Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

malinois schreef:
Hutsje schreef:
LongFields schreef:
Hutsje schreef:
ik ook niet hoor, maar ik kreeg een beetje de indruk dat bijvoorbeeld een laekense pup niet zonder bench kon opgroeien, vandaar mijn vraag :wink: .
Ik kan jouw indruk niet zo goed plaatsen, maar dat ligt vast aan mij.
Ik denk dat iedere hond zonder bench kan opgroeien, of met, als je het gebruik ervan maar op de juiste manier doet. Dat is overigens met alle hulpmiddelen en methodes aangaande honden zo vind ik. Neem een slipketting, stroomband, halti en noem maar op, als je deze verantwoord gebruikt en weet waarmee je bezig bent is er naar mijn mening weinig mis mee. Dat ik zelf bepaalde hulpmiddelen niet zou willen gebruiken is mijn goed recht, evenals ik vind dat het iemands goed recht is om ze juist wel te gebruiken (als dit oordeelkundig gebeurt).
die kreeg ik door dit bericht, maar dat kan ook heel goed aan mij liggen hoor ;). maar goed, bij jou gaat het dus prima zonder. het gaat mij er niet om dat men een bench gebruikt, maar wel dat de indruk gewekt wordt dat het niet anders kan. want dat is dus niet zo. ik snap wel dat het makkelijker is om je hond in een bench te stoppen.
MARC_S schreef:
Suuz schreef:Toch kan je een hond ook leren zonder bench tot rust te komen. Bantam was ook een mega drukke pup en die moest soms ook wel even tot rust komen. (is natuurlijk geen belg maar een chinees :pffff: )
Dan legde ik hem op de bank of gewoon op de grond en dan ging ik bij hem zitten en dan gingen we samen rustig worden. Ok het kost soms wat tijd :mrgreen: maar rustig worden ze ook doordat je dat zelf dan bent of wordt.
Dus daar heb je ook geen bench voor nodig alleen is dat waarschijnlijk wel wat makkelijker.
Niet dat ik het dus afkeur wat jullie doen, begrijp me niet verkeerd :mrgreen:
Ik zal wel wat commentaar krijgen maar ik denk dat er echt verschil zit tussen onze rassen. Jij hebt het over leggen bv. :N: :mrgreen:
Ik wens je veel succes met het ergens leggen van een 5 maand oud hyperherdertje met kolder in de kop :pffff:

Het zijn ook niet de gekke 5 minuten oid. Dat vind ik alleen maar leuk. Het is een hondje dat eigenlijk totaal uitgeput is en dringend moet slapen maar dan barstensvol energie die er volledig ongecontrolleerd uit komt. Ik heb van heel veel eigenaren van Belgjes gehoord dat bijna alle pups dat hebben en dat een bench gewoon heel goed is om daarmee om te gaan. Gezond voor de pup om niet helemaal over de kook te gaan ook :wink:

Dat gebeurd ook niet dagelijks, vooral na een uitje of een hele drukke speelwandeling met de andere honden. Dan begint die bui en die eindigt pas als ze opgesloten zit zonder speelgoed en zonder eten. :ok:

De andere honden zorgen ook dat ze niet kan stoppen. 1 beweging en ze vliegt er weer op af. Hadden we alleen haar dan zou ik evt stokstijf kunnen gaan zitten, alle speelgoed weghalen en dan hopen dat ze ergens gaat liggen. Slaapt ze, dan is het ook meteen over en is ze met geen mogelijkheid meer te activeren, zo vreselijk moe is ze dan. Nu is dat onmogelijk aangezien er altijd wel weer iets is dat haar prikkelt op die momenten. Zelfs Dapper die kwispelt tijdens een droom of een geluidje maakt is genoeg om bovenop hem te knallen en weer van voor af aan te beginnen :smile: :ok:
ja tot op heden hier onmogelijk inderdaad... ik vind het niet gezond dat een pup er letterlijk bij neervalt, ik ga hem niet verplicht vasthouden op de bank met als gevolg dat hij nog geen oog dichtdoet... dus dan is de enige manier... lekker in de bench waar hij heerlijk tot rust kan komen en echt kan slapen.
er zijn dan nog andere opties dan een hond in een bench stoppen, zoals bijvoorbeeld een gedeelte van de kamer afzetten. zodat de hond wat meer bewegingsvrijheid heeft. je doet nu net of er maar 2 dingen zijn, OF het neervallen van de pup, OF het opsluiten in de bench :19: . dat jij kiest voor de bench, prima, maar er zijn echt alternatieven hoor.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Moos schreef:Het gaat ook niet om eventjes in de bench, of eventjes in de box, waar mensen problemen mee hebben :wink:

Maar zoals ik al zei gaat de vergelijking met een kind helemaal mank omdat die simpelweg geen 6 uur achter elkaar, in hun eentje, in de box gezet worden.
En net als ik dat voor baby's niet vindt kunnen (en schijnbaar heel veel mensen met mij, want ik ken ze niet, mensen die hun dreumes 6 uur achter elkaar in de box zetten. Nu ken ik ook geen een dreumes die dat over zijn kant zou laten gaan trouwens), vind ik het voor honden ook niet kunnen, zo lang in de bench.
Een uurtje of 2 heb ik helemaal geen moeite mee, met de bench niet en met de box niet :mrgreen:
Dan denk ik dat we het grotendeels eens zijn :mrgreen: 6 uur in een bench of box is absurd...
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef: Echter, net als met alle andere opdrachten/commando's/verzoeken (:wink:). Ik reageer niet op elk piepje.
Ik hoor ook precies wat een piep of blaf is omdat hij bijvoorbeeld moet plassen oid en wat aanstelleritis vulgaris is. Op dat laatste ga ik niet in, want ik ben en blijf de baas. Zodra meneer dat weer gezien heeft, dan mag hij er uiteraard uit. Frenk zal nooit langer dan 3 uur in een bench zitten.

Ik ben overigens wel van plan om hem aan te leren dat hij een uur of 5 'los' alleen thuis moet kunnen zijn, maar daar is hij nu nog te jong voor hoor.
Je gebruikt de bench dus om 'm te laten zien wie 'de baas' is? :denken:
Die heb ik nog niet eerder gehoord... :mrgreen:
Hoe oud is je pup eigenlijk?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Neeltje schreef:Maar omdat jou Bram het niet leuk vindt, wil toch niet zeggen dat de rest van de honden het ook niet leuk vinden?

Iedere situatie is verschillend, er wordt ook makkelijk gepraat doe je in de keuken of gang? Ja, dat moet dan maar ook net mogelijk zijn, als ik die had gehad, had ik die genomen. Maar 'n halletje van 1,5 m2 en 'n open keuken dat schiet niet erg op. Hier is het de badkamer geworden. Maar ik zou niet graag 'n pup alleen laten in 'n woonkamer. Niet alleen dat er misschien iets echt kapot wordt gemaakt, maar ook uit veiligheid voor de pup zelf. Hij zal maar eens aan electriciteits kabels gaan knauwen.
Ik zeg ook nergens dat alle honden het niet leuk vinden in een bench :wink: Natuurlijk zijn er genoeg honden die gewoon gaan liggen pitten en helemaal geen last hebben van een paar uur in een bench. Mijn kritiek gaat uit naar mensen die zonder bench nooit een hond hadden kunnen hebben omdat de hond dan de hele kamer op z'n kop zou zetten uit verveling en stress omdat baasje zo lang van huis is elke dag.

En daarnaast erger ik me een pietsie :mrgreen: aan argumenten dat de bench vooral zo onmisbaar en leuk is voor de hond zelf. Maar goed, dat is blijkbaar mijn tik :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Zoek stok! schreef:En daarnaast erger ik me een pietsie :mrgreen: aan argumenten dat de bench vooral zo onmisbaar en leuk is voor de hond zelf. Maar goed, dat is blijkbaar mijn tik :wink:
nou, die heb ik dan ook :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Tja, ik vind het nogal wat om een hond die in een kooi is opgesloten en dan piept omdat hij eruit wil een aansteller te noemen...
Niet praktisch, omdat jij wil dat hij in de bench blijft, oke. En dat je dan niet op piepen reageert omdat je wil dat hij niet leert dat hij door piepen eruit mag, kan ik ook nog (vanuit het oogpunt van de benchgebruiker bekeken) inkomen. :wink:
Maar aanstelleritis omdat hij protesteert tegen opsluiting in een kooi, die hij op dat moment dus niet zo heel leuk vindt blijkbaar; mag ie?
Nou.... nee, eigenlijk.
Ik ben de baas en hij moet erop vertrouwen dat ik het beste met hem voor heb. En uiteraard mag ik dat vertrouwen ook niet beschamen door er misbruik van te maken en hem uuuren op te sluiten. Dat zou echt verschrikkelijk zijn.
Maar, als hij net wakker is en meteen commanderend gaat zitten blaffen... Nou, nee, daar reageer ik dan dus even niet op. Net als dat ik niet reageer op iedere bal die naar mij toe gedragen wordt en iedere blaf vanuit de keuken (waar hij naar de koelkast zit te kijken alsof hij zijn eten naar buiten kan kijken :mrgreen:)

