Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeden van zekere/dominantere hond makkelijker?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik kan beter met wat gevoelige honden overweg.

Keizer is heel zelfverzekerd (vooral naar mensen) en dat botst regelmatig, hij is ook absoluut niet onder de indruk van een correctie en ik heb ook altijd moeite om boven hem te blijven qua rangorde. Dat klinkt misschien heel raar, want hij is maar zo klein :mrgreen: Maar zoals vandaag vond hij het weer nodig om mij te bijten, ja niet dat het erg is, want hij heeft maar twee tanden :mrgreen: , maar hij doet het wel! Op zo'n moment heeft hij ook echt geen respect naar mij toe en daar heb ik nog wel eens moeite mee, alhoewel ik er wel mee leer omgaan.

Baloe zou dat nooit doen, zij is wel heel zelfverzekerd en pittig, met name naar andere honden, maar naar mensen toe zou zij nooit dat soort dingen in haar hoofd halen, zij is dan ook wat dat betreft daar veel gevoeliger voor. :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Zoek stok! schreef:
johan schreef:Geen idee, alle honden die ik zelf heb opgevoed waren en zijn redelijk dominant en zeker van zichzelf.
Of ze dat aangeboren hadden weet ik niet. Ik laat ze alles maar op hun eigen tempo ontdekken, en ik ben niet zo van de cursussen en hondenpsychologie.
:wink:
Impliceer je daarmee dat mensen met een onzekere hond dat aan hunzelf 'te danken' hebben? :denken:
Ik denk best dat een hond heel onzeker kan worden van een verkeerde aanpak, maar dat elke onzekere hond het gevolg is van de aanpak van de baas betwijfel ik, het moet er toch een beetje inzitten.
Van alle honden die ik tot nu toe gehad heb, is er nog nooit een geweest die zich echt dominant opstelde t.o.v. ons. Mijn kinderen vragen weleens waarom wij toch altijd van die "mietjes" honden hebben. Het zijn ook echt een beetje mieperige honden, een beetje van die tutjes. Dat is vast geen toeval, dus zal het ook wel aan mijn opvoeding liggen (of ik kies altijd die honden uit). Maar het past ook wel bij me. Nou zijn ze ook niet echt angstig, maar ook niet super zelfverzekerd, het zijn zeker geen honden die op hun strepen staan. (Wel honden die op z'n tijd verschrikkelijk eigenwijs kunnen zijn). Wat ik bij mijn honden vooral merk is dat ze heel makkelijk op te voeden zijn, de regels van het huis enzo hebben ze zo door en passen ze zich zo bij aan, maar het trainen gaat wat moeizamer, het duurt nogal even voor ze iets door hebben en met een boze stem bereik je echt niets bij ze, ze raken alleen maar geblokkeerd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Bij Max zou het wel erg handig zijn als ze zekerder van zichzelf was. We moeten haar nu heel strak trainen, omdat er een paar bijtincidenten zijn geweest (daardoor is ze in de eerste plaats ook in het asiel beland) Maar ze bijt omdat ze bang en onzeker is. Als ze zekerder zou zijn, dan zou ze neit zo snel haar toevlucht hoeven zoeken inhet bijten. Maar ik weet niet of het in het algemeen zo is, dat zekere/dominante honden makkelijker zijn.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Natas. schreef:
Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef: Dank je :wink: En dat ze op haar kont gaat zitten, daar lacht iedereen me altijd om. Ohhh wat doet jouw hond dat raar :smile2: :mrgreen:
Ineens herinner ik me dat er laatst nog een hond was die ik dat zag doen: zitten als het spannend werd. Maar nu kan ik me pvd niet meer herinneren welke hond dat was. Ik ga even nadenken. Maar Bowie is dus niet de enige! :wink:
Raisa misschien? :wink:
In situaties dat ze het een beetje eng vindt ploft ze ook meestal op d'r krent, zoals in Soesterduinen zodra we even stil stonden.
Dankje, ik kon er echt even niet opkomen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Belle schreef:
Zoek stok! schreef:
johan schreef:Geen idee, alle honden die ik zelf heb opgevoed waren en zijn redelijk dominant en zeker van zichzelf.
Of ze dat aangeboren hadden weet ik niet. Ik laat ze alles maar op hun eigen tempo ontdekken, en ik ben niet zo van de cursussen en hondenpsychologie.
:wink:
Impliceer je daarmee dat mensen met een onzekere hond dat aan hunzelf 'te danken' hebben? :denken:
Ik denk best dat een hond heel onzeker kan worden van een verkeerde aanpak, maar dat elke onzekere hond het gevolg is van de aanpak van de baas betwijfel ik, het moet er toch een beetje inzitten.
Van alle honden die ik tot nu toe gehad heb, is er nog nooit een geweest die zich echt dominant opstelde t.o.v. ons. Mijn kinderen vragen weleens waarom wij toch altijd van die "mietjes" honden hebben. Het zijn ook echt een beetje mieperige honden, een beetje van die tutjes. Dat is vast geen toeval, dus zal het ook wel aan mijn opvoeding liggen (of ik kies altijd die honden uit). Maar het past ook wel bij me. Nou zijn ze ook niet echt angstig, maar ook niet super zelfverzekerd, het zijn zeker geen honden die op hun strepen staan. (Wel honden die op z'n tijd verschrikkelijk eigenwijs kunnen zijn). Wat ik bij mijn honden vooral merk is dat ze heel makkelijk op te voeden zijn, de regels van het huis enzo hebben ze zo door en passen ze zich zo bij aan, maar het trainen gaat wat moeizamer, het duurt nogal even voor ze iets door hebben en met een boze stem bereik je echt niets bij ze, ze raken alleen maar geblokkeerd.
Mietjes honden :smile: Als Bowie een mieperige actie heeft, zeg ik altijd: "wat ben je toch ook een mietje Bowie" :smile:
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Natas. schreef:
Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef: Dank je :wink: En dat ze op haar kont gaat zitten, daar lacht iedereen me altijd om. Ohhh wat doet jouw hond dat raar :smile2: :mrgreen:
Ineens herinner ik me dat er laatst nog een hond was die ik dat zag doen: zitten als het spannend werd. Maar nu kan ik me pvd niet meer herinneren welke hond dat was. Ik ga even nadenken. Maar Bowie is dus niet de enige! :wink:
In situaties dat ze het een beetje eng vindt ploft ze ook meestal op d'r krent, zoals in Soesterduinen zodra we even stil stonden.
Gelukkig, Bowie is niet de enige :pffff:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Tamara en Bowie schreef:
Zoek stok! schreef:
Natas. schreef:
Zoek stok! schreef: Ineens herinner ik me dat er laatst nog een hond was die ik dat zag doen: zitten als het spannend werd. Maar nu kan ik me pvd niet meer herinneren welke hond dat was. Ik ga even nadenken. Maar Bowie is dus niet de enige! :wink:
Gelukkig, Bowie is niet de enige :pffff:
Nee hoor, Bowie is in goed gezelschap :mrgreen:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gonny »

Ja, Ik vind Boris moeilijker op te voeden dan Sindy..(Mientje is hélemaal een geval apart :smile: ) Sindy kan ik soms ff lekker op d'r mieter geven, en dan is er nog niets aan de hand....Boris is een watje...als ik 1x mopper is hij al op zn plek gekropen.....ook buiten als hij slecht luisterd en ik boos word kruipt hij inelkaar alsof ik hem een flinke mep geef... :roll: Geef mij maar een "harde" hond! :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef:eigenlijk heb ik hier ook altijd wel mietjeshonden, hoewel ze tegelijkertijd ook wel 'sterk' kunnen zijn - hun zelfvertrouwen variëert dan weer erg per hond.

