Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over 2 weken pupje dobermann huis...de nacht?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Over 2 weken pupje dobermann huis...de nacht?

Ongelezen bericht door veertje »

malinois schreef:
veertje schreef:
malinois schreef:Er zitten hier mensen die al eeuwen honden hebben en ook pups. Als je post krijg je reacties. In de badkamer vind ik ook van de zotte wat is er mis met een weekje op de bank bivakkeren?
Mijn mechels waren heel makkelijk s nachts maar de dobers waren een ramp. Die heb ik zelfs naast mn bed gehad, de mechels nooit
En al die mensen hier roepen wat anders, dus aan TS om daar een keuze in te maken. Die heeft ze nu gemaakt. Dan is het toch klaar? Waarom die keuze weer ter discussie stellen? En dan als ze wel besluit op de bank te gaan liggen, komen de mensen die vinden dat de hond boven moet liggen weer hun plasje doen?
Het lijkt me dat ze nu genoeg ideeën heeft. Ze heeft een manier bedacht om het te proberen en mocht het niet werken zijn er nog andere ideeën aangedragen in dit topic :ok:
De badkamer vind ik een erg slecht idee... dat heeft ook niemand geschreven volgens mij dan kun je hem net zo goed beneden laten. Wat is de toegevoegde waarde?
Het zou ook niet mijn oplossing zijn :wink: maar dat zou op de bank slapen voor mij ook niet zijn. Iedereen is anders, woont anders en heeft zijn eigen redenen om het zus of zo te doen. Kanttekeningen plaatsen bij keuzes is ook alleen maar goed, maar soms blijft men hier een beetje lang doorgaan. TS lijkt me niet iemand die dingen ondoordacht doet. En zoals hier ook al gezegd is, iedere pup is anders. Misschien werkt het, misschien werkt het niet. Dan is het plan van aanpak zo aangepast.
laheije37
Actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laheije37 »

Nou als ik al kom tot ipo 1 ben ik heel tevreden...dan heeft de dober een goede basis en zal hij goed kunnen meedraaien in ons gezin. En dat het show is...ja het zijn ook mooie dieren. Daar gaat het mij niet om

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
laheije37
Actief

malinois schreef:Idd IPO I kan elke hond halen op die manier... daarom blijft t ook bij IPO 1 :mrgreen:
Wat bedoel je presies met op die manier....vertel me eens hoe dat gaat dan?

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laheije37 schreef:
malinois schreef:Idd IPO I kan elke hond halen op die manier... daarom blijft t ook bij IPO 1 :mrgreen:

Aangepast draaien met pakwerk dus stok weglaten bij de dreiging, aangepaste mouwen en mouw wordt in de bek gedrukt. Met speuren weet ik dat er bij een examen sporen zijn uitgelopen met pens in oude laarzen met gaten erin en doekjes van loopse teven gebruikt zijn. Als ik zo mn examen moet halen hoef ik geen certificaat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laheije37
Actief

En waar haal je die wijsheid vandaan? Hoe kun je weten dat dat bij de dobers word gebruikt...ligt er toch veel aan waar en hoe ze daar examen doen! En waar ik ga naar hondenclub word zo niet gewerkt

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

malinois schreef:
laheije37 schreef:

Aangepast draaien met pakwerk dus stok weglaten bij de dreiging, aangepaste mouwen en mouw wordt in de bek gedrukt. Met speuren weet ik dat er bij een examen sporen zijn uitgelopen met pens in oude laarzen met gaten erin en doekjes van loopse teven gebruikt zijn. Als ik zo mn examen moet halen hoef ik geen certificaat.
precies dat, zelfs mijn poedel lukte dat nog :pffff: :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laheije37 schreef:En waar haal je die wijsheid vandaan? Hoe kun je weten dat dat bij de dobers word gebruikt...ligt er toch veel aan waar en hoe ze daar examen doen! En waar ik ga naar hondenclub word zo niet gewerkt

Ehm nou omdat ik jaren in dat wereldje zit en gezeten heb.
En ik wel de illussie heb er iets meer van te weten dan jij...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laheije37
Actief

Prima...ik sta daar blanco in...daarom graag info...weet je er nog meer van...wat bv belangrijk is om op te letten...geef het me door zou ik zeggen

