Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opgejaagd worden. Kleine Update!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Moos schreef:
Zoie schreef:
Moos schreef: Baas heeft geen idee daar de hond uithangt of wat hij aan het doen is.
Hoogst irritant is dat.
Ja, veel irritanter dan dat komt het niet....
Zeker met onzekere Saar sta ik soms bijna te koken als zo'n baas weer eens 100 meter verderop staat te beppen en geen idee heeft van wat er gebeurt.
Ja, of ze willen niet weten wat er gebeurt omdat ze niet kunnen ingrijpen ( ik vind dat zo laf. Natuurlijk staat geen enkele hond 100 % onder appel, maar probeer dan wat. )

Overigens is de omgekeerde situatie net zo irritant hoor: als je met een stoere tante loopt die heel goed haar eigen boontjes kan doppen en dat ook doet als je haar haar gang laat gaan, en je doet van jouw kant alle mogelijke moeite alles in goede banen te leiden, sta je net zo goed te koken als die andere baas schittert door afwezigheid.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoie schreef:
Moos schreef:
Zoie schreef:
Moos schreef: Baas heeft geen idee daar de hond uithangt of wat hij aan het doen is.
Hoogst irritant is dat.
Ja, veel irritanter dan dat komt het niet....
Zeker met onzekere Saar sta ik soms bijna te koken als zo'n baas weer eens 100 meter verderop staat te beppen en geen idee heeft van wat er gebeurt.
Ja, of ze willen niet weten wat er gebeurt omdat ze niet kunnen ingrijpen ( ik vind dat zo laf. Natuurlijk staat geen enkele hond 100 % onder appel, maar probeer dan wat. )

Overigens is de omgekeerde situatie net zo irritant hoor: als je met een stoere tante loopt die heel goed haar eigen boontjes kan doppen en dat ook doet als je haar haar gang laat gaan, en je doet van jouw kant alle mogelijke moeite alles in goede banen te leiden, sta je net zo goed te koken als die andere baas schittert door afwezigheid.
Ja, dat kan ik me ook helemaal voorstellen!
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Fijn dat het goed ging Marloes. :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

starfleet schreef:
Baily schreef: Ehhhmm Balou............. :denken: Ze is die 1e witte hond met 1 bruin oor in mijn onderschrift.......vind je haar echt op een Corgi lijken?
Ja. Wel als ik ervan uitga dat het een kleine hond is (wat ik aanam gezien de eerdere verhalen) Wat is het voor hond?

Anne
Sorry, eventjes off topic. :wink:

Balou is een onherleidbare mix eigelijk. Haar moeder leek erg op een bordercollie. Maar ook niet rasecht, daar zaten ook andere rassen in.

Balou heeft ook iets weg van een kleine bordercollie, zowel wat gedrag betreft als haar manier van lopen, en de neiging om te gaan drijven. Bij ons probeert ze het ook weleens door duwtjes met haar neus tegen onze benen. :mrgreen:

Ik kan op het moment geen foto plaatsen want mijn bladeren functie bij photobucket doet het niet.
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Fijn dat het goed ging Marloes. :ok:
Dank je!

Ik was ook best opgelucht eigenlijk. De tip om op mijn hurken te gaan zitten en dan te roepen i.p.v terwijl ik gewoon rechtop sta, werkt heel goed. Dan durft ze wel snel tussen mijn knieen te rennen.
Ik merkte ook dat ze, nadat ik haar dus erg actief had beschermd bij die Newfoundlanders, bij die twee Herder mixen mij al meteen uit zichzelf op zocht. Toen was een aai genoeg, want die Herders stonden gewoon stil, dus dan vindt ze het allemaal wel leuk.

