Ik las het inderdaad verkeerdFrenk schreef:tineke schreef:Je bent wel erg aan het vermenselijken een hond ziet jou absoluut niet als zijn moeder hoorFrenk schreef:Ik heb geleerd dat het zo hoort te werken.Moos schreef: Sorry, maar dit vind ik erg ver gaan hoor. Dat je hond niet mag vechten omdat jij dat zegt, oke (alhoewel ik nog dat een hele lastige vind als degene waarmee hij wil vechten wel gewoon om hem heen kan blijven dralen), maar dat alle argwaan dan ook meteen weg moet zijn vind ik niet eerlijk tegenover de hond. Die heeft ook nog een eigen ik en die moet je ook respecteren vind ik.En bijvoorbeeld bij onze roedel thuis werkte het ook zo. Als mijn moeder zei dat het goed was, dan was het goed. Jammer dan als je het daar niet mee eens bent, maar ophouden met eventueel gezanik, gegrom en zeer zeker niet vechten!
Beetje zoals het commando "door" van Addy (als ik dat goed begrepen heb natuurlijk![]()
mijn moeder tegen onze roedel thuis
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vechthonden? ik wil de waarheid!!!!
Moderator: moderatorteam
-
tineke
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
het laatste snap ik niet helemaalranetje schreef:Tot nu toe zie ik Malinois vooral haar honden verdedigen met het argument dat niemand last van ze heeft.
Daar ben ik ook van overtuigd![]()
De vraag blijft dan of het verstandig zou zijn om met zeer intolerante honden te fokken.
Vooral omdat Malinois niet alle honden kan opvangen.
Ook al komt de hond uit zeer sociale ouders, dan wil nog niet zeggen dat de kinderen als ze zeer intolerant zijn, voor de fok gebruikt zouden moeten worden. Denk ik?![]()
Het andere; het ligt eraan wat er met die honden gedaan gaat worden. Een goede werkhondenfokker weigert pups mee te geven aan te onervaren mensen als hij ziet dat het een risico zou kunnen opleveren.
Alle honden uit mijn nestje zijn naar africhters gegaan, dat was ook een voorwaarde van mij.
Ik ben ook ooit begonnen met mn eerste mecheltje... dat was Xena... ik had het niet beter kunnen treffen geweldig sociaal teefje, leerde enorm snel etc. Dus mn fokker heeft duvelsgoed geweten wat hij aan mij mee moest geven. Had hij mn oudste reu bijv. gegeven toen weet ik zeker dat het helemaal verkeerd gegaan zou zijn.
Een fokker heeft hier dus een heel belangrijke inbreng in...
Africhters gaan over het algemeen niet elke week naar de markt met hun volwassen honden, gaan niet elke dag naar het hondenbos een babbeltje maken, vaak zitten de honden in de kennel dus niet met zn allen bij elkaar in huis, etc. Daar zit een groot verschil met de gemiddelde huishond.
En ja een hond zal een bepaalde mate van sociaal zijn moeten hebben nogmaals anders haal je je vzh niet... en zonder vzh geen IPO...
Het is een puntenspelletje en daar heb je niets aan een hond die alleen maar op een andere hond wil klappen of de andere mensen op het veld op wil knappen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Wijk ik daarin zo af van de rest van het forum? Volgens mij worden hier sowieso redelijk ongezouten meningen gegeventineke schreef:Ja een mening wel maar je bent daarin wel erg veroordelend naar mensen die er niet zo over denken.Frenk schreef:Wat is jouw definitie van accepteren? Je wil toch niet zeggen dat ik er geen mening over mag hebben?tineke schreef:Nou jij nog accepeteren dat er mensen zijn die een andere keuze maken dan jouFrenk schreef:Jij hebt waakhonden waarvan je dat wilt accepteren. Dat is jouw keuze.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou precies... maar dat weet je niet vantevoren.. het ging hier een hele tijd goed... tot een bepaald punt... die honden komen dus niet meer bij elkaar...Frenk schreef:roedel is wat mij betreft het codewoord. Ik ga er dan inderdaad niet vanuit dat je 2 even sterke, even dominerende reuen bij elkaar dwingt neeMoos schreef:Nee, maar waar blijf je dan met je stelling?Frenk schreef:Het is toch ook niet logisch om van 2 van dergelijke reuen te verwachten dat ze in 1 roedel samenleven?Moos schreef: Pik ik deze er even uit; dan heb je dus ook honden waarbij dat kan, en waarbij het dus ook in die honden zit voor een deel om gewoon niet moelijk te zijn onderling.
