Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik snap het echt (nog) niet hoor!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

empyree schreef:
Marja schreef:
empyree schreef:Vraag maar gewoon aan mij, hier of privé, en voor zover ik kan zal ik je graag helpen !

groetjes,
Sandra
Nou graag hoor:))
Stapper.
Zijn vader HD-b1
zijn moeder HD-b2

Ouders van vader HD-A2
Ouders van moederHD-A enHD-A2

Bij Zara staat alles in het zweeds :denken:
Aleen bij een oma staat de letter A

Kan jij er wijs uit :19:
Hoi Marja,

Ja hoor daar kan ik wel wijs uit ;-)
HD-B1 en HD-B2 is dus een uitslag HD-B (wat betekend dat de honden in principe goede heupen hebben, een HD-A 1 is het beste en dan mag je echt spreken van een HDvrije hond) die 1 en 2 erachter hebben nog weer iets te maken met de gradatie wat afhankelijk is van diverse factoren waarop beoordeeld wordt. Een heup wort namelijk op diverse punten beoordeeld zoals de aansluiting van de heup en de kom en de diepte en eventuele botafwijkingen. Zo wordt de nrobergwaarde bepaald. Dit doet men door het middelpunt van de heupkop te nemen en dan van daaruit een lijn loodrecht omhoog te trekken en eentje die over de buitenste punt van de heupkom gaat. Dan wordt tussen die twee lijnen berekend hoeveel graden dat is en dat wordt dan van beide heupen bij elkaar opgeteld en dat tesamen zijn de norbergwaarden. Dit geeft aan hoe diep de heup in de kom zit. Een normale/goede heup heeft een norbergwaarde van 30 maar komt vaak nog hoger uit en de meesten onder ons hebben het liefst een norbergwaarde van 40 !
Op al die punten bekeken is een HD-B1 dus net een pietsje beter dan een B2 en hetzelfde geldt dus ook voor een A1 die net wat beter is dan een A2 en sommige nieuwere uitslagen geven alleen nog maar de letter zonder een 1 of 2 erachter.

HD-uitslagen in de meeste landen gaan van A (vrij) tot HD E(positief) echter in Zweden gebruiken ze andere uitslagen en daar is als ik het goed heb HD-H een vrije hond.

Hopelijk be je nu iets wijzer voor wat betreft de uitslagen van HD ;-)

groetjes,
Sandra
:ok:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

En dan even over de fokster van Puck.
Vandaag kwam ze de stamboom, nog wat nestfoto's , de gegevens van de dna-opslag , en nog wat informatie over de papa van Puck brengen.
En natuurlijk haar Pup bekijken. :wink: Ze reed vandaag het hele land rond om de stambomen te gaan bezorgen.
Zij heeft destijds aan alle pupkopers een groot foto boek meegegeven, met informatie over de desbetreffende pup, foto's, stamboomkopieen, onderzoeksuitslagen en voedings en groeitabellen.
Alles wat met Puck te maken heeft, kan ik daarin opzoeken.
Wat ik er zo bijzonder aan vond is dat het een toegevoegde waarde heeft voor mij, ik heb niks met die boom.
Maar uit alles spreekt dat ze zo zorgvuldig mogelijk, en met heel veel liefde te werk is gegaan.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Daan schreef:En dan even over de fokster van Puck.
Vandaag kwam ze de stamboom, nog wat nestfoto's , de gegevens van de dna-opslag , en nog wat informatie over de papa van Puck brengen.
En natuurlijk haar Pup bekijken. :wink: Ze reed vandaag het hele land rond om de stambomen te gaan bezorgen.
Zij heeft destijds aan alle pupkopers een groot foto boek meegegeven, met informatie over de desbetreffende pup, foto's, stamboomkopieen, onderzoeksuitslagen en voedings en groeitabellen.
Alles wat met Puck te maken heeft, kan ik daarin opzoeken.
Wat ik er zo bijzonder aan vond is dat het een toegevoegde waarde heeft voor mij, ik heb niks met die boom.
Maar uit alles spreekt dat ze zo zorgvuldig mogelijk, en met heel veel liefde te werk is gegaan.
Dat klinkt echt helemaal geweldig hoor :ok:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
empyree schreef:Om mij heen kijkend denk ik dat je een van de weinigen bent maar ik denk ook dat dat met het ras te maken heeft en hoe lang je het ras al hebt alvorens je bent overgegaan tot fokken.