Het is gelukkig nu iig gewoon zo dat ze 90% van de honden leuk vindt. We lopen eigenlijk vrij weinig op het strand, de laatste dagen toevallig wel, en daar lopen schijnbaar heel veel honden formaat Duitse Herder. Dat is met Saar al kiele-kiele, hele grote honden vindt ze sowieso al enger, maar op het strand kan ze ze ook al van kilometers ver haar kant op zien komen rennen. In het bos staan overal bomen, dus dan zie je heel veel niet. Als er dan een grote hond aankomt ziet ze hem pas als hij al bijna bij haar is, en dan schrikt ze ook minder, dan is die hond daar gewoon opeens, en kijkt ze het eens aan (uitzonderingen daargelaten waar ze ook in het bos heel soms nog weleens van onder de indruk is).
Op het strand schrikt ze zo vaak omdat ze honden van 50 of 100 meter ver opeens op haar af ziet stormen, en als dat dan een zeer groot exemplaar is vindt ze dat bedreigend. Dan schiet ze dus weg, en hebben we kans in die opjaag-spiraal terecht te komen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Op het strand schrikt ze zo vaak omdat ze honden van 50 of 100 meter ver opeens op haar af ziet stormen, en als dat dan een zeer groot exemplaar is vindt ze dat bedreigend. Dan schiet ze dus weg, en hebben we kans in die opjaag-spiraal terecht te komen.
Logisch allemaal hoor. Als dwergje in het land van reuzen moet het ook best eng zijn. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:Op het strand schrikt ze zo vaak omdat ze honden van 50 of 100 meter ver opeens op haar af ziet stormen, en als dat dan een zeer groot exemplaar is vindt ze dat bedreigend. Dan schiet ze dus weg, en hebben we kans in die opjaag-spiraal terecht te komen.
Logisch allemaal hoor. Als dwergje in het land van reuzen moet het ook best eng zijn. :wink:
Ja, ik kan me die angst ook levendig voorstellen. Eigenlijk ben ik eerder verbaasd dat onverstoorbare Moos nergens van schrikt dan dat Saar wel schrikt van twee Newfoundlanders die opeens haar kant op komen denderen.
Bedacht me trouwens vandaag ook weer hoe blij ik ben dat Moos gewoon een probleemloze hond is. Als ik op bepaalde 'enge' momenten even al mijn aandacht op Saar moet richten kan dat. Moos blijft gewoon netjes in de buurt, en ik hoef ook niet bang te zijn dat hij problemen krijgt met de hond(en) in kwestie. Nou ja, tenzij het natuurlijk echt een aggresieve hond is, maar zo'n lastige snuffelaar daar heeft Moos totaal geen problemen mee.
Als ik ook nog op dat soort momenten op Moos zou moeten letten zou het een stuk lastiger worden.

En godzijdank beschermt hij Saar ook niet, hij bemoeit zich er ook totaal niet mee als die Airdale bijv. constant zijn teefje blijft lastigvallen. Sterker nog, hij ziet het volgens mij niet eens.
Ik hoop heel erg dat dat gewoon zo blijft!
Afbeelding
Moos
Zeer actief

De laatste 5 dagen ben ik bewust met Saar (en Moos) gaan wandelen op onbekende plekken, waar ze ook onbekende grote honden tegen kan komen.
We lopen wel elke ochtend in het hondenbos in Schoorl, maar ik realiseerde me n.a.v. dit topic opeens dat Saar eigenlijk alle grote honden daar kent, en als ze ze niet kent loopt ze daar toch altijd in een vast bekend roedeltje, wat ook extra veiligheid zal bieden. Daarom denk ik dat ze in de polder en op het strand (waar we zelden lopen) ook opeens weer zo schrok, omdat dat dus allemaal onbekende grote honden waren, en ze niet in een bekend roedeltje liep, maar alleen maar met mij en Moos, en het Westie pupje.

Dus naast de polder in het strand zijn we vandaag naar het Bergerbos (bos in aangrenzend dorp) geweest. Daar hebben we nog nooit eerder gewandeld.
We kwamen een heleboel groterds tegen. Eerst een Leonberger die enthousiast naar ons toe kwam rennen. Saar schok, wilde wegrennen met de staart tussen d'r poten, maar toen ik op mijn hurken ging zitten kwam ze snel naar mij toe (die 'op de hurken gaan zitten' is echt een top-tip!)
Toen ben ik even zo bij haar blijven zitten, en heeft ze rustig gesnuffeld met de Leonberger. Toen kon ik ook gewoon opstaan en snuffelde zij nog even rustig verder.

Daarna zijn we nog een heleboel drukke labjes, en een aantal Duitse Herders tegengekomen, en dat ging allemaal prima! De meesten wilde Saar uit zichzelf begroeten, en degenen die ze toch wat eng vond, liep ze niet bij weg, en als ze rustig naar haar toe kwamen lopen durfde ze ook gewoon vriendelijk te snuffelen.

