Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PRA lijst voor serieuse fokkers van de Saarloos wolfhond.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
kitty schreef:
Wel denk ik zelf dat de fokadviescommissie op risico van buitenlanders heeft willen uitzoeken of twee van PRA-dragerschap verdachte honden dat terecht waren of niet.
Anders snap ik niet hoe ze die combinatie hebben durven voorstellen!
Wat een beschuldiging :denken: Ik zou wel eens willen weten waar je op baseerd dat dit een combinatie is geweest die is voorgesteld door het FAC.

Nou nou zeg.
Ben je een leek op Schapendoezengebied ofzo?
Dat kun je toch gewoon naslaan in ons Nestenboek, waarin elk nest staat dat ooit door een schapendoes geworpen werd?
Het fac stelt geen combinaties voor, dat doet de fokker en de reuen eigenaar stemt toe. Het fac geeft zijn goedkeuring maar een nest blijft ten alle tijde de verantwoordelijkheid van de fokker.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Een nest is ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de fokker. Jij uit in het openbaar beschuldigingen die ik nogal uit de lucht gegrepen vind.
Verder heb ik hier geen zin meer in, je zit zoals gewoonlijk gewoon te zoeken..........
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

@idoo schreef:
Maru schreef:Wanneer de ouderhonden regelmatig voor en na de fok gespiegeld zijn en steeds als uitslag PRA-vrij krijgen, heeft het mijns inziens geen nut de nakomeling te controleren wanneer die niet voor de fok gebruikt worden. Dat de honden van de RV niet in Utrecht middels een ERG gecontroleerd worden, heeft o.a. te maken met het feit dat dit een vrij kostbare zaak is, de RV al betrokken is bij het langdurige onderzoek in Duitsland en afspraken die door de secretaris vorig jaar gemaakt zijn tijdens de ECVO-panelavond. Althans, dat is mijn idee. Ik heb dit, eerlijk gezegd, nog niet nagevraagd bij het bestuur.
Alvorens iemand hierop met een sneer komt: Mijn ervaring met de voorzitter is, dat je op alle vragen uitgebreid antwoord krijgt. In de loop van de jaren hebben wij uitgebreide gesprekken gevoerd en wanneer hij merkt, dat je oprecht geïnteresseerd bent en ook weet waar je over praat, krijg je overal antwoord op. Zelfs op kritische vragen, zonder dat je het risico hoeft te lopen geroyeerd te worden en vanwege kritische vragen is nog nooit iemand geroyeerd.
Ruud

Waarom kan het dan niet net zoals het al jarenlang bij de Schapendoes gaat. Gewoon elke hond controleren voordat ermee gefokt wordt. Je kunt door het hele land bij bepaalde dierenartsen dat oogonderzoek laten doen, wat zeker niet onbetaalbaar is en maar een paar minuten tijd vergt!
Het is niet altijd voldoende vóór de fok de ouderdieren te kontroleren. Dit is omdat er rassen zijn waarbij de ziekte zich pas heel laat openbaart, zo laat dat er al een heleboel nakomelingen rond kunnen lopen voordat iemand doorkrijgt dat de ouder(s) blind aan het worden zijn.

De SWH is zo´n ras. Hierom is het zo belangrijk dat het volledige bestand onderzocht wordt.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Wil de hond schreef:
@idoo schreef:
Maru schreef:Wanneer de ouderhonden regelmatig voor en na de fok gespiegeld zijn en steeds als uitslag PRA-vrij krijgen, heeft het mijns inziens geen nut de nakomeling te controleren wanneer die niet voor de fok gebruikt worden. Dat de honden van de RV niet in Utrecht middels een ERG gecontroleerd worden, heeft o.a. te maken met het feit dat dit een vrij kostbare zaak is, de RV al betrokken is bij het langdurige onderzoek in Duitsland en afspraken die door de secretaris vorig jaar gemaakt zijn tijdens de ECVO-panelavond. Althans, dat is mijn idee. Ik heb dit, eerlijk gezegd, nog niet nagevraagd bij het bestuur.
Alvorens iemand hierop met een sneer komt: Mijn ervaring met de voorzitter is, dat je op alle vragen uitgebreid antwoord krijgt. In de loop van de jaren hebben wij uitgebreide gesprekken gevoerd en wanneer hij merkt, dat je oprecht geïnteresseerd bent en ook weet waar je over praat, krijg je overal antwoord op. Zelfs op kritische vragen, zonder dat je het risico hoeft te lopen geroyeerd te worden en vanwege kritische vragen is nog nooit iemand geroyeerd.
Ruud

Waarom kan het dan niet net zoals het al jarenlang bij de Schapendoes gaat. Gewoon elke hond controleren voordat ermee gefokt wordt. Je kunt door het hele land bij bepaalde dierenartsen dat oogonderzoek laten doen, wat zeker niet onbetaalbaar is en maar een paar minuten tijd vergt!
Het is niet altijd voldoende vóór de fok de ouderdieren te kontroleren. Dit is omdat er rassen zijn waarbij de ziekte zich pas heel laat openbaart, zo laat dat er al een heleboel nakomelingen rond kunnen lopen voordat iemand doorkrijgt dat de ouder(s) blind aan het worden zijn.

De SWH is zo´n ras. Hierom is het zo belangrijk dat het volledige bestand onderzocht wordt.
Inderdaad Wil :ok:

Een klein voorbeeldje , ik weet even niet hoeveel honden in het nest zitten , maar ik vernam plm 2 jaar geleden dat een SWH geboren in het voorjaar van 2001 die op de foto staat als publiek-trekker in de erkende rassen v/d RvB niet vrij had gekregen , en een zus van hem die ook niet vrij was gegeven had dit jaar de juiste ERG ondergaan in Utrecht en die had dan ook behoorlijk zicht verlies en die zou kwa klinisch onderzoek er minder slecht aan toe zijn als haar broer . Nou hun vader was gespiegeld in 2000 met 2 jaar oud en verwekte begin 2001 het nest waar de 2 honden met de erfelijke oogziekte uit kwamen, na het nest werd de vader hond weer gespiegeld en mooi dat de hond nu ook niet vrij gegeven werd, dus eerst PRA klinisch vrij zijn en binnen 2 jaar retina atrofie (degeneratie), nou mensen als dat dan niet progressief is weet ik het ook niet meer .
Met progressie wordt bedoeld na de verhoogde reflectie worden de aderen en bloedvaten dunner , maar als de bloedvaten klinisch goed blijven en de foto cellen sterven toch af dan is dat voor mij ook progressie , want de aderen doen geen dienst om mee te kijken , zij zorgen voor voeding en zuurstof , en als de reflectie hoger wordt met of zonder Atrofie van bloedvaten , dan sterven er toch steeds meer foto-cellen af en dan heeft de hond steeds minder zicht.
Dus hoe we het ook draaien of keren de netvlies aandoening die dus bij alle niet vrij gegeven SWH's worden waar genomen is duidelijk een erfelijke oog ziekte met gedeeltelijke of totale blindheid.