Nee, het is mijn taak om heel goed te weten of hij er aan toe is om in de bench te gaan of niet. Als hij net klaar is met slapen in de woonkamer en ik bedenk dan van "oh, nu wil IK wel weg.." Dan heb ik gewoon dikke vette pech, maar dan kan ik hem niet gaan opsluiten natuurlijk.
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Echter, net als met alle andere opdrachten/commando's/verzoeken (:wink:). Ik reageer niet op elk piepje.
Ik hoor ook precies wat een piep of blaf is omdat hij bijvoorbeeld moet plassen oid en wat aanstelleritis vulgaris is. Op dat laatste ga ik niet in, want ik ben en blijf de baas. Zodra meneer dat weer gezien heeft, dan mag hij er uiteraard uit. Frenk zal nooit langer dan 3 uur in een bench zitten.
O jeetje, ik krijg er helemaal de kriebels van hoe je dit opschrijft. Dat hele hameren op de baas zijn is helemaal niks voor mij. Bram moet op bepaalde momenten naar mij luisteren. Maar ik ben toch echt niet de hele dag bezig om mijn 'baasstatus' te bevestigen. Niks voor mij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hutsje schreef:
malinois schreef:
Hutsje schreef:
LongFields schreef: Ik kan jouw indruk niet zo goed plaatsen, maar dat ligt vast aan mij.
Ik denk dat iedere hond zonder bench kan opgroeien, of met, als je het gebruik ervan maar op de juiste manier doet. Dat is overigens met alle hulpmiddelen en methodes aangaande honden zo vind ik. Neem een slipketting, stroomband, halti en noem maar op, als je deze verantwoord gebruikt en weet waarmee je bezig bent is er naar mijn mening weinig mis mee. Dat ik zelf bepaalde hulpmiddelen niet zou willen gebruiken is mijn goed recht, evenals ik vind dat het iemands goed recht is om ze juist wel te gebruiken (als dit oordeelkundig gebeurt).
die kreeg ik door dit bericht, maar dat kan ook heel goed aan mij liggen hoor ;). maar goed, bij jou gaat het dus prima zonder. het gaat mij er niet om dat men een bench gebruikt, maar wel dat de indruk gewekt wordt dat het niet anders kan. want dat is dus niet zo. ik snap wel dat het makkelijker is om je hond in een bench te stoppen.
MARC_S schreef: Ik zal wel wat commentaar krijgen maar ik denk dat er echt verschil zit tussen onze rassen. Jij hebt het over leggen bv. :N: :mrgreen:
Ik wens je veel succes met het ergens leggen van een 5 maand oud hyperherdertje met kolder in de kop :pffff:

Het zijn ook niet de gekke 5 minuten oid. Dat vind ik alleen maar leuk. Het is een hondje dat eigenlijk totaal uitgeput is en dringend moet slapen maar dan barstensvol energie die er volledig ongecontrolleerd uit komt. Ik heb van heel veel eigenaren van Belgjes gehoord dat bijna alle pups dat hebben en dat een bench gewoon heel goed is om daarmee om te gaan. Gezond voor de pup om niet helemaal over de kook te gaan ook :wink:

Dat gebeurd ook niet dagelijks, vooral na een uitje of een hele drukke speelwandeling met de andere honden. Dan begint die bui en die eindigt pas als ze opgesloten zit zonder speelgoed en zonder eten. :ok:

De andere honden zorgen ook dat ze niet kan stoppen. 1 beweging en ze vliegt er weer op af. Hadden we alleen haar dan zou ik evt stokstijf kunnen gaan zitten, alle speelgoed weghalen en dan hopen dat ze ergens gaat liggen. Slaapt ze, dan is het ook meteen over en is ze met geen mogelijkheid meer te activeren, zo vreselijk moe is ze dan. Nu is dat onmogelijk aangezien er altijd wel weer iets is dat haar prikkelt op die momenten. Zelfs Dapper die kwispelt tijdens een droom of een geluidje maakt is genoeg om bovenop hem te knallen en weer van voor af aan te beginnen :smile: :ok:
ja tot op heden hier onmogelijk inderdaad... ik vind het niet gezond dat een pup er letterlijk bij neervalt, ik ga hem niet verplicht vasthouden op de bank met als gevolg dat hij nog geen oog dichtdoet... dus dan is de enige manier... lekker in de bench waar hij heerlijk tot rust kan komen en echt kan slapen.
er zijn dan nog andere opties dan een hond in een bench stoppen, zoals bijvoorbeeld een gedeelte van de kamer afzetten. zodat de hond wat meer bewegingsvrijheid heeft. je doet nu net of er maar 2 dingen zijn, OF het neervallen van de pup, OF het opsluiten in de bench :19: . dat jij kiest voor de bench, prima, maar er zijn echt alternatieven hoor.
Niet dus. Als ik een deel van de kamer zou afzetten kan ze daar dus gewoon doorgaan. Het gaat er echt om dat alle prikkels weg zijn. Gewoon even alles wegnemen wat de hersenen binnen komt en weg zakt het hondje, in diepe slaap. Ik leg er dus ook absoluut geen speelgoed of kluif bij want als ze klaar is daarmee komt ze er dus gewoon in dezelfde modus weer uit. Ze moet hoe dan ook slapen om weer "normaal" te worden.

