Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen fokken met uitmuntende honden?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

MARC_S schreef:Zelf bepalen wat de fokwaarde van je hond is is natuurlijk een beetje vreemd. Zeker als je wil fokken want die gekleurde bril waarmee iemand naar zijn eigen hond kijkt wordt alleen maar meer gekleurd als er gekeken wordt met een wens in het achterhoofd.
mee eens, jemoet ten alle tjiden kritisch blijven kijken naar je hond, ik kan alleen over mijn rassen spreken omdat ik die van binnen en buiten ken, en ik moet zeggen op elke maar dan ook elke hond heb ik wat aan te merken, zeker op mijn eigen honden en honden die ik van anderen voor de fok wil gebruiken. Het is in grootste belang om het ras en je eigen lijnen dus van binnen en buiten te kennen zodat je weet wat je moet verbeteren in jouw lijnen en welke kwaliteiten je honden hebben die kwaliteiten die je wilt behouden in je lijnen.
naar shows gaan helpt daarbij om het oordeel van keurmeesters te krijgen en zo je visie op je honden te verbeteren. daarbij zie je daar ook andere honden van je ras en kan je vergelijken en honden in real life zien die misschien heel intressant kunnen zijn voor je eigen fok.
Maar dat gaat niet zomaar zoals ik in mijn vorige postjes beschreven heb komt er heel wat meer bij kijken dan alleen dat. Je moet het dus ook als geheel zien en je kan het niet puur zwart/wit zien een U en de beoordeling van jezelf en de keurmeester, het is één geheel en absoluut niet zo simpel als het klinkt omdat er onztettend veel factoren meespelen en de meesten heb ik inmiddels wel besproken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

MARC_S schreef:
Youp schreef:Eens! :ok:
Al die lettertjes en cijfertjes achter een hond zeggen me weinig. Ik ga voor karakter en gezondheid. Uiterlijk kan ik zelf ook beoordelen. Ik weet heel goed wat ik wel en niet mooi vind. :wink:
Dat is nu net wat ik bedoel. Zelf bepalen wat de fokwaarde van je hond is is natuurlijk een beetje vreemd. Zeker als je wil fokken want die gekleurde bril waarmee iemand naar zijn eigen hond kijkt wordt alleen maar meer gekleurd als er gekeken wordt met een wens in het achterhoofd.

De U-tjes moet je hond echt wel kunnen halen als het een dog betreft en anders is er toch wel iets mis met de hond. Gebit, gangen, pigment etc.

En karakter? Wat is karakter? Welk deel is erfelijk en welk deel is gemaakt door de opvoeding? Een gedragstest en werkproeven zeggen mij een stuk meer over het karakter van een hond dan een eigenaar die zegt dat zijn of haar hond de liefste is en dus een enorme fokwaarde heeft.

Alles wordt veel te abstract als je zo moet gaan beginnen. Ik vind, ik wil en ik weet.........

Laten we het dan centraal houden en dus ook op werkhonden fokken bv die dan wel weer de papiertjes moeten hebben. De staffies die ik mooi vind kan ik ook gekeurd en wel zien op Belgische shows waar vaak wel een werkklasse bestaat. Bulldoggen die meedoen aan uithoudingsproeven kunnen zich ook zo bewijzen.

De eigenaar en zijn/haar mening betekend letterlijk (soms helaas) helemaal niets. Ik vetrouw de meeste eigenaren daar ook helemaal niet in moet ik erbij zeggen :wink:
Marc, als je een stukje verder leest zeg ik eigenlijk precies hetzelfde. IK vind mijn hond prachtig! IK ben niet objectief. Daarom ga ik naar een show om de mening van een onafhankelijk persoon te horen. Maarja, wanneer is iemand onafhankelijk? Daar zet ik dus sterk mijn vraagtekens bij. Ik hoop op een eerlijke keurmeester. :19:
Ik heb trouwens geen fokplannen met Diesel.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Uiteraard vind ik mijn eigen honden ook heel mooi, maar ik ben me er donders goed van bewust waar hun minpunten liggen, als je de standaard er op los laat. Juist door die minpunten te (h)erkennen kun je als fokker gericht naar een reu op zoek gaan, waarbij je de minpunten van je teef hopelijk kunt verzachten of ombuigen.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

MARC_S schreef: De U-tjes moet je hond echt wel kunnen halen als het een dog betreft en anders is er toch wel iets mis met de hond. Gebit, gangen, pigment etc.

En karakter? Wat is karakter? Welk deel is erfelijk en welk deel is gemaakt door de opvoeding? Een gedragstest en werkproeven zeggen mij een stuk meer over het karakter van een hond dan een eigenaar die zegt dat zijn of haar hond de liefste is en dus een enorme fokwaarde heeft.

Alles wordt veel te abstract als je zo moet gaan beginnen. Ik vind, ik wil en ik weet.........

Laten we het dan centraal houden en dus ook op werkhonden fokken bv die dan wel weer de papiertjes moeten hebben. De staffies die ik mooi vind kan ik ook gekeurd en wel zien op Belgische shows waar vaak wel een werkklasse bestaat. Bulldoggen die meedoen aan uithoudingsproeven kunnen zich ook zo bewijzen.