Helaas ken ik genoeg voorbeelden van mensen die een eerste pup van ras X kopen en dan ook meteen zeggen dat ze 'misschien' willen gaan fokken terwijl ze zelfs nog niet eens goed weten waar ze dan op moeten letten met het selecteren van een pup.
Maar als zij wel gaan fokken weten ze vaak nog niet genoeg om echt selectief naar hun ras te kijken en te zeggen dat hun teef niet goed genoeg is.........
groetjes,
Sandra

Helemaal mee eens.
Vooral bij de Schapendoezen hebben we daar momenteel last van.
Sinds het begin van deze eeuw zijn er ruim honderd fokkers bijgekomen die hun eerste Schapedoesje pas deze eeuw aangeschaft hebben.

Waar ik er 1 van ben. Je praat hier over we maar zoals je zelf overal rond zegt ben je geen fokker, je zet alleen af en toe je honden op elkaar om een eigen nieuwe pup te verkrijgen. Iedereen die hier even jouw berichten leest weet genoeg denk ik. Ik kan me dus niet voorstellen dat jij last hebt van nieuwe fokkers. Ik zie heel goed de minpunten van mijn eigen honden en dat is ook de reden dat mijn eerste teefje gecastreerd is toen zij 2 was.

De ergsten hebben zelfs al een website waarop ze hun fokplannen aankondigen nog voordat ze het teefje goed en wel hebben, denken de wijsheid omtrent schapedoezenkarakters al in pacht te hebben zodra ze zich wat boekenwijsheid erover eigen hebben gemaakt en overschreeuwen de echte schapendoesexperts zonder van ophouden te weten.

Ik heb het idee dat ik hier weer genoemd wordt :mrgreen: Ik luister zeer zeker naar 'schapendoesexperts'. Heb veel contact met fokkers en ga naar iedere vergadering en fokkersbijeenkomst. Verder hebben we overleg met fokkers die al tientallen jaren fokken en laten we ons goed voorlichten door het fac. Jij schrijft overal dat je een expert bent van schapendoes karakters maar gelukkig ken ik mensen met schapendoezen die het iets anders zien.

Gelukkig zijn we ze weer kwijt zodra ze het ras defenitief de vernieling in hebben geholpen, want dan hebben ze inmiddels genoeg ervaring opgedaan om zich aan de echt populaire rassen te vergrijpen.[/color]

Je schrijft in een andere topic dat je schapendoezen eigenlijk vreselijke honden vind, misschien is het beter voor je eigen rust om gewoon weer terug te gaan naar je vorige ras ofzo :denken:
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
kitty schreef:Waar ik er 1 van ben. Ik heb het idee dat ik hier weer genoemd wordt

Tsja, wie de schoen past, trekke hem vooral aan.

Prima hoor.

Zelfkennis siert de mens!

Mijn complimenten voor je vermogen tot zelfkritiek.

Ik hoop dat je lering trekt uit het standje dat je van mij kreeg en snel stopt met je fokplannen.

Er zit echt niemand verlegen om een inbreng van jou, leer eerst maar eens in de praktijk wat een Schapendoes nu werkelijk wezen moet!
Afgelopen zaterdag zijn er 8 puppies geboren, 4 teefjes en 4 reutjes :wink:
moderatorteam
Zeer actief

Ongelezen bericht door moderatorteam »

Gaarne ruzie's en/of onenigheid PRIVE af te handelen en niet in dit topic!!
Met vriendelijke groet
Moderators hondenforum.nl

Niemand is incognito
moderatorteam
Zeer actief

Ongelezen bericht door moderatorteam »

Een aantal reacties die betrekking hadden op een prive ruzie zijn verwijderd.
Nogmaals het dringende verzoek om dit niet op het forum 'uit te vechten'!
Met vriendelijke groet
Moderators hondenforum.nl

Niemand is incognito
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”