MARC_S schreef:Als je hond lekker op schoot ligt en een pups in zijn ogen heeft die hij er niet uit wil laten halen is dat geen angst. Mits hij geen pussende ontsoken ogen heeft en daar al eerder hardhandig voor behandeld is.
Verzorgen van de hond en dat niet toelaten is typisch dominant. Dominante honden laten zich niet verzorgen, borstelen is meestal ook een probleem bij die types.
Hoe laat je poedel zich borstelen trouwens? Lekker gelaten en makkelijk of maakt hij het je op de een of andere manier steeds weer moeilijk? Bijten in de borstel, niet stilstaan, er een spelletje van maken? Dat zijn hele goede graadmeters om te bepalen wat ten grondslag ligt aan die grom.
Blijft hij netjes staan en kan je zo zijn haar kammen, nagels knippen en tanden bekijken lijkt me er wat anders aan de hand, gaat dat ook allemaal moeilijk en steeds met gedraai en gedoe, dan weet ik haast zeker dat je hondje je aan het testen is omdat je niet duidelijk bent.
Meestal zijn het vuiltjes die onder zijn ogen vastkomen te zitten en die moet je dan verwijderen.
Nu, hij komt al aangelopen als ik zeg "Luka kom, borstelen".
Gaat netjes zitten of liggen en valt bijna in slaap als ik zijn oren borstel.
Ik moet hem er wel af en toe op wijzen dat hij nog even moet blijven zitten.
Bijten in de borstel doet hij niet, hij vind het wel zalig om geborsteld te worden.
Ik mag zijn oren proper maken, zijn tanden poetsen geen probleem.
Hij vind het misschien wel niet leuk maar protesteert niet.
Als ik hem roep, we gaan je poepeke es wassen(als er nog wat blijven hangen is), dan loopt hij leuk achter me naar de badkamer.
sanneke