Zet twee hele dominant aangelegde reuen/teven van beide 3 jaar oud bij elkaar en je hebt dikke kans dat jouw autoritaire "ik ben de roedelleider" houding geen zoden meer aan de dijk zet hoor.
En nogmaals, ik denk best dat je zelf ook wat kan sturen en invloed uit kan oefenen in de manier hoe je bijvoorbeeld de ranghoogste behandelt.
Maar als je twee honden hebt die elkaars bloed wel kunnen drinken kom je er niet met "ik ben dus baas dus geen gezeik".![]()
![]()
En bijvoorbeeld bij onze roedel thuis werkte het ook zo. Als mijn moeder zei dat het goed was, dan was het goed. Jammer dan als je het daar niet mee eens bent, maar ophouden met eventueel gezanik, gegrom en zeer zeker niet vechten
Mits de honden onderling dus ook al best redelijk met elkaar door de bocht kunnen. Dat is nogal een nuance he? Die je dus niet bij je stelling gaf![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Frenk
- Zeer actief
Beweer ik niet :N:Moos schreef:Kortom, je stelling dat je als roedelleider kan regelen het allemaal leuk en gezellig is tussen honden onderling is niet waterdichtFrenk schreef:
roedel is wat mij betreft het codewoord. Ik ga er dan inderdaad niet vanuit dat je 2 even sterke, even dominerende reuen bij elkaar dwingt nee
Nee, zonder dollen. Als het niet kan (en jouw voorbeeld kan dus niet) dan kan het niet. Net als bij die gestoorde van ons
Maar, dat is op het eigen territorium. "buiten" een andere hond tegenkomen die mijn hond "niet mot" betekent gewoon ophouden, dimmen, wachten tot ik gedaan heb wat ik wil doen en dan lopen we door. Voor die paar minuten moet dat best kunnen. Ze zitten niet uren op elkaars lip
Laatst gewijzigd door Frenk op 31 jul 2008 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

- Frenk
- Zeer actief
Net als ik net aan Moos schreef vind ik dat thuis waar ze op elkaars lip zouden zitten anders dan "buiten". Daar heeft mijn hond een hond die hij 'niet mot' maar te verdragen gedurende die paar minuten tot we doorlopen.malinois schreef:nou precies... maar dat weet je niet vantevoren.. het ging hier een hele tijd goed... tot een bepaald punt... die honden komen dus niet meer bij elkaar...

- Moos
- Zeer actief
Daar ben ik het ook mee eensFrenk schreef:Beweer ik niet :N:Moos schreef:Kortom, je stelling dat je als roedelleider kan regelen het allemaal leuk en gezellig is tussen honden onderling is niet waterdichtFrenk schreef:
roedel is wat mij betreft het codewoord. Ik ga er dan inderdaad niet vanuit dat je 2 even sterke, even dominerende reuen bij elkaar dwingt nee
Nee, zonder dollen. Als het niet kan (en jouw voorbeeld kan dus niet) dan kan het niet. Net als bij die gestoorde van ons![]()
Maar, dat is op het eigen territorium. "buiten" betekent het gewoon ophouden, dimmen, wachten tot ik gedaan heb wat ik wil doen en dan lopen we door. Voor die paar minuten moet dat best kunnen. Ze zitten niet uren op elkaars lip
Het wordt wel al heel lastig trouwens als de baas van de andere hond er niet zo over denkt en zijn hond maar door en door laat provoceren.
