijn honden hebben toch een hoop castraten van ongeveer dezelfde leeftijd overleefd. Ik heb hier in de buurt het langste dezelfde honden gehad, terwijl anderen alweer de volgende hond hadden. En hun honden waren allemaal gecastreerd.Cowboy_Bebop schreef:Die mogelijke bias wordt in de studie besproken als je de link leest:Marjoleine schreef:Nooit bij je opgekomen dat mensen die castreren vaker bij de dierenarts ziten dan mensen die dat niet doen?
Owners who cannot afford the cost of sterilization might also lack the resources to provide medical care for diseases that later occur, which might result in sterilized dogs who have access to better medical care appearing to live longer. This issue is unlikely to exert a significant impact on our results, however, as all dogs within our dataset were seen at referral institutions, where costs of care are high. Since dogs in our study were owned by people who could afford the cost of referral from their local veterinary practices to specialty hospitals when their pets became ill, it is unlikely that financial resources were a limiting factor in preventive health management choices such as sterilization
Het is trouwens niet alleen bij honden maar bij andere dieren dat men ziet dat het onderhouden van een reproductief systeem een zekere prijs heeft qua levensverwachtingen. De mechanismen daarvoor zijn onduidelijk, maar hormonen zitten daar voor iets tussen en nemen hun tol op je lichaam.
Je kan nog zoveel nadelen opnoemen maar als je naar het totale plaatje kijkt is het verschil in levensverwachtingen hallucinant, zeker bij teven (en dat komt voor het groot stuk door de kans op melkkliertumoren):Van mij mag iedereen maar ga niet lopen doen alsof het beter is. Beter voor de knip van de dierenarts en beter voor je gemak, maar beter voor de teef? Dat dacht ik dan weer niet.
-> Sterilization increased life expectancy by 13.8% in males and 26.3% in females among the FC dogs.
En dat een gesteriliseerde teef nooit volwassen wordt omdat ze minder oestrogeen produceert, dat is toch vooral jouw idee daarover.
Ik geloof er niet zo in dat gecastreerde honden ouder worden. Heb hier nog geen gecastreerde hond gezien die ouder is geworden dan mijn honden.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Actief
Als jij bepaalde 'ideeën' hebt die geen enkele wetenschappelijke bron of basis hebben, dan is dat gewoon je eigen mening, geen 'feit'.Marjoleine schreef:Dat is helemaal niet mijn idee erover. Het is gewoon een feit.Cowboy_Bebop schreef:En dat een gesteriliseerde teef nooit volwassen wordt omdat ze minder oestrogeen produceert, dat is toch vooral jouw idee daarover.
Ja, een gecastreerde teef die voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd (dat is wat geadviseerd wordt, anders heeft het geen effect op die melkkliertumoren) wordt fysiek niet volwassen en mentaal ook niet.
En dat geldt ook voor reuen.
Dat jij een teef niet volwassen noemt omdat ze bij gebrek aan oestrogeen niet loopt te lekken en een slappere sluitspier heeft, dat is dan puur je eigen invulling van wat volwassen zijn betekent. Als dat jouw definitie is van volwassen zijn, dan boeit het mij niet dat mijn teef dan maar 'onvolwassen' is.
Mijn vrouw haar vorige teef was ook niet gesteriliseerd, want ze wou de optie voor een nestje openhouden. Na 5 jaar is heel de linkermelklijst eruit gehaald omdat ze een tumor had. Amper 2 jaar later, had ze het opnieuw vlaggen maar aan de rechterhelft, en is ook die flank er ook volledig uit verwijderd. Nog een geluk bij een ongeluk dat er twee jaar tussen zat en ze voldoende heeft kunnen recupereren want anders was dat een vieze, gapende wond geweest met zeer lang herstel. Sinds dat voorval werden alle volgende teven gecastreerd, en van dat 'onvolwassen' zijn, daar is helemaal niets van te merken tov. de intacte teven.
In tegendeel, de terrier teef die we nu hebben is de meest mature teef die mijn vrouw ooit gehad heeft.
De kans op melkkliertumoren bij intacte teven is 1%. Is dat klein? Wel, als het over kidneren gaat waarschuwt men 36-jarige vrouwen ook voor de kans op een kind met downsyndroom wat 0,5% is.
Het verschil is echter: de kans op een kind met down syndroom heb je op je 36ste niet in de hand. Maar die 1% kans op melkkliertumoren bij je hond, die kan je wel perfect vermijden door castratie.
Ik had gehoopt dat duidelijk was dat een man die gecastreerd is (eunuch) niet minder fysiek of mentaal 'volwassen' wordt dan een intacte man.Waarom je mannen erbij haalt is me niet helder, humaan wordt alleen gecastreerd bij medische redenen. Maar ja, die worden minder man. Of meer vrouw. Hoe je dat ook wilt noemen.