De eigenaar en zijn/haar mening betekend letterlijk (soms helaas) helemaal niets. Ik vetrouw de meeste eigenaren daar ook helemaal niet in moet ik erbij zeggen :wink:
Nou Marc, je spreekt nu over uiterlijk: gangen, pigment, gebit. Prima, de hond krijgt en verdient een U. Prachthond, gelijk inzetten voor de fokkerij.

Maar je vergeet 1 belangrijk ding: het wegwerken van foutjes en ernstige gebreken.

Voorbeelden genoeg, zoals ED, dat wordt tegenwoordig via een kijkoperatie aan de binnenkant van de poot geopereerd. Daar zie je dus helemaal niks van op een show. U hond want loopt perfect, gebit in orde, rastypische verschijning etc.

Entropion: als het goed geopereerd wordt: zie je er niks van op show. U hond, rest is oke.

Open gehemelte: wordt tegenwoordig dichtgemaakt als pup zijnde. Zie je later niks meer van op show: U hond

Knik in de laatste staartwervels: wordt eraf gehaald als pup net geboren is. Niemand weet of ziet dat. Kan later U hond zijn.

Schildklierafwijking: hond slikt medicijnen: prachtbeest; verdient een U.

Hond wordt volgespoten met anabolen: prachtig drooggespierd: U hond. Nakomelingen lijken in de verste verte niet op de vader, maar daar ligt het niet aan want die is mooi met een goed spiercorset.

Keurmeester gaat de punten verdelen: heb ik meerdere malen meegemaakt, zegt tegen mij: jij krijgt vandaag met je teef de CAC en die en die met zijn reu, dan zie ik je op de volgende show met je reu en dan krijgt die het CAC oke?

Keurmeester gaat iemand helpen: kraakt een hond af met denkbeeldige afwijking en kan zodoende een mindere hond U plaatsen en BOB geven. De eigenaren van de afgekraakte hond mogen niet in beroep gaan want het oordeel van de keurmeester is bindend, daar teken je voor. Daar sta je dan met je perfecte hond die ineens is voorzien van een missende tand of zo. Later zegt de keurmeester: OH dan heb ik een foutje gemaakt, ja kan gebeuren he?

Ik zie pas wat er fout is aan een U hond als ik hem/haar inzet in de fokkerij en dan mag je gaan speuren waar de gebreken vandaan komen als je niet genoeg kennis in huis hebt van de bloedlijnen van jouw ras.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar het KAN zo gaan en dat zie je dus niet aan een hond.
Daarom moet je je niet blindstaren op U of ZG.

Fokken is veel meer dan uiterlijk vertoon, het is een combinatie van factoren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Oh maar begrijp me goed, ik ben de laatste die zich blind staart op een U. Kan de hond echter op geen enkele manier een U halen en betreft het geen type of werklijn dan is er meestal wel wat mis met de hond. Gangen vind ik persoonlijk erg belangrijk omdat goede gangen wijzen (in ieder geval aanwijzing geven :wink: ) op een hond die lekker in mekaar zit.

De weggemoffelde, weggeopereerde, gebreken in U honden wijzen op fraude. Fraude en oplichting is nooit te voorkomen en mensen die ED weg-opereren en de hond dan fokwaardig noemen fokken zowiezo met alles wat los en vast zit en zoals het ze uitkomt. Daar doet een show, nog een keuring nog een standaard nog wat aan. :boos:

In mijn ogen zijn de echte goede fokkers makkelijk te vinden want een goede fokker zit helemaal niet te wachten op een nest met ED pups omdat ze zo nodig die reu willen laten dekken. Staan daar serieuze pupkopers die praten over rontgenen showen en stambomen dan zal de betreffende fokker al snel zoiets hebben van hmmmmm, beter een goede reu gebruiken om de naam van de kennel op den duur ook goed te houden. Maar ik kan me voorstellen dat het gebeurd en dat is natuurlijk walgelijk. :devil:
Afbeelding
dragonsstarr
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door dragonsstarr »

De weggemoffelde, weggeopereerde, gebreken in U honden wijzen op fraude. Fraude en oplichting is nooit te voorkomen en mensen die ED weg-opereren en de hond dan fokwaardig noemen fokken zowiezo met alles wat los en vast zit en zoals het ze uitkomt. Daar doet een show, nog een keuring nog een standaard nog wat aan.

In mijn ogen zijn de echte goede fokkers makkelijk te vinden want een goede fokker zit helemaal niet te wachten op een nest met ED pups omdat ze zo nodig die reu willen laten dekken. Staan daar serieuze pupkopers die praten over rontgenen showen en stambomen dan zal de betreffende fokker al snel zoiets hebben van hmmmmm, beter een goede reu gebruiken om de naam van de kennel op den duur ook goed te houden. Maar ik kan me voorstellen dat het gebeurd en dat is natuurlijk walgelijk.
Dit zal idd wel gebeuren ja :devil:
Ik snap dat alleen niet, dan heb je alleen jezelf ermee, niet alleen je naam. Als fokker zijnde wil je graag je eigen honden gebruiken, en om dan met zieke honden te fokken kom je ook geen stap verder. Het leed alleen al wat de honden al niet hebben.....
Groetjes Priscilla

Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004

Legend Of The Starr DayDream

Afbeelding Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

dragonsstarr schreef:
De weggemoffelde, weggeopereerde, gebreken in U honden wijzen op fraude. Fraude en oplichting is nooit te voorkomen en mensen die ED weg-opereren en de hond dan fokwaardig noemen fokken zowiezo met alles wat los en vast zit en zoals het ze uitkomt. Daar doet een show, nog een keuring nog een standaard nog wat aan.

