Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tarz schreef:Haha waarschijnlijk toch goed nieuws wat betreft het voeren van vers vlees.. ik loop hier al tijden over te stressen en het moment is aangebroken dat we aan tafel gaan zitten en bugetteren zodat het waarschijnlijk toch mogelijk is om voor in ieder geval een groot gedeelte vers te gaan voeren. Ik kan waarschijnlijk de vriezer van mijn oma overnemen, en bij mij in de buurt kan ik het redelijk groot inkopen, dus alle opties lijken aanwezig. Ik hoop dat het gaat lukken
Dat is helemaal super.
Ik koop het vers veel te duur in door mijn beperkte vriezertje.
Een vriendin van mij is aan haar vers minder kwijt danikaan mijn brokken als we het per dag omrekenen.
Brokken zijn niet per definitie slecht rob.
Je hebt ook goede brokken.
Maar met vers doe je de hond veel meer plezier.
Ik ga dan ook voor het gemak (brok, en dan een goede, die je hond graag eet,en lekker, vers..)
Maar toch heb ik een beter gevoel bij vers dan bij brok. Ik heb gewoon redelijk veel brokken geprobeerd, en de ene hond deed het goed op de ene brok, de ander weer op een ander en ik ga niet 4 verschillende brokkenmerken in huis halen.
Mijn oma heeft een redelijk grote vriezer staan waar ik wel wat in op kan slaan en desnoods ga ik op zoek naar een 2e hands vrieskistje..
Ik ga niet te vroeg juichen... maar toch
Daan schreef:BHT is echt rotzooi.
Dat stoppen ze ook in batterijenb om de levens duur te verlengen.
In mensenvoer is het strikt verboden als bewaarmiddel.
Ik ben toch geneigd om dit voor waar aan te nemen, het voedingscentrum zal dit vast niet uit z'n duim zuigen.
Etoxyquine is wel verboden voor menselijke consumptie.
Als je trouwens kijkt in hoeveel mensen voeding BHA en BHT zit, dan vind ik de bezorgdheid wat overtrokken.
Etoxyquine wil ik absoluut niet in het voer voor mijn dieren zien, BHA en BHT vind ik niet zo'n probleem.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Tarz schreef:en ik ga niet 4 verschillende brokkenmerken in huis halen.
dat doe ik juist wel. Voor elke hond de brok die hij nodig heeft. Dus dat wil zeggen dat ik inderdaad 4 verschillende 15 kg zakken heb staan van verschillende merken.
Ik ben toch geneigd om dit voor waar aan te nemen, het voedingscentrum zal dit vast niet uit z'n duim zuigen.
Als je trouwens kijkt in hoeveel mensen voeding BHA en BHT zit, dan vind ik de bezorgdheid wat overtrokken.
Etoxyquine wil ik absoluut niet in het voer voor mijn dieren zien, BHA en BHT vind ik niet zo'n probleem.
fes/lou schreef:Je informatie moet wel juist zijn he. BHA en BHT zijn NIET verboden voor menselijke consumptie.
Op deze pagina van het voedingscentrum staat er meer over: http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/p ... it=menu455
Ik vind dit toch wel erg belangrijke informatie. Ik koop al jaren mijn dierenvoer op basis van de informatie dat al die ingredienten slecht zouden zijn. Laatst heb ik nog een hele discussie met een verkoper van kattenvoer gehad over BHA, dat het zo belachelijk was dat dit in het voer verwerkt was. Dan kijk ik nu toch wel even raar op. Ik heb het de verkoper ook maar even snel verteld.
jelle schreef:Intussen is het nogal stilletjes van het Hopa-front. Marjolein? Sypke? Is er nog zicht op een reactie?
De fabrikant is met vakantie en ik wilde een volledige lijst hebben voor jullie. Ik weet niet precies wanneer hij terug is, maar nog even geduld dus.
Marjolein
jelle schreef:Intussen is het nogal stilletjes van het Hopa-front. Marjolein? Sypke? Is er nog zicht op een reactie?
