Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanlijn wandeling....27 febr/wie gaat er nu definitief mee??

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Jacksel schreef:Den Treek in Leusden :mrgreen: Groot bos, moet aangelijnd (helaas doen weinig mensen dat, is mijn ervaring met buitenritten te paard waarbij de honden weer in de staart gingen hangen enzo....)
dan lijkt me dat geen goed plan
Afbeelding
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

:idea: hmmmm, de 23ste kan ik wel geloof ik :mrgreen:
En ik heb een hele gevaarlijke aangelijnde teef dus ik kwalificeer ruim voldoende toch? :mrgreen:
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Lijkt mij leuk (onder voorbehoud vooralsnog). Dan kan ik mijn gevaarlijke witte hedder meenemen :mrgreen: . WB een mogelijke plek om te wandelen waar je relatief weinig loslopende honden tegen komt is bijvoorbeeld de korte duinen in Soest. De lange duinen is het welbekende losloopgebied, maar daar vlakbij heb je de korte duinen dus; lekker veel zand en aardig de ruimte. Aan de Soesterbergsestraat is een ruime parkeerplaats.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Maaike schreef:Lijkt mij leuk (onder voorbehoud vooralsnog). Dan kan ik mijn gevaarlijke witte hedder meenemen :mrgreen: . WB een mogelijke plek om te wandelen waar je relatief weinig loslopende honden tegen komt is bijvoorbeeld de korte duinen in Soest. De lange duinen is het welbekende losloopgebied, maar daar vlakbij heb je de korte duinen dus; lekker veel zand en aardig de ruimte. Aan de Soesterbergsestraat is een ruime parkeerplaats.
Ojee, ook nog zo'n enge hedder mee :mrgreen: Nou die korte duinen dat klinkt wat mij betreft goed! Ik ben daar niet zo bekend in de buurt, dus het is wel handig als er suggesties voor mogelijke uitlaatplaatsen zijn. :ok:
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Senna1 schreef::idea: hmmmm, de 23ste kan ik wel geloof ik :mrgreen:
En ik heb een hele gevaarlijke aangelijnde teef dus ik kwalificeer ruim voldoende toch? :mrgreen:
oh, en waar zit je dat weekend? in t noorden of t zuiden? :denken:
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Als het een hele lange wandeling gaat worden dan gaan we niet mee, dan wordt het een volgende keer als hij het lopen wat langer vol kan houden. Hij is gewoon nu al echt te zwaar om een paar kilomter te tillen. Gisteren bij de DA geweest voor z'n enting en hij zit nu al bijna op de 8 kilo. Toen we vorige week geweest waren was het nog 6.4 dus ben echt bang dat hij dan te veel weegt om hem lang te tillen.
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

cloris schreef: Yep dat ging super toen jullie het eenmaal gevonden hadden :smile2: :wink:

Als ik weer met Gooitske mee kan rijden ga ik graag mee. En dan neem ik een laptop mee met een routeplanner die tegen je zegt hoe je rijden moet. :wink:

Zondag komt mij het beste uit want soms moet ik op zaterdag werken.
Nieve
Zeer actief

teckeltoos schreef:
cloris schreef: Yep dat ging super toen jullie het eenmaal gevonden hadden :smile2: :wink:

Als ik weer met Gooitske mee kan rijden ga ik graag mee. En dan neem ik een laptop mee met een routeplanner die tegen je zegt hoe je rijden moet. :wink:

Ehhh...nou...... :denken: ....opzich zou ik er geen probleem mee hebben....maar....ik weet zelf nog niet precies hoe ik de boel ga regelen! Volgens mij heb ik een beetje lopen misplannen wat dat weekend betreft....op zich wel op te lossen......maar dan weet ik niet of ik vanuit Friesland vertrek en daar ook weer naar terug rij op zondag. :19:
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Nieve schreef:
teckeltoos schreef:

