Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe baknijd afleren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Hartelijk bedankt iedereen! Wat puppen betreft ben ik een leek, maar wil wel alles leren, zelfs als dat betekent dat ik mezelf af en toe voor gek moet zetten op dit forum. Ik denk dat ik een clicker aanschaf, want voor eten doet mevrouw alles.
En terwijl ik dit schrijf staat Jinx met haar poten op tafel, en reageert op mijn Nee door van tafel te gaan, dus er is echt nog hoop!
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:van het begin af aan in trainen lijkt me een goed idee. Maar Luna b.v. kan dat niet meer. Haar bak verdedigt ze niet, maar met botten, oren en speeltjes moet je oppassen, want ze schnapt doe je iets verkeerd in haar ogen, en ik vraag me af of je dat er ooit nog uitkrijgt met trainen.
Veel honden zie je verstarren als je nadert wanneer ze eten. Het gros van de mensen signaleert dat niet eens. Je ziet de hond zakken met zijn kop en spanning opbouwen. Dan moet je al niet meer verder pushen.
Als je het punt opzoekt waar Luna verstart kan je net voor die grens steeds als je langsloopt iets lekkers neermikken zonder verder aandacht aan haar te besteden.
Niet bij iedere hond kan je de argwaan wegtrainen, maar wel kan je ervoor zorgen dat de hond minder snel spanning opbouwt omdat hij heeft geleerd dat jij niet bent geinteresseert in zijn gore kluif en dat het ook leuk is als jij in de buurt bent omdat er dan extra lekkers wordt gegeven.
Alleen vraagt het geduld..trek gerust een week of wat uit voor het vervangen van bepaalde associatie's.
En laat het niet zo zijn dat de hond ineens interessant wordt en aandacht krijgt omdat hij een kluif heeft. Regel 1 voor geen problemen is nog altijd dat je gewoon netjes de hond met rust laat als hij eet. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Jinx schreef:Hartelijk bedankt iedereen! Wat puppen betreft ben ik een leek, maar wil wel alles leren, zelfs als dat betekent dat ik mezelf af en toe voor gek moet zetten op dit forum. Ik denk dat ik een clicker aanschaf, want voor eten doet mevrouw alles.
En terwijl ik dit schrijf staat Jinx met haar poten op tafel, en reageert op mijn Nee door van tafel te gaan, dus er is echt nog hoop!
Je moet je realiseren dat die tafel voor Jinx niks meer of minder is dan je vloer, haar mand en weet ik het wat. Jouw tafel is kluifspul en iets wat in haar hol staat.
Pups moet je eigenlijk zo begeleiden dat ze geen fouten kunnen maken.
Een hond is een gewoontedier. Als een pup nooit leert dat hij op tafel kan klimmen zal hij dat ook nooit doen als hij ouder is. Dat zit gewoonweg niet in zijn systeem.
Een pup fouten laten maken en het vervolgens verbieden is dus eigenlijk niet handig. Als eerste snapt de pup niet wat hij mis doet..het is voor hem immers allemaal hol en kluifgoed. Je zet daarmee dus je vertrouwensband wat onder druk. Daarbij leert hij wel gewoon verkeerde gewoontes aan. Als een pup doorkrijgt dat het leuk is iets te doen, kan je het hem daarna wel verbieden, maar dan heeft de pup wel zijn beloning binnen en ligt er de basis voor het blijven herhalen van dat gedrag...het was immers lollig! Het enige wat de pup oppikt is dat hij iets niet moet doen waar jij bij bent en dat als hij aandacht wil hij op tafel moet gaan staan.
Ik ben er zelf dus erg voor om een pup gewoon weg te lokken bij wat niet mag en te belonen voor wat hij wel mag. Biedt hem dus aandacht of een speeltje aan als hij neigt iets te gaan doen wat je niet wil, zodat je hem stuurt naar gewenst gedrag. Dat gewenste gedrag beloon je.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Dat kleine nakertje was ook zo vel op zijn eten , die heb ik 2 weken op mijn schoot eten gegeven , en nu kan ik alles met hem , zelfs een brokje uit zijn bekkie terug pakken, gemeen he :mrgreen:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

jip007 schreef:Dat kleine nakertje was ook zo vel op zijn eten , die heb ik 2 weken op mijn schoot eten gegeven , en nu kan ik alles met hem , zelfs een brokje uit zijn bekkie terug pakken, gemeen he :mrgreen:
kan ik hier ook met allemaal geen probleem.