De fabrikant is met vakantie en ik wilde een volledige lijst hebben voor jullie. Ik weet niet precies wanneer hij terug is, maar nog even geduld dus.
Marjolein
ok, dan wachten we nog even! ben benieuwd!
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Het Voedingscentrum wordt o.a. gesponsord door Unilever. Wiens brood men eet..... niet betrouwbaar dus!
BHA en BHA is door de EG verboden voor onder meer zuigelingenvoeding. Maar het mag wel door (puppy-) brokken!
Tarz schreef:Maar toch heb ik een beter gevoel bij vers dan bij brok. Ik heb gewoon redelijk veel brokken geprobeerd, en de ene hond deed het goed op de ene brok, de ander weer op een ander en ik ga niet 4 verschillende brokkenmerken in huis halen.
Mijn oma heeft een redelijk grote vriezer staan waar ik wel wat in op kan slaan en desnoods ga ik op zoek naar een 2e hands vrieskistje..
Ik ga niet te vroeg juichen... maar toch
Op de barfplaats is iemand die Carnibest of Bibi in het groot inkoopt. Andere mensen mogen dan weer bij haar inkopen voor de kortingsprijs. Zo doe ik het ook, want ik kan geen 100 kilo kwijt. Ik betaal dan 2,30 voor een kilo Carnibest en 1,80 voor een kilo Bibi!
E 310 of Propylgallaat is niet geschikt voor zuigelingenvoeding en voor voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? Propylgallaat wordt in het maagdarmkanaal gesplitst in galluszuur en propanol. Propylgallaat zelf blokkeert de dehydrogenase-activiteit van het biotransformatiesysteem van de lever en kan zo schade aan de lever veroorzaken. Galluszuur kan, evenals benzoëzuurderivaten, overgevoeligheid veroorzaken. Overgevoeligheid voor propylgallaat veroorzaakt klachten als contacteczeem, maagklachten, onvruchtbaarheid en hyperactiviteit. Propylgallaat remt ook het cyclo-oxygenase-enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.
E 320 of BHA oftewel butylhydroxyanisol is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHA kan het lipide en het cholesterolgehalte van het bloed positief beinvloeden. BHA wordt als zodanig grotendeels onveranderd via de urine uitgescheiden. In de lever vindt geen dealkylatie of hydroxylatie plaats, maar BHA induceert de vorming van afbraakenzymen (biotransformatie) waardoor een verhoogd risico bestaat dat belangrijke voedingsbestanddelene zoals vitamine D in het lichaam worden afgebroken. Overgevoeligheid voor BHA veroorzaakt klachten als oedeemvorming, eczeem, slaapdronkenheid en hyperactiviteit. Het verlaagt het serotoninegehalte, het noradrenalinegehalte en de choline-esterase activiteit in het bloed, waardoor gedragsafwijkingen kunnen ontstan. BHA remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.
En BHA is dan nog minder schadelijk als BHT.
E 321 of BHT oftewel butylhydroxytolueen. BHT is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHT is een antioxydant voor oliën en vetten. BHT wordt deels onveranderd uitgescheiden en deels geoxydeerd. Het heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever; het kan leververgroting veroorzaken. BHT is meer toxisch dan BHA. Overgevoeligheid voor BHT veroorzaakt klachten als netelroos, oedeemvorming, eczeem, onvruchtbaarheid, gedragsstoornissen, hyperactiviteit en veranderingen in bepaalde bloedcellen. BHT remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostgladine-aanmaak.
Bron: Dr. J. Kamsteeg en Ir. M.I.A. Baas
E 324 of Ethoxyquine dit E nummer bestaat niet meer. E 324 is namelijk verboden voor menselijke consumptie. E 324 werd gebruikt als landbouwbestrijdings middel tegen onkruid en ongedierte. Het is dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren en is als zodanig verboden in mensenvoeding. Etoxyquine is wel toegestaan in veevoeder, honden en kattenvoer.
