Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bench, wat leert een hond daar precies van?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zenda schreef:Wat maken jullie je nu druk over wel of geen bench.
Ik heb een bench en als Joy in de bench gaat overdag of 's nachts,
dan gaat ze altijd lekker slapen :smile:.
Ze gaat er zelf in, ze doet zelf het deurtje open. En als een hond het wel erg vind ,en gaat janken of piepen in de bench, dan moet je er nog maar eens over nadenken. Maar als je ziet dat je hond er geen moeite mee heeft, waarom niet.
Waarom heeft jouw hond een bench dan? En waarom moet de deur dicht als ze hem zelf open maakt? Neem aan dat ze hem niet eerst zelf dichtmaak nl.

Hoeveel uur zit je hond in een bench? Je zegt overdag en snachts nl en dan blijft er weinig tijd over om niet in de bench te zitten. :mrgreen:

En tja, waar maken mensen zich zoal druk over? Er zijn zoveel dingen die de ene mens als normaal ziet en de andere als iets absurds.
Laatst gewijzigd door laeken op 19 feb 2007 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:
Zenda schreef:Wat maken jullie je nu druk over wel of geen bench.
Ik heb een bench en als Joy in de bench gaat overdag of 's nachts,
dan gaat ze altijd lekker slapen :smile:.
Ze gaat er zelf in, ze doet zelf het deurtje open. En als een hond het wel erg vind ,en gaat janken of piepen in de bench, dan moet je er nog maar eens over nadenken. Maar als je ziet dat je hond er geen moeite mee heeft, waarom niet.
Waarom heeft jouw hond een bench dan? En waarom moet de deur dicht als ze hem zelf open maakt?

Hoeveel uur zit je hond in een bench? Je zegt overdag en snachts nl en dan blijft er weinig tijd over om niet in de bench te zitten. :mrgreen:

En tja, waar maken mensen zich zoal druk over? Er zijn zoveel dingen die de ene mens als normaal ziet en de andere als iets absurds.
ze zegt als en of :mrgreen:
laeken
Zeer actief

yamie schreef:ze zegt als en of :mrgreen:
Maar dan blijf ik me afvragen waarom de hond dan in de bench moet, je doet immers actief de deur dicht als de hond hem zelf open moet maken. En waarom dan wel de ene nacht en niet de andere? Ik neem dus maar aan dat het iedere nacht is voor het gemak. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:
yamie schreef:ze zegt als en of :mrgreen:
Maar dan blijf ik me afvragen waarom de hond dan in de bench moet, je doet immers actief de deur dicht als de hond hem zelf open moet maken. En waarom dan wel de ene nacht en niet de andere? Ik neem dus maar aan dat het iedere nacht is voor het gemak. :mrgreen:
Ik denk dat die hond de deur zelf open maakt als hij er in wil :mrgreen:
Doe niet zo flauw :roll:
Als een pup en overdag eens in zit, wil dat toch niet meteen zeggen de hele dag?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wat mij opvalt is dat sommige mensen lijken te denken dat het gebruik van een bench mensen meteen ook ontslaat van een goede zindelijkheidstraining. Of althans, schijnen te denken dat mensen dat er meteen bij laten zitten.
Maar ook als je een bench gebruikt bij de opvoeding van je pup (of ter bescherming van de pup bij het opgroeien) is zindelijkheidstraining nodig. Dus pupje wakker? Naar buiten. Pupje heeft gespeeld? Naar buiten. Enz. Een bench gebruik je m.i. niet als dwangmiddel voor een pup om het zo snel mogelijk zo lang mogelijk droog te houden. Het is er eerder voor om hem tegen de omgeving en zichzelf te beschermen als er een situatie is waarin er even geen toezicht is. En die situaties zijn er gewoon wel eens, niemand kan 24 uur toezicht houden. En in feite is een ruimte (b.v. een gang) puppyproof maken ook een soort kennel of bench. Alleen een tikkeltje groter dan de gemiddelde bench.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik ben er meer gewoon tegen als mensen bv 4 uur lang gaan werken en hun hond dan thuis in een bench stoppen ik kan niet geloven dat dat goed kan zijn
een uurtje per dag misschien maar meer niet
Afbeelding
Branka
moderator

