Op die jonge leeftijd van het eerste nest kun je nooit erfelijke gebreken uitsluiten. Dat is dus niet echt een goede reden voor een herhaalcombinatie of die korte termijn.Hondenberg schreef:Nog even reactie hierop.Jeanny schreef:
In December 2000 toen Ollie geboren is, had de fokster 2 nesten. Moeder en dochter, beiden door de zelfde vader gedekt. Hieruit zijn 20 nieuwe pups geboren. In 2002 zijn er weer 17 nieuwe pups geboren uit de zelfde ouders. Mag ik mij dan niet boosen ongerust :N: maken over de gezondheid binnen dit ras?
Groetjes Jeanny
Ik heb het even nagekeken.
Fokker had inderdaad 2 nesten van zelfde reu, dus eerste regel klopt.
Daarna hebben allebei de teven een nest later met verschillende reuen een nest gehad, en alleen de combinatie van Ollie`s ouders is in 2003 herhaald, en niet van de dochterteef is herhaald, die heeft gewoon een andere reu gebruikt.
Een combinatie mag alleen herhaald worden, als het nest op de fokkersdag als een prima nest naar voren is gekomen, als er toen erfelijke gebreken waren geweest, had de combinatie nooit herhaald geweest.
Dit wilde ik even recht zetten.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vrouwtje is boos
Moderator: moderatorteam
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
-
Hondenberg
- Vaste gebruiker
Er zit precies 3 jaar tussen, en het was voor dat teefje het laatste nestje, dus langer wachten zal niet gaan.kitty schreef:Op die jonge leeftijd van het eerste nest kun je nooit erfelijke gebreken uitsluiten. Dat is dus niet echt een goede reden voor een herhaalcombinatie of die korte termijn.Hondenberg schreef:Nog even reactie hierop.Jeanny schreef:
In December 2000 toen Ollie geboren is, had de fokster 2 nesten. Moeder en dochter, beiden door de zelfde vader gedekt. Hieruit zijn 20 nieuwe pups geboren. In 2002 zijn er weer 17 nieuwe pups geboren uit de zelfde ouders. Mag ik mij dan niet boosen ongerust :N: maken over de gezondheid binnen dit ras?
Groetjes Jeanny
Daarna hebben allebei de teven een nest later met verschillende reuen een nest gehad, en alleen de combinatie van Ollie`s ouders is in 2003 herhaald, en niet van de dochterteef is herhaald, die heeft gewoon een andere reu gebruikt.
Een combinatie mag alleen herhaald worden, als het nest op de fokkersdag als een prima nest naar voren is gekomen, als er toen erfelijke gebreken waren geweest, had de combinatie nooit herhaald geweest.
Maar daar draaide het nu niet om, Jeanny had geschreven dat beide combinatie gelijk weer herhaald waren. En daar reageerde ik op.
Ik heb tot op heden zelf nog nooit een herhaling gedaan, maar zij zal er wel een reden voor gehad hebben, ik heb geen idee.
Nu mag het bij de vereniging alleen nog als de fokker een pup wil houden uit die herhaling, maar ja, dat is nu, en dat andere is al 3 jaar terug.
Groetjes Marian
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Jij schrijft dat een combinatie alleen herhaald mag worden als op de fokkersdag blijkt dat het een prima nest was en dat er toen blijkbaar geen sprake was van erfelijke afwijkingen. Daar reageer is dus op, prima nest zegt niets over erfelijke afwijkingen als PRA of epileptie om maar eens wat te noemen. Veel erfelijke afwijkingen komen pas jaren later uit.Hondenberg schreef:Er zit precies 3 jaar tussen, en het was voor dat teefje het laatste nestje, dus langer wachten zal niet gaan.kitty schreef:Op die jonge leeftijd van het eerste nest kun je nooit erfelijke gebreken uitsluiten. Dat is dus niet echt een goede reden voor een herhaalcombinatie of die korte termijn.Hondenberg schreef:Nog even reactie hierop.Jeanny schreef:
Groetjes Jeanny
Maar daar draaide het nu niet om, Jeanny had geschreven dat beide combinatie gelijk weer herhaald waren. En daar reageerde ik op.
Ik heb tot op heden zelf nog nooit een herhaling gedaan, maar zij zal er wel een reden voor gehad hebben, ik heb geen idee.
Nu mag het bij de vereniging alleen nog als de fokker een pup wil houden uit die herhaling, maar ja, dat is nu, en dat andere is al 3 jaar terug.
Het gaat mij er hier helemaal niet om om of Jeanny of de stabyclub aan te vallen maar puur om het fokken van een herhaalcombinatie op deze gronden. Het nest van de ouders is dus herhaald en als het toch om een erfelijke PRA gaat zijn er dus weer een heel aantal dragers bij.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Erfelijke epilepsie binnen de Stabij toont zich binnen twee jaar, dus dat zegt wel degelijk wat. PRA kan zich na vier-vijf jaar nog uiten, dus dat zegt inderdaad niets. Maar zoals gezegd is PRA zeer zeldezaam binnen het ras. En vergis je niet, er wordt wel degelijk streng op dit soort dingen gelet.kitty schreef: Jij schrijft dat een combinatie alleen herhaald mag worden als op de fokkersdag blijkt dat het een prima nest was en dat er toen blijkbaar geen sprake was van erfelijke afwijkingen. Daar reageer is dus op, prima nest zegt niets over erfelijke afwijkingen als PRA of epileptie om maar eens wat te noemen. Veel erfelijke afwijkingen komen pas jaren later uit.
