Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geen shows mogen lopen bij slechte gezondheid
Moderator: moderatorteam
-
jidde
Ik zou het zelf niet doen. Alleen als je het bv niet weet (nog niet gerontged) dan vind ik het anders. En stel je hond heeft HD en je wilt toch een show lopen. Doe dat eenmalig. Een show is een keuring om te kijken of een hond geschikt is voor de fok. Een hond die van binnen verrot is, is geen uitmuntende hond.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Je hebt op zich gelijk. Maar aan de andere kant heb je dan ook meteen het stukje info te pakken over erfelijke gebreken binnen een ras waarover een toekomstige puppeneigenaar m.i. hoort te worden geïnformeerd.LongFields schreef:Of de hond er wel zo'n ontzettend plezier in heeft om de hele dag op een show rond te moeten lopen betwijfel ik in de meeste gevallen hoor.**Tamara** schreef:En waarom dan wel niet? als baas en hond daar nou ontzettend plezier in hebben wat is daar dan mis mee?LongFields schreef:Ik ook nietHanneke schreef:
Ikzelf zou echter geen zieke hond uitbrengen op een show. Onze Tjeu heeft hypothyroïdie en daar zie je aan de buitenkant niets van. Sterker nog: het is echt een prachthond om te zien. Hij gaat niet naar shows, om de simpele reden dat een hond met een dergelijke ziekte geen kampioen hoort te worden en er hoort al helemaal niet mee gefokt te worden. Dat is wél onze eigen beslissing, er zou geen haan naar kraaien als we het anders zouden doen.
, en vind ook eigenlijk dat niemand dat zou moeten doen. Maar je kunt mensen hiertoe niet verplichten.
![]()
Ik vind het toch een soort misleiding om met een hond met een erfelijk gebrek in de ring te verschijnen. Er zijn toch legio mensen die op grond van jouw prestaties in de ring geïnteresseerd zullen zijn in een nakomeling van jouw hond, en dan moet je daarop of een smoes verzinnen waarom er met jouw hond niet gefokt wordt, of gaan uitleggen waarom er niet mee gefokt mag worden. Dat lijkt me voor niemand prettig moet ik zeggen. Maar goed, er zijn vast genoeg mensen te vinden die het hier niet mee eens zijn. Soit.
Ik zou zelf in de toekomst inderdaad niet meer zo snel met een hond met een erfelijke afwijking showen. Heb dat in het verleden met Jari wel gedaan. En op zijn uiterlijk en gangwerk kreeg hij inderdaad die Uitmuntend. Maar er is inderdaad ook nooit met hem gefokt.
Zoals gezegd komen bepaalde afwijkingen pas later naar voren (dus als je al hebt geshowd). Bovendien zijn er legio mensen die het leuk vinden om een paar keer een show te lopen met hun hond zonder dat ze fokplannen hebben. Had jij die toen je met Sjefke haar eerste show liep?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik had inderdaad geen fokplannen toen ik met Sjefke haar eerste show liep. Maar ik heb zelf al eerder geschreven dat ik vind dat showen niet alleen voor fokkers zou moeten zijn (even teruglezen!Branka schreef: Je hebt op zich gelijk. Maar aan de andere kant heb je dan ook meteen het stukje info te pakken over erfelijke gebreken binnen een ras waarover een toekomstige puppeneigenaar m.i. hoort te worden geïnformeerd.
Ik zou zelf in de toekomst inderdaad niet meer zo snel met een hond met een erfelijke afwijking showen. Heb dat in het verleden met Jari wel gedaan. En op zijn uiterlijk en gangwerk kreeg hij inderdaad die Uitmuntend. Maar er is inderdaad ook nooit met hem gefokt.
Zoals gezegd komen bepaalde afwijkingen pas later naar voren (dus als je al hebt geshowd). Bovendien zijn er legio mensen die het leuk vinden om een paar keer een show te lopen met hun hond zonder dat ze fokplannen hebben. Had jij die toen je met Sjefke haar eerste show liep?
Ik vind alleen dat als je WEET dat je hond erfelijke afwijkingen heeft je gewoon niet meer naar een show zou moeten gaan. Zou ik in ieder geval niet doen.
-
Brigitte
- Zeer actief
Ik voel me een beetje aangesprokenLongFields schreef:Ik had inderdaad geen fokplannen toen ik met Sjefke haar eerste show liep. Maar ik heb zelf al eerder geschreven dat ik vind dat showen niet alleen voor fokkers zou moeten zijn (even teruglezen!Branka schreef: Je hebt op zich gelijk. Maar aan de andere kant heb je dan ook meteen het stukje info te pakken over erfelijke gebreken binnen een ras waarover een toekomstige puppeneigenaar m.i. hoort te worden geïnformeerd.
Zoals gezegd komen bepaalde afwijkingen pas later naar voren (dus als je al hebt geshowd). Bovendien zijn er legio mensen die het leuk vinden om een paar keer een show te lopen met hun hond zonder dat ze fokplannen hebben. Had jij die toen je met Sjefke haar eerste show liep?)
Ik vind alleen dat als je WEET dat je hond erfelijke afwijkingen heeft je gewoon niet meer naar een show zou moeten gaan. Zou ik in ieder geval niet doen.
De meeste van die honden die dus naast Alano op shows staan zijn ook uit 'zijn' lijnen en ik zou er dus niet raar van staan te kijken als die honden ook HD zouden hebben. Er is een hond die ook heel veel wint en waarvan ik weet dat hij zware HD heeft, verschil is dat die mensen dus wel gaan fokken met hem 'en wel kijken wat eruit komt', ik fok dus niet met mijn hond maar ben wel op shows te vinden. Ik vind het gewoon erg leuk, mijn hond vindt het leuk (erg belangrijk) ik kan mensen informeren die graag ook zo'n hond willen en ik kan zelf rond kijken bij fokkers om te kijken of daar 'mijn' type bij rond loopt wat ik graag zou willen.
Alano is mijn 3de hond waarmee ik graag wilde showen en helaas mijn 3de hond die 'niet ok' blijkt te zijn. Flinke pech misschien, echter doet hij het zo vreselijk leuk dat we gewoon nog even verder gaan tot er een ander hondje in huis is die het over gaat nemen en die hopelijk wel 'goed' in elkaar zit.
Zo lang dat niet is geniet ik van mijn hondje, ben trots op hem, wil hem graag laten zien omdat hij gewoon erg mooi is (is nu wel bewezen dat ik als baas niet de enigste ben die dat vind
Ik ben altijd eerlijk over mijn honden en zal dat ook altijd zijn, ik gun niemand het verdriet van wat ik heb gehad met mijn ongezonde honden (en nog heb) dus ik zal ook nooit en te nimmer fokken met ze maar showen is een grote hobby van me en helaas heb ik (momenteel) niet het geld om weer een ander hondje aan te schaffen en dan nog is het maar weer afwachten of het geluk me dan wel toe zal lachen
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Het is mijn bedoeling in ieder geval niet geweest om jou er persoonlijk mee aan te spreken Brigitte. Zoals jij het beargumenteert kan ik je reden om in jouw geval met Alano naar shows te gaan prima begrijpen.Brigitte schreef:Ik voel me een beetje aangesprokenLongFields schreef:Ik had inderdaad geen fokplannen toen ik met Sjefke haar eerste show liep. Maar ik heb zelf al eerder geschreven dat ik vind dat showen niet alleen voor fokkers zou moeten zijn (even teruglezen!Branka schreef: Je hebt op zich gelijk. Maar aan de andere kant heb je dan ook meteen het stukje info te pakken over erfelijke gebreken binnen een ras waarover een toekomstige puppeneigenaar m.i. hoort te worden geïnformeerd.
Zoals gezegd komen bepaalde afwijkingen pas later naar voren (dus als je al hebt geshowd). Bovendien zijn er legio mensen die het leuk vinden om een paar keer een show te lopen met hun hond zonder dat ze fokplannen hebben. Had jij die toen je met Sjefke haar eerste show liep?)
Ik vind alleen dat als je WEET dat je hond erfelijke afwijkingen heeft je gewoon niet meer naar een show zou moeten gaan. Zou ik in ieder geval niet doen.dus zal mijn uitleg proberen te geven. Ik doe het dus wel en waarom? Omdat er van 'mijn' ras niet veel zijn en het merendeel wat daarvan op shows komt niet is zoals ze horen te zijn kwa uiterlijk. Op dit moment zijn er 2 'types' die zich een beetje splitsen. Beide type's hebben niet echt wat ik mooi vindt, Alano hangt precies in het midden en ik zou graag nog een hond zoals hij erbij willen hebben en dat is best wel zoeken. De lijnen waar hij uit komt zijn niet je van het kwa gezondheid maar wel de lijnen van honden die mij toch het meest aanspreken.
De meeste van die honden die dus naast Alano op shows staan zijn ook uit 'zijn' lijnen en ik zou er dus niet raar van staan te kijken als die honden ook HD zouden hebben. Er is een hond die ook heel veel wint en waarvan ik weet dat hij zware HD heeft, verschil is dat die mensen dus wel gaan fokken met hem 'en wel kijken wat eruit komt', ik fok dus niet met mijn hond maar ben wel op shows te vinden. Ik vind het gewoon erg leuk, mijn hond vindt het leuk (erg belangrijk) ik kan mensen informeren die graag ook zo'n hond willen en ik kan zelf rond kijken bij fokkers om te kijken of daar 'mijn' type bij rond loopt wat ik graag zou willen.
Alano is mijn 3de hond waarmee ik graag wilde showen en helaas mijn 3de hond die 'niet ok' blijkt te zijn. Flinke pech misschien, echter doet hij het zo vreselijk leuk dat we gewoon nog even verder gaan tot er een ander hondje in huis is die het over gaat nemen en die hopelijk wel 'goed' in elkaar zit.
Zo lang dat niet is geniet ik van mijn hondje, ben trots op hem, wil hem graag laten zien omdat hij gewoon erg mooi is (is nu wel bewezen dat ik als baas niet de enigste ben die dat vind) en zolang hij op shows mag komen komen we gewoon, ik betaal net zoveel als een fokker om er te komen en niemand verder weet of ik wel of niet met hem fok of ga fokken, dat weet ik van een ander ook niet. Mijn buurman spendeert zijn geld aan zijn postzegelverzameling en ik aan mijn honden in welke vorm dan ook en dat is nog altijd mijn 'probleem' of ik aan een show geld wil uitgeven terwijl ik niets met mijn hond kan.
Dat ik het zelf (denk ik, ik zit niet in dezelfde situatie als jij dus heb ik misschien makkelijk praten) niet zou doen, wil niet zeggen dat ik jou er om zou veroordelen of beoordelen.
Ik heb overigens hele goede vrienden, die met hun hond met ED (heeft hij gelukkig tot nog toe geen last van maar kwam er wel uit bij het foto's laten maken tbv het fokken wat ze met hem voor ogen hadden) ook nog gewoon showen. Hun reden respecteer ik ook, en ze zijn me er ook absoluut niet minder dierbaar om. Zij hebben overigens ook besloten nooit met deze reu te fokken, iets waar ik heel veel bewondering voor heb want zij hebben wat dat betreft ook bijna alleen maar pech gehad met hun fokplannen.
-
Brigitte
- Zeer actief
Weet ik ook wel maar ik ben geloof ik één van de weinige (niet alleen hier) die gewoon toegeeft te showen met een hond die niet geschikt blijkt voor de fok vandaar dat ik me wel voel aangesproken en wil niet zeggen alleen door jou hoor. Vind het verder niet erg want ik maak zelf wel uit wat ik met mijn honden doeLongFields schreef:
Het is mijn bedoeling in ieder geval niet geweest om jou er persoonlijk mee aan te spreken Brigitte. Zoals jij het beargumenteert kan ik je reden om in jouw geval met Alano naar shows te gaan prima begrijpen.
Dat ik het zelf (denk ik, ik zit niet in dezelfde situatie als jij dus heb ik misschien makkelijk praten) niet zou doen, wil niet zeggen dat ik jou er om zou veroordelen of beoordelen.
Ik heb overigens hele goede vrienden, die met hun hond met ED (heeft hij gelukkig tot nog toe geen last van maar kwam er wel uit bij het foto's laten maken tbv het fokken wat ze met hem voor ogen hadden) ook nog gewoon showen. Hun reden respecteer ik ook, en ze zijn me er ook absoluut niet minder dierbaar om. Zij hebben overigens ook besloten nooit met deze reu te fokken, iets waar ik heel veel bewondering voor heb want zij hebben wat dat betreft ook bijna alleen maar pech gehad met hun fokplannen.
Ik hoop met een volgend hondje wat meer geluk te hebben maar dan nog is dat afwachten zeker omdat mijn favoriete rassen nu eenmaal ook niet de gezondste zijn
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik hoop het ook voor je Brigitte! Je hebt al genoeg ellende gehad wat dat betreft!Brigitte schreef:Weet ik ook wel maar ik ben geloof ik één van de weinige (niet alleen hier) die gewoon toegeeft te showen met een hond die niet geschikt blijkt voor de fok vandaar dat ik me wel voel aangesproken en wil niet zeggen alleen door jou hoor. Vind het verder niet erg want ik maak zelf wel uit wat ik met mijn honden doeLongFields schreef:
Het is mijn bedoeling in ieder geval niet geweest om jou er persoonlijk mee aan te spreken Brigitte. Zoals jij het beargumenteert kan ik je reden om in jouw geval met Alano naar shows te gaan prima begrijpen.
Ik heb overigens hele goede vrienden, die met hun hond met ED (heeft hij gelukkig tot nog toe geen last van maar kwam er wel uit bij het foto's laten maken tbv het fokken wat ze met hem voor ogen hadden) ook nog gewoon showen. Hun reden respecteer ik ook, en ze zijn me er ook absoluut niet minder dierbaar om. Zij hebben overigens ook besloten nooit met deze reu te fokken, iets waar ik heel veel bewondering voor heb want zij hebben wat dat betreft ook bijna alleen maar pech gehad met hun fokplannen.maar toch wilde ik even uitleg geven.
Ik hoop met een volgend hondje wat meer geluk te hebben maar dan nog is dat afwachten zeker omdat mijn favoriete rassen nu eenmaal ook niet de gezondste zijn
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik wist waarom jij doorging met showen Brigitte en aangezien we het daar al eens uitgebreid over gehad hadden vond ik het op zich jammer dat ook jij natuurlijk aangesproken werd met wat ik zei in deze topic. De redenen die jij altijd hebt gegeven om met Alono te showen vind ik perfect. Iedereen moet zien dat er meer is kwa type dan alleen het slag dat een bepaalde kennel fokt in NL.
Ik hoop ook van harte dat een deel van de pupkopers verder gaat kijken dan hun neus lang is na een gesprek met jou op een show
Ik hoop ook van harte dat een deel van de pupkopers verder gaat kijken dan hun neus lang is na een gesprek met jou op een show
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
hier sluit ik me ook bij aan, ik heb ook al eens in een eerder topic gezegd dat ik die redenen heel goed begrijpMARC_S schreef:Ik wist waarom jij doorging met showen Brigitte en aangezien we het daar al eens uitgebreid over gehad hadden vond ik het op zich jammer dat ook jij natuurlijk aangesproken werd met wat ik zei in deze topic. De redenen die jij altijd hebt gegeven om met Alono te showen vind ik perfect. Iedereen moet zien dat er meer is kwa type dan alleen het slag dat een bepaalde kennel fokt in NL.![]()
ik had het hier ook meer over mijn standaard gevoel over showen, en daar zitten dus wel uitzonderingen bij
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ik reageer ook even, aangezien ik dit topic ben begonnenBrigitte schreef:
Er is een hond die ook heel veel wint en waarvan ik weet dat hij zware HD heeft, verschil is dat die mensen dus wel gaan fokken met hem 'en wel kijken wat eruit komt', ik fok dus niet met mijn hond maar ben wel op shows te vinden.
Jouw reden, daarin kan ik me helemaal in vinden. Vooral ook omdat je een hond hebt die niet veel voorkomt, maar wat qua uiterlijk wel heel representatief is voor het ras. Daardoor kun je ook laten zien hoe een "echte" Ca de Bou er uit hoort te zien.
Maar je geeft zelf al aan, en dat stukje heb ik gequote, dat dat soort situaties dus gebeuren, en dat vind ik een trieste zaak.
We moeten ons heel goed beseffen dat het overgrote deel van de mensen die hier op het forum komen verder kijken dan hun neus lang is. Is dat niet gebeurd voordat ze hier op het forum kwamen, dan is ze dat wel duidelijk nadat ze het forum doorgespit hebben
Maar dit is niet een doorsnede van de meeste Nederlanders die een hond kopen, en dat zal ook niet gebeuren ook, dat is een utopie.
En juist die mensen, denken er goed aan te doen om een hond aan te schaffen die afstammen van goede ouders, omdat die dit en dit hebben als titel en zus en zo hebben behaald op shows. En daar was het me eigenlijk meer om te doen.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Maar, dat wil ik er nog wel aan toevoegen. Bij rassen zoals een Berner, een Golden, labrador, en noem maar op van veel voorkomende rassen, daar mag best wel kritischer naar gekeken worden, naar exterieur en naar gezondheid. Want daar is veel meer de mogelijkheid om selectief te zijn.
Uiteraard kan ik het ook wel begrijpen dat mensen het leuk vinden om hun hond te showen, en dat ze het voor de fun doen. Maar het zou niet verkeerd zijn voor veel rassen, als daar kritischer naar gekeken wordt.
En dat kritischer kijken, zou dan niet zijn om mensen iets niet te gunnen, maar dat zou alleen maar ten goede kunnen zijn voor het ras, en dat is in mijn ogen nog het allerbelangrijkste
Uiteraard kan ik het ook wel begrijpen dat mensen het leuk vinden om hun hond te showen, en dat ze het voor de fun doen. Maar het zou niet verkeerd zijn voor veel rassen, als daar kritischer naar gekeken wordt.
En dat kritischer kijken, zou dan niet zijn om mensen iets niet te gunnen, maar dat zou alleen maar ten goede kunnen zijn voor het ras, en dat is in mijn ogen nog het allerbelangrijkste
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Heeee we zijn het weer eens samenyamie schreef:hier sluit ik me ook bij aan, ik heb ook al eens in een eerder topic gezegd dat ik die redenen heel goed begrijpMARC_S schreef:Ik wist waarom jij doorging met showen Brigitte en aangezien we het daar al eens uitgebreid over gehad hadden vond ik het op zich jammer dat ook jij natuurlijk aangesproken werd met wat ik zei in deze topic. De redenen die jij altijd hebt gegeven om met Alono te showen vind ik perfect. Iedereen moet zien dat er meer is kwa type dan alleen het slag dat een bepaalde kennel fokt in NL.![]()
Ik hoop ook van harte dat een deel van de pupkopers verder gaat kijken dan hun neus lang is na een gesprek met jou op een show![]()
ik had het hier ook meer over mijn standaard gevoel over showen, en daar zitten dus wel uitzonderingen bij
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
owww jeeeeee :N:MARC_S schreef:Heeee we zijn het weer eens samenyamie schreef:hier sluit ik me ook bij aan, ik heb ook al eens in een eerder topic gezegd dat ik die redenen heel goed begrijpMARC_S schreef:Ik wist waarom jij doorging met showen Brigitte en aangezien we het daar al eens uitgebreid over gehad hadden vond ik het op zich jammer dat ook jij natuurlijk aangesproken werd met wat ik zei in deze topic. De redenen die jij altijd hebt gegeven om met Alono te showen vind ik perfect. Iedereen moet zien dat er meer is kwa type dan alleen het slag dat een bepaalde kennel fokt in NL.![]()
Ik hoop ook van harte dat een deel van de pupkopers verder gaat kijken dan hun neus lang is na een gesprek met jou op een show![]()
ik had het hier ook meer over mijn standaard gevoel over showen, en daar zitten dus wel uitzonderingen bij![]()
![]()
-
Brigitte
- Zeer actief
Zeker wel, tis onderhand 12 jaar geleden dat wij onze Bordeaux dog (HD-D) kochten en als ik die nu zou hebben zou ik daar ook niet mee showen niet dat er zoveel goede Bordeaux doggen lopen maar er zijn er wel veel meer dan toen en ook wel wat 'betere'.Tamara en Bowie schreef:Maar, dat wil ik er nog wel aan toevoegen. Bij rassen zoals een Berner, een Golden, labrador, en noem maar op van veel voorkomende rassen, daar mag best wel kritischer naar gekeken worden, naar exterieur en naar gezondheid. Want daar is veel meer de mogelijkheid om selectief te zijn.
Niets ten nadele van de reu die gister tegen Alano moest lopen maar ik (met de kennis die ik tot nu toe van het ras heb) heb me echt even achter mijn oren gekrabt waar die nou het meest op leek, een Ca de Bou of een Bullmastiff, ik kon er niets meer van maken dan de laatste. Leek in de verste verte niet op Alano, later heb ik nog even een leuk gesprek gehad met de man van de andere hond en we zijn beide weer wat wijzer geworden
Er lopen nu al Ca de Bou's rond van + 45 kilo
-
Brigitte
- Zeer actief
MARC_S schreef:Ik wist waarom jij doorging met showen Brigitte en aangezien we het daar al eens uitgebreid over gehad hadden vond ik het op zich jammer dat ook jij natuurlijk aangesproken werd met wat ik zei in deze topic. De redenen die jij altijd hebt gegeven om met Alono te showen vind ik perfect. Iedereen moet zien dat er meer is kwa type dan alleen het slag dat een bepaalde kennel fokt in NL.![]()
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik vind dat je gewoon shows moet kunnen lopen met je hond als deze wat mankeert. Natuurlijk afhankelijk van wat hij of zij mankeert. IS het bijvoorbeeld zware HD waardoor de hond bijna niet meer kan lopen... dan heeft het geen zin nee.
Maar in mijn ogen is een show een plek waar honden voor het grootste gedeelte worden beoordeeld op hun uiterlijk. Natuurlijk moet de keurmeester ook letten op het karakter en de gezondheid, maar dat zijn dingen die je ook weer aan de buitenkant ziet, voor het grootste gedeelte moet deze letten op het uiterlijk van de hond. En dan moet het niet uitmaken of je ermee fokt of niet.
Iemand die al nederlands kampioen is, mag wel stoppen van mij ja.... maar verder moet iederen die wil showen het gewoon doen.
En de mensen die zeggen van "ja maar als die hond NLD CH. is dan gaan mensen de hond toch gebruiken etc etc".
Een fokker die zich door zoiets laat beinvloeden is in mijn ogen geen goede fokker. Het is de taak van de fokker om op de gezondheid te letten bij het fokken, op shows komt het uiterlijk aan de beurt.
Maar helaas zal je altijd mensen blijven houden die zich er niets van aantrekken op zo`n moment.
Maar in mijn ogen is een show een plek waar honden voor het grootste gedeelte worden beoordeeld op hun uiterlijk. Natuurlijk moet de keurmeester ook letten op het karakter en de gezondheid, maar dat zijn dingen die je ook weer aan de buitenkant ziet, voor het grootste gedeelte moet deze letten op het uiterlijk van de hond. En dan moet het niet uitmaken of je ermee fokt of niet.
Iemand die al nederlands kampioen is, mag wel stoppen van mij ja.... maar verder moet iederen die wil showen het gewoon doen.
En de mensen die zeggen van "ja maar als die hond NLD CH. is dan gaan mensen de hond toch gebruiken etc etc".
Een fokker die zich door zoiets laat beinvloeden is in mijn ogen geen goede fokker. Het is de taak van de fokker om op de gezondheid te letten bij het fokken, op shows komt het uiterlijk aan de beurt.
Maar helaas zal je altijd mensen blijven houden die zich er niets van aantrekken op zo`n moment.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:
IK vind een show wel belangrijk , niet alleen voor de uiterlijke kenmerken maar ook het gangwerk en het karakter is prima te zien op een show. Een hond die alleen maar in telgang gaat en bv niet 5 ronden in draf kan lopen valt bij voorbaat al af. Zo werkt het in ieder geval bij de rottweiler.
Daarnaast is een show een prima gelegenheid om je hond voor te stellen aan het publiek en eventuele gegadigden voor een pup of een dekking.
Daarnaast vind ik dat veel meer rassen naar een rasspecefiek fokregelement toe moeten om zo de problemen binnen het ras aan te pakken.
Zo kun je op show toch meer voor exterieur gaan en als je wil gaan fokken zul je dus aan andere scherpere eisen moeten voldoen waarvan bv een bepaalde kwalificatie op een bepaalde leeftijd op een show en testen op andere zaken zoals HD en ED
Zoals het nu gaat met de plannen van de raad van beheer omtrent de BRS gaan er voor rassen die wel een specifiek regelent hebben een hoop dingen veranderen ten nadele van het ras.
Daarnaast is een show een prima gelegenheid om je hond voor te stellen aan het publiek en eventuele gegadigden voor een pup of een dekking.
Daarnaast vind ik dat veel meer rassen naar een rasspecefiek fokregelement toe moeten om zo de problemen binnen het ras aan te pakken.
Zo kun je op show toch meer voor exterieur gaan en als je wil gaan fokken zul je dus aan andere scherpere eisen moeten voldoen waarvan bv een bepaalde kwalificatie op een bepaalde leeftijd op een show en testen op andere zaken zoals HD en ED
Zoals het nu gaat met de plannen van de raad van beheer omtrent de BRS gaan er voor rassen die wel een specifiek regelent hebben een hoop dingen veranderen ten nadele van het ras.

-
estelle
Ik zou prima met Hera op een show kunnen verschijnen zonder dat ze ook maar uit zou vallen, omdat ik daar dan op zou trainen.Ragverp schreef:IK vind een show wel belangrijk , niet alleen voor de uiterlijke kenmerken maar ook het gangwerk en het karakter is prima te zien op een show. Een hond die alleen maar in telgang gaat en bv niet 5 ronden in draf kan lopen valt bij voorbaat al af. Zo werkt het in ieder geval bij de rottweiler.
En toch blijft ze agressief naar kleine honden en alles wat haar niet aanstaat qua andere honden.
En mijn Ghaya met zeer zware HD kan prima 5 ronden in draf lopen zonder dat iemand enkt 'goh wat loopt die hond raar'.
- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn honden zijn ook niet lief naar andere honden maar dat heeft weinig te maken met het karakter van mijn honden. De meeste reuen zijn onverdraagzaam naar elkaar maar staan wel naast elkaar in de ring. Maar tijdens de keuring kun je vaak prima zien wat voor vlees je in de kuip hebt, daarnaast zou ik eventuele ouders of dekreu ook nog in anders situatie's bekijken.estelle schreef:Ik zou prima met Hera op een show kunnen verschijnen zonder dat ze ook maar uit zou vallen, omdat ik daar dan op zou trainen.Ragverp schreef:IK vind een show wel belangrijk , niet alleen voor de uiterlijke kenmerken maar ook het gangwerk en het karakter is prima te zien op een show. Een hond die alleen maar in telgang gaat en bv niet 5 ronden in draf kan lopen valt bij voorbaat al af. Zo werkt het in ieder geval bij de rottweiler.
En toch blijft ze agressief naar kleine honden en alles wat haar niet aanstaat qua andere honden.
En mijn Ghaya met zeer zware HD kan prima 5 ronden in draf lopen zonder dat iemand enkt 'goh wat loopt die hond raar'.
wat betreft de HD en ED, daar komen de dan de aanvullende eisen voor afgifte van een stamboom in werking. Magtest en HD foto's . heb je dat ook afgedekt.

-
marléne
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Sommige keurmeesters kunnen nog niet eens behoorlijk keuren zwijg stil dat je ze dan ook nog de gezondheid moet laten nakijken.
Qua HD uitslagen zijn er zelfs in de commisie niet altijd eerlijke beoordelingen hoe moet een keurmeester dit dan gaan doen.
Ook vind ik dat de mensen die showen uit hobby dit recht ook hebben all zijn ze geen fokkers.
Ik zelf heb een hond met epilepsie , heb dit ook kenbaar gemaakt aan de rasclubs en toch zal ik hem af en toe uit brengen.
Gewoon omdat de hond zelf dit enorm graag doet.
Groetjes
M
Qua HD uitslagen zijn er zelfs in de commisie niet altijd eerlijke beoordelingen hoe moet een keurmeester dit dan gaan doen.
Ook vind ik dat de mensen die showen uit hobby dit recht ook hebben all zijn ze geen fokkers.
Ik zelf heb een hond met epilepsie , heb dit ook kenbaar gemaakt aan de rasclubs en toch zal ik hem af en toe uit brengen.
Gewoon omdat de hond zelf dit enorm graag doet.
Groetjes
M
grijze keeshonden liefhebster