Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Europese grondwet en dierenwelzijn.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rebel
Actief

Ongelezen bericht door Rebel »

mercedes2830 schreef:Maar idd, het is alleen maar adviserend...hoewel Balkenende gezegt heeft dat hij (onder voorwaarden) het advies bindend zal zien...tja en dan die voorwaarden he?!
Minimale opkomst van zoveel procent en dan ook nog een meerderheid die Ja of Nee zeggen moet...
Lijkt me dus een uitgemaakte zaak he?!Dat wordt gewoon een Ja...
Voor de VVD is het in ieder geval dat minstens 60% JA of NEE moet stemmen en hoe het met de opkomst zit weet ik niet.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik kreeg vanmiddag weer bericht van Groen Links, als antwoord op mijn eerdere schrijven:
Beste Willy,

Enerzijds is je teleurstelling terecht, anderzijds blijft het natuurlijk ook mogelijk om in Spanje te beginnen. Het is niet zo dat er door de EU-grondwet ineens veel meer ruimte biedt om dieren te misbruiken. De grondwet maakt het dierenwelzijn niet slechter, en biedt op veel punten winst.

Ik neem aan dat er ook in Spanje mensen zijn die de verschillende tradities verwerpelijk vinden. Het was natuurlijk mooi geweest als we die misstanden met de EU grondwet in een keer ongedaan konden maken, maar het is nu eenmaal zo dat Europa vaak een kwestie is van kleine stappen.

Onze standpunten zijn zeker stevig, maar we zijn ook realistisch. We verwerpen niet de gehele EU-grondwet, waar veel vooruitgang in zit, vanwege een thema waar we niet tevreden mee zijn. Het gaat om de afweging van het totaal.

Met vriendelijke groeten,

Groen Links.
En dit schrijven van mij wacht nu op een eventueel antwoord.
Beste Arthur,

Inderdaad, de nieuwe grondwet maakt het diereonwelzijn niet slechter, maar helaas ook geen haartje beter.

Het is hier in Spanje zeker zo dat er een groeiend verzet ontstaat tegen de diverse tradities waarvan dieren het slachtoffer zijn.

Echter, het is hier net zo als in de rest van Europa, vooruitgang vindt met hele kleine stapjes plaats. Wat dierenwelzijn betreft bevindt Spanje zich ongeveer daar waar Nederland zich een eeuw geleden bevond. Iets wat overigens niet alleen voor Spanje opgaat. Het zou zoveel helpen bij het vooruitkomen in deze als de EU meer gewicht in de schaal zou werpen waar het gaat om het afstand nemen van zeer ouderwetse dierkwellende praktijken. Het kan toch niet zo zijn dat er in het Europa van de 21e eeuw, met goedkeuring van de europese grondwet, nog steeds dieren van kerktorens worden geworpen, op dorpsfeesten stieren worden losgelaten waarop het feestende volk zijn lusten mag botvieren zonder enige remming, jachthonden worden opgehangen aan de bomen ter afsluiting van het jachtseizoen etc., en dit alles met feitelijk stilzwijgende instemming van een ieder die niet zijn stem verheft om het door de heer Javier Elorza in de grondwet binnengelobbyde stukje volledig ontkrachtende tekst verwijderd te krijgen?

Door deze grondwet in zijn huidige vorm niet te verwerpen ontneemt uw partij dieren al hun rechten op enige erkenning van hun intrinsieke waarde als levende wezens met gevoel en emoties.

Ik begrijp dat het allemaal niet zo eenvoudig ligt in de politiek, maar ik vraag u nogmaals, uit naam vam alle dieren, om uw standpunten in deze te bezien en zich af te vragen of u als partij niet iets kunt doen waar de dieren daadwerkelijk iets aan kunnen hebben.

Let wel, ik vraag u niet of u een einde wilt maken aan het stierenvechten, slechts vraag ik u of u iets kunt doen ter voorkoming van het feit dat dit soort praktijken onder de nieuwe grondwet gewoon als rechtmatig en onaantastbaar voort zullen kunnen blijven bestaan. Het is toch wel mooi geweest nu, in de 21e eeuw hoeven dit soort middeleeuwse praktijken toch geen deel meer te vormen van de dagelijkse europese gang van zaken?