mol :8):
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mol schreef:
Angel-eyes schreef:
Mol schreef:
MANIAC schreef:Idd rustig met de hond omgaan, en je niet laten afbluffen he laat wel zien dat jij de baas bent en dan bepaald gedrag niet word getolereerd.

Rustig proberen te doen wat jij wilt , wil het niet in 1 keer dan gewoon blijven proberen tot het goed gaat.
draai om z'n oren doet wonderen hoor.

Nou idd, zo heb ik het bij mijn Blis gedaan en nooit meer last, als ik het volgens de boeken had moeten doen had ik maanden bezig geweest.Gewoon 1 keer goed in zijn kladden en laten zien wie de baas en wild ie dan nog een strijd aan??Best maar verliezen zal die, al dat geleuter over in de natuur geven ze niks af enzo, nee nog effe kan niet eens in mijn eigen huis lopen want dan bijt er in me klauwen omdat ik langs zijn bot loop :roll:
natuur me reet de hond vandaag de dag staat net zover van de natuur af als de mens kom op zeg back to basic zeker allemaal gelul in de ruimte
als een hond mijn bijt dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest en heeft hij het gevoel de overhand te kunnen nemen, ik sta niet op gelijkevoet met mijn honden, tuurlijk ik respecteer ze en laat ze in hun waarde ,maar respect moeten ze voor mijn ook hebben klaar en dat krijg je niet om een gesprek met ze aan te gaan, maar ze te laten zien wie er de baas is, zie je het voor je dat ik met gomez op die manier die strijd aan moet gaan dan leg ik het af. nee gewoon oorde op zaken stellen.

Ik vind dat ook wel wat anders Mol.
Ten eerste heb jij het over volwassen honden en ten tweede heb jij een flinke roedel bij elkaar waar je stomweg zeer goed overwicht over moet hebben om de zooi in het gareel te laten lopen.

Kaya van mij is ook een felle sodemieter, maar compleet zonder baknijd. Niet klieren met een pup z'n eten, soms uit je hand eten geven, er wat bij doen, samen botten kluiven (ik hou vast en zij kluift) en vooral het VOOR zijn, want als ze gaan grommen ja dan moet je ingrijpen. Maar je moet er dus voor zorgen dat er niets te grommen valt.
Nu heeft Kaya allang alles geleerd en zou ze een keer grommen, dan kan ze ook een flinke draai om d'r oren krijgen, maar dat is iets anders dan een pup iets aanleren (of eigenlijk juist niet iets aanleren, baknijd dus).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Mol schreef:
jip007 schreef:Dat kleine nakertje was ook zo vel op zijn eten , die heb ik 2 weken op mijn schoot eten gegeven , en nu kan ik alles met hem , zelfs een brokje uit zijn bekkie terug pakken, gemeen he :mrgreen:
kan ik hier ook met allemaal geen probleem.

ik ook mol , met de doggen is het ook geen probleem , naqui loopt gewoon bij de doggen uit hun bak te jatten , terwijl ze staan te eten , maakt ze helemaal niet uit.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:[Als je het punt opzoekt waar Luna verstart kan je net voor die grens steeds als je langsloopt iets lekkers neermikken zonder verder aandacht aan haar te besteden.
Gaan we ook mee aan de slag. Er valt wat Luna betreft we meer over te zeggen, maar ik zal het topic niet verder "vervuilen " .
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Stang schreef:
Mol schreef:
Angel-eyes schreef:
Mol schreef: draai om z'n oren doet wonderen hoor.