In mijn ogen zijn de echte goede fokkers makkelijk te vinden want een goede fokker zit helemaal niet te wachten op een nest met ED pups omdat ze zo nodig die reu willen laten dekken. Staan daar serieuze pupkopers die praten over rontgenen showen en stambomen dan zal de betreffende fokker al snel zoiets hebben van hmmmmm, beter een goede reu gebruiken om de naam van de kennel op den duur ook goed te houden. Maar ik kan me voorstellen dat het gebeurd en dat is natuurlijk walgelijk.
Ik snap dat alleen niet, dan heb je alleen jezelf ermee, niet alleen je naam. Als fokker zijnde wil je graag je eigen honden gebruiken, en om dan met zieke honden te fokken kom je ook geen stap verder. Het leed alleen al wat de honden al niet hebben.....
het is toch ook alleen maar een schoonheids wedstrijd, heeft niets met gezondheid te maken.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

dragonsstarr schreef:

Mee eens! Maar ik geef alleen aan dat het daadwerkelijk gebeurt! En dat het daarbij vaak om reuen gaat, die ter dekking staan. Als er dan later bij de fokker (teefeigenaar, niet de eigenaar van de reu...) problemen opduiken in het nest, ligt het natuurlijk aan de teef dat snap je zeker wel?

Van de andere kant wordt er natuurlijk ook graag gezegd: waarom gebruik jij je eigen reu? Mag het geen geld kosten ofzo?
:roll:

Maar ik heb mijn eigen reuen zorgvuldig gefokt en ja, zijn beiden U hond :wink: Ik weet wat die reu vererft en zijn ouders leven lang en er doen zich in zijn nakomelingen geen gebreken voor. Dus gebruik ik die als ik nog niet aan bloedverversing toe ben.

Mijn pups zitten verspreid over de wereld en niet omdat ze zo ongezond zijn, dus ik probeer mijn goede naam niet te grabbel te gooien nee. Maar ik staar me dan ook niet blind op een U-hond of kampioen. Het zegt mij niks over de fokwaarde van de betreffende hond.
laeken
Zeer actief

jip007 schreef:het is toch ook alleen maar een schoonheids wedstrijd, heeft niets met gezondheid te maken.
Het heeft te maken met wat iemand er van maakt. Onze pointer was kampioen en gezond. Als ik nu een hond koop waar ik evt heel misschien een keer een nest mee wil dan gaat het bij mij dus niet alleen om de schoonheid. Op de show wel maar thuis en bij het evt fokken van een nestje niet meer natuurlijk :wink:

Ik ben het wel met je eens dat bij veel fokkers show het enige en ultieme doel en haalbare is helaas. Show een kampioen en doel is bereikt :roll:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

bulletjebe schreef:Van de andere kant wordt er natuurlijk ook graag gezegd: waarom gebruik jij je eigen reu? Mag het geen geld kosten ofzo?
:roll:
dat soort volk moet je mooi laten lullen :wink: mensen lullen graag over elkaar en er gebeurt een hoop bagger in de hondenwereld, dat is gewoon zo alleen buitenstaanders zijn gauw geneigd niet verder te kijken dan hun neus lang is en alles over één kam te scheren.
Ik ken inderdaad mensen die zelf reuen hebben omdat het zo min mogelijk geld mag kosten maar dat blijkt niet alleen uit het feit dat ze zelf reuen hebben en die ze constant gebruiken, dat blijkt uit meer dingen die ze doen.
Dat een fokker een eigen reu heeft zegt immers toch niet meteen dat ie hem steeds en altijd voor zijn eigen teven gebruikt.maar goed veel mensen kijken nogmaals niet verder dan hun neus lang is helaas.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

Ik vind het tig keer belangrijker dat er naar de geschiedenis van de honden word gekeken dan een showuitslag... Daarma bedoel ik de gezondheid van de honden. Helaas word er bij de staffords teveel op mekaar gegooit zonder dat er verder word gekeken naar geschiedenis van de hond. Zonder lijnen te vergelijken zonder testen op erfelijke ziekte's. Dat is bij mij nummer 1 wat het belangrijkste is als ik ooit zou gaan fokken met honden. Dat een stafford het goed doet op een show is geweldig en natuurlijk leuk en een pluspunt. Maar een hond die kampioen met verkorte tenen lijkt me geen super fok hond :wink:
Afbeelding
dragonsstarr
Zeer actief
Contacteer:

het is toch ook alleen maar een schoonheids wedstrijd, heeft niets met gezondheid te maken
Sorry had niet heel de dicsussie gelezen, reageerde alleen even op dat stukje van marc_s over dat wegdoezelen van ernstige gebreken, en dan fokken met de hond alsof er niks aan de hand is. :wink:
Groetjes Priscilla

Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004

Afbeelding Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik ben van mening dat ZG honden heel waardevol voor de fok kunnen zijn.
Een hond kan helemaal geen plezier hebben in showen en als een zoutzak in de ring staan en daardoor niet verder komen als een ZG.
Maar is hij dan minder waardevol voor de fok, als hij wel rastypisch is en zijn gestel ok is?

