Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond heeft schrik van z'n hondenhok...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Annet schreef:Ik vind dat de reacties nogal negatief zijn. Natuurlijk is het heel erg wat er gebeurd is, maar ik ben er van overtuigd dat als hij het vantevoren geweten had, het zeker anders had gedaan.
Als je hond toch in de dagen voor oud en nieuw niet reageert op vuurwerk en gewoon buiten slaapt, kan ik me voorstellen dat je het niet verwacht dat het op oudjaarsavond anders zou gaan. Even vanuit een ander standpunt geredeneerd: juist als je 'm binnenhaalt op oudjaarsavond kan de hond de conclusie trekken dat er vast iets aan de hand is, want waarom moet hij ineens binnen slapen als er geknald wordt? Dat er waarschijnlijk vuurwerk in de tuin is gegooid, is heel vervelend en ik durf te wedden dat hij er achteraf ook veel spijt van heeft dat hij weg is gegaan, maar daar schiet hij nu niets meer mee op. Fouten maken we allemaal wel eens en ik kan me zo voorstellen dat diegenen die nu zo hard en negatief reageren, zelf ook wel eens dom zijn geweest maar misschien meer geluk hebben gehad.
Je wilt toch niet alle goedbedoelde opvoedingsfouten vergelijken met zoiets doms hoop ik. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken maar ik heb in ieder geval nog nooit zoiets stoms gedaan dat ik daar geluk voor nodig zou hebben.

En over mijn negatieve reactie; ik mag toch wel eventjes kwijt hoe ik erover denk hoop ik. Bovendien schud het misschien iets wakker. lijkt me hard nodig.
Dieter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dieter »

aan iedereen die op dit berichtje reageerde,

Ik ben de vriendin van Dieter. Wat hij zei van ons Nova dat ze iedere avond buiten op het gras slaapt is helemaal niet waar. Ze heeft dat 1 keer gedaan en dan hebben we haar maar uit voorzorg in het grote (5m op 4m) tuinhuis gestoken. Ik heb niets tegen hollanders , maar hun opvatting over een tuin is toch wel heel erg bekrompen hoor. Wij hebben een tuin van 10 m breed op 40 m lang en achter ons is het allemaal weide. Dus benepen zit ons Nova niet. Ze heeft de hele dag de hele tuin voor haar alleen. Er liggen speeltjes in de tuin waar ze zich mee kan amuseren en geregeld komt mijn vader overdag langs om bij ons thuis wat tv te kijken en laat ze dan binnen om bij hem op de mat te zitten. Wij nemen ze ook overal mee naartoe als we in het weekend weg gaan. Ze gaat zelfs mee naar de markt. Geregeld gaat ze mee bij mijn broer die ook een golden heeft van 5 jaar oud waar ze zich mee kan amuseren.
Het hok van nova staat pal tegen ons raam op het terras, waar ze uitstapt en direkt in de tuin terecht komt. Het is dus niet zo dat daarrond nog eens een ijzeren hekken staat. Ik begrijp jullie afkeer niet van hoe wij onze hond behandelen! Mijn vriend is nu ondertussen gaan wandelen met haar. 's Avonds zit ze gezellig binnen bij ons en 's avonds gaat ze normaal in haar hok - wat normaal is dat ze niet binnenblijft - zoals wij hier in belgie gewoon zijn. Jullie lijken mij allemaal super dierenliefhebbers, maar jullie moeten niet overdrijven hè. Het is en blijft een beest hè....die je niet zomaar tussenin in bed legt!
Sorry voor mijn reactie....maar als ik dit allemaal las werd ik pist-off!!!
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Nee, eigenlijk bedoelde ik dingen als
- apparaten met de stekker in het stopcontact laten zitten waar een hond op kan kauwen en zichzelf kan electrocuteren,
- in de schuur een fles met antivries binnen hondenbereik laten staan,
- slakkengif binnen hondenbereik,
- satéstokjes, karbonadebotjes of rolladenetjes per ongeluk laten vallen,
- plastic zakjes laten liggen
- per ongeluk de riem loslaten bij een drukke weg,
- hond op het ijs laten lopen,
- in de zomer hond 3 minuutjes in een auto laten zitten,
- enzovoort.