twinkeltje schreef:ik ben er meer gewoon tegen als mensen bv 4 uur lang gaan werken en hun hond dan thuis in een bench stoppen ik kan niet geloven dat dat goed kan zijn
Degene die een pup al direct uren alleen laat kan m.i. beter geen hond nemen. Ongeacht of je dus wel of geen bench gebruikt. Een pup vergt de eerste periode tijd van een eigenaar en moet leren om een dergelijke periode alleen te zijn. Je laat hem ook niet direct een uur alleen en een bench gebruiken is m.i. geen vrijbrief om een pup maar zo snel mogelijk en zo lang mogelijk alleen te laten.
Mijn ervaring is dat de bench prima als hulpmiddel kan dienen en na een tijdje overbodig is. Bij is dat zeker het geval en daarom leent mijn moeder b.v. een bench.
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Branka schreef:
twinkeltje schreef:ik ben er meer gewoon tegen als mensen bv 4 uur lang gaan werken en hun hond dan thuis in een bench stoppen ik kan niet geloven dat dat goed kan zijn
Degene die een pup al direct uren alleen laat kan m.i. beter geen hond nemen. Ongeacht of je dus wel of geen bench gebruikt. Een pup vergt de eerste periode tijd van een eigenaar en moet leren om een dergelijke periode alleen te zijn. Je laat hem ook niet direct een uur alleen en een bench gebruiken is m.i. geen vrijbrief om een pup maar zo snel mogelijk en zo lang mogelijk alleen te laten.
Mijn ervaring is dat de bench prima als hulpmiddel kan dienen en na een tijdje overbodig is. Bij is dat zeker het geval en daarom leent mijn moeder b.v. een bench.
wat vind jij dan ongeveer het maximale aantal uur dat een hond in een bench mag verblijven
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:Ik denk dat die hond de deur zelf open maakt als hij er in wil :mrgreen:
Als een pup en overdag eens in zit, wil dat toch niet meteen zeggen de hele dag?
De deur open maakt als hij erin wil vind ik niet logisch hoor :denken: Jij wel?
Hier staat snachts en overdag, ik neem aan dat je snachts niet om de 2 uur de bench open en dicht komt doen dus dan gaat het om uren en overdag zal het ook niet zo zijn dat je 10 minuten per dag weggaat over het algemeen :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Branka schreef:Wat mij opvalt is dat sommige mensen lijken te denken dat het gebruik van een bench mensen meteen ook ontslaat van een goede zindelijkheidstraining. Of althans, schijnen te denken dat mensen dat er meteen bij laten zitten.
Maar ook als je een bench gebruikt bij de opvoeding van je pup (of ter bescherming van de pup bij het opgroeien) is zindelijkheidstraining nodig. Dus pupje wakker? Naar buiten. Pupje heeft gespeeld? Naar buiten. Enz. Een bench gebruik je m.i. niet als dwangmiddel voor een pup om het zo snel mogelijk zo lang mogelijk droog te houden. Het is er eerder voor om hem tegen de omgeving en zichzelf te beschermen als er een situatie is waarin er even geen toezicht is. En die situaties zijn er gewoon wel eens, niemand kan 24 uur toezicht houden. En in feite is een ruimte (b.v. een gang) puppyproof maken ook een soort kennel of bench. Alleen een tikkeltje groter dan de gemiddelde bench.
Nee sorrie Branka, de gang die ik toen ter beschikking had of wat mij betreft een flinke kamer puppyproof maken is niet te vergelijken met opsluiting in een bench. :denken: Het vergelijk kan gemaakt worden dat je bij beiden die ruimte zal gebruiken om even weg te zijn of wat dan ook.
Voor de rest ben ik het met je eens dat je gewoon ruim de tijd moet uittrekken om je pup met van alles en nog wat te socialiceren, heel langzaam het alleen zijn moet opbouwen er er vooral gewoon moet zijn voor je pup en bezig zijn met opvoeden.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wij hebben bij Kaya dus wél een bench gebruikt.
Maar wel met mate gebruikt: ze ging er 's nachts in (op de slaapkamer bij ons) en soms heel eventjes als ik een boodschapje moest doen.
Ik durfde niet bij zo'n pupje weg te gaan terwijl ze in zo'n groot huis vol met (verdekte) gevaren zat. Moest ik echt eventjes weg, dan ging ze in de bench: waar ze overigens tegen die tijd dat ik heel eventjes wegging al volop aan gewend was, want het was haar plekje waar ze ook ging liggen kluiven enzo (met de deur dan gewoon open uiteraard).
Ik denk wel dat je bv met dit soort dingetjes het 'niet leren' van slopen (de gewoonte eigen maken als je weg bent) deels kan voorkomen.
Als ik erbij was dan kon ik het slopen zelf begeleiden, maar ben je er even niet, dan gaat dat gewoonweg niet uiteraard :mrgreen: En op deze manier kon ze het ook niet doen en heeft het dus nooit 'geleerd'.
Kaya heeft dus ook nooit gesloopt en doet dit nog steeds niet.
Toen ze 16 weken was, werd de bench opgeborgen en is nooit meer tevoorschijn gekomen.