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

malinois schreef:
laheije37 schreef:En waar haal je die wijsheid vandaan? Hoe kun je weten dat dat bij de dobers word gebruikt...ligt er toch veel aan waar en hoe ze daar examen doen! En waar ik ga naar hondenclub word zo niet gewerkt

Ehm nou omdat ik jaren in dat wereldje zit en gezeten heb.
En ik wel de illussie heb er iets meer van te weten dan jij...
Dat gebeurd inderdaad echt. In Duitsland en veel andere landen brengen fokkers hun honden voor dergelijke examens naar 'trainers' die trainen de hond dat hij het examen kan doen. Vaak op speciale terreinen met vaste/bekende keurmeesters. Heb diverse filmpjes van IPO1 examens gezien van showdobers waarbij het resultaat om te huilen was en de honden vervolgens met best aardige punten weg kwam. Terwijl die honden dingen lieten zien die bij een gemiddelde (Nederlandse) keurmeester direct tot een diskwalificatie was beoordeeld.

Dus het is geen wijsheid, maar waarheid. Een aantal fokkers die ik ken geven eerlijk toe dat het door hen behaalde papiertje bij een aantal honden werkelijk niks inhoud. Hetzelfde geldt voor ZTP.
Een goede hond haalt daarom ook IPO2 en IPO3, van die showhonden met schijnpapiertje dus niet. Ik dacht toen ik net met Dobers begon ook: hé wat goed beide ouders 'uit de IPO', niet wetende wat het daadwerkelijk voorstelde ;-).

Voor een goede basis heeft een hond geen IPO nodig. Ik zou er alleen aan beginnen als je het echt leuk vindt om te doen. Ik kan alleen spreken over de clubs die ik ken, maar sowieso 1 avond van 19-22u en za of zo van 8u tot 14-16u is hier in de regio standaard voor de IPO training.
Hippo
Zeer actief

laheije37 schreef:Prima...ik sta daar blanco in...daarom graag info...weet je er nog meer van...wat bv belangrijk is om op te letten...geef het me door zou ik zeggen

Dit klinkt misschien heel cru, maar als je echt wilt sporten met je hond, je vooral met een dober beter een pup kunt kiezen uit een sportgefokte bloedlijn en niet uit een showlijn. Ik ken helaas zat dobers dat als je hard boe zegt, ze loeiend achter de bank/baas/boom gaan schuilen. Als je gewoon een gezinshond wil, maakt het niet zoveel uit.

Hoewel ik vind dat je bij sportgefokte dobers opmerkelijk meer stabiele karakters vindt, dan bij puur showgefokte dobers. Helaas kampt een (groot) deel van de dobermannpopulatie met gedrags- en gezondheidsproblemen.
laheije37
Actief

Nou bedankt..dit is iets waar ik iets mee kan.
De bedoeling is om gewoon bezig te zijn met onze dober omdat ik zelf ook graag bezig ben.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik een zoon met autisme wat veel van me vraagt. Daarbij werk is 17.5 uur per week. Dus tijd nodig om te ontladen of tijd voor mezelf te hebben...hou van wandelen...flinke stukken in bos en velden...lekker bezig te kunnen zijn buiten met een vriendje.

En omdat dobers energie voor 10 hebben...lijkt het me leuk om te kijken hoever ik kan komen...soort van uitdaging.
Het nk hoeft voor mij niet.

Van het een komt het ander en ook nu ik dit weet ben ik blij als we 2 weken verder zijn en het eindelijk zover is

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dat klopt idd Hippo. De buitenlandse dober was ook qua bouw veel geschikter... niet topzwaar.
Weet je ik ken er ook 1 die met bloed zweet en tranen op zn 8e ipo 1 heeft gehaald met aanpassingen. Maar daar werd niet mee gefokt en puur om de leuk. Dan zal t me een zorg zijn maar je gaat gee ipo weggeven om maar te fokken... kassa ipo 1.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laheije37 schreef:Nou bedankt..dit is iets waar ik iets mee kan.
De bedoeling is om gewoon bezig te zijn met onze dober omdat ik zelf ook graag bezig ben.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik een zoon met autisme wat veel van me vraagt. Daarbij werk is 17.5 uur per week. Dus tijd nodig om te ontladen of tijd voor mezelf te hebben...hou van wandelen...flinke stukken in bos en velden...lekker bezig te kunnen zijn buiten met een vriendje.

