Ik zelf ben me wel heel bewust van rangorde en bepaalde regels ervan maar omdat er hier een lijst uitgeprint op de deur hangt kom je er al snel genoeg achter dat je heel veel van die "regeltjes" allang onbewust toepast.
Als ik mijn hond teveel toe zou laten en teveel "betuttelde" zou ze simpelweg over me heen lopen dat zie ik wel bij mijn moeder.
Ik denk dat het heel erg aan de hond zelf ligt. En zolang je geen ernstige problemen hebt zal het ook allemaal wel goed zitten en hoef jeje nergens druk om te maken. En een probleem is ook pas een probleem als jij dat zo ziet.
Bij mij zorg ik dus wel dat die "regeltjes" strak aangehouden worden omdat de rest van de familie hier geen flauw benut heeft wat ze doen haha en t is dus meer voor hun dan voor de hond.
Toen ik nog op mezelf woonde mocht de hond ook op de bank (alleen op comando) en ze sliep zelfs onder mijn bed (vond t eng alleen) nooit problemen gehad die kwamen dus pas toen ik weer terug bij me ouders kwam.
Toch is het wel zo dat rangorde in bepaalde "problemen" een grote rol kan spelen ook al hoefd dat niet meteen zo te lijken. Denk bv. aan het alleen thuis zijn of andere dingen dit kan zeker samen hangen maar dat hoeft niet te zeggen dat je hond je ooit naar je keel vliegt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rangordeprobleem
Moderator: moderatorteam
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Re: Rangordeprobleem
Zeker net een boek van Jan Fennell gelezen. dan snap ik je reactie. Omdat jij toevallig geen rangorde probleem hebt is iedereen die dat wel heeft inconsequent? Dat is ook weer kort door de bocht natuurlijk. Als het glad is kun je strooien met zout. Zomers heeft dat geen zin en strooien we over het algemeen dan ook niet met zout. Het heeft geen functie of doel meer.Zoek stok! schreef:Ik erger me wel eens aan reacties in gedrags- en opvoedingstopics. Er komt altijd wel iemand voorbij die het over een rangordeprobleem heeft en dan gaat verwijzen naar allerlei rangorderegels.
Komen 'rangordeproblemen' niet gewoon voort uit inconsequent en onduidelijk gedrag van de baas? En moet je dan vervolgens dus aan die inconsequentie en onduidelijkheid werken en niet zozeer aan de rangorde?
Is het nou echt zo dat je de rangorde moet benadrukken door een hond niet op de bank te laten, als eerste door de deur te gaan e.d.? Wil een hond zo graag de baas over je zijn dat hij dat aangrijpt om de baas te worden?
Ik ben echt totaal niet bewust bezig met rangorde. Er zijn bepaalde kaders waar Bram zich aan moet houden. Houdt hij zich daar niet aan, dan krijgt hij op z'n donder. In dat geval denk ik niet 'ik heb een rangordeprobleem met Bram'.
Het kan ook zijn dat ik teveel dingen over rangorde heb gehoord en dat ik me daar tegen afzet hoor. Bij mijn vorige hondenschool heb ik lessen vol met theorie over rangorde gehad, tot het me m'n neus uitkwam.
Wat is jullie mening?
Zo werkt het ook met dominante handelingen en rangorde regels. Als je geen rangorde probleem hebt kan je hond prima op de bank en hoef je hem niet met tal van dominante handelingen duidelijk te maken wat zijn plek is binnen de roedel. Heb je wel een rangorde probleem dan kan dat op de bank liggen wel eens helemaal niet handig zijn. En dan kunnen dominate handelingen belangrijk zijn om de hond te vertellen dat hij toch echt de laagste is binnen de groep.
Kortom te complex onderwerp waarmee je met algemene stellingen niks kunt. De ene heeft van nature gewoon meer overwicht als een ander en daarbij is de ene hond veel meer tevreden met een lage plek dan een ander. Niet elke hond wil graag leiding geven of nemen. Maar je hebt ze wel. Heb je zo'n hond dan zul je jezelf anders moeten gedragen en kun je jezelf minder slordigheden veroorloven.
Verder denk ik dat als je normaal leeft met een hond en je consequent bent in de omgang met je hond je automatisch al bezig bent met rangorde en dominante handelingen zonder dat je daar echt bij stil staat. Maar reken maar dat je hond er wel bij stil staat.
Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005