Ik heb bij alle 3 de meiden een bench gebruikt en bij de volgende doe ik het weer.
Het idee is dat fout gedrag wat in een bepaalde periode niet wordt aangeleerd (zelfbelonend gedrag zoals slopen) dat later ook niet zal doen. Slopen ontwikkelt zich vaak in een bepaalde periode, tijdens het wisselen

Een pup die op dat moment niet kán slopen zal dat gedrag op latere leeftijd ook niet zo snel laten zien.
Overigens is dat niet de enige reden geweest waarom ik benches gebruik.
Nika is de eerste 3 jaren van haar leven nauwelijks alleen geweest. Als ik werkte was ze bij mijn ouders. Ik gebruikte thuis een bench als slaapplek (en inderdaad de eerste tijd als ik even niet op haar kon letten) en bij mijn ouders had ze zo'n zelfde slaapplek. Oók om dat kwetsbare pupje te kunnen beschermen tegen de lompheid van haar grote vriend Danco.

Mijn ouders hebben een open keuken-kamerverbinding en haar ergens anders neerleggen ging niet (de bijkeuken is veel te warm, de gang gevaarlijk voor een ondernemend pupje door de open trap). Toen Nika ongeveer een jaar oud was ging de bench hier nooit meer dicht. Omdat Nika's gedrag naar andere honden in die tijd erg veranderde én Snoepie de hondentaal niet snapt, sliep ze bij mijn ouders nog steeds in een afgesloten bench, ter bescherming van Snoepie.
Toen Marouck kwam zat ik volledig in de ziektewet en was dus ook gewoon thuis. Zij sliep echter 's nachts in de bench en overdag ging ze daar af en toe in om verplicht te rusten, Marouck ging namelijk anders 24 uur per dag door (onvermoeibaar), ze nam zelf géén rust. Nika zocht de bench op als ze rust wilde en Marouck accepteerde dat prima (ook al was de bench 's nachts van Marouck).

Ook bij Marouck is de bench op een gegeven moment gewoon open gebleven. Marouck sliep sinds die tijd meestal boven bij mij.
Biène heeft de eerste tijd ook 's nachts in de bench gelegen, overdag was/is ze buiten in de kennel als ik niet thuis was/ben. Bij Biène kon de bench al vrij vroeg gewoon open blijven 's nachts, ze slaapt meestal in de houten hondenbak of bij Nika op de bank.
De bench wordt tegenwoordig overdag wel weer gebruikt. Omdat Nika en Marouck een paar keer gevochten hebben laat ik ze niet meer samen als ik niet thuis ben. Omdat ook ik een open verbinding heb naar de keuken en de gang geen optie is om er 1 te leggen, liggen Nika en Marouck overdag om en om in de bench. Voordat ze de bench ingaan zijn ze uitgebreid uitgeweest en ze gaan dan ook gewoon slapen. Ze hebben een grote bench ter beschikking, hebben water en voelen zich er beiden prima in, ze gaan altijd graag de bench in en gaan gewoon lekker liggen.
Wat betreft diarree oid....ik heb nog nooit meegemaakt dat de bench ondergespuugd of gepoept is, terwijl ik hem dus al ruim 7,5 jaar in gebruik heb.
´s Nachts zijn hier de deur naar de gang en mijn slaapkamerdeur boven altijd open en bij het minste of geringste geluid word ik wakker. Als ik overdag merk dat Nika of Marouck diarree heeft of niet lekker is, gaat de ander dus de bench in.
De bench staat hier gewoon in de woonkamer (naast mijn bureau) en regelmatig kruipt er hier 1 in.
Wanneer Snoepie hier is ligt ze ook vaak in de bench (zij is nooit aan een bench gewend) omdat ze daar dus gewoon met rust gelaten wordt. Danco kroop hier de laatste paar jaar ook vaak in de bench (bij hem ging nooit de deur dicht ivm een soort claustrofobie) om dezelfde reden. Sinds een klein jaar heb ik ook een kleinere varikennel hier staan (open dus) en die gebruikt Marouck vaak om in te slapen.
Of het nu aan het benchgebruik heeft gelegen weet ik niet (aangezien ze alle 3 de eerste periode nauwelijks alleen zijn geweest) maar geen 1 van mijn meiden heeft ooit gesloopt. Mijn bank is nog steeds heel, aan tafelpoten of stoelpoten is nooit geknaagd...het enige wat hier weleens stuk is gemaakt was een pen, een pakje sigaretten of een foldertje.