Dus wat Wil aan geeft is een waarheid als een koe .
Stoppen met fokken , dan alle SWH's v/d RV spiegelen , dan komen gelijk alle uitingsvormen van PRA naar boven, en ik weet zeker verschillende uit een nest.
Voor het fokken is het dan belangrijk welke honden nu het best in gezet kunnen worden en op welke leeftijd, plus de eigenaren of verzorgers weten gelijk of hun hond 100% gezond ivm de ogen is , heeft de hond Retina Atrofie (degeneratie)dan kunnen er info uitgewisseld worden hoe het gedrag was v/d hond en hoe het gedrag wordt plus we kunnen de hond een fijn leven geven dmv rekening houden om dat die blind is of half blind .
Dus kom op RV jullie zijn toch niet alleen fokkers , jullie hebben toch ook verantwoording naar de leden toe dat zij met de honden begrip hebben voor hun evt erfelijke oog tekortkoming.
Doet aub een oproep naar alle leden , om hun honden te laten onder zoeken.
Ik zit in de WAO ivm slijtage knie en rug en heb geen groot inkomen , maar ik wil proberen bij te springen als men geen plm 30 a 40 Euro heeft om de spiegeling te betalen.
Gr Bertus.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Idorh schreef:
Maru schreef:Jammer genoeg, dat Dhr. Strijk nooit heeft aangeboden de ogen beschikbaar te stellen op het moment dat zijn hond overleed. Alsof de leden van de RV minder verdriet zouden hebben na het overlijden van hun honden.
Als 2 van mijn 4 SWH's steken blind zijn en de ander 2 voor een groot gedeelte en ik vraag op de ALV v/d RV hoe komen mijn honden die ontstaan zijn door het unieke gecentraliseerde fok-beleid v/d RV aan deze erfelijke oogafwijking dus hoe komen ze aan die PRA , en de voorzitter zegt .....ALS HET ZO IS!!!!!!!!!! en ik zegt waar plm 54 leden bij aanwezig zijn u mag mijn 4 SWH's naar elke arts in de wereld brengen om te laten onderzoeken , en de voorzitter reageert daar gewoon niet op , moet ik dan de ogen uit mijn hond laten halen als de RV mij als leugenaar ziet .
Ik kan niet anders dan vinden dat je groot gelijk hebt Bertus.

Als ze je zo laten stikken met hun fokprodukten, jouw blinde honden dus, en je dan ook nog royeren en je zwart maken omdat je lastige vragen stelt terwijl er niet serieus gekeken wordt naar wat er echt aan de hand is met de ogen van het ras, dan zou je gewoon gek zijn als je bij je eigen hond zijn ogen er uit laat halen om ze op te sturen naar een vaag duits gebeuren.

Het lijkt me ook helemaal niet zo´n punt om binnen de vereniging aan meer dan genoeg ogen van SWH´s met een oogafwijking te komen.

In plaats van te gaan mekkeren dat jij de ogen van je hond op hun plaats hebt laten zitten zouden ze beter eens met serieuze belangstelling naar jouw bevindingen met de ERG in Utrecht kunnen komen kijken, als het ze tenminste echt interesseert om iets wijzer te worden op dit gebied.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Wil de hond schreef:
In plaats van te gaan mekkeren dat jij de ogen van je hond op hun plaats hebt laten zitten zouden ze beter eens met serieuze belangstelling naar jouw bevindingen met de ERG in Utrecht kunnen komen kijken, als het ze tenminste echt interesseert om iets wijzer te worden op dit gebied.
Het lijkt mij niet aannemelijk dat men dat gaat doen,want dan bekent men zijn ongelijk :wink:
Verder is het ras volgens de rasvereniging kerngezond en komt o.a. HD niet voor :pffff:
Over P.R.A. wordt op de site met geen woord gerept,wél over serieus onderzoek van oogproblemen...
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Idorh schreef:
Maru schreef:Jammer genoeg, dat Dhr. Strijk nooit heeft aangeboden de ogen beschikbaar te stellen op het moment dat zijn hond overleed. Alsof de leden van de RV minder verdriet zouden hebben na het overlijden van hun honden.
Als 2 van mijn 4 SWH's steken blind zijn en de ander 2 voor een groot gedeelte en ik vraag op de ALV v/d RV hoe komen mijn honden die ontstaan zijn door het unieke gecentraliseerde fok-beleid v/d RV aan deze erfelijke oogafwijking dus hoe komen ze aan die PRA , en de voorzitter zegt .....ALS HET ZO IS!!!!!!!!!! en ik zegt waar plm 54 leden bij aanwezig zijn u mag mijn 4 SWH's naar elke arts in de wereld brengen om te laten onderzoeken , en de voorzitter reageert daar gewoon niet op , moet ik dan de ogen uit mijn hond laten halen als de RV mij als leugenaar ziet .

Als ze je zo laten stikken met hun fokprodukten, jouw blinde honden dus, en je dan ook nog royeren en je zwart maken omdat je lastige vragen stelt terwijl er niet serieus gekeken wordt naar wat er echt aan de hand is met de ogen van het ras, dan zou je gewoon gek zijn als je bij je eigen hond zijn ogen er uit laat halen om ze op te sturen naar een vaag duits gebeuren.

Het lijkt me ook helemaal niet zo´n punt om binnen de vereniging aan meer dan genoeg ogen van SWH´s met een oogafwijking te komen.

