Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik beperk willem denk ik... + updates

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: ik beperk willem denk ik...

Ongelezen bericht door laeken »

Wat je het beste kan doen is met iemand gaan wandelen de een sociale hond heeft en schijt aan alles. Ik laat mijn honden ook moeilijk los en zeker bij bepaalde rassen ben ik een schijtlaars.
Loop ik met een groepje dan is alles anders. Dan reken ik op de sociale skills van mijn honden en dat gaat altijd goed.
Ken je een man die je vertrouwd en waarvan je weet dat hij Willem in een poep en een scheet van een andere hond af kan plukken? Dat helpt ook. Dat het niet helemaal jouw verantwoordelijkheid is.

Ik snap je maar je moet er wel vanaf!
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb in feite het omgekeerde. Ik moet Elco steeds in bescherming nemen, want hij lokt nogal eens uit dat hij ondergeschoffeld wordt en andere honden respecteren de grenzen die hij aangeeft te vaak niet. Er is nooit fysieke schade ontstaan, gelukkig. Gait kan ik gewoon z'n gang laten gaan. Die zoekt geen ruzie, wordt ook niet als pispaaltje behandeld en weet prima te reageren als het toch te spannend wordt en andere honden respecteren dat. Dus vaak gaat Elco aan de lijn en Gait mag los blijven. Maar dat is wel wennen geweest voor mij, en nog, dat ik erop kan vertrouwen dat de contacten tussen Gait en andere honden gewoon goed gaan. En zo niet, komt Gait naar mij toe en kan ik de andere hond blokkeren
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Soooof schreef:
Branka schreef:"Zie je wel dat ik geen watje ben! Maar mijn baas zegt dat ik moet doorlopen!" :pffff:
Precies dit. Dit is echt 100% Rex. :goeie: :goeie:
En dan nog een paar keer achterom kijken met wel een stoere blik maar eigenlijk hopend dat die hond ook doorloopt :goeie:

Ik werd juist door het forum onzeker met andere ontmoetingen. Mijn (pool)hond loopt nu eenmaal trots en een beetje stram, het ziet er snel uit als patsen maar het valt allemaal wel mee als ik kijk naar hoe andere honden erop reageren. Ik geloof dat het Veertje was die voor mij ophelderde dat men juist wat angstig reageert als ik wanhopig probeer mijn hond bij me te houden als een ontmoeting plaatsvindt :D
Ik ben dat toen meer los gaan laten en glimlach nu vriendelijk en doe een beetje relaxed. Meestal heeft hij niet eens echt interesse maar ben je gewoon in de buurt. Als hij het niet vertrouwt loopt hij eromheen. Hij is er zelf ook wel makkelijker in geworden naarmate hij ouder werd.
Patsende honden vindt hij stom dus loopt hij liever voorbij.

Laatst een loslopende border collie die flink kwam patsen en toen Manu tot 2x toe wegliep besloot de border collie in zijn kraag te gaan hangen. Ik had toen al klotsende oksels en vriend haalde zijn schouders op: kan Manu wel.
Manu ging op zijn achterpoten staan, liet zijn tanden zien en gaf een flinke brul zonder de hond aan te raken en de border collie maakte zich klein op de grond. Manu liep gelijk weg, hond er weer achteraan en Manu deed één blik achterom waarop de hond weer afdroop.
"zie je nou wel?" zei vriend. Ik heb 10 minuten lang bij moeten komen.
Nu wandel ik ook vaak in drukke gebieden dus ontmoetingen zijn bijna niet te voorkomen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het is ook wel een reuen dingetje he, veel reuen kunnen niet goed samen.