Natuurlijk probeer ik de meeste dingen te voorkomen, ik wil alleen maar aangeven dat je soms niet alles kunt voorzien. Wat die apparaten betreft ga ik er bijvoorbeeld zelf van uit dat mijn honden oud en wijs genoeg zijn om niet meer op iets te kauwen, maar dat zou mij dus in theorie ook kunnen overkomen. En achteraf kan ik dan ook denken, had ik maar ... En dan heb ik er ook niets aan als de hele wereld me de huid volscheldt.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Waarom pak je niet de positieve berichten eruit als ik vragen mag, je kwam neem ik aan voor advies?
Dieter
Vaste gebruiker

tuurlijk! ik heb hier al een aantal constructieve opmerkingen en advies gelezen (waarvoor mijn dank!)
maar ik ben ontzettend verontwaardigd hoe ik hier onmiddellijk veroordeeld wordt zonder dat jullie alle omstandigheden kennen...
ik ben een grote hondenliefhebber, maar heb dit voorval jammer genoeg enorm onderschat (vandaar dat ik ook op dit forum advies vraag)
jidde

Als je maar van de fouten leert... ;) Want je zal echt niet de enige zijn die fouten maakt hoor!!

Maar hoe gaan jullie het probleem aanpakken?
Baily

Annet schreef:Nee, eigenlijk bedoelde ik dingen als
- apparaten met de stekker in het stopcontact laten zitten waar een hond op kan kauwen en zichzelf kan electrocuteren,
- enzovoort.

Natuurlijk probeer ik de meeste dingen te voorkomen, ik wil alleen maar aangeven dat je soms niet alles kunt voorzien. Wat die apparaten betreft ga ik er bijvoorbeeld zelf van uit dat mijn honden oud en wijs genoeg zijn om niet meer op iets te kauwen, maar dat zou mij dus in theorie ook kunnen overkomen. En achteraf kan ik dan ook denken, had ik maar ... En dan heb ik er ook niets aan als de hele wereld me de huid volscheldt.
8O 8O 8O 8O is dat jou allemaal overkomen? Ik kan er voor mezelf echt niks in herkennen.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Baily schreef:
Annet schreef:Nee, eigenlijk bedoelde ik dingen als
- enzovoort.

8O 8O 8O 8O is dat jou allemaal overkomen? Ik kan er voor mezelf echt niks in herkennen.
Nee, ik zelf heb er gelukkig geen ervaring mee. Ik probeer alleen maar aan te geven dat het soms PER ONGELUK kan overkomen, ook al was je het vantevoren niet van plan. Van een aantal van de genoemde dingen heb ik in mijn kennissenkring of hier op het forum helaas wel de fatale gevolgen gezien, ja. En die mensen waren het ook niet van plan en hadden er achteraf ook heel veel spijt van.
Dieter
Vaste gebruiker

We zullen haar nog meer aandacht geven dan dat ze nu al krijgt.... en meer dan dat kunnen we voorlopig niet doen.
Ze is voor de rest niet bang...alleen van haar hok ...das alles
Baily

Dieter schreef:We zullen haar nog meer aandacht geven dan dat ze nu al krijgt.... en meer dan dat kunnen we voorlopig niet doen.
Ze is voor de rest niet bang...alleen van haar hok ...das alles
Ooooooooo...........nou dan valt het allemaal nog wel mee. :tong:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik was ook ontzettend p*ss*d toen ik je berichtje las. :evil:
En ok, iedereen maakt fouten.

Mag ik je dan vragen waarom jullie Nova alleen hebben gelaten met oud en nieuw.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je een pup van 9 alleen laat met dit soort dingen. Je weet namelijk niet hoe je hond reageert.

En zoals jij het schrijft. Dat je haar op 1 januari binnen riep? Heb je s'nachts dan niet gekeken bij haar??? 8O
Sorry, maar dat vind ik vreemd. Of je moet een nachtje weg geweest zijn. Wat ik absurd zou vinden om Nova dan een hele nacht in je tuin te laten met dit vuurwerk enzo.
Het zal wel onkunde zijn. Maar dan nog... Ik snap het gewoon niet.