Met vriendelijke groet,

Willy N.
Eerlijk gezegd zou het mij enorm verbazen als mocht blijken dat er van Groen Links in deze nog iets positiefs terug komt.

Maar ik wacht nog met spanning op een antwoord van Femke. :wink:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Tja, toch vind ik dat ook wel reeel hoor. Het is een klein onderdeel van een volledige wetgeving die alleen een kader biedt waar binnen landen zelf nog hun regeltjes en wetten kunnen maken. Dus ik vind wel dat groen links daar gelijk in heeft. Partijen die meteen gaan lopen schreeuwen dat ze dit puntje meteen ook op zullen pakken, want ze zullen er alles aan doen om die wet er niet door te krijgen, vind ik ook niet professioneel denken, zoals dat antwoord van de LPF. Want die zei dus eigenlijk: dat hele dierengebeuren interesseert ons verder voor geen meter, maar bedankt dat u ons nog een extra stokje om te slaan hebt gegeven. Dus of ik voor of tegen die wet ben, kan ik niet baseren alleen op het gedeelte over die dierenbescherming. Ik heb die tekst nu volledig doorgenomen en er zit toch ook heel veel in waar ik wel achter sta.
Blijft onverlet dat ik wel graag zou zien dat het stukje wat Wil aanhaalde een item wordt in de politiek. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Weet je wat ik vrees Roelfien,

Dat er een moment komt waarop de europese grondwet bóven de landelijke wetgeving komt te staan. Op dezelfde manier waarop dat nu al het geval is met de grondwet mbt. de wetgeving in elke afzonderlijke lidstaat.

Zover zal het in de toekomst komen, en de dieren zullen dan gewoon overgeleverd zijn aan dit mini-stukje wat op zo´n fraudulente wijze ogenschijnlijk het dierenwelzijn regelt, maar in feite het dieren-onwelzijn garandeert.

Ik kreeg net ook nog een berichtje van Groen Links, namens hun euroopese fraktie. Er valt veel te zeggen voor hun standpunt, maar het kan er bij gewoonweg niet in dat dierenwelzijn een zo ondergeschikt belang heeft in het Europa van de 21e eeuw wat zo bepalend zal zijn voor het leven van mijn lieve kleine neefjes en nichtjes die zo ontzettend veel van dieren houden.

Hier is de tekst van hun laatste mail:
Geachte Willy N,

Bij deze stuur ik u, namens GroenLinks-afgevaardigde Kathalijne Buitenweg,
een antwoord op uw vragen over dierenwelzijn in de Europese Grondwet.

Spaanse politici hebben er al in 1997, toen er voor het eerst een protocol
over dierenwelzijn aan het EG-verdrag werd gehecht, voor gezorgd dat de
Europese regels voor dierenwelzijn zich niet mochten uitstrekken tot
"gebruiken van de lidstaten, met name met betrekking tot godsdienstige
riten, culturele tradities en regionaal erfgoed". Dat is betreurenswaardig,
maar de EU kan nu eenmaal slechts nieuwe bevoegdheden krijgen als alle
lidstaten ermee instemmen. De andere EU-landen konden Spanje dus niet
dwingen Europese bemoeienis met stierenvechten toe te laten. De keuze was
die tussen dit onvolmaakte protocol over dierenwelzijn of helemaal geen
expliciete EU-bevoegdheid voor dierenwelzijn. In het laatste geval was
waarschijnlijk het Europese verbod op de legbatterij voor kippen, om maar
een voorbeeld te noemen, niet ingevoerd. En evenmin het verbod (per 2013)
op dierproeven ten behoeve van cosmetica.

De Europese Grondwet herneemt de tekst van het bestaande protocol maar
promoveert deze van aanhangsel van het EG-verdrag tot een volwaardig
Grondwetsartikel (artikel III-121). Dierenwelzijn krijgt dus een
prominentere plek in de Europese constitutie. Bovendien maakt de Europese
Grondwet het Europees Parlement tot medewetgever inzake landbouwbeleid en
voert zij het burgerinitatief in. Dat laatste stelt maatschappelijke
organisaties in staat om door het verzamelen van 1 miljoen handtekeningen
een eigen wetsvoorstel op de agenda van de Europese instellingen te
plaatsen. Dierenbeschermingsorganisaties zijn erg goed in het verzamelen
van miljoenen handtekeningen, zo is in het recente verleden gebleken.