Laat hem lekker met teefjes spelen en roep hem bij je als je een reu tegen komt, gesodemieter voorkomen heeft altijd mijn voorkeur :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Misschien ben ik te makkelijk met Murdock. Ik laat hem altijd zijn gang gaan omdat hij keer op keer bewijst dat hij perfect communiceert met andere honden.
Hij weet feilloos waar de grenzen van andere honden zich bevinden en gedraagt zich daar ook naar.
Hier in de buurt is 1 roedel (4 honden, zelfde eigenaar) die ik actief ontwijk. Deze honden vallen uit aan de lijn, gelukkig lopen ze nooit los en uit voorzorg lijn ik Murdock ook aan bij hen in de buurt.
In mijn vriendengroep zit een labradorreu die samen met Murdock iets te fanatiek worden in hun spel. Daar letten we dan ook op.

Het heeft wel even geduurd voor ik dat vertrouwen in Murdock kreeg. Ik heb hiervoor een moeilijkere hond gehad en vond het lastig om Murdock dan maar los te laten. Toch denk ik dat hij juist daardoor zo goed communiceert, door hem juist maar los te laten (letterlijk en figuurlijk) en hem zelf te ervaren hoe andere honden zijn.
Wel zou ik dat leerproces met bekende honden beginnen en niet meteen bij elke wildvreemde, dat kan later ook nog. En verder proberen een risico inschatting te maken aan de hand van de lichaamstaal van de andere hond (en baas), maar dat is wel moeilijk en zeker niet foolproof.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Manuma schreef:
Soooof schreef:
Branka schreef:"Zie je wel dat ik geen watje ben! Maar mijn baas zegt dat ik moet doorlopen!" :pffff:
En dan nog een paar keer achterom kijken met wel een stoere blik maar eigenlijk hopend dat die hond ook doorloopt :goeie:

Ik werd juist door het forum onzeker met andere ontmoetingen. Mijn (pool)hond loopt nu eenmaal trots en een beetje stram, het ziet er snel uit als patsen maar het valt allemaal wel mee als ik kijk naar hoe andere honden erop reageren. Ik geloof dat het Veertje was die voor mij ophelderde dat men juist wat angstig reageert als ik wanhopig probeer mijn hond bij me te houden als een ontmoeting plaatsvindt :D
Ik ben dat toen meer los gaan laten en glimlach nu vriendelijk en doe een beetje relaxed. Meestal heeft hij niet eens echt interesse maar ben je gewoon in de buurt. Als hij het niet vertrouwt loopt hij eromheen. Hij is er zelf ook wel makkelijker in geworden naarmate hij ouder werd.
Patsende honden vindt hij stom dus loopt hij liever voorbij.

Laatst een loslopende border collie die flink kwam patsen en toen Manu tot 2x toe wegliep besloot de border collie in zijn kraag te gaan hangen. Ik had toen al klotsende oksels en vriend haalde zijn schouders op: kan Manu wel.
Manu ging op zijn achterpoten staan, liet zijn tanden zien en gaf een flinke brul zonder de hond aan te raken en de border collie maakte zich klein op de grond. Manu liep gelijk weg, hond er weer achteraan en Manu deed één blik achterom waarop de hond weer afdroop.
"zie je nou wel?" zei vriend. Ik heb 10 minuten lang bij moeten komen.
Nu wandel ik ook vaak in drukke gebieden dus ontmoetingen zijn bijna niet te voorkomen.
Haha grappig, jij bent mij. Kunnen we de smart door drieën delen. Ik kreeg de tip om op dat soort momenten maar een boodschappenlijstje in mijn hoofd te maken en door te lopen. Manu en ook Skye zijn sociaal en weten hier mee om te gaan. Maar blijft toch een dingetje om daarop blind te vertrouwen he.
Laatst waren we in Maastricht kwam een man met 2 herders los en we moesten elkaar passeren op een smal paadje. Oude herder kwam stram en patsend aan en tijdens dat contact dacht jonge puber reu op Skye te gaan rijden. Dat zijn ook mijn klotsende oksel momentjes.
Waar ik eerst in paniek zou raken en zou blijven staan, liep ik nu 'vrolijk' door en riep Skye en Nova met me mee. Skye grauwde ze netjes idd zonder aan te raken weg en rende snel met me mee.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Lunatic schreef:Het is ook wel een reuen dingetje he, veel reuen kunnen niet goed samen.