Moet wel zeggen dat dat gedrag nu al aan het verdwijnen is. We proberen meerdere keren per dag gewoon rust in de tent te krijgen en dan wordt er dus ook niet gespeeld binnen. Dan gaat ze vanzelf op de bank pitten. Als Cleo en Eva de hele middag gaan klooien samen, dan gaan we wandelen, dan eet ze en daarna gaat ze mee op bezoek bv. dan is ze daarna helemaal gek :N: :smile: Slaaptekort.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:er zijn dan nog andere opties dan een hond in een bench stoppen, zoals bijvoorbeeld een gedeelte van de kamer afzetten. zodat de hond wat meer bewegingsvrijheid heeft. je doet nu net of er maar 2 dingen zijn, OF het neervallen van de pup, OF het opsluiten in de bench :19: . dat jij kiest voor de bench, prima, maar er zijn echt alternatieven hoor.
ik heb hier nog 5 honden waar ik rekening mee moet houden... ik kan toch niet de hele kamer afzetten en met 5 grote honden op een stukje van een meter bij een meter gaan zitten omdat het zielig is om een doodmoeie pup in een bench te doen om te slapen?
Ik heb geen kamers over, dus geen optie. Geen tussendeuren in de keuken etc. Afzetten kunnen wij en de andere honden dus niet meer bewegen in huis, dus ook geen optie... :19: Ik zie idd. geen andere mogelijkheid
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Neeltje schreef:Maar omdat jou Bram het niet leuk vindt, wil toch niet zeggen dat de rest van de honden het ook niet leuk vinden?

Iedere situatie is verschillend, er wordt ook makkelijk gepraat doe je in de keuken of gang? Ja, dat moet dan maar ook net mogelijk zijn, als ik die had gehad, had ik die genomen. Maar 'n halletje van 1,5 m2 en 'n open keuken dat schiet niet erg op. Hier is het de badkamer geworden. Maar ik zou niet graag 'n pup alleen laten in 'n woonkamer. Niet alleen dat er misschien iets echt kapot wordt gemaakt, maar ook uit veiligheid voor de pup zelf. Hij zal maar eens aan electriciteits kabels gaan knauwen.
Ik zeg ook nergens dat alle honden het niet leuk vinden in een bench :wink: Natuurlijk zijn er genoeg honden die gewoon gaan liggen pitten en helemaal geen last hebben van een paar uur in een bench. Mijn kritiek gaat uit naar mensen die zonder bench nooit een hond hadden kunnen hebben omdat de hond dan de hele kamer op z'n kop zou zetten uit verveling en stress omdat baasje zo lang van huis is elke dag.

En daarnaast erger ik me een pietsie :mrgreen: aan argumenten dat de bench vooral zo onmisbaar en leuk is voor de hond zelf. Maar goed, dat is blijkbaar mijn tik :wink:
zonder bench hadden ze hier in de kennel gelegen :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:
Echter, net als met alle andere opdrachten/commando's/verzoeken (:wink:). Ik reageer niet op elk piepje.
O jeetje, ik krijg er helemaal de kriebels van hoe je dit opschrijft. Dat hele hameren op de baas zijn is helemaal niks voor mij. Bram moet op bepaalde momenten naar mij luisteren. Maar ik ben toch echt niet de hele dag bezig om mijn 'baasstatus' te bevestigen. Niks voor mij.
Voor mij ook niet. Ik verwonderde me er een paar teksten terug ook al over. De bench inzetten om te laten zien dat je de baas bent... :N: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:
Moos schreef:Tja, ik vind het nogal wat om een hond die in een kooi is opgesloten en dan piept omdat hij eruit wil een aansteller te noemen...
Niet praktisch, omdat jij wil dat hij in de bench blijft, oke. En dat je dan niet op piepen reageert omdat je wil dat hij niet leert dat hij door piepen eruit mag, kan ik ook nog (vanuit het oogpunt van de benchgebruiker bekeken) inkomen. :wink:
Maar aanstelleritis omdat hij protesteert tegen opsluiting in een kooi, die hij op dat moment dus niet zo heel leuk vindt blijkbaar; mag ie?
Nou.... nee, eigenlijk.
Ik ben de baas en hij moet erop vertrouwen dat ik het beste met hem voor heb. En uiteraard mag ik dat vertrouwen ook niet beschamen door er misbruik van te maken en hem uuuren op te sluiten. Dat zou echt verschrikkelijk zijn.
Maar, als hij net wakker is en meteen commanderend gaat zitten blaffen... Nou, nee, daar reageer ik dan dus even niet op. Net als dat ik niet reageer op iedere bal die naar mij toe gedragen wordt en iedere blaf vanuit de keuken (waar hij naar de koelkast zit te kijken alsof hij zijn eten naar buiten kan kijken :mrgreen:)

