Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En nu is het basta!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

~Kimske
Actief

Ongelezen bericht door ~Kimske »

Ik ga hulp zoeken voor de zoveelste keer... Alleen weet ik bij god niet wat er allemaal aan hulp is.. Het idee van gedragstherapeute staat me op de een of andere manier tegen, waarom weet ik ook niet.. heeft niets met geld te maken overigens.. Ik vraag me af wat nu beter is, cursus of gedragstherapie. Als ik het zo allemaal lees, is dat met die pup normaal, en het feit dat hij luistert als ik nee zeg, is een zeer goed teken. Cursus wilde ik sowieso al gaan doen, omdat ik wil dat hij wat socialer gaat worden naar andere wezens, omdat het mij voor Max onwijs leuk lijkt, en zodat ik mijn band met hem super hecht kan krijgen, wat gelukkig al een beetje het geval is.

Dat ik me erg snel aangesproken voel klopt ja, ik loop er wel vaker tegenaan, doe me best wat 'harder' te worden hoor.. Heeft weinig met leeftijd te maken, is meer een familietrekje... Dat ik niet lekker in me vel zit, sja, heb momenteel een giga ijzertekort, waardoor ik wat labieler ben het zal er wel mee te maken hebben..

Maar ik doe zat met de adviezen hier. Het grommen naar mij gaat al steeds beter, omdat ik doe wat hier gezegd wordt. Het voerprobleem is verholpen, dankzij een week vers vlees, aangeraden hier op het forum.. en zo kan ik wel even doorgaan....
Afbeelding
~Kimske
Actief

Stang schreef:Hoe dan ook: ik ben blij dat je hulp in gaat schakelen voor Max!
En ik hoop dat, ondanks dat je denkt dat we het zo slecht voor hebben met jou en Max, je ons op de hoogte houdt van de onwikkelingen.
Ik zal kijken, heb er vooralsnog niet zo'n behoefte meer aan... Mogen jullie denken dat dat aan mijn "trots" ligt, nou dat is dan prima.... Ik vraag me af wie er hier nu trots en eigenwijs is... Voeg daar koppig maar aan toe
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

~Kimske schreef:Ik vraag me af wat nu beter is, cursus of gedragstherapie.
Een combinatie is ook mogelijk. Er zijn trainers/hondenscholen die een gedragsadvies geven voordat je aan de cursus begint. Op cursus kun je dan ook aan de gedragsproblemen werken, naast de gehoorzaamheidsoefeningen.

Een hondengedragsdeskundige raadplegen is niet iets om je voor te schamen. Ik heb voor mijn herplaatser ook een paar keer de hulp van een gedragstherapeut nodig gehad. Ik ben heel blij dat ik die hulp snel heb ingeroepen zodat de problemen snel waren opgelost voordat het probleemgedrag een ingesleten gewoonte werd. Ingesleten gewoontes zijn veel moeilijker op te lossen.

Dat grommen en blaffen van Max tegen bezoek/vreemden kan al snel een vervelende en zelfs gevaarlijke gewoonte worden, zeker als hij denkt dat hij succes heeft met dat gedrag.

Een hondengedragstherapeut inschakelen betekent niet dat jij hebt gefaald als baas, in tegendeel je doet juist iets extra om je hond te helpen. Je neemt een stap die veel bazen niet zetten, vaak met de consequentie dat de hond in het asiel terecht komt of herplaatst wordt.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

~Kimske schreef:
En ik hoop dat, ondanks dat je denkt dat we het zo slecht voor hebben met jou en Max, je ons op de hoogte houdt van de onwikkelingen.
Ik zal kijken, heb er vooralsnog niet zo'n behoefte meer aan... Mogen jullie denken dat dat aan mijn "trots" ligt, nou dat is dan prima.... Ik vraag me af wie er hier nu trots en eigenwijs is... Voeg daar koppig maar aan toe
JIJ!!! haha, je bent zo koppig als maar kan! En je bent zelfs zo koppig dat het niet eens tot je doordringt! Het geeft niet hoor, ik kom zelf uit een familie waar koppigheid overheerst. Maar laat het niet in de weg staan van goede adviezen! En probeer hulp en advies niet als kritiek te zien, want dat is het niet. Zodra jij advies krijgt ga je om je heen slaan en kan het je niet meer schelen dat je daar mensen mee kwetst. De mensen die juist het beste met je voor hebben! Die je willen helpen!
Echt, ik bedoel dit niet kwaad, maar probeer gewoon kalm te zijn. Lees berichtjes objectief, zonder het je allemaal persoonlijjk aan te trekken. Echt geloof me, dat komt jou (en je hond) alleen maar ten goede!