Ja Willy het echt gewoon van de gekke.
Zo schrijft Ruud het ERG in Utrecht is een kostbare zaak om het te laten doen.
Hij woont nu in de buurt v/d verantwoordelijke en zal wel op zijn vingers getikt zijn , omdat er een topic verder staat de reden om geen ERG in Utrecht te doen is de narcose . :19:
Ik denk dat plm 3 jaar aan een stuk met 6 honden naar Duitsland rijden gevaarlijker is dan een Narcose in Utrecht waar de honden door 2 narcotiseurs van begin tot eind gevolgt worden dmv hart bewaking en van te voren een grondig onderzoek doen voor dat ze maar onder narcose gaan .
Ja en dan de arts doet in Duitsland geen onderzoek naar de PRA, Jezus toch wat doen ze dan in Godsnaam in Duitsland ??????
Die arts Dr B.... is op geleid door dr S.... uit Utrecht , als ze er alleen maar naar toe gaan om te laten spiegelen of het klinisch progressief is dan kan je ook naar een gewone huis en tuin dieren dieren arts in je omgeving.
En ze schrijven werkelijk boekjes vol en op hun site over de ERG in Duitsland , die geen enkele waarde hebben om progressie te ontdekken.
Waarom doen ze in Utrecht of de beste retina artsen ter wereld dr Aguirre en dr Narfstrom een narcose, de reden is dat er naalden in de huid gaan en niet in de ogen om de elektrische impulsen via onderhuidse zenuw banen van het licht flitsen op de foto cellen v/d retina te registreren , ze doen dat bij een gezonde hond van het zelfde ras en met de aangetaste hond , op die manier hebben ze een vergelijking.
En het is niet aan te tonen of de hond nog kan zien zoals de RV dat op hun site sugereren , nee !!! maar om aan te tonen dat er zicht vermindering is .

Door dat ze in Duitsland geen narcose doen en een gestreste wolfhond met klemmen op de ogen en lenzen en naalden in de huid met een hoop mensen in een kleine ruimte dan is de hond een en al spier trekkingen en elektrische registraties die het ERG beeld verstoren.Je zou zonder flits al iets van pieken hebben.
Ruud mag gewoon zoals de zoveelste fungeren als een brave boodschappenjongen en niet in de gaten hebbende dat hij alle geloofwaardigheid aan het verliezen is.
Gr Bertus
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

@idoo schreef:
amiwoods schreef:
marian* schreef:
@idoo schreef: Er lopen op de hele wereld op dit moment ongeveer vijfduizend schapendoezen rond
Ongeveer net zo veel als van de Drentsche Patrijshond dus.
ik zou willen dat er bij de sabueso espanol nog zoveel honden waren :wink:
we mogen blij zijn als we met de nieuwe telling in het voorjaar de 300 mogen halen.

Tsja, of je gelukkig moet zijn met zulke aantallen vraag ik me af want het wordt wel oncontroleerbaar op die manier.
Er wordt in het buitenland steeds meer mee gefokt en we krijgen niet allen nesten uit hetbuitenland door, dus het kunnen er ook al meer zijn!
daar zijn nu de tellingen voor buiten spanje is er nog maar 1 fokker en dat ben ik samen met mijn ouders alle sabueso's of het nu in spanje gefokt is of in nederland worden doorgegeven aan de spaanse rasvereniging , zodat ieder jaar het bestand kan worden bijgehouden.
alle honden die zijn geexporteerd staan geregistreerd alle combinaties worden wel overwogen gemaakt en met elkaar besproken en desnoods pups uitwisselen.
menig rasvereniging kan een voorbeeld nemen aan dit beleid.
als je niets weet van de sabueso lul dan niet in de ruimte :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
Wil de hond schreef:
Idorh schreef:

Ja Willy het echt gewoon van de gekke.
Zo schrijft Ruud het ERG in Utrecht is een kostbare zaak om het te laten doen.
Hij woont nu in de buurt v/d verantwoordelijke en zal wel op zijn vingers getikt zijn , omdat er een topic verder staat de reden om geen ERG in Utrecht te doen is de narcose . :19:
Ik denk dat plm 3 jaar aan een stuk met 6 honden naar Duitsland rijden gevaarlijker is dan een Narcose in Utrecht waar de honden door 2 narcotiseurs van begin tot eind gevolgt worden dmv hart bewaking en van te voren een grondig onderzoek doen voor dat ze maar onder narcose gaan .
Ja en dan de arts doet in Duitsland geen onderzoek naar de PRA, Jezus toch wat doen ze dan in Godsnaam in Duitsland ??????
Die arts Dr B.... is op geleid door dr S.... uit Utrecht , als ze er alleen maar naar toe gaan om te laten spiegelen of het klinisch progressief is dan kan je ook naar een gewone huis en tuin dieren dieren arts in je omgeving gaan.
En ze schrijven werkelijk boekjes vol plus op hun site , over de ERG in Duitsland , die geen enkele waarde hebben om progressie te ontdekken.
Waarom doen ze in Utrecht of de beste retina artsen ter wereld dr Aguirre en dr Narfstrom een narcose, de reden is dat er naalden in de huid gaan en niet in de ogen om de elektrische impulsen via onderhuidse zenuw banen van het licht flitsen op de foto cellen v/d retina te registreren , ze doen dat bij een gezonde hond van het zelfde ras en met de aangetaste hond , op die manier hebben ze een vergelijking.
En het is niet aan te tonen of de hond nog kan zien zoals de RV dat op hun site sugereren , nee !!! maar om aan te tonen dat er zicht vermindering is .

Door dat ze in Duitsland geen narcose doen en een gestreste wolfhond met klemmen op de ogen en lenzen en naalden in de huid met een hoop mensen in een kleine ruimte dan is de hond een en al spier trekkingen en elektrische registraties die het ERG beeld verstoren.Je zou zonder flits al iets van pieken hebben.
Ruud mag gewoon zoals de zoveelste fungeren als een brave boodschappenjongen en niet in de gaten hebbende dat hij alle geloofwaardigheid aan het verliezen is.
Gr Bertus
Ik vind het wel jammer dat er niet meer gereageert wordt door SWH's liefhebbers.

De RV vermeld over hun 6 honden dat er geen progressie is en dat de artsen niet weten wat dat is , ik denk dat dr Aguirre uit Amerika iedereen uit de droom kan halen want hij gaat niet alleen uit wat je met blote oog ziet (klinisch), er zijn miljoenen zenuwbanen die de beelden over brengen naar de hersens en die geven het beeld , die zenuw banen zijn niet zichtbaar maar kunnen wel funktie verlies hebben om dat de gehele retina v/d SWH erfelijk ziek is.

De juiste ERG protocol geeft aan of er progressie is dmv 2 x een juiste ERG protocol met plm 6 tot 12 maanden verschil, is er op de ene ERG scan te zien dat er meer funktie (zicht)verlies is dan die van jaar terug dan is het 100% progressief al zou je het klinisch niet zien .

