Eline* schreef:Wat betreft hierkomen hangt het allemaal ook erg af van de uitgangssituatie. Als ik een pup van 7 weken in mijn handen gedrukt krijg zou ik hem het liefste helemaal niet aan een riem doen. In die periode volgen pups je, letten op je en gaan niet zelfstandig honderden meters ver op onderzoek uit.
Als je een hond een betrouwbare hierkomer wil maken begint het daar..bij die pup van 7 weken en dan heb je dus geen lijn nodig.
De meeste weglopers zijn trouwens honden die als pup altijd aan de lijn hebben moeten lopen en voor wie het loslopen dus o zo bijzonder is gemaakt.
Als je het hebt over volwassen honden trainen kan het aangelijnd oefenen wel degelijk nut hebben om een betrouwbare reactie op hier aan de lijn te bewerkstelligen. Alleen is de hond niet achterlijk en hierkomen aan de lange lijn trainen is niet meer of minder dan hierkomen aan de lange lijn trainen.

Los is dus gewoon anders.
Als je dan dus weer over wil schakelen naar loslopen zal je de lange lijn moeten wegtrainen.
Fouten en verkeerde gewoontes voorkomen scheelt een heleboel om af te leren. Een goed opgevoedde hond is toch vaak het resultaat van het voorkomen van het inslijten van ongewenst gedrag.
ja het verbaasde me alleen dat pups / jonge honden die het nog moeten leren drie weken aan de lijn gehouden moeten worden omdat ze wel eens in de fout zouden kunnen gaan . Juist in die fase heb je dat onzichtbare lijntje dat ze je niet kwijt willen , en ik zou daar maximaal gebruik van maken . Leren ze komen op een heel natuurlijke manier .Een foutje is dan ook niet echt negeren , maar het commando onvoldoende kennen .
Zoë kende het commando ' hier " heel goed , maar luisterde lang niet altijd naar me , was haar in het begin zelfs regelmatig kwijt ( op omheind terrein , dus ik vond haar wel weer . ) Dus ik ben met haar als het ware ook weer bij nul begonnen , zonder lange lijn . Het is bijna helemaal goed gekomen , maar net niet helemaal . Haha . Misschien had ik beter met de lange lijn kunnen beginnen .
De laatste weken veel aaan de lijn gelopen met Zoë , en twee maal meegemaakt dat ze plotseling een hond wilde aanvallen maar de strakke lijn tegen kwam . Misschien zou dat op zich een methode zijn om haar het aanvallen af te leren ? Denk alleen dat ze het dan toch weer doet als ik haar van de lijn heb , en bovendien geloof ik niet dat het een voldoende zware correctiemethode is voor haar .
Ik heb het wel eens eerder geschreven , Zoë is doodsbang voor o.a. fluitjes en piepballetjes . Een tijd geleden in een dierenwinkel per ongeluk in een piepballetje geknepen , en een week later weet ze het nog precies , en raakt dan weer in paniek als ik bij de piepballetjes sta zonder te knijpen . Ik heb het nooit aangedurfd daar mee aan de slag te gaan , en Martijn heeft het me ook ontraden . Ik denk dat ik met een dergelijk zwaar middel wel kan voorkomen dat ze aanvalt / niet luistert , en ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens in de verleiding ben gekomen , omdat niet los kunnen lopen ook zo 'n beperking is , althans in mijn ogen in mijn buurt voor een hond die verder zo goed luistert en toch nog steeds veel plezier beleeft aan tegenwoordig vluchtige ontmoetingen met reuen . Maar goed , het middel is erger dan de kwaal , dus ... helaas , pindakaas , ze moet maar aan de lijn , meestal dan .