Ik vind van niet, plus dat vaker de kampioen wordt gebruikt. Want dat staat zo leuk op de stamboom al die titels.....

Zo'n reu kan prima verefen met de juiste teef en waarschijnlijk hele mooie nakomelingen voor het ras geven.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Melanie 74 schreef:Ik ben van mening dat ZG honden heel waardevol voor de fok kunnen zijn.
Een hond kan helemaal geen plezier hebben in showen en als een zoutzak in de ring staan en daardoor niet verder komen als een ZG.
Maar is hij dan minder waardevol voor de fok, als hij wel rastypisch is en zijn gestel ok is?

Ik vind van niet, plus dat vaker de kampioen wordt gebruikt. Want dat staat zo leuk op de stamboom al die titels.....

Zo'n reu kan prima verefen met de juiste teef en waarschijnlijk hele mooie nakomelingen voor het ras geven.
In 1 van mijn eerdere berichten heb ik omschreven wat ik met een ZG hond bedoel. Dat is dus niet een hond die heel erg rastypisch is.
Dit schreef ik:
Als ik kijk naar mijn chika zie ik geen uitmuntende showhond. Ze heeft nog nooit een U gehaald en zal dat ook nooit halen. Te smalle snoet, te weinig gehoekt, mag meer voorborst hebben en slaat onder de draf uit met haar voorpoot. Ze heeft dan wel weer een mooie donkere kleur en een mooie hoge staartaanzet en goed geplaatste oren, maar die andere puntjes maakt dat ze NOOIT een U zal halen. En mijn Chika is natuurlijk niet de enigste. Zo zijn er veel meer honden. En zo zijn er ook honden die wel ingezet gaan worden voor de fokkerij terwijl er qua uiterlijk veel mooiere honden rondlopen. Ik vraag me dan dus af hoeveel waarde een ZGhond (om het maar ff zo te zeggen) voor het ras zal hebben.

Dus de vraag is meer, gezond, karakter goed maar minder rastypisch, en dan toch goed om mee te fokken?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

**Tamara** schreef:In 1 van mijn eerdere berichten heb ik omschreven wat ik met een ZG hond bedoel. Dat is dus niet een hond die heel erg rastypisch is.
Dit schreef ik:
Als ik kijk naar mijn chika zie ik geen uitmuntende showhond. Ze heeft nog nooit een U gehaald en zal dat ook nooit halen. Te smalle snoet, te weinig gehoekt, mag meer voorborst hebben en slaat onder de draf uit met haar voorpoot. Ze heeft dan wel weer een mooie donkere kleur en een mooie hoge staartaanzet en goed geplaatste oren, maar die andere puntjes maakt dat ze NOOIT een U zal halen. En mijn Chika is natuurlijk niet de enigste. Zo zijn er veel meer honden. En zo zijn er ook honden die wel ingezet gaan worden voor de fokkerij terwijl er qua uiterlijk veel mooiere honden rondlopen. Ik vraag me dan dus af hoeveel waarde een ZGhond (om het maar ff zo te zeggen) voor het ras zal hebben.

Dus de vraag is meer, gezond, karakter goed maar minder rastypisch, en dan toch goed om mee te fokken?
Minder rastypisch is op zich geen probleem, te smalle snoet, geen goede hoekingen, uitslaan tijdens draf en te weinig voorborst zijn geen kenmerken die een hond minder rastypisch maken maar kenmerken die een hond minder van kwaliteit maken. Daar bedoel ik totaal niks lulligs mee maar Cleo heeft geen slechte hoekingen, te weinig voorborst ed ondanks dat ze een bastaard is. Wuilus had een slechte onderkaak die duidelijk onderontwikkeld was maar haar hoekingen, borstdiepte en gangen waren perfect. Ze is dus lopend 14 jaar geworden en dat heeft daar alles mee te maken. Toch was ze in principe niet echt fokgeschikt aangezien ze een duidelijk slecht ontwikkelde onderkaak had.

Minder rastypisch wil meer zeggen dat bv een SBT niet extreem breed is en wel een lang stel benen heeft. Dat is nu niet meer gewenst aangezien bully type duidelijk voorkeur krijgt. De hond die dan geen U kan halen moet natuurlijk wel voldoende voorborst, perfecte hoekingen en perfecte gangen hebben om een hond van uitmuntende kwaliteit te zijn waar wel mee gefokt kan worden ondanks dat er geen U mee te halen is.