Maar nog even terug komende op Ruud ik ben echt perplex dat er jaren lang met gestreste SWH's helemaal naar Duitsland wordt gereden om niet te achterhalen of het PRA is , dus alleen maar om te spiegelen .
We zijn het er verder over eens dat de ERG in Duitsland niks uitstaande heeft met retina onderzoek .
Gr Bertus
Maru
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maru »

In de eerste plaats wil ik even wat rechtzetten. Ik ben door niemand op mijn vingers getikt, zoals Bertus beweert. Verder is het ook onzin, dat hij geroyeerd is vanwege het naar buiten brengen van de oogaandoening van zijn honden. Hij weet verduveld goed waarom hij geroyeerd is, alleen probeert hij het steeds over deze boeg te gooien.
Ik wil ten aanzien van de discussie over PRA, in welke vorm dan ook, even verwijzen naar een topic en de reacties daarop op het saarlooswolfhondenforum bij clubs. Ik verwijs daarbij naar de reacties van september dit jaar (Idorh versus LaMegere), waarin Bertus verweten wordt mensen te pushen hun honden net zolang te laten controleren door steeds weer andere artsen (zelfs door die Scandinavische arts) totdat hij gelijk krijgt.. (wanneer de betrokken personen geen bezwaar hebben, kan dit die discussie hier zelfs nog weergeven. De hond van één van die personen kreeg PRA vrij, Voorlopig niet Vrij, Vrij, enz. Jojo effect. Volgens een ECVO-arts was niet te bepalen of hier sprake was van klassiek PRA of iets anders.
Tenslotte nog dit:
Alle honden waarmee de rasvereniging van plan is te fokken, dienen op PRA en andere afwijkingen gecontroleerd te worden. Bij twijfel: geen fokadvies.
Verder wordt nergens door de rasvereniging beweert dat het onderzoek in Duitsland bedoeld is om PRA op te sporen. De honden zijn bij die arts in Duitsland terecht gekomen vanuit het wetenschappelijk onderzoeksprogramma naar het gen voor PRA. In tegenstelling of in aanvulling op wat Bertus schrijft, is door de leden van de rasvereniging meer bloed ingeleverd (complete lijnen vanaf grootouders, enz.) dan door eigenaren van buiten de rasvereniging. Gelukkig kunnen we wat dit betreft op de onderzoekers vertrouwen, die hebben er geen belang bij hierover leugens te verkondigen.
Het wordt echter tijd, dat men eens ophoudt met zeuren tegen de rasvereniging. Beter kan men zich druk gaan maken over allerlei andere vreemde aandoeningen die de laatste tijd opduiken bij de Saarlooswolfhonden van buiten de rasvereniging (Exocrien Pancreas Insufficiëntie ofwel EPI, Dwerggroei) en andere excessen zoals zeer zware inteelt of reuen die 11 maal dekken, teven die binnen één jaar nesten krijgen, enz. Dat dit soort dekkingen eind jaren 70 binnen de rasvereniging voorkwamen, was inderdaad (zoals Strijk opmerkt) noodzakelijk om het ras van de ondergang te redden. Mogelijk dat de erven Saarloos hierover uitsluitsel kunnen geven (waarom niet voor alle honden een stamboom aangevraagd? Waarom na het overlijden van Dhr. Saarloos zoveel honden afgemaakt?) Wellicht dat er dan meer variatie in fokmateriaal had rondgelopen.
Ruud
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Maru schreef:Verder wordt nergens door de rasvereniging beweert dat het onderzoek in Duitsland bedoeld is om PRA op te sporen. De honden zijn bij die arts in Duitsland terecht gekomen vanuit het wetenschappelijk onderzoeksprogramma naar het gen voor PRA.
Ik mag toch aannemen dat bij zo´n onderzoek bij voorkeur honden gebruikt worden met PRA? :roll:

Ennuh, is het gen voor PRA opsporen niet vrijwel hetzelfde als PRA opsporen? :denken:
Maru
Vaste gebruiker

Dit is mijn laatste reactie hier.
Het gen voor PRA opsporen geeft duidelijkheid of er sprake is van PRA. Blijft alleen nog over, als er sprake is van PRA, welke vorm het betreft. Voor hetzelfde geld is het geen PRA maar een andere retina-afwijking en komen we voor andere problemen te staan. Tot die tijd blijven we gewoon alle honden spiegelen die voor de fok gebruik gaan worden en in voorkomen geval ook de nestbroers en zussen.
Voor de goede orde: mijn reu, die van één dierenarts de uitslag Voorlopig niet Vrij kreeg en van een andere arts, en ik citeer: "NIET VRIJ, MAAR OMDAT U OVER EEN HALF JAAR TERUGKOMT VOORLOPIG NIET VRIJ EN ALS HET GEEN SWH ZOU ZIJN, ZOU HIJ VRIJ KRIJGEN" ziet nog steeds als de beste en heeft volgens die bewuste arts uit Duitsland een minimieme hyperreflectie. Eén van de geconsulteerde artsen had er daarom totaal geen bezwaar tegen, dat hij voor de fok gebruik zou worden.
Zoals ik al eerder aangaf: neem eens contact op met de rasvereniging om de andere kant van het verhaal te horen. Tot op heden heb ik niet vernomen dat gedaan is. Men loopt liever als een 'geleide blinde hond' achter Bertus aan.
Ruud
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Als je toch niet meer reageert Ruud, waarom zou ik je dan nog antwoorden?

Ik kan het niet laten om nog één van je vreemde opmerkingen aan te halen. Je zegt dat álle honden die voor de fok ingezet worden gespiegeld worden. En daarbij meldt je dit:
Maru schreef:mijn reu, die van één dierenarts de uitslag Voorlopig niet Vrij kreeg en van een andere arts, en ik citeer: "NIET VRIJ, MAAR OMDAT U OVER EEN HALF JAAR TERUGKOMT VOORLOPIG NIET VRIJ EN ALS HET GEEN SWH ZOU ZIJN, ZOU HIJ VRIJ KRIJGEN" ziet nog steeds als de beste en heeft volgens die bewuste arts uit Duitsland een minimieme hyperreflectie. Eén van de geconsulteerde artsen had er daarom totaal geen bezwaar tegen, dat hij voor de fok gebruik zou worden.
Ik zou zeggen: "Blijf maar lekker als een blind paard met de blinde-hondenfokkersklub meekletsen".

Ik vind het dieptriest dat jullie niet verder kunnen kijken dan jullie neus lang is, ga eens een goed gesprek aan met mensen als Dr. Aguirre, Dr. Narfström of Dr. Bedford. Zij zullen jullie dolgraag bijstaan in jullie strijd tegen de oogafwijkingen binnen jullie prachtige ras. Je zult van hen een hoop wijzer worden als dat jullie nu worden van die Dr. B.