Dit zijn allemaal verbeteringen ten opzichte van de huidige Europese
spelregels. Ze stellen ons in staat om meer te doen tegen dierenleed. Omdat
de Europese Grondwet ook op andere beleidsterreinen voor democratischer
spelregels zorgt in vergelijking tot de huidige Europese verdragen, zijn
vrijwel alle groene partijen in Europa voorstander van de Europese
Grondwet. Dat was echt niet zo geweest als zij van mening waren dat die
Grondwet slecht was voor milieu, natuur en dieren!

De dierenbeschermingsorganisaties zijn goed vertegenwoordigd in Brussel en
uitstekend geinformeerd. Hun lobby heeft er ook voor gezorgd dat we nu een
echt Grondwetsartikel hebben over dierenwelzijn, hoe onvolmaakt ook. In de
Nederlandse Grondwet staat nog helemaal niets over dierenwelzijn en ik neem
aan dat dat ook geldt voor de Spaanse...

GroenLinks spant zich zeer in om de plaats van dierenwelzijn in de Europese
Grondwet onder de aandacht te brengen van de Europese burgers. Zo zijn we,
vooruitlopend op de Europese Grondwet, vorig jaar reeds gestart met een
burgerinitiatief tegen de beestachtig lange veetransporten in de Europese
Unie. Ons doel is om, in samenwerking met andere groene partijen, 1 miljoen
handtekeningen te verzamelen, zodat de Europese Commissie en de andere
Europese instellingen zich moeten buigen over aanscherping van de regels
tegen het gesleep met dieren.We zullen de komende referendumcampagne in
Nederland aangrijpen om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen.

Zie http://www.groenlinks.nl/actie/diertransport voor meer informatie over
deze actie. Ook handtekeningen uit Spanje tellen mee!

Met vriendelijke groet,

GroenLinks in de Europese Unie
Zie jij het al gebeuren, een grondwetswijziging die iets verbetert wat nú niet verbetert kan worden?

Als ik leest wat er wel niet vereist wordt om een toekomstige europesegrondwetswijziging door te voeren dan voel ik op mijn klompen aan dat daar nooit voldoende overeenstemming bereikt zal gaan worden. Niet in de 21e eeuw in elk geval. Want het is lang niet zo eenvoudig als Groen Links me hier wil doen geloven, echt niet.
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Wil, ik heb zojuist hetzelfde stukje ontvangen van GL in de EU.
Heb het net vluchtig doorgelezen, maar ik vrees dat je helemaal gelijkt hebt.....
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Bowie schreef:Wil, ik heb zojuist hetzelfde stukje ontvangen van GL in de EU.
Heb het net vluchtig doorgelezen, maar ik vrees dat je helemaal gelijkt hebt.....
Ze hebben blijkbaar al een standaard-tekstje klaar. :roll:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nu staat er wel iets op de site van de DB:

Goede zaak: GroenLinks wil dierenrechten in Grondwet

21-02-2005
De rechten van dieren moeten worden verankerd in de Grondwet, vindt GroenLinks (GL). De partij wil dat de overheid de plicht krijgt om zich in te spannen voor bescherming en verbetering van het welzijn van dieren. Femke Halsema van GL zal dit voorstellen in het debat over grondrechten, dat dinsdag 22 februari plaatsvindt. De Dierenbescherming is het helemaal met haar eens.

De Dierenbescherming pleit al vele jaren voor het verankeren van rechten van dieren in de Grondwet. Ook in de politiek is het idee niet nieuw: in 1995 pleitte het toenmalige kamerlid voor D66, Bob van den Bos, ook al voor opname van dierenrechten in de Grondwet. Inmiddels heeft onze oosterbuur Duitsland dierenrechten al opgenomen in de grondwet. GroenLinks vindt dat Nederland daar een voorbeeld aan zou moeten nemen.