Tarz schreef:en ik ga niet 4 verschillende brokkenmerken in huis halen.
dat doe ik juist wel. Voor elke hond de brok die hij nodig heeft. Dus dat wil zeggen dat ik inderdaad 4 verschillende 15 kg zakken heb staan van verschillende merken.
Ik ook, 4 verschillende soorten brok voor 7 honden. De pup op pupbrok, 1 hond is gevoelig op maag-darm die krijgt lam-rijst, de ouder honden "standaard" , met lagere eiwit/vetgehalte en tenslotte de jongere honden die vol in training zijn krijgen de high energy, met hoge eiwit/vetgehalte.
Straks krijgen we een vrieskist, dus dan heb ik plaats voor penslappen voor de doggies(krijgen ze nu dus nog ff niet).
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
Als de informatie op www.voedingscentrum.nl niet betrouwbaar zou zijn, neem ik aan dat ze wel teruggefloten zouden worden.
Daarbij wil ik graag bewijs dat deze instantie gesponsord zou worden. Ik kan het nl nergens vinden.
Daarbij lap ik barfplaats.nl aan mn laars, want die draven mi veel te ver door.
Het fonds wordt in stand gehouden door vrijwillige bijdragen van sponsoren uit het bedrijfsleven. De sponsoren hebben op geen enkele wijze invloed op het leerstoelenbeleid. Jaarlijks wordt gerapporteerd over de ontwikkelingen.
Het Voedingscentrum richt zich met de bijzondere leerstoelen met name op actuele aandachtsvelden. Zo is recent een openbare oproep geplaatst voor kandidaten voor een in te stellen bijzondere leerstoel "Eetgedrag". Dit in het kader van de preventie van overgewicht.
Weer klikken op de nummers. Hier staat ook de maximaal acceptabele inname.
Bovendien eet een hond niks anders dan hondenvoer en is dat iets anders dan als het in een speculaasje zit (bijvoorbeeld) waar je er hooguit een paar per week van eet. Je eet dit niet als maaltijd en krijgt dus veel minder binnen.
jelle schreef:De onafhankelijkheid van het Voedingscentrum werd onlangs wel degelijk (was dat nou bij Keuringsdienst van Waarde?) wel in twijfel getrokken, met name omdat er toch wel verdacht veel Unilever-producten worden gepromoot door het Voedingscentrum (bijvoorbeeld hebben ze een 'goede voeding van het jaar" prijs ofzo, dat zijn al jaren achtereen Unilverproducten voor zover ik begreep.)
###$$#@@#$ wat is het nou. Waarom is er niet gewoon eenduidige informatie te vinden. Een ingredient kan niet EN goed EN fout zijn volgens mij. En als ze het nog niet weten, laten ze dat dan zeggen.
Wat een gedoe. Zo weet ik nooit waar ik aan toe ben voor m'n dieren
Tja, het Voedingscentrum...volgens mij zijn daar recentelijk meerdere items op tv en in kranten over geweest...ze zijn dus niet onafhankelijk...
Tik BHA en BHT eens in op google en je komt op allerlei 'mensen'-sites die voor de risico's waarschuwen...Het levert namelijk m.n. allergische reacties op...
Daarbij, voor mensen is er een max. dat je binnen mag krijgen, MAAAR dit is per product..nb als je veel producten eet die dit bevatten, krijg je dus wel teveel binnen.
Ten tweede voor dieren zijn de max. waarden van toe te voegen BHT en BHA veel hoger dan voor mensen en ik vraag mij af of ze dan zuiver kijken naar wat er in de brok zit, of alleen wat de brokkenfabrikant toevoegt en daarbij dus de ingredienten achterwege gelaten worden ( die dan misschien ook per product aan een max. waarde gebonden zijn), zodat de eigenlijke hoeveelheid BHT/BHA vele malen hoger is dan mensen binnenkrijgen (weet iemand dat? Gerrit?).
Ten derde, als je je hond alleen maar brokken geeft, dan krijgt hij dus dag in dag uit die troep binnen en mensen waarschijnlijk niet, omdat die vele malen afwisselender eten...dus dat stapelt lekker op...
