Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is raszuiver fokken volgens lijnen ...
Moderator: moderatorteam
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
- a3
- Vaste gebruiker
- Zoie
- Zeer actief
ik begrijp dat het om een type hond gaat met plaatselijke variëteiten met een bepaalde werkfunctie, namelijk schapen hoeden. Vraagje, zou je de oorspronkelijke hollandse herder en de belgische herders hier ook toe kunnen rekenen ?
Verder begrijp ik dat de variéteiten onderling gekruist mogen worden en dat dat ook gebeurt. Zit hier een bepaald idee achter ? Oftewel, waarom gebeurt het ? Ik zou in het kader van dit topic wel wat meer willen weten over de fokmethoden en de ideëën daar achter.
Verder begrijp ik dat de variéteiten onderling gekruist mogen worden en dat dat ook gebeurt. Zit hier een bepaald idee achter ? Oftewel, waarom gebeurt het ? Ik zou in het kader van dit topic wel wat meer willen weten over de fokmethoden en de ideëën daar achter.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, idd een zeer breed begrip. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat er heel veel genen bij betrokken zijn op een manier die we bij lange niet begrijpen. Als we naar homogeniteit streven, dan weten we vanuit deze optiek dus niet waar we op moeten letten, of het is althans veel moelijker dan fokken op vachtkleur of uitbannen van eenvoudige erfelijke aandoeningen.Inge O schreef: 4. ik denk dat je dan al spreekt over zware inteelt - daarnaast is vitaliteit een zeer breed begrip : alles wat gezond leven in de weg zit haalt de vitaliteit naar beneden

- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou om maar meteen duidelijk te zijn
die rode is geen harzer fuchs maar een altdeutshe fuchs dit omdat haar ouders en voor ouders niet allemaal harzerfuchsen waren. En die black en tan is dus een gelbacke zoals ze genoemd worden deze komt wel uit twee fuchsen. Ik zelf ben bezig met een nederlandse site met de preciese beschrijven is wel veel werk dus duurt nog wel even.

- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ik persoonlijk wel deze honden vallen onder een ras maar hebben toch grote verschillen. Uiteindelijk zijn deze honden later ook meer op schoonheid gefokt waardoor je heel duidelijk de types kreeg en is het dus ook niet meer geoorloofd om deze te kruisen.ik begrijp dat het om een type hond gaat met plaatselijke variëteiten met een bepaalde werkfunctie, namelijk schapen hoeden. Vraagje, zou je de oorspronkelijke hollandse herder en de belgische herders hier ook toe kunnen rekenen ?
Waarom de Altdeutsher wel gekruist wordt. Nu ga ik van voornamelijk mijn eigen ideen uit want ik ken weinig herders die er nog mee werken. Ik neem aan om hun werk lust te verbeteren. Deze honden bijvoorbeeld worden niet als een border op the eye gefokt maar op een beet dit zijn verschillende beten. Een hiel beet of nek beet en nog meer. Ook hierop worden de honden geselecteert en als je dan een geweldige shafpudel hebt en een geweldige harzerfuchs dan kruis je die natuurlijk!
Ook heb je verschillende soorten schapen of ander vee en die moeten ook verschillend behandeld worden dus moet de hond daar op aangepast worden. Er wordt dus echt naar de werkmogelijkheid gekeken.
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
- a3
- Vaste gebruiker
Ik ben zeer benieuwd, gil ff als de site klaar iscorason del perro schreef:Nou om maar meteen duidelijk te zijndie rode is geen harzer fuchs maar een altdeutshe fuchs dit omdat haar ouders en voor ouders niet allemaal harzerfuchsen waren. En die black en tan is dus een gelbacke zoals ze genoemd worden deze komt wel uit twee fuchsen. Ik zelf ben bezig met een nederlandse site met de preciese beschrijven is wel veel werk dus duurt nog wel even.

of niet , je honden zijn prachtig

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
- a3
- Vaste gebruiker
Hihi, is misschien wel grappig om te vertellen, ik kende de Harzer Fuchs
eerder dan de does, ik had ze dus in een vakantie gezien.Vervolgens
thuis info gezocht, maar aangezien ik geen internet had in die tijd was
ik aangewezen op boeken en daar stonden ze niet in, wel de
Schapendoes en nu heb ik 2 van die heerlijke haarballen, maar dat zwak
voor de Fuchs zal ik altijd houden
eerder dan de does, ik had ze dus in een vakantie gezien.Vervolgens
thuis info gezocht, maar aangezien ik geen internet had in die tijd was
ik aangewezen op boeken en daar stonden ze niet in, wel de
Schapendoes en nu heb ik 2 van die heerlijke haarballen, maar dat zwak
voor de Fuchs zal ik altijd houden

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
haha leuk ik eerder andersom kende de hele honden encyclopedy zo goed als uit me hoofd komt er ineens iemand binnen vallen met een hond die ik nog niet ken haha dat zal wel de doorslag gevende factor geweest zijnHihi, is misschien wel grappig om te vertellen, ik kende de Harzer Fuchs
eerder dan de does