Zoals ik al eerder opmerkte, het is hoogstwaarschijnlijk zo dat de PRA-variant waar de SWH mee opgescheept zit zich pas op latere leeftijd echt openbaart. In dit geval moet je je dus ernstig afvragen hoeveel nut enkele malen spiegelen van enkele honden op jongere leeftijd heeft als deze honden daarna ingezet worden voor de fok, zonder voldoende duidelijkheid over hun erfelijke belasting inzake PRA.

Ik zuig dit niet uit mijn duim hoor, o.a. Dr. Aguirre zelf heeft mij uitgebreid en glashelder uitgelegd dat hij meerdere rassen heeft onderzocht waarbij een soortgelijk probleem speelde.

Minieme hyperreflektie is het beginstadium van PRA. Kom je bij zulke honden met spiegelen niet voldoende verder dan zul je onvermijdelijk bij ERG terechtkomen, aangezien DNA-onderzoek te lang duurt om echt werkbare feiten boven tafel te krijgen. Natuurlijk, DNA-onderzoek is heel belangrijk, voor de toekomst, maar je hebt er niets aan bij de huidige fokkerij. En zoals je al weet, Dr. B. is niet in staat om een ERG te doen welke enig nut heeft bij PRA-onderzoek.

Nou Ruud, mijnerzijds de beste wensen voor de SWH.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Als je toch niet meer reageert Ruud, waarom zou ik je dan nog antwoorden?

Ik kan het niet laten om nog één van je vreemde opmerkingen aan te halen. Je zegt dat álle honden die voor de fok ingezet worden gespiegeld worden. En daarbij meldt je dit:
Maru schreef:mijn reu, die van één dierenarts de uitslag Voorlopig niet Vrij kreeg en van een andere arts, en ik citeer: "NIET VRIJ, MAAR OMDAT U OVER EEN HALF JAAR TERUGKOMT VOORLOPIG NIET VRIJ EN ALS HET GEEN SWH ZOU ZIJN, ZOU HIJ VRIJ KRIJGEN" ziet nog steeds als de beste en heeft volgens die bewuste arts uit Duitsland een minimieme hyperreflectie. Eén van de geconsulteerde artsen had er daarom totaal geen bezwaar tegen, dat hij voor de fok gebruik zou worden.
Ik zou zeggen: "Blijf maar lekker als een blind paard met de blinde-hondenfokkersklub meekletsen".

Ik vind het dieptriest dat jullie niet verder kunnen kijken dan jullie neus lang is, ga eens een goed gesprek aan met mensen als Dr. Aguirre, Dr. Narfström of Dr. Bedford. Zij zullen jullie dolgraag bijstaan in jullie strijd tegen de oogafwijkingen binnen jullie prachtige ras. Je zult van hen een hoop wijzer worden als dat jullie nu worden van die Dr. B.

Zoals ik al eerder opmerkte, het is hoogstwaarschijnlijk zo dat de PRA-variant waar de SWH mee opgescheept zit zich pas op latere leeftijd echt openbaart. In dit geval moet je je dus ernstig afvragen hoeveel nut enkele malen spiegelen van enkele honden op jongere leeftijd heeft als deze honden daarna ingezet worden voor de fok, zonder voldoende duidelijkheid over hun erfelijke belasting inzake PRA.

Ik zuig dit niet uit mijn duim hoor, o.a. Dr. Aguirre zelf heeft mij uitgebreid en glashelder uitgelegd dat hij meerdere rassen heeft onderzocht waarbij een soortgelijk probleem speelde.

Minieme hyperreflektie is het beginstadium van PRA. Kom je bij zulke honden met spiegelen niet voldoende verder dan zul je onvermijdelijk bij ERG terechtkomen, aangezien DNA-onderzoek te lang duurt om echt werkbare feiten boven tafel te krijgen. Natuurlijk, DNA-onderzoek is heel belangrijk, voor de toekomst, maar je hebt er niets aan bij de huidige fokkerij. En zoals je al weet, Dr. B. is niet in staat om een ERG te doen welke enig nut heeft bij PRA-onderzoek.

Nou Ruud, mijnerzijds de beste wensen voor de SWH.
Hier heb ik weinig aan toe te voegen Willy, de hyperreflectie is in iedergeval onomstotelijk netvlies atrofie en is de hond gedeeltelijk blind.

Weer knap Ruud dat jij weet dat je hond alles ziet .

Alleen ik zou dan graag weten wat de reden is dat ik geroyeerd ben , met de ALV kreeg ik daar ook geen antwoord op , ook niet over de brief van de Fam M.B en J de B , waar een lijst van namen op staat met beschuldigingen om mij te royeren, de lijst wilde de Voorzitter niet aan mijn advocaat geven , dus ik kon mij niet verdedigen.
Het leuke is dat de mensen die de brief op gesteld hebben naar info van de verantwoordelijke , nu vierkant achter ons staan en alles hebben kunnen na trekken wat ik nu al 7 jaar naar buiten brengt , ze zijn zelfs mee geweest om mijn blinde Bruno en Tican in 2003 der ogen te zien met spiegelen dmv een lens op de kap v/d oogarts, plus dat wij gelijk 2 SWH een echte ERG onderzoek lieten onder gaan voor PRA onderzoek.
Daar bij de zelfde auteurs van de brief om mij te laten royeren hebben hun eigen hond met 2 andere juli 2005 een Narfstrom ERG laten onder gaan.
En terug komend op de onder tekenaars , er staan er op die net lid waren en die mij nog nooit gezien of gesproken te hebben, zelfs de Hr M en zijn vrouw hij is nu bestuurslid heb ik nooit gezien of gesproken.
Maar goed dat is weer ja tegen nee.

Ik zal het afsluiten hoe het er nu echt voor staat.
Als men nu zegt dat ik liegt dan plaats ik alle artikels v/d RV op mijn PRA site.
De RV brengt nu jaren lang artikels met inhoud over ERG, zoals ...het geeft een goede indicatie, de ERG geeft een goede zenuw stel enz enz, zelfs tot heden op hun web site 3 ERG scans volgens schrijven v/e SWH (kan wel van een olifant zijn )geen naam geen geslacht geen datums van scannen geen vergelijking v/e gezonde hond geen vermelding is het een Narfstrom protocol om vroegtijdig PRA te ontdekken.