Laat hem lekker met teefjes spelen en roep hem bij je als je een reu tegen komt, gesodemieter voorkomen heeft altijd mijn voorkeur :ok:
Precies.
Ik vind dit zelf ook een reuendingetje.
En dat weet je, als je aan een reu begint.

Meestal gaat het goed, met een makkelijke reu, maar de andere reu kan er alsnog anders over denken. Dat is nou eenmaal zo, met reuen.
Altijd even opletten dus.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Manuma schreef:
Soooof schreef:
Hehe ja precies. Katten kunnen op hetzelfde gedrag rekenen hier trouwens. "Ja, ik zóu je wel willen verscheurrrrren, maar ik moet doorlopen van háár. Helaas... Jammer..."
En die ene snuggere kat die bleef staan voor Rex in plaats van hem smeerde was genoeg om hem de stuipen op het lijf te jagen door alleen maar te blijven staan en geërgerd te mauwen. Rex sprong een halve meter de lucht in van schrik. :LOL:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Soooof schreef:
Manuma schreef:
Soooof schreef:
Hehe ja precies. Katten kunnen op hetzelfde gedrag rekenen hier trouwens. "Ja, ik zóu je wel willen verscheurrrrren, maar ik moet doorlopen van háár. Helaas... Jammer..."
En die ene snuggere kat die bleef staan voor Rex in plaats van hem smeerde was genoeg om hem de stuipen op het lijf te jagen door alleen maar te blijven staan en geërgerd te mauwen. Rex sprong een halve meter de lucht in van schrik. :LOL:
zo was ik laatst aan het oefenen met willem.. van het veldje in de wijk loslopend naar huis en de riem moest hij zelf dragen.

onderaan onze straat liet hij de riem vallen. dus ik zeg wacht, willem stopt, en ik wil de riem weer in zijn bek duwen maar hij weigert en kijkt me bescheten aan..

na 3x proberen (willem stond nog steeds als een debiel stil te staan..) kijk ik eens om me heen en blijkt er een kat met een enorm gekromde rug 5 meter van ons af te staan..

ah, ok.. riem gepakt, willem naast en lopen.. 10 meter verder weer gestopt, willem pakt de riem aan en loopt braaf naast los verder mee naar huis :LOL:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

M@scha schreef:
Soooof schreef: Hehe ja precies. Katten kunnen op hetzelfde gedrag rekenen hier trouwens. "Ja, ik zóu je wel willen verscheurrrrren, maar ik moet doorlopen van háár. Helaas... Jammer..."
zo was ik laatst aan het oefenen met willem.. van het veldje in de wijk loslopend naar huis en de riem moest hij zelf dragen.

onderaan onze straat liet hij de riem vallen. dus ik zeg wacht, willem stopt, en ik wil de riem weer in zijn bek duwen maar hij weigert en kijkt me bescheten aan..

na 3x proberen (willem stond nog steeds als een debiel stil te staan..) kijk ik eens om me heen en blijkt er een kat met een enorm gekromde rug 5 meter van ons af te staan..

ah, ok.. riem gepakt, willem naast en lopen.. 10 meter verder weer gestopt, willem pakt de riem aan en loopt braaf naast los verder mee naar huis :LOL:
Oke, ja wij moeten echt samen oefenen. En dan hoop ik dat Tess net zo goed naar Willem kijkt als ze eerst naar Finn heeft gekeken bij dit soort dingen :hmmm:
laeken
Zeer actief

Ik vind teven ook lastiger. Bas is veel minder aardig dan Guus naar teefjes. Guus is veel makkelijker en kan met reuen en teven. Bij Bas is het naar sympathie. Ze kan wel met alles en vecht niet maar is grimmig en kort naar sommige kleine teefjes.
Wuilus kon helemaal niet met andere teven en Cleo kon met alles maar was ook kort en streng met teefjes soms.