Nee, het is mijn taak om heel goed te weten of hij er aan toe is om in de bench te gaan of niet. Als hij net klaar is met slapen in de woonkamer en ik bedenk dan van "oh, nu wil IK wel weg.." Dan heb ik gewoon dikke vette pech, maar dan kan ik hem niet gaan opsluiten natuurlijk.
Nee, ik snap dat hij het niet mag omdat jij niet wil dat hij leert dat hij door te blaffen uit de bench kan worden gelaten. Dat snap ik wel :wink:
(al is dat ook niet 'mijn ding' :N: ).
Maar aanstelleritis in die context vind ik onzin.
En dat je zo kan laten zien dat je de baas bent, nou ja, ook niet echt mijn ding zal ik maar zeggen :mrgreen:

Maar ik denk wat jij ook al zei dat we qua bench gebruik niet eens zo heel erg veel van mening verschillen, qua wat acceptabel is en wat niet. :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 03 apr 2008 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zoek stok! schreef:

Voor mij is het alleen voor bij de opvoeding, of het daardoor is gekomen dat Tirsa helemaal niks molt, denk het niet. Ik ben er nog steeds van overtuigd als de hond helemaal lekker in z'n velletje zit in de roedel van het gezin, er niets op z'n kop wordt gezet.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hutsje schreef:
malinois schreef:
Hutsje schreef:
LongFields schreef: Ik kan jouw indruk niet zo goed plaatsen, maar dat ligt vast aan mij.
MARC_S schreef: Ik zal wel wat commentaar krijgen maar ik denk dat er echt verschil zit tussen onze rassen. Jij hebt het over leggen bv. :N: :mrgreen:

waar wil je het dan mee afzetten, met een puppy ren? Medusa klom met 7 wk al uit de puppyren van 1 m hoog....ook uit een met alleen maar spijlen...ze kon nl net zo springen dat haar voorpootjes over de bovenkant lagen...en dan kon ze de rest klimmen (en aan de andere kant er af stuiteren....) en Medusa was mss wel de eerste uit het nest die dat deed, maar zeker niet de laatste....(en ze had t van geen vreemde, want Umi deed dat ook gelijk vanaf dag 1 dat ze hier was...)

en ff algemeen over het wel of niet leuk vinden van de bench, merk hier gewoon dat ze het opzoeken....als ik als ze 4/5 wk oud zijn de kleine bench bij de puppen in de ren zet liggen ze er binnen 5 a 10 minuten met zn allen in te spelen (en later slapen) en vanaf 5 wk is de bench hier ook leuk, want dan worden ze vervoerd naar de hondenclub....waar weer diezelfde bench in de puppyren staat voor hun rustpuntje als de indrukken te veel worden

overigens gebruik ik wel alleen maar vari kennels, dus grotendeels dichte benches waarbij ze op dagen dat ze dus mee gaan naar de club ook idd die rust hebben als ze er in gaan liggen...
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Je gebruikt de bench dus om 'm te laten zien wie 'de baas' is? :denken: Die heb ik nog niet eerder gehoord... :mrgreen:
Frenk is nu 13 weken.

En nee, ik 'gebruik' de bench niet om te laten zien wie de baas is. Ik ben altijd de baas, of Frenk in de bench zit of daarbuiten verandert daar niets aan. Ik reageer ook niet op aanstelleritis als hij niet in de bench zit. De bench is niet raar of eng of bijzonder. En dus wordt Frenk net zo behandeld in de bench als daarbuiten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:overigens gebruik ik wel alleen maar vari kennels, dus grotendeels dichte benches waarbij ze op dagen dat ze dus mee gaan naar de club ook idd die rust hebben als ze er in gaan liggen...
ik ook trouwens... bench is bij mij varikennel ik heb geen ijzeren benches :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hutsje schreef:
Zoek stok! schreef:En daarnaast erger ik me een pietsie :mrgreen: aan argumenten dat de bench vooral zo onmisbaar en leuk is voor de hond zelf. Maar goed, dat is blijkbaar mijn tik :wink:
Kijk, en daar val ik dan weer over. Misschien is het ene ras makkelijker dan het andere? Verder vind ik het dus ook een beetje vaag om nu zo te reageren als je zelf de benchtraining niet voor elkaar kreeg :19:. Ja nu zeg je dat het ergerlijk is. Maar wat als Bram nu erg graag in de bench zou gaan? Stel dat het wel gelukt was om hem dat aan te leren? En hij het niet erg vond dat hij in de stoffen bench moest op training? Jij gebruikt notabene zelf een bench Linda. :denken: Stof of metaal, binnen of buiten, puntje bij het paaltje is dat allemaal 1 pot nat. Jij je redenen en ik dus ook. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:waar wil je het dan mee afzetten, met een puppy ren? .
ik ging al standaard van grover geschut uit (zie mn reactie) want een puppyren had ik hier ook niet hoeven te proberen :N:
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

