Welke reden die het toekennen van zoveel energie aan een dergelijke actie rechtvaardigd zou dat nou kunnen zijnmalinois schreef:natuurlijk verzin je het niet, maar dat wil niet zeggen dat er voor die andere hond geen reden isIn jouw ogen misschien niet... maar dat is dus het punt... waarschijnlijk in de ogen van die andere hond was er een hele goede reden.
En ik praat het niet goed... ik zeg alleen maar hoe ik daar over denk.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vechthonden? ik wil de waarheid!!!!
Moderator: moderatorteam
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
staat hieronder...Frenk schreef:Zoek Stok vertelde net over een aanval van achteren op Bram. Wat is daar dan de aanleiding van? En is geslacht een aanleiding?malinois schreef:maar kun jij in de hond zn kop kijken of het zomaar is? DAT wordt er nu telkens gezegd...
ik ben er niet bij geweest dus ik zou het niet weten
Je kent het verleden van die hond toch niet? Misschien leek Bram wel ergens op, weet jij veel.
Geslacht kan een aanleiding zijn maar ook dat weet je niet en ik vraag me dan af of hij van achteren zou bijten...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Daar denkt een hond niet over na. Die wordt ergens door getriggerd en handelt dan gewoon instinctief, impulsief misschien, maar die gaat niet eerst overwegen of het zn energie wel waard is.Frenk schreef:Welke reden die het toekennen van zoveel energie aan een dergelijke actie rechtvaardigd zou dat nou kunnen zijnmalinois schreef:natuurlijk verzin je het niet, maar dat wil niet zeggen dat er voor die andere hond geen reden isIn jouw ogen misschien niet... maar dat is dus het punt... waarschijnlijk in de ogen van die andere hond was er een hele goede reden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hou nu toch eens op over die natuur en energie verspillen... onze honden zijn daar allang uitgegroeid... als je ziet hoeveel onnodige energie ze hier verspillen overdag dat zouden ze in de natuur natuurlijk nooit doen..Frenk schreef:Welke reden die het toekennen van zoveel energie aan een dergelijke actie rechtvaardigd zou dat nou kunnen zijnmalinois schreef:natuurlijk verzin je het niet, maar dat wil niet zeggen dat er voor die andere hond geen reden isIn jouw ogen misschien niet... maar dat is dus het punt... waarschijnlijk in de ogen van die andere hond was er een hele goede reden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies... ze gaan daar geen minutenlang over nadenken hoeveel kalorieen ze daarmee verbruiken hoorJinx schreef:Daar denkt een hond niet over na. Die wordt ergens door getriggerd en handelt dan gewoon instinctief, impulsief misschien, maar die gaat niet eerst overwegen of het zn energie wel waard is.Frenk schreef:Welke reden die het toekennen van zoveel energie aan een dergelijke actie rechtvaardigd zou dat nou kunnen zijnmalinois schreef:natuurlijk verzin je het niet, maar dat wil niet zeggen dat er voor die andere hond geen reden isIn jouw ogen misschien niet... maar dat is dus het punt... waarschijnlijk in de ogen van die andere hond was er een hele goede reden.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ongetwijfeld was er een reden, anders zouden ze het niet doen namelijkmalinois schreef:natuurlijk verzin je het niet, maar dat wil niet zeggen dat er voor die andere hond geen reden isZoek stok! schreef:Tsja, ik weet niet hoe je het noemt, maar ik zie een aanval van achteren toch wel als een aanval uit het niets. En de beet vlakbij Brams anus van een half jaar geleden is toch wel het bewijs dat het gebeurt lijkt me. Geen communicatie tussen de honden, Bram staat met de rug naar de andere hond en hond komt aanrennen en bijt. Dat is ook een keer gebeurd toen Bram nog heel jong was (beet in z'n dij). En daartussen is het drie keer gebeurd dat de hond van achteren op Bram dook zonder gaten te maken.alm@ schreef:Wat is nou eigenlijk de definitie van 'zomaar agressie'? Ik leef al mijn hele leven tussen honden waarvan ik 30 jaar zelf honden heb (en niet de gemakkelijkste rassen) en heel wat opvangers en loge's heb gehad.
Ik heb nog nooit 'zomaar agressie' meegemaakt. Altijd worden er wel (minieme) signalen afgegeven, grote honden kunnen kleintje als prooi opjagen, kleine hondjes kunnen zich Jezus voelen, maar zomaar agressie uit het niets, nee
Ik lees heel vaak hier dat mensen niet geloven dat zoiets gebeurt, maar ik zit het verdorie toch niet te verzinnenQua rassen ging het voor de geinteresseerden achtereen volgens om een Boerenfox, Corgi, Duitse Herder, Labrador en wederom een Boerenfox mix (met iets groters).
In jouw ogen misschien niet... maar dat is dus het punt... waarschijnlijk in de ogen van die andere hond was er een hele goede reden.