Veel sterkte en succes met hulp zoeken, als ik jou was zou ik lekker naar een cursus gaan. Haal ook eens wat leuke boeken in de bieb en verdiep je een beetje in honden. Is echt heel leuk! :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mijn advies is gedragtherapie. een gedragstherapeut heeft een opleiding en is deskundig op het gebied van probleemgedrag. Een hondenschool is er voor opvoeding en gehoorzaamheid.
Ik hoop echt dat je dat gaat doen. Met alle respect, maar ik vrees echt voor jullie. Max gromt nog steeds naar je..na 6 weken tijd. Een hondenschool is voor als je je hond wil leren zitten, een gedragstherapeut is voor problemen zoals jij die hebt met Max.
Hoe komt het dat het idee van gedragstherapie je zo tegenstaat? Wat verwacht je?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Rossi schreef:
~Kimske schreef:grote queen Eline
Waar ben je te bewonderen op Koninginnedag Eline? :mrgreen:
Niet spotten met mijn eretitel graag..ik heb er hard voor gewerkt! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

~Kimske schreef:
Mokkende troel! :P
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Kim,

Ik begrijp niet wat je tegen hebt op gedragstherapie. Je studeert zelf voor orthopedagoog, dan zou je toch moeten weten dat het inschakelen van deskundige hulp niets te maken heeft of hoeft te hebben met tekort schieten van jezelf (als dat tenminste is wat je tegenhoudt). Net als sommige kinderen hebben ook sommige honden wat meer deskundige hulp nodig om zich optimaal te ontwikkelen.
Ik denk dat jij je later als je orthopedagoog bent ook zult verbijten als je zou zien dat een kind in de knel dreigt te komen, maar dat de ouders te trots (of wat dan ook) zijn om hulp te vragen.
Een cursus op een hondenschool is niet bedoeld voor dit soort gedrag en bij veel hondenscholen is daar gewoon ook niet de deskundigheid voor aanwezig. Zelf ben ik hier met Belle bij twee hondenscholen geweest voordat ik er een had gevonden waarvan ik het idee had dat ze wisten waar ze mee bezig waren. Bij de eerste twee werden (naar mijn idee) adviezen gegeven die niet van veel kennis getuigden. En hier ging het dan nog om honden zonder verleden, het waren puppycursussen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

~Kimske schreef:
Je hebt eigenlijk wel gelijk..... ben vreselijk stom om nog belangstelling voor jou op te brengen. Zal het niet meer doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
peterr
Actief

Ongelezen bericht door peterr »

hmmm das ooknie handig... vraag je advies..... krijg je allerlei advies, hoop mensen doen dr best..... gooi je je kop in de wind......
~Kimske
Actief

Eline* schreef:Max gromt nog steeds naar je..na 6 weken tijd.
Eerlijk gezegd gisteren voor het eerst weer.. en als ik hem veels te hard vast pakt, dan schrikt hij.... maar goed, je gelooft t vast niet
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Eline* schreef:
Rossi schreef:
het wordt 'ns wat met dit forum. god martijn, koningin eline en grote geest lin. :p:
Gast

linlin schreef:grote geest lin
ga toch spelen met je konijnendummy! :mrgreen:
Cwazi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cwazi »

--
Laatst gewijzigd door Cwazi op 05 mei 2004 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
linlin

sypke schreef:
ik kan er niks aan doen, zie maar:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... est#832332

maar dat allemaal terzijde!!!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

~Kimske schreef:
Eerlijk gezegd gisteren voor het eerst weer.. en als ik hem veels te hard vast pakt, dan schrikt hij.... maar goed, je gelooft t vast niet
Een echt bange hond gromt niet. Ik geloof best dat er in jouw beleving gebeurd wat er gebeurd, maar ik betwijfel of je de capaciteiten hebt om alles naar waarheid in te schatten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef: het wordt 'ns wat met dit forum. god martijn, koningin eline en grote geest lin. :p:
OOo leuk!!! Ik wil een munt!! En dan mijn harses erop en aan de zijkant "Martijn zij met u!" Gnuif..
Alleen nog een plekkie voor Lin bedenken... :mrgreen:

Maar ook dit alles ter zijde.. :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

linlin schreef:
sypke schreef:
ik kan er niks aan doen, zie maar:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... est#832332

maar dat allemaal terzijde!!!
wat sneu voor ursula!!
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Eline* schreef:
Rossi schreef:
Dus niet naast Bea in de koets? :mrgreen: :mrgreen:
Heb je al wel een erelintje dan? :p:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
linlin

Eline* schreef: OOo leuk!!! Ik wil een munt!! En dan mijn harses erop en aan de zijkant "Martijn zij met u!" Gnuif..
ik word minister-president.
~Kimske
Actief

Eline* schreef:
~Kimske schreef:
Een echt bange hond gromt niet. Ik geloof best dat er in jouw beleving gebeurd wat er gebeurd, maar ik betwijfel of je de capaciteiten hebt om alles naar waarheid in te schatten.
ja joh, heb borderline! wist je dat niet?? bovendien een ernstige drang naar aandacht, sja dan ga je waarheden verdraaien he! enfin, ik denk dat JIJ niet alles naar waarheid kan inschatten, aangezien je max niet kent, mij niet kent, de situatie niet kent. je zal heus goed in je vak zijn, ik twijfel er niet aan, maar je kan simpelweg niet iets inschatten aan de hand van een aantal verhalen. Weet ik ook uit eigen ervaring, hoe vaak ik niet een telefoontje van een oppasadres krijg, met een verhaaltje en de vraag wat er met dat kind is... moeilijk in te schatten! Ook snap ik dat je wilt helpen, maar accepteer ook als ik zeg dat je de situatie verkeerd inschat
Afbeelding
Cwazi
Vaste gebruiker

