Nou, nou, een hond van 6 jaar leer je dat heus niet meer af hoor dat zit er al jaren ingebakken. Daar leer je mee leven door situaties uit de weg te gaan en heel goed op te letten. Een jonge hond zoals Dina die je al vanaf het begin hebt als puppy staat er meer voor open, is nog jong en onbevangen, die kun je nog heel veel leren. Dat lukt niet meer bij een hond die je op niet meer zo jonge leeftijd krijgt en zo is geworden door een heel naar verleden.Golden Stanley schreef:Dan nog zou de hond in eerste instantie een waarschuwing af moeten geven en niet gelijk erin hangen. Zo tolerant zou een hond moeten zijn en wordt in de opvoeding meegegeven met inderdaad machtsspelletjes als trekspel, weghalen etensbak, bot etc. en weer teruggeven met wat extra's en stembeloning, maar ook hoe zich te gedragen als bv. de baas of iemand lager in rang languit over de vloer ligt, want dan is de baas ineens ondergeschikt aan de hond. Dat zijn allemaal oefeningen die zeker voor een hond als Dina van toepassing zouden kunnen zijn. Maar Dina heeft waarschijnlijk al eerder kans gezien er zo mee weg te komen, dus is hier duidelijk een taak voor het baasje weggelegd, hopelijk met hulp van iemand die verstand van dit soort gedrag heeft. En een hond leren is absoluut niet leeftijdgebonden, als je er maar genoeg energie in wilt steken.Inge O schreef:ja, dat is zo, en dat kan natuurlijk niet. daarom lijkt het daar voor dina èn familie 5 voor twaalf....ik heb alleen in zo'n gevallen altijd vééél meer medelijden met de hond dan met de baas. de beestjes moeten het allemaal maar ondergaan, en zijn er dan zelf de dupe van.Eline* schreef:Ik ben het wel met je eens hoor..als het nou het enige bijtincident was, zou ik ook zoiets hebben van Tja, wat wil je?Inge O schreef:ik vind trouwens die hele 'act' van het op handen en voeten er naartoe kruipen (waar zeker weten ook een stuk uitdaging in zit) en door een niet-gezinslid dan nog wel, toch heel wat anders voor een hond als gewoon op een rustige manier een bot moeten afgeven.
wil van alle honden van de medeforummers hier wel een keer de reaktie zien in een soortgelijke situatie. ik heb er hier iig een paar die duidelijk zouden verwittigen dat ze dit niet pikken. ik zeg wel verwÃttigen, niet bijten.
maar als een hond zo'n gedrag al van een vreemde moet pikken....![]()
![]()
blijft wel dat de situatie dina-gezin me een schoolvoorbeeld lijkt van 'hoe krijg ik een moeilijke hond'.
Maar het is dus niet de enige keer dat Dina d'r gebitje heeft gebruikt.
wie hier zo naar één van mijn honden toe zou kruipen is nog niet jarig(ben ik misschien wel gevaarlijker dan mijn honden
).
ach, ik blijf me steeds verwonderen over de soms onéindige tolerantie van honden voor fouten van de baasjes. dina neemt het iets strikter, en geef haar eens ongelijk.
Het zou zo zonde zijn, want het is een leuk beest om te zien.
gr. Jacqie