Als (áls) we een nieuwe pup zouden hebben, dan komt ie weer tevoorschijn. Ik weet niet of ik het zou doen als het de enige hond zou zijn, maar omdat we Kaya al hebben vind ik het gewoon veiliger om ze de eerste tijd te kunnen scheiden mocht ik eventjes naar boven gaan of een klein boodschapje moeten doen. Ook voor de nacht trouwens.
Gaat het hopelijk na een paar weken goed, dan gaat de bench weer weg.

Ik heb bij Kaya nooit één seconde gemerkt dat ze een hekel eraan had (ja oké goed...... de eerste nacht dan, maar dan was het hand erin even knuffelen en het was weer in orde).

Mits juist gebruikt en dus níet om direct een paar uur van huis te gaan en de pup op te sluiten, heb ik er dus niets op tegen en vind ik het in sommige gevallen gewoon veiliger.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Branka
moderator

twinkeltje schreef:
Branka schreef:
wat vind jij dan ongeveer het maximale aantal uur dat een hond in een bench mag verblijven
Zo kort mogelijk. 's Nachts kan het iets langer dan overdag omdat ze dan doorgaans wel langere periodes slapen. Maar op het moment dat een hond in de periode komt dat ie langer alleen kan zijn is volgens mij ook de fase aangebroken dat de bescherming van hem tegen zijn omgeving en de omgeving tegen hem niet meer zo nodig is en je i.p.v. de bench een kleed of mand kan gebruiken als vaste plaats.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

MARC_S schreef:
ranetje schreef:Ik denk dat die hond de deur zelf open maakt als hij er in wil :mrgreen:
De deur open maakt als hij erin wil vind ik niet logisch hoor :denken: Jij wel?
Hier staat snachts en overdag, ik neem aan dat je snachts niet om de 2 uur de bench open en dicht komt doen dus dan gaat het om uren en overdag zal het ook niet zo zijn dat je 10 minuten per dag weggaat over het algemeen :wink:
Ik vind het wel logisch, omdat bij mij de deur van de bench wel eens dicht zit (niet op slot) als ik er steeds tegenaan loop :mrgreen:
Als de hond dan in de bench wil liggen doet ze die zelf open. met haar poot. Ik vind dat dus normaal :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
twinkeltje
moderator