Ik vind reuen gewoon simpel. Als je als baas dat ruzie zoeken een beetje af kan kappen heb je er eigenlijk niks mee te stellen. Dapper daargelaten maar dat was een kruising stafford en dat is al snel lastig...

Maar lieve teefjes en doorlopen kan prima natuurlijk. Toch is een lieve reu ook niet vervelend.

Guus is wel gecastreerd maar was ook zo toen hij net gecastreerd was en net in Nederland.

Als ik er een hondje bij neem wordt dat een tweede reutje. Dat zou met Bas en Guus het beste klikken.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Cleva schreef:
Kruimel53 schreef: Omgaan met elkaar moeten honden ook leren, en wat mij betreft liefst van jongs af aan. Dat ze zelf leren wat wel en niet door de beugel kan en voor welke honden ze beter een ommetje kunnen maken. Uiteraard laat ik mijn pups niet opvreten door norse zuurpruimen, maar een keer een duidelijke correctie van een volwassen hond is duidelijker en leerzamer dan alle keren aanlijnen en meenemen door de baas.
Precies. Daarnaast beschouwt een hond de wereld toch door de bril die zijn eigen karakter hem opdoet. Een van nature gezellige hond blijft gezellig en aangeboren sekreet krijg je niet sociaal.
Zoveel invloed heb je niet. Waar je wel invloed op hebt is de storende invloed van die eeuwige bemoeibek. :wink:
Hoe begrijpelijk ook, dat zenuwachtige geëmmer van de baas maakt een harmonieus samenzijn bij voorbaat onmogelijk.
en daarom dit topic... :mrgreen:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

M@scha schreef:
Cleva schreef:
Kruimel53 schreef: Omgaan met elkaar moeten honden ook leren, en wat mij betreft liefst van jongs af aan. Dat ze zelf leren wat wel en niet door de beugel kan en voor welke honden ze beter een ommetje kunnen maken. Uiteraard laat ik mijn pups niet opvreten door norse zuurpruimen, maar een keer een duidelijke correctie van een volwassen hond is duidelijker en leerzamer dan alle keren aanlijnen en meenemen door de baas.
Precies. Daarnaast beschouwt een hond de wereld toch door de bril die zijn eigen karakter hem opdoet. Een van nature gezellige hond blijft gezellig en aangeboren sekreet krijg je niet sociaal.
Zoveel invloed heb je niet. Waar je wel invloed op hebt is de storende invloed van die eeuwige bemoeibek. :wink:
Hoe begrijpelijk ook, dat zenuwachtige geëmmer van de baas maakt een harmonieus samenzijn bij voorbaat onmogelijk.
en daarom dit topic... :mrgreen:
En zoals gewoonlijk ervaringen en meningen genoeg :F:

Maar het is wel herkenbaar als je eerst met honden hebt gelopen waarbij je ogen in je achterhoofd moet hebben en daarna met een relaxtere hond. Dat opletten leer je niet zomaar af. En liever zo dan andersom denk ik :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat zou je er tegen willen doen dan... die reflex zit gewoon in je na zoveel jaar.....
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:wat zou je er tegen willen doen dan... die reflex zit gewoon in je na zoveel jaar.....
een manier vinden om die reflex de kop in te duwen.

ik heb duimen ook afgeleerd dus een mens kan veranderen/leren :mann:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Leuke workshop gaan doen met hem zodat je ook wat meer op hem vertrouwd misschien .. hoe dan ook , ik hoop dat je het antwoord gaat vinden
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Leuke workshop gaan doen met hem zodat je ook wat meer op hem vertrouwd misschien .. hoe dan ook , ik hoop dat je het antwoord gaat vinden
ja, dat leek mij idd ook. dan ben je soort van verplicht tussen vreemde honden.

