Ik weet nog wel een keertje, toen Sophie nog een klein pubertje was en er een dominante Akita-teef hier in het park haar op haar rug gooide en er grommend, vlak op de keel, boven ging staan. Ik heb de eigenaresse haast moeten smeken om haar hond haar gang te laten gaan, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als zij haar zin had gekregen en had geprobeerd haar Akita aan te lijnen en weg te trekken...Na een minuut of 4 hield ze op en liep weer door :N:
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dominant gedrag corrigeren?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn honden hebben het stukje dominantie bij de geboorte volgens mij ergens laten liggen, want dat zit er dus pertinent niet in
Ik vind het ook niet erg als mijn, vrij onderdanige, honden even gedomineerd worden, mits het maar niet 'hondjepesten' wordt. Dan verwacht ik dat de baas van de desbetreffende hond ingrijpt. Maar meestal...laat maar gaan...
Ik weet nog wel een keertje, toen Sophie nog een klein pubertje was en er een dominante Akita-teef hier in het park haar op haar rug gooide en er grommend, vlak op de keel, boven ging staan. Ik heb de eigenaresse haast moeten smeken om haar hond haar gang te laten gaan, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als zij haar zin had gekregen en had geprobeerd haar Akita aan te lijnen en weg te trekken...Na een minuut of 4 hield ze op en liep weer door :N:
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Als dat die Akita was die ik denk, vind ik jou ontzettend moedig. :N:Geer schreef:Mijn honden hebben het stukje dominantie bij de geboorte volgens mij ergens laten liggen, want dat zit er dus pertinent niet inIk vind het ook niet erg als mijn, vrij onderdanige, honden even gedomineerd worden, mits het maar niet 'hondjepesten' wordt. Dan verwacht ik dat de baas van de desbetreffende hond ingrijpt. Maar meestal...laat maar gaan...
Dat beest heeft al meerdere honden aan een aantal nietjes geholpen. Ook Harrie is gepakt zomaar uit het niets (gelukkig niet gewond)

- Tamara26
- Vaste gebruiker
Ik corrigeer niet, maar loop gewoon door....
Soms is het ook een aanleiding tot spelen, tenminste, bij mijn mechelaar reu wel. Die 'duwt' dan met zijn borst tegen de hond. Zo van: 'Hallo, wordt er gespeeld vandaag? Kom!!'
Maar als ik merk dat de mensen dat niet willen, dan loop ik gewoon door en roep ze mee.
Dan heb je denk ik de minste problemen.
Dus eigenlijk hetzelfde wat de man doet.....
Maar als dit soort dingen tussen mijn eigen hinden gebeurd, of met honden die ze goed kennen, dan laat ik ze het uitzoeken. Ze moeten zelf hun grenzen bepalen en dat kunnen ze beter zelf doen dan dat ik de hele tijd loop te bleren.
Dit zijn trouwens grote honden onder elkaar. Bij een klein hondje zou ik wel wat zeggen, want dat kan al snel 'te ver' gaan.
Soms is het ook een aanleiding tot spelen, tenminste, bij mijn mechelaar reu wel. Die 'duwt' dan met zijn borst tegen de hond. Zo van: 'Hallo, wordt er gespeeld vandaag? Kom!!'
Maar als ik merk dat de mensen dat niet willen, dan loop ik gewoon door en roep ze mee.
Dan heb je denk ik de minste problemen.
Dus eigenlijk hetzelfde wat de man doet.....
Maar als dit soort dingen tussen mijn eigen hinden gebeurd, of met honden die ze goed kennen, dan laat ik ze het uitzoeken. Ze moeten zelf hun grenzen bepalen en dat kunnen ze beter zelf doen dan dat ik de hele tijd loop te bleren.
Dit zijn trouwens grote honden onder elkaar. Bij een klein hondje zou ik wel wat zeggen, want dat kan al snel 'te ver' gaan.
Tamara.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Jaa, dat was denk ik die Akita. Nu komt ze nooit meer in het park hoor, maar toen Sophie nog een pupje was wel. En dat Sophie nog een redelijk pupje was (paar maandjes) is denk ik ook de enige reden geweest dat dat beest niet 'greep'. Ik heb Sophie werkelijk nooit meer zo compleet slap en doodstil op haar rug zien liggen, kop helemaal plat naar achter en dat beest hing grommend met ontblote tanden boven haar keel. Maar ik weet zeker dat ingrijpen om dat moment de boel alleen maar 1000 keer had verergerd, dus, tandjes op elkaar, vingers gekruist en stilletjes, met klotsende oksels, afwachten...Femia schreef:Als dat die Akita was die ik denk, vind ik jou ontzettend moedig. :N:Geer schreef:Mijn honden hebben het stukje dominantie bij de geboorte volgens mij ergens laten liggen, want dat zit er dus pertinent niet inIk vind het ook niet erg als mijn, vrij onderdanige, honden even gedomineerd worden, mits het maar niet 'hondjepesten' wordt. Dan verwacht ik dat de baas van de desbetreffende hond ingrijpt. Maar meestal...laat maar gaan...
Dat beest heeft al meerdere honden aan een aantal nietjes geholpen. Ook Harrie is gepakt zomaar uit het niets (gelukkig niet gewond)
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Die klotsende oksels kan ik me voorstellen. Gelukkig zie ik ze ook niet meer in het park. Wél een andere Akita een reu die ook niet bepaald gek is op andere reuen. Het lijkt toch wel of je in de winter veel minder honden ziet, we wachten de zomer weer met spanning af :N:Geer schreef:vingers gekruist en stilletjes, met klotsende oksels, afwachten...