--
Laatst gewijzigd door Cwazi op 05 mei 2004 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
~Kimske
Actief

Wie zegt dat Max gisteren ehct bang was?? Hij heeft al een hele tijd niet meer gegromd, gisteren voor het eerst weer.. ook gisteren.... Gisteren pakte ik hem ook wel stevig vast, realiseer ik van mezelf. hij mag dan echt wel aangeven dat hij dat niet wilt.. en de grom was met gesloten mond, hij keek me totaal niet agressief aan, en schrok van zichzelf, en dook met zijn kop in mijn armen.

Vandaag weer de max die ik kende, op de hei vandaag ruim een uur met hem gelopen, diverse honden tegengekomen, ook reutjes. Meneer deed niets.. hij snuffelde, en speelde met ze. Natuurlijk stevig geclickt!! Die clickertrainig werkt ehct zeer goed!!!!!!
Afbeelding
~Kimske
Actief

Eline* schreef:
linlin schreef: het wordt 'ns wat met dit forum. god martijn, koningin eline en grote geest lin. :p:
OOo leuk!!! Ik wil een munt!! En dan mijn harses erop en aan de zijkant "Martijn zij met u!" Gnuif..

dan hebben we natuurlijk prins Nelson en prinses laika...
Afbeelding
linlin

~Kimske schreef:
Eline* schreef:

dan hebben we natuurlijk prins Nelson en prinses laika...
HAHAHAHAHA!

oh, excuses, lieve forummers, maar vandaag heb ik totaal geen zin om serieus te doen. dus, ook wederom deze bijdrage: TERZIJDE!
~Kimske
Actief

een hond als troonopvolger....
Afbeelding
Cwazi
Vaste gebruiker

--
Laatst gewijzigd door Cwazi op 05 mei 2004 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

~Kimske schreef:Vandaag weer de max die ik kende, op de hei vandaag ruim een uur met hem gelopen, diverse honden tegengekomen, ook reutjes. Meneer deed niets.. hij snuffelde, en speelde met ze.
Dat is de ideale Max. Maar het gedrag van een loslopende hond die lekker mag spelen en rennen zegt niet zoveel. Dit goede gedrag is geen indicatie dat hij zich in andere gevallen (onbekend bezoek, reuen aan de lijn) ook goed gedraagt.
~Kimske
Actief

Mensen, I'm out!
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Cwazi schreef:
Eline* schreef:Een echt bange hond gromt niet.

Dat klopt niet altijd...

Een hond die met de vijand boven zijn blote nek staat zal inderdaad niet grommen, hij kijkt wel uit. Maar dit is een emotioneel gezonde hond in een voor de hond te begrijpen situatie die erop vertrouwd dat de ander niet bijten zal omdat hij zich immer volgens het boekje overgeeft.

Dat is een heel andere situatie dan een in zich het nauw gedreven voelend dier. Ook een dier dat uit ervaring weet dat op de rug gaan liggen bij een mens niet helpt omdat ze door blijven schreeuwen, slaan, schoppen en trekken zal zich een volgende keer wel bedenken voor hij zich dermate kwetsbaar opsteld. Zo'n hond zal 99% zeker wel degelijk grommen. Angstagressie heeft ook de eigenschap zich op te bouwen, een bange hond die gromt en succes haalt zoals je zelf al aangaf is de meest gevaarlijke. Eigenlijk is het een soort oversprong gedrag, je vermomt je angst met agressief gedrag, werkt het mooi, zo nee bijten en er van tussen.

Er is nog een subtiel verschil tussen angstbijten en angst-agressie. En dan is het ook nog afhankelijk tegen wie je het hebt, de hond die bijt uit angst zal bijvoorbeeld eerder geluidloos bijten naar de baas dan naar de vreemde. Je hoort namelijk niet te grommen naar je leider, dat is fout, heel erg fout, dus wacht je zo lang je durf en dan kan je niet anders meer en hapt. Die vreemde krijgt nog een waarschuwing, wie weet helpt het...
Zoals jij het beschrijft klopt, maar dan heb je het dus over een bange hond met winstervaringen. Die is dus niet meer bang, want hij heeft zijn probleem (de angst) hanteerbaar gemaakt door agressief te doen. Hij weet dat hij met die agressie wint, dus er is dan geen reden om bang te zijn. Zo'n hond noem ik dus op dat moment niet bang, want dat is ie niet. ;)
Angstig-agressieve honden happen allemaal geluidsloos, ook naar vreemden. Boekt dat winst en de hond voelt zich zekerder kunnen er dreigsignalen bijkomen. Maar dan hebben we het dus niet meer over een uitgesproken angstige hond, maar over een hond die zeker genoeg is om zich waar te maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”