Branka schreef:En in feite is een ruimte (b.v. een gang) puppyproof maken ook een soort kennel of bench. Alleen een tikkeltje groter dan de gemiddelde bench.
ik denk een heel groot verschil ik bedoel met afzetten wel groot genoeg dat hij op zijn achter poten recht op kan staan lukt in een bench al heel snel niet
ook vind ik dat hij of zei zeker een paar meter loop ruimte moet hebben dat hebben ze in de grootste bench nog niet eens
maar ja dat ik mijn vereiste voor ik een hond zou aanschaffen had ik dat niet kunnen realiseren had ik ook geen hond genomen
maar dat is het leuke van een forum je kan discuseren en wie weet komt er ooit 1 met een juist argument wat er handig is aan een bench
Laatst gewijzigd door twinkeltje op 19 feb 2007 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Branka
moderator

Golden Stanley schreef:
Branka schreef:Wat mij opvalt is dat sommige mensen lijken te denken dat het gebruik van een bench mensen meteen ook ontslaat van een goede zindelijkheidstraining. Of althans, schijnen te denken dat mensen dat er meteen bij laten zitten.
Nee sorrie Branka, de gang die ik toen ter beschikking had of wat mij betreft een flinke kamer puppyproof maken is niet te vergelijken met opsluiting in een bench. :denken: Het vergelijk kan gemaakt worden dat je bij beiden die ruimte zal gebruiken om even weg te zijn of wat dan ook.
Voor de rest ben ik het met je eens dat je gewoon ruim de tijd moet uittrekken om je pup met van alles en nog wat te socialiceren, heel langzaam het alleen zijn moet opbouwen er er vooral gewoon moet zijn voor je pup en bezig zijn met opvoeden.
Dat is dus precies de vergelijking die ik inderdaad maak: in beide gevallen gebruik je een afgesloten ruimte om de pup veilig alleen te kunnen laten. De ene inderdaad een stuk groter dan de andere (dat tikkeltje was ook sarcastisch bedoeld.
Ik geloof ook dat ik vanaf het begin duidelijk heb gemaakt dat wij de bench gebruikten in de beginfase en zodra een pup dus niet meer tegen de omgeving hoeft te worden beschermd en andersom, niet meer.
Zelfs toen ze volwassen waren is het zelden gebeurd dat de honden enkele uren alleen thuis waren.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

twinkeltje schreef:
Branka schreef:En in feite is een ruimte (b.v. een gang) puppyproof maken ook een soort kennel of bench. Alleen een tikkeltje groter dan de gemiddelde bench.
ik denk een heel groot verschil ik bedoel met afzetten wel groot genoeg dat hij op zijn achter poten recht op kan staan lukt in een bench al heel snel niet
ook vind ik dat hij of zei zeker een paar meter loop ruimte moet hebben dat hebben ze in de grootste bench nog niet eens
maar ja dat ik mijn vereiste voor ik een hond zou aanschaffen had ik dat niet kunnen realiseren had ik ook geen hond genomen
maar dat is het leuke van een forum je kan discuseren en wie weet komt er ooit 1 met een juist argument wat er handig is aan een bench
Ik weet niet of jij ooit overtuigd zou kunnen worden :smile:

Maar waarom moet een hond zo enorm rondsjouwen als hij alleen thuis is?
Mijn hond gaat slapen als ik weg ga en ze wordt pas weer wakker als ik terugkom (nu dus gewoon in haar mand in de woonkamer).
Dat was bij mijn vorige honden net zo. Nadat ze er aan gewend waren om even een uurtje alleen te zijn.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

MARC_S schreef: Slopen is een gemoedstoestand en het niet ontdekken daarvan bestaat niet in mijn ogen. Dat zou betekenen dat er een sloopfase is die je door moet met een opgesloten hond en daarna gaat hij dat niet meer doen oid :denken:
Ik heb maar 1 pup gehad natuurlijk, maar heb wel de indruk dat het slopen bij Bram een fase was. Hij hing als pup gewoon overal in: in mij, in de meubels, in de kabels etc etc. Toen hij ouder werd, nam het slopen steeds meer af en nu hangt hij nergens meer in behalve in z'n speeltjes en in mijn handen als we worstelen. Ik heb niet het idee dat hij het slopen afgeleerd heeft door opvoeding, maar gewoon omdat hij er overheen groeide.