alm@ schreef:Even n.a.v. van de foto's. Hoe zou het nou komen dat een hond zo sloopt? Rock kwam hier met 5 maanden, was een bench gewend. Hier werd hij in het 'diepe' gegooid, heeft een week lang wat kleine dingetjes vernield (labello, afstandsbediening, brillenpoot) daarna was het definitef over. Reina (zie foto eerder in dit topic) kwam hier met 14 maanden, ook direct los in huis gelaten, zij heeft een week lang iets ernstiger gesloopt (tafelpoten afgekloven en een leren bank kapot getrokken) en daarna was het ook definitief over :19:
Ik zou het niet weten.

Ze is momenteel wel behoorlijk aan het puberen. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Maar stress? denk het niet want ze kauwt ook aan de stoelpoten als wij er bij zitten ..... :boos:

en speelgoed heeft ze ruimschoots!!
er ligt hier vanalles:

Kong
Wubba Kong
Bijtring
Knuffel schoentje
Knuffel bulldog (met een half gezicht.. arm ding)
Piepding in de vorm van een worm
flostouw
kleine bal
grote bal
grote tennisbal
knuffel met bal erin (inmiddels zonder armen en benen)
piepballetje
piepbotje
nepstok met piepje (wás met piepje, die doet het niet meer)

en nog wat dingen.

Ik wissel ze weleens om, dus dingen weleggen en dan de oude weer tevoorschijn halen zodat het niet verveeld.
Maar ach ... ze is gewoon een enthousiaste, lompe, drukke puberpuppy.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Frenk schreef:
Rami schreef:Je gebruikt de bench dus om 'm te laten zien wie 'de baas' is? :denken: Die heb ik nog niet eerder gehoord... :mrgreen:
Frenk is nu 13 weken.

En nee, ik 'gebruik' de bench niet om te laten zien wie de baas is. Ik ben altijd de baas, of Frenk in de bench zit of daarbuiten verandert daar niets aan. Ik reageer ook niet op aanstelleritis als hij niet in de bench zit. De bench is niet raar of eng of bijzonder. En dus wordt Frenk net zo behandeld in de bench als daarbuiten.
Ik verbaas me er eigenlijk vooral over dat je zo 'streng' en strikt bent t.o.v. je pup van 13 weken (aanstelleritis is verboden! :mrgreen: ).
Maar goed, dat zal jouw manier van het omgaan met honden zijn. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Hutsje schreef:
Kijk, en daar val ik dan weer over. Misschien is het ene ras makkelijker dan het andere? Verder vind ik het dus ook een beetje vaag om nu zo te reageren als je zelf de benchtraining niet voor elkaar kreeg :19:. Ja nu zeg je dat het ergerlijk is. Maar wat als Bram nu erg graag in de bench zou gaan? Stel dat het wel gelukt was om hem dat aan te leren? En hij het niet erg vond dat hij in de stoffen bench moest op training? Jij gebruikt notabene zelf een bench Linda. :denken: Stof of metaal, binnen of buiten, puntje bij het paaltje is dat allemaal 1 pot nat. Jij je redenen en ik dus ook. :wink:
Ik denk dat het altijd deels vanuit je eigen ervaring komt. Ik heb ook wel vaker gezegd dat ik niks met de bench heb doordat het bij Moos zo'n nare bijsmaak kreeg omdat hij het zo helemaal niks vond.

Aan de andere kant, stel dat Eva net zoals Bram en Moos was geweest, dan was jij misschien ook nog steeds meer tegen benchgebruik geweest dan dat je nu bent omdat Eva het dus wel prettig vindt en het werkt voor jullie :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:O jeetje, ik krijg er helemaal de kriebels van hoe je dit opschrijft. Dat hele hameren op de baas zijn is helemaal niks voor mij. Bram moet op bepaalde momenten naar mij luisteren. Maar ik ben toch echt niet de hele dag bezig om mijn 'baasstatus' te bevestigen. Niks voor mij.
Ik denk dat een hond er baat bij heeft als er duidelijkheid is. Als hij niet eruit hoeft vanwege een op knappen staande blaas, dan moet hij erop kunne vertrouwen dat ik hem eruit haal. En daarvoor hoeft hij niet te blaffen. Snap je wat ik bedoel? Voor mij heeft dat namelijk helemaal niks met de hele dag mijn baasstatus bevestigen te maken.
Neeltje

malinois schreef:
ik ging al standaard van grover geschut uit (zie mn reactie) want een puppyren had ik hier ook niet hoeven te proberen :N:
tirsa was dan niet groot maar had met 2 dagen al door hoe ze de hordeur opkreeg. Gewoon met je koppie tegenaan bonken. Ben bang dat de puppyren tegen de vlakte had gelegen. Maar wat is nu zo anders aan 'n puppyren, behalve dat er geen 'dak' op zit?
Frenk
Zeer actief