Een keer ging het even iets minder, toen we iemand tegenkwamen met 4 Duitse Herders (ik denk de uitlaatservice, want ze had ook nog een aantal andere honden bij zich). Allemaal reuen, en die wilden allemaal tegelijk aan Saar snuffelen. Toen werd ze dus omsingeld. Een aan d'r neus, een aan d'r gat, en nog eens eentje aan elke zijkant.
Ze lieten haar ook niet meer weglopen. Toen heb ik haar wel even eruit getild en later neergezet. Maar dat was meer omdat ik het niet vertrouwde dan dat Saar echt bang was. Ze vond het duidelijk niet leuk, maar piepte niet, en rende ook niet weg.
Alleen ik zag het niet zo zitten, die omsingeling, en heb haar dus gewoon zonder iets te zeggen ertussenuit getild en verderop weer neergezet. Niks aan de hand verder.

Dus ik wilde jullie allemaal even bedanken voor de goede tips, en geestelijke steun. Het werkt erg goed!
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Een keer ging het even iets minder, toen we iemand tegenkwamen met 4 Duitse Herders (ik denk de uitlaatservice, want ze had ook nog een aantal andere honden bij zich). Allemaal reuen, en die wilden allemaal tegelijk aan Saar snuffelen. Toen werd ze dus omsingeld. Een aan d'r neus, een aan d'r gat, en nog eens eentje aan elke zijkant.
Ze lieten haar ook niet meer weglopen. Toen heb ik haar wel even eruit getild en later neergezet. Maar dat was meer omdat ik het niet vertrouwde dan dat Saar echt bang was.
Toch moet je vreselijk oppassen hiermee. Jouw ingrijpen kan oorzaak zijn voor vechten als je je moeit in echt gespannen situatie's.
Als een hond dominerend jouw hond "eronder"houdt en jouw hond staat bevroren te staan is dat stilstaan van jouw eigen hondje de enige slimme aktie. Ga je je er dan ineens mee bemoeien maak je je eigen hond kwetsbaar. Til je haar eruit kan dat reden zijn voor een forse correctie, want waar haal ze ineens de babbels vandaan zich zomaar te bewegen? :boos:
Mijn ingrijpen reikt tot daar waar de honden met elkaar in gespannen interaktie zijn..als er eenmaal vlakbij elkaar een spanningsveld hangt doordat ze stil staan te staan hun signalen uit te wisselen hou ik me compleet afzijdig.
Doe dat alsjeblieft ook..zoals ik het nu lees vind ik je aktie gewoonweg eng. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

leuk dat het zo goed gaat, succes verder !
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:Een keer ging het even iets minder, toen we iemand tegenkwamen met 4 Duitse Herders (ik denk de uitlaatservice, want ze had ook nog een aantal andere honden bij zich). Allemaal reuen, en die wilden allemaal tegelijk aan Saar snuffelen. Toen werd ze dus omsingeld. Een aan d'r neus, een aan d'r gat, en nog eens eentje aan elke zijkant.
Ze lieten haar ook niet meer weglopen. Toen heb ik haar wel even eruit getild en later neergezet. Maar dat was meer omdat ik het niet vertrouwde dan dat Saar echt bang was.
Toch moet je vreselijk oppassen hiermee. Jouw ingrijpen kan oorzaak zijn voor vechten als je je moeit in echt gespannen situatie's.
Als een hond dominerend jouw hond "eronder"houdt en jouw hond staat bevroren te staan is dat stilstaan van jouw eigen hondje de enige slimme aktie. Ga je je er dan ineens mee bemoeien maak je je eigen hond kwetsbaar. Til je haar eruit kan dat reden zijn voor een forse correctie, want waar haal ze ineens de babbels vandaan zich zomaar te bewegen? :boos:
Mijn ingrijpen reikt tot daar waar de honden met elkaar in gespannen interaktie zijn..als er eenmaal vlakbij elkaar een spanningsveld hangt doordat ze stil staan te staan hun signalen uit te wisselen hou ik me compleet afzijdig.
Doe dat alsjeblieft ook..zoals ik het nu lees vind ik je aktie gewoonweg eng. :wink:
Maar ze stond niet stil te staan. Ze wilde steeds weglopen. Niet heel angstig, gewoon omdat ze er genoeg van had en het ook gewoon niet echt leuk vond, maar dat lukte niet omdat ze dus 4 Herders op d'r dak had. Ze stond dus niet bevroren, ze wiebelde, en trippelde een beetje heen en weer tussen die Herders in. Die Herders stonden ook niet stil op dezelfde plek, die wisselden een beetje zo om haar heen. Het hele zooitje was dus constant in beweging en verplaatste zich ook.
'Ze lieten haar niet meer weglopen' is misschien een beetje een kromme woordkeuze. Het was niet zo dat ze allemaal stijf snuffelend om haar heen stonden, ze wisselenden van plek, maar drongen zich zodanig op dat Saar niet weg kwam. Wat ze dus wel probeerde, ze was zelf ook aan het wiebelen en doen.
Ik stond er zelf ook half tussen, omdat Saar al bij mij stond toen al die Herders opeens moesten snuffelen. Ze probeerde dus verder naar mij toe te dribbelen, maar kwam niet langs al die grote poten.
En dat ik het niet vertrouwde was meer dat ik bang was dat als ze nog langer haar zouden blijven volgen, ze misschien weer banger zou worden, en weg zou gaan rennen.