Door opname in de Grondwet zijn dieren minder overgeleverd aan de politieke waan van de dag. De toevoeging van dit zogenaamde sociale grondrecht geeft de overheid een zorgplicht voor het welzijn voor dieren. Het is onvermijdelijk dat daarmee de huidige praktijken van de bio-industrie, dierproeven en jacht in het geding komen.

De Dierenbescherming vindt dat de rechten van dieren uiteindelijk ook in de Europese grondwet opgenomen moeten worden.

Heeft iemand al antwoord terug van de DB ?
Ik heb wel eens vaker een brief geschreven aan de DB maar eigenlijk nooit antwoord gehad. Laatste keer heb ik maar gebeld, dat ging toen over de scholen in Dierverzorging die hun leerlingen stageplaatsen aanbevelen bij Puppykennels en broodfokkers. Ze zeiden toen dat ze een budget hadden voor bepaalde acties en daar niet meer vanaf konden wijken. :roll:
Schiet lekker op, acties voeren tegen broodfokkers terwijl de "jeugd" op school leert hoe je broodfokker wordt. :19:
Waarschijnlijk hebben ze hier ook geen budget voor ?
Zelf wil ik wel wat doen voor echte dierenrechten in die nieuwe Grondwet maar weet niet echt waar te beginnen. Het lijkt me dat het veel beter is als dierenrechtenorganisaties samen gaan werken voor dit. Dit is zo iets fundamenteels! Een brief schrijven naar politieke partijen vind ik goed maar ik kan me dus echt niet voorstellen dat het gaat werken (ik heb er zo wieso een heel hard hoofd in dat er iets gaat veranderen)
Het is echt heel triest als deze wet er door komt, dan blijven we komende eeuw qua dierenrechten waar we nu staan. Kans is groot dat we in wat meer ontwikkelde landen qua dierenrechten zelfs achteruit gaan :jank:
Als ik de berichten lees die politieke partijen terug sturen wordt ik heel erg verdrietig eigenlijk...
Wil, hoe zit het in Spanje eigenlijk. Hebben grote organisaties hun krachten gebundeld tegen die paar belachelijke regels ?

Sonja
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

"Goede zaak: GroenLinks wil dierenrechten in Grondwet

21-02-2005
De rechten van dieren moeten worden verankerd in de Grondwet, vindt GroenLinks (GL). De partij wil dat de overheid de plicht krijgt om zich in te spannen voor bescherming en verbetering van het welzijn van dieren. Femke Halsema van GL zal dit voorstellen in het debat over grondrechten, dat dinsdag 22 februari plaatsvindt. De Dierenbescherming is het helemaal met haar eens.

De Dierenbescherming pleit al vele jaren voor het verankeren van rechten van dieren in de Grondwet. Ook in de politiek is het idee niet nieuw: in 1995 pleitte het toenmalige kamerlid voor D66, Bob van den Bos, ook al voor opname van dierenrechten in de Grondwet. Inmiddels heeft onze oosterbuur Duitsland dierenrechten al opgenomen in de grondwet. GroenLinks vindt dat Nederland daar een voorbeeld aan zou moeten nemen.

Door opname in de Grondwet zijn dieren minder overgeleverd aan de politieke waan van de dag. De toevoeging van dit zogenaamde sociale grondrecht geeft de overheid een zorgplicht voor het welzijn voor dieren. Het is onvermijdelijk dat daarmee de huidige praktijken van de bio-industrie, dierproeven en jacht in het geding komen."

Dit gaat over de Nederlandse grondwet toch?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, dat gaat dus over de Nederlandse grondwet. Niet de europese.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Son,

Nee, ik heb ook nog niks gehoord van de DB. :roll:

Maar ze hebben daar natuurlijk wel kennis van dit onderwerp, misschien zijn ze er toch wel mee bezig. Ik verwacht van de DB ook eerlijk gezegd dat zij gekoördineerde aktie zullen ondernemen, áls ze er al iets mee doen. Ik hoop dat mijn verwachting terecht is, want zoals jij al zegt, alleen een gekoördineerde en breed opgezette aktie zal misschien iets kunnen doen tegen dit politieke geweld tegen dieren.

Individuele schrijfsels aan politieke partijen zullen niets veranderen.