Joyce schreef:
Frenk schreef: Zeg, kun jij dan uitleggen waarom Frenk wel doorslaapt als ik hem in de bench leg en anders bij iedere vin die ik verroer alweer juichend naast me staat? Ik zeg overigens alles zoals het voor mij is. Ik heb bewust gekozen om een bench te gebruiken en ik denk dat honden, en zeer zeker puppies, er enorme baat bij (kunnen) hebben.
En hoe kun jij er zo zeker van zijn dat als je in plaats van een bench gewoon een mand had gebruikt hij niet net zo rustig in die mand was blijven liggen?

De bench is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel.
Omdat Frenk ook een mand heeft :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Ze moet hoe dan ook slapen om weer "normaal" te worden.
Als je nog even terugdenkt naar drie jaar geleden toen ik Bram kreeg, kun je je vast ook nog wel herinneren dat ik doodmoe was omdat Bram maar niet ophield als pup. Hij sliep bijna nooit, en als hij sliep, was dat een kwartiertje en daarna hing de krokodil weer in m'n broekspijp. Toch heb ik hem nooit time-outs in de bench gegeven, maar er gewoon mee leren leven. Als ik er achteraf op terug kijk, gaat het maar om een aantal maanden en daarna ging hij meer rust zoeken. Ik heb ook niet het gevoel dat het ongezond voor hem is geweest om hem niet te dwingen tot rust. Hoe ik het zou doen als ik weer zo'n druk monstertje zou krijgen (zal toch niet :N: :mrgreen: ) in relatie tot Bram, weet ik niet. Ik denk dat ik Bram dan zo nu en dan op een andere kamer zet oid. Ik kan het ook niet voorspellen omdat ik gewoonweg niet weet hoe het dan loopt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Neeltje

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:O jeetje, ik krijg er helemaal de kriebels van hoe je dit opschrijft. Dat hele hameren op de baas zijn is helemaal niks voor mij. Bram moet op bepaalde momenten naar mij luisteren. Maar ik ben toch echt niet de hele dag bezig om mijn 'baasstatus' te bevestigen. Niks voor mij.
Ik denk dat een hond er baat bij heeft als er duidelijkheid is. Als hij niet eruit hoeft vanwege een op knappen staande blaas, dan moet hij erop kunne vertrouwen dat ik hem eruit haal. En daarvoor hoeft hij niet te blaffen. Snap je wat ik bedoel? Voor mij heeft dat namelijk helemaal niks met de hele dag mijn baasstatus bevestigen te maken.
Natuurlijk heeft 'n hond baat bij duidelijkheid, maar langer in 'n bench zitten dan noodzakelijk is denk ik voor 'n pup geen duidelijkheid. Waarom niet het deurtje weer openzetten als hij slaapt zodat hij eruit kan als hij wakker wordt? Of zelf goed in de gaten houden wanneer hij wakker wordt en zo gauw je 1 oog ziet knipperen er naar toe gaan en eruit halen?

Tirsa heeft er echt geen minuut langer in gezeten dan strikt noodzakelijk. Uitgeslapen en wakker, feest, gaan we plasje doen en elkaar begroeten. Het lijkt me beter om het gejank voor te zijn in dit soort situaties.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Neeltje schreef:
malinois schreef:
tirsa was dan niet groot maar had met 2 dagen al door hoe ze de hordeur opkreeg. Gewoon met je koppie tegenaan bonken. Ben bang dat de puppyren tegen de vlakte had gelegen. Maar wat is nu zo anders aan 'n puppyren, behalve dat er geen 'dak' op zit?
met een puppy ren kan je een deel van de kamer af zetten (of hoe ik hem gebruikte de doorgang naar een andere kamer zodat ze wel heel de woonkamer had, maar niet door het huis kon "dwalen" als ik even naar de keuken of WC liep....) dus gewoon veel meer ruimte dan alleen in een bench/vari kennel en anders dan een deur dicht omdat ze je in de gaten kunnen houden, maar dat werkte hier dus niet....