Dat er een lijder in een nest is geweest, is genoteerd; dat de nestgenoten mogelijke dragers zijn dus ook en dat de lijn daardoor van beide kanten "besmet" is, is ook genoteerd. En daarmee houdt men rekening in de fokkerij. Dit soort dingen wordt meegenomen bij het beoordelen van alle aanvragen die binnenkomen.
En om dit soort redenen kan het gebeuren dat de FAC een combinatie afwijst. Beperking in je creativiteit, zei iemand hier, ik weet niet meer wie.
Ik weet niet hoe andere fokkers erover denken, maar als het over dit soort zaken gaat word ik persoonlijk graag beperkt in mijn creativiteit.
-
Hondenberg
- Vaste gebruiker
Marjolein heeft al een duidelijk antwoord hierop gegeven.kitty schreef:
Jij schrijft dat een combinatie alleen herhaald mag worden als op de fokkersdag blijkt dat het een prima nest was en dat er toen blijkbaar geen sprake was van erfelijke afwijkingen. Daar reageer is dus op, prima nest zegt niets over erfelijke afwijkingen als PRA of epileptie om maar eens wat te noemen. Veel erfelijke afwijkingen komen pas jaren later uit.
Het gaat mij er hier helemaal niet om om of Jeanny of de stabyclub aan te vallen maar puur om het fokken van een herhaalcombinatie op deze gronden. Het nest van de ouders is dus herhaald en als het toch om een erfelijke PRA gaat zijn er dus weer een heel aantal dragers bij.
Dank je Marjolein.
Groetjes Marian
-
Jeanny
- Vaste gebruiker
Beste Forumbezoekers,
Na alles nog eens goed nagekeken te hebben ben ik me er bewust van geworden dat er inderdaad fouten staan in het schrijven van mijn topic en Quotes.
Een mens kan in zijn verontwaardiging en boosheid erg selectief gaan lezen, interpreteren en herinneren. Hiervoor bied ik dan ook mijn oprecht gemeende excuses aan.
Jeanny
Na alles nog eens goed nagekeken te hebben ben ik me er bewust van geworden dat er inderdaad fouten staan in het schrijven van mijn topic en Quotes.
Een mens kan in zijn verontwaardiging en boosheid erg selectief gaan lezen, interpreteren en herinneren. Hiervoor bied ik dan ook mijn oprecht gemeende excuses aan.
Jeanny

-
Hondenberg
- Vaste gebruiker
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Twee gevallen op 3000 honden zouden PRA hebbenMarjoleine schreef:De rasvereniging houdt de vinger aan de pols en controleert alle honden die gefokt worden binnen de vereniging. Wij hebben het hoogste percentage respons op de enquetes die worden gehouden van de nakomelingen van heel Nederland. En als er een mogelijk erfelijk probleem wordt gesignaleerd wordt er nog strenger gekeken. In de fokadviescommissie zitten meerdere dierenartsen, die echt de ogen niet sluiten voor problemen en alle mogelijkheden kennen!nanoekie schreef:IN dit geval lijkt het me zeker slim om ouderdieren/ nestgenootjes en andere nakomelingen van de ouderdieren van deze Ollie te laten spiegelen. Misschien zelfs nog een stapje terug te doen in de stamboom en daar te laten spiegelen. Komt er dan nergens PRA voor kan je miss zeggen dat Ollie idd een dikke uitzondering is, maar zover ik weet zijn er twee dragers nodig om pra te verooorzaken, de ouderdieren van Ollie zijn dus zeker drager en vererven deze ziekte ook!
Als er een probleem is als dit, worden de lijnen sowieso voortaan in de fokkerij niet meer gecombineerd. Dus niet alleen de ouders zelf niet, maar ook de lijnen niet.
Er zijn in totaal twee PRA-gevallen geweest. Er zijn twee andere oogproblemen geweest, waarvan na onderzoek bleek dat het om niet-erfelijke problemen ging.
Voor PRA heb je inderdaad twee dragers nodig. Als het ras vol zou zitten met dragers, zou het veel vaker voorkomen. Twee gevallen in ca. 3000 pups (namelijk 5-6 jaar) is incidenteel. De NVSW kent de fokbeleiden van andere verenigingen en communiceert ook met andere verenigingen. En hoewel andere clubs misschien regels hebben die wij niet hebben, zijn wij wel een van de weinigen die een inteeltbeperking én een dekbeperking én een nestbeperking hebben, al sinds 1982. Dat is de directe reden dat er zelden problemen voorkomen in het ras. Je mag dus rustig zeggen dat de NVSW weet wat ze doet.
En dat weet men doordat de 3000 honden zijn gespiegeld?
Al komen er maar en paar voor, in zulke kleine populaties zitten er veel en veel meer dragers en lijders, en ze moeten bij mij niet aankomen met het wordt goed in de gaten gehouden.
De keiharde feiten zijn er komt PRA voor in jullie ras, en dan moet er als de bliksem grootschalig een oproep gedaan worden dmv bij de erkende ECVO artsen in hun kliniek of via jullie RV op clubdagen voor laag tarief artsen laten komen die grootschalig kunnen spiegelen.
Binnen 1 jaar kan je alles laten spiegelen, dan weet men gelijk hoe de stand van zaken is en welke vormen .
Dit is de RV en fokkers gewoon verplicht, zoal voor de eigenaar en voor de hond zelf om dat slecht zien van de hond niet altijd op gemerkt word tdoor hun geweldige zintuigen die bepaalde gebreken opvangen.
Gr Bertus.