Je hoeveelheid testosteron of oestrogeen in je lijf gaat namelijk niet dicteren hoe 'volwassen' je fysiek of mentaal wordt. Dat komt vooral door je opvoeding, je karakter en je omgeving.
Dat is puur anekdotisch. Voor hetzelfde geld zijn die verschillen er omdat je aan je honden een betere zorg geeft of van een betere fokker komen, of is het verschil rasgebonden. Feit is dat als je naar in totaal meer dan 40.000 honden kijkt, er toch een verschil op zit. Studies op 40.000 honden zeggen meer dan 10 honden in 1 wijk.gonnie schreef: Nou, mijn honden hebben toch een hoop castraten van ongeveer dezelfde leeftijd overleefd. Ik heb hier in de buurt het langste dezelfde honden gehad, terwijl anderen alweer de volgende hond hadden. En hun honden waren allemaal gecastreerd.
Ik geloof er niet zo in dat gecastreerde honden ouder worden. Heb hier nog geen gecastreerde hond gezien die ouder is geworden dan mijn honden.
-
- Actief
Dat komt omdat na de eerste loopsheid de kans op melkkliertumoren bij je teef al immens toeneemt.Tamara81 schreef:Hoe zit dit ook alweer met Labradoodles?
Ik heb van een baasje gehoord dat deze honden al vroeg gecastreerd worden (voor de eerste loopsheid bij teven).
Waarom is dit? Ik vind het te gek voor woorden.
# cycli alvorens castratie en Odds Ratio melkkliertumoren:
geen: 0.005
1: 0.08
2 or more: 0.26
Intact: 1.00
Aantal maanden alvorens castratie en Odds Ratio melkkliertumoren:
≤ 29 months 0.06
≥ 30 months 0.40
Intact 1.00
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ehm het IS een feit hoor. Gewoon onderzocht dus geen mening.
Misschien je eens verdiepen in de onderzoeken hiernaar waaruit ook blijkt bijv dat de kans op HD groter is bij een gecastreerde hond.
Misschien je eens verdiepen in de onderzoeken hiernaar waaruit ook blijkt bijv dat de kans op HD groter is bij een gecastreerde hond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Er bestaat zoiets als hormonaal volwassen.Cowboy_Bebop schreef:Als jij bepaalde 'ideeën' hebt die geen enkele wetenschappelijke bron of basis hebben, dan is dat gewoon je eigen mening, geen 'feit'.
Dat jij een teef niet volwassen noemt omdat ze bij gebrek aan oestrogeen niet loopt te lekken en een slappere sluitspier heeft, dat is dan puur je eigen invulling van wat volwassen zijn betekent. Als dat jouw definitie is van volwassen zijn, dan boeit het mij niet dat mijn teef dan maar 'onvolwassen' is.
Daar zijn boeken vol over geschreven, ik zie eigenlijk niet waarom ik moeite moet doen je dat voor te schotelen als de zoekfunctie je al tien pagina's kan geven. Mét publicaties.
Anekdotisch.Mijn vrouw haar vorige teef was ook niet gesteriliseerd, want ze wou de optie voor een nestje openhouden. Na 5 jaar is heel de linkermelklijst eruit gehaald omdat ze een tumor had. Amper 2 jaar later, had ze het opnieuw vlaggen maar aan de rechterhelft, en is ook die flank er ook volledig uit verwijderd. Nog een geluk bij een ongeluk dat er twee jaar tussen zat en ze voldoende heeft kunnen recupereren want anders was dat een vieze, gapende wond geweest met zeer lang herstel. Sinds dat voorval werden alle volgende teven gecastreerd, en van dat 'onvolwassen' zijn, daar is helemaal niets van te merken tov. de intacte teven.
In tegendeel, de terrier teef die we nu hebben is de meest mature teef die mijn vrouw ooit gehad heeft.
Zoals je heel goed weet.
Alleen als je vroegtijdig castreert. Waarmee je de kans op heel veel andere problemen weer enorm vergroot.De kans op melkkliertumoren bij intacte teven is 1%. Is dat klein? Wel, als het over kidneren gaat waarschuwt men 36-jarige vrouwen ook voor de kans op een kind met downsyndroom wat 0,5% is.
Het verschil is echter: de kans op een kind met down syndroom heb je op je 36ste niet in de hand. Maar die 1% kans op melkkliertumoren bij je hond, die kan je wel perfect vermijden door castratie.
Je gaat je goddelijke gang maar hoor, maar zeg niet dat het de kans op andere dingen niet vergroot. Dat is namelijk aantoonbaar wel zo.