a.s. zaterdag beginnen we met de beginnerscursus behendigheid :cheer:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

cool, en succes met alle prikkels die jij daar krijgt :engel: en vergeet niet te genieten
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

veertje schreef:Helaas vindt Tess andere honden (en mensen) zo vreselijk interessant dat ze dan trossen bananen in haar oren heeft en niet komt voor ze is gaan kijken. Daar moeten we wel aan werken. Kennismaken is prima, maar daar hoef je geen 200 meter voor naar de andere hond te sprinten :hmmm:
Herkenbaar helaas :mrgreen: Het gaat nog telkens beter, maar pfff. Gelukkig doet hij het niet maar andere mensen, maar hij heeft nog wel die 'hondjessssss!!!!' houding. Vorige week keek hij voor het eerst om voor mijn 'oké' toen hij een andere hond zag :cheer:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

kooi schreef:
Alfilillo schreef: Misschien scheelt het als je bedenkt dat mócht Willem een keer uitvallen, zonder gaten te maken, dat er dan nog steeds geen man over boord is. Dan lijn je hem bij die hond in het vervolg aan.
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens.
Als er een oorzaak is aan te wijzen voor het groeiende angstige gedrag van Yuna tijdens wandelingen, dan is het wel 'de zwarte labrador' die ongeremd op haar af komt stuiven. Soms ook in groepjes van twee, drie of zelfs een keer vijf. Moet kunnen, want het is losloop-gebied en 'Hij doet niks hoor!' Lijkt toch wel een labrador dingetje te zijn. En door de frequentie waarin dit voor komt, is er op een gegeven moment toch wel een ieni-mini mannetje overboord. Ze jagen de kleine hondjes de schrik op het lijf. Als eigenaar van een bange kleine hond, vind ik dat wel lastig.

Ik geloof dat wel, dat hij niks doet en zijn baas weet dat. Maar mijn hondje weet dat niet.
Voor zover ik begrepen heb, is op honden afstuiven of kleine hondjes achterna jagen Willem's probleem niet. Volgens mij is Mascha bang voor een akkefietje met een andere hond, iets wat eigenlijk nog nooit gebeurd is. Vandaar dat ik schreef dat mocht er eens mot zijn met gegrauw, gesnauw en wat in het rond vliegende haren, dan is dat natuurlijk vervelend, maar niet het einde van de wereld. De volgende keer lijn je je hond aan bij die hond en soortgelijke types.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:cool, en succes met alle prikkels die jij daar krijgt :engel: en vergeet niet te genieten
de proefles trok ík goed.

willem vond het zó spannend dat hij alle momenten waarop hij niet aan de beurt was blaffend door heeft gebracht.... :engel:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ik hoor het al, gaat goed komen even wennen..... ik vind het dapper... en super goed dat je er aan gaat werken
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Nadat ik Buck heb gehad en ook alle andere honden en mensen moest ontwijken was ik gewend dat ik heel erg op moest letten. In Shira had ik alle vertrouwen, ze kan soms niet met een andere hond maar ze is goed terug te roepen. Ze heeft 1 keer zonder kleerscheuren gevochten met een andere hond in het bos maar dat was een hele opdringerige herderteef van bijna een jaar. Die was veel te brutaal dus ik begreep waar het vandaan kwam.

Jack kan met alles, en gaat ook naar andere honden terwijl ik het niet wil. Dus ik ben zo'n vervelende baas die z'n hond op alles af laat rennen :wink: Ik weet dat Jack halverwege terug komt namelijk als hij signalen oppikt die niet positief zijn voor hem.

Zelf denk ik dat vertrouwen hebben in je hond en hem door en door kennen wat betreft reacties en lichaamtaal, dat je daar veel vertrouwen uit kunt halen. Maar als jij hem steeds maar tegenhoudt leert hij het niet en word hij misschien juist wel lastiger in de omgang. En jij leert ondertussen ook niet hoe hij kan reageren.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

wolvster schreef:Misschien ben ik te makkelijk met Murdock. Ik laat hem altijd zijn gang gaan omdat hij keer op keer bewijst dat hij perfect communiceert met andere honden.
Hij weet feilloos waar de grenzen van andere honden zich bevinden en gedraagt zich daar ook naar.
Dan ben je toch niet te makkelijk? Je hoeft geen dingen te regelen die goed gaan hoor :)

