Precies. Spanning=aandrang. Bij paarden zie je het ook, ook in de absolute topsport. Kijk maar eens op televisie naar al die springruiters met hun paard die de ring in komen. Het grote gros gaat eerst nog even poepenInge O schreef:dat bedoel ik dus ook : er kunnen allerlei redenen voor zijn, maar de allerlaatste zal wel zijn dat de hond bedenkt dat hij wel een keer zou kunnen poepen om te tonen hoeveel lak hij heeft aan de baas.Ennath schreef:Nee, je poept niet op aanvraag maar spanning kan wel stimulerend op de darm werken.Inge O schreef:wat ik niet snap is dat er überhaupt maar iemand op de idee zou komen dat een hond 'het schijt aan je zou hebben' als hij tijdens een oefening plots gaat poepen.
is hier iemand die kan poepen op aanvraag? zo ja, hoe doe je dat?
En die spanning kan kan opgebouwd worden door:
- het moeten werken onder afwijkende omstandigheden
zowel een wedstrijd als een examen zijn afwijkend van een normale training
- het moet een werken met een baas die afwijkend gedrag vertoond
door de spanning van de wedstrijd of het examen
- er zit iets fundamenteels mis met het de verhouding baas/hond waardoor er spanning ontstaat.
Als dusdanig heb ik wel eens ontlastingsgedrag van een hond tijdens training/wedstrijd gezien die duiden op problemen in de verhouding baas/hond.
En ik kan me voorstellen dat een dergelijk gedrag extra te voorschijn komt als er sprake is van een extra spannende situatie (wedstrijd/examen)
Aan de andere kant kan het ook gewoon een symptoom van buikpijn zijn
als je moet, moet je - aandrang om te poepen kan plots opkomen en kan gewoon zo hevig zijn dat het onmiddellijk moet gebeuren - wie zegt dit (zelf) nog nooit te hebben meegemaakt liegt gewoon.

Opmerkingen als "schijt aan de baas hebben" omdat ze poepen tijdens een wedstrijd of training is ronduit belachelijk. Hoe vermenselijk je een hond dan? Een hond denk niet secundair, die gaat niet even lekker kakken om de baas te kakken te zetten, nu we het toch in deze termen doen.