Wat??Ik had gehoopt dat duidelijk was dat een man die gecastreerd is (eunuch) niet minder fysiek of mentaal 'volwassen' wordt dan een intacte man.
Je hoeveelheid testosteron of oestrogeen in je lijf gaat namelijk niet dicteren hoe 'volwassen' je fysiek of mentaal wordt. Dat komt vooral door je opvoeding, je karakter en je omgeving.
Dat dicteren je hormonen wel degelijk. Die dicteren een groot scala van ontwikkelingen.
Of dacht je dat een countertenor vroeger voor de leut werd gecastreerd, omdat ie dan niet wegliep of zo?
Dat het bewezen invloed heeft op spierontwikkeling is ook gewoon een feit.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vraagt ze niet.Cowboy_Bebop schreef:Dat komt omdat na de eerste loopsheid de kans op melkkliertumoren bij je teef al immens toeneemt. -> blablaTamara81 schreef:Hoe zit dit ook alweer met Labradoodles?
Ik heb van een baasje gehoord dat deze honden al vroeg gecastreerd worden (voor de eerste loopsheid bij teven).
Waarom is dit? Ik vind het te gek voor woorden.![]()
Tamara, dat is omdat mensen er dan niet mee kunnen fokken. Er is geen gezondheidsmotivatie, alleen de fokmotivatie.
De fokkers zeggen dat het is om te voorkomen dat "onervaren mensen zonder kennis" dit ras gaan fokken.
Als ik de prijs bekijk die ze vragen snap ik best dat ze graag het alleenrecht houden.
Ik vind castratie op 7 weken misdadig.
Izzy is een half jaar geleden geholpen en aan haar merk ik gelukkig niks. Geen verandering in gedrag, geen afname van spieren, niks. Het ligt er ook heel erg aan wat je met je hond doet natuurlijk. Reuen sloeg ik niet van haar af; dat kon ze zelf heel efficiënt, en op de vruchtbare dagen liep ze gewoon niet in losloopgebied
Sofi kan ik makkelijk bij me roepen en optillen als ik zie dat er een geile bok op haar afkomt. Van haar wil ik misschien nog een nestje, dus ze wordt op z'n vroegst rond haar 3e gecastreerd. ALS ik het al laat doen, want ik ben niet zo dol op gesnij in gezonde beesten.

- -tycho
- Zeer actief
Precies helemaal mee eens! (Quote inclusief foto omdat ze zo belachelijk mooi is)Nanna schreef:Iedereen moet het gewoon lekker zelf weten![]()
Ik zou zeggen: lees je in, bekijk wat het specifiek voor JOUW hond zou betekenen en neem gebaseerd daarop een beslissing.
Ik heb nu gecastreerde teven en mij bevalt dat meer dan uitstekend. Geen angst voor pyometra's, geen gezeik met vasthouden tijdens de loopsheid, je achterna lopende pisreuen en geen geneuzel met schijnzwangerschappen.
Beide teven zijn keurig op gewicht en verkeren in blakende gezondheid. Ik denk weleens stiekem dat ze er zelf ook voor zouden kiezen![]()
Ik ben wel voorstander van, áls je dan laat castreren, dat na een eerste loopsheid te doen. Bij voorkeur zelfs na de tweede.
Dit is mijn Whippet Topsi. Wordt dit jaar 12. Gecastreerd met anderhalf jaar.
Nou niet het schoolvoorbeeld van een duffe dikke slome onbespierde teef, iets wat de anticastratiemaffia graag laat geloven
(Heb wel een uit noodzaak gecastreerde langhaar teckel gehad en die vacht veranderde dus dramátisch. Dat wel. Maar zelf bleef ze zeer
actief tot de dag waarop ze overleed.)
Iedereen moet het zelf beslissen. Het absolute nee-kamp mag best eerlijk zijn en bekennen dat het voor hun rassen, of om de vacht ,of omdat hun ras specifiek benoemd wordt als zijnde hoog risico voor incontinentie, gewoonweg teveel nadelen heeft maar dat dat voor andere rassen misschien anders ligt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Uiteraard moet iedereen dat zelf weten.Nanna schreef:Iedereen moet het gewoon lekker zelf weten![]()
Ik zou zeggen: lees je in, bekijk wat het specifiek voor JOUW hond zou betekenen en neem gebaseerd daarop een beslissing.
Maar wel gebaseerd op correcte feiten graag.
Ah, ja, maar dát is nou net wat men niet wil.Ik ben wel voorstander van, áls je dan laat castreren, dat na een eerste loopsheid te doen. Bij voorkeur zelfs na de tweede.
Want als je het niet voor die eerste loopsheid doet ben je die voordelen ten aanzien van mamatumoren grotendeels kwijt.
Ik ben het met je eens, als je het laat doen, dan na de tweede en liever zelfs na de derde loopsheid.