Nee en nog eens Nee , de betreffende arts heeft mij geschreven dat de ERG onderzoekingen bij de RV geen PRA onderzoekingen waren maar dat hij dit vaak deed als een soort extra om globaal is te kijken of het toch iets aan geeft , maar hij doet absoluut geen onderzoek naar beginnende PRA .
Dus waar kom het op neer , men kan gerust alle verhalen v/d RV van tafel vegen.
Bij dr B.... wordt alleen maar gespiegeld met een handje vol honden om te zien of er klinisch progressie is, en daar rijden ze jaren lang met SWH's honderden km voor na Duitsland , wat een huis en tuin dieren arts ook doen kan , en de echte PRA honden daar wordt niets over vermeld.
En de ERG's v/d RV is puur nep gewoon mensen misleiden , je kan er niets mee doen of de hond moet zo goed als blind zijn dan kan je een te vlak curve krijgen .

Maar Ruud het zijn steeds verhalen, jullie komen nooit met bewijzen , jullie rennen van de ene arts naar de andere en kiezen dan antwoorden en uitslagen die in jullie straatje uit komen , ja zo lust ik er ook nog wel een paar.
En ik sluit af dat jij verantwoordelijk ben voor het inzetten van een nooit vrij gegeven hond EEM , waar het bestuur ook niet achter stond, die onzin van jou over het is zo weinig reflectie , als je het vertaald dan schrijf jij letterelijk , ohh de vrouw is maar een heel klein beetje zwanger het is bijna de moeite niet , maar je buurvrouw doet gewoon haar zin , en jij loopt net als iemand uit het leger braaf mee en voert braaf zonder denken en gevoelens opdrachten uit.
Jij heb mij nog steeds geen antwoord gegeven dat buiten het fokken van een lid v/d RV waar 90% van de honden haar kennel naam draagt, de RV het vertikt om hun leden op te roepen om het hele bestand te spiegelen.
Geef nou in Godsnaam toch is een keer duidelijk aan waarom de leden niet mogen weten of hun hond misschien vrij of niet vrij is , Ruudje het is ook een Vereniging het is niet alleen fokken , denk toch is aan het leed van slecht ziende honden waar verkeerd mee om gegaan wordt om dat zij het niet weten.
toon nu s een keer een beetje dieren liefde en menselijkheid .
Gr Bert

PS Ruud als je wilt , dan wil ik wel op dit forum de brief plaatsen met de beschuldigingen, hij heeft er hier 5 jaar geleden ook op gestaan, dan zal ik op mijn pra site de namen van de ondertekenaars er bij zetten.
Stenka
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Stenka »

Het is weer steeds hetzelfde liedje,als je vragen gaat stellen over dingen die nu gebeuren,dan wordt er teruggegrepen op dingen die dan jaren geleden gebeurd zouden zijn.Dan ga jij daar weer uitgebreid jezelf zitten verdedigen Bertus en dat is helemaal niet nodig.De meeste weten allemaal heel goed hoe de vork in de steel zit en hebben alles al gelezen.Denk dat mensen met andere rassen het vaak beter weten als de mensen van de RV met hun raszuivere Saarlozen,want die komen niet verder als de halve waarheden op de RV site.

Maar misschien is het idd een idee dat er wat mensen eens vragen gaan stellen bij de RV en dan kijken wat de antwoorden zijn.

Moet zeggen dat ik zelf eigenlijk niet meer zo op al die zogenaamde antwoorden zit te wachten.Heb geen zin meer om terug te kijken,wil alleen maar vooruit.
Iedere a.s. pupkoper die serieus bezig is met kopen van een hond,komt tegenwoordig een heleboel te weten als je internet maar genoeg afstruind.Ga dan verder nog eens langs bij verschillende fokkers en eigenaren van binnen en buiten de RV en trek je eigen plan,oftewel gebruik de grijze massa,dan kom je een eind.

Dit geldt voor alle rashonden,niet alleen voor de Saarloos.

Ik weet dat er Saarlozen met PRA rondlopen,zelf gezien.Buiten de honden van Bertus,waren er meer,want er zijn 4 paar ogen naar duitsland gestuurd,nou die hebben niks aan een gezond oog,dus moeten het ogen van PRA honden zijn geweest.
Weet ook dat de 1e keer bij de spiegeldag in belgie,georganiseerd door de Belgische RV ,van ruim 60 honden bloed is afgenomen,zowel PRA al niet PRA honden.Daarnaast ook nog van wat honden uit duitsland.De teller heeft in Universiteit Bochum jaren op iets van ruim 70 donoren gestaan met ik meen 5 of 6 PRA gevallen (weet jij dat nog precies Bertus?) sinds een paar jaar staat de teller ineens op 120 met 10 PRA honden en daar zitten de honden van duitsland die er pas zijn bij gekomen nog niet in verwerkt,dus moeten die wel van de RV afkomstig zijn.(elk jaar wordt er nog steeds van nieuwe honden bloed afgenomen op de spiegeldag,alleen zijn daar geen nieuwe PRA gevallen meer geconstateerd gelukkig,wel Cataract )

Maar al die getallen doen niet meer zo terzaken,er zit gewoon PRA.Net zoals idd dwerggroei,Epi (niet werkende pancreas,komt vaak voor bij duitse herders) epilepsie, traagwerkende schildklieren enz.
De Saarloos is met andere woorden gewoon een hond zoals alle andere honden en heeft last van erfelijke afwijkingen .Helemaal niks om je voor te schamen,komt in de beste families voor,alleen moet je er wel rekening mee houden.

Zelf probeer ik zo open mogelijk te zijn en blijven,hoewel dat heel moeilijk is.Zeker als je dekkingen niet lukken waarvoor je zoveel moeite hebt gedaan en je hele gezonde teven hebt.Heb voor mezelf ook standpunten moeten veranderen.Maar 1 ding verander ik hopelijk niet en dat is "Eerlijk duurt het langst"

Groeten Christa
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Een goed bericht voor vriend en vijand.

Ik ben er een tijdje af ivm mijn PC is in de maak .
Dus hou jullie netjes , nog aller beste wensen voor 2006.
Ik hoop binnenkort nog even op deze topic te reageren.
Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:Een goed bericht voor vriend en vijand.

Ik ben er een tijdje af ivm mijn PC is in de maak .
Dus hou jullie netjes , nog aller beste wensen voor 2006.
Ik hoop binnenkort nog even op deze topic te reageren.
Gr Bertus.
Goede dag beste forumleden.
Ik mag even de PC v/d buren gebruiken , ik hoop dan de mijne weer snel gemaakt is .
Nog alle beste wensen voor 2006.

Nu een vraag aan jullie , ik maak voor het eerst na weken mijn outlook open , en heel wat mensen mailde mijn met de vraag wil je is kijken op de website van de NVSWH .
Ik doet dat en ziet tot mijn grote verbazing een lijst voor 2006 ivm gezondheid van de Saarlooswolfhond .