Daar zit dus een groot verschil tussen de hond die wel en de hond die geen U haalt en de hond die wel en de hond die niet fokgeschikt is als hij geen U kan halen op een show. :wink:
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
**Tamara** schreef:In 1 van mijn eerdere berichten heb ik omschreven wat ik met een ZG hond bedoel. Dat is dus niet een hond die heel erg rastypisch is.
Dit schreef ik:

Minder rastypisch is op zich geen probleem, te smalle snoet, geen goede hoekingen, uitslaan tijdens draf en te weinig voorborst zijn geen kenmerken die een hond minder rastypisch maken maar kenmerken die een hond minder van kwaliteit maken. Daar bedoel ik totaal niks lulligs mee maar Cleo heeft geen slechte hoekingen, te weinig voorborst ed ondanks dat ze een bastaard is. Wuilus had een slechte onderkaak die duidelijk onderontwikkeld was maar haar hoekingen, borstdiepte en gangen waren perfect. Ze is dus lopend 14 jaar geworden en dat heeft daar alles mee te maken. Toch was ze in principe niet echt fokgeschikt aangezien ze een duidelijk slecht ontwikkelde onderkaak had.

Minder rastypisch wil meer zeggen dat bv een SBT niet extreem breed is en wel een lang stel benen heeft. Dat is nu niet meer gewenst aangezien bully type duidelijk voorkeur krijgt. De hond die dan geen U kan halen moet natuurlijk wel voldoende voorborst, perfecte hoekingen en perfecte gangen hebben om een hond van uitmuntende kwaliteit te zijn waar wel mee gefokt kan worden ondanks dat er geen U mee te halen is.

Daar zit dus een groot verschil tussen de hond die wel en de hond die geen U haalt en de hond die wel en de hond die niet fokgeschikt is als hij geen U kan halen op een show. :wink:
mm oke op die manier. Ja daar heb je wel gelijk in.
Dit zijn de punten die staan in de rasstandaard: matig lange krachtige snuit, diepe borst en goed ontwikkelde voorborst, Veerkrachtig en sterke bewegingen, Matig gehoekt. de rest voldoet ze aan.
Alhoewel ik haar dus ook matig gehoekt vind, maar kennelijk dan te matig gehoekt? Ze heeft namelijk wel hoeking, het is allee niet zoveel maar compleet steil is ze ook weer niet.

Als ik trouwens naar de akitakeuringen kijk zijn het wel altijd van dit soort punten waardoor de hond een ZG krijgt. Bijvoorbeeld een te volle snuit, te ronde ogen, oren te hellend, lage staartaanzet, ook een minder gangwerk etc. Vandaar dat ik dat dan een hond noem die minder rastypisch is omdat hij minder aan de rasstandaard voldoet. Maar bij de punten die ik nu noem klopt dat dan wel alleen behalve het gangwerk, en dus de bouw als je het over hoekingen en voorborst hebt. Ja ik snap um, dringt door :mrgreen:
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Minder rastypische honden kunnen weer hele rastypische honden voortbrengen.

Laat ik het zo zeggen, pak weg 10 jaar terug werden de tatra's steeds smaller en hoger op de poten, waarom omdat de keurmeesters dat de kampioenen vonden. Tegenwoordig zien de meeste fokkers in dat het "oude type" de zware brede honden, eigenlijk beter aan de rasstandaard voldoen en wordt "krampachtig" gezocht naar de oude types!!

Laat nou die type hond de ZG hond zijn van 10 jaar terug.

En met fokken is het niet alleen een kwestie van één hond maar van de combinatue die je maakt en vergeet niet de voorouders..................

Dus in mijn ogen kan een ZG hond net zo waardevol zijn als een U hond.
dragonsstarr
Zeer actief
Contacteer:

Als ik bovenstaande lees, vraag ik me af waar je de lat legt om NIET met een hond te fokken?
Groetjes Priscilla

Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004

Afbeelding Afbeelding
laeken
Zeer actief

Voldoende borstdiepte betekend niets meer dan voldoende ruimte voor een gezonde set longen en een hart. Goede hoekingen staan vooral voor goede benen en heupen/schouders die de hond tot op hoge leeftijd de kans geven fijn en goed te kunnen lopen.

De oren, stand van de staart etc maken een hond niet per definitie van slechte kwaliteit ondanks dat de standaard een andere oor- of staartdracht voorschrijft. Een perfecte herder die machtig loopt en precies die uitstraling heeft die je wenst met een hangoor is 100 keer meer geschikt voor de fok met zijn G of ZG dan een hond met slechte hoekingen of onvoldoende borstdiepte bv die een ZG heeft gehaald :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:Voldoende borstdiepte betekend niets meer dan voldoende ruimte voor een gezonde set longen en een hart. Goede hoekingen staan vooral voor goede benen en heupen/schouders die de hond tot op hoge leeftijd de kans geven fijn en goed te kunnen lopen.

