Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erfelijke afwijking toch mee doen met tentoonstelling?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

qyan

Ongelezen bericht door qyan »

idorh schreef:Maar we gaan weer terug naar het gevraagde, wat er zo even tusendoor kwam wordt heel goed begrepen door de kenners, en een beetje voorlichting voor een gezonde hond te fokken kan geen kwaad.

Dus de meeste van jullie vinden dat je op een tentoonstelling met erfelijke zieke honden kan gaan showen, dus HD knie en gewrichten afwijkingen knik in de staart, zo al eerder genoemde blinde honden showen enz. dus dat jouw gezonde mooie hond mag verliezen van zieke honden die niet te gebruiken zijn voor de fok.

Gr Bertus.
met knikstaarten mag je niet showen en zijn uitgesloten voor de fok dacht ik, althans bij dobers.
fokker van qyan heeft daarom alle knikstaarten (1 of 2) laten couperen, voor het zekere en voor geval ze wel werden toegelaten op ene tentoonstelling, dat er in ieder geval niet officiel gefokt kan worden.

ik vindt wel dat het moet kunnen, mits het geen fokker is.
ik zie er zelf absoluut het nut niet van in en vindt het hele showgebeuren maar niets, qyan ook niet dus dat scheelt, al dat gepluk en rondjes lopen ;) .
dat er mensen zijn die het wel leuk vinden, die zijn er ook :mrgreen:
zolang er niet met de hond gefokt wordt mogen ze van mij (maar wie ben ik)
qyan

Daphne schreef:Nee, niemand schiet er wat mee op, om te showen met een niet geschikte hond maar moet dat dan ook?
Niet iedereen is zo prestatiegericht.
Wat je al zegt, sommige mensen doen ook wel eens dingen gewoon voor de lol.

Wat nou als je wedstrijden gaat lopen in een sport?
Rashonden kunnen daar ook bepaalde kwalificaties mee halen.
Die op de stambomen staan.
Dan kun je ook wel zeggen dat honden waar niet mee wordt gefokt, niet mee mogen doen aan bepaalde wedstrijden.
Een fokhond zou zijn titel maar verliezen aan een hond waar niet mee gefokt wordt.
Dat is dan toch net zo waardeloos :?
klopt, om volgens de regels van de rasvereniging te fokken moet bij dobers bijvoorbeeld minimaal 1 dr ouderdieren het IPO certificaat behaald hebben, maar beter is beide. daarnaast een teef op een show 2x zg en een reu dacht ik 2x u.
maar lanhg niet iedereen die IPO beofend fokt met zijn hond en doet het met plezier, en in de ipo draaien ook honden met lichte hd en zelfs vormen van ed.
maar..............die kunnen dus niet hun benodigde aankeuring halen (ztp=fokgeschiktheid/ werkproef)
wedstrijden staan daar los van! een wedstrijd staat goed voor ene fokdier, maar de aankeuring/ ztp zullen ze met ene niet toegestane vorm van hd niet halen
weet niet of ik helemaal goed zit uit mijn hoofd hoor!
maar trainen kan idd wel.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

qyan schreef:
idorh schreef:Maar we gaan weer terug naar het gevraagde, wat er zo even tusendoor kwam wordt heel goed begrepen door de kenners, en een beetje voorlichting voor een gezonde hond te fokken kan geen kwaad.

Dus de meeste van jullie vinden dat je op een tentoonstelling met erfelijke zieke honden kan gaan showen, dus HD knie en gewrichten afwijkingen knik in de staart, zo al eerder genoemde blinde honden showen enz. dus dat jouw gezonde mooie hond mag verliezen van zieke honden die niet te gebruiken zijn voor de fok.

Gr Bertus.
met knikstaarten mag je niet showen en zijn uitgesloten voor de fok dacht ik, althans bij dobers.
fokker van qyan heeft daarom alle knikstaarten (1 of 2) laten couperen, voor het zekere en voor geval ze wel werden toegelaten op ene tentoonstelling, dat er in ieder geval niet officiel gefokt kan worden.

ik vindt wel dat het moet kunnen, mits het geen fokker is.
ik zie er zelf absoluut het nut niet van in en vindt het hele showgebeuren maar niets, qyan ook niet dus dat scheelt, al dat gepluk en rondjes lopen ;) .
dat er mensen zijn die het wel leuk vinden, die zijn er ook :mrgreen:
zolang er niet met de hond gefokt wordt mogen ze van mij (maar wie ben ik)
Wij leven gelukkig in een democratisch land, en de mensen hebben hun eigen recht zolang men zich maar aan regels en wetten houd.

De knik staart en reuen met of zonder 1 bal, is zondermeer een verkeerde zaak om mee te fokken, de knik is niet altijd makkelijk te voelen bij honden met een zware vacht.

Ik heb ook een hond met een knik, maar er werdt mij door de verantwoordelijke verteld, dat komt door de geboorte er is niks mis mee en je kan er gewoon mee fokken, maar sinds een aantal jaren en gesprekken te hebben gehad met een keurmeester Mevr B......waarvan ik heb begrepen dat ze daar een studie van heeft gemaakt, raade ze mij zeer nadrukkelijk aan om mijn hond niet te gebruiken, ze vertelde gelijk dat ze in onze populatie ook een hond met knik had ontdekt, ik ben later naar die hond op onderzoek uit gegaan, en vernam toendertijd van een bestuurs lid, om welke hond het ging, en dat de reu al gebruikt was, en dat het bestuurslid bij de enkele jonge daar van ook een knik had ontdekt, ik moet je wel vertellen, ik heb heden tendage nog spijt dat ik met mijn reu op tentoonstellingen ben geweest, en dat ik veel prijzen heb weg gekaapt van wel gezonde honden die ook mooi waren .