Nou idd, zo heb ik het bij mijn Blis gedaan en nooit meer last, als ik het volgens de boeken had moeten doen had ik maanden bezig geweest.Gewoon 1 keer goed in zijn kladden en laten zien wie de baas en wild ie dan nog een strijd aan??Best maar verliezen zal die, al dat geleuter over in de natuur geven ze niks af enzo, nee nog effe kan niet eens in mijn eigen huis lopen want dan bijt er in me klauwen omdat ik langs zijn bot loop :roll:
natuur me reet de hond vandaag de dag staat net zover van de natuur af als de mens kom op zeg back to basic zeker allemaal gelul in de ruimte
als een hond mijn bijt dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest en heeft hij het gevoel de overhand te kunnen nemen, ik sta niet op gelijkevoet met mijn honden, tuurlijk ik respecteer ze en laat ze in hun waarde ,maar respect moeten ze voor mijn ook hebben klaar en dat krijg je niet om een gesprek met ze aan te gaan, maar ze te laten zien wie er de baas is, zie je het voor je dat ik met gomez op die manier die strijd aan moet gaan dan leg ik het af. nee gewoon oorde op zaken stellen.

Ik vind dat ook wel wat anders Mol.
Ten eerste heb jij het over volwassen honden en ten tweede heb jij een flinke roedel bij elkaar waar je stomweg zeer goed overwicht over moet hebben om de zooi in het gareel te laten lopen.

Kaya van mij is ook een felle sodemieter, maar compleet zonder baknijd. Niet klieren met een pup z'n eten, soms uit je hand eten geven, er wat bij doen, samen botten kluiven (ik hou vast en zij kluift) en vooral het VOOR zijn, want als ze gaan grommen ja dan moet je ingrijpen. Maar je moet er dus voor zorgen dat er niets te grommen valt.
Nu heeft Kaya allang alles geleerd en zou ze een keer grommen, dan kan ze ook een flinke draai om d'r oren krijgen, maar dat is iets anders dan een pup iets aanleren (of eigenlijk juist niet iets aanleren, baknijd dus).
bakneid komt al in het nest voor en dan onder elkaar de grootste en de sterkste zal als je daar niet op let de kleinste van zijn of haar plaats stoten om te eten dit begint al aan de tiet klaar.
dat je als fokker zijnde met je handen bij de bakjes komt vind ik heel normaal en dat je ze inde gaten houd als ze met hun alle aan de trog staan ook.
maar dar houd het wel op het isde nieuwe eigenaar die het verdere verloop in handen heeft en ik ben dan ook van mening dat het de nieuwe eigenaar hun eigenschuld is als de hond baknied vertoont tegen zijn meerdere want dat moet je simpel weg gewoon niet toelaten klaar.

Mit
Zeer actief

Euh...was dat laatste voor mij bedoeld Martijn?
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:Dat je op honden.nl, de website van hondenexperts, nog van een fokker moet horen dat je gewoon een beuk uit moet delen.
En dan verbaasd zijn dat er zo veel honden in de problemen komen.
Kots!

Niet doen hoor Jinx!
Het enige dat je je hond met die klap duidelijk maakt is dat er wel degelijk iets te verdedigen viel anders was de oplossing niet fysiek geweest.

Ik ben helemaal niet tegen een stevige opvoedende tik als de situatie er om vraagt. Daar gaat het niet om. Maar in deze situatie gaan slaan is het domste, het aller- allerdomste wat je kunt doen.

In de eerste plaats sla je dan al heel vroeg een weg van agressie over en weer in. Daaruit ontstaat een sfeer die niet bij de relatie baas-huishond hoort. Je hebt een hond omdat je honden leuk vind, niet omdat je zo graag iets terug op zijn plek wilt rossen.