Ik herken de situatie die jij schetst ook, met Moos dan met name, en dan bemoei ik me er ook niet mee. Maar ik had niet het idee dat dit een hele beladen situatie was.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Even een vraagje over dat door de hurken gaan. Stel er komt een niet zo vriendelijke hond aanrennen. Is het dan wel zo verstandig om je klein te maken? Ik kan me voorstellen dat meneer of mevrouw niet zo vriendelijke hond dan denkt dat hij de hurkende mens ook wel aankan. Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:Even een vraagje over dat door de hurken gaan. Stel er komt een niet zo vriendelijke hond aanrennen. Is het dan wel zo verstandig om je klein te maken? Ik kan me voorstellen dat meneer of mevrouw niet zo vriendelijke hond dan denkt dat hij de hurkende mens ook wel aankan. Of zie ik dat verkeerd?
Je bent inderdaad zelf wel kwetsbaarder als je gehurkt zit. Maar je hoeft dus niet zo te blijven zitten als je hond eenmaal bij je is. Dan zoekt de hond bescherming achter je benen of als je denkt dat ze weg loopt dan lijn je je hond eventjes aan en gaat zelf weer staan.

In het geval van een echt gevaarlijke situatie, die ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt, want meestal gaat het gewoon om een beetje erg opdringerige hond, dan zou je je hond op kunnen tillen. Doe ik eigenlijk nooit meer. Als pupje soms een hele enkele keer wel.
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Zoek stok! schreef:Even een vraagje over dat door de hurken gaan. Stel er komt een niet zo vriendelijke hond aanrennen. Is het dan wel zo verstandig om je klein te maken? Ik kan me voorstellen dat meneer of mevrouw niet zo vriendelijke hond dan denkt dat hij de hurkende mens ook wel aankan. Of zie ik dat verkeerd?
Je bent inderdaad zelf wel kwetsbaarder als je gehurkt zit. Maar je hoeft dus niet zo te blijven zitten als je hond eenmaal bij je is. Dan zoekt de hond bescherming achter je benen of als je denkt dat ze weg loopt dan lijn je je hond eventjes aan en gaat zelf weer staan.

In het geval van een echt gevaarlijke situatie, die ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt, want meestal gaat het gewoon om een beetje erg opdringerige hond, dan zou je je hond op kunnen tillen. Doe ik eigenlijk nooit meer. Als pupje soms een hele enkele keer wel.
Ik heb ook inderdaad de ervaring dat de honden die opjagen niet speciaal gevaarlijk zijn. Opdringerig en irritant naar Saar toe, maar die honden die haar tot nu toe opgejaagd hebben zijn voorderest best leuke honden.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:
Ik heb ook inderdaad de ervaring dat de honden die opjagen niet speciaal gevaarlijk zijn. Opdringerig en irritant naar Saar toe, maar die honden die haar tot nu toe opgejaagd hebben zijn voorderest best leuke honden.
Dan is het goed, want we willen natuurlijk geen Marloes met bijtgaatjes!!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Dan is het goed, want we willen natuurlijk geen Marloes met bijtgaatjes!!!
haha, nee, dat willen we zeker niet :neenee:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”