Moos snauwde sommige dominant opdringerige reuen weg, en ik heb hem in zeldzame gevallen weleens van de grond geschept als de baas van bijv een Duitse Herder of Lab of Ridgeback reu het wel geinig vond om zijn hond door en door te laten gaan met provoceren (incl. lichamelijk tegen Moos aanduwen e.d). Als Moos dan had gesnauwd had ik hem dat niet kwalijk kunnen nemen ook, maar gezien het feit dat ik geen zin had in 30 plus kilo reu op 6 kilo Moos greep ik dan maar zo in.

-
tineke
Ik denk dat door mensen met een mening zoals jij de radregeling mogelijk geworden is.Frenk schreef:Wijk ik daarin zo af van de rest van het forum? Volgens mij worden hier sowieso redelijk ongezouten meningen gegeventineke schreef:Ja een mening wel maar je bent daarin wel erg veroordelend naar mensen die er niet zo over denken.Frenk schreef:Wat is jouw definitie van accepteren? Je wil toch niet zeggen dat ik er geen mening over mag hebben?tineke schreef: Nou jij nog accepeteren dat er mensen zijn die een andere keuze maken dan jouEn bovendien... wie ben ik nou helemaal
- Frenk
- Zeer actief
Heel lastig en heel irritantMoos schreef:Daar ben ik het ook mee eens![]()
Het wordt wel al heel lastig trouwens als de baas van de andere hond er niet zo over denkt en zijn hond maar door en door laat provoceren.
Moos snauwde sommige dominant opdringerige reuen weg, en ik heb hem in zeldzame gevallen weleens van de grond geschept als de baas van bijv een Duitse Herder of Lab of Ridgeback reu het wel geinig vond om zijn hond door en door te laten gaan met provoceren (incl. lichamelijk tegen Moos aanduwen e.d). Als Moos dan had gesnauwd had ik hem dat niet kwalijk kunnen nemen ook, maar gezien het feit dat ik geen zin had in 30 plus kilo reu op 6 kilo Moos greep ik dan maar zo in.

-
tineke
Bij mij was het net andersom ik kon alles in huis halen reu of teef dat ging prima met Orson maar buiten kon hij niet zomaar met iedere hond door een deur.Frenk schreef:Beweer ik niet :N:Moos schreef:Kortom, je stelling dat je als roedelleider kan regelen het allemaal leuk en gezellig is tussen honden onderling is niet waterdichtFrenk schreef:
Nee, zonder dollen. Als het niet kan (en jouw voorbeeld kan dus niet) dan kan het niet. Net als bij die gestoorde van ons![]()
Maar, dat is op het eigen territorium. "buiten" een andere hond tegenkomen die mijn hond "niet mot" betekent gewoon ophouden, dimmen, wachten tot ik gedaan heb wat ik wil doen en dan lopen we door. Voor die paar minuten moet dat best kunnen. Ze zitten niet uren op elkaars lip
Daar moest je hem goed in begeleiden terwijl het thuis prima ging en hij ook nog eens in volledige harmonie met andere reuen leefde ,waaronder ook een filareu
- Frenk
- Zeer actief
-
tineke
Hmm ik vind aantijgingen als met een agressieve hond denk je alleen aan ikke ikke nou ook niet echt correct in alle gevallen.Frenk schreef:Dat is nogal een aantijging Tineke. Weet je zeker dat je dat zo wilt stellen?tineke schreef:Ik denk dat door mensen met een mening zoals jij de radregeling mogelijk geworden is.
Maar om op je vraag terug te komen ja ik denk dat die regeling mogelijk geworden is door mensen met een mening zoals de jouwe wat niet per definitie wil zeggen dat je het er dan mee eens moet zijn hoe eea verloopt
- Frenk
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
Maar mijn mening heeft niets maar dan ook helemaal niets met uiterlijkheden en puur met karakter te maken, dus ik snap de vergelijking niet met die achterlijke regeling die puur op uiterlijk gebaseerd was niet.tineke schreef:Hmm ik vind aantijgingen als met een agressieve hond denk je alleen aan ikke ikke nou ook niet echt correct in alle gevallen.Frenk schreef:Dat is nogal een aantijging Tineke. Weet je zeker dat je dat zo wilt stellen?tineke schreef:Ik denk dat door mensen met een mening zoals jij de radregeling mogelijk geworden is.