Het komt er op neer dat alle gefokte SWH’s van de RV kern gezond zijn , en deze lijst is voor de SWH’s buiten de RV en dit alles komt voor buiten de RV maar niet bij hun zelf …….. exocrine pancreas insufficiëntie, hypofysaire dwerggroei, hart- en longafwijkingen, leverproblemen, problemen aan de alvleesklier, microphthalmie, L-pectinatum abn, P.R.A., R.D., cataract, distichiasis, L.C.N., lens luxatie en heup dysplasie.

Mensen dit is toch geweldig , mijn honden en al die honden op mijn PRA site hebben geen PRA of RA (retina degeneratie), en groep van honden met knik in de staart plus de honden met glaucoom (lensluxatie) of een een bal hebbende of aandoeningen knie en poot gewrichten dood geboren pups of mismaakte pups volwassen honden met korte dogkoppen enz enz enz , dat is er allemaal niet .
Dan is het psychisch dat Larskin de opa van mijn hond een oog is verwijderd ivm lensluxatie , en dat zijn zus en hun moeder net als Larskin aan allebei der ogen glaucoom (lensluxatie)hebben plus nog een achter klein kind .

Nu is mijn vraag mag een officiële NL RV van een NL ras wettelijk of van de Raad van Beheer, op hun website leugens vermelden.
Voor de goede orde ik heb een officiële glaucoom uitslag van een RV hond, en plm 14 PRA uitslagen .
Het komt er dus op neer ze geven openlijk aan dat hun populatie geen enkele erfelijke afwijking heeft.
Gr Bertus.
Maru
Vaste gebruiker

Toch weer gedwongen te reageren.
Wat betreft dat overzicht van erfelijke afwijkingen op de site van de Rasvereniging het volgende: Eerst goed lezen wat er boven staat!
Op het moment dat bewezen is, dat een aandoening erfelijk is, wordt dat in dat overzicht opgenomen. Het maakt daarbij niet uit of het honden van de RV of van daarbuiten betreft. Het feit, dat een hond van Christa epileptische aanvallen heeft, wil nog niet zeggen dat dit erfelijk is. Pas als aangetoond is dat ook de ouders van die hond daar last van hebben (gehad) kunnen we het als erfelijk beschouwen.
Vervolgens vindt Bertus het vreemd, dat ik als eigenaar van een hond weet of mijn hond iets kan zien of niet. Zelf beweert hij al tijden dat hij aan het gedrag van zijn honden heeft kunnen constateren dat ze oogproblemen hebben. Dan zou een ander dat niet kunnen? Vreemd tenzij Bertus de enige is, die kennis van zaken heeft. Dan verklaart dat heel veel.
Christa beweert verder dat de honden, waarvan de ogen na hun dood overhandigd zijn aan de betrokken wetenschappers, beslist PRA moeten hebben gehad omdat men anders aan die ogen niets heeft. Botweg gezegd de meest stompzinnige opmerking die ik in tijden gelezen heb. Wederom een bewijs van alleen maar dat willen lezen en schrijven, dat in het eigen straatje past. Ik heb al eerder aangegegeven, dat men uit die ogen het DNA/RNA heeft gewonnen (waardoor o.a. het markergen voor PRA bij de Schapendoes gevonden is). De betrokken honden hebben nooit PRA of enige andere oogaandoening gehad, wat blijkt uit de onderzoeksrapporten (ECVO-onderzoeken) gedurende vele jaren.
Dus hou nou toch eens op met dit soort vreemde opmerkingen die kant noch wal raken. Voor de overige lezers: Nog steeds geen contact opgenomen met de RV?
Ruud
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Voor de overige lezers: Nog steeds geen contact opgenomen met de RV?
Ruud
Nee Ruud,

Een fokker van blinde honden die doodleuk beweert dat hij nooit honden met PRA heeft gefokt heb ik eigenlijk maar één vraag te stellen: "Wanneer stop je nu eindelijk eens met fokken?"

Voor jou wel een vraagje: "Wanneer reageer je eens serieus op mijn bijdrages, die óók aan jou gericht zijn?"
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Maru schreef:Toch weer gedwongen te reageren.
Wat betreft dat overzicht van erfelijke afwijkingen op de site van de Rasvereniging het volgende: Eerst goed lezen wat er boven staat!
Op het moment dat bewezen is, dat een aandoening erfelijk is, wordt dat in dat overzicht opgenomen. Het maakt daarbij niet uit of het honden van de RV of van daarbuiten betreft. Het feit, dat een hond van Christa epileptische aanvallen heeft, wil nog niet zeggen dat dit erfelijk is. Pas als aangetoond is dat ook de ouders van die hond daar last van hebben (gehad) kunnen we het als erfelijk beschouwen.
Vervolgens vindt Bertus het vreemd, dat ik als eigenaar van een hond weet of mijn hond iets kan zien of niet. Zelf beweert hij al tijden dat hij aan het gedrag van zijn honden heeft kunnen constateren dat ze oogproblemen hebben. Dan zou een ander dat niet kunnen? Vreemd tenzij Bertus de enige is, die kennis van zaken heeft. Dan verklaart dat heel veel.
Christa beweert verder dat de honden, waarvan de ogen na hun dood overhandigd zijn aan de betrokken wetenschappers, beslist PRA moeten hebben gehad omdat men anders aan die ogen niets heeft. Botweg gezegd de meest stompzinnige opmerking die ik in tijden gelezen heb. Wederom een bewijs van alleen maar dat willen lezen en schrijven, dat in het eigen straatje past. Ik heb al eerder aangegegeven, dat men uit die ogen het DNA/RNA heeft gewonnen (waardoor o.a. het markergen voor PRA bij de Schapendoes gevonden is). De betrokken honden hebben nooit PRA of enige andere oogaandoening gehad, wat blijkt uit de onderzoeksrapporten (ECVO-onderzoeken) gedurende vele jaren.
Dus hou nou toch eens op met dit soort vreemde opmerkingen die kant noch wal raken. Voor de overige lezers: Nog steeds geen contact opgenomen met de RV?
Ruud
Inderdaad door mijn blindenhonden dus SWH's ontstaan door fokbeleid v/d RV die dus 100 % erfelijke PRA hebben , dat we daar dus over eens zijn dat er erfelijke PRA in de RV zit , net zo goed als de erfelijke knikstaart en erfelijke glaucoom (lensluxatie), heb ik met mijn vrouw kunnen onderscheiden wat slecht zien is bij een SWH.
Jullie zien bepaalde verkeerde gedragingen aan als lompigheid of schuwheid v/d hond.
Jullie brengen dus 100% leugens uit op jullie website waar van ik dacht dat jij die website voor een gedeelte beheerst ??? of niet ?????