ik heb het gevoel dat hier in het topic twee zaken door elkaar worden gehaald : zelfzekerheid tov. de buitenwereld en houding tov. de baas. het eerste zie ik voor een groot deel als een aangeboren kwestie, waar uiteraard in de loop van het opgroeien tig factoren op inwerken. het tweede is denk ik idd meer baasafhankelijk, maar hoeft persé niet samen te hangen met een harde aanpak, wel het tegendeel lijkt mij soms.
Het zelfvertrouwen van Bowie t.o.v. de buitenwereld is totaal anders dan t.o.v. mij :wink: Dat is ook iets wat je niet kun vergelijken, vind ik. Naar de buitenwereld toe, is Bowie in heel veel situaties ontzettend zelfverzekerd, nieuwsgierig en bijdehand. Nieuwe dingen, locaties, vreemde voorwerpen, geluid, etc. etc. Altijd al gehad trouwens.
Het is ingewikkeld vind ik om uit te leggen omdat het gedrag wat zij heeft, nogal complex ligt, het is onder te verdelen in heel veel categorieen, hahaha. Want de buitenwereld kun je ook zien als andere honden, vreemde mensen en dergelijke. En tegenwoordig is in dat gedrag en in wat voor situatie ook geen pijl meer op te trekken. Dat verschilt per situatie en omstandigheid heel erg. :19:

Ze wordt ouder en zekerder, dat merk ik in heel veel dingen, en door dat wisselende gedrag denk ik dat ze daarin aan het groeien is.
Inge O schreef: als ik kijk op de hondenschool wie de meest ongevoelige, hardste honden heeft (in hun reactie op de baas) zijn het voor het overgrote deel juist honden waar heel bruut en weinig positief mee omgegaan wordt. die worden ahw. 'immuun' tov. harde woorden, en het feit dat ze amper een goed woord horen maakt hen zelfs (soms) schijnbaar ongevoelig voor beloning.
de bazen die dan weer echt hard met hun hond omgaan krijgen idd onzekere, angstige honden, maar ik denk dat we het hier niet over hebben toch, als we over 'onze' honden spreken?

Ik denk ook niet ( weet het eigenlijk zeker) dat we in deze situatie over onze honden spreken, dat we zo zouden optreden en daardoor een angstige hond hebben :wink:
Inge O schreef: ik herken wel wat van bowie's gedrag in mijn honden, maar dan een stuk minder uitgesproken. ik zie ook dat bijna al mijn honden voor een stukje dit gedrag vertonen, dus ik moet zeker een beïnvloedende factor zijn, zondermeer. als ik voor mezelf zou moeten aangeven waar de oorzaak ligt, zou ik zeggen het té overmatig belonend en 'tuttelig' handelen op alle goede momenten, gecombineerd met streng en consequent de grenzen aangeven. ik weet uiteraard niet of dit klopt, maar ik denk het haast wel.
En hier sla je de spijker precies op z'n kop! Té overmatig belonen en té enthousiast doen.. etc. Maar wel consequent en inderdaad streng, en misschien dan wel te streng voor haar doen en te streng t.o.v. het té enthousiaste en blije wat ik daarna of anders heb? :19:
Had in dit topic al een opmerking gemaakt, in de trant van, dat ik te enthousiast kan doen naar Bowie, dat ze daardoor daar misschien ook gewend aanraakt dat ik daardoor mezelf niet kan overtreffen als ze echt, echt, echt iets goeds doet :wink:
Inge O schreef: mijn honden worden daardoor zeer afhankelijk van me, dat heeft zo zijn voor- en nadelen.
voordelen zijn een hele goeie band, en het feit dat ze zich heel goed laten leiden in alle situaties.
nadeel is dat ze een stuk van hun onafhankelijkheid verliezen, en veel sneller onder de indruk zijn van iets negatiefs.
Desondanks en ondanks, hebben Bowie en ik een hele goeie band :I:

Bowie is tegenwoordig niet zo heel snel meer onder de indruk van iets negatiefs, ze herstelt ontzettend snel als er iets is waarvan ze schrikt of onder de indruk is, ook van honden waar ze van onder de indruk is. Dit t.o.v. bijna een jaar geleden... :roll: Alleen in de situatie zoals ik die schetste met het luisteren is ze echt onder de indruk en blijft daar wel even in hangen ja... En ja, ik ga wel even bij mezelf te rade natuurlijk. Dat ik het belonen, maar ook het te strenge moet doseren.

Gisteren heb ik het trouwens iets gedoseerder en haar iets anders benaderd toen ze niet wilde luisteren en toen ging het goed. Wel streng, maar nèt een tandje verschil erin :wink:

Inge O schreef: bij bowie speelt er denk ik toch ook een heel groot stuk genetische aanleg in mee - zelfs al heb je het niet bij haar ouders gezien. berners en hovawarten lijken op veel punten op elkaar, oa. ook het feit dat wantrouwend kan doorslaan naar 'te wantrouwend'. dat zit in hun genen, en zelfs al let je er bij de fok heel erg op, dan nog zal er in elk nest wel ééntje zitten die daar gewoon tever in doorslaat, zo heb ik er uit mijn fok ook een aantal.
Ik heb degene die daarin WAS doorgeslagen :mrgreen: :wink:
Maar het is wel iets waar ik rekening zal moeten blijven houden.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Over dat 'te afhankelijk' zijn: dat heb ik dus eigenlijk ook 'fout' gedaan.
Beide honden zijn hier behoorlijk af/aanhankelijk en onzelfstandig.

Ja inderdaad best veel voordelen. Zo zullen ze nooit zomaar de hort opgaan, ze blijven redelijk dichtbij met wandelen, ze springen hier het hekje van 1 meter niet over, ze vinden het vreselijk als ik boos ben, enz. enz.

Maar bij het vzh trainen had ik dus wel een probleem: alleen achterlaten op het veld :oeps: Dat gaat niet bij Kaya :19: Die raakte in paniek en begon te piepen en te janken, terwijl de andere honden op hun gemakje erbij lagen :N:
Zo ook met het examen: afleggen en 30 meter verder gaan staan.... ja doeiiii, vrouwtje is niet in orde (ze voelde mijn zenuwachtigheid) dus blijf ik bij vrouwtje: binnen 1 stap was ze bij me :roll: :mrgreen:

Toch zou ik niet weten hoe ik het anders had moeten doen de opvoeding. Ik heb ze opgevoed vanuit mijn gevoel en dat gevoel is o.a. heel sterk 'wij horen bij elkaar'.
Ik had ze misschien wat vaker alleen moeten laten ofzo :19:

Ik weet ook niet of honden hieronder lijden? :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
Tamara en Bowie schreef: En hier sla je de spijker precies op z'n kop! Té overmatig belonen en té enthousiast doen.. etc. Maar wel consequent en inderdaad streng, en misschien dan wel te streng voor haar doen en te streng t.o.v. het té enthousiaste en blije wat ik daarna of anders heb? :19:
Had in dit topic al een opmerking gemaakt, in de trant van, dat ik te enthousiast kan doen naar Bowie, dat ze daardoor daar misschien ook gewend aanraakt dat ik daardoor mezelf niet kan overtreffen als ze echt, echt, echt iets goeds doet :wink:
bij mij ligt het probleem (nou ja, vinden mijn honden niet natuurlijk :mrgreen: ) eerder in het te snel belonen, belonen voor te kleine dingen dus, of blijven belonen voor reeds lang gekende zaken. ik heb meestal nog wel reserve qua gradatie :mrgreen: .

tamara en bowie schreef: Alleen in de situatie zoals ik die schetste met het luisteren is ze echt onder de indruk en blijft daar wel even in hangen ja... En ja, ik ga wel even bij mezelf te rade natuurlijk. Dat ik het belonen, maar ook het te strenge moet doseren.]
Gisteren heb ik het trouwens iets gedoseerder en haar iets anders benaderd toen ze niet wilde luisteren en toen ging het goed. Wel streng, maar nèt een tandje verschil erin :wink: .
dat doseren is idd heel erg belangrijk, goed mogelijk dat daar haar (en jouw) probleem ligt (of tenminste, de oplossing ervan :wink: ).

tamara en bowie schreef: Ik heb degene die daarin WAS doorgeslagen :mrgreen: :wink:
Maar het is wel iets waar ik rekening zal moeten blijven houden.
denk ik wel, ja :wink:

stang schreef:Ik weet ook niet of honden hieronder lijden?
nee, dat kan ik me echt helemaal niet voorstellen. tenminste, wat we allebei al zegden, het heeft zijn voor- en nadelen, maar 'onder lijden' vind ik weer heel iets anders. ík lijd er wel een keer onder, als dropje op trainig kijkt alsof ze gaat geslacht worden als ik alleen maar zeg 'nee, dropje', terwijl de hond van mijn buurman of -vrouw nog niet met z'n ogen knippert bij een fikse brul.
niet dat ik zou willen ruilen hoor, maar toch :mrgreen: .

mijn eigen wartjes zijn om diezelfde reden ook nooit geschikt gebleken voor ipo - spelen met iemand anders, waarom zouden we dát in 's hemelsnaam gaan doen :denken: :denken: ?? dropje wilde dat op zich dan nog wel, want ze vindt het buitspelletje toch wel héél erg leuk, maar snapte dan weer niet dat de baas niet leuk aanmoedigde en meedeed :19: .

een dochter van dropje die bij andere baasjes zit doet het dan weer heel goed, hoezo, niet aan mij liggen Afbeelding ....

Hahahahahaha :smile: :smile:

Ik herken het helemaal...... Kaya heeft ook korte tijd pakwerk gedaan, maar volgens mij is ze ook niet echt geschikt omdat ze gewoon niet erg onafhankelijk / zelfstandig is.
Die pakwerker? :denken: hmmmm ken ik die vent? neuhhhh, dacht het niet, nou dan ga ik weer naar vrouwtje Afbeelding
:smile:
Toen ze op een gegeven moment de pakwerker leerde kennen, toen ging het wel goed, maar ja toen haalden ze een 'geintje' uit om haar aan de paal met een knietje ondersteboven te gooien en toen had ik het wel gezien :devil:
Achteraf misschien zonde, want later bij een andere club heb ik het heeeeel anders gezien en dat was misschien wel leuk voor haar geweest.
Maar goed, ik ben zelf niet 'hard' genoeg denk ik ook.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ja dat herken ik wel :mrgreen: met Rio heb ik op speurlessen gezeten en dat kon hij echt heel aardig maar hij verdomde het op een gegeven moment om de meneer op te speuren die hij moest opspeuren terwijl hij het wel kon.
Je zag hem zijn neus in de lucht gooien en zijn geur opsnuiven om vervolgens gewoon de andere kant op te gaan tegen alle zoeeeeeks in. :smile: :smile:
Niet belangrijk genoeg om te speuren naar een ''vreemde'' daar doe je geen moeite voor.
Jan en ik doen het wel eens voor de aardigheid hier in het Vogelzangsebos en laat hij het baasje nou wel altijd willen opsporen en vinden :roll: :roll:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:
tineke schreef:Jan en ik doen het wel eens voor de aardigheid hier in het Vogelzangsebos en laat hij het baasje nou wel altijd willen opsporen en vinden :roll: :roll:
wat heb jij een rare hond :roll:

:smile:
Dat zeg ik nou ook altijd maar Jan wil me niet geloven :smile: :smile:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:eigenlijk heb ik hier ook altijd wel mietjeshonden, hoewel ze tegelijkertijd ook wel 'sterk' kunnen zijn - hun zelfvertrouwen variëert dan weer erg per hond.

ik heb het gevoel dat hier in het topic twee zaken door elkaar worden gehaald : zelfzekerheid tov. de buitenwereld en houding tov. de baas. het eerste zie ik voor een groot deel als een aangeboren kwestie, waar uiteraard in de loop van het opgroeien tig factoren op inwerken. het tweede is denk ik idd meer baasafhankelijk, maar hoeft persé niet samen te hangen met een harde aanpak, wel het tegendeel lijkt mij soms.
als ik kijk op de hondenschool wie de meest ongevoelige, hardste honden heeft (in hun reactie op de baas) zijn het voor het overgrote deel juist honden waar heel bruut en weinig positief mee omgegaan wordt. die worden ahw. 'immuun' tov. harde woorden, en het feit dat ze amper een goed woord horen maakt hen zelfs (soms) schijnbaar ongevoelig voor beloning.
de bazen die dan weer echt hard met hun hond omgaan krijgen idd onzekere, angstige honden, maar ik denk dat we het hier niet over hebben toch, als we over 'onze' honden spreken?

ik herken wel wat van bowie's gedrag in mijn honden, maar dan een stuk minder uitgesproken. ik zie ook dat bijna al mijn honden voor een stukje dit gedrag vertonen, dus ik moet zeker een beïnvloedende factor zijn, zondermeer. als ik voor mezelf zou moeten aangeven waar de oorzaak ligt, zou ik zeggen het té overmatig belonend en 'tuttelig' handelen op alle goede momenten, gecombineerd met streng en consequent de grenzen aangeven. ik weet uiteraard niet of dit klopt, maar ik denk het haast wel. mijn honden worden daardoor zeer afhankelijk van me, dat heeft zo zijn voor- en nadelen.
voordelen zijn een hele goeie band, en het feit dat ze zich heel goed laten leiden in alle situaties.
nadeel is dat ze een stuk van hun onafhankelijkheid verliezen, en veel sneller onder de indruk zijn van iets negatiefs.
.
Een eye-opener voor mij, dit relaas. Net als Bowie en de hovawarten van Inge is Billy erg afhankelijk van mij. Terwijl hij naar de buitenwereld (andere honden, bepaalde 'spannende' situaties etc. ) gewoon wel zeker van zich zelf is.

Het is precies zoals je schrijft Inge, ik heb echt een ontzettend goede band met Bill -we kunnen lezen en schrijven- en hij laat zich idd heel goed leiden (Billy is altijd braaf! :wink: )maar ik kan niet eens een beetje mijn stem verheffen (in wat voor situatie dan ook, hoeft niet per se met Bill te maken te hebben) en hij is zwaar onder de indruk.
Confronterend ook dat ik daar zelf (in de opvoeding) aan mee geholpen heb, terwijl ik niet het idee heb dat ik té streng ben geweest.
Buiten het gebruik van mijn stem en misschien eens een duw 'straf' ik Billy niet en heb dat ook nooit gedaan.
Overmatig belonen ja, dat herken ik wel. Heel erg zelfs en ik doe het eigenlijk nog steeds...

Silka, die heel anders in elkaar steekt, 'voed' ik op dezelfde manier op. Ik merk dat zij ook gevoelig is voor mijn stem/houding maar geen overmatig onderdanig gedrag vertoont.
Ik zie bij haar veel meer iets van: oké, de baas wil dit niet, dan houd ik daar meteen mee op en ga ik gewoon (heel vrolijk!) weer wat anders doen.

(Nou ja, ik wil maar zeggen dat ik de wisselwerking tussen baas en hond en alles wat daar mee te maken heeft, ontzettend fascinerend vind... :ok: )
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”