Ehhh...nou...... :denken: ....opzich zou ik er geen probleem mee hebben....maar....ik weet zelf nog niet precies hoe ik de boel ga regelen! Volgens mij heb ik een beetje lopen misplannen wat dat weekend betreft....op zich wel op te lossen......maar dan weet ik niet of ik vanuit Friesland vertrek en daar ook weer naar terug rij op zondag. :19:
jammer :(:
Tinkel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tinkel »

Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af wat er leuk is aan een wandeling met een stel honden die allemaal aangelijnt zitten. Dat is alleen maar super frustrerend voor de honden. Ze willen spelen, loslopen dat mag niet, waar door er alleen maar irritaties onderling ontstaan.

Voor wie doe je het dan? Kan je dan niet beter alleen met de baasjes een wandeling doen zonder honden?
Nieve
Zeer actief

Tinkel schreef:Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af wat er leuk is aan een wandeling met een stel honden die allemaal aangelijnt zitten. Dat is alleen maar super frustrerend voor de honden. Ze willen spelen, loslopen dat mag niet, waar door er alleen maar irritaties onderling ontstaan.

Voor wie doe je het dan? Kan je dan niet beter alleen met de baasjes een wandeling doen zonder honden?
Sorry, maar als je het topic helemaal had gelezen dan had je nu geweten dat het hier gaat om een wandeling met honden die gewend zijn om aangelijnd te wandelen. De meeste honden hebben ook meerdere malen al aanlijnwandelingen mee gedaan en dat is altijd goed en zonder irritatie verlopen, ondanks het feit dat de honden dus moeilijk zijn naar andere honden toe. :ok:

En voor de duidelijkheid, mijn hond is niet het type hond dat leuk wil spelen met alle hondjes die ze tegen komt. Het ras is namelijk dusdanig zelfverzekerd dat ze dominant reageren op andere honden. Dus als verantwoordelijke baas, die geen ongelukken wil, ben ik genoodzaakt om mijn hond aangelijnd uit te laten. Daar is helemaal niets zieligs of frustrerends aan als je gewoon dus lekkere lange wandelingen gaat maken zodat je hond wel voldoende beweging krijgt. :pffff:

Blijkbaar vergeten mensen nog wel eens dat niet iedere hond altijd maar lief kan spelen met elke andere hond die ze tegen komen. :neenee:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Nieve schreef:
Tinkel schreef:Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af wat er leuk is aan een wandeling met een stel honden die allemaal aangelijnt zitten. Dat is alleen maar super frustrerend voor de honden. Ze willen spelen, loslopen dat mag niet, waar door er alleen maar irritaties onderling ontstaan.

Sorry, maar als je het topic helemaal had gelezen dan had je nu geweten dat het hier gaat om een wandeling met honden die gewend zijn om aangelijnd te wandelen. De meeste honden hebben ook meerdere malen al aanlijnwandelingen mee gedaan en dat is altijd goed en zonder irritatie verlopen, ondanks het feit dat de honden dus moeilijk zijn naar andere honden toe. :ok:

En voor de duidelijkheid, mijn hond is niet het type hond dat leuk wil spelen met alle hondjes die ze tegen komt. Het ras is namelijk dusdanig zelfverzekerd dat ze dominant reageren op andere honden. Dus als verantwoordelijke baas, die geen ongelukken wil, ben ik genoodzaakt om mijn hond aangelijnd uit te laten. Daar is helemaal niets zieligs of frustrerends aan als je gewoon dus lekkere lange wandelingen gaat maken zodat je hond wel voldoende beweging krijgt. :pffff:

Blijkbaar vergeten mensen nog wel eens dat niet iedere hond altijd maar lief kan spelen met elke andere hond die ze tegen komen. :neenee:
dat je het nog uitlegt. :19:
Nieve
Zeer actief

little-wolf schreef:
Nieve schreef:

Ehhhhhh....nou naar duizenden keren hetzelfde verhaaltje af te steken komt het er eigenlijk automatisch uit zonder er bij na te denken :roll:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Nieve schreef:
little-wolf schreef:
Nieve schreef:

Ehhhhhh....nou naar duizenden keren hetzelfde verhaaltje af te steken komt het er eigenlijk automatisch uit zonder er bij na te denken :roll:
hmmm...moet wat aan te doen zijn. :mrgreen:
Tinkel
Actief
Contacteer:

Hmmmm vroeg het me gewoon af en aangezien ik hier niet meer zo vaak kom, i.v.m. tijd gebrek heb ik niet het hele topic gelezen.

Ik wilde eerst mn excuses aanbieden voor mijn vraag die blijkbaar al tig keer gesteld is, maar dat kan ik ook niet ruiken van zo'n afstand.

Toch fijn dat het een niet té grote moeite was het uit te leggen :roll:
Blijkbaar vergeten mensen nog wel eens dat niet iedere hond altijd maar lief kan spelen met elke andere hond die ze tegen komen.
Ik weet genoeg van honden om te weten dat dat zo is. Ik weet ook dat hier speciale gedragstrainingen voor zijn en ik weet óók dat veel mensen hier geen zin in hebben onder het mom "het zit in de aard van het beestje"
Ik zou er niets aan vinden om een hond te hebben die zo dominant is dat ie niet met andere honden overweg kan. Heb je daar dan al alles aan gedaan om dat te veranderen? Of laat je het dan maar zo?

Als je geen zin hebt om hier op in te gaan, gewoon lekker niet doen, dan stel ik mijn vraag wel op een ander forum.

Een beetje jammer dat er met zo'n hoogmoed gereageerd moet worden:
Als dit zo'n veel voorkomend onderwerp is en jullie zijn het zat erop te reageren, maak er dan een sticky topic van, ben je gelijk van dat "gezeur" af :zwaai
little-wolf
Zeer actief

Tinkel schreef:Hmmmm vroeg het me gewoon af en aangezien ik hier niet meer zo vaak kom, i.v.m. tijd gebrek heb ik niet het hele topic gelezen.

Ik wilde eerst mn excuses aanbieden voor mijn vraag die blijkbaar al tig keer gesteld is, maar dat kan ik ook niet ruiken van zo'n afstand.

Blijkbaar vergeten mensen nog wel eens dat niet iedere hond altijd maar lief kan spelen met elke andere hond die ze tegen komen.
Ik weet genoeg van honden om te weten dat dat zo is. Ik weet ook dat hier speciale gedragstrainingen voor zijn en ik weet óók dat veel mensen hier geen zin in hebben onder het mom "het zit in de aard van het beestje"
Ik zou er niets aan vinden om een hond te hebben die zo dominant is dat ie niet met andere honden overweg kan. Heb je daar dan al alles aan gedaan om dat te veranderen? Of laat je het dan maar zo?

Als je geen zin hebt om hier op in te gaan, gewoon lekker niet doen, dan stel ik mijn vraag wel op een ander forum.

lees gewoon eerst ff voor je je vragen stelt.
blijkbaar weet je niet genoeg van honden af. dan had je geweten dat er honden zijn die domi kunnen zijn. en ja, das t aard van t beestje. en nee, daar is niet op te trainen. heeft niks met wel of geen zin te maken.
als je je verdiept heb in het ras, dan weet je dat van te voren dat die mogelijkheid er is.

Een beetje jammer dat er met zo'n hoogmoed gereageerd moet worden:

omdat het duidelijk in dit topic staat waarom. er was iemand je al voor geweest namelijk.