-
- Zeer actief
- Contacteer:
"
"Toen we hem vanochtend uit de la trokken luisterde hij ineens niet meer
"
Afijn, we dwalen af...
Hihihi, inderdaad. Net zoals de zater- en zondagen in het Amsterdamse Bos... Je ziet ze lopen, de fruitig bebloste jongen echtparen met hun hond:Femia schreef:Die klotsende oksels kan ik me voorstellen. Gelukkig zie ik ze ook niet meer in het park. Wél een andere Akita een reu die ook niet bepaald gek is op andere reuen. Het lijkt toch wel of je in de winter veel minder honden ziet, we wachten de zomer weer met spanning af :N:Geer schreef:vingers gekruist en stilletjes, met klotsende oksels, afwachten...
"Toen we hem vanochtend uit de la trokken luisterde hij ineens niet meer

Afijn, we dwalen af...
Re: Dominant gedrag corrigeren?
huh??Suusje schreef:Als je een hond hebt die heel dominant is moet je het straffen. Je geeft je toe aan zijn dominantie. Later kan hij denken dat hij mag doen wat hij wil. Hij loopt dan weg en je krijgt hem niet meer terug geroepen.
Heb je het hier nu over dominantie naar eigen mensen toe of dominantie naar honden toe?
- Suusje
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik heb het over dominantie naar honden toeestelle schreef:huh??Suusje schreef:Als je een hond hebt die heel dominant is moet je het straffen. Je geeft je toe aan zijn dominantie. Later kan hij denken dat hij mag doen wat hij wil. Hij loopt dan weg en je krijgt hem niet meer terug geroepen.
Heb je het hier nu over dominantie naar eigen mensen toe of dominantie naar honden toe?
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Tja...sommigen van jullie hebben me de laatste keer in Beerze wel bezig gezien dacht ik zo...
Natuurlijk kwam er ineens wel een hele grote meute op Rimpel af, maar ik zie dus echt dat hij het laatste half jaar driekwart jaar veranderd is.
Hij wil vrij snel domineren als hij in de gaten heeft dat een hond geen vervelende bedoelingen heeft.
Ik heb Rimpel natuurlijk aan de lijn en ik ZOU hem een stuk meer lijn kunnen geven, maar doe het de laatste tijd toch niet meer..
Vorig jaar rond deze tijd gaf ik hem wel lijn zodat hij achter honden aan kon rennen en kon spelen...maar dat was ook spelen,
Als ik hem nu lijn geef dan springt hij erbovenop en wil hij domineren met zijn poten en met zijn kop.
Nou gaat dat met Sita bijvoorbeeld wel goed, maar andere honden zullen hier misschien een snauw om uitdelen.
En dat is geheel rechtvaardig...ware het niet dat Rimpel DAAR dus op reageert door terug te snauwen.
Dat DEED hij niet, maar nu dus wel.
Dus ik geef hem niet de kans om te domineren...
Nou kan ik dat ook 'makkelijk' doordat hij aan de lijn zit.
Ik denk dat als ik hem meer lijn zou gaan geven het toch een keer mis gaat.
Ik ben dan ook heel selectief in of ik nog met Rimpel meewandel op wandelingen.
Was ik dat eerder omdat ik bang was dat ie op zijn lazer kreeg, ben ik dat nu omdat ie zichzelf heel erg stoer is gaan vinden.
Was hij voorheen een mietje...hebben we hem blijkbaar toch een behoorlijke zelfvertrouwen-boost gegeven, want dat is hij niet meer.
Tja...ik heb een Sharpei en het zijn nou eenmaal honden waar gedragstechnisch nog weleens een 'steekje' kan zitten.
Gelukkig geen dramatische steekjes in Rimpel's geval...maar wel iets om rekening mee te houden en ik voorkom het dan ook liever.

