Belle schreef:Decibiel schreef:Dominantie. Bepalen wie de baas is. 2 honden die allebei denken dat ze de baas zijn zullen dat uitvechten, als mensen zich er niet mee bemoeien zal er weinig gebeuren. De meeste bemoeien zich er wel mee en de hond in kwestie denkt hulp te krijgen van zijn baas, dan begint het gedonder. Honden die normaal opgevoed zijn zullen elkaar nooit express ernstig verwonden.
en dan is de baas een keer niet in de buurt en heb je dus gesodemieter
Maar dan spreek je jezelf hier toch tegen? Of denk je dat als de baas ze een paar keer heeft tegen gehouden, ze juist harder gaan knokken? Het lijkt mij dat als een hond keer op keer de kans krijgt om te vechten, dat je ze ook steeds moeilijker kunt afleiden van andere honden.
Die 2 reacties moet je wel lezen met het stukje wat ervoor staat.
Maar goed, ik zal toegeven dat ik het nogal zwart/wit opgeschreven heb, maar ik word de laatste tijd niet goed van de stukjes op internet en in tijdschriften en op tv waar de Stafford en de Pitbull versleten wordt als vechtmachine, dat is gewoon grote kolder. En dat liep dus even over bij mij. Ze zijn dominant, en zullen niet snel toegeven dat een andere hond hun de baas is, ergens wordt beweerd dat dominantie niets te maken heeft met vechten, ooit wel eens een niet dominante hond zien vechten? Denk het niet (mits de hond weg kon en geen pijn heeft door ziekte oid).
Een goede Stafford eigenaar (en honden eigenaar in het algemeen) zal beginnen met het kijken naar de ouders, niet alleen qua gezondheid maar ook naar karakter. Als je dan 2 ouders hebt gevonden die niet uit het niets gaan vechten wil niet zeggen dat ze dan geen goede Staffords zouden zijn, integendeel, de originele Pitbull is niet gefokt om te vechten, mensen zijn dat gaan doen als tijdsverdrijf. Die Pitbulls moesten gewoon werken voor de kost, net als alle andere honden toen (op een paar schoothondjes na). De meeste mensen konden zich geen hond permiteren die niet meewerkte. M.a.w. ze hadden een stabiel en betrouwbaar karakter, mensen die geld zagen in de gevechten hebben ze verziekt. Maar er zijn nog steeds lijnen van Staffords en Pitbulls die betrouwbaar zijn, en enkel in uiterste nood zullen bijten. Zo'n hond kun je op bouwen.
Iedereen kent wel dat stukje over Pitbulls met de statistieken uit de V.S., die 1,8% dat ze verantwoordelijk zijn voor bijtincidenten (omgerekend naar het aantal honden) is misschien natte vinger werk, maar geeft toch wel aan dat het geen moordmachines zijn.
Een Stafford is niet gevaarlijker dan een Herder, Amerikaanse Bulldog of Rotweiller, trap toch niet in de media hype, die zijn uit op sensatie net zolang totdat de Stafford en andere rassen hetzelfde lot wacht als de Pitbull, ziek word ik ervan.