Hoi Inge, om er nog iets over te zeggen, het is natuurlijk niet zo dat ik de mentaliteit van doe maar wat zou willen propageren !!! Ik denk ook niet dat ik zelf zomaar een puppy in huis had gehaald zonder me te orienteren. Maar een asielhond, of een hond van een ander, dat had wel kunnen gebeuren. Zo zijn wij ook aan Nappi gekomen. Het is misschien alleen maar niet gebeurd omdat ik besefte dat een hond erg veel tijd kost ( niet dat ik zoveel wist toen ik Zoë nam, of nu zoveel weet, maar laat ik zeggen toch wel genoeg om niet al te stomme beginnersfouten te maken, denk ik zelf dan. ) Maar ik denk dat er idd ook veel mensen met honden zijn die nauwelijks theoretische kennis van honden hebben en die toch goed met hun honden omgaan.Inge O schreef:Zoie schreef:Het is trouwens nog erger, wij hadden thuis een herplaatste schotse collie, en die was zo makkelijk dat ik zelfs niet op het idee was gekomen dat je verstand van honden moet hebben als je er een neemt.![]()
![]()
![]()
vind ik echt een goeie!
Ik weet het eigenlijk niet eens zeker, ik zal het hem eens vragen, maar ik heb een oom die zijn hele leven honden heeft gehad - poedels, en later ook andere honden van anderen overgenomen - en het zou me niet verbazen als hij zich nooit in de theoretische achtergronden van de hond heeft verdiept. Maar hij kan wel met honden omgaan hoor, en niet alleen makkelijke honden. Vroeger had hij een mishandeld en verwaarloosd poedeltje in huis genomen, het beestje kromp ineen als je haar aaide, en die was helemaal gek met haar baas hoor. En hij heeft nu nog een kruising herder x bouvier die nog als waak- en beveiligingshond voor een tante heeft dienst gedaan. Vroeger echt een vals kreng waar je bang voor was, en binnen een paar maanden herkende je die hond niet terug. Ze is nu zo'n lieverd geworden. Ik heb hem wel eens gevraagd hoe hij dat heeft gedaan, en dan krijg je geen hele verhalen over conditioneren of roedeltheorieen te horen. Hij doet het gewoon op gevoel en ervaringen en heeft vanzichzelf kennelijk een soort vanzelfsprekend overwicht op honden. Sommige mensen kunnen of hebben dat geloof ik.
Wat ik zeggen wil, wie zou ik zijn om mensen hard te vallen als ze al te naief en onnadenkend een hond in huis halen? Maar als honden maar domweg 16 uur of langer in de bench worden opgesloten (in mijn ogen echt niet oke ) , of als een pup vanaf dag een in een kot in de tuin worden gedonderd ( en dan nog verbaasd zijn dat het beestje lastig wordt) , als mensen geen tijd voor hun hond hebben of vrijmaken, als er maar wat raak wordt gecorrigeerd jaar in jaar uit met averechts resultaat, kortom als mensen gaan mishandelen en verwaarlozen en in hun wiek geschoten zijn als er dan wat van wordt gezegd, dan word ik wel iets minder mild. Als je geen hart voor je beestje hebt begin er dan niet aan of doe hem alsjeblieft weg.