Natuurlijk kwam er ineens wel een hele grote meute op Rimpel af, maar ik zie dus echt dat hij het laatste half jaar driekwart jaar veranderd is.
Hij wil vrij snel domineren als hij in de gaten heeft dat een hond geen vervelende bedoelingen heeft.
Ik heb Rimpel natuurlijk aan de lijn en ik ZOU hem een stuk meer lijn kunnen geven, maar doe het de laatste tijd toch niet meer..
Vorig jaar rond deze tijd gaf ik hem wel lijn zodat hij achter honden aan kon rennen en kon spelen...maar dat was ook spelen,
Als ik hem nu lijn geef dan springt hij erbovenop en wil hij domineren met zijn poten en met zijn kop.
Nou gaat dat met Sita bijvoorbeeld wel goed, maar andere honden zullen hier misschien een snauw om uitdelen.
En dat is geheel rechtvaardig...ware het niet dat Rimpel DAAR dus op reageert door terug te snauwen.
Dat DEED hij niet, maar nu dus wel.
Dus ik geef hem niet de kans om te domineren...
Nou kan ik dat ook 'makkelijk' doordat hij aan de lijn zit.
Ik denk dat als ik hem meer lijn zou gaan geven het toch een keer mis gaat.
Ik ben dan ook heel selectief in of ik nog met Rimpel meewandel op wandelingen.
Was ik dat eerder omdat ik bang was dat ie op zijn lazer kreeg, ben ik dat nu omdat ie zichzelf heel erg stoer is gaan vinden.
Was hij voorheen een mietje...hebben we hem blijkbaar toch een behoorlijke zelfvertrouwen-boost gegeven, want dat is hij niet meer.
Tja...ik heb een Sharpei en het zijn nou eenmaal honden waar gedragstechnisch nog weleens een 'steekje' kan zitten.
Gelukkig geen dramatische steekjes in Rimpel's geval...maar wel iets om rekening mee te houden en ik voorkom het dan ook liever.
Wat heeft dominant zijn tegen honden te maken met niet meer luisteren naar de baas? DAt zie ik niet helemaal hoor.Suusje schreef:Ik heb het over dominantie naar honden toeestelle schreef:huh??Suusje schreef:Als je een hond hebt die heel dominant is moet je het straffen. Je geeft je toe aan zijn dominantie. Later kan hij denken dat hij mag doen wat hij wil. Hij loopt dan weg en je krijgt hem niet meer terug geroepen.
Ik heb hier een behoorlijk dominante teef naar andere honden toe maar ze luistert als de beste.
- Suusje
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Als je hond heel dominant is dat ze naar iedere hond gaan dan kun je ze niet meer los laten lopen omdat je ze dan niet meer teruggeroepen krijgt en er zijn honden die van huis weglopen. Wij kunnen soms niet eens onze honden lekker los laten rennen omdat er iedere keer een hond bovenop zit.estelle schreef:Wat heeft dominant zijn tegen honden te maken met niet meer luisteren naar de baas? DAt zie ik niet helemaal hoor.Suusje schreef:Ik heb het over dominantie naar honden toeestelle schreef:huh??Suusje schreef:Als je een hond hebt die heel dominant is moet je het straffen. Je geeft je toe aan zijn dominantie. Later kan hij denken dat hij mag doen wat hij wil. Hij loopt dan weg en je krijgt hem niet meer terug geroepen.
Ik heb hier een behoorlijk dominante teef naar andere honden toe maar ze luistert als de beste.
Je bedoeld dus dat je hond zodra hij een andere hond ziet er vandoor gaat om de andere hond te grijpen?
Je kunt je hond ook onder apel zetten.
Mijn teef staat dus goed onder apel, als ik haar roep komt ze direct terug. Bij bochten gaat ze even aan de lijn tot ik de bocht om ben en heb kunnen zien of er iets aan kwam etc.
Mijn teef staat dus goed onder apel, als ik haar roep komt ze direct terug. Bij bochten gaat ze even aan de lijn tot ik de bocht om ben en heb kunnen zien of er iets aan kwam etc.
- Suusje
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ja dat doet mijn hond nu ook. Maar omdat hij eerst gewent was dat hij naar iedere hond mocht was het toch moeilijk om te lerenestelle schreef:Je bedoeld dus dat je hond zodra hij een andere hond ziet er vandoor gaat om de andere hond te grijpen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Zolang het dominante gedrag niet ontaard in "ongewenst" knokken, dan laat ik ze hier rustig hun gang gaan
Gaan ze knokken dan worden ze gescheiden en eventuel krijgen ze een standje