Als het geen leugens zijn Ruud , dan moet jij maar eens vertellen wat mijn honden en daar oa een nest genoot van mankeren , ik heb bewezen met wetenschappers dat het zo is , bewijzen jullie dan maar eens dat het niet zo is.
En dan niet met dat grapje jaren lang naar een arts in Duitsland gaan om alleen te spiegelen.
Ruud zullen we eens een wedje doen dat ik gelijk hebt dat jouw hond 100% PRA heeft met al die andere die jaren lang verhoogde reflextie hebben v/d RV.
Jullie praten over klinisch progressie , maar beste knul , heb jij wel eens van progressie gehoord wat de mens niet klinisch ziet , misschien zenuwbanen :19:
Laat jij jouw E.E.M of een ander van die plm 10 niet vrij gegeven honden nu maar eens een ERG in Utrecht doen en dan een half jaar later weer , dan weet je dat ik gelijk hebt , het is dan is het progressie.
Maar goed jij ben een soldaat v/d RV en je voert zonder nadenken hun bevelen uit.
Vertel nu eens is duidelijk waarom de verzorgers en eigenaars van de SWH's v/d RV hun honden niet op geroepen worden voor spiegelen, en nu niet lullen over fokken , het is ook een RV die moet denken aan de leden, die nu verkeerd met hun evt slecht ziende honden om gaan.
En geef nu als je een beetje vent ben is antwoorde op de vragen van Wil hier onder.
En Bertus gefeliciteert met je erfelijke blinden honden v/d NVSWH.

Gr Bertus.
Quote:
Voor de overige lezers: Nog steeds geen contact opgenomen met de RV?
Ruud

Nee Ruud,

Een fokker van blinde honden die doodleuk beweert dat hij nooit honden met PRA heeft gefokt heb ik eigenlijk maar één vraag te stellen: "Wanneer stop je nu eindelijk eens met fokken?"

Voor jou wel een vraagje: "Wanneer reageer je eens serieus op mijn bijdrages, die óók aan jou gericht zijn?"

Maru schreef:Toch weer gedwongen te reageren.

Christa beweert verder dat de honden, waarvan de ogen na hun dood overhandigd zijn aan de betrokken wetenschappers, beslist PRA moeten hebben gehad omdat men anders aan die ogen niets heeft. Botweg gezegd de meest stompzinnige opmerking die ik in tijden gelezen heb.
Ruud
Zou toch maar eens de laatste Hondenwereld lezen Ruud of je had op de laatste Felcan dag erbij moeten zijn.De wetenschappers gaan er nu op dit moment nml. van uit dat hoe epilepsie zich ook uit en het is niet aantoonbaar een epilepsie de te maken heeft met een andere ziekte,je moet zien dat het erfelijk is.Dus of je nu een hond hebt met vele aanvallen of weinig en de complete Grand mal of een poot die raar doet (ja ook dat kan epilepsie zijn)niet mee fokken.En aangezien er bij de RV nogal wat honden rondlopen die epilepsie hebben(ook jou 1e hond Ruud,heb je me zelf verteld) is het dus wel degelijk een bewezen afwijking.Als je zegt dat het niet te beijzen is,dan kan je het ook niet bewijzen buiten de RV.Onzin dat het natuurlijk dan zo zou moeten zijn dat ook ouderdieren het moeten hebben,die kunnen net zo goed drager zijn.

Tegen ons is vanuit Bochum gezegd,dat alleen ogen van PRA honden waardelvol zijn.Schijnt dat ze altijd iets anders tegen RV zeggen als tegen ons,maar goed dat kan hoor.
Ben blij dat jij zulke zinnige dingen zegt.
Maarre hoe zit het verder met Pl,OCD,Lensluxatie ???? Allemaal niet bewezen zeg je? Kijk dit zijn dingen die we wel kunnen bewijzen,want daar zijn papieren van.

Gr. Christa
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Stenka schreef:Tegen ons is vanuit Bochum gezegd,dat alleen ogen van PRA honden waardelvol zijn.
Dat kan toch ook niet anders, denk ik als genetische leek.

Hoe kun je in godsnaam bij een ander ras het markergen voor PRA/RNA vinden in de ogen van honden van een ander ras welke nog nooit PRA of een andere oogaandoening hebben gehad?

Hebben ze jullie dit ook uitgelegd Ruud?
Maru
Vaste gebruiker

In de eerste plaats ben ik geen "soldaat van de rv". Ik reageer op eigen houtje. Daarnaast kan ik rustig verklaren, dat mijn reu (E.E.M.) nog steeds perfect ziet, ondanks dat beweert wordt dat hij 100% PRA heeft. Vreemd, omdat zijn ouders door de ECVO-artsen meerdere keren vrij gegeven zijn. Tenslotte, mijn eerste SWH heeft nooit een epileptische aanval gehad. Hoe dat verhaal in de wereld is gekomen, is mij onbekend, maar ik heb dat nooit beweerd. Natuurlijk wordt dit weer niet geloofd, maar daar ben ik ondertussen aan gewend geraakt.
Speciaal voor "Wil de hond". Wie je ook bent, wees eens flink en neem eens contact op met de RV in plaats van op dit forum allerlei onzinnige kreten te slaken.
Ik hoop dat ik voorlopig niet meer hoef te reageren. Dit soort ongein kost mij alleen maar tijd, die ik beter kan benutten.
Ruud
Stenka
geregistreerd lid

Maru schreef: Tenslotte, mijn eerste SWH heeft nooit een epileptische aanval gehad. Hoe dat verhaal in de wereld is gekomen, is mij onbekend, maar ik heb dat nooit beweerd.
Ruud
Ach Ruud,weet je, ik wens jullie veel plezier daar in jullie eigen droomwereld in het Noorden van het land,dat jullie er maar heel gelukkig mogen worden en veel gezonde pupjes mogen krijgen.

Gr. Christa
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Speciaal voor "Wil de hond". Wie je ook bent, wees eens flink en neem eens contact op met de RV in plaats van op dit forum allerlei onzinnige kreten te slaken.
Ik hoop dat ik voorlopig niet meer hoef te reageren. Dit soort ongein kost mij alleen maar tijd, die ik beter kan benutten.
Wees jij eens flink en ga eens inhoudelijk in op mijn reakties hier ipv te blijven te steken in dit soort opmerkinkjes. Want als je het hierbij wilt laten kun je inderdaad je tijd beter aan iets anders besteden.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”