Maar om op je vraag terug te komen ja ik denk dat die regeling mogelijk geworden is door mensen met een mening zoals de jouwe wat niet per definitie wil zeggen dat je het er dan mee eens moet zijn hoe eea verloopt.

- Frenk
- Zeer actief
Commando's, dus een specifiek woord of gebaar moet je een hond eerst leren. Je kunt een hond namelijk ook het commando abracadabra voor de actie zit aanlerenKaiou schreef:Ik ben inmiddels al 25 pagina´s aan het volgen, maar nu ben het even kwijt...Frenk schreef:Weer een andere discussie, maar, even heel kort gezegd, ik geloof dat honden nadat ze het "commando" aangeleerd hebben dingen niet alleen maar doen omdat er een beloning tegenover staat, maar ook vanwege de autoriteit van de leider. En het hoeft geen gesproken commando te zijn. Onze honden reageren ook heel sterk op lichaamstaal/uitstraling/handgebaren. Een blik kan soms volstaan. Bij de honden die ik ken in ieder geval![]()
Bedoel je nu te zeggen dat, bij een hond die alles goed heeft geleerd en de commando´s donders goed weet, het aan de roedelleider/baas ligt wanneer hij of zij iets doet wat niet mag?
Die commando's leer je een hond aan door hem voor het gewenste gedrag te belonen en het juiste woord of gebaar aan dat gedrag te koppelen (daar zijn verschillende volgorden, hulpmiddelen en manieren voor, maar dat is weer een heel ander onderwerp). Ik vervang het brokje op een gegeven moment door een aai of door "goed zo" of "braaf".
Die conditionering is in mijn ogen echter niks waard als een hond het enkel en alleen voor dat brokje zou doen. Hij doet het ook omdat hij jou als zijn leider ziet. Op een gegeven moment raak je zo op elkaar ingespeeld dat een blik al genoeg is om met elkaar te communiceren.
Tenminste zo denk ik erover.

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Dat ben ik wel met je eens Frenk. Maarja, dat moet je wel kunnen trainen.
Ik heb een hond gehad die aan de lijn compleet flipte als ze een andere hond zag. Gillen en krijsen en alles.
Los kon ze met álle honden, ze had wel de neiging erop af te denderen maar ik kon haar ook van élke hond terugroepen.
Daar is ook wel veel training aan vooraf gegaan.
Maar zoals nu, wij hebben de hond gewoon vast omdat hij anders echt overlast veroorzaakt om andere honden te domineren.
We willen dat eruit trainen, maar ook daar moet je op den duur de stap nemen om hem weer los te laten. En ik kan nu nog niet voorspellen of het dan ook goed gaat. Zouden wij die kans dan wel moeten krijgen, om dat na training toch te proberen?
Of is het dan, als ik hier post dat het een fiasco was, toch weer nodig dat beest te muilkorven?
Ik durf onderhand niks meer te proberen, omdat er zo'n aversie bestaat tegen "zulke" honden...
Ik heb een hond gehad die aan de lijn compleet flipte als ze een andere hond zag. Gillen en krijsen en alles.
Los kon ze met álle honden, ze had wel de neiging erop af te denderen maar ik kon haar ook van élke hond terugroepen.
Maar zoals nu, wij hebben de hond gewoon vast omdat hij anders echt overlast veroorzaakt om andere honden te domineren.
We willen dat eruit trainen, maar ook daar moet je op den duur de stap nemen om hem weer los te laten. En ik kan nu nog niet voorspellen of het dan ook goed gaat. Zouden wij die kans dan wel moeten krijgen, om dat na training toch te proberen?
Of is het dan, als ik hier post dat het een fiasco was, toch weer nodig dat beest te muilkorven?
Ik durf onderhand niks meer te proberen, omdat er zo'n aversie bestaat tegen "zulke" honden...
- Qal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
- Aantal honden: 2
- Frenk
- Zeer actief
Dat vind jij misschien, maar zo discussieer ik nietLars schreef:Dan neem ik de rest ook als grapje op.Frenk schreef:Was een grapje, beetje stoom van de ketel enzoOf je discussieert, of niet. Je mag best van de hak op de tak springen maar daar heb ik weinig behoefte aan als ik serieus op iemand reageer.