Ik las vanmorgen op het buitenlandse hondenforum een persbericht van het Comite Anti Stierenvechten waarin zij zeer duidelijk aangeven wat er aan de hand is. Later kreeg ik nog eenberichtje waarin deze mensen mij melden dat er nog geen enkele media-instantie heeft gereageerd om zich te interesseren voor het onderwerp. Misschien komt dat nog.

Hier in Spanje heeft de regering ons overvallen, met een zeer korte kampagne gericht op het verkrijgen van het JA. Wat ook gelukt is. Een zeer lage opkomst, ik meen een 44% en een hoog percentage ja-stemmers, 74%, heeft de regeing het gelijk gegeven. Wat mij zo bevreemdde is dat pas kort voor het losbarsten van de publiciteitskampagne bekend werd dat er gestemd zou moeten worden. Er is heel slecht geïnformeerd. De Spaanse variant van GroenLinks was overigens tégen de nieuwe grondwet. Verbazend vind ik dan ook dat GroenLinks en de Europese Groene Partij wel voorstander zijn.

Hier in Spanje bestaat er geen overkoepelende organisatie zoals de DB. Al de kleine groeperingen die zich hier voor dierenwelzijn inzetten zijn dan ook net zo overvallen als de rest van de burgers. Toen het kwaad bekend werd was het al veel te laat om dit nog bekendheid te geven.

Nu kan men hier in Spanje dan ook alleen nog maar hopen dat in het beschaafdere deel van Europa nog iets daadwerkelijks ondernomen en bereikt zal gaan worden.

Ik vind dit echt te gek voor woorden. De Europese Grondwet bevat trouwens nog veel meer zaken die ons al burgers zwaar gaan treffen. Hoe mooi het ook allemaal gebracht wordt, er klopt weinig van.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nederland gaat waarschijnlijk op of rond 1 juni stemmen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wil de hond schreef:Hoi Son,

Nee, ik heb ook nog niks gehoord van de DB. :roll:

Maar ze hebben daar natuurlijk wel kennis van dit onderwerp, misschien zijn ze er toch wel mee bezig. Ik verwacht van de DB ook eerlijk gezegd dat zij gekoördineerde aktie zullen ondernemen, áls ze er al iets mee doen. Ik hoop dat mijn verwachting terecht is, want zoals jij al zegt, alleen een gekoördineerde en breed opgezette aktie zal misschien iets kunnen doen tegen dit politieke geweld tegen dieren.
Sorry voor het late antwoorden.
Volgens de site van de DB doen ze iig iets aan het opnemen van dierenrechten in de Nl grondwet. Maar het probleem met de DB is dat je nooit weet waar ze mee bezig zijn en je ook haast nooit antwoord krijgt op je vragen. Heeft iemand al antwoord ?
Afgelopen dinsdag moest er hier gedebatteerd worden over de Nl grondwet en in de verslaggeving heb ik geen woord meer over dierenrechten gelezen. Ik vraag me af of GL er heel hard voor gepleit heeft of dat het weer een loze kreet was :roll:
Individuele schrijfsels aan politieke partijen zullen niets veranderen.
Nee, en ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal denk dat er niks meer veranderd wordt.
Ik las vanmorgen op het buitenlandse hondenforum een persbericht van het Comite Anti Stierenvechten waarin zij zeer duidelijk aangeven wat er aan de hand is. Later kreeg ik nog eenberichtje waarin deze mensen mij melden dat er nog geen enkele media-instantie heeft gereageerd om zich te interesseren voor het onderwerp. Misschien komt dat nog.
Toch moeten we het daar van hebben denk ik, van die media. Er moet toch wel wat zendtijd zijn te vinden in een dierenprogramma of één of ander opinieprogramma ? Man bijt hond ? :mrgreen:

Hier in Spanje heeft de regering ons overvallen, met een zeer korte kampagne gericht op het verkrijgen van het JA. Wat ook gelukt is. Een zeer lage opkomst, ik meen een 44% en een hoog percentage ja-stemmers, 74%, heeft de regeing het gelijk gegeven. Wat mij zo bevreemdde is dat pas kort voor het losbarsten van de publiciteitskampagne bekend werd dat er gestemd zou moeten worden. Er is heel slecht geïnformeerd. De Spaanse variant van GroenLinks was overigens tégen de nieuwe grondwet. Verbazend vind ik dan ook dat GroenLinks en de Europese Groene Partij wel voorstander zijn.