Ik heb een aantal maanden een bench gebruikt, maar zou dat niet nog een keer doen. Het was puur om het slopen tegen te gaan, niet als zindelijkheidstraining ofzo (ik ben vrij lang 's nachts opgestaan om hem te laten plassen). Na die paar maanden heb ik op aanraden van dit forum de keuken afgezet met een hekje. Dat voelde veel beter, hij had alle ruimte in de keuken, maar kon daar niks slopen.

Toen Bram negen maanden was, was hij geheel sloop-vrij en kreeg hij de hele benedenverdieping tot z'n beschikking.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
twinkeltje
moderator

ranetje schreef:
twinkeltje schreef:

Mijn hond gaat slapen als ik weg ga en ze wordt pas weer wakker als ik terugkom (nu dus gewoon in haar mand in de woonkamer).
Dat was bij mijn vorige honden net zo. Nadat ze er aan gewend waren om even een uurtje alleen te zijn.
wat een luie honden die van mij spelen ook wel eens als ze alleen thuis zijn rennen door het huis
dat weet ik van me onder buren :N:
Afbeelding
Branka
moderator

twinkeltje schreef:
ranetje schreef:
twinkeltje schreef:

wat een luie honden die van mij spelen ook wel eens als ze alleen thuis zijn rennen door het huis
In jouw geval dus klachten van de buren voorkomen? :idea: Flauwwww :mrgreen:

Maar die van ons voerden dus ook heel weinig uit als wij er niet waren. Verder heb ik al aangegeven dat ik geen voorstander ben om een hond er lange tijd in op te sluiten, dat ik het gebruik als hulpmiddel bij de opvoeding niet afwijs (je zal maar geen ruimte hebben die je puppyproof kan maken) en dat als de hond stabiel is de bench m.i. overbodig en een sta-in-de-weg is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

twinkeltje schreef:
ranetje schreef:
twinkeltje schreef:

:smile: :smile:
Jij hebt een kleinere soort hé?
Mijn vorige honden waren Teckels. Dus ook klein en die sliepen ook zelfs met zijn tweeën :mrgreen:
Maar ze waren dan wel eerst ruim anderhalf uur met mij op pad geweest.
Zou dat schelen? :denken: :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 19 feb 2007 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

ranetje schreef:
twinkeltje schreef:

Tja, in mijn beleving heeft een hond geen behoefte aan het 'rondsjouwen' in zijn veel te grote ruimte en slaapt hij lekker in zijn mandje bij het raam met al zijn knuffels en speeltjes om hem heen. Als je van tevoren lekker met hem hebt gespeeld en goed uitlaat, krijg je geen rondsjouwers en ook geen slopers uit verveling. Of zijn tandjes moeten doorkomen, maar daar zijn dan weer andere oplossingen voor. Maar daarom vind ik dat zo'n pup wel recht heeft op extra ruimte.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

twinkeltje schreef:
kijk ik heb nog ff foto`s gezocht, hier eentje van een gestresste Ducain in een veel te kleine kooi :19:

Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Gevoelsmatig vind ik de bench een onding, en bij mij komt er dus niet zo maar een bench in huis.
Ik vraag me altijd af hoe die dingen een “algemeen” gebruiksvoorwerp zijn geworden.
In eerste instantie werden ze toch alleen in bijzondere situaties gebruikt, o.a. bij tentoonstellingen bij de Da enz.
Maar vandaag de dag hoor ik maar al te vaak puppy en bench in een zin genoemd, alsof het onvermijdelijk aan elkaar gekoppeld is.
Vind het dus onzin, en denk dat een bench geen enkele opvoedkundige bijdrage levert, hooguit een evt. “veilig” slaapholletje {met de deur open}
De redenering dat het zou helpen met het zindelijk maken zie ik ook niet zo zitten.
Een pup die z`n bench niet bevuild, leert zo mss wel z`n behoefte op houden, maar niet dat de rest van het huis de plek is waar hij het wel kan deponeren.
En het voorkomen van evt. sloopgedrag word naar mijn mening ook niet afgeleerd in een bench.
Oké, je voorkomt hooguit dat ze het meubilair tijdens je afwezigheid pimpen, maar afleren doen ze het zo niet.
Kortom ik vind het ondingen die niks toevoegen aan de opvoeding, tevens vind ik ze een sta in de weg, voor mij is de “ouderwetse” manier de meest doelmatige…..