- Frenk
- Zeer actief
Natuurlijk moet je de mogelijkheid hebben om je training in de praktijk te toetsen.Jinx schreef:Dat ben ik wel met je eens Frenk. Maarja, dat moet je wel kunnen trainen.

- Qal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
- Frenk
- Zeer actief
Ik zie die opmerking over het "door" van Addy staan en haar manier van opschrijven indachtig moest ik erom grinniken. Sorry dat ik dat ook toon op het forum.Lars schreef:Die indruk wek je nu bij mij wel dus idd jammer maar helaas.Frenk schreef: Dat vind jij misschien, maar zo discussieer ik nietDus dat is dan een kwestie van jammer, maar helaas

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Kreeg bezoek,dus de pc is een tijdje uit geweestmalinois schreef:het laatste snap ik niet helemaalranetje schreef:Tot nu toe zie ik Malinois vooral haar honden verdedigen met het argument dat niemand last van ze heeft.
De vraag blijft dan of het verstandig zou zijn om met zeer intolerante honden te fokken.
Ook al komt de hond uit zeer sociale ouders, dan wil nog niet zeggen dat de kinderen als ze zeer intolerant zijn, voor de fok gebruikt zouden moeten worden. Denk ik?![]()
![]()
Het andere; het ligt eraan wat er met die honden gedaan gaat worden. Een goede werkhondenfokker weigert pups mee te geven aan te onervaren mensen als hij ziet dat het een risico zou kunnen opleveren.
Alle honden uit mijn nestje zijn naar africhters gegaan, dat was ook een voorwaarde van mij.
Ik ben ook ooit begonnen met mn eerste mecheltje... dat was Xena... ik had het niet beter kunnen treffen geweldig sociaal teefje, leerde enorm snel etc. Dus mn fokker heeft duvelsgoed geweten wat hij aan mij mee moest geven. Had hij mn oudste reu bijv. gegeven toen weet ik zeker dat het helemaal verkeerd gegaan zou zijn.Nu loop ik met deze (moeilijke) reu maar heb ik ervaring op kunnen doen met mn teef en gaat het uitstekend. Maar ik ben maar wat blij dat het niet mn eerste hond was waar ik mee ging sporten.
Africhters gaan over het algemeen niet elke week naar de markt met hun volwassen honden, gaan niet elke dag naar het hondenbos een babbeltje maken, vaak zitten de honden in de kennel dus niet met zn allen bij elkaar in huis, etc. Daar zit een groot verschil met de gemiddelde huishond.
En ja een hond zal een bepaalde mate van sociaal zijn moeten hebben nogmaals anders haal je je vzh niet... en zonder vzh geen IPO...
Het is een puntenspelletje en daar heb je niets aan een hond die alleen maar op een andere hond wil klappen of de andere mensen op het veld op wil knappen.
Als ik het goed begrijp, Malinois, is een hond zoals die bij de africhters wonen niet "optimaal" gesocialiseerd?
Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens en het is niet bedoeld als verwijt.
Maar het is wel het constateren van een feit (denk ik?).
In dat geval zou het ook nog zo kunnen zijn dat deze honden, indien gesocialiseerd zoals doorgaans wordt geadviseerd, veel beter met andere honden overweg zouden kunnen of zich tenminste t.o.v. andere honden veel rustiger zouden gedragen.
Of zie ik dat verkeerd?
-
Addy
met veel koek en worst en kaas en koek en worst en kaas, goed zoooooooooooooooooo, dat is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel braafffffffffffffffffffffffffffffffffffJinx schreef:Hoe denk je dat ze dat heeft aangeleerd? Hoe leer je alle commando's aan?![]()
Addy stond echt niet met een vingertje voor haar honden: En ik ben de baas, dus als ik zeg doorlopen, dan mogen jullie niet vechten he? Is dat duidelijk? En voila, de honden snapten het....
En de reden dat mijn honden nooit knokken is omdat ik ze die kans niet geef, ik ontloop situaties als ik inschat dat het niet helemaal goed zal gaan
-
blondie
- Zeer actief
Ik denk idd dat veel africhters in de ipo, de hond niet laten samengaan met andere honden, werk op het veld en verder uitlaten maar zonder andere hondcontacten.ranetje schreef:Kreeg bezoek,dus de pc is een tijdje uit geweestmalinois schreef:het laatste snap ik niet helemaalranetje schreef:Tot nu toe zie ik Malinois vooral haar honden verdedigen met het argument dat niemand last van ze heeft.
![]()
Ik ben ook ooit begonnen met mn eerste mecheltje... dat was Xena... ik had het niet beter kunnen treffen geweldig sociaal teefje, leerde enorm snel etc. Dus mn fokker heeft duvelsgoed geweten wat hij aan mij mee moest geven. Had hij mn oudste reu bijv. gegeven toen weet ik zeker dat het helemaal verkeerd gegaan zou zijn.Nu loop ik met deze (moeilijke) reu maar heb ik ervaring op kunnen doen met mn teef en gaat het uitstekend. Maar ik ben maar wat blij dat het niet mn eerste hond was waar ik mee ging sporten.
Het is een puntenspelletje en daar heb je niets aan een hond die alleen maar op een andere hond wil klappen of de andere mensen op het veld op wil knappen.(off topic)
Als ik het goed begrijp, Malinois, is een hond zoals die bij de africhters wonen niet "optimaal" gesocialiseerd?
In dat geval zou het ook nog zo kunnen zijn dat deze honden, indien gesocialiseerd zoals doorgaans wordt geadviseerd, veel beter met andere honden overweg zouden kunnen of zich tenminste t.o.v. andere honden veel rustiger zouden gedragen.
Of zie ik dat verkeerd?
Ja ranetje ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, de meeste honden kunnen en willen wel maar weten niet hoe, het spijt me als ik sommige mensen voor het hoofd sla..
Africhting of niet het blijven honden die wat meer baasgericht zijn, maar als je dat baasgerichte doordrijft en dus geen hond hond contact mogelijk maakt krijg je honden die niet weten hoe te reageren als ze door een vreemde hond benaderd worden, vaak is dat direct snauwend en grauwend.. en je hebt een hond die perfect luisterd maar die in drukke gebieden in de hand of bij de baas dient te worden gehouden..
Niet mijn ideaalbeeld van lekker relaxed wandelen
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
snap dat je gesocialiseerd tussen haakjes zet,....maar dan nog, neem aan dat je hond hond socialisatie bedoeld, want een werker die op andere vlakken slecht gesocialiseerd is is ook niet goed....die kijkt nl op van drukte en vreemde dingenblondie schreef:Ik denk idd dat veel africhters in de ipo, de hond niet laten samengaan met andere honden, werk op het veld en verder uitlaten maar zonder andere hondcontacten.ranetje schreef:Kreeg bezoek,dus de pc is een tijdje uit geweestmalinois schreef:het laatste snap ik niet helemaalranetje schreef:Tot nu toe zie ik Malinois vooral haar honden verdedigen met het argument dat niemand last van ze heeft.
![]()
Het is een puntenspelletje en daar heb je niets aan een hond die alleen maar op een andere hond wil klappen of de andere mensen op het veld op wil knappen.(off topic)
Of zie ik dat verkeerd?
Ja ranetje ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, de meeste honden kunnen en willen wel maar weten niet hoe, het spijt me als ik sommige mensen voor het hoofd sla..
Africhting of niet het blijven honden die wat meer baasgericht zijn, maar als je dat baasgerichte doordrijft en dus geen hond hond contact mogelijk maakt krijg je honden die niet weten hoe te reageren als ze door een vreemde hond benaderd worden, vaak is dat direct snauwend en grauwend.. en je hebt een hond die perfect luisterd maar die in drukke gebieden in de hand of bij de baas dient te worden gehouden..
Niet mijn ideaalbeeld van lekker relaxed wandelen
wat ik van mezelf weet is dat de honden in principe goed hond-hond gesocialiseerd worden binnen de roedel...daarbuiten is in het dagelijksleven ook lastig omdat men (zeker als je vaak in het zelfde park loopt) de roedel vaak eng vindt en daardoor dus ook je honden als je ze apart bij je hebt, anderen houden dus vaak hun honden weg....
binnen de roedel is alles hier dus ook sociaal, behalve dan dat de heren (beide fysiek nog top, dus geven niet aan elkaar toe (2,5 en bijna 7 jr oud)) een serieuze machtsstrijd aangaan als ze de kans krijgen....en ja, die krijgen ze dus niet, maar t is niet zo dat ze elkaar niet kunnen velen....ze zitten gewoon soms naast elkaar in de kennel met enkel tralies er tussen (niet vaak want ze zijn kennel zindelijk, behalve zo naast elkaar....)
en bv met trainen als de ene af ligt dan ga ik met de andere volgen, na het volgen haal ik de af liggende hond op en de hond waar ik mee volgde gaat dan naar rechts (haal de hond die ligt links op) en kan ze zo prima mee nemen...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik kan alleen voor mezelf praten en wat ik zie op de verenigingen die ik in de loop der jaren geweest ben...ranetje schreef:Kreeg bezoek,dus de pc is een tijdje uit geweestmalinois schreef:het laatste snap ik niet helemaalranetje schreef:Tot nu toe zie ik Malinois vooral haar honden verdedigen met het argument dat niemand last van ze heeft.
![]()
Of zie ik dat verkeerd?
Daar lopen pups vanaf dag 1 dat ze er zijn in de kantine tussen de mensen tot een maand of 6, spelen met honden op het veld die met pups kunnen etc.
Ik ga met een pup een paar keer naar de markt (kleine markt) voor het vzh examen daarna niet meer... en dat doen de meesten heb ik de ervaring.
Ik neem een pup wel mee naar het park om met andere honden te spelen als ze dat willen. Daarna hebben ze elkaar.
Dus in mijn ogen genoeg socialisatie. Wat Crutz dus ook noemt... een mechelaar is al snel eng... dus wordt al snel met een boogje omheen gelopen. Dus ook bij mijn Xena bijv. terwijl dat de liefste hond is die je je kunt bedenken.

- Frenk
- Zeer actief
Volgens mij stelt Ranetje 2 vragen die in elkaars verlengde liggen (correctie als ik het fout lees aubmalinois schreef:het laatste snap ik niet helemaalranetje schreef: De vraag blijft dan of het verstandig zou zijn om met zeer intolerante honden te fokken.
![]()
Namelijk de vraag of het verstandig zou zijn om met zeer intolerante honden te fokken ?
En de vraag of zeer intolerante honden uit zeer tolerante ouderdieren wel voor de fok gebruikt zouden moeten worden?

-
Gos
- Zeer actief
W.b. de hond-hond socialisatie bij africhters, denk ik dat daar veel verschillen te vinden zijn. Mijn mechel heeft een vrij normale hond-hond socialisatie gehad tot op 3 maanden, daarna bij haar vorige baas mocht ze eigenlijk niet behalve naar het trainingsveld. Bij ons hebben we juist weer wel toegestaan dat ze hond-hond contacten maakte met vreemde honden, maar alleen als wij bepaalden wanneer en met wie. Dus ook niet aan de lijn tijdens het uitlaten als zij eens zin had om aan een andere hond te snuffelen. Sommige africhters zijn bang dat als ze hun hond laten spelen met vreemde honden, ze dat ook plotseling op het trainingsveld zullen willen gaan doen tijdens oefeningen (die kans lijkt me niet zo groot, maar goed).
Onze ander herder, xMH-DH, is ook een herplaatser en ik vermoed dat ze niet veel hond-hond socialisatie gehad heeft. Haar eerste baas was bang voor haar. Spelen met andere honden kende ze niet en haar eerste reactie op onze mechel was dan ook om die eens even heel erg stevig op haar plaats te zetten. Nou ga ik echt 2 africhtingshonden niet laten vechten, ik wil niet dat ze zelf bepalen wanneer er gebeten wordt en al helemaal geen andere honden. Dus die zijn de eerste maanden bewust gescheiden gehouden, er zaten minimaal kennelpanelen tussen. Nu daarentegen kunnen ze heel goed samen en wordt er zelfs uitbundig gespeeld. Dat hebben wij niet opgelegd als "roedelleiders" (alleen het woord al :N: ), dat is vanzelf zo gegroeid en al helemaal niet opgedrongen. Ze blijft nogal intolerant in haar reacties naar vreemde honden op straat, dus ze komt niet los waar andere honden rondlopen. Misschien zou er wel helemaal niets gebeuren hoor, als ze allebei los zouden lopen, maar ik ga dat risico niet nemen. Ik heb er geen enkele behoefte aan om haar gedwongen contacten met vreemde honden op te dringen, waarom zou ik? Dat geeft zowel voor haar als voor ons alleen maar stress en we zijn net zo blij dat ze zoveel geruster geworden is en lekkerder in haar vel zit.
Ik heb trouwens nog een herplaatser die van geen enkele hond wat moet weten en gewoon altijd met rust gelaten wil worden. Die is een heel slag kleiner, en de grootste ergernissen heb ik eerlijk gezegd met mensen die hun honden willen opdringen aan hem. Ik blijf het de grootste kul vinden dat het buiten maar een grote speelplaats moet zijn waar iedere hond moet willen spelen met iedere andere. Ik blijf dat onnatuurlijk vinden.
In het geval van de tweede herder kunnen wij nooit met zekerheid zeggen waardoor de intolerantie er is. Ik zie dat ook niet als "zomaar" agressie, ik zie er een stuk onzekerheid bij wat zich bij deze hond vertaalt in een heel heftig verzet. Aangezien ze dat niet bij alle 'soortgenoten" heeft, zou ik het ook niet als uitsluitende factor beschouwen bij het al dan niet besluiten met haar te fokken.
Onze ander herder, xMH-DH, is ook een herplaatser en ik vermoed dat ze niet veel hond-hond socialisatie gehad heeft. Haar eerste baas was bang voor haar. Spelen met andere honden kende ze niet en haar eerste reactie op onze mechel was dan ook om die eens even heel erg stevig op haar plaats te zetten. Nou ga ik echt 2 africhtingshonden niet laten vechten, ik wil niet dat ze zelf bepalen wanneer er gebeten wordt en al helemaal geen andere honden. Dus die zijn de eerste maanden bewust gescheiden gehouden, er zaten minimaal kennelpanelen tussen. Nu daarentegen kunnen ze heel goed samen en wordt er zelfs uitbundig gespeeld. Dat hebben wij niet opgelegd als "roedelleiders" (alleen het woord al :N: ), dat is vanzelf zo gegroeid en al helemaal niet opgedrongen. Ze blijft nogal intolerant in haar reacties naar vreemde honden op straat, dus ze komt niet los waar andere honden rondlopen. Misschien zou er wel helemaal niets gebeuren hoor, als ze allebei los zouden lopen, maar ik ga dat risico niet nemen. Ik heb er geen enkele behoefte aan om haar gedwongen contacten met vreemde honden op te dringen, waarom zou ik? Dat geeft zowel voor haar als voor ons alleen maar stress en we zijn net zo blij dat ze zoveel geruster geworden is en lekkerder in haar vel zit.
Ik heb trouwens nog een herplaatser die van geen enkele hond wat moet weten en gewoon altijd met rust gelaten wil worden. Die is een heel slag kleiner, en de grootste ergernissen heb ik eerlijk gezegd met mensen die hun honden willen opdringen aan hem. Ik blijf het de grootste kul vinden dat het buiten maar een grote speelplaats moet zijn waar iedere hond moet willen spelen met iedere andere. Ik blijf dat onnatuurlijk vinden.
In het geval van de tweede herder kunnen wij nooit met zekerheid zeggen waardoor de intolerantie er is. Ik zie dat ook niet als "zomaar" agressie, ik zie er een stuk onzekerheid bij wat zich bij deze hond vertaalt in een heel heftig verzet. Aangezien ze dat niet bij alle 'soortgenoten" heeft, zou ik het ook niet als uitsluitende factor beschouwen bij het al dan niet besluiten met haar te fokken.