Mijn honden spelen ook niet heel vaak met andere honden, maar ik gun ze wel een sociaal leven met soortgenoten om zich heen, dus ik zoek ook soms drukke plekken en tijd uit om met mijn honden te wandelen. Zo houden ze ook hun sociale vaardigheden bij. Ze weten ze feilloos welke hond niet klopt, welke hond bang voor ze is, dat ze voorzichtig moeten zijn met klein spul en assertief moeten zijn als ze belaagd worden. Ik denk niet dat ze dat zouden hebben geleerd als ik ze altijd zou aanlijnen bij onbekende honden of alleen rustige plekken opzoek.
Ik denk dat het voor Willem ook heel belangrijk is dat je hem meer vrijheid geeft, zodat hij leert hoe hij met andere honden om moet gaan. Dat betekent ook wel eens dat hij wordt weggesnauwd door een hond die hem te direct vindt, of dat hij zelf assertief moet zijn als een hond te opdringerig is. Daar leren ze van.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Nou mosterd na de maaltijd maar inderdaad gewoon gaan beginnen, met bekende honden, cursussen en dan langzaam uitbreiden. Gewoon op je gezonde verstand vertrouwen, komt goed :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je zelf had verwacht toen je na je staffords een Willem nam. Had je verwacht dat het vanzelf wel zou komen dat niet meer overal op letten en hem gewoon ontspannen loslaten?

Ik denk net als velen dat het vooral een kwestie is van doen. Lijkt me wel slim om iemand mee te laten lopen die je kan wijzen op wat je daadwerkelijk ziet qua gedrag en die jou wat kan toespreken. Al doende krijg je dan wel vertrouwen, maar daar moet je denk ik wel doorheen.
Het is ook al eerder genoemd. Maar workshops etc met Willem doen kan ook enorm helpen. Samen leuke dingen doen en je band versterken. Op die manier leer je ook hem steeds beter kennen en vertrouwen en ben je vaak al tussen andere honden samen bezig.

Jammer dat je zo ver woont. Mocht je eens richting het noorden willen komen, ik denk dat met Suze en Ayla samen wandelen nog wel eens erg geschikt kan zijn. Ayla is zo'n vrolijk sociaal ding en zal vast leuk met Willem zijn. Aan Suze heeft Willem denk ik niet veel, maar Suze is wel heel goed met andere honden. Die komt wel voor zichzelf op, luistert niet 100% perfect en is natuurlijk klein dus kwetsbaarder, maar toch kan zij goed los en met andere honden. Zien hoe die twee met het loslopen en andere honden omgaan kan nog wel eens erg leerzaam voor je zijn. Ik ben zelf enorm nuchter en weet je ook wel bij de les te houden waarschijnlijk.

Misschien eens een forumwandeling meedoen zonder Willem kan ook nog wel leuk zijn. Zien hoe groepen honden die elkaar verder niet kennen met elkaar omgaan etc. Gewoon meelopen zonder Willem, observeren en vraag die forummers maar raak over hun honden.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Maylo was ook een hond die meestal niet met andere honden samen ging. Toen Droef kwam hem ik dus ook gewoon weer een knop moeten omzetten van laat maar gaan.

Droef heeft bij mij dus altijd het voordeel van de twijfel gekregen en was super gezellig, ging ellende uit de weg en langzaam aan is de laatste maanden te merken dat hij dit niet meer doet en daar ontstaan akkefietjes van. Intacte reuen hebben gewoon de neiging om tegen elkaar op te willen boksen(niet allemaal maar veel wel), jammer voor Droef maar dat doen we dus niet.

Hij speelt maar lekker met bekende honden vrienden, Izzy,kleine intacte reuen(boomer formaat), teven, pups of senioren. Op de één of andere manier lopen er hier ook een paar intacte reuen van 7+ rond en die lijken die wilde haren allemaal kwijt te zijn en zichzelf niet meer te moeten bewijzen.

