MARC_S schreef:
De U-tjes moet je hond echt wel kunnen halen als het een dog betreft en anders is er toch wel iets mis met de hond. Gebit, gangen, pigment etc.
En karakter? Wat is karakter? Welk deel is erfelijk en welk deel is gemaakt door de opvoeding? Een gedragstest en werkproeven zeggen mij een stuk meer over het karakter van een hond dan een eigenaar die zegt dat zijn of haar hond de liefste is en dus een enorme fokwaarde heeft.
Alles wordt veel te abstract als je zo moet gaan beginnen. Ik vind, ik wil en ik weet.........
Laten we het dan centraal houden en dus ook op werkhonden fokken bv die dan wel weer de papiertjes moeten hebben. De staffies die ik mooi vind kan ik ook gekeurd en wel zien op Belgische shows waar vaak wel een werkklasse bestaat. Bulldoggen die meedoen aan uithoudingsproeven kunnen zich ook zo bewijzen.
De eigenaar en zijn/haar mening betekend letterlijk (soms helaas) helemaal niets. Ik vetrouw de meeste eigenaren daar ook helemaal niet in moet ik erbij zeggen

Nou Marc, je spreekt nu over uiterlijk: gangen, pigment, gebit. Prima, de hond krijgt en verdient een U. Prachthond, gelijk inzetten voor de fokkerij.
Maar je vergeet 1 belangrijk ding: het wegwerken van foutjes en ernstige gebreken.
Voorbeelden genoeg, zoals ED, dat wordt tegenwoordig via een kijkoperatie aan de binnenkant van de poot geopereerd. Daar zie je dus helemaal niks van op een show. U hond want loopt perfect, gebit in orde, rastypische verschijning etc.
Entropion: als het goed geopereerd wordt: zie je er niks van op show. U hond, rest is oke.
Open gehemelte: wordt tegenwoordig dichtgemaakt als pup zijnde. Zie je later niks meer van op show: U hond
Knik in de laatste staartwervels: wordt eraf gehaald als pup net geboren is. Niemand weet of ziet dat. Kan later U hond zijn.
Schildklierafwijking: hond slikt medicijnen: prachtbeest; verdient een U.
Hond wordt volgespoten met anabolen: prachtig drooggespierd: U hond. Nakomelingen lijken in de verste verte niet op de vader, maar daar ligt het niet aan want die is mooi met een goed spiercorset.
Keurmeester gaat de punten verdelen: heb ik meerdere malen meegemaakt, zegt tegen mij: jij krijgt vandaag met je teef de CAC en die en die met zijn reu, dan zie ik je op de volgende show met je reu en dan krijgt die het CAC oke?
Keurmeester gaat iemand helpen: kraakt een hond af met denkbeeldige afwijking en kan zodoende een mindere hond U plaatsen en BOB geven. De eigenaren van de afgekraakte hond mogen niet in beroep gaan want het oordeel van de keurmeester is bindend, daar teken je voor. Daar sta je dan met je perfecte hond die ineens is voorzien van een missende tand of zo. Later zegt de keurmeester: OH dan heb ik een foutje gemaakt, ja kan gebeuren he?
Ik zie pas wat er fout is aan een U hond als ik hem/haar inzet in de fokkerij en dan mag je gaan speuren waar de gebreken vandaan komen als je niet genoeg kennis in huis hebt van de bloedlijnen van jouw ras.
Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar het KAN zo gaan en dat zie je dus niet aan een hond.
Daarom moet je je niet blindstaren op U of ZG.
Fokken is veel meer dan uiterlijk vertoon, het is een combinatie van factoren.