Gaan ze knokken dan worden ze gescheiden en eventuel krijgen ze een standje

Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
boxer - Aantal honden: 2
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
mijn honden zijn ook best vrij dominant maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar niet onder appel hoeven te staan... ze komen niet eerder los dan dat ze goed luisteren naar het 'hier' commandoSuusje schreef:Als je hond heel dominant is dat ze naar iedere hond gaan dan kun je ze niet meer los laten lopen omdat je ze dan niet meer teruggeroepen krijgt en er zijn honden die van huis weglopen. Wij kunnen soms niet eens onze honden lekker los laten rennen omdat er iedere keer een hond bovenop zit.estelle schreef:Wat heeft dominant zijn tegen honden te maken met niet meer luisteren naar de baas? DAt zie ik niet helemaal hoor.Suusje schreef:Ik heb het over dominantie naar honden toeestelle schreef: huh??

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tja en dat mogen ze hier dus absoluut niet naar elke hond toe....Suusje schreef:Ja dat doet mijn hond nu ook. Maar omdat hij eerst gewent was dat hij naar iedere hond mocht was het toch moeilijk om te lerenestelle schreef:Je bedoeld dus dat je hond zodra hij een andere hond ziet er vandoor gaat om de andere hond te grijpen?
als pup niet en volwassen zeker niet... pas als ik denk dat het goed zal gaan dan pas mogen ze er naar toe niet eerder...
Vind het zeker voor een pup erg risicovol als je dat doet, naar elke wildvreemde hond toe laten gaan

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Lies en co
- Zeer actief
Dinah hier is vrij onderdanig (vroeger meer dan nu). Ik vind het normaal dat ze bij kennismaking met een nieuwe hond in het spel duidelijk maken wie van de twee de baas is. Maar dan één keer, en niet de hele tijd rijden. Daar zie ik ook het nu niet van in, en is alleen irritant en lastig voor de onderdanige van de twee
. Maar ik vond het wel belangrijk dat zijzelf kon spelen met andere honden, want ze was nogal een angstige pup. Plus dat ze leerde dat het niet wil zeggen, dat een omdat een hond boven haar staat, dat die haar niet gaat opeten ofzo.
Als ik van mijlenver een hond zie, die hoegenaamd niet aan spelen denkt, dan moet ze er ook niet naartoe gaan. Maar meestal wijkt ze niet té ver van m'n zijde af. Of houdt ze me minstens constant in de gaten om te zien of er nog ben. (dit itt onze pup Senne, die zou liever met iedereen meegaan, behalve met mij
) Maar Senne is dan ook héél onderdanig, en meestal niet interessant voor dominante reutjes of teven.

Als ik van mijlenver een hond zie, die hoegenaamd niet aan spelen denkt, dan moet ze er ook niet naartoe gaan. Maar meestal wijkt ze niet té ver van m'n zijde af. Of houdt ze me minstens constant in de gaten om te zien of er nog ben. (dit itt onze pup Senne, die zou liever met iedereen meegaan, behalve met mij

- Moos
- Zeer actief
In eerste instantie, in het begin-bericht, ging het volgens mij om dominante handelingen als kop opleggen e.d.ranetje schreef:Wat bedoelen jullie met "dominant"?
Mijn teef is dominant, vecht nooit en heeft een hele duidelijke lichaamstaal naar andere honden.
De meesten ziet ze trouwens niet eens staan![]()
Dus ik vraag me af wat jullie bedoelen?
Is een hond "dominant" omdat hij naar andere honden toegaat?