En omdat dobers energie voor 10 hebben...lijkt het me leuk om te kijken hoever ik kan komen...soort van uitdaging.

Van het een komt het ander en ook nu ik dit weet ben ik blij als we 2 weken verder zijn en het eindelijk zover is

Nee maar wil de club waar je komt dat ook? Africhting zijn lange dagen en je bent echt niet met een uur klaar...
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

laheije37 schreef:Nou bedankt..dit is iets waar ik iets mee kan.

Voor de actieve hond en baas zijn er sporten te over: canicross, bikejöring, flyvball, agility, hoopers, frisbee, gehoorzaamheid, treiball, hondensurvivals, speuren, mantrailing en nog veel meer ;-). Dan hoef je je zeker niet te beperken door alleen op IPO te richten.
malinois schreef: Nee maar wil de club waar je komt dat ook? Africhting zijn lange dagen en je bent echt niet met een uur klaar...
Daar had ik al een voorbeeld van gegeven, sowieso 1 hele avond en bijna een hele weekenddag. En ik ken ook wel clubs die het een sport vinden om heel matige hondjes naar een examen te krijgen, maar ook clubs die matige honden geen kans geven inderdaad..
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Nog even over de eerste nachten: mocht het niet lukken in de badkamer, dan kun je je slaapkamervloer tijdelijk bedekken met plastic en dan oude dekens erover.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laheije37
Actief

Dat is idd de bedoeling kwa uren....de club die ik heb uitgezocht bevalt nu zonder hond al goed. Ben al een maand of 3 de zaterdagavond en zondag een aantal uur daar.
Word fijn opgevangen daar...en ik ben bij diversen trainingen zoals gehoorzaamheid vzh en ipo. Bevalt me goed. Ze hebben ook altijd tijd voor kopje koffie en een praatje zodat ik meer info en inzicht krijg...waar ik blij mee ben.

Ik beperk me niet tot ipo. Het lijkt me gewoon leuk omdat met je hond te kunnen behalen naast de andere cursussen. Eerst de puppycursus...dan gehoorzaamheid...daarna vzh.

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

alm@ schreef:
malinois schreef:Ik heb t ze allemaal wel op straat geleerd (station) thuis doen ze t niet tot op heden. Vind t wel makkelijk dat ze t kunnen. Dober destijds wel we woonden 3 hoog zonder lift dus er was geen andere optie
Als je op een flat woont zonder lift dan is het inderdaad een ander verhaal maar dat woon ik niet. Verder zou ik niks kunnen bedenken waarom traplopen bij mijn honden aanleren noodzakelijk is :wink:
Op de veerboot naar een eiland :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Budkes schreef:
alm@ schreef:
malinois schreef:Ik heb t ze allemaal wel op straat geleerd (station) thuis doen ze t niet tot op heden. Vind t wel makkelijk dat ze t kunnen. Dober destijds wel we woonden 3 hoog zonder lift dus er was geen andere optie
Als je op een flat woont zonder lift dan is het inderdaad een ander verhaal maar dat woon ik niet. Verder zou ik niks kunnen bedenken waarom traplopen bij mijn honden aanleren noodzakelijk is :wink:
Op de veerboot naar een eiland :lol1:
Dan ga ik wel beneden met ze in de auto zitten :lol1: :mrgreen:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

alm@ schreef:
Budkes schreef:Op de veerboot naar een eiland :lol1:
Dat mag niet, daar word je uitgestuurd ;)
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

mijke schreef:
alm@ schreef:
Budkes schreef:Op de veerboot naar een eiland :lol1:
Dat mag niet, daar word je uitgestuurd ;)
Oooh dan laat ze ze alleen in de auto. :S: dierenbeul
Gr. Aniek

Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

veertje schreef:
mijke schreef:
veertje schreef:Ik zou het ook doen zoals Nanna zegt. Zelf wil ik nog een stapje verder en wil ik de pup in bed laten slapen. Zo merk ik het meteen als ze eruit moet en volgens de verhalen kun je zo heel fijn doorslapen. En ik ben nogal van mijn nachtrust, dus dat wil ik graag proberen :engel: Daarna is het de bedoeling dat ze verhuist naar een kussen naast mijn bed of waar ze dan ook wil liggen (behalve op het bed).
:LOL: Skittles sliep ook bij ons in bed. Heerlijk want dan merk je direct wanneer hij moet, meestal tegen een uur of 5 moest hij er 1 keer uit. De rest van de tijd konden we dus heerlijk doorslapen. In theorie. In de praktijk kroop dat kreng al slapend de hele tijd in ons gezicht en over ons heen of duwde hij zn kleine venijnige nageltjes in je rug of hij ging tussen ons in op de dekens liggen waardoor we alletwee lagen te vernikkelen van de kou. Je vraagt je af hoe het mogelijk is dat zo'n kleine wurm zo enorm veel deken kan jatten :LOL:
Ik ben inmiddels wat gewend, Finn slaapt ook op bed :wink: Maar ik heb nog maar een eenpersoonsbed (ja ik weet het, armoe!), dus een volwassen herder straks erbij lijkt me een heel slecht plan. Zij mag dus na een periode van gewenning op de grond verder slapen :zweep:
Als ik bij liz fokker logeer liggen er 3 dalmaten in een eenpersoonsbed kan best Hahaha

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Een hond die als pup boven slaapt hoeft echt geen hond te worden die graag boven slaapt. Kay is er voorbeeld van. Kay wil absoluut niet meer boven komen hoor. Toch heeft hij als pup naast het bed gestaan. Na een paar dagen vond hij het wel welletjes (was al wat ouder, hij was een week of 10) toen de bench verplaatst naar voeteneinde, naar de gang boven, naar de gang beneden en binnen een week sliep hij dus beneden. Ik had speciaal een kleine bench die wel naast het bed paste. De eerste weken lukt dat nog. In de badkamer kom je denk ik niet tot je rust. Als pup hier onrustig was, stak ik hand uit, legde die geruststellend op zijn zij en hij sliep weer verder. Dat is het gemis als je hem in de badkamer gaat zetten. + dat iedereen dan dus wakker is (ook je zoon). Ik koos voor op de slaapkamer, omdat ik een vaste slaper ben. Manlief heeft mij regelmatig wakker moeten maken als pup gilde :schrik: in mijn oor. Als slaapkamer een probleem is vanwege vloerbedekking kun je alsnog twee dingen doen. Gedeelte van de vloer afschermen (couponnetje bij de bouwmarkt voor 10 euro er tijdelijk overheen leggen) of misschien praktischer naast de pup beneden gaan slapen. Ik weet niet of ik zou kiezen voor bench open dan. Kay had mij dan niet laten slapen en ik was er niet rustig op geweest, met wat ze dan allemaal kunnen uitvreten. Ik deed dat trouwens wel vanaf 5 uur 's ochtends als hij niet meer wilde slapen. Sliep ik wel verder op de bank beneden en mocht hij zichzelf vermaken. De badkamer met 2 meter er tussen lijkt mij praktisch niet handig, tenzij je zelf in de badkamer ernaast gaat liggen. Dan komt echt iedereen uit zijn ritme, ook al zit er maar '2 meter' tussen. In praktijk zal dat te veel zijn. Dan kan je hem beter beneden laten waar hij zich mogelijk eerder vertrouwd voelt. (en het gegil kan je je dus ook besparen, maar goed)

Overigens op die leeftijd til je ze de trap op. Kay heeft tot zijn 1e verjaardag geen trap gelopen. Kon toen ook geen traplopen en dat heeft dus nog een jaar geduurd. Doe ik dus ook niet weer. Reuze onhandig. Ze moeten het leren, gedoseerd voor goede belasting. Ze zijn niet van suiker. Van normaal traplopen krijgen ze geen hd. Dat is de bouw van de hond zelf, als hij beschadigd van traplopen is er echt iets mis met de hond.

Als hij nu naar boven moet vind hij dat iet leuk. Dat betekend in bad. En dat is stom. Dus hij komt liever niet eens in de buurt van de trap. Als Norah boven komt, dan gaat ze ook onder de douche. Is dan ook meteen over de leukheid van boven (niet als pup bij ons)
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

hoe gaat het met de kleine en heb je al foto's (subtiele hint) :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”