Maar goed, stel dat het werkt. Dat is niet zo maar stel. Dan is die baknijd alleen maar richting jou weg. Niet naar eventuele andere mensen of die moeten hem die beuk ook allemaal geven.
Dat terwijl je op een veel fijnere manier gewoon de hele motivatie van de baknijd weg kunt nemen en je je pup van 10 weken dan niet al op een spoor van agressie hebt gezet.

Het gaat er niet alleen om wat lief is voor je hondje, het is veel belangrijker dat een hond van het kalbier van een dog gewoon zijn eigen leven in gevaar brengt op het moment dat hij uitvalt tegen mensen.
De motivatie ontkrachten is honderd keer beter dan hem beperken.

Over een jaar kan je dog het fysieke conflict namelijk van jou winnen en komt die baknijd op een rampzalige manier terug en dan heb je meer dan zere vingers. Baknijd, vooral bij grote honden, moet je oplossen...niet stil slaan en een pup van 10 weken sla je sowieso niet. Als je dan in slaan vervalt, wat doe je dan als het een bakbeest van 90 kilo is die zich echt misdraagt? Pak je er dan een knuppel bij ofzo.

Getver...ik wordt echt ziek van dit soort uitspraken. Mensen die een pup van 10 weken willen gaan slaan moeten zich geen hondenliefhebber noemen.
tuurlijk martijn :blah: men pakt zijn hondje op en geef hem toch een poeier dat hij spontaan gaat wissellen
jezus waar heb jij gezeten?????
of nog beter vol op je scheen
man lul nou een naar je verstand, je doet het voor komen of ik zeg dat je gelijk moet rossen op een pup van 9 weken
je kan ook overdrijven hoor en goed ook.

Laatst gewijzigd door Mol op 17 jan 2005 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Jinx schreef:Met mijn hand is het goed, hij ziet er niet uit, maar er is niks ernstigs ofzo.
Dat kan nog komen. Heb je nat verband op je wonden?
weg gehaald zit een virus in
Mit
Zeer actief

Nope. Maar ben vorig jaar nog ge ent voor tetanus, en ben inmiddels zo vaak verwond door alle beesten die je je kunt indenken dat ik het gewoon in de gaten hou. En dit komt best goed. Heb ook al een gevoelloze ringvinger aan een kat overgehouden (zenuwen beschadigd) dus als het zo aan gaat voelen ga ik wel naar de dok :wink:
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Jinx schreef:Nope. Maar ben vorig jaar nog ge ent voor tetanus, en ben inmiddels zo vaak verwond door alle beesten die je je kunt indenken dat ik het gewoon in de gaten hou. En dit komt best goed. Heb ook al een gevoelloze ringvinger aan een kat overgehouden (zenuwen beschadigd) dus als het zo aan gaat voelen ga ik wel naar de dok :wink:
Nat verband heeft nix met tetanuspreventie te maken.
Mit
Zeer actief

Weet ik. Maargoed, het is bij mijn weten niet ernstig genoeg om er nat verband op te doen. Gewoon niks erop doen, geneest het het snelste.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Jinx schreef:Weet ik. Maargoed, het is bij mijn weten niet ernstig genoeg om er nat verband op te doen. Gewoon niks erop doen, geneest het het snelste.
En je hand is al dik?
Mit
Zeer actief

Is weer geslonken. Was denk ik gewoon even een reactie. Alleen 1 plekje is nog enigszins wat opgezet.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Het is een beetje mijn gouwe plaat. Ik ga mijn scriptie schrijven over bijtwonden.
Een klein beetje moeite kan een hoop ellende voorkomen.
Mit
Zeer actief

Hahaha, ik weet er alles van hoor. Heb zelf ook ruim een jaar verpleegkunde gestudeerd en heb EHBO diploma. Daarbij ben ik dus zelf ook vaak genoeg gegrepen, door schapen, honden, katten, ratten en ga zo maar door. Dus als het alarmfase rood wordt met mijn hand zie ik het snel genoeg. Maar dit is de moeite niet.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

jip007 schreef:
Mol schreef:
~Tine~ schreef:Ik de natuur gaat het er helemaal niet hard aantoe, het gaat er net heel zacht, rustig en geonctroleerd aan toe.
Daarom snap ik nooit waarom mensen hun honden dikwijls zo hard corrigeren.
Dat mensen dingen dikwijls anders moeten aanpakken is gewoon omdat wij geen honden zijn en hun gedrag ook niet perfect kunnen nadoen.