Linda, Izzie en Bram
- Qal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
- Frenk
- Zeer actief
Ik heb geleerd dat het zo hoort te werken.Moos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()
Beetje zoals het commando "door" van Addy (als ik dat goed begrepen heb natuurlijk

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat zegt Frenk dus wel... dat er geen reden is.... ik kan daar gewoon niet bij er zal voor de hond altijd een reden zijn anders doet hij het niet...Zoek stok! schreef:Ongetwijfeld was er een reden, anders zouden ze het niet doen namelijkmalinois schreef:natuurlijk verzin je het niet, maar dat wil niet zeggen dat er voor die andere hond geen reden isZoek stok! schreef:Tsja, ik weet niet hoe je het noemt, maar ik zie een aanval van achteren toch wel als een aanval uit het niets. En de beet vlakbij Brams anus van een half jaar geleden is toch wel het bewijs dat het gebeurt lijkt me. Geen communicatie tussen de honden, Bram staat met de rug naar de andere hond en hond komt aanrennen en bijt. Dat is ook een keer gebeurd toen Bram nog heel jong was (beet in z'n dij). En daartussen is het drie keer gebeurd dat de hond van achteren op Bram dook zonder gaten te maken.alm@ schreef:Wat is nou eigenlijk de definitie van 'zomaar agressie'? Ik leef al mijn hele leven tussen honden waarvan ik 30 jaar zelf honden heb (en niet de gemakkelijkste rassen) en heel wat opvangers en loge's heb gehad.
Ik heb nog nooit 'zomaar agressie' meegemaakt. Altijd worden er wel (minieme) signalen afgegeven, grote honden kunnen kleintje als prooi opjagen, kleine hondjes kunnen zich Jezus voelen, maar zomaar agressie uit het niets, nee
Ik lees heel vaak hier dat mensen niet geloven dat zoiets gebeurt, maar ik zit het verdorie toch niet te verzinnenQua rassen ging het voor de geinteresseerden achtereen volgens om een Boerenfox, Corgi, Duitse Herder, Labrador en wederom een Boerenfox mix (met iets groters).
In jouw ogen misschien niet... maar dat is dus het punt... waarschijnlijk in de ogen van die andere hond was er een hele goede reden.
Gezien de reacties van de bazen kunnen die honden gewoon niet met andere honden. Net als een kat een muis vangt willen die honden op andere honden duiken. Maar ik reageer op Alma omdat er vaak een reden in het gedrag van de andere hond wordt gezocht bij zo'n aanval. Die reden is er dus niet.

- Zoie
- Zeer actief
- Mit
- Zeer actief
Sorry, verkeerd opgevatFrenk schreef:Ik heb geleerd dat het zo hoort te werken.Moos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()
En bijvoorbeeld bij onze roedel thuis werkte het ook zo. Als mijn moeder zei dat het goed was, dan was het goed. Jammer dan als je het daar niet mee eens bent, maar ophouden met eventueel gezanik, gegrom en zeer zeker niet vechten!
Beetje zoals het commando "door" van Addy (als ik dat goed begrepen heb natuurlijk![]()
En het commando door van Addy doen de honden alleen maar omdat Addy doorlopen leuker heeft gemaakt dan knokken
Laatst gewijzigd door Mit op 31 jul 2008 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frenk
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Dat vind ik ookMoos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()