Verder wordt er vermeld, of de hond nu verborgen afwijkingen heeft die ik weet, maar zolang als niemand het weet en er niet mee fokt dan doe ik mee voor de lol en plezier, ja dat is weer democratie, dat recht heeft de mens, maar ik vind het toch een zeer kwalijke zaak, als een RV met zeer zieke erfelijke honden op tentoonstellingen komen en in woord en beeld naar buiten brengt het ras is kern gezond, en zelfs aan geeft kijk maar naar de tentoonstelling uitslagen.

Maar ik vind het jammer dat niemand mij de officielen regels voor kan leggen wat de bedoeling is van een tentoonstelling, en wat werkelijk niet toe gelaten mag worden.
Gr Bertus.
qyan

ik zou ze je graag willen geven de officiele regels, maar ik heb werkelijk geen flauw idee.
enige wat ik weet is dat je niet mee mag doen met honden met huidafwijkingen, ookal zijn deze niet besmettelijk, en dat reuen hun ballen moeten hebben.

over de knikstaarten: vraag me af hoeveel dobers al knikstaarten hebben door gegeven, immers, er werd altijd gecoupeerd :?
kan een hond daar ook drager van zijn en het weer vererfen?
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Op de site van de Raad van Beheer staat het gehele kynologische reglement; ook van de tentoonstellingen.

Dat kun je hier downloaden:

http://www.kennelclub.nl/RVB/RVB.nsf/64 ... enDocument

Er staat dat een expositie een bijeenkomst is om honden naar hun schoonheidswaarde te plaatsen.

Hier vindt je wat niet mag: blz. 73 en blz. 74.

Niet toegelaten worden:

In ieder geval worden niet toegelaten:
a. honden met een oor- of huidaandoening;
b. teven met vaginale uitvloeiing;
c. reuen, die niet in het bezit zijn van twee normale testikels, die volledig in het scrotum zijn
ingedaald, tenzij deze uitsluitend voor een wedstrijd of demonstratie zijn ingeschreven.
3. Tegen de beslissing van de dierenarts is geen beroep mogelijk.
4. Bij vrees voor besmettingsgevaar worden de betrokken honden terstond afgezonderd. De
organisator draagt er zorg voor, dat een mogelijkheid voor deze afzondering aanwezig is.

Gediskwalificeerd worden:

a. honden die aan beide ogen blind of aan beide oren doof zijn;
b. reuen, die niet in het bezit zijn van twee normale testikels, die volledig in het scrotum zijn
ingedaald, tenzij deze uitsluitend voor een wedstrijd of demonstratie zijn ingeschreven;
c. aan de oren gecoupeerde honden die in Nederland geboren zijn na 30 april 1989 of in het
buitenland nadat aldaar een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden dan wel in
het buitenland geboren zijn na 30 september 1996;
d. aan de staart gecoupeerde honden, die in Nederland geboren zijn na 30 september 2001 of
in het buitenland nadat aldaar een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden, dan
wel in het buitenland geboren zijn na 30 september 2001.
2. De organisator kan honden als bedoeld in het eerste lid onder b, c en d, die in strijd met
artikel IV.24 tot de expositie zijn toegelaten, onderscheidenlijk in strijd met artikel IV.17 lid
2 onder c voor de expositie zijn ingeschreven, alsnog doen verwijderen.

Kijk je bij Tuchtrecht (blz. 115) dan zie je wat in elk geval voor iedereen verboden is, dus niet alleen tijdens exposities.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Bedankt Marij.

Hier heb ik wat aan, ik heb dan ook bij deze een schrijven naar de RvB gedaan, met de vraag mag een lijder van PRA mee doen met tentoonstellingen, en wat is het verschil tussen een blinde hond of een hond met een officiële uit slag PRA nietvrij.

Er bestaat geen juridisch of door mij of van de eigenaar ondertekend document van de SWH Onix dat hij blind is, wel zijn er officiële PRA uitslagen van de ECVO dat hij lijder is van deze erfelijke oogziekte PRA, toen de eigenaar van Onix hem in schreef bij een clubmatch van een RV, werd hij per ondergetekende brief geweigerd, met de vermelding hij mag niet mee doen om dat Onix blind is.

Ik vind het dan wel een vreemde zaak dat een ander SWH door de ECVO niet vrij is gegeven , hem overal aan mee ziet doen op clubmatch en tentoonstellingen.

Gr Bertus
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Tja Bertus, ik denk dat het antwoord zal zijn dat het mag. Zeker omdat het geen besmettelijke aandoening betreft. Als het iets besmettelijks is ligt het anders.
Want ik vrees zelfs dat het zo extreem is dat als men zo stom is om met de betreffende hond te gaan fokken er zelfs stambomen voor kunnen worden aangevraagd. Daar kijkt de RvB n.l. helemaal niet naar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”