Martijn schreef:Nanna schreef:Martijn schreef:Het gaat er steeds om dat oude honden beperkingen hebben en dat rosita niet op beperkte honden zit te wachten.
Maar dan komt dus de vraag bij me op wat je doet met een hond die niet oud maar wel ziek is. Dat kan namelijk ook.
Mag ik veronderstellen dat alle honden die meer dan de basisverzorging nodig weg moeten. En wie neemt er bewust een zieke hond in huis?
Is het dan ook zo dat de beslissing om een hond in te laten slapen eerder dan normaal gevonden kan worden genomen wordt?
Ik zou nooit een zieke hond herplaatsen. Heb zelf meerdere zieke honden gehad (hartproblemen, tumoren) maar die gehouden tot hun dood, op hoge leeftijd.
Je kunt het niet maken om een ander met jouw zieke dier op te zadelen.
Maar dat is toch ook helemaal niet aan de orde geweest?
Nou ja...als je zo'n uitgesproken hekel aan honden die "Je huis onderzeiken en de voordeur niet kunnen vinden" is dat niet beperkt tot oude honden toch?
Als het een 'vraag' aan mij is, Martijn? Eigenlijk heb ik nog nooit een hond met een chronisch probleem gehad. De westie's bij mij in huis met huidproblemen heb ik kunnen genezen door ze vers te voeren en minimaal te enten. Verder worden ze hier vooral oud <...> en mankeren nooit iets. Mazzel he. Ik zie ook geen enkele overeenkomst trouwens tussen ziekzijn en oudzijn, jij wel? Daarnaast doe ik mijn oude dieren niet weg (oud als in bejaard) en waarom zou ik dat met een ziek dier wel doen?
De zaakjes even straight houden:
Ik fokte honden, had daar een heel fokplan voor uitgezet en wilde graag iets opbouwen binnen dat ras.
Om dat te verwezenlijken wilde ik wat meer dan 1 nestje in de 4 of 10 jaar fokken.
Fokken doe je vooral voor jezelf en dus om iets aan te houden. Ergo, je hebt een olievlek.
Om die olievlek binnen de perken te houden plaatste ik mijn teefjes (gecastreerd! want daar ging het eigenlijk om in dit topic) na 2 of 3 nestjes, waarvan ik dan dus 1 of 2 pups gehouden had, bij leuke mensen.
Er mankeerde dus helemaal niets aan die hondjes, ze waren 5 jaar op zijn oudst. Ook waren ze niet 'leeggefokt'.
Als bíjkomend voordeel aan deze manier van uitplaatsen noemde ik het feit dat oude hondjes niet echt aan mij besteed zijn. Bijkomend voordeel voor mij, dus niet de zaken om gaan draaien nu.
Malinois, ik geloof helemaal dat jouw hond van 11 het nog best doet, eerlijk gezegd vind ik dat ook helemaal niet 'oud' voor een mechelaar uit sportlijnen? Mijn Grote Poedel begon met een jaar of 13 de weg wat kwijt te raken, richting en tempo te verliezen en heeft tot ruim 15 jaar een heel behoorlijk leven gehad, dus je kunt nog even
Ah ja, natuurlijk met zo'n 25 jaar een roedel honden in huis van een wisselende samenstelling heb ik wel een hond met ernstige HD gehad, diverse maagtorsies meegemaakt, een hond op IC gehad, Patella Luxatie en Calvé Legg Perthes in huis gehad en als laatste een hond met een darminvaginatie en buikvliesontsteking gehad. Bedoel je dat Martijn? En vraag je je af of ik die honden weg heb gedaan? Voor of na ‘reparatie’? Nou maak je geen zorgen, de meeste niet. Nogmaals, ik zie hier geen overeenkomst in maar jij/jullie wel blijkbaar.