Ik heb een beetje met verbazing deze discussie door zitten bladeren. met links van me mijn dobermann teefje en rechts van me mijn dobermann reu. Ik draai al jaren mee in het doberleventje en heb al verschillende dobermannen om me heen gehad (opvang)
Ik vind het echt heel erg jammer dat de discussie over slaat op dat het bij het ras Dobermann behoord dat gedrag. Ik kan jullie allemaal verzekeren dat dit niet het geval is!!! Maar als de Dobermann de verkeerde opvoeding krijgt zonder steun en vertrouwen, consequent zijn is gewoon heel erg belangrijk.. niet met de harde hand maar met geduld en liefde, als je dit alles kan beheersen dan zal je een vriend voor het leven hebben die jou wil dienen en voor je door het vuur gaat. Elk ras zal dit nodig hebben en kan vreemd gedrag vertonen bij de verkeerde aanpak, en er zijn bepaalde rassen waar je extra aan moet werken, zoals de dobermann die veel werklust in zich hebben en die dit ook kwijt moeten kunnen. Een hond om lekker mee bezig te zijn maar die ook heerlijk bij je op schoot wil kruipen. Een super gezinshond die bij de juiste opvoeding geweldig op zijn plek zal zijn in een gezin met kinderen.
Behandelen als een prins of prinsess is niet voldoende, lekker met je hond bezig zijn en zeer consequent zijn, wat vandaag niet mag dat mag morgen ook niet. De dobermann is ook zeer gevoellig voor veranderingen daarom is dat gewoon erg belangrijk, als hij zijn plekje weet en weet wie de baas is dan is er niks aan de hand, mijn dobermannen hebben nog nooit een grom gegeven niet naar andere honden.. niet naar mensen..! laat staan naar mij! En ze slapen op de bank, op bed alles! Maar ik ben consequent en ben met ze bezig. Ze willen elke dag leren en voor je werken. Als dit alles niet in je hebt en verkeerd er mee om gaat dan kan de dobermann proberen de leider te worden, waarom..? een hond die ziet dat het niet helemaal goed gaat zal willen de roedel op orde te krijgen dit zal die doen door leider te willen worden. Dit gebeurd zelden, beter verhaal is, de eigenaren steunen de hond niet, zijn niet consequent waardoor de hond onzeker gaat worden, de hond wordt dan automatisch aan zijn lot over gelaten en staat op een rang waar de hond geen raad mee weet onzekere honden gaan dan bijten uit angs en onzekerheid omdat er niemand is die overwicht heeft over de hond en de hond die veilige plek geeft. Het is niet duidelijk uit te leggen via een forum. Een ding is zeker het heeft met de opveoding te maken, deze mensen hebben geen overwicht waardoor er een onzekere hond is gemaakt van de Dobermann, mijn advies is de hond zo snel mogelijk via
www.dobermannrescue.nl laten opvangen of herplaatsen! Want ik zou het schandalig vinden als dit beestje door een fout in de opvoeding de dood in wordt gejaagd, dat verdiend hij niet! Laat hem bij mensen die verstand hebben en weten hoe ze een dobermann moeten behandelen en dat op een zachtaardige en consequente manier, geloof me jullie zouden daarna de hond niet meer terug kennen. Een spuitje..? waarom dan vraag ik me af..? waarom niet het beestje een goed leven gunnen!
Nanda