Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Juiste beslissing?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Sylvie schreef: De DA weet dat wij (vooral mijn pa dan) veel ervaring hebben met honden (mechelaars, groenendaler, kruising bouvier mechelaar), en zei dat zulke honden vaak 2 kanten hebben. Ze zijn enerzijds erg lief, maar anderzijds zeer onvoorspelbaar en gevaarlijk.
In eerste instantie niet gereageerd omdat ik het én sneu voor je vond én mosterd na de maaltijd.

Maar zo'n reactie... tja, dat zegt i.m.o. wel genoeg: behoorlijk generaliserend en het slaat nergens op.

Ik denk ook dat er heel wat meer aan vooraf gegaan is, dan jij hebt opgemerkt en hier dus niet, of niet goed genoeg, op ingespeeld hebt.

Maar goed, het is gebeurd en niet meer terug te draaien en verder wens ik je sterkte.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Sylvie schreef: De DA weet dat wij (vooral mijn pa dan) veel ervaring hebben met honden (mechelaars, groenendaler, kruising bouvier mechelaar), en zei dat zulke honden vaak 2 kanten hebben. Ze zijn enerzijds erg lief, maar anderzijds zeer onvoorspelbaar en gevaarlijk.
Daar sla je de spijker op zijn kop. Je laat je iets zeggen door een DA terwijl jullie veel ervaring hebben met herdershonden???? Dan klopt er iets niet helemaal aangezien deel 1 van de zin niet te rijmen is met deel 2. Of hebben al jullie herders ineens onvoorspelbaar en gevaarlijk gedrag vertoont? Zo niet dan weet je toch dat de DA uit zijn nek lult en je beter een andere kan nemen. :19:

Ik denk dat je een grapje aan het maken bent en laat het hier dan ook bij :wink:
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

greatdane schreef:Dit is dus wat ik zo naar vind aan herders,het onvoorspelbare wat ze vaak hebben.
.
En zo komen mensen aan vooroordelen :roll:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Aimee schreef:dit vind ik echt diep triest voor de hond!!!!
je gaat je hond dan toch niet gelijk euthenaseren zeg!

Ik vind het vreselijk dat je dit gedaan hebt,echt heel erg!
Het kan toch dat je hond dat niet prettig vind daar?
heb je niet goed op je hond gelet ofzo?je let toch op de signalen van je hond op zo'n moment????
sorry maar vind dit echt diep diep triest dat je om zoiets je hond euthenaseerd...Oke herplaatsen NO Problemo,maar je ontneemt een 1 jarige hond gewoon zijn leven :boos: :boos: :boos:

gr Aimee
Die hond probeerde haar bij de keel te grijpen!! Dan zou euthanasie de beste keuze kunnen zijn.

Ik weet zelf niet wat ik zou doen omdat ik de situatie niet ken. Maar ik snap je boosheid wel Aimee. Het is zeer triest allemaal. Maar OOK voor de baas!
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

pooh schreef:
greatdane schreef:Dit is dus wat ik zo naar vind aan herders,het onvoorspelbare wat ze vaak hebben.
.
Niemand hoeft mijn oordeel over herders aan te nemen,dit is mijn mening over wat ik van herders in het algemeen vind.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Sylvie schreef:
Eline* schreef:Sylvie, ik ben gisteren met mijn hond, Nelson naar de dokter geweest ivm ontstoken anaalklieren. Toen de dierenarts alleen al naar zijn billen keek raakte hij in paniek en begon om zich heen te happen.
Het is niet te vergelijken met de reactie van Rex, maar een hond kan uit angst voor pijn fel reageren en terecht.
Een hond bij een DA gedraagt zich heel anders dan een hond thuis. En hoe komt het dat ik hem de dag daarvoor gemakkelijk mocht borstelen rond de anus en gisteren niet eens z'n billen mocht aanraken?
Valt jouw hond je ook aan als je hem even op de correctie zet? Scheurt ie je broek van je lijf als je wil doorwandelen en als hij naar een andere hond wil?
De mechel van de buuf doet dat dus idd.
Als iets haar niet aanstaat dan gaat ze het gevecht met je aan, ook als je haar een correctie wilt geven. Deed ze al met 4 maanden.
Verder is er niks mis met die hond, wij weten wanneer we wat kunnen verwachten van dr en kunnen daar goed op reageren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

greatdane schreef:
pooh schreef:
.
Niemand hoeft mijn oordeel over herders aan te nemen,dit is mijn mening over wat ik van herders in het algemeen vind.
Een mening is ergens op gebaseerd en jij kan helemaal geen mening over herders in het algemeen hebben aangezien je je niet verdiept hebt in het ras in het algemeen :19:

Ik vind doggen over het algemeen domme honden die stiekem te stom zijn om zelf iets uit te vogelen en alleen maar bleut staan te wachten op wat er gaat gebeuren. Dat is mijn mening over doggen in het algemeen. :pffff:

Dat slaat toch ook nergens op of wel? Het staat zo stom een domme mening te gaan ventileren op een forum tov mensen die wel weten hoe het zit. :roll: Het is ook beledigend overigens en het voedt mensen die hun hond inslapen omdat hij "het problematische raskenmerk" heeft.

Net zo dom als de rotweilers die 1x in hun leven hun baas aanvliegen. Zolang mensen als jij dat soort dingen blijven roepen blijven er mensen op die manier tegen die honden aankijken. Erg storend.
Afbeelding
beppie
Zeer actief

Ongelezen bericht door beppie »

Ik vind het heel triest hoe het allemaal gelopen is,zowel voor jullie als voor de hond.Maar ik wil wel even opmerken dat ik nu 30 jaar honden heb,waarvan nu 16 jaar herderkruisingen,nu heb ik ook 2 herderkruisingen, geen van de honden die ik heb gehad kan ik omschrijven als onvoorspelbaar of gevaarlijk .
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Stang schreef:
In eerste instantie niet gereageerd omdat ik het én sneu voor je vond én mosterd na de maaltijd.

Maar zo'n reactie... tja, dat zegt i.m.o. wel genoeg: behoorlijk generaliserend en het slaat nergens op.

Ik denk ook dat er heel wat meer aan vooraf gegaan is, dan jij hebt opgemerkt en hier dus niet, of niet goed genoeg, op ingespeeld hebt.

Maar goed, het is gebeurd en niet meer terug te draaien en verder wens ik je sterkte.
Ik wilde eigenlijk ook niet reageren om deze zelfde reden, maar inderdaad die uitspraak van de DA :boos:
En een DA die meteen een hond in laat slapen :denken: om die reden?

@Greatdane: "een hond die mij zo zou aanvallen haalt de DA geeneens..." Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Ik krijg hier allemaal gedachten bij en hoop dat ik het helemaal mis heb.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als er éen hond duidelijk te lezen is is het wel een herdershond. Veel opsmuk zit er niet aan dus signalen zijn niet te missen lijkt me. Als je een herder onvoorspelbaar vindt heb je iets aan je ogen of geen verstand van hondengedrag.
Wel is een herder een hond waar je eerlijk mee moet omgaan en waarbij je moet weten wat je in handen hebt. Als je daarin missers maakt kan het aardig mis gaan. Het is dus geen hond voor leken. Het is dus maar goed dat sommige mensen er braaf vanaf blijven.
Met mis gaan bedoel ik overigens voornamelijk voor de hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Aileen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Buddy (labrador), helaas van ons heen gegaan *1994-2009+ We missen je lieve Kanjer!!

Lucky (tibetaanse terrier) 16-07-1998

Digger (engelse cocker spaniel) 24-06-2010
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aileen »

Sylvie schreef:@Aileen: Ken jij het verschil tussen een beet en een aanval?
Ja :wink:
Onze hond geeft/gaf niet gewoon ff een beet, wat ik dus niet goed had omgeschreven in het vorig berichtje.
Hij heeft letterlijk vaker ons aangevallen (mij nog niet gebeurd maar bij mijn ouders wel). We weten nu waarom hij dat doet en wat we in deze situatie moeten doen is het grotendeels opgelost. Zo'n gedrag krijgen we toch niet helemaal eruit, maar wel al zover genoeg dat we hem volledig kunnen vertrouwen.
Afbeelding
greatdane
Zeer actief

MARC_S schreef:
greatdane schreef:
pooh schreef:
.
Een mening is ergens op gebaseerd en jij kan helemaal geen mening over herders in het algemeen hebben aangezien je je niet verdiept hebt in het ras in het algemeen :19:

Ik vind doggen over het algemeen domme honden die stiekem te stom zijn om zelf iets uit te vogelen en alleen maar bleut staan te wachten op wat er gaat gebeuren. Dat is mijn mening over doggen in het algemeen. :pffff:

Dat slaat toch ook nergens op of wel? Het staat zo stom een domme mening te gaan ventileren op een forum tov mensen die wel weten hoe het zit. :roll: Het is ook beledigend overigens en het voedt mensen die hun hond inslapen omdat hij "het problematische raskenmerk" heeft.

Net zo dom als de rotweilers die 1x in hun leven hun baas aanvliegen. Zolang mensen als jij dat soort dingen blijven roepen blijven er mensen op die manier tegen die honden aankijken. Erg storend.
Het zal ook best storend zijn voor herderliefhebbers en er lopen waarschijnlijk ook genoeg stabiele herdershonden rond,maar het is toch
een probleem wat vaak terugkomt en ik oordeel niet snel over een ras.
Afbeelding
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Er wordt door de meeste wel vanuit gegaan dat de hond defensief heeft gereageerd, maar dan begrijp ik niet waarom de hond dan naar haar keel is gevlogen en zolang aanhield.

Bij defensieve agressie bijten honden waar ze kunnen pakken en dat is vaak laag. Bij dominante agressie pakken ze wel hoog en bijten ze flink door.

En dan heb je ook nog een heel klein percentage honden met gestoorde agressie. Deze zijn onvoorspelbaar en hiervoor is inslapen gewoon de beste optie.

Dat van dat niet kunnen corrigeren herken ik wel. Ik ga wekelijks de honden uitlaten bij een asiel en eigenlijk zijn we alleen maar positief gericht bezig met die honden want sommige honden tolereren geen correcties en gaan dan happen.

In ieder geval sterkte ermee. Als je zo met honden ben opgegroeid is het jong laten inslapen van een hond niet niets.
greatdane
Zeer actief

Teckelgek schreef:
@Greatdane: "een hond die mij zo zou aanvallen haalt de DA geeneens..." Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Ik krijg hier allemaal gedachten bij en hoop dat ik het helemaal mis heb.
Niet teveel over nadenken,ben heus wel een hondenliefhebber,hoor :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Remco schreef:Er wordt door de meeste wel vanuit gegaan dat de hond defensief heeft gereageerd, maar dan begrijp ik niet waarom de hond dan naar haar keel is gevlogen en zolang aanhield.
Winnaarservaringen bij een wat onzekere hond? Ik kan het niet beoordelen want ik heb het niet gezien. Ik durf alleen wel enorme vraagtekens te plaatsen bij dominante agressie. Een hond die zich onderdanig toont door likken, na de aanval komt likken en piest als een meisje is geen dominant agressieve hond. Dat kan je via internet dus wel concluderen.

Gestoorde agressie volgt nooit op een voorspelbare prikkel. Deze hond reageerde voorspelbaar totaan dit incident, dus het valt op zijn minst sterk te betwijfelen of hij nu ineens gestoord reageerde. Buitenproportioneel reageerde hij wel wat mij sterkt in mijn mening. Angstig agressieve honden kunnen zo reageren.
Het vertrouwen in de hond was na dit incident weg bij de bazen, ik denk dat de hond het vertrouwen al veel eerder kwijt was.

Maakt overigens niet dat het inslapen per definitie verkeerd is geweest. Een hond die zo uit zijn pan gaat over iets is niet houdbaar in een gezin en vindt er maar eens een baas voor..
Maar triest is en blijft het.
Laatst gewijzigd door Eline* op 15 apr 2006 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Sylvie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sylvie »

Even een correctie: de dierenarts bedoelde het niet als een veralgemening. Hij zei dat honden, die opeens zo opvliegen/aanvallen, enerzijds erg lief kunnen zijn en anderzijds onvoorspelbaar. Hij had het dus niet over Mechelaars in het algemeen, enkel over honden met een opvliegend karakter.

Maar, ik ga hier geen moeite meer doen, want alles wat jullie verkeerd kunnen begrijpen, begrijpen jullie verkeerd, met opzet lijkt me wel.

Ik trek me bij deze terug uit het forum.
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Martijn schreef:
Remco schreef: En dan heb je ook nog een heel klein percentage honden met gestoorde agressie. Deze zijn onvoorspelbaar en hiervoor is inslapen gewoon de beste optie.
Gelul. Honden worden niet gestoord geboren maar gestoord gemaakt. Vaak is er een heel specifieke oorzaak voor het gestoorde gedrag en zonder die oorzaak worden ze gewoon weer ongestoord.

Trouwens, zomaar aannemen dat die hond getikt was is nog veel korter door de bocht dan de aanname dat het defensieve agressie was.
Maar goed..het zou natuurlijk wel heel goed uitkomen, he?
In de meeste gevallen is er inderdaad een andere oorzaak ja, maar het zou naief zijn om te denken dat er geen honden met afwijkingen worden geboren. Komt bij mensen en andere dieren ook voor.

Ik schrijf overigens nergens dat ik hier vanuit ga, alleen dat dat mogelijk kan zijn geweest. De enige die echt kunnen weten of er geen aanwijsbare oorzaken zijn zijn Sylvie en der familie.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef: daarom - ik nodig iedereen die hier zo fel reageert uit om voor een hond die (terecht of niet terecht) zo heeft gereageerd een (goed!) nieuw tehuis te vinden (of zelf aan te bieden).
Ik geloof niet dat ik fel gereageerd heb, maar ik zou dus ook nooit een hond met een 'verhaal' in huis gehaald hebben! Laat dat ajb aan de mensen over die dat kunnen.

Het is niet gek dat de topicstartser heel verdrietig en verdedigend wordt van dit topic. Daarom zei ik ook direct dat het allemaal achteraf gelul is. Dit onderwerp lijkt mij niet geschikt als een van de eerste posts van iemand. Het is nogal wat, een hond afmaken, en dat roept bij veel mensen heftige reacties op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: daarom - ik nodig iedereen die hier zo fel reageert uit om voor een hond die (terecht of niet terecht) zo heeft gereageerd een (goed!) nieuw tehuis te vinden (of zelf aan te bieden).
Ik geloof niet dat ik fel gereageerd heb, maar ik zou dus ook nooit een hond met een 'verhaal' in huis gehaald hebben! Laat dat ajb aan de mensen over die dat kunnen.

Het is niet gek dat de topicstartser heel verdrietig en verdedigend wordt van dit topic. Daarom zei ik ook direct dat het allemaal achteraf gelul is. Dit onderwerp lijkt mij niet geschikt als een van de eerste posts van iemand. Het is nogal wat, een hond afmaken, en dat roept bij veel mensen heftige reacties op.
ik lees nergens dat hij al een verhaal had, alleen dat hij met 5 maand uit het asiel werd gehaald :wink: .

dat het niet zo'n doordachte reactie is om met zoiets 'uit het niets' aan te komen ben ik volledig met je eens, maar een eerste post komt denk ik wel vaker voort vanuit een gevoel van 'dit moet ik nu toch echt aan iemand kwijt'.

alleen was 'dit' in dit geval wel meteen heel heftig, ja, maar voor mij dan juist ook daarom heel begrijpelijk (als eerste post) :wink: .
O sorry, dan heb ik dat eerste erbij verzonnen :roll:

Ik hield m'n hart al vast toen de post verscheen. Het vraagt gewoon om reacties en dat is niet altijd wat je wilt horen als je net een beslissing hebt genomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Dit was dan een zelfverzekerde,maar de meeste die ik kende waren zenuwachtige angsthappertjes.
Herders onvoorspelbaar? Ik denk dat juist de herders gemakkelijk te lezen zijn en daardoor juist voorspelbaar zijn. :wink:
Maar de meeste herders zijn ook geen "beginners-honden", het zijn honden die hun grenzen hebben en die ook duidelijk aangeven.
Het probleem vormen de onkundige eigenaars die bij de fokkers op marktplaats etc gewoon een herderpup meekrijgen, zonder zich vantevoren verdiept te hebben in wat een herder voor een type hond is. Vaak ook nog herders die (gedeeltelijk) uit werklijnen komen en toch al wat sterker van karakter zijn als de gemiddelde hond. En daar gaat het mis....veel van deze pups groeien door onkunde en te weinig geestelijke uitdaging en te weinig lichamelijke beweging op tot zenuwlijers, neuroten, bijtgrage honden... en belanden als ze geluk hebben in het asiel of als herplaatser op een site en als ze pech hebben op de dierenartstafel na het zoveelste incident.

Jammer dat je zo'n beeld hebt van herders. Je zou Marouck moeten ontmoeten dan zou je beeld wellicht anders zijn. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inge O schreef:maar een hond die er zó vol ingaat past gewoon bij heel, heel weinig bazen, en diegene die er vaak wel nog wat mee willen, zullen in de praktijk waarschijnlijk ook niet altijd de leukste bazen zijn (lees : bewaking en het 'zware' sportmilieu).
Precies ja, dat is oa ook mijn punt.
Het heeft mi ook geen zin om iemand hier de schuld te gaan geven, het is waarschijnlijk een foute interactie geweest van zowel baas als hond.
Ik ken trouwens wel iemand die al 7 jaar de liefste herder van de wereld had tot hij, gewoon naast haar zittend, haar ineens vol in het hoofd beet en niet wilde stoppen tot iemand te hulp schoot.Haar halve (gelukkig achter-)hoofd lag open.
Misschien had die hond idd ergens pijn maar dan nog.......
Ik maak denk ik ook wel eens fouten bij mijn honden maar ze reageren nooit door aan te vallen, zelfs niet door te grommen. En bijten heeft er hier nog nooit een gedaan, en ik ben er eigenlijk helemaal niet streng voor.
Wat maakt je tot een geschikte honden/herderbaas?
Ik vind dat altijd een heel moeilijk onderwerp.
Ik heb altijd graag een herder willen hebben maar misschien ben ik er ook niet geschikt voor.
Een hond laten afmaken is vreselijk maar soms hondvriendelijker dan herplaatsen.Die hond voelt echt niets van dat spuitje, en waarschijnlijk blijft hem een hoop leed bespaard.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Dit was dan een zelfverzekerde,maar de meeste die ik kende waren zenuwachtige angsthappertjes.
En een hond die mij zo zou aanvallen haalt de DA nog geeneens.
Je hebt het maximale eruit proberen te halen dit mocht helaas niet baten,veel sterkte hiermee.
Dit vind ik erg krom. Nanni is afgelopen dinsdag opgenomen geweest, (beginnende) maagkanteling. geloof mij, zij had pijn. Heel veel pijn. Toch liet ze alles gebeuren. Het was zelfs zo erg, dat de DA's haar wilde houden, ze vonden haar zo lief. Ze waren helemaal verliefd op Nanni geworden.
Tuana is ook erg ziek geweest, hersenvliesontsteking. Toen zij herstelt was, moest ze op bezoek bij de DA voor controle. Ze sprong helemaal tegen hem op, zo leuk vind ze de DA.

Dus wie nu nog wil zeggen dat herders onvoorspelbaar zijn, hoor ik het graag :boos:
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Martijn schreef:
Sylvie schreef:Mijn moeder vertelde me net, dat hij haar vorige week ook had vastgehad, gewoon omdat ze een ruk aan de leiband gaf. Een hond die zo gesoigneerd werd en die zoveel aandacht kreeg, het minste wat je daarvan terug mag verwachten, is een beetje respect.
Want?
Omdat hij dankbaar moet zijn ofzo?

Een hond die niet meer te vertrouwen is laten inslapen vind ik geen slechte beslissing. Een hond nemen die je niet aankunt en hem vervolgens keihard in zijn anus te knijpen wel. Er zijn echt wel meer honden, hele lieve fijne honden, te vinden die dat ook niet pikken en waarom zouden ze ook?
Heb je ook maar iets gedaan om de hond het idee te geven dat hij het wel moet pikken?

Ik wilde er eerst niets over zeggen want ik begrijp dat je erg overstuur bent en het is inderdaad niet meer terug te draaien maar nu ga je doen alsof het de schuld van de hond was. Daar ga ik tegenin.
Je zou de eerste niet zijn die precies dezelfde fouten nog een keer maakt omdat het vorige fiasco zogenaamd niet aan jou maar aan die hond lag.
:ok:
Afbeelding
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Stang schreef:
:smile: :smile: :smile: Whoehahahaha als er iets voorspelbaar is zijn het herders :19:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind geen enkele hond voorspelbaarder of onvoorspelbaarder,het ligt er niet aan of je hond nou een herder is of een teckel..
Maar ik blijf het triest vinden dat je je hond zonder pardon hebt laten inslapen.
ik zou hem direct herplaatst hebben,maar inslapen nee...dat vind ik gewoon te wreed...
Niemand weet verder hoe het gelopen is,misschien is naar de keel grijpen wel erg overdreven verteld,We Never Know! want de hond is er jammer genoeg niet meer...
en je verteld zelf dat het jullie maatje was,waarom om 1 zo'n reactie geijk een spuit in hem...als het jullie maatje is dan denk je daar meerdere keren over na....

gr Aimee
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge schreef:
Maar de meeste herders zijn ook geen "beginners-honden", het zijn honden die hun grenzen hebben en die ook duidelijk aangeven.
Het probleem vormen de onkundige eigenaars die bij de fokkers op marktplaats etc gewoon een herderpup meekrijgen, zonder zich vantevoren verdiept te hebben in wat een herder voor een type hond is. Vaak ook nog herders die (gedeeltelijk) uit werklijnen komen en toch al wat sterker van karakter zijn als de gemiddelde hond. En daar gaat het mis....veel van deze pups groeien door onkunde en te weinig geestelijke uitdaging en te weinig lichamelijke beweging op tot zenuwlijers, neuroten, bijtgrage honden... en belanden als ze geluk hebben in het asiel of als herplaatser op een site en als ze pech hebben op de dierenartstafel na het zoveelste incident.
Dank u!!

Over het algemeen zijn mechelseherders (en dan met name uit de werklijnen) gewoon honden die zich het kaas niet van het brood laten eten. Die zich omdraaien naar de baas bij een correctie, ookal bestaat die correctie uit alleen maar even 'vastpakken' en verder niks.
Helaas worden mechelseherder pups uit dit soort lijnen te pas en te onpas aangeboden op Marktplaats en elke onbenul kan zo een mechelaar in huis halen die steeds meer en meer groeit in zn karakter omdat men totaal niet weet wat ze in huis hebben gehaald en op den duur bepaald wat baas wel en niet mag doen.

Wij hebben hier in onze dagopvang een man gehad, leuk mechel pupje, 14 weekjes oud zoiets 'ja papa en mama van pupje hadden wel politiewerk gedaan' ...gaat bij ons het lampje al branden.
Tsja 2 weken verder kwam hij weer met pupje, tjonge dit had hij toch nog nooit meegemaakt , pupje had hem zo in zn arm gebeten toen hij pupje weg wilde halen bij een beetje kattenstront en pupje zat ook al te grommen op de bank als de baas erbij wilde.
Bij ons haalde pupje dit 2x in zn hoofd...daarna wist hij wel beter.
Op een gegeven moment hebben we hem niet weer gezien, kan wel raden wat er met pupje is gebeurd.

En zo komen wij hier dus regelmatig mensen tegen met leuke mechelpups die je met schaapachtige ogen aan staan te kijken als je het woord KNPV laat vallen 'watte??????'.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sylvie schreef:en zei dat zulke honden vaak 2 kanten hebben. Ze zijn enerzijds erg lief, maar anderzijds zeer onvoorspelbaar en gevaarlijk.
alle mechelaars wat een onzin :roll:
en nee ik zou hem niet meteen hebben laten inslapen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

:roll: hoezo vooroordelen, ik kan lezen en schrijven met mijn honden....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sylvie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sylvie »

Marie-Josée schreef: Wat maakt je tot een geschikte honden/herderbaas?
Ik vind dat altijd een heel moeilijk onderwerp.
Ik heb altijd graag een herder willen hebben maar misschien ben ik er ook niet geschikt voor.
Jullie doen precies of dit onze eerste hond was. De vorige was een kruising Mechelaar-Bouvier en is 14 jaar bij ons geweest. Daarvoor hadden we een zuivere mechelaar. En dáárvoor altijd Groenendalers gehad. Stuk voor stuk prachtige, toffe honden.

En ik begrijp maar al te goed dat honden grenzen hebben, alle dieren trouwens en ik wil die grenzen rustig aftasten en aanvaarden, zoals we ook deden bij Rex, maar dat mag er niet toe leiden dat Rex de baas gaat spelen over ons.
En nu mogen jullie me eens vertellen hoe jullie dat zouden aanpakken:

een korte beschrijving van Rex:

- als je een bevel geeft: in de lucht knappen, tanden ontbloot (=topic van)
onze eerste reactie: eens bij nekvel nemen en zeggen 'foei'.
Reactie van Rex: bijten
onze tweede reactie om escalatie te vermijden: foei zeggen en negeren
- aanvankelijk als we buiten speelden, beet hij ons ook. Dat gedrag hadden we vrij snel afgeleerd.
- Rex was geobsedeerd door lichtjes (schaduwjager): geen probleem, zoveel mogelijk afleiden en gordijnen dicht als de zon scheen, maar ie werd er wel duidelijk zenuwachtig van, van die tik. Buiten ook, als de zon scheen, dan liep ie elke schaduw achterna.
- Rex werd knettergek in de wagen als we door een tunnel reden (= topic van). Reactie: kalmeren en tunnels vermijden
- Rex eiste de aandacht constant op, zat geen 2 minuten stil. geen probleem: als het ons niet aanstond, negeerden we hem. Maar m'n ma is huisvrouw en hij mocht met haar praktisch heel de dag helpen in het huishouden.
-Er werd 3x per dag met hem gewandeld (los), een dik uur per keer en overdag mocht ie vaak nog in de tuin. Binnen speelden we ook vaak met hem. Tijdens de wandelingen deden we gehoorzaamheidsoefeningen afgewisseld met spelletjes. Wat ik wel merkte, is dat hij vrij snel genoeg had van de oefeningen: één of 2 bevelen waren voldoende per keer (werd uitvoerig beloond bij iets positiefs, genegeerd bij iets negatiefs)
- We mochten Rex overal aanraken, z'n pootjes wassen, hem wassen, dat was geen probleem.
- Als hij zich pijn gedaan had doordat hij te wild was geweest, dan huilde hij soms heel hard en als we hem dan gingen troosten, dan beet ie ons, alsof ie dacht dat wij hem hadden pijn gedaan.
- Rex was heel expressief: geeuwde 's morgens al de buren wakker, gromde tegen bij een bevel, huilde voor 't minste. Bvb: hij speelde buiten en liep achter de bal aan en had de boom niet gezien, liep hij er gewoon tegen, had zich pijn gedaan, huilde eerst en begon dan als een razende in die boom te bijten.
- Andere honden hadden een panische angst van hem (zonder met hem in contact geweest te zijn). Mijn grootouders hebben een Am Stafford (Tiger), die enorm graag speelde met onze vorige hond, maar op afstand bleef in het geval van Rex. Hij durfde zelfs niet dichter komen als er een draad tussen was. Dat vind ik eigenlijk raar. Zouden Tiger en de andere honden iets gevoeld hebben?
- Als Rex achter iets aanging (was dat nu een bal, frisbee of konijn, dan keek hij niet meer waar hij liep (elk obstakel dat in de weg stond: liep ie ofwel door ofwel tegen).
- We konden hem strelen als hij aan het eten was, naar het commando 'af' luisterde hij ook erg goed. We konden dingen afnemen of ruilen, geen probleem.
- Alleen als hij iets moest doen, waarin hij op dat moment geen zin had, dan beet hij of viel hij aan. Zo heeft ie 2 broeken stukgescheurd van m'n vader tijdens de wandeling, hem binnen aangevallen, mijn moeder gebeten en mij gisteren aangevallen. Zijn oren stonden altijd recht, zelden toonde hij dat hij onderdanig was.
-was aan de ene kant erg slim, maar aan de andere kant erg impulsief. Vb.: een draad waar stroom opzit: hij is er wel drie keer kort na mekaar aan gaan ruiken, telkens met een dag tussen, dan weer springt ie ertegen, etc. Onze vorige hond heeft dat 1 keer gedaan en nooit meer.

Gisteren was serieus en die wonden van m'n pa zijn ook nog steeds niet genezen. Ik besef dat er grenzen zijn, maar dat geldt voor de baasjes ook. Je kan de lat niet blijven verlagen en maar blijven negeren.

En er zijn zeker dingen die we fout gedaan hebben, maar geeft dat een hond het recht om ons zo aan te vallen?

PS: voorspelbaar was ie zeker niet,nooit. De ene dag verdroeg ie een correctie en de andere dag niet.

Graag reacties, waaraan ik iets heb! Opbouwende kritiek. Ik wil leren uit deze situatie.

(Het kan zijn dat ik dingen vergeten ben, als je nog meer info wenst, dan moet je het maar vragen)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:Ik hoef geen verstand van herders te hebben hier in mijn huis zal er nooit 1 komen.
veroordeel dan geen rassen waar JIJ geen verstand van hebt... dat jij ze niet kan lezen is jouw probleem niet van de honden....
maar dan nog het merendeel zijn gewoon neuroten/angsthappers.
raar he dat ik juist het tegenovergestelde dan weer zie :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”