Ze heeft dat 1 keer gedaan en dan hebben we haar maar uit voorzorg in het grote (5m op 4m) tuinhuis gestoken.
. Sindsdien slaapt ze ondertussen iedere nacht buiten op het gras!!
Wat is het nou? Eén keer, of iedere nacht???

Dat een hond in een hok zit, ok, daar kan ik vrede mee hebben. Mits hij goed zit.

Maar ik snap er weinig meer van hier...........................
Of ben ik de enigste?????
Dieter
Vaste gebruiker

Jullie hollanders zijn echt wel onverdraagzame mensen....
Ik vraag mij af of jullie ook zo bekommerd zijn als er iets met jullie medemens gebeurd...
Of geven jullie enkel om dieren?
(vriendin van Dieter) :zwaai:
jidde

Waarom krijgt Daisy geen antwoord? ik ben ook erg benieuwd waarom ze alleen buiten moest zijn :?
Daisy@
Zeer actief

Ik geef om mens en dier. Zoals iedereen hierzo.
Maar sommige mensen snappen we niet.
Dan worden we/ik ff heel boos en vragen we uitleg.
Dieter
Vaste gebruiker

op oudejaar zijn we bij vrienden gaan eten...We waren ongeveer met tien mensen in een klein appartementje. Daar was echt geen plaats meer om een hond bij te zetten. (er zijn ook mensen die niet willen dat er een hond binnenkomt). Wij zijn dus maar snachts om vier uur thuis gekomen. En zoals ze altijd slaapt in haar hok , dachten wij dat dit ook zo was.... maar nee ze lach s ochtends in het gras. En de volgende nacht hebben we haar dan maar te slapen gelegd in het tuinhuis in haar mand.
kanjer
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanjer »

Dieter schreef:Jullie hollanders zijn echt wel onverdraagzame mensen....
Ik vraag mij af of jullie ook zo bekommerd zijn als er iets met jullie medemens gebeurd...
ja mischien wel dieren maken tenmisten geen ondoordachte fouten
grove fouten :?
gr. gaby :zwaai:
Apache † 02-01-05
Lucky

Don't be afraid 'Cuz I won't bite
Afbeelding

Carpe Diem
TIS ONLY IN THEIR DREAMS THAT MEN TRULY BE FREE,
'TWAS ALWAYS THUS, AND ALWAYS THUS WILL BE.
jidde

Dieter schreef:op oudejaar zijn we bij vrienden gaan eten...We waren ongeveer met tien mensen in een klein appartementje. Daar was echt geen plaats meer om een hond bij te zetten. (er zijn ook mensen die niet willen dat er een hond binnenkomt). Wij zijn dus maar snachts om vier uur thuis gekomen. En zoals ze altijd slaapt in haar hok , dachten wij dat dit ook zo was.... maar nee ze lach s ochtends in het gras. En de volgende nacht hebben we haar dan maar te slapen gelegd in het tuinhuis in haar mand.
Ik geef even een paar tips hoe je het beste volgend jaar kan doen.
-- Als de hond niet mee kan, zorg eventueel voor iemand anders
-- Als het echt niet gaat, leg haar dan binnen neer, ver van ramen (of je doet gordijnen dicht) en zet een muziek hard aan.

Maar het beste, is gewoon NOOIT meer de hond alleen te laten!! Een klein babytje laat je toch ook niet alleen in die rotnacht?
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Het probleem dat velen hier hebben met het feit dat de hond grote delen van de dag alleen in de tuin doorbrengt is dat dat naar ons idee geen goede situatie is voor de hond. Dan kan je tuin nog zo groot zijn. Honden zijn roedeldieren en hebben behoefte aan gezelschap. Probeer voor jezelf eens op te tellen hoeveel ze nu alleen zit zo per week...

Bij de meeste mensen hier is de hond echt onderdeel van het gezin. Natuurlijk is en blijft het een dier, maar wel een dier dat behoefte heeft aan gezelschap, voldoende geestelijke en lichamelijke uitdaging en begrip voor zijn/haar gedrag en karakter.
Overigens is er nog een verschil tussen een hond gewoon binnen laten slapen en een hond tussen je in in bed laten slapen.