Linda, Izzie en Bram
- Mit
- Zeer actief
Reden en aanleiding is hetzelfde, rechtvaardigen doen honden niet.Frenk schreef:Reden, aanleiding, rechtvaardiging.Lars schreef:Jij kent een hond de mogelijkheden van redenatie toe en dat is nou juist iets wat ze niet kunnen.Frenk schreef:Welke reden die het toekennen van zoveel energie aan een dergelijke actie rechtvaardigd zou dat nou kunnen zijnSemantiek
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hier mogen ze best laten weten als ze het ergens niet mee eens zijn... maar ik heb het laatste woord. Maar ik ga mijn waakhonden dus niet iets ontnemen wat in hun zit... dan zorg ik er voor dat ze gewoon buiten zijn als er visite is.Frenk schreef:Ik heb geleerd dat het zo hoort te werken.Moos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()
En bijvoorbeeld bij onze roedel thuis werkte het ook zo. Als mijn moeder zei dat het goed was, dan was het goed. Jammer dan als je het daar niet mee eens bent, maar ophouden met eventueel gezanik, gegrom en zeer zeker niet vechten!
Beetje zoals het commando "door" van Addy (als ik dat goed begrepen heb natuurlijk![]()
Andere volwassen honden hoeven hier niet binnen te komen, en dat is hun goed recht vind ik....

- Moos
- Zeer actief
Ik word altijd een beetje kriegel van dit soort ideeen. Net alsof je alles wat de hond denkt en voelt kan gaan lopen sturen.Frenk schreef:Ik heb geleerd dat het zo hoort te werken.Moos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()
Dat commando 'door' is iets heel anders

- Mit
- Zeer actief
En de laatste zijn vaak mensen die vinden dat alles moet kunnen, óf mensen die zeggen: Laat ze het uitzoeken, komt wel goed.Zoek stok! schreef:Dat vind ik ookMoos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()
Ik vraag me eigenlijk ook helemaal niet af wat natuurlijk en niet natuurlijk is. Het is gewoon een feit dat er honden zijn die niet met andere honden kunnen. Ik heb er ook een aantal in de buurt en met de meeste zijn helemaal geen problemen. Ze zijn gewoon aangelijnd of worden aangelijnd als ze mij en Bram aan zien komen. Ik zie het probleem daar echt niet van. Er is pas een probleem als de eigenaren eikels zijn
En dat zijn volgens mij ook mensen die honden menselijke eigenschappen toedichten.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
juistZoek stok! schreef:Dat vind ik ookMoos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()
Ik vraag me eigenlijk ook helemaal niet af wat natuurlijk en niet natuurlijk is. Het is gewoon een feit dat er honden zijn die niet met andere honden kunnen. Ik heb er ook een aantal in de buurt en met de meeste zijn helemaal geen problemen. Ze zijn gewoon aangelijnd of worden aangelijnd als ze mij en Bram aan zien komen. Ik zie het probleem daar echt niet van. Er is pas een probleem als de eigenaren eikels zijn

- Frenk
- Zeer actief
Jinx schreef:Jouw moeder zei dat, maar jij kan redeneren.Frenk schreef:Ik heb geleerd dat het zo hoort te werken.Moos schreef:Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.Frenk schreef:Dat jij als roedelleider aangeeft dat je die andere hond wel accepteert moet overigens reden genoeg zijn om meteen op te houden met eventuele argwaan of vechterij![]()
En het commando door van Addy doen de honden alleen maar omdat Addy doorlopen leuker heeft gemaakt dan knokken
JaAddy schreef: Nooit vechtpartijen of andere enge dingen, mede omdat ze het commando door hebben aangeleerd en dat is een heel serieus commando, wee degene die dan toch nog naar elders wandelt![]()

- Mit
- Zeer actief
Trouwens...Stel nou dat een hond wel aanvalt. En de eigenaar houdt hem altijd aan de lijn. Dan is jouw mening toch dat muilkorven beter is.
Maar als een hond losloopt en jij als roedelleider kan gewoon "bepalen" als ik het zeg mag je niet vechten, hoeft ie dan ineens niet meer gemuilkorft te worden?
Maar als een hond losloopt en jij als roedelleider kan gewoon "bepalen" als ik het zeg mag je niet vechten, hoeft ie dan ineens niet meer gemuilkorft te worden?
- Qal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
- Mit
- Zeer actief
Hoe denk je dat ze dat heeft aangeleerd? Hoe leer je alle commando's aan?Frenk schreef:Jinx schreef:Jouw moeder zei dat, maar jij kan redeneren.Frenk schreef:Ik heb geleerd dat het zo hoort te werken.Moos schreef: Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.En bijvoorbeeld bij onze roedel thuis werkte het ook zo. Als mijn moeder zei dat het goed was, dan was het goed. Jammer dan als je het daar niet mee eens bent, maar ophouden met eventueel gezanik, gegrom en zeer zeker niet vechten!
En het commando door van Addy doen de honden alleen maar omdat Addy doorlopen leuker heeft gemaakt dan knokkenJaAddy schreef: Nooit vechtpartijen of andere enge dingen, mede omdat ze het commando door hebben aangeleerd en dat is een heel serieus commando, wee degene die dan toch nog naar elders wandelt![]()
doorlopen is leuker dan knokken
Addy stond echt niet met een vingertje voor haar honden: En ik ben de baas, dus als ik zeg doorlopen, dan mogen jullie niet vechten he? Is dat duidelijk? En voila, de honden snapten het....
- Moos
- Zeer actief
Je ziet toch hopenlijk zelf ook wel het verschil tussen je hond door laten lopen als het niet klikt en je hond laten staan en door je 'roedelleider zijn' zorgen dat alle argwaan verdwenen is?Frenk schreef:
Jadoorlopen is leuker dan knokken
Als je als roedelleider echt dat kan sturen zijn die hond-agressieve honden ook geen probleem trouwens. Je zegt gewoon als baas dat hij geen argwaan mag hebben, en klaar

- Frenk
- Zeer actief
Moos schreef:Ik word altijd een beetje kriegel van dit soort ideeen. Net alsof je alles wat de hond denkt en voelt kan gaan lopen sturen.
beweer ik niet
Dat commando 'door' is iets heel andersDan moet je hond doorlopen en klaar.
klopt
Da's wat anders dan twee honden bij elkaar mikken die elkaar niet uit kunnen staan en dan claimen dat je alleen maar doordat jij 'de roedelleider' bent kan zorgen dat ze gezamelijk kunnen leven.
beweer ik niet
Je zal ongetwijfeld dingen kunnen sturen, maar een hond blijft toch ook nog wie hij is.
klopt

- Moos
- Zeer actief
Ja het is goed met je. Je beweert van alles wat je dan toch niet zegt te beweren. Dat discussieert toch niet?Frenk schreef:Moos schreef:Ik word altijd een beetje kriegel van dit soort ideeen. Net alsof je alles wat de hond denkt en voelt kan gaan lopen sturen.
beweer ik niet
Dat commando 'door' is iets heel andersDan moet je hond doorlopen en klaar.
klopt
Da's wat anders dan twee honden bij elkaar mikken die elkaar niet uit kunnen staan en dan claimen dat je alleen maar doordat jij 'de roedelleider' bent kan zorgen dat ze gezamelijk kunnen leven.
beweer ik niet
Je zal ongetwijfeld dingen kunnen sturen, maar een hond blijft toch ook nog wie hij is.
klopt
En als je dat dus niet beweert doe dan even alsof ik dom ben en leg me nog eens uit wat je dan wel beweert.
Wat kan ik nou met zinnen als "beweer ik niet"

- Frenk
- Zeer actief
Weer een andere discussie, maar, even heel kort gezegd, ik geloof dat honden nadat ze het "commando" aangeleerd hebben dingen niet alleen maar doen omdat er een beloning tegenover staat, maar ook vanwege de autoriteit van de leider. En het hoeft geen gesproken commando te zijn. Onze honden reageren ook heel sterk op lichaamstaal/uitstraling/handgebaren. Een blik kan soms volstaan. Bij de honden die ik ken in ieder gevalJinx schreef:Hoe denk je dat ze dat heeft aangeleerd? Hoe leer je alle commando's aan?![]()
Addy stond echt niet met een vingertje voor haar honden: En ik ben de baas, dus als ik zeg doorlopen, dan mogen jullie niet vechten he? Is dat duidelijk? En voila, de honden snapten het....

- Frenk
- Zeer actief
Ik zeg nergens dat je alles wat een hond denkt of voelt moet kunnen sturen. En ik zeg ook nergens dat je "twee honden die elkaar niet uit kunnen staan bij elkaar kunt mikken en vervolgens kunt claimen dat je alleen maar doordat jij 'de roedelleider' bent kan zorgen dat ze gezamelijk kunnen leven. "Moos schreef:Ja het is goed met je. Je beweert van alles wat je dan toch niet zegt te beweren. Dat discussieert toch niet?
En als je dat dus niet beweert doe dan even alsof ik dom ben en leg me nog eens uit wat je dan wel beweert.
Wat kan ik nou met zinnen als "beweer ik niet"
Ik ga bij mijn voorbeelden in gedachten steeds uit van een park of strand of bos situatie zeg maar. Dus niet dat je twee honden die elkaar niet kunnen luchten of zien in een kennel mietert met de mededeling dat ze wel vriendjes moeten blijven. Ik ben niet
Ik bedoel dus dat als ik aan het wandelen ben en we komen een hond tegen en Frenk gaat agressief lopen doen, dat mijn commando "klaar" of iets in die trant genoeg moet zijn voor Frenk om te kappen met dat gedrag.

- Frenk
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Maar waarom zeg je dan: "En bijvoorbeeld bij onze roedel thuis werkte het ook zo. Als mijn moeder zei dat het goed was, dan was het goed. Jammer dan als je het daar niet mee eens bent, maar ophouden met eventueel gezanik, gegrom en zeer zeker niet vechten! "Frenk schreef:Ik zeg nergens dat je alles wat een hond denkt of voelt moet kunnen sturen. En ik zeg ook nergens dat je "twee honden die elkaar niet uit kunnen staan bij elkaar kunt mikken en vervolgens kunt claimen dat je alleen maar doordat jij 'de roedelleider' bent kan zorgen dat ze gezamelijk kunnen leven. "Moos schreef:Ja het is goed met je. Je beweert van alles wat je dan toch niet zegt te beweren. Dat discussieert toch niet?
Wat kan ik nou met zinnen als "beweer ik niet"![]()
Ik ga bij mijn voorbeelden in gedachten steeds uit van een park of strand of bos situatie zeg maar. Dus niet dat je twee honden die elkaar niet kunnen luchten of zien in een kennel mietert met de mededeling dat ze wel vriendjes moeten blijven. Ik ben niet(:mrgreen: kommaar, kommaar, kommaar
)
Ik bedoel dus dat als ik aan het wandelen ben en we komen een hond tegen en Frenk gaat agressief lopen doen, dat mijn commando "klaar" of iets in die trant genoeg moet zijn voor Frenk om te kappen met dat gedrag.En dus niet binnensmonds gaan staan grommen ofzo. Ik heb gezegd dat het goed was en dus is het goed. Natuurlijk ga ik dan niet de kat op het spek binden door Frenk uren naast die andere hond te laten zitten
Dan heb je het dus over een roedel thuis en dus niet over een park of strand of bos situatie.
Daar reageerde ik op.

- Frenk
- Zeer actief
Is een heel andere situatie (zie ook mijn antwoord aan Moos)malinois schreef: hier mogen ze best laten weten als ze het ergens niet mee eens zijn... maar ik heb het laatste woord. Maar ik ga mijn waakhonden dus niet iets ontnemen wat in hun zit... dan zorg ik er voor dat ze gewoon buiten zijn als er visite is.
Andere volwassen honden hoeven hier niet binnen te komen, en dat is hun goed recht vind ik....