Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ok, keuze gemaakt maar hoe nu verder?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

boeiende discussie.

Moet zeggen dat de oplossing de reu steriliseren en laat ze ( grotendeels ) hun gang maar gaan mij het meest aanspreekt.

Hoeveel groter de kans op een baarmoederontsteking daardoor wordt, als het al zo is, jammer dat we dat niet weten.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Inge O schreef:maar waarom denk je dat een teef in het geval van een gevasectomiseerde reu meer dekkingen te verwerken krijgt dan bij een 'normale'? dit verschil snap ik eigenlijk niet.
Omdat, als je honden hun gang laat gaan, er twee á drie keer per dag gedekt wordt, gedurende het maximaal haalbare aantal dagen, twee maal per jaar. Onder "normale" omstandigheden wordt er natuurlijk niet zo vaak gedekt.

Dat de teef haar afweer ingesteld is op een verhoogde "vervuiling" van haar suikerpotje is wel waar, maar dit systeem is natuurlijk niet feilloos, zeker niet als de "vervuiling" maximaal is.

Ik heb nu even weinig tijd, maar wil er later eventueel wel wat dieper op ingaan.
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Inge O schreef:maar waarom denk je dat een teef in het geval van een gevasectomiseerde reu meer dekkingen te verwerken krijgt dan bij een 'normale'? dit verschil snap ik eigenlijk niet.
Omdat, als je honden hun gang laat gaan, er twee á drie keer per dag gedekt wordt, gedurende het maximaal haalbare aantal dagen, twee maal per jaar. Onder "normale" omstandigheden wordt er natuurlijk niet zo vaak gedekt.
Maar wat zijn normale omstandigheden. Het probleem is denk ik dat het sexuele gedrag van een hond verschilt van dat van een wolf, en dat zal toch ook wel tot uiting komen bij zwervende of wilde honden. Alleen als we het over huishonden hebben zal de natuur maar beperkt of nauwelijks kunnen selecteren op de risico's van frequent paren, domweg omdat het maar zo weinig voor komt.
Dat de teef haar afweer ingesteld is op een verhoogde "vervuiling" van haar suikerpotje is wel waar, maar dit systeem is natuurlijk niet feilloos, zeker niet als de "vervuiling" maximaal is
Nee, hierbij kan ik me dus wel wat bij voorstellen, blijft alleen jammer dat we niet gewoon over harde cijfers beschikken zodat we weten hoe groot het risico is.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik zie het niet als iets natuurlijks; een onvruchtbare reu die drie a vier keer per dag een teef probeert te dekken een aantal dagen lang. Ik kan het totaal niet onderbouwen, maar heb wel het gevoel dat de teef zo eerder schijnzwangerschappen zal ontwikkelen. En is de kans op een baarmoederontsteking niet groter wanneer er sprake is van geregeld een schijnzwangerschap? Nogmaals, ik kan het niet onderbouwen, puur mijn gevoel.

Dan krijg je ook nog eens te maken met het feit dat de honden een bepaald tijdje gekoppeld staan. De ene keer korter dan de andere keer, dat kun je natuurlijk niet voorspellen. Maar je kunt ook niet voorspellen wat er in die tijd allemaal kan gebeuren. Wat als Femke gaat tegenspartelen en worstelen om vrij te komen? Kan er dan niets beschadigen?

Ook heeft tommie nog wel eens last van voorhuidontsteking, is het dan wel medisch verantwoord dat hij Femke ongestoord kan dekken. Loopt Femke daarmee niet een groter risico op irritaties, en wellicht ontstekingen?

Ik hoop op nog meer reacties, uiteindelijk zal ik hier toch een beslissing over moeten nemen.
Zoie
Zeer actief

maar zou je niet simpelweg kunnen zeggen dat als een dekking een risico met zich mee brengt, frequent dekken meer risico met zich mee brengt. Dat zegt dan nog steeds niks over de grote van dat risico, er zit een hemelsbreed verschiil tussen een geringe kans op en zo goed als zeker.