- ranetje
- Zeer actief
Maar daar is de discussie wel een beetje van afgedwaaldMoos schreef:In eerste instantie, in het begin-bericht, ging het volgens mij om dominante handelingen als kop opleggen e.d.ranetje schreef:Wat bedoelen jullie met "dominant"?
Mijn teef is dominant, vecht nooit en heeft een hele duidelijke lichaamstaal naar andere honden.
Is een hond "dominant" omdat hij naar andere honden toegaat?

De term "dominant"wordt wel erg veel gebruikt

- Moos
- Zeer actief
Ja, dat viel mij ook op. Maar ik dacht, ik zal weer even noemen waar het in eerste instantie om gingranetje schreef:Maar daar is de discussie wel een beetje van afgedwaaldMoos schreef:In eerste instantie, in het begin-bericht, ging het volgens mij om dominante handelingen als kop opleggen e.d.ranetje schreef:Wat bedoelen jullie met "dominant"?
Is een hond "dominant" omdat hij naar andere honden toegaat?![]()

- ranetje
- Zeer actief
Moos schreef:Ja, dat viel mij ook op. Maar ik dacht, ik zal weer even noemen waar het in eerste instantie om gingranetje schreef:Maar daar is de discussie wel een beetje van afgedwaaldMoos schreef:In eerste instantie, in het begin-bericht, ging het volgens mij om dominante handelingen als kop opleggen e.d.ranetje schreef:Wat bedoelen jullie met "dominant"?
Is een hond "dominant" omdat hij naar andere honden toegaat?![]()

- ranetje
- Zeer actief
Inge O schreef:ze moesten op het gebruik van die term maar extra taks gaan heffen of zoranetje schreef: De term "dominant"wordt wel erg veel gebruikt![]()
.
Is misschien wel een idee

Ik vind het wel eens verdrietig hoe snel er het etiketje "dominant"wordt geplakt op een hond (ook door trainers

- Moos
- Zeer actief
Ik vind dat ze daar echt iets aan moeten doen eigenlijk. Ik weet dat ik iig uit alle puppyboekjes en op cursus met Moos echt iets had van "dominante hond moet je niet hebben!".ranetje schreef:Inge O schreef:ze moesten op het gebruik van die term maar extra taks gaan heffen of zoranetje schreef: De term "dominant"wordt wel erg veel gebruikt![]()
.
![]()
![]()
Is misschien wel een idee![]()
Ik vind het wel eens verdrietig hoe snel er het etiketje "dominant"wordt geplakt op een hond (ook door trainers), en dan vaak ook nog met een negatieve lading
En op een cursus waar ik na 2 lessen ben weggelopen kreeg Moos ook meteen het stempetje 'dominant' opgeplakt, met bijbehorende negatieve lading.
En ja, Moos is zelfverzekerd ja, maar ook een heel stuk makkelijker dan superonderdanige Saar in veel dingen.

- ranetje
- Zeer actief
Ik vind dat ook een stuk gemakkelijkerMoos schreef:Ik vind dat ze daar echt iets aan moeten doen eigenlijk. Ik weet dat ik iig uit alle puppyboekjes en op cursus met Moos echt iets had van "dominante hond moet je niet hebben!".ranetje schreef:
Ik vind het wel eens verdrietig hoe snel er het etiketje "dominant"wordt geplakt op een hond (ook door trainers), en dan vaak ook nog met een negatieve lading
En op een cursus waar ik na 2 lessen ben weggelopen kreeg Moos ook meteen het stempetje 'dominant' opgeplakt, met bijbehorende negatieve lading.
En ja, Moos is zelfverzekerd ja, maar ook een heel stuk makkelijker dan superonderdanige Saar in veel dingen.