verder gebruik ik de puppy ren bij een nest om een deel van de tuin af te zetten zodat ze niet zomaar bij de andere honden tussen de spijlen door de kennels in konden (oke, heb smalle spijlen (5cm) maar een pup past makkelijk ergens tussendoor) en zodat ze niet in iniminie hoekjes uit mn tuin konden ontsnappen naar de buren...maar zodat ze wel buiten niet alleen de kennel met nachthok samen met mams maar ook nog de buitenruimte met zandbak hadden...waardoor hun speel oppervlakte ruim 2x zo groot werd en ze voor het begin zindelijk worden de grond/aarde konden gebruiken en zo niets op de stenen deden...
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hayley84 schreef:
alm@ schreef:Even n.a.v. van de foto's. Hoe zou het nou komen dat een hond zo sloopt? Rock kwam hier met 5 maanden, was een bench gewend. Hier werd hij in het 'diepe' gegooid, heeft een week lang wat kleine dingetjes vernield (labello, afstandsbediening, brillenpoot) daarna was het definitef over. Reina (zie foto eerder in dit topic) kwam hier met 14 maanden, ook direct los in huis gelaten, zij heeft een week lang iets ernstiger gesloopt (tafelpoten afgekloven en een leren bank kapot getrokken) en daarna was het ook definitief over :19:
Ik zou het niet weten.

Ze is momenteel wel behoorlijk aan het puberen. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Maar stress? denk het niet want ze kauwt ook aan de stoelpoten als wij er bij zitten ..... :boos:

en speelgoed heeft ze ruimschoots!!
er ligt hier vanalles:

Kong
Wubba Kong
Bijtring
Knuffel schoentje
Knuffel bulldog (met een half gezicht.. arm ding)
Piepding in de vorm van een worm
flostouw
kleine bal
grote bal
grote tennisbal
knuffel met bal erin (inmiddels zonder armen en benen)
piepballetje
piepbotje
nepstok met piepje (wás met piepje, die doet het niet meer)

en nog wat dingen.

Ik wissel ze weleens om, dus dingen weleggen en dan de oude weer tevoorschijn halen zodat het niet verveeld.
Maar ach ... ze is gewoon een enthousiaste, lompe, drukke puberpuppy.
Ik zou het hele huis wel vol met "speelgoed" kunnen leggen maar daar kijkt felix verder niet naar om, die heeft vooral behoefte aan activiteiten samen met ons. Overingens niet om flauw te doen hoor, ik wil alleen maar aangeven dat je niet klaar bent met het aanbieden van speelgoed. Die artikelen op zich betekeken namelijk niet veel voor je hond.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Daar hebben we het toch aldoor over, dat honden geconditioneerd raken op dingen? Als jij je hond in de bench stopt, weet hij dat hij moet slapen. Verder kan hij toch niks anders in dat ding en hij heeft dat zo aangeleerd.

Je eerdere quote over honden alleen laten doen waar ze zin in hebben, snap ik totaal niet. Omdat ik een pup niet in een bench stop, ben ik dus geen goede baas want ik laat de pup alleen maar doen wat hij of zij zelf wil? Het wordt steeds gekker, nou is je hond in een kooi stoppen ook al goed omdat je dan je macht over de hond laat zien :denken:
Sorry Linda, maar dat gaat me echt te ver. Je moet me geen woorden in de mond leggen! Ik zeg helemaal niet dat jij een slechte baas bent. Ik zeg dat mijn hond er baat bij heeft om in de bench te slapen, 's nachts en indien nodig overdag. Verder probeer ik hem zo snel mogelijk te laten wennen aan het 'los' thuis zijn. Maar dat vindt hij een stuk enger dan een uurtje in de bench.

En wat ik bedoelde met dat reageren op eruit willen heeft voor mij niets te maken met de bench als zodanig, maar met elk 'commanderend' blafje wat ik van hem krijg. Dat is hier in ieder geval onderdeel van zijn opvoeding. En ik zet dus de bench ook nooit of te nimmer in als strafmiddel of uit machtsvertoon.

Iemand die een hond in een bench stopt om er maar vanaf te zijn is een idioot en zijn/haar hond onwaardig!
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Ze moet hoe dan ook slapen om weer "normaal" te worden.
Als je nog even terugdenkt naar drie jaar geleden toen ik Bram kreeg, kun je je vast ook nog wel herinneren dat ik doodmoe was omdat Bram maar niet ophield als pup. Hij sliep bijna nooit, en als hij sliep, was dat een kwartiertje en daarna hing de krokodil weer in m'n broekspijp. Toch heb ik hem nooit time-outs in de bench gegeven, maar er gewoon mee leren leven. Als ik er achteraf op terug kijk, gaat het maar om een aantal maanden en daarna ging hij meer rust zoeken. Ik heb ook niet het gevoel dat het ongezond voor hem is geweest om hem niet te dwingen tot rust. Hoe ik het zou doen als ik weer zo'n druk monstertje zou krijgen (zal toch niet :N: :mrgreen: ) in relatie tot Bram, weet ik niet. Ik denk dat ik Bram dan zo nu en dan op een andere kamer zet oid. Ik kan het ook niet voorspellen omdat ik gewoonweg niet weet hoe het dan loopt.
Hier heeft Eva geen probleem met de bench maar Dapper en Cleo absoluut wel met weggesloten worden in de slaapkamer. Dus hier is de bench de vriendelijkste oplossing :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”