welshwitch schreef:Jacky2005 schreef:
Toen de hond wat jonger was en ik nog thuis woonde ging hij overal mee naartoe en we gingen vaak naar het strand. Nu gaat hij niet meer vaak mee, maar ik ga wel regelmatig met hem naar het park. Sport...nee dat niet. En het verhaal klopt gewoon. weet niet wat jullie denken, maar ik heb echt geen tijd om me hier aan te melden voor een verzonnen verhaal..

Wat ik mij afvraag is of hij, toen je nog thuis woonde met hem, dit gedrag ook al vertoonde.
Of is het begonnen toen man en kinderen kwamen.
En waarom neem je hem nu niet meer mee als hij mee kan, ook op vakantie.
Als ik je hele verhaal zo lees is er voor de hond veel veranderd in zijn nadeel en heeft hij daar flink moeite mee en uit zich door het gedrag wat hij nu vertoont.
De manier van straffen zou ik onmiddellijk mee ophouden, daar maak je het alleen erger mee.
Een gedragsdeskundige kan je helpen en ik hoop dat iemand een tip voor je heeft (ik woon niet in je buurt dus heb geen tip voor je).
Wat je wel al zou kunnen doen is de hond leren dat als er gegeten wordt, hij op zijn plek moet. Dat kan een bench zijn of een mand.
Dat hebben wij van kleins af gedaan en hij weet niet beter, gaat zelf in zijn mand als het eten op tafel komt. In het begin heeft dat wel eens koud eten opgeleverd omdat we hem vaak terug moesten sturen, maar consequent blijven volhouden.
Die plek sturen wij hem ook heen als hij iets gedaan heeft dat niet mag.
Vaak hoor je dat je dat niet moet doen omdat het een voor de hond veilige plek moet zijn, maar ik heb met Tom niet de ervaring dat hij zijn plek als onveilig ervaart omdat hij er wel eens voor straf heen moet.
Hij gaat dan vaak liggen slapen.
Wat fotogravinnetje zegt is ook iets om in je achterhoofd te houden.
Jack Russells hebben die beweging nodig om energie kwijt te kunnen anders raken ze gefrustreerd.
Tom komt minimaal 2 uur per dag de deur uit en daarnaast train ik 2x per week agility met hem en loop 2x per maand een wedstrijd.
Haal je de kinderen met de fiets van school? Is het misschien een idee om hem mee te nemen naast de fiets?
Dan raakt hij ook weer wat energie kwijt.
Dat moet wel te doen zijn qua verkeer, want ik lees dat je in Amsterdam centrum woont en het moet wel veilig zijn voor mens en dier.
Als laatste wil ik je nog meegeven, verdiep je in je hond en probeer het cirkeltje waar jullie nu in zitten te doorbreken.
Je moet er alleen wel tijd en moeite in willen en kunnen steken, anders is herplaatsen echt het betere alternatief.