Als dit zo'n veel voorkomend onderwerp is en jullie zijn het zat erop te reageren, maak er dan een sticky topic van, ben je gelijk van dat "gezeur" af :zwaai
als jij de moeite neemt om het hele topic te lezen.....

en als je t niet bevalt, ga je maar lekker naar een ander forum.
:zwaai
Nieve
Zeer actief

Tinkel schreef:Hmmmm vroeg het me gewoon af en aangezien ik hier niet meer zo vaak kom, i.v.m. tijd gebrek heb ik niet het hele topic gelezen.

Ik probeer het dagelijks in huis tuin en keuken woorden uit te leggen aan compleet onwetende hondeneigenaren, waarvan de helft volgens mij geen idee heeft van hondengedrag :roll: Dus dan ik wil het helemaal nog wel een keer op het forum uitleggen.
Tinkel schreef:
Toen ik besloot dat ik een akita of GJD wilde heb ik me natuurlijk heel goed ingelezen en laten voorlichten. Deze rassen staan namelijk bekend om hun zelfverzekerdheid en je moet dus weten waar je aan begint. Maar goed, ik wilde het risici nemen en daar kwam Nieve een pupje van 4 maanden. Elke dag ging ik met mijn pup meerdere malen per dag naar het reacreatie gebied om haar maar vertrouwd te maken met andere honden en ze was een hele lieve speelkameraad voor de andere honden. De pubertijd kwam en voila...het echt GJD karakter kwam naar boven. Samen met de gedracgstherapeut waar ik al puppycursus en gehoorzaamheidscursus bij volgde (en waar ik overigens nogsteeds train) heb ik geprobeerd het gedrag om te buigen. Maar omdat het ten eerste geen 'fout' gedrag is (Nieve kent namelijk de hondentaal uitstekend en gedraagt zich ook keurig volgens deze natuurwetten) en het zelfverzekerde rastypisch is, vond mijn gedragstherapeut het raadzamer om Nieve dus gewoon niet te laten spelen i.p.v. het eruit proberen te krijgen met als risico dat Nieve onder continue dwang moet leven. Een GJD is namelijk niet een hond die erg slaafs is.
Tinkel schreef:Ik zou er niets aan vinden om een hond te hebben die zo dominant is dat ie niet met andere honden overweg kan. Heb je daar dan al alles aan gedaan om dat te veranderen? Of laat je het dan maar zo?
Het woord dominant (en ik weet dat ik dat zelf ook heb gebruikt in mijn eerste bericht) mag ik van de gedragstherapeut al niet eens in mijn mond nemen omdat dat een negatieve klank heeft en Nieve dus binnen de regels van de natuur heel zelfverzekerd, maar niet onterrecht handeld. Prima dat jij geen hond zou willen hebben die niet altijd vriendelijk reageerd op andere honden, dat is jouw keus. Ik vond de andere karaktereigenschappen van een GJD zwaarder wegen en het risico dat ze dus aangelijnd uitgelaten moet worden heb ik dus genomen. Even ter informatie....voor het ras is Nieve overigens een redelijk vriendelijke en makkelijke hond. De meeste akita's en GJD's zijn namelijk nog veel feller, dus daaruit kan ik alleen maar opmaken dat ik toch wel goed bezig ben geweest en nogsteeds ben.
Tinkel schreef:Als je geen zin hebt om hier op in te gaan, gewoon lekker niet doen, dan stel ik mijn vraag wel op een ander forum.
Oh, ik wil het verhaal best nog een keertje helemaal uitleggen. Het uitleggen opzich vind ik namelijk niet erg, maar steeds de reacties van vele mensen zoals: "jouw hond is vals", "je hebt je hond niet opgevoed", "Wat belachelijk dat je hond niet mag spelen", "Oh, even snuffelen kan geen kwaad"......etc...etc.... maakt het nogal frustreren....heel veel mensen willen het namelijk gewoon niet begrijpen.
Tinkel schreef:Een beetje jammer dat er met zo'n hoogmoed gereageerd moet worden:
Vandaar dus ook dat deze opmerking heel logisch is als je mijn bovenstaande verhaaltje leest. Als je steeds alleen maar kritiek en negatieve reacties krijgt, terwijl je dus als eigenaar verantwoordelijkheid neemt door je hond aangelijnd uit te laten, wil je op een gegeven moment wel eens zo geirriteerd raken dat je dus gelijk al denkt van laat maar zodra iemand er naar vraagt.
Tinkel schreef:Als dit zo'n veel voorkomend onderwerp is en jullie zijn het zat erop te reageren, maak er dan een sticky topic van, ben je gelijk van dat "gezeur" af :zwaai
Het onderwerp is hier op het forum redelijk vaak naar voren gekomen en er zijn al heel wat harde discussies over gevoerd tussen mensen die een makkelijke hond hebben en mensen met een zelfverzekerde of dominante hond. En steeds komen er weer nieuwe leden die opnieuw de discussie aanzwengelen en met nieuwe of andere inzichten komen. Sticky's maken kunnen alleen de modjes, maar zou je van alle veel besproken onderwerpen stiky's moeten maken dan blijven er volgens mij geen normale topics meer over.