Begrijpen jullie nu inmiddels waarom ze zo bang is voor haar hok en wat er mis gegaan is op oudejaarsnacht?

De reacties die je hebt gekregen zijn fel, maar komen vooral voort uit de oprechte zorgen die velen zich maken. Er zijn hier mensen die een hond hebben die bang is voor vuurwerk die al een week voor oud en nieuw op zijn buik door het huis kruipt vanwege het geknal. Anderen die met heel veel zorg hebben geprobeerd hun hond aan dit soort dingen te wennen.
Wat Nova heeft dorgemaakt in de Oudejaarsnacht is voldoende om haar de rest van haar leven werkelijk doodsbang te laten zijn voor alle knallen die ze gaat horen. Dat is doodzonde en erg zielig voor haar vooral.

Een zo jonge hond moet je goed begeleiden in alles wat nieuw voor haar is en waar ze toch mee om moet leren gaan. Dit soort fouten maak je helaas niet meer zomaar goed.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
jidde

Mooi gezegd Marielle, vooral de laastse zin ben ik het met je eens :ok:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Geloof me, als je een peuter van 3 in oudejaarsnacht alleen had gelaten in een hokje in de tuin had je ook echt wel commentaar gekregen :roll:

En we zijn niet zozeer onverdraagzaam, als wel bekommerd om Nova.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Roma
Actief

Ongelezen bericht door Roma »

pardon, u zei???!!!!! 8O 8O 8O 8O 8O
Afbeelding
Dieter
Vaste gebruiker

Dank je voor je uitleg Jelle. Dit is een menselijk manier waarop jij je uitleg en raad geeft. Maar er zijn hier mensen die helemaal door hun dak gaan. We zijn nog jong (26 en 28 jaar) en hebben ook nog niet echt ervaring met honden... maar dat leren we wel.
Maar jullie allemaal moeten daarom zo fel niet reageren. Jullie laten precies uitschijnen of wij zijn dierenmishandelaars. Helemaal NIET!!! Wij zien onze hond doodgraag. Maar wij hebben nu eenmaal een job en zijn dus overdag niet thuis. En 's avonds komt ze binnen totdat wij gaan slapen. Ze was voorheen wel gelukkig in haar hok! Ik heb er zelfs een hondekussen en een extra lakentje voor haar inliggen. Jullie moeten ons dus niet zo afschilderen als mensen die een dier niet kunnen behandelen zoals het moet!!!
jidde

Dieter schreef:Dank je voor je uitleg Jelle. Dit is een menselijk manier waarop jij je uitleg en raad geeft. Maar er zijn hier mensen die helemaal door hun dak gaan. We zijn nog jong (26 en 28 jaar) en hebben ook nog niet echt ervaring met honden... maar dat leren we wel.
Maar jullie allemaal moeten daarom zo fel niet reageren. Jullie laten precies uitschijnen of wij zijn dierenmishandelaars. Helemaal NIET!!! Wij zien onze hond doodgraag. Maar wij hebben nu eenmaal een job en zijn dus overdag niet thuis. En 's avonds komt ze binnen totdat wij gaan slapen. Ze was voorheen wel gelukkig in haar hok! Ik heb er zelfs een hondekussen en een extra lakentje voor haar inliggen. Jullie moeten ons dus niet zo afschilderen als mensen die een dier niet kunnen behandelen zoals het moet!!!
Ten eerste, ik ben ook nog maar 16 jaar, maar weet wel dat wat je gedaan hebt waarschijnlijk heel de hondsleven bij blijft :cry2:
Ik snap best dat jullie ook je eigen leven hebben, maar dan had je van te voren kunnen weten dat je als je ene hond neemt, ook dingen moet opzeggen. Zoals dat etentje... Tja, niet alleen de lusten van een hond, maar ook de lasten
Roma
Actief

Ongelezen bericht door Roma »

