Rosita Compagner schreef:Ik heb nergens gezegd dat ik wat tegen de Ambull (of wel ras dan ook) heb. De leus die we scandeerden in Den Haag was "Straf de daad, niet het ras'. Dat zou genoeg moeten zeggen. Jammer dat mensen dan toch verkeerde conclusies trekken doordat ze niet goed lezen?
Maar ik vraag me wel af, gezien de wetgeving die RAD-regeling heet, of het verstandig is om een promopraatje te houden (en dat is het hoe dan ook) over een ras wat eigenlijk geen ras is (want niet FCI-erkend) en daardoor RAD-gevoelig is.
Daarover vroeg ik ook jullie mening, meer niet;-)
Sorry Rosita, mijn opmerking was niet persoonlijk bedoeld, maar kwam voort uit frustratie daar mijn argumenten blijkbaar niet aankwamen.
Maar goed... een vraagje aan jou...
Zou je deze post ook geplaatst hebben als de voetballer met een Cane Corso of Bordeaux dog op de foto was gegaan? Indien deze honden geen stamboom hebben en wat minder zwaar gebouwd zijn (zoals de 'standard' ambull) loop je ook een risico.
En of je alleen over een ras kunt spreken als de hond een FCI stamboom heeft? Omdat de FCI blijkbaar zijn ambtelijk apparaat niet op orde heeft zou de Amerikaanse bulldog geen ras zijn? Waarom is een hond met een FCI stamboom wel een rashond en een hond met een ARFE stamboom niet?
Wel raakt jouw redering gesteld in het cursieve deel kant noch wal. Het is een redenering in de trant van.... Alle raven zijn zwart, deze vogel is zwart, ergo een raaf. Het gaat er niet zozeer om of de hond een FCI stamboom heeft, maar of de hond in grote mate voldoet aan de kenmerken zoals genoemd in de RAD wetgeving.
En zoals gezegd (al vele malen en door vele anderen).... Ambulletjes verkregen bij een goede fokker vallen hier gewoonweg niet onder! Tuurlijk loop je een risico als je een ambull koopt via marktplaats voor een laag bedrag, maar dat geldt ook als je via marktplaats een bordeaux, cane corso, argentijn, boerboel, old english builldog, victorian bulldog en andere molossers koopt. Je weet dan gewoonweg niet wat je in huis haalt.
Mijn hond Sandy is ook een kruising. Ik heb haar bij mensen weggehaald omdat er niet goed voor haar werd gezorgd. Uiteraard met in mijn achterhoofd het gegeven dat zij wellicht gevaar zou lopen met betrekking tot de RAD. Toen zij 7 maanden was hebben wij haar ook laten schouwen. Gelukkig valt zij niet onder de wet (veel te groot, te zwaar etc). Maar goed...