Dat een hond zijn eten verdedigt is heel normaal. Je kan een hond straffen omdat hij gromt, mss gromt dan wel niet meer, maar als je een eens keer echt te ver gaat in zijn ogen, hapt hij gewoon. Zonder waarschuwing, want grommen mocht niet.
:piew:

:mrgreen: :mrgreen:
Grappig? Ken er zelf genoeg voorbeelden van. Grommen is aangeven dat er iets mis is, dat je moet opletten.

Er zijn zeker honden die als je ze een lap tegen hun kop geeft als ze grommen hun les geleerd hebben (de les die jij hen wil leren), maar er zijn er ook genoeg die gewoon ophouden met grommen.
Maar als ze echt in een "panieksituatie" komen gewoon direct happen, zonder grommen...
Mss is dat in contact met de baas nog niet zo belangrijk omdat als een volwassen hond, zonder voer zomaar wil grommen naar zijn baas (en je als baas niet zomaar op je hond aan het kloppen bent ofzo) er zowieso iets mis is gelopen in de opvoeding.
Maar in contact met andere honden, of gewoon bij een angstagressieve hond, kan je zo'n situaties zeker wel krijgen. Niet meer grommen, gewoon happen.

Als mijn hond in de zetel ligt en gromt als ik er langs doorkom, vliegt ie ook hoor. Maar er is nog een groot verschil tussen een pup en een volwassen hond die weet wat mag en niet mag.
Eten verdedigen mag bij mij, ik heb het liever niet en heb veel liever dat ze me vertrouwen bij eten, maar ik accepteer het wel.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Chipper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Chipper »

Ik laat mijn hond altijd eerst zitten en wachten voor ze haar brokken krijgt. En dat zat er al vlot in hoor, kon ze al toen ik haar een paar weken had.

En over het corrigeren van een pup; ik kan er naast zitten maar Mammahond deelde af en toe toch ook de nodige flinke correctie's uit als de pups te druk deden.....

Vind zelf dat je er niet vroeg genoeg duidelijk genoeg over kan zijn wie de baas in huis is. Zo veel mogelijk belonen natuurlijk, maar gaat ze over de grens dan maak ik toch wel even duidelijk dat we zó niet getrouwd zijn.
Je krijgt op elke puppiecursus toch ook te horen; wat hij straks niet mag mag hij nu ook niet.
Sla je dan de plank niet een beetje mis als je de pup toestaat om de baas te bijten als die in de buurt van de voerbak komt?
AfbeeldingAfbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Manager heeft ook baknijd, altijd al gehad maar ik geef hem zn eten en laat hem met rust.
Als ik echt bij hem moet pak ik hem gewoon in zn kippenekkie. :mrgreen:
Maar het is geen DD en dat scheelt natuurlijk wel.
Groetjes Els
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

~Tine~ schreef:
jip007 schreef:
Mol schreef:
~Tine~ schreef:Ik de natuur gaat het er helemaal niet hard aantoe, het gaat er net heel zacht, rustig en geonctroleerd aan toe.
Daarom snap ik nooit waarom mensen hun honden dikwijls zo hard corrigeren.
Dat mensen dingen dikwijls anders moeten aanpakken is gewoon omdat wij geen honden zijn en hun gedrag ook niet perfect kunnen nadoen.

Dat een hond zijn eten verdedigt is heel normaal. Je kan een hond straffen omdat hij gromt, mss gromt dan wel niet meer, maar als je een eens keer echt te ver gaat in zijn ogen, hapt hij gewoon. Zonder waarschuwing, want grommen mocht niet.
:piew:

:mrgreen: :mrgreen:
Grappig? Ken er zelf genoeg voorbeelden van. Grommen is aangeven dat er iets mis is, dat je moet opletten.