En het is niet zo dat ik er nooit 1 in huis heb gehad, Loutje kwam hier met zijn bench, waar hij veelvuldig in opgesloten had gezeten bij zijn vorige baas, t`ding heeft hier een maand of 4 gestaan.
Hij heeft er zeggen en schrijven 3a 4 x in geslapen, tot hij door had dat hij dat hier niet hoefde, daar heeft hij dankbaar gebruik van gemaakt!
Maar goed wat voor mij een onding lijkt, is voor de ander weer een uitkomst, t`is maar hoe je het bekijkt, ieder zijn ding!!!
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Yv*nn schreef:Gevoelsmatig vind ik de bench een onding, en bij mij komt er dus niet zo maar een bench in huis.
Ik vraag me altijd af hoe die dingen een “algemeen” gebruiksvoorwerp zijn geworden.
In eerste instantie werden ze toch alleen in bijzondere situaties gebruikt, o.a. bij tentoonstellingen bij de Da enz.
Maar vandaag de dag hoor ik maar al te vaak puppy en bench in een zin genoemd, alsof het onvermijdelijk aan elkaar gekoppeld is.
Vind het dus onzin, en denk dat een bench geen enkele opvoedkundige bijdrage levert, hooguit een evt. “veilig” slaapholletje {met de deur open}
De redenering dat het zou helpen met het zindelijk maken zie ik ook niet zo zitten.
Een pup die z`n bench niet bevuild, leert zo mss wel z`n behoefte op houden, maar niet dat de rest van het huis de plek is waar hij het wel kan deponeren.
En het voorkomen van evt. sloopgedrag word naar mijn mening ook niet afgeleerd in een bench.
Oké, je voorkomt hooguit dat ze het meubilair tijdens je afwezigheid pimpen, maar afleren doen ze het zo niet.
Kortom ik vind het ondingen die niks toevoegen aan de opvoeding, tevens vind ik ze een sta in de weg, voor mij is de “ouderwetse” manier de meest doelmatige…..

En het is niet zo dat ik er nooit 1 in huis heb gehad, Loutje kwam hier met zijn bench, waar hij veelvuldig in opgesloten had gezeten bij zijn vorige baas, t`ding heeft hier een maand of 4 gestaan.
Hij heeft er zeggen en schrijven 3a 4 x in geslapen, tot hij door had dat hij dat hier niet hoefde, daar heeft hij dankbaar gebruik van gemaakt!
Maar goed wat voor mij een onding lijkt, is voor de ander weer een uitkomst, t`is maar hoe je het bekijkt, ieder zijn ding!!!
Ik heb de bench ook niet voor zindelijkheidstraining gebruikt hoor :wink:
's Nachts ging ik er uiteraard gewoon uit om Kaya te laten plassen en overdag zat ze er hooguit 30 minuten in de week in (behalve als ze er vrijwillig met de deur open in ging liggen kluiven).
Het afleren van sloopgedrag doe je natuurlijk alleen als je erbij bent, maar als je er dus heel even niet bent, dan kunnen ze het ook niet áánleren in die korte tijd.
Nu promoot ik geen bench hoor, stomweg omdat er teveel misbruik van gemaakt wordt. Maar mits gewoon correct gebruikt, heb ik er dus niets op tegen.