Gelukkig heb ik 20 jaar geleden met mijn hond een fijne trainster getroffen, die zei: "je moet er in het begin wat harder voor werken, maar uiteindelijk kan je geweldig fijn werken met zo'n hond"
Ik kan niet anders zeggen dan dat ze helemaal gelijk had.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Hier ook een mooi (verdrietig) voorbeeld van:Inge O schreef:ik meer dan 'wel eens'ranetje schreef:Inge O schreef:ze moesten op het gebruik van die term maar extra taks gaan heffen of zoranetje schreef: De term "dominant"wordt wel erg veel gebruikt![]()
.
![]()
![]()
Is misschien wel een idee![]()
.
daarbij wordt het ook oh zo vaak als excuus gebruikt : hun hond luistert niet, want hij is zoooooooo dominant![]()
.
Een kennis van mij heeft sinds enkele maanden een herplaats Boxerreu.
Ze had hem net een paar weken en toen werd hij bereden door een andere reu, de Boxer pikte dit niet en snauwde van zich af. De twee honden raakten in een gevechtje en de Boxer raakte licht gewond.
Tegen haar werd gezegd dat ze wel een enorm dominante hond had (

Hij is gewoon een schat van een hond en ik vertel haar ook dat zijn reactie volkomen normaal was door het rijden niet te pikken, maar helaas geloofd ze me nauwelijks volgens mij.
Afijn, deze hond wordt inmiddels dus bijna als 'agressief' bestempeld door die 'fijne' hondenmensen hier uit de buurt

- Takkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Eigenlijk corrigeer ik niet de dominante trekjes van Joy.
Het hoort bij het roedelgedrag, het bepalen van de rangorde. Dat is honds-eigen.
Pas als het te erg wordt, grijp ik in. Dat is ook de rol van de Alpha in een roedel.
Ik heb een cursus roedelgerdag gevolgt en diegene legde het uit als:
Zie het als een bedrijf: conflicten tussen de collega's worden meestal zelf opgelost, pas als het te erg wordt en ze komen er niet uit, dan komt de directeur in actie en daar wordt dan ook naar geluisterd.
Het hoort bij het roedelgedrag, het bepalen van de rangorde. Dat is honds-eigen.
Pas als het te erg wordt, grijp ik in. Dat is ook de rol van de Alpha in een roedel.
Ik heb een cursus roedelgerdag gevolgt en diegene legde het uit als:
Zie het als een bedrijf: conflicten tussen de collega's worden meestal zelf opgelost, pas als het te erg wordt en ze komen er niet uit, dan komt de directeur in actie en daar wordt dan ook naar geluisterd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dominant wordt te pas en te onpas gebruikt... mijn teef is simpelweg heel dominant t.o.v. andere honden m.u.v. dominante reuen dan dimt ze wel in... maar zijn het onderdanige hondjes dan moeten die eerst tegen de grond gewerkt worden (zonder bijten maar met heel veel lawaai) :N:
Vandaar dat ik wel de honden eventueel uitzoek als ze mag spelen met vreemde honden...Maar verder is het een schat van een hond zowel tegen mens als dier, niks mis mee hoor...gelukkig!
Vandaar dat ik wel de honden eventueel uitzoek als ze mag spelen met vreemde honden...Maar verder is het een schat van een hond zowel tegen mens als dier, niks mis mee hoor...gelukkig!

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Toch denk ik dat dat ook wel te maken heeft met het ras wat je hebt.malinois schreef:mijn honden zijn ook best vrij dominant maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar niet onder appel hoeven te staan... ze komen niet eerder los dan dat ze goed luisteren naar het 'hier' commandoSuusje schreef:Als je hond heel dominant is dat ze naar iedere hond gaan dan kun je ze niet meer los laten lopen omdat je ze dan niet meer teruggeroepen krijgt en er zijn honden die van huis weglopen. Wij kunnen soms niet eens onze honden lekker los laten rennen omdat er iedere keer een hond bovenop zit.estelle schreef:Wat heeft dominant zijn tegen honden te maken met niet meer luisteren naar de baas? DAt zie ik niet helemaal hoor.Suusje schreef: Ik heb het over dominantie naar honden toe
Ik heb hier een behoorlijk dominante teef naar andere honden toe maar ze luistert als de beste.En mijn honden halen het ook niet in hun hoofd om maar naar elke hond die ze willen toe te stappen...
Als ik hier de meneer met 4 mecheltjes zie lopen, 2 vast en de andere 2 lopen er braaf achteraan, wijken niet en met kleine korte commando's doen ze alles wat hij zegt. Dat zou bij mijn honden nooit gaan, gewoon omdat ze daar het karakter niet voor hebben.