Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In hokje geplaatst door keuze hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ilona_Diego
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona_Diego »

Wat praten jullie steeds over moeten?? Er moet helemaal niks!!
Ik kan me ook voorstellen dat als je meerdere honden heb, er minder problemen mee heb.
en ik kan me ook voorstellen dat als er bepaalde omstandigheden zijn, dat je je hond niet met andere hond kan of wilt laten spelen.
Maar ik vind het vervelen voor Diego dat hij (bijna) nooit eens met andere honden kan spelen!
En je kunt mij niet wijs maken dat bijna iedere hond die wij tegen komen een lichamelijke aandoening heeft, niet met andere honden kan of whatever!!
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Nanna schreef:Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik word lichtelijk vermoeid door al die topics die ineens lopen over gekrenkte staffordbazen die zich in de nek gespuugd voelen door de medemens.
Wat is dit? Ligt het aan het weer? Zijn we toe aan lente?
Kruipen Staffbazen per definitie graag in een slachtofferrol?

Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het weer: als je niet tegen kritiek kunt kóóp dan niet zo'n hond. Want je weet het van tevoren. En anders houd je je mond en laat je juist door je gedrag en jouw hond zien dat het ook ánders kan, dat er wel degelijk verantwoordelijke staffbazen zijn (kijk hier op het forum alleen al maar naar Mascha of Reini).
Maar kan het zielig doen een keer afgelopen zijn? Dankuwel ;-)
Ennuh, bedankt hè :pffff: :mrgreen: :wink:
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Ilona_Diego schreef:Wat praten jullie steeds over moeten?? Er moet helemaal niks!!
Ik kan me ook voorstellen dat als je meerdere honden heb, er minder problemen mee heb.
en ik kan me ook voorstellen dat als er bepaalde omstandigheden zijn, dat je je hond niet met andere hond kan of wilt laten spelen.
Maar ik vind het vervelen voor Diego dat hij (bijna) nooit eens met andere honden kan spelen!
En je kunt mij niet wijs maken dat bijna iedere hond die wij tegen komen een lichamelijke aandoening heeft, niet met andere honden kan of whatever!!

wil je even mensen persoonlijk aanspreken als ze je irriteren want ik gebruik het woord moeten niet en toch staat je bericht onder dat van mij. dit kan verwarring opwekken.

dan on topic.

dat jij dat zielig voor diego vindt is echt alleen jouw probleem en niet dat van de mensen met andere honden die jij tegenkomt.

een staff is zowiezo veel meer een mensen dan een hondenhond dus zo druk zou ik me er niet over maken.

het hebben van meer honden is niet altijd meteen heel anders want ik verdenk allebei mijn monsters ervan dat ze de ander best heel lief en gezellig vinden maar geen seconde zouden twijfelen als er 1 weg zou moeten om dan de complete aandacht voor zichzelf te krijgen :19:
Afbeelding
Ilona_Diego
Vaste gebruiker
Contacteer:

massam schreef: nee die spelen niet met elkaar maar dat is vooral omdat mijn reu (zie onderschrift) net een beetje aan het opkrabbelen is vanuit heel ziek zijn en daar gewoon geen zin in heeft.

er is maar 1 hond waarmee mijn teefje speelt en dat is haar zoon van 8 maanden. al vind ze dat gespring om haar heen van die puber eigelijk alleen maar irritant :mrgreen:

maar als sam zou willen mochten ze van mij best samen spelen hoor! graag zelfs lekker elkaar bezig houden. maar daarbuiten wordt niet gespeeld.
Kijk dat bedoel ik dus.. Diego heeft dat niet. Die heeft geen ander speelmaatje, ja mij heeft ie, maar geen andere honden die lekker met hem kunnen spelen.
En wees eerlijk.. het is hartstikke leuk voor honden om met elkaar te kunnen spelen.. maar die van mij heeft dat niet!
Ja 1 bull terrier teefje, maar die kan niet te lang spelen omdat zij een aandoening aan der achterpoten heeft. En een reu die half blind en oud is. Dus wat voor speelmaatjes zijn dat nou eigenlijk, voor zo'n energieke hond als Diego, hij kan daar niet lekker mee ravotten
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Living XL schreef:
Nanna schreef:Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik word lichtelijk vermoeid door al die topics die ineens lopen over gekrenkte staffordbazen die zich in de nek gespuugd voelen door de medemens.

Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het weer: als je niet tegen kritiek kunt kóóp dan niet zo'n hond. Want je weet het van tevoren. En anders houd je je mond en laat je juist door je gedrag en jouw hond zien dat het ook ánders kan, dat er wel degelijk verantwoordelijke staffbazen zijn (kijk hier op het forum alleen al maar naar Mascha of Reini).
och dat had ik helemaal niet gezien joh!

zie je me al groeien? :cheer: :ok:
Afbeelding
Ilona_Diego
Vaste gebruiker
Contacteer:

massam schreef:
Ilona_Diego schreef:Wat praten jullie steeds over moeten?? Er moet helemaal niks!!

wil je even mensen persoonlijk aanspreken als ze je irriteren want ik gebruik het woord moeten niet en toch staat je bericht onder dat van mij. dit kan verwarring opwekken
Jou bericht stond er nog niet, toen ik een bericht aan het tikken was.
Gelijke post ofzo
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zeker nu ze alleen is speelt Saar ook graag met andere honden. Vaak bekende, maar soms klikt het ook opeens met een onbekende hond en gaan ze samen lekker rennen. Of zoals laatst met Miah van Annemieke, die twee gingen maar door, hadden elkaar nog nooit eerder gezien.

In losloopgebied mag ze van mij dus ook buurten als ze wil. Ze veroorzaakt absoluut geen problemen, is heel, heel rustig in haar contact zoeken, en honden die uitstralen dat ze niet gedient zijn van buurtende honden loopt ze meters