Kai had enorme baknijd als hij op een rauwe rib kauwde of toen hij de Duck kreeg 's avonds toen hij nog niet lang bij ons was. Bij 3 van de 4 gezinsleden resulteerde dat in bloederige wondjes, gelukkig niet veel erg. Ik ben dan op verschillende forums raad gaan vragen, want ik wilde dit er echt uitkrijgen, want hij begon dit gedrag ook te vertonen bij dingen die hij ergens had gestolen en niet eetbaar waren :N: Ik heb echt zeer verschillende meningen en tips gehoord hierrond. Nu is Kai 7,5 maand oud en de baknijd is zo goed als weg. Soms gromt hij nog wel ietsje, maar bijten zal hij niet meer doen. Hij laat ook direct iets los, als ik los zeg, eender wat. Is toch wel belangrijk bij een hondje dat alles nogal graag opeet
Ik heb gewoon de ribben een paar weken niet meer gegeven en hem kauwmateriaal gegeven, waar hij niet zo heftig op reageerde. Dit kauwmateriaal heb ik dan mee vastgehouden terwijl hij erop kauwde. Na een aantal dagen heb ik het losgelaten, zodat hij mijn aanwezigheid tijdens het kauwen gewoon was en dus niet meer direct uitvloog. Op dat moment ben ik dan begonnen met ruilen van voedsel. Het kauwmateriaal tegen iets dat hij liever had. Vanaf het moment dat het goed lukte, heb ik de rib terug geïntroduceerd en de baknijd was opgelost.
Bij de Duck ben ik gestopt met de Duck te geven in een voerbak en ben hem dan de Duck uit mijn handen beginnen voederen, hij moest dan eerst iets doen (zit, liggen of staan toen) voordat hij de volgende hap kreeg. Dat doe ik nog altijd, maar nu niet meer voor de baknijd, maar omdat het goed is om nieuwe oefeningen voor de gehoorzaamheid aan te leren en om de gekende oefeningen goed te onderhouden.
Dus ik zal nooit een hond met baknijd gewoon zo laten. De kans dat ze iets giftigs of gevaarlijks in hun bek nemen (zoals Kai laatst een mes en een stuk glas, dat hij netjes losliet) en dan niet willen afgeven is gewoon te groot. Ook zal ik zeker niet de confrontatie aangaan met zo'n hond, ik heb bij Kai toen gezien dat hij echt veranderd. Hij was op die momenten echt zichzelf niet meer, was precies bezeten ofzo. Echt instinct dat naar boven kwam. :N: