Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HD, in hoeverre heeft belasting invloed op de uitslag

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

sirene schreef:
Scooby schreef:
sirene schreef:Het lijkt mij ook niet. Het is wel duidelijk dat HD-A x HD-A niet vanzelfsprekend HD-A's geeft. Maar als je nu van beide kanten 3 generaties HD-A hebt kan ik me ook niet voorstellen dat daar nog D's uit moeten komen.
En dat gebeurt dus wel.
Nou ik ben wel benieuwd hoe vaak. Hoeveel kan je er daar van laten zien ? Want altijd als ik zie dat er HD-B of hoger uit twee HD-A's komen dan zittten daar ook niet allemaal A's achter.

Maar dat het echt door voeding en beweging komt geloof ik dus niets van.
Dit bedoelde ik dus met m'n eerdere berichtje. Waarom heb ik toch altijd zoveel woorden nodig? :roll: :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

dubbel
Laatst gewijzigd door sirene op 11 feb 2007 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

dbdobi schreef:
Scooby schreef:Als het namelijk zó erfelijk zou zijn, dan zouden honden uit HD-vrije ouders geen HD hebben en dat komt dus wel vaak voor.
Dat ben ik niet met je eens. Zonder namen te willen noemen gebruik ik even een dekreu uit mijn ras als voorbeeld: de hond heeft zelf HD-A en dekt ook alleen maar teven die zelf HD-vrij zijn (A of B). Echter stikt het van de nakomelingen van deze reu die HD hebben, varierend van een C tot heupen die zo verrot waren dat de honden al op jonge leeftijd geopereerd moesten worden of zelfs worden ingeslapen omdat ze te veel pijn hadden. Ga je dan eens opzoeken hoe het met de verdere heupuitslagen verderop in de bloedlijnen van deze reu zit dan kom je er dus achter dat bijv. een volle broer een slechte score heeft, hun beide ouders en verderop in de lijn (grootouders e.d.) ook nog een paar honden. Maarja, de reu zelf heeft HD-A en daar mag volgens de rasvereniging mee gefokt worden dus wordt dat ook nog steeds gedaan. Allemaal netjes volgens de regels :roll: Ik geloof er niet in dat HD maar in beperkte mate erfelijk is. Bij een seminar dat ik enkele jaren geleden heb gevolgd werd gesproken over 60-70 % erfelijkheid en 30-40 % milieu-invloeden en dat lijkt mij eerlijk gezegd aannemelijker dan het omgekeerde.
Nu heb je het dus al over een reu met zelf HD-A. Maar die komt niet uit een HD vrije lijn dus.
Met HD vrij bedoel ik dus echt vrij. Met alles perfect. De aansluiting, de NBW en de bowafwijking. Of liever nog gepennhipt.

Die eerder genoemde 35 % klopt niet. Dat is de erfelijkheidsgraad van HD. Die is 35.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Scooby schreef:
Essy schreef:Er staat wel meer niet op mijn site, daarom is het er nog wel.
Daast heb ik het over de ouderdieren die men nu gebruikt. Niet de ouderdieren van 15 of 20 jaar geleden.
Toen was het nog niet verplicht. Nu vind ik het niet meer kunnen dat je met niet officieel geröntgende ouderdieren fokt. Of vind jij dat wel kunnen?
Nee, dat vind ik ook niet kunnen, maar daar ging het me niet om. Jij schrijft dat je geen pup zou willen uit niet gerontgende ouders en dat je geen reu zou gebruiken die niet gerontgend is. Volledig terecht, hoor. Maar het verbaast me wel dat je dan wel voor een reu kiest uit lijnen waar vrijwel geen HD-uitslagen van bekend zijn. En als je zegt dat die er wel zijn, waarom zet je er dan maar drie in zijn stamboom op je site?

Je kiest een reu niet enkel om het wel of niet bekend zijn van alle HD uitslagen van meer dan 15 jaar geleden toen röntgenen nog niet verplicht was of wel? Daarnaast zet je uitslagen van broers en zussen er niet bij.
En twee heb ik later pas gevonden (beide A) en als ik een keer zin heb, zal ik die er ook eens bij zetten.
Essy schreef:

Je leest het alleen zoals je zelf wilt. Ik ga er van uit dat als een pup uit lijnen waar geen HD zit het ineens wel heeft, het eerder aan voeding en beweging zou liggen dan wanneer een pup uit HD positieve ouders het zou krijgen. Als een HD-D vader een HD-D broer heeft en een HD-D zoon produceert, dan ga ik me niet meer zitten afvragen of het misschien enkel aan de voeding en beweging heeft gelegen.
Daarom schreef ik net dus ook al dat Joep duidelijk een erfelijke vorm heeft van HD...
Maar ik 'stoorde' me een beetje aan je opmerking hierboven dat 'HD zo erfelijk zou zijn als de pest'. Als het namelijk zó erfelijk zou zijn, dan zouden honden uit HD-vrije ouders geen HD hebben en dat komt dus wel vaak voor.
nee daarmee bedoel ik dat als de ouders en voorouders het hebben, ik dat een veel te groot risico zou vinden om daar een pup uit te hebben omdat er volgens mij wel degelijk een genetische component is die duidelijk vererft. Ik weet dat er ook omgevingsfactoren een rol spelen naast erfelijkheid. Maar als de ouders al erfelijk belast zijn, dan wil ik die niet meer voor de fok gebruiken. En aangezien je niet kunt zien wat erfelijk is en wat niet, gebruik ik geen ouderdier met HD-D.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

crutz schreef:
Selena schreef: Toch zou ik zelf altijd kiezen voor off. beoordeling, mocht dat mogelijk zijn. Zou ook erg voor zijn om screenRoFo van de KNPV kruisingen officieel te beoordelen, misschien door een soortgelijke stichting als de HIrsfeld?
zit een DA in Belgie die dat bij de Hirsfeld/RvB voor elkaar krijgt en volgens hem (zijn woorden, kom er binnenkort weer, zal t nog eens navragen) kan iedere DA dat, alleen moet er ff achteraangebeld worden omdat t extra werk is voor de RvB omdat ze niet automatisch een acceptgiro-tje uit kunnen draaien, maar dat handmatig moeten doen....
Laat ff weten dan, hoe of wat het precies zit. Volgens mij kon het hier niet omdat Hirsfeld alleen stb. honden aanneemt om te beoordelen. Die 30 euro om te beoordelen, heb ik er wel voor over :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:
crutz schreef:
Selena schreef: Toch zou ik zelf altijd kiezen voor off. beoordeling, mocht dat mogelijk zijn. Zou ook erg voor zijn om screenRoFo van de KNPV kruisingen officieel te beoordelen, misschien door een soortgelijke stichting als de HIrsfeld?
zit een DA in Belgie die dat bij de Hirsfeld/RvB voor elkaar krijgt en volgens hem (zijn woorden, kom er binnenkort weer, zal t nog eens navragen) kan iedere DA dat, alleen moet er ff achteraangebeld worden omdat t extra werk is voor de RvB omdat ze niet automatisch een acceptgiro-tje uit kunnen draaien, maar dat handmatig moeten doen....
Laat ff weten dan, hoe of wat het precies zit. Volgens mij kon het hier niet omdat Hirsfeld alleen stb. honden aanneemt om te beoordelen. Die 30 euro om te beoordelen, heb ik er wel voor over :wink:
doe ik.....maar hij zei letterlijk dat de enige reden dat ze er moeilijk over doen de administratieve rompslomp is......hij heeft t ook al meerdere malen bij de Hirsfeld stichting (tegenwoordig gewoon RvB) voor elkaar gekregen, dus t is niet alleen een van horen zeggen verhaaltje zeg maar :wink:
de 31ste (maart) gaan we....dus laat t je weten....
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Selena schreef:Is Biene dr vader in Belgie afgerontgend? Want daar kan je tegenwoordig niet hoger dan een B halen, schijnt het :roll: Maar daar kunnen Dagmar of Inge wel meer over vertellen.
Nee, hij woont in Klazinaveen, ligt ergens in het noorden
Ja, je kon het wel wat zien, kon ook door trauma veroorzaakt zijn (verergering)....als je ziet hoe Spike af en toe op het pak klapt, zou me dat niets verbazen (is de heupkant die altijd de helpers lichaam raakt) :wink:
Hier staan wat foto's http://www.pioniershof.nl/Kukay's_Xakko.htm
Hij lijkt ook behoorlijk hard door te komen. :denken:
Aan de andere kant als Bienes papa wel op 18 mnd off gerontgend was en een B had gekregen, had er geen haan naar gekraaid en had hij kunnen dekken tot z´n 12e :19:
Precies :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

dbdobi schreef:
Scooby schreef:Als het namelijk zó erfelijk zou zijn, dan zouden honden uit HD-vrije ouders geen HD hebben en dat komt dus wel vaak voor.
Dat ben ik niet met je eens. Zonder namen te willen noemen gebruik ik even een dekreu uit mijn ras als voorbeeld: de hond heeft zelf HD-A en dekt ook alleen maar teven die zelf HD-vrij zijn (A of B). Echter stikt het van de nakomelingen van deze reu die HD hebben, varierend van een C tot heupen die zo verrot waren dat de honden al op jonge leeftijd geopereerd moesten worden of zelfs worden ingeslapen omdat ze te veel pijn hadden.
Dat zeg ik toch in datgene wat je hierboven van me ge-quote hebt...?! :denken:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Maar dat het echt door voeding en beweging komt geloof ik dus niets van.
Nee, de HD zit er in ontwikkeling al in of niet. Zit het er niet in, dan zal het ook met de meest slechte voeding en beweging er ook niet uit komen. Zit het er wel in, dan hoef je het door een goede, uitgebalanceerde voeding en gedoceerde beweging ook niet tot uiting te laten komen.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Scooby schreef:
dbdobi schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Zonder namen te willen noemen gebruik ik even een dekreu uit mijn ras als voorbeeld: de hond heeft zelf HD-A en dekt ook alleen maar teven die zelf HD-vrij zijn (A of B). Echter stikt het van de nakomelingen van deze reu die HD hebben, varierend van een C tot heupen die zo verrot waren dat de honden al op jonge leeftijd geopereerd moesten worden of zelfs worden ingeslapen omdat ze te veel pijn hadden.
Dat zeg ik toch in datgene wat je hierboven van me ge-quote hebt...?! :denken:
Hmm..ik geloof dat ik jouw zin iets anders geinterpreteerd heb als dat je het bedoelde maar het is me nu duidelijk.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Je kiest een reu niet enkel om het wel of niet bekend zijn van alle HD uitslagen van meer dan 15 jaar geleden toen röntgenen nog niet verplicht was of wel? Daarnaast zet je uitslagen van broers en zussen er niet bij.
En twee heb ik later pas gevonden (beide A) en als ik een keer zin heb, zal ik die er ook eens bij zetten.
Nee, wat mij betreft, kies je zo ook geen reu, maar je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen met wat je net beweerde. Daar schreef je namelijk dat je geen pup zou aanschaffen of geen reu zou gebruiken als die uit ouders kwam waar geen HD-uitslag van bekend was. Van de reu die jij gebruikt hebt, staat bijvoorbeeld al geen HD-uitslag van zijn moeder in de stamboom op je website. Als die bekend zou zijn, had je die er toch wel bij gezet, neem ik aan?
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Scooby schreef:
Essy schreef:Je kiest een reu niet enkel om het wel of niet bekend zijn van alle HD uitslagen van meer dan 15 jaar geleden toen röntgenen nog niet verplicht was of wel? Daarnaast zet je uitslagen van broers en zussen er niet bij.
Nee, wat mij betreft, kies je zo ook geen reu, maar je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen met wat je net beweerde. Daar schreef je namelijk dat je geen pup zou aanschaffen of geen reu zou gebruiken als die uit ouders kwam waar geen HD-uitslag van bekend was. Van de reu die jij gebruikt hebt, staat bijvoorbeeld al geen HD-uitslag van zijn moeder in de stamboom op je website. Als die bekend zou zijn, had je die er toch wel bij gezet, neem ik aan?
Karen, ik schreef dat ik geen pup zou willen uit ouders die niet officiëel geröntgend zijn en dat ik geen reu zou gebruiken die zelf niet officieel geröntgend is.
De reu zijn moeder daar staat geen uitslag van op de stamboom. Dat was 10 jaar geleden voor teven ook niet vereist. De ouders van deze teef hebben allebei officieel HD-A.
En nu hou ik erover op, het lijkt inmiddels wel een kruisverhoor.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:En nu hou ik erover op, het lijkt inmiddels wel een kruisverhoor.
Dat was niet de bedoeling... :19: Ik ben het verder ook helemaal met je eens, alleen ik vond je uitspraken over HD zo tegenstrijdig klinken.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Scooby schreef:Bij mensen komt bijvoorbeeld ook HD voor.
HD schijnt primair (dus in oorsprong) een spierenkwestie te zijn. Die spieren zijn goed of minder goed ontwikkeld, waardoor de heup goed of minder goed in de kom gedrukt wordt. Bij een hond waarbij de spierspanning optimaal is, zal dus ook nooit HD ontstaan. Bij een hond waarbij dat niet het geval is, kàn wel HD ontstaan. Maar dat hoeft nog steeds niet. Die HD stimuleer je door een verkeerde beweging, voeding, enz.
Een spierenkwestie? Dat begrijp ik weer helemaal niet nu. Waarom zou een heupkom door spierspanning zeer ondiep worden? Dat zou betekenen dat de kop van de heup de kom nog moet uithollen/schrapen zodra de pup gaat lopen. :denken:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
HD schijnt primair (dus in oorsprong) een spierenkwestie te zijn. Die spieren zijn goed of minder goed ontwikkeld, waardoor de heup goed of minder goed in de kom gedrukt wordt. Bij een hond waarbij de spierspanning optimaal is, zal dus ook nooit HD ontstaan. Bij een hond waarbij dat niet het geval is, kàn wel HD ontstaan. Maar dat hoeft nog steeds niet. Die HD stimuleer je door een verkeerde beweging, voeding, enz.
Een spierenkwestie? Dat begrijp ik weer helemaal niet nu. Waarom zou een heupkom door spierspanning zeer ondiep worden? Dat zou betekenen dat de kop van de heup de kom nog moet uithollen/schrapen zodra de pup gaat lopen. :denken:
Als een pup geboren wordt, moeten alle gewrichten toch nog verder ontwikkelen, dus ook de heupen.
(Dit is wat ik op een lezing over gewrichtsproblemen bij dog-achtigen heb gehoord van de betreffende dierenarts die de lezing gaf.)
laeken
Zeer actief

Scooby schreef:
MARC_S schreef:Fok je met HD vrije honden generaties lang, en dan bedoel ik echt met perfecte heupen, dan zal je toch niet met 65% van het huidige HD gebeuren blijven zitten? :denken:
Er wordt pas sinds een jaar of twintig gerontgend op HD, dus de eerste resultaten daarvan beginnen nu zo'n beetje naar voren te komen en daarbij blijkt toch dat het dus tegenvalt in hoeverre de HD-gevallen afnemen als je generaties lang met HD-vrije ouders fokt.
Volgens mij wordt er niet generaties lang met HD vrije ouders gefokt. HD a, b en soms c kunnen gewoon gebruikt worden. Stel dat HD een optelling van factoren is in de erfelijkheid en om HD D te krijgen moet vanalles samen komen. Dan kan een hond die HD A is nog steeds meerdere van die factoren dragen. De hond die je daarop zet met zelf HD B bv kan net die zaken ook dragen maar zelf niet dubbel hebben. In de pups komt dan alles samen en dan zitten er dus HD D pups bij. Daarom kan een hond met HD D ook een HD A pup krijgen. Ik zelf denk wel dat die HD A pup erg veel kans geeft zelf HD D te geven indien gepaard aan een hond die genoeg zaken draagt om dat ook via de andere kant mee te geven. Het is maar net hoe de zaken in een pup uitpakken kwa combinatie. :19:

Met echt HD vrije dieren fokken, en dan bedoel ik uit lijnen met geen enkele vorm van HD, ook geen B dus zul je op den duur ook geen HD meer krijgen denk ik dan. Net zoals je in een lijn honden met bepaalde aftekeningen of een kleur ook nooit meer een andere kleur zal krijgen. Rotweilers zijn bv nooit blauw. Zit er in twee lijnen een blauwe hond dan kan uit 3 generaties alleen zwarte honden nog steeds een blauwe pup komen. :wink: Dat kan zelfs na 50 generaties als je twee zuivere lijnen waarin ooit een blauwe hond is ingekruist samen brengt. De kans wordt steeds kleiner maar het gen lift wel degelijk gewoon mee theoretisch.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef:
OK, jou moet ik hebben want van jou neem ik het aan :mrgreen: Een kom wordt dus pas gevormd wanneer er spiertonus is? Een baby met een verlamd onderlijf heeft dus zeer slechte heupen op een rontgenfoto?

dat is ook zo :wink: . schrapen uiteraard niet, maar wel zich rond vormen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Met echt HD vrije dieren fokken, en dan bedoel ik uit lijnen met geen enkele vorm van HD, ook geen B dus zul je op den duur ook geen HD meer krijgen denk ik dan. Net zoals je in een lijn honden met bepaalde aftekeningen of een kleur ook nooit meer een andere kleur zal krijgen. Rotweilers zijn bv nooit blauw. Zit er in twee lijnen een blauwe hond dan kan uit 3 generaties alleen zwarte honden nog steeds een blauwe pup komen. :wink: Dat kan zelfs na 50 generaties als je twee zuivere lijnen waarin ooit een blauwe hond is ingekruist samen brengt. De kans wordt steeds kleiner maar het gen lift wel degelijk gewoon mee theoretisch.
Niet alleen theoretisch, hoor. Ook praktisch, mits beide ouders dan wel ergens in hun voorouders een blauwe voorouder hebben gehad en beiden daardoor dat gen met zich mee dragen. Een gen komt alleen tot uiting als beide ouders minimaal drager zijn.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Inge O schreef:
MARC_S schreef:
dat is ook zo :wink: . schrapen uiteraard niet, maar wel zich rond vormen.
OK, jou moet ik hebben want van jou neem ik het aan :mrgreen: Een kom wordt dus pas gevormd wanneer er spiertonus is? Een baby met een verlamd onderlijf heeft dus zeer slechte heupen op een rontgenfoto?
Nou ja, dat is ook niet aardig. Dus pas als Inge het bevestigt, is iets waar...?!

Nou ja, dan heeft het ook weinig zin om je te vertellen dat een baby met een slechte spiertonus inderdaad slechte heupen heeft op een rontgenfoto en daarom gedurende langere tijd in een spreidbroek wordt gezet om die heupen toch zoveel mogelijk in die kommen te drukken.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:maar dat is toch juist ook allemaal wat met erfelijkheidsgraad bedoeld wordt? er spelen zoveel factoren mee juist omdát je de echte genetische aanleg (nog) niet kan aantonen.
En toen was het cirkeltje weer rond. :wink:
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:maar dat is toch juist ook allemaal wat met erfelijkheidsgraad bedoeld wordt? er spelen zoveel factoren mee juist omdát je de echte genetische aanleg (nog) niet kan aantonen.
Ergens vind ik dat de verschillen tussen rassen nogal wat aantonen. Je hoeft helemaal niet precies te weten welke factoren HD veroorzaken als je het bv in je lijn kan krijgen door gebruik van een bepaalde hond. Een bepaalde reu kan erg veel HD-pups krijgen, veel meer dan het toeval toelaat, dat zegt dus meer dan het letterlijk aantonen van de genen wat nog niet gedaan kan worden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Scooby schreef:Nou ja, dat is ook niet aardig. Dus pas als Inge het bevestigt, is iets waar...?!

Nou ja, dan heeft het ook weinig zin om je te vertellen dat een baby met een slechte spiertonus inderdaad slechte heupen heeft op een rontgenfoto en daarom gedurende langere tijd in een spreidbroek wordt gezet om die heupen toch zoveel mogelijk in die kommen te drukken.
Zo onaardig bedoelde ik het niet, sorry daarvoor :wink: Ik weet dat Inge veel weet van hoe het precies zit en dus zei ik dat zonder daarmee te willen zeggen dat ik het van jou niet aan wilde nemen. Toen jij het zei geloofde ik het direct zoals uit mijn reactie bleek. Alleen kon ik het me niet voorstellen. :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Inge O schreef:
Inge schreef: In Nederland krijgt een hond zonder botafwijking maar met een lage norbergwaarde gewoon een A. Waar wordt in België vooral naar gekeken? Daar krijgen veel minder honden namelijk een A-beoordeling.
Wordt daar juist de norbergwaarde als het belangrijkste beschouwd? Inge, weet jij dat misschien?
daar vertellen ze ons eigenlijk niks over, maar ik denk dat ze gewoon tov. van elk detail een stuk strenger zijn, ook de norbergwaarde dus.
'waren' moet ik waarschijnlijk zeggen, want de boel is hier weer in totaal andere handen overgegaan - de beoordelingscommissie wordt hier nu (tot ieders frustratie) geleid door een humane arts, nota bene :19: :19: .
Hmmm....wat raar dat een humane arts nu aan het hoofd staat.
Is er al een duidelijk verschil te merken qua beoordelingen?

Overigens ben ik nog steeds hartstikke blij met mijn meissie hoor. Het blijft een lekker ding :pffff:

Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Dat zou ik ook zijn hoor, prachtige hond met een enorme uitstraling :ok:
Inge schreef:Overigens ben ik nog steeds hartstikke blij met mijn meissie hoor. Het blijft een lekker ding :pffff:

Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:
Inge O schreef:
Inge schreef: In Nederland krijgt een hond zonder botafwijking maar met een lage norbergwaarde gewoon een A. Waar wordt in België vooral naar gekeken? Daar krijgen veel minder honden namelijk een A-beoordeling.
Wordt daar juist de norbergwaarde als het belangrijkste beschouwd? Inge, weet jij dat misschien?
daar vertellen ze ons eigenlijk niks over, maar ik denk dat ze gewoon tov. van elk detail een stuk strenger zijn, ook de norbergwaarde dus.
'waren' moet ik waarschijnlijk zeggen, want de boel is hier weer in totaal andere handen overgegaan - de beoordelingscommissie wordt hier nu (tot ieders frustratie) geleid door een humane arts, nota bene :19: :19: .
Hmmm....wat raar dat een humane arts nu aan het hoofd staat.
Is er al een duidelijk verschil te merken qua beoordelingen?

Overigens ben ik nog steeds hartstikke blij met mijn meissie hoor. Het blijft een lekker ding :pffff:

Afbeelding
tuurlijk :ok: en ik hoop echt voor je dat ze goede heupen heeft :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Scooby schreef:
sirene schreef:Het lijkt mij ook niet. Het is wel duidelijk dat HD-A x HD-A niet vanzelfsprekend HD-A's geeft. Maar als je nu van beide kanten 3 generaties HD-A hebt kan ik me ook niet voorstellen dat daar nog D's uit moeten komen.
En dat gebeurt dus wel.
En dat kan zeker wel erfelijk zijn, ook al zijn uitslagen heel lang A wil nog niet zeggen dat ze ook vrij zijn van HD en het kan er een keer uitkomen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Dester schreef:
Scooby schreef:
En dat gebeurt dus wel.
En dat kan zeker wel erfelijk zijn, ook al zijn uitslagen heel lang A wil nog niet zeggen dat ze ook vrij zijn van HD en het kan er een keer uitkomen.
Inderdaad, dat geldt voor alle zaken die erfelijk belast zijn.
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

je hoort het wel meer dat er uit 2 goede hd uitslagen honden toch nog pups komen met erge vorm van hd
leuke site
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik vind dit wel een interessant onderwerp. Want dit zou eigenlijk betekenen dat zoveel te vroeger je je hond laat röntgenen, zoveel te beter de uitslag is.
Ergens is dat logisch, maar dat het zoveel verschil kan uitmaken...

Ik heb enkele maanden terug foto's laten maken van de heupen van mijn flatcoated retriever. We hebben dan nooit zware sporten gedaan zoals KNPV (logisch...) maar hebben wel altijd agility en flyball gedaan. Dit 2x per week, vaak op dezelfde dag beide sporten en wedstrijden flyball erbij. Verder ook nog een lange tijd gehoorzaamheid, jacht en voor de rest zeker geen rustig leventje.

De foto's zijn gemaakt twee maanden voor ze 8 jaar werd.

Voor de geïnteresseerden:

Afbeelding

De foto's zijn gebruikt voor Pennhip (proefkonijn voor een DA in Pennhip-opleiding). Ik heb hier nog geen officiële resultaten van.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

ben benieuwd wat het gaat worden
leuke site
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”