Er zijn zeker honden die als je ze een lap tegen hun kop geeft als ze grommen hun les geleerd hebben (de les die jij hen wil leren), maar er zijn er ook genoeg die gewoon ophouden met grommen.
Maar als ze echt in een "panieksituatie" komen gewoon direct happen, zonder grommen...
Mss is dat in contact met de baas nog niet zo belangrijk omdat als een volwassen hond, zonder voer zomaar wil grommen naar zijn baas (en je als baas niet zomaar op je hond aan het kloppen bent ofzo) er zowieso iets mis is gelopen in de opvoeding.
Maar in contact met andere honden, of gewoon bij een angstagressieve hond, kan je zo'n situaties zeker wel krijgen. Niet meer grommen, gewoon happen.

Als mijn hond in de zetel ligt en gromt als ik er langs doorkom, vliegt ie ook hoor. Maar er is nog een groot verschil tussen een pup en een volwassen hond die weet wat mag en niet mag.
Eten verdedigen mag bij mij, ik heb het liever niet en heb veel liever dat ze me vertrouwen bij eten, maar ik accepteer het wel.
ten eerste een hond die echt in een paniek situatie is, zal zowiezo vrij snel "happen"

als ik mijn hond straf om het feit dat ie ergens om gromt..dan is dat echt niet dat ik dan alleen de waarschuwing weg straf... nee hoor ze weten dan donders goed hoever ze kunnen gaan..

ik accepteer het echt niet dat ze hun eten verdedigen, is totaal geen reden voor, vinden ze dat van wel hebben ze het fout, en ik heb het nu wat ze tegen over mij kunnen maken he, in de roedel , uiteraard mogen ze hun ding verdedigen...

ik sta soms verbaasd van de verhalen van mensen met pups en problemen van deze aard, ik snap dat niet, ik ben absoluut geen wonder of god maar waarom heb ik tot nu toe bij geen enkele hond hier een probleem mee?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

yamie schreef: ik sta soms verbaasd van de verhalen van mensen met pups en problemen van deze aard, ik snap dat niet, ik ben absoluut geen wonder of god maar waarom heb ik tot nu toe bij geen enkele hond hier een probleem mee?
Als ik naar Luna kijk, die woont in een gezin, en heeft vele bazen, en daar zal wel een stukje van het probleem uit voortkomen.

Bovendien wil je geen ongelukken, vooral niet met kinderen, en dan zoek ik het liever in dingen als leren lossen, met rust laten met haar oortje en etensbak, en bak aanvullen om geen baknijd te ontwikkelen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
yamie schreef: ik sta soms verbaasd van de verhalen van mensen met pups en problemen van deze aard, ik snap dat niet, ik ben absoluut geen wonder of god maar waarom heb ik tot nu toe bij geen enkele hond hier een probleem mee?
Als ik naar Luna kijk, die woont in een gezin, en heeft vele bazen, en daar zal wel een stukje van het probleem uit voortkomen.

Bovendien wil je geen ongelukken, vooral niet met kinderen, en dan zoek ik het liever in dingen als leren lossen, met rust laten met haar oortje en etensbak, en bak aanvullen om geen baknijd te ontwikkelen.
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in een hond die je vanaf pup hebt en een herplaatser.
Krijg je een herplaatser met baknijd, dan heb je daar natuurlijk totaal geen 'schuld' aan.

Bij pups vind ik het ook een ander verhaal, ik snap dat ook allemaal niet zo die problemen. Ik heb nu 4 honden gehad (waaronder 2 herplaatsers en dat was ws mazzel hebben), maar geen van allen hebben/hadden baknijd. Alleen tegevenover de poesen willen ze nog weleens een bot verdedigen met een grom.