De oren, stand van de staart etc maken een hond niet per definitie van slechte kwaliteit ondanks dat de standaard een andere oor- of staartdracht voorschrijft. Een perfecte herder die machtig loopt en precies die uitstraling heeft die je wenst met een hangoor is 100 keer meer geschikt voor de fok met zijn G of ZG dan een hond met slechte hoekingen of onvoldoende borstdiepte bv die een ZG heeft gehaald :wink:
klopt.. en tuurlijk wil je het hele plaatje, maar daarom is het zo relatief allemaal...

mijn mégan zal geen u lopen, omdat ze een krulstaart heeft ( geen knik en heeft daar ook niks mee te maken) en een fijn koppie... maar ze klopt absoluut. alles is in verhouding, ze loopt goddelijk, heeft een karakter om van te dromen enz enz
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Showresultaten zeggen niet alles.
Met name bij de werkhonden mag/moet er veel meer naar het karakter worden gekeken m.i. dan naar uiterlijk.
Neem de boxer....mooie honden in de ring, zonder twijfel, maar qua karakter komen veel boxers totaal niet meer in de buurt van wat ze ooit waren. Werken? Nee....bankliggen, dat kunnen ze goed. :wink: Ook leuk hoor, mijn bankligger is me net zo lief als de anderen, maar het is niet de boxer zoals ie bedoeld was.

Met Marouck heb ik ooit een show gelopen, puur omdat ik wilde weten wat een buitenstaander die haar niet kende van haar zou vinden.
Ze haalde een ZG. Ze is iets te klein volgens de standaard en moest nog wat uitzwaren. Te klein is geen reden om per definitie niet te fokken, je moet er wel rekening mee houden met de reu die je erbij zoekt. Geen 2 kleine honden koppelen, maar juist een grotere reu erbij bijvoorbeeld. In Maroucks geval zou ik ook voor een rustigere reu gekozen hebben. Ik heb uiteindelijk besloten haar niet in te zetten voor de fok, maar die beslissing had niets te maken met dat showresultaat, noch met haar karakter en gezondheid.

Biène zou op een show al helemaal niet presteren. Zij komt uit een echte werkhondenlijn en de mechelaars van een showlijn zijn niet te vergelijken met die uit een werklijn, zowel qua uiterlijk als qua karakter/werkdriften.
Ze zit met haar 8 maanden al aan de bovengrens qua schofthoogte (62 cm) en is nog niet uitgegroeid. Ik vind haar prachtig maar haar uiterlijk zal niet de doorslag geven of er met haar gefokt zal worden of niet. Gezondheid en werkkarakter zullen voorop staan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Hoi Inge, ergens ben ik het helemaal met je eens maar ergens ben ik het ook met Martijn eens. Als Biene nu veel te groot wordt voor het ras, moet je dan wel fokken met zo'n hond ondanks het karakter. Het ras is een ras omdat het homogeen is. Showhonden en werkhonden bij mechels zijn nu al helemaal geen ras meer samen. Werk-mechels zijn nu inmiddels een soort van bastaarden en eigenlijk geen onderdeel van het ras meer.

Zouden jullie niet beter moeten nastreven dat de honden wat meer op mechelse herders lijken in de standaard en toch prima in staat zijn om te werken?

Ik vind het zonde dat het geen reet uitmaakt hoe een hond eruit ziet als hij maar doet waar hij voor gefokt wordt. Dat is nl de reden waarom de renwhippets en greys allemaal doodvallen met een hartstilstand, soms tanden missen, zeer onderontwikkelde onderkaakjes hebben etc. Dat zie je bij mechelaars ook, slechte vachten, miskleuren, klaporen, aftekening die er niet hoort te zijn etc. Waarom moet dat allemaal ten koste van de raskenmerken?

De showhonden idem, die doen niets meer in de sport en daar wordt het uiterlijk weer 90% boven het karakter en de werklust gezet. Ook zonde want nu is er geen mechelse herder meer. Het ras is weggefokt door 2 extremen :19:

De africhters zijn net zo schuldig aan de vernietiging van het ras als de showmensen in mijn ogen. Een werkmechel moet gewoon bruin zijn en eruit zien als een zuivere mechelse herder en minimaal een ZG kunnen halen op de show. Nu wordt er gefokt met honden die direct gediskwalificeerd worden omdat ze niet voldoen aan de rasstandaard.

Waarom niet het ras voorop zetten ipv 1 kwaliteit. Alleen als je het ras voorop zet zal het ras blijven bestaan :ok:
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Voldoende borstdiepte betekend niets meer dan voldoende ruimte voor een gezonde set longen en een hart. Goede hoekingen staan vooral voor goede benen en heupen/schouders die de hond tot op hoge leeftijd de kans geven fijn en goed te kunnen lopen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar chika heeft wel degelijk borstdiepte en hoekingen waardoor ze prima kan ademen en lopen. Alleen voor het type akita wat ik graag zie mag ze wat meer voorborst hebben en iets meer hoeking.
MARC_S schreef:De oren, stand van de staart etc maken een hond niet per definitie van slechte kwaliteit ondanks dat de standaard een andere oor- of staartdracht voorschrijft. Een perfecte herder die machtig loopt en precies die uitstraling heeft die je wenst met een hangoor is 100 keer meer geschikt voor de fok met zijn G of ZG dan een hond met slechte hoekingen of onvoldoende borstdiepte bv die een ZG heeft gehaald
Voor mij zijn ze beiden even slecht. Een hangoor is bij ons namelijk een diskwalificeerende fout en ik vind dat je daar echt niet mee moet fokken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

**Tamara** schreef:Voor mij zijn ze beiden even slecht. Een hangoor is bij ons namelijk een diskwalificeerende fout en ik vind dat je daar echt niet mee moet fokken.
Ik vind een hangoor juist minder dramatisch als de betreffende hond kwaliteiten heeft die verder gaan dan uiterlijk. Hangoren fok je er wel weer uit, het oor is wat te groot en dus te slap. Wat mij 100 keer meer stoort is een hond met slechte gangen of een hond met een echte afwijking.

Doe mij maar een hangoor op een akita die 13 wordt en prima loopt en perfect gezond is. Beter dan een extreem typische kop op een akita die veel te steil is in de hakken waardoor hij later problemen heeft met lopen :wink:

Maar eigenlijk is het helemaal geen keuze, er zijn genoeg akita's met staande oren en goede hoekingen. Bij een zeldzaam ras zou de oorstand een worst moeten zijn, bij een zeer algemeen ras moet je gewoon met de goede honden fokken. :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef:
**Tamara** schreef:Voor mij zijn ze beiden even slecht. Een hangoor is bij ons namelijk een diskwalificeerende fout en ik vind dat je daar echt niet mee moet fokken.
Ik vind een hangoor juist minder dramatisch als de betreffende hond kwaliteiten heeft die verder gaan dan uiterlijk. Hangoren fok je er wel weer uit, het oor is wat te groot en dus te slap. Wat mij 100 keer meer stoort is een hond met slechte gangen of een hond met een echte afwijking.

Doe mij maar een hangoor op een akita die 13 wordt en prima loopt en perfect gezond is. Beter dan een extreem typische kop op een akita die veel te steil is in de hakken waardoor hij later problemen heeft met lopen :wink:

Maar eigenlijk is het helemaal geen keuze, er zijn genoeg akita's met staande oren en goede hoekingen. Bij een zeldzaam ras zou de oorstand een worst moeten zijn, bij een zeer algemeen ras moet je gewoon met de goede honden fokken. :wink:
Bij de Laekense doen we soms concessies voor wat betreft ideale oorstand, grootte en oogvorm bijvoorbeeld. Dat is niet zo'n probleem en kan er in een later stadium inderdaad wel uitgefokt worden. Maar fokken met honden met ED, HD of andere gezondheids gerelateerde fouten moet je bij geen enkel ras doen, vind ik.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:Hoi Inge, ergens ben ik het helemaal met je eens maar ergens ben ik het ook met Martijn eens. Als Biene nu veel te groot wordt voor het ras, moet je dan wel fokken met zo'n hond ondanks het karakter. Het ras is een ras omdat het homogeen is. Showhonden en werkhonden bij mechels zijn nu al helemaal geen ras meer samen. Werk-mechels zijn nu inmiddels een soort van bastaarden en eigenlijk geen onderdeel van het ras meer.

Zouden jullie niet beter moeten nastreven dat de honden wat meer op mechelse herders lijken in de standaard en toch prima in staat zijn om te werken?

Ik vind het zonde dat het geen reet uitmaakt hoe een hond eruit ziet als hij maar doet waar hij voor gefokt wordt. Dat is nl de reden waarom de renwhippets en greys allemaal doodvallen met een hartstilstand, soms tanden missen, zeer onderontwikkelde onderkaakjes hebben etc. Dat zie je bij mechelaars ook, slechte vachten, miskleuren, klaporen, aftekening die er niet hoort te zijn etc. Waarom moet dat allemaal ten koste van de raskenmerken?

De showhonden idem, die doen niets meer in de sport en daar wordt het uiterlijk weer 90% boven het karakter en de werklust gezet. Ook zonde want nu is er geen mechelse herder meer. Het ras is weggefokt door 2 extremen :19:

De africhters zijn net zo schuldig aan de vernietiging van het ras als de showmensen in mijn ogen. Een werkmechel moet gewoon bruin zijn en eruit zien als een zuivere mechelse herder en minimaal een ZG kunnen halen op de show. Nu wordt er gefokt met honden die direct gediskwalificeerd worden omdat ze niet voldoen aan de rasstandaard.

Waarom niet het ras voorop zetten ipv 1 kwaliteit. Alleen als je het ras voorop zet zal het ras blijven bestaan :ok:
tja ik vind een zwarte mechelaar ook super, en bij mijn weten is er ooit 1 stamboomnest zwarte mechelaars geweest, had er graag 1 gehad...
En ja de africhters zullen er net zo schuldig aan zijn, mij zul je nooit op een show zien met mijn mechelaars, ik vind er niets aan, de honden niet, ze zullen geen resultaten halen omdat ze of een witte borstvlek, of witte voetjes of teveel zwart hebben etc.
Zo lang een mechelaar qua uiterlijk nog op een mechelaar lijkt en geen strepen van een hollander heeft (wat je zo heel af en toe ziet) of hij dan super donker is of rood.... vind ik het best en hij moet natuurlijk gezond zijn.
Ik kijk naar de namen die erachter zitten, een mechelaar is toch een toverballetje die veranderd qua kleur nog tot een jaar of 2. Ik hoef geen mooie hond ik wil er mee werken. Ik zou ook rustig een stamboomloze mechelaar nemen omdat daar net zoveel bekend van is als van de stamboommechelaars maar aangezien daar beperkingen qua deelname aan wedstrijden aan zit neem ik die niet. Mijn honden hebben de rode mechelaar kleur en zijn gemiddeld van grootte dat zou het probleem ook niet zijn m.u.v. hier de witte voetjes en de borstvlekken maar ik ben afgelopen jaar op de winner geweest en heb bij de mechelaar gekeken, er liep 1 hondje die ik wel redelijk vond was ook uit een werklijn trouwens maar de rest... verschrikkelijk wat een dikke lelijke honden met bijna tervueren kop en nek qua vacht, totaal geen bespiering, waar totaal geen aktie in zit en waar ze met een piepje moeten sjorren om aandacht te krijgen, sorry nee dat vind ik helemaal niets! Als een keurmeester daar een U voor geeft hoef ik dus al niet meer te gaan natuurlijk met m'n schrale maar gespierde mechelaar met borstvlek.....
Als je wil kan ik je wel een foto pb-en van mijn honden dan kan je het zelf beoordelen....
Laatst gewijzigd door malinois op 13 apr 2006 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:

Ja dat laatste puntje bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Dat je bij de akita toch nog genoeg keuze hebt om met allebij de minpunten die er genoemd zijn niet te fokken.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:Hoi Inge, ergens ben ik het helemaal met je eens maar ergens ben ik het ook met Martijn eens. Als Biene nu veel te groot wordt voor het ras, moet je dan wel fokken met zo'n hond ondanks het karakter. Het ras is een ras omdat het homogeen is. Showhonden en werkhonden bij mechels zijn nu al helemaal geen ras meer samen. Werk-mechels zijn nu inmiddels een soort van bastaarden en eigenlijk geen onderdeel van het ras meer.

Dat ze nu aan de bovengrens zit (provisorisch gemeten overigens :wink: ) betekent niet per definitie dat ze dus veel te groot zal gaan worden, het kan best zijn dat ze nu nog maar een centimeter of 2 groeit. De echte spurt is er namelijk wel uit. Iets te groot vind ik niet direct een reden om persé niet te fokken.
Nu weet ik wel dat Peter geen reu meer wil gebruiken met het uiterlijk van haar vader (groot en grof) omdat hij wel de intentie heeft om mechelaars te fokken die nog op mechelaars lijken als hij voor een stamboomnest kiest. Het nest van Biène is in samenwerking met een andere fokker gefokt, het eventuele nest van Biène zal op zijn eigen naam gefokt worden in de toekomst. Hij zal dus ook zelf de reu uitzoeken dit keer (en ik heb er ook nog wel iets over te zeggen :wink: ).
Ik ga er dus vanuit dat wanneer Biène echt te groot zou worden er dus zowiezo geen al te grote reu bijgezocht wordt. Dat is ook niet wat de "africhters" willen, honden die steeds maar groter worden. Honden met een schoft van zo'n 70 cm zijn wel zo'n beetje de maximale maat die men wil hebben. :wink:
Voorop blijft echter gezondheid en werkkarakter staan.
Als je de standaard van de mechelaar ernaast legt denk ik dat Biène nog niet eens zo "afwijkend" is van die standaard. Ze lijkt wel donkerder dan de gemiddelde mechelaar, maar dat is de charbonné, de zwarte haarpunten. Ze heeft verder geen witte aftekeningen oid, haar gebit is prima in orde, haar oren zijn niet al te groot, ze is "in model".....
Maar het is niet het type mechelaar wat op shows verschijnt. Dat zijn wat ik gezien heb doorgaans wat kleinere, ielere honden qua bouw.
Overigens is een showhondje nog niet zo lang geleden gedekt door een werkmechelaar (Arno van Gelders Spijker), blijkbaar zijn er dus ook fokkers van de showlijnen die nu dus ook in die lijnen gaan zoeken voor verbetering. Wellicht komen die lijnen dus in de toekomst wel weer wat dichter naar elkaar toe.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Maar het is niet het type mechelaar wat op shows verschijnt. Dat zijn wat ik gezien heb doorgaans wat kleinere, ielere honden qua bouw.
(en langbehaard voor een mechelaar)
Overigens is een showhondje nog niet zo lang geleden gedekt door een werkmechelaar (Arno van Gelders Spijker), blijkbaar zijn er dus ook fokkers van de showlijnen die nu dus ook in die lijnen gaan zoeken voor verbetering. Wellicht komen die lijnen dus in de toekomst wel weer wat dichter naar elkaar toe.
ik heb die combi ook heel toevallig gezien, maar een hond met het karakter van vader lijkt me toch niet voor iedereen geschikt :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Dat is ook niet wat de "africhters" willen, honden die steeds maar groter worden. Honden met een schoft van zo'n 70 cm zijn wel zo'n beetje de maximale maat die men wil hebben. :wink:
Voorop blijft echter gezondheid en werkkarakter staan.
Ik heb het idee dat de laatste jaren weer wat op minder fors gefokt wordt hoewel ik dat wel erg mooi vind... De Fort Oranje honden blijf ik toch heel mooi vinden, dat forse, (hoewel mijn honden daar verweg niet op lijken qua bouw overigen)... krijg ik het idee dat de honden juist wat minder groot en fors worden in de africhting. Klein, wendbaar minder blessures etc. :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”