Hier in Spanje bestaat er geen overkoepelende organisatie zoals de DB. Al de kleine groeperingen die zich hier voor dierenwelzijn inzetten zijn dan ook net zo overvallen als de rest van de burgers. Toen het kwaad bekend werd was het al veel te laat om dit nog bekendheid te geven.

Nu kan men hier in Spanje dan ook alleen nog maar hopen dat in het beschaafdere deel van Europa nog iets daadwerkelijks ondernomen en bereikt zal gaan worden.

Ik vind dit echt te gek voor woorden. De Europese Grondwet bevat trouwens nog veel meer zaken die ons al burgers zwaar gaan treffen. Hoe mooi het ook allemaal gebracht wordt, er klopt weinig van.

Ik weet er allemaal weinig op te zeggen. Zie het erg somber in. Waarschijnlijk gaat alles er hier ook gewoon doorgedrukt worden. Onder het mom van we moeten concessies doen hè willen we één worden...
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Heeft er iemand iets vernomen over het veronderstelde debat wat GroenLinks gisteren in de Tweede Kamer zou houden over de opname van dierenrechten in de nederlandse grondwet?

Op deze link kun je een petitie tekenen waarin wordt verzocht om de Europese Grondwet aan te passen waar het gaat over Dierenwelzijn.

Ik heb al getekend, of het ergens toe zal leiden weet ik niet, maar het kan nooit kwaad iets te doen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Dierenrechten mogelijk in Grondwet

24 februari 2005

Het kabinet gaat onderzoeken of en hoe dierenrechten opgenomen kunnen worden in de grondwet. Dit zegde minister De Graaf vandaag toe op voorstel van GroenLinks. Hiermee wordt de deur opengezet naar een betere bescherming van het welzijn van dieren. GroenLinks is erg blij met deze eerste stap in een fundamentele omslag in de omgang met dieren.

Eerder deze week stelde Femke Halsema voor om dierenrechten te verankeren in de Grondwet. GroenLinks wil dat de overheid de plicht krijgt om zich in te spannen voor bescherming en verbetering van het welzijn van dieren. Met de toezegging van het kabinet is dit een stap dichterbij gekomen. Nog dit jaar zal minister De Graaf aan de Kamer rapporteren.

Femke Halsema
Kijkkijk,

Er wordt aan gewerkt.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wil de hond schreef:
Dierenrechten mogelijk in Grondwet

24 februari 2005

Het kabinet gaat onderzoeken of en hoe dierenrechten opgenomen kunnen worden in de grondwet. Dit zegde minister De Graaf vandaag toe op voorstel van GroenLinks. Hiermee wordt de deur opengezet naar een betere bescherming van het welzijn van dieren. GroenLinks is erg blij met deze eerste stap in een fundamentele omslag in de omgang met dieren.

Eerder deze week stelde Femke Halsema voor om dierenrechten te verankeren in de Grondwet. GroenLinks wil dat de overheid de plicht krijgt om zich in te spannen voor bescherming en verbetering van het welzijn van dieren. Met de toezegging van het kabinet is dit een stap dichterbij gekomen. Nog dit jaar zal minister De Graaf aan de Kamer rapporteren.

Femke Halsema
Kijkkijk,

Er wordt aan gewerkt.
Ja, ik wilde net zeggen dat die Femke er wel mee bezig is; het was gisteren op het journaal hier en zij sprak erover.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wil de hond schreef:Heeft er iemand iets vernomen over het veronderstelde debat wat GroenLinks gisteren in de Tweede Kamer zou houden over de opname van dierenrechten in de nederlandse grondwet?

Op deze link kun je een petitie tekenen waarin wordt verzocht om de Europese Grondwet aan te passen waar het gaat over Dierenwelzijn.

Ik heb al getekend, of het ergens toe zal leiden weet ik niet, maar het kan nooit kwaad iets te doen.
Ook gedaan uiteraard :ok:

Let wel op: je moet 2 keer klikken, na de eerste keer 'submite' krijg je je voorbeeldbrief te zien, daarna moet je nogmaals bevestigen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”