Ik heb geen mogelijkheid om iets af te zetten in huis en Kaya was zo klein en de bench zo groot dat ze absoluut volop kon staan, zelfs op de achterpoten volgens mij.
Voor mij was het echt mijn eigen veilige gevoel als ik heel even weg moest of toen ze 's nachts beneden ging slapen.
De bench is hier dus 2 maanden gebruikt en toen was Kaya 4 maanden en had ze al zoveel geleerd dat ik haar naar mijn idee veilig los in huis kon laten 's nachts en als ik heel even weg moest.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hier dus gewoon het deurtje op: haar plekje gewoon waar ze lekker uit ging rusten:
Afbeelding
Afbeelding

Maar nogmaals: míts juist gebruikt!!
Niet bedoelt om de pup uren op te sluiten en weg te gaan :neenee:
Afbeelding
A good dog never dies...

twinkeltje
moderator

Branka schreef:
twinkeltje schreef:
ranetje schreef:
twinkeltje schreef:ik denk een heel groot verschil ik bedoel met afzetten wel groot genoeg dat hij op zijn achter poten recht op kan staan lukt in een bench al heel snel niet

In jouw geval dus klachten van de buren voorkomen? :idea: Flauwwww :mrgreen:

Maar die van ons voerden dus ook heel weinig uit als wij er niet waren. Verder heb ik al aangegeven dat ik geen voorstander ben om een hond er lange tijd in op te sluiten, dat ik het gebruik als hulpmiddel bij de opvoeding niet afwijs (je zal maar geen ruimte hebben die je puppyproof kan maken) en dat als de hond stabiel is de bench m.i. overbodig en een sta-in-de-weg is.
ze klagen niet maar ik ben het gewoon wezen vragen en het valt mee maar ze horen het gespring van de banken en soms nageltjes op het laminaat :pffff:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik heb niet het hele verhaal gelzen, alleen je eerste vraag en daar reageer ik dan ook op. Wat een hond in een bench leert is geen fout gedrag. Dat is alles. Als je een hond met bv een jaar oud los laat in de kamer is de kans op het ontwikkelen van bv slopen vele malen kleiner dan dat je een pup loslaat tijdens het alleen zijn. Die zal namelijk op zeker iets slopen met het risico op het ontwikkelen van gewoontegedrag waardoor je dus een probleem kan kweken. Een bench voorkomt dat een pup foute gewoonten aan kan leren. Dat is mi het enige waar een bench goed voor is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tja Tuana zit wel in een bench. Ze heeft een tijd zonder gezeten, maar madam heeft toen 5 dingen gesloopt :19: Terwijl daar echt weinig ligt wat er gesloopt kan worden en ze lag er gewoon met Nanni. Ze sloopte het 's nachts.
Nu ligt ze weer in de bench en we vinden het een ideaal ding. Als er visite komt, kan Nanni er ook in, tuana los.
Ze gaan hier trouwens beide graag de bench in. Nanni ligt nooit in een bench, die heeft nooit gesloopt en zal het ook echt nooit doen. Tuana is een ander verhaal :19:
En ik vind het altijd handig om een bench te hebben. Als we ergens heen gaan waar veel honden zijn, kan je als je ze eventueel alleen laat, in de bench doen. veiliger idee als alles los bij elkaar
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Stang schreef:Hier dus gewoon het deurtje op: haar plekje gewoon waar ze lekker uit ging rusten:
Afbeelding
Maar nogmaals: míts juist gebruikt!!
Niet bedoelt om de pup uren op te sluiten en weg te gaan :neenee:
Precies dat bedoel ik ook met een veilig slaapholletje :ok: op die manier vind ik het gevoelsmatig wel oké.
Maar zoals jij al schreef, dat ding is niet ter vervanging van een dergelijke zindelijkheids training, nog om evt. ander ongewenst gedrag af te leren.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb bij alle 3 de meiden een bench gebruikt en bij de volgende doe ik het weer. :wink:

Het idee is dat fout gedrag wat in een bepaalde periode niet wordt aangeleerd (zelfbelonend gedrag zoals slopen) dat later ook niet zal doen. Slopen ontwikkelt zich vaak in een bepaalde periode, tijdens het wisselen :wink: Een pup die op dat moment niet kán slopen zal dat gedrag op latere leeftijd ook niet zo snel laten zien.

Overigens is dat niet de enige reden geweest waarom ik benches gebruik.