Kennismaking met onbekende honden waarvan ik het geslacht niet direct kan zien gaan dus aangelijnd, gaat het goed is het prima en mag hij heus even spelen maar anders lopen we met een boogje er omheen door. Op deze manier werkt het voor ons best goed, hij heeft wel nog genoeg contacten maar niet meer onbeperkt met elke hond.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Djenna liep op bepaalde plekken los; als ik een dominante teef aan zag komen dan riep ik haar bij me voor de zekerheid tot we voorbij waren.
Verder was Djenna van de negeerstand met vreemde honden.
Kibo kan niet met vreemde honden dus die zit sowieso altijd aan de lijn en speelt alleen met bekende honden in een omheinde gebied.

Scooby vroeger liep altijd los maar luisterde perfect dus zodra ik een hond zag aan komen riep ik hem en lijnde hem even aan; want andere honden vond hij niet leuk om te ontmoeten van dichtbij.
Andor liep zelden los omdat hij ikbeneenlabradorenhebbananeninmijnoren was maar die was wel weer ontzettend makkelijk bij alle honden
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
M@scha
Zeer actief

hakunamatata schreef:Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je zelf had verwacht toen je na je staffords een Willem nam. Had je verwacht dat het vanzelf wel zou komen dat niet meer overal op letten en hem gewoon ontspannen loslaten?

.
Ik had niet gedacht dat het bij mij zo diep zou zitten en dat ik dat vertrouwen gewoon zou hebben. Helaas was dat niet zo.

Vanaf zaterdag naar de behendigheid. Daar zal ik al veel leren denk ik over vertrouwen want dan moet ie los bij vreemde honden
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik denk dat je teveel weet. Ik ken dat. Je weet wat honden kunnen doen en je hebt ervaring met honden die tot het gaatje zouden gaan net als ik. Bij Dapper was ik super bang dat het zou gebeuren. Bij Wuilus daarvoor eigenlijk helemaal niet. Beter gezegd die liet ik gewoon los als een hond wilde vechten en zij wilde ook. Dan dacht ik ja had je je rothond maar bij je moeten houden en ik ga er niet tussen staan. Mijn hond moet zichzelf weren. Zo bizar hoe dat omgeslagen was nadat ik met een hond liep die niet eerlijk was en die veel verder ging dan ik gewend was.

Daarna was ik bang dat mijn honden werden aangevallen en ik was bang dat mijn honden zouden gaan vechten met zwakkere of juist sterkere honden. Bizar hoe dat omgeslagen is. Ik denk dat je met Willem inderdaad als het al zover komt wat rondvliegende haren en een hoop kwijl hebt. Dus geef hem inderdaad de kans jou gerust te stellen. Eigenlijk is het juist goed als hij een keer ruzie krijgt. Dan leer je hem kennen. En vertrouwen. Wuilus kon ik echt vertrouwen. Die kon vechten als een leeuw maar beet nooit zomaar door en het was als het aan haar lag veel geschreeuw. Veel haren trekken en veel geram. Vasthouden, doorbijten en honden iets aandoen deed ze nooit. Kleine hondjes ook nooit. Alleen lullige agressieve rotjoekels tegen de grond maaien als ze op ons af stoven. Zo naief en vol vertrouwen als ik toen nog was liet ik haar dan meteen los.....En eigenlijk is het goed om je hond te kennen en niet alles uit de weg te gaan. Ik kon met haar het beste omgaan op straat terwijl het absoluut geen makkelijke hond was. Ik wist 100% zeker dat ze geen hond iets aan zou doen. Als die hond tenminste mij of haar niks aan ging doen. Daar vertrouwde ik helemaal op.

Ik ben zelfs wel vaker gewoon doorgelopen als ze ruzie kreeg. Ik zei dan haal je hond weg. In de bebouwde kom. Dan lieten mensen toch hun patshond los en die ging dan blokkeren en uitdagen. Ik zei ok....riem los en liep gewoon door. Zoek het uit. Onbegrijpelijk maar helemaal niet verkeerd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”