Ten vierde, de Nederlandse (en Europese) wetgeving schiet tekort qua max. hoeveelheden in voeding. Er wordt bijv. geen rekening gehouden met lange termijn effecten, wisselwerking tussen chemische stoffen en de effecten van stapeling van de stoffen in het lichaam... Bijv. wat kan er gebeuren als de chemische stoffen van Frontline in aanraking komen met BHT (in het vetweefsel van de hond bijvoorbeeld)...?
Als laatste, het stukje dat Peet hier geplaatst heeft van Barfplaats, is niet afkomstig van barfers, maar uit een 'mensen'-boek over allergieen e.d...
@ de andere Mees-bezitter: mijn hond doet het meer dan prima op zijn farmfoodbrokken en versvleesvoeding (Duck, Bibi, Carnibest, zelfmaakprutjes). De jouwe? Ik ben ook wel benieuwd naar die brok van je en zou graag weten wat de precieze ingredienten zijn.
Eventjes een update
Voor mij geen gestress meer om het zoeken naar een goede brok! De honden zijn nu helemaal over op vers vlees van het merk Bibi.
We kunnen het via mensen uit Purmerend inkopen en ze krijgen het nu al drie dagen. Volgende week krijgen we de grote voorraad maar tot die tijd konden we nog wat ophalen bij die mensen.
Het kost ons 100 euro per maand en we zijn dus goedkoper uit dan met Energique, en ik vind de kwaliteit van Bibi ook beter.
De honden vinden het heerlijk en het klinkt misschien een beetje ongeloofwaardig maar ze zien er nu al stukken beter uit. Ze glimmen meer en hun vachten zijn zachter, iets wat vooral bij Nina niet voor te stellen was.
Ik ben echt super enthousiast en ben blij dat deze droom eindelijk in vervulling is gegaan
Ben benieuwd hoe ze het er op langere termijn op doen en wat de veranderingen zijn.
Laatst gewijzigd door Tarz op 22 okt 2004 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarz schreef:Eventjes een update
Voor mij geen gestress meer om het zoeken naar een goede brok! De honden zijn nu helemaal over op vers vlees van het met Bibi.
.
Voor mij geen gestress meer om het zoeken naar een goede brok! De honden zijn nu helemaal over op vers vlees van het met Bibi.
.
zo dan voor de hoeveelste keer is dat nu
mol
Voor de eerste keer.
Ik heb een grote vriezer bij mijn oma opgehaald en volgende week krijgen we voor 2 maanden versvlees binnen.
.
zo dan voor de hoeveelste keer is dat nu
mol
Voor de eerste keer.
Ik heb een grote vriezer bij mijn oma opgehaald en volgende week krijgen we voor 2 maanden versvlees binnen.
ik bedoel voor de hoeveelste keer ben je nu overgestapt op vers?????
ik heb je dat wel vaker zien schrijven en dan weer brokken dus van daar mijn vraag.
Mol schreef:
ik bedoel voor de hoeveelste keer ben je nu overgestapt op vers?????
ik heb je dat wel vaker zien schrijven en dan weer brokken dus van daar mijn vraag.
mol
Ik heb elke hond wel een paar keer een versvlees periode gegeven, maar dat hield ik nooit lang vol omdat ik alleen 100 euro zakgeld per maand had waar ik alles van moest betalen. Nu ik zelf wat meer inkomen heb, en Stephan heb leren kennen die een inkomen heeft kan het wel.
Eigenlijk is het per persoon 50 euro in de maand en dat vind ik best meevallen.. het is voor de honden dus dan vind ik het nooit weggegooid geld.
En als je fulltime Bibi geeft, kan je in " magere tijden" ook wel eens smuldier ofzo geven hoor. Bibi is compleet genoeg en Smuldier kost bij de C1000 het fijne prijsje van 0,49 tot 0,69 cent.....Niet voor elke dag, maar bijv als ontbijt ofzo...scheelt behoorlijk...