Nika is de eerste 3 jaren van haar leven nauwelijks alleen geweest. Als ik werkte was ze bij mijn ouders. Ik gebruikte thuis een bench als slaapplek (en inderdaad de eerste tijd als ik even niet op haar kon letten) en bij mijn ouders had ze zo'n zelfde slaapplek. Oók om dat kwetsbare pupje te kunnen beschermen tegen de lompheid van haar grote vriend Danco. :wink: Mijn ouders hebben een open keuken-kamerverbinding en haar ergens anders neerleggen ging niet (de bijkeuken is veel te warm, de gang gevaarlijk voor een ondernemend pupje door de open trap). Toen Nika ongeveer een jaar oud was ging de bench hier nooit meer dicht. Omdat Nika's gedrag naar andere honden in die tijd erg veranderde én Snoepie de hondentaal niet snapt, sliep ze bij mijn ouders nog steeds in een afgesloten bench, ter bescherming van Snoepie.
Toen Marouck kwam zat ik volledig in de ziektewet en was dus ook gewoon thuis. Zij sliep echter 's nachts in de bench en overdag ging ze daar af en toe in om verplicht te rusten, Marouck ging namelijk anders 24 uur per dag door (onvermoeibaar), ze nam zelf géén rust. Nika zocht de bench op als ze rust wilde en Marouck accepteerde dat prima (ook al was de bench 's nachts van Marouck). :wink: Ook bij Marouck is de bench op een gegeven moment gewoon open gebleven. Marouck sliep sinds die tijd meestal boven bij mij.
Biène heeft de eerste tijd ook 's nachts in de bench gelegen, overdag was/is ze buiten in de kennel als ik niet thuis was/ben. Bij Biène kon de bench al vrij vroeg gewoon open blijven 's nachts, ze slaapt meestal in de houten hondenbak of bij Nika op de bank.

De bench wordt tegenwoordig overdag wel weer gebruikt. Omdat Nika en Marouck een paar keer gevochten hebben laat ik ze niet meer samen als ik niet thuis ben. Omdat ook ik een open verbinding heb naar de keuken en de gang geen optie is om er 1 te leggen, liggen Nika en Marouck overdag om en om in de bench. Voordat ze de bench ingaan zijn ze uitgebreid uitgeweest en ze gaan dan ook gewoon slapen. Ze hebben een grote bench ter beschikking, hebben water en voelen zich er beiden prima in, ze gaan altijd graag de bench in en gaan gewoon lekker liggen.

Wat betreft diarree oid....ik heb nog nooit meegemaakt dat de bench ondergespuugd of gepoept is, terwijl ik hem dus al ruim 7,5 jaar in gebruik heb.
´s Nachts zijn hier de deur naar de gang en mijn slaapkamerdeur boven altijd open en bij het minste of geringste geluid word ik wakker. Als ik overdag merk dat Nika of Marouck diarree heeft of niet lekker is, gaat de ander dus de bench in. :19:

De bench staat hier gewoon in de woonkamer (naast mijn bureau) en regelmatig kruipt er hier 1 in. :wink:
Wanneer Snoepie hier is ligt ze ook vaak in de bench (zij is nooit aan een bench gewend) omdat ze daar dus gewoon met rust gelaten wordt. Danco kroop hier de laatste paar jaar ook vaak in de bench (bij hem ging nooit de deur dicht ivm een soort claustrofobie) om dezelfde reden. Sinds een klein jaar heb ik ook een kleinere varikennel hier staan (open dus) en die gebruikt Marouck vaak om in te slapen.

Of het nu aan het benchgebruik heeft gelegen weet ik niet (aangezien ze alle 3 de eerste periode nauwelijks alleen zijn geweest) maar geen 1 van mijn meiden heeft ooit gesloopt. Mijn bank is nog steeds heel, aan tafelpoten of stoelpoten is nooit geknaagd...het enige wat hier weleens stuk is gemaakt was een pen, een pakje sigaretten of een foldertje.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”