Overigens zou ik een herplaatser met baknijd wel ongeveer hetzelfde benaderen als Tine beschreven heeft. Dus voorzichtig en op een positieve manier het proberen eruit te krijgen en niet met straffen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Chipper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Chipper »

Martijn schreef:
Chipper schreef: En over het corrigeren van een pup; ik kan er naast zitten maar Mammahond deelde af en toe toch ook de nodige flinke correctie's uit als de pups te druk deden.....
De eigenaar is geen mamahond en de mamahond geeft haar pups dus geen klappen.
Niet te vergelijken.
Wie heeft het in GODSNAAM over klappen geven? Goed lezen Martijn!!!
De opvoeding van onze hond gaat op een zo speels mogelijke manier, en als ze iets doet wat niet mag dan is een stemverheffing vaak al voldoende.
Maar als ze echt over de schreef gaat, en dat doet ze als ze de gulden regel "Gij zult de baas niet bijten" overtreedt, dan krijgt ze van mij wél een correctie. Niks heftigs, hoor. Toen ze 12 weken was heeft ze het een keer geprobeerd bij de voerbak, heb haar in haar nekvel gepakt en een stevige NEE gegeven. That's all. A la correctie Mammahond.
Sindsdien echt nooit meer problemen mee gehad.
Had ik dat genegeerd, dan was ze er de volgende keer mee doorgegaan, zo sta je de ontwikkeling van dat gedrag dus toe in mijn ogen.
We hebben met onze eerste herder (uit het asiel) iets te veel incidenten mee moeten maken om af te gaan wachten tot het een zodanig probleem is wat niet meer met een eenmalige actie op te lossen is.

Natuurlijk moet je het voer af kunnen pakken.
Stel je voor dat je een pot medicijnen omkiept en je hond duikt er bovenop. Je wilt je hond beletten om dat op te eten, maar helaas, jij hebt je hond geleerd dat hij de baas is over wat hij beschouwt als zijn eten....
Kan je met een doodzieke hond naar de dierenarts.
Of je hebt net het kind van de visite 3 seconden niet in de gaten die langs de voerbak loopt. Fijn dat hij zijn bak mag verdedigen! En dan kan het wel 100 keer de verantwoordelijkheid van die visite zijn om zelf hun kind in de gaten te houden, het blijft jou hond waar je verantwoordelijk voor bent. En het blijft jou hond die dan een keer een kind heeft gebeten, en dat is in niemands belang.

Ik ben er helemaal voor om een hond zo honds mogelijk te benaderen, maar voor zijn eigen veiligheid en die van zijn omgeving zal hij zich toch aan een paar regels moeten houden die misschien minder honds zijn.
En dat is jammer maar helaas wel de realiteit.
AfbeeldingAfbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Gaat het inmiddels al wat beter met Jinx en jou?
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Quote : Natuurlijk moet je het voer af kunnen pakken.
Stel je voor dat je een pot medicijnen omkiept en je hond duikt er bovenop. Je wilt je hond beletten om dat op te eten, maar helaas, jij hebt je hond geleerd dat hij de baas is over wat hij beschouwt als zijn eten....

En hoe los je dat dan op, jij laat een pot pillen vallen,
allemaal van die lekkere snoepies, hond vliegt ernaartoe,
en dan ?
Want die pilletjes zijn erg verleidelijk, zeker als ze ronddansen.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mama Sanneke schreef: En hoe los je dat dan op, jij laat een pot pillen vallen,
en dan ?
Een brul en dan zo spoedig mogelijk de honden in een andere kamer doen.
Mijn honden hebben geen baknijd, dus ik voorzie geen moeilijkheden.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

sypke schreef:
Mama Sanneke schreef: En hoe los je dat dan op, jij laat een pot pillen vallen,
en dan ?
Een brul en dan zo spoedig mogelijk de honden in een andere kamer doen.
Mijn honden hebben geen baknijd, dus ik voorzie geen moeilijkheden.
Ja ik brul dan ook en roep : "laten liggen" "af".
Maar ik vrees dat ik toch niet rap genoeg zou zijn.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”