Nou hoop dat deze uitleg voldoende is. En nogmaals...het uitleggen is niet erg...maar na zoveel negatieve reacties is een beetje geirriteerde reactie gewoon een beetje voor de handliggend.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

beetje rot om te horen dat jij denkt dat elke nieuwe hondeigenaar er alles aan moet doen om zijn hond te laten spelen met andere honden voordat je een goede baas bent. zo niet dan doe je nergens moeite voor (dat lees ik uit jouw verhaal)

bij sommige rassen zit het inderdaad in het beestje en daar doet geen gedragstherapeut iets aan.

tuurlijk kan ik mijn hond zover onder druk zetten dat ie niet uitvalt (vraag me af of dat uberhaubt mogelijk is)

het enige wat ik daaree heb is een hond die bij elke hond die we tegenkomen ergere spanning opbouwt en het uiteindelijk op een ernstige manier kwijt moet.

denk aan jezelf.. je moet elke dag langs een mand met een bordje: gratis snoepje, maar je mag het niet.

dan na een tijdje hou je het niet meer en neem je niet een snoepje maar een handvol.

die spanning moet eruit bij zo'n beest!

ik wil geen gespannen hond!

ik krijg het goed voor elkaar als ik sam aangelijnt hou en hem afleidt op een ontspannen manier van een naderende hond.

niet omdat ik bang ben, maar omdat ik mijn hond de stress wil besparen. hij vind namelijk dat hij MOET reageren. als ik dat kan voorkomen is dat een punt voor mij en sam.

als ik meega met zo'n wandeling ben ik ervan overtuigd dat sam het eerste kwartier ramgek is. hij wil perse naar de andere honden toe.

hij is niet te peilen. kan kwispelen en blij doen en dan ineens in een andere reu vooral klappen.

dus dat laat ik niet toe.

als hj eenmaal door heeft dat ik de koekjes en speeltjes heb en dat die andere honden toch niet weggaan krijgt hij rust en kan hij heerlijk genieten van een wandeling en het vrouwtje van onzinkletsen.

ik hoop dat je zo een beetje begrijpt, dat een raseigenschap niet even met een paar bachdruppels of een therapeut eruit te halen zijn.

elke hond, elk ras heeft zijn voor en nadelen.

ik heb die geaccepteerd, net als al die andere rare mensen in dit topic die een hond/ras hebben wat niet met elke hond achter een balletje aan zit.

wij zien namelijk veel meer voordelen dan nadelen in onze lastige honden waardoor we sch**t hebben aan die ene nadelige eigenschap waar heel goed mee te leven is als je maar weet hoe.

en dat is niet thuis blijven zitten wachten tot iedereen op bed ligt om mijn hond uit te laten.

spreuk die voor mij veel betekend:

je hebt een hond voor jezelf en niet voor de honden in het park......
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

nieve en ik zeggen volgens mij een beetje hetzelfde :19:

:mrgreen:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

massam schreef:nieve en ik zeggen volgens mij een beetje hetzelfde :19:

:mrgreen:
Hahahahha...nou we zijn het in ieder geval met elkaar eens :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

zou mooi zijn als het niet zo was..

dan zou een van ons 2 de hond wegdoen, of schijt hebben en hem in het park loslaten..

kunnen we maar beter hetzelfde denken :mrgreen:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

massam schreef:zou mooi zijn als het niet zo was..

dan zou een van ons 2 de hond wegdoen, of schijt hebben en hem in het park loslaten..

Ehhhh...tja, dan kom je toch weer op die opmerking van het begin van het topic...dat mensen verwachten dat we alle riemen bijelkaar gooien ofzo :N:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nieve schreef:
massam schreef:zou mooi zijn als het niet zo was..

Ehhhh...tja, dan kom je toch weer op die opmerking van het begin van het topic...dat mensen verwachten dat we alle riemen bijelkaar gooien ofzo :N:
kijken wat er dan gebeurt ofzo :denken:

dan heb je witte honden met zwarte haren tussen de tandjes, zwarte hondjen met wite scalpels op hun kop en een hoop rode wijn.

leuk word dat niet...

mensen moeten gewoon snappen at elke hond elk ras zijn eigen nadeel heeft.

wij hebben honden met een specifiek nadeel en juist daarom is het veilig om daarmee te gaan wandelen. deze mensen weten wat ze in huis hebben, zullen niet ergens heengaan waar wij de enige aangelijnde honden zijn enzenzenz...
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

En begon deze topic werkelijk met een organiseren van een aangelijnde wandeling?
little-wolf
Zeer actief

Tulp schreef:En begon deze topic werkelijk met een organiseren van een aangelijnde wandeling?
:denken:

wat anders?
Tinkel
Actief
Contacteer:

[quote="little-wolf]
:denken:

wat anders?[/quote]
en als je t niet bevalt, ga je maar lekker naar een ander forum.
Waarschijnlijk ben jij met het verkeerde been uit bed gestapt, dus zal je reacties maar voor lief nemen.
Kleine tip: laat je tenen even wat inkorten :wink:

Nieve en Massam, dank jullie wel voor jullie antwoorden. het is me duidelijk :ok:

Over dat sticky maken van onderwerpen, dat is zo'n slecht idee nog niet. Ben zelf admin van een forum en het werkt erg goed. Steeds als er veel voorkomende vragen terug keren worden de mensen naar dat topic verwezen en als ze dan nog vragen hebben kunnen die gesteld worden :ok:
M@scha
Zeer actief

Tulp schreef:En begon deze topic werkelijk met een organiseren van een aangelijnde wandeling?
gaaf he!!

zo veelzijdig zijn wij!!!

ik vind het trouwens nog best ontopic :denken:

ik kan me goed voorstellen dat mensen met een hondje dat altijd los kan en geen problemen maakt met andere honden best raar kunnen opkijken als wij besluiten met alle terroristen waar zij zo bang voor zijn ze tegen te komen gaan wandelen!!!

dus daarom even uitgelegd en nu kunnen we weer verder met plekken zoeken waar geen mensen met lieve hondjes zijn :cheer:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Oh lijkt me leuk, ik wil dan ook wel mee. :ok:
Ik kan alleen geen uren wandelen maar dan doe ik mee zolang ik kan.
Groetjes Els
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

billy schreef:Oh lijkt me leuk, ik wil dan ook wel mee. :ok:
Ik kan alleen geen uren wandelen maar dan doe ik mee zolang ik kan.
Groetjes Els
ik wil ook geen uren :mrgreen:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Welkom op het hondenforum......er wordt hier wel vaker wat gereld in de meest vreemde topics...en daarna gaan we weer gezellig verder over de wandeling...kan allemaal hier :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”