...als je overdag niet thuis bent,moet je geen hond nemen!"
pak dan een kanariepiet!... :evil:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Dieter schreef:op oudejaar zijn we bij vrienden gaan eten...We waren ongeveer met tien mensen in een klein appartementje. Daar was echt geen plaats meer om een hond bij te zetten. (er zijn ook mensen die niet willen dat er een hond binnenkomt). Wij zijn dus maar snachts om vier uur thuis gekomen. En zoals ze altijd slaapt in haar hok , dachten wij dat dit ook zo was.... maar nee ze lach s ochtends in het gras. En de volgende nacht hebben we haar dan maar te slapen gelegd in het tuinhuis in haar mand.
Dan was ik dus gewoon thuis gebleven.
Wij vierden altijd oud en nieuw met een heel stel vrienden, we bleven daar slapen. Maar sinds we twee honden hebben vinden ze het niets meer. Ze hebben twee moeilijke katten. Wij hebben ook alle begrip dat het gewoon niet meer kan.

Wij zorgen dat er vrienden naar ons toe komen. En kan er niemand komen? Dan vieren we samen, met de honden, oud en nieuw.
Een etentje of een feestje kan een andere keer wel weer denk ik dan.

En ik snap gewoon nog steeds niet dat je niet ff bij je hond gekeken hebt toen je om vier uur thuis kwam.
Dat is hier het eerste wat we doen. De honden aandacht geven als we thuiskomen.

Misschien ben ik niet vriendenlijk naar je. De reden is hierboven duidelijk uitgelegd.
Maar ik kan me hier zo ontzettend kwaad om maken. Kan ik ook niets aan doen hoor.
Maar het is zo zonde. Wat Jelle ook geschreven heeft is heel duidelijk.
Het is zo zonde van Nova. :cry:
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Kennelijk voel je je prettig bij de gedachte dat jullie allebei werken,maar dat de hond de hele tuin ter beschikking heeft...
Dan moet je naar mijn mening geen hond nemen...maar goed, dat is mijn mening.
Ook ik zou gewoon thuis zijn gebleven met oud en nieuw, of mensen naar mij toe laten komen. Gaat dat niet? jammer dan!
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Suzanne19
Actief

Ongelezen bericht door Suzanne19 »

Even voor crutz her bericht was niet voor jou bedoel maar daar was je al achter.

voor de vriendin van Dieter,. jij zegt dat het nergens op slaat en dat we vooroordelen hebben gedaan. Had het dan anders getypt..

ik ben 19 en m'n vriend is 24 ,2 honden dus ook jong. En tog hou ik rekening met m'n honden tijdens oud/nieuw hebben we het zo geregeld dat we tot 11 uur bij mijn ouders waren en om 12 uur thuis maar de honden konden wel mee!! Als ik aan iets begin wil ik er goed voor zijn het kna nartuulijk voorkomen dat het niet kan,. maar zorg dan wel dat je hond niet buiten zit zonder dat je weet hoe hij/zij geageerd.

laten we dat dit maar eenmalig was en dat je voortaan ook meer rekening met je hond houd dan ook je mijn niet zeuren

:zwaai:
Afbeelding

Groetjes Suzanne
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

Hoi Dieter en vriendin.

Wat mij nog nieuwsgierig is het volgende en kun je er wat meer over vertellen:

- Hebben jullie al enige ervaringen met honden of is Nova jullie 1e hond?
- Waarom hebben jullie een hond genomen en waarom Nova?
- Zijn jullie vanplan om er nog wat mee te doen, cursus of iets dergelijks..

en wat ik nog niet snap, maar waarom ligt Nova in een hondenhok ik bedoel waarom niet gewoon in de keuken of dergelijk. Ik weet niet hoe dat in Belgie is,maar omdat iedereen (bijna dan) dat doet hoeven jullie dat niet te doen?

Jokie
Dieter
Vaste gebruiker

Ik vraag me dan toch wel af of jullie nog een leven hebben buiten jullie beesten? Gaan jullie dan niet uit werken of naar school?
jidde

Dieter schreef:Ik vraag me dan toch wel af of jullie nog een leven hebben buiten jullie beesten? Gaan jullie dan niet uit werken of naar school?
Ow jawel hoor, hier is altijd iemand thuis voor Nanni :mrgreen:
Ik ga normaal ook 8 uur weg en kom om 3 uur thuis, ik heb de mazzel dat ik thuis woon en altijd wel een ouder, broer of zus thuis is
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”