Overigens is het wat mij betreft niet eens zeker dat dat risico bestaat, het zou ook nog kunnen dat het de afweer versterkt. Er gaan b.v. ook stemmen op dat kinderen tegenwoordig te hygiënisch leven en daardoor een slecht ontwikeld afweersysteem hebben. Maar goed, dat is misschien een beetje erg ver gezocht.
Afbeelding
miekmiek

En dat alles bij elkaar maakt het ook zo moeilijk om een goede beslissing te nemen. Ik wacht nog even tot wil tijd heeft, ben benieuwd waar hij mee komt. :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Misschien wel leuk om mijn eigen ervaringen wat nader toe te lichten.

Mijn toenmalige reu Binkie was de jongste, en zijn drie teven werden vrijwel tegelijk loops, de eerste loopsheid toen hij drie maanden oud was heeft hij meegemaakt als een onschuldig broekie. Maar toen de tweede er aan zat te komen was ik al overtuigd van het feit dat zijn onschuld al tot het verleden behoorde.

Ik heb kontakt opgenomen met mijn DA, welke nog nooit een hond had gesteriliseerd en na navragen bij kollega´s hoorde dat dit nog vrijwel nooit gedaan was maar dat het wel kon.

Dit heb ik toen dus laten doen. Volgens mijn DA was het een vrij lastige ingreep, omdat er een aantal buisjes vrij dicht op elkaar langs hetzelfde plekje lopen. Gelukkig was het haar gelukt om de juiste slangetjes af te koppelen.

Binkie kon nu zonder problemen meeleven in het hele gebeuren wat een ontwikkelende loopsheid is. Op een gegeven moment begon het gedoe. Al doende leerde hij, de honden konden lekker ontspannen hun gang gaan. Nou ja, wat heet ontspannen. :roll: Drie loopse teven en een jonge reu die niet echt wist hoe het allemaal zat. Maar goed, al doende leerden zij.

Ik kan me nog herinneren dat vanaf de tweede loopsheid die hij meemaakte er twee á hooguit drie dekkingen per dag plaatsvonden. Meer had hij geen zin in. Een keertje ´s ochtends vroeg, na het eerste ommetje, een keertje vroeg op de avond en soms nog een keertje tussendoor. Hij ging met dit alles heel ontspannen om, ik denk ook doordat hij er tussen is opgegroeid. Misschien dat een volwassen hond die ineens zoveel kans krijgt wat overspannener reageert, maar ik stel me voor dat na verloop van tijd er een evenwicht ontstaat, en een zekere gewenning. De teven vonden het ook prachtig allemaal, zo hoefden ze alleen maar meer onderling te mutseflutsen.

Ik vond het ook een hele mooie oplossing, even afgezien van de keren dat ik heb staan te wachten op de ontkoppeling, om te gaan wandelen of bvb. eten te geven. Als je regelmatig mensen over de vloer hebt kan het ook af en toe wat genant zijn, al dat onbeschaamde gedoe.

Mijn bedenkingen mbt. de juistheid van het steriliseren van een reu en het daarna hun gang laten gaan van reu en teef zijn pas later ontstaan, na de baarmoederontstekingen, en na het overlijden van de betrokken honden. Dit overlijden had niets met bovenstaande te maken hoor, maar doordat ze er niet meer zijn kun je wat anders, afstandelijker tegen alles aan kijken.

Een ander nadeel wat ik zag was dat de reu buiten behoorlijk heftig gedrag ging vertonen naar andere reuen die "zijn" dames probeerden te "versieren".

Toendertijd was ik voorstander van dit systeem, nu ben ik echter behoorlijk hierop teruggekomen. Misschien door foute veronderstellingen, maar het idee bevalt me nu een stuk minder. Het wil er bij mij niet in dat een teef hierdoor geen behoorlijk verhoogde kans op baarmoederontsteking krijgt. Aan de andere kant denk ik ook weer dat een teef die kans toch wel loopt, en een baarmoederontsteking is relatief eenvoudig te verhelpen. Je kunt er dus voor kiezen om je honden te laten genieten van vruchteloze sex, en in het ergste geval zul je ooit een keer een baarmoeder moeten laten verwijderen. Zoveel teven worden om minder van een gezonde baarmoeder afgeholpen.

Wat is wijsheid? :denken:
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef: Een ander nadeel wat ik zag was dat de reu buiten behoorlijk heftig gedrag ging vertonen naar andere reuen die "zijn" dames probeerden te "versieren".
Alleen tijdens de loopsheid, of überhaupt ? Tijdens de loopsheid zou ik toch al reuen vermijden.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Wil de hond schreef: Een ander nadeel wat ik zag was dat de reu buiten behoorlijk heftig gedrag ging vertonen naar andere reuen die "zijn" dames probeerden te "versieren".
Alleen tijdens de loopsheid, of überhaupt ? Tijdens de loopsheid zou ik toch al reuen vermijden.
Überhaupt.

Het vervelende was dat ik tijdens de loopsheid met drie loopse teven wat moeite had met het feilloos ontlopen van reuen.
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Zoie schreef:
Überhaupt.

Het vervelende was dat ik tijdens de loopsheid met drie loopse teven wat moeite had met het feilloos ontlopen van reuen.
Ja, dat laatste valt met een teef al niet mee. Wel iets om rekening mee te houden idd. dat feller worden van de reu. Ben eigenlijk wel benieuwd of meer mensen hier ervaringen mee hebben, op zich lijkt het een nogal voor de hand liggende oplossing voor mensen die de hormoonhuishouding van hun honden in stand willen houden, maar niet het risico op ongewenste zwangerschap willen lopen.
Afbeelding
miekmiek

Als ik al die adviezen een beetje bij elkaar trek en ze op mijn situatie betrek heb ik dus drie opties;

optie 1; allebei intact houden en proberen ze uit elkaar te houden. Aangezien mijn ruimte hiervoor beperkt is zou dit een behoorlijke opgave worden, maar het zou eventueel kunnen.

optie 2; tommie onvruchtbaar laten maken d.m.v. vasectomie. (heb besloten dat ik volledige castratie niet wil) In deze situatie zijn er nog steeds dekkingen maar uiteraard geen pups. Met het risico dat Femke uiteindelijk een baarmoederontsteking krijgt en eventueel toch haar baarmoeder eruit gehaald moet worden.

optie 3; de baarmoeder van femke laten verwijderen. Geen loopsheden meer, maar wel eventuele gedragsverandering.

Ik laat het even bezinken.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Eh, Annemieke, ik zat nog even aan jouw situatie te denken, en heel even heeeeeel pessimistisch bekeken hoor :wink:

Stel dat Femke voor een klein hondje een tikkeltje laat voor het eerst loops wordt, en dat precies samenvalt met de komst van de baby? Dan lijkt het me heel zwaar voor jou om ze uit elkaar te moeten en kunnen houden. Net bevallen, nieuw baby'tje en dan ook nog de honden waar je contant bovenop moet zitten.

Heel pessimistisch bekeken is dit hoor, maar het kan natuurlijk gebeuren, en dan lijkt me de situatie wel erg moeilijk worden.

Nou, dat was mijn kritische noot :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

miekmiek schreef:Als ik al die adviezen een beetje bij elkaar trek en ze op mijn situatie betrek heb ik dus drie opties;

optie 1; allebei intact houden en proberen ze uit elkaar te houden. Aangezien mijn ruimte hiervoor beperkt is zou dit een behoorlijke opgave worden, maar het zou eventueel kunnen.

optie 2; tommie onvruchtbaar laten maken d.m.v. vasectomie. (heb besloten dat ik volledige castratie niet wil) In deze situatie zijn er nog steeds dekkingen maar uiteraard geen pups. Met het risico dat Femke uiteindelijk een baarmoederontsteking krijgt en eventueel toch haar baarmoeder eruit gehaald moet worden.

optie 3; de baarmoeder van femke laten verwijderen. Geen loopsheden meer, maar wel eventuele gedragsverandering.

Ik laat het even bezinken.
Als ik opnieuw kon kiezen bij Kaya en Moritz, zou ik voor optie 3 gaan :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
miekmiek

Moos schreef: Nou, dat was mijn kritische noot :mrgreen:
Helemaal niet kritisch hoor, gewoon realistisch. De kans is groot dat het rond de geboorte zal gebeuren. En ik denk dat ik zowel de maand ervoor als erna niet echt in staat zal zijn om er bovenop te zitten en zo goed op te letten.
Natuurlijk is Rob er ook nog, maar (hoe zeg ik dit op een aardige manier...) ik vertrouw er niet op dat het dan loopt zoals ik graag zou willen. :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

miekmiek schreef:
Moos schreef: Nou, dat was mijn kritische noot :mrgreen:
Helemaal niet kritisch hoor, gewoon realistisch. De kans is groot dat het rond de geboorte zal gebeuren. En ik denk dat ik zowel de maand ervoor als erna niet echt in staat zal zijn om er bovenop te zitten en zo goed op te letten.
Natuurlijk is Rob er ook nog, maar (hoe zeg ik dit op een aardige manier...) ik vertrouw er niet op dat het dan loopt zoals ik graag zou willen. :wink:
haha, mannen :mrgreen:

Maar goed, fijn dat je dat zelf ook al bedacht had :wink: . Maakt het natuurlijk allemaal niet makkelijker voor je.....
Afbeelding
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Wij hebben voor Roxy (2-3 jaar oud) nu eindelijk de ideale gezelschapsreu gevonden. Een kruising herder x "iets Poolhonderigs" van 1,5 jaar uit het asiel (zie fotootje rechts in mn onderschrift). We hebben behoorlijk moeten zoeken naar geschikte heren, voor mevrouw dan uiteindelijk deze reu meteen vanaf het eerste moment helemaal 100% goedkeurde.
Te overheersende heren duldt ze niet en onderdanige watjes en gecastreerde reuen vindt ze geen tweede blik waardig. :mrgreen:

Dus nu hebben we Iwan in huis, een geweldige enthousiaste, vriendelijke gozer. Binnenkort gaat hij dus voor een vasectomie. Ik wil hem niet castreren, hij is gewoon geweldig zoals hij is, dus niks meer aan doen. Maar een kansloos kruisingennest of afbreken van de dracht als hij toch per ongeluk dekt wil ik ook niet. Dus lijkt mij een vasectomie de beste optie.

Roxy wil ik niet laten castreren, bij een van onze vorige herderteven liep de boel na castratie zo enorm uit de hand dat ze alles buiten meteen pakte, reu of teef. Ook binnen onze roedel kwam de boel flink onder spanning te staan en werd ze een beetje de huistiran. Roxy is nu al een hele dame tegenover andere honden, en ik ben erg bang dat dat zal doorslaan naar agressie als ze onder het mes gaat. Mocht een castratie van Roxy dan toch ooit medisch noodzakelijk worden dan heb ik verder geen keuze meer en sta ik voor een voldongen feit dat het toch zal moeten.

Wat ik van plan ben is de zaak aan te kijken en daarnaar dan maar te handelen. Of ik Iwan zijn gang laat gaan weet ik ook dus niet, ik denk dat ik wel zoveel mogelijk ga proberen dekking te voorkomen, maar mocht het gebeuren dan is er nog geen man overboord.

Voor mij is dit ook de eerste keer in deze situatie.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ook wij hebben intacte teven samen met een dekreu. En deze moet ik zeker 3 weken apart houden, alleen al om te voorkomen dat ik continu op moet letten en hem moet corrigeren. Hij zou nog kunnen gaan denken dat hij beter niet kan dekken en dat is soms toch echt wel de bedoeling. Dus om alle narigheid en schreeuwerij te voorkomen, komen de loopse teven en de reu niet met elkaar in aanraking.
Gelukkig hebben we veel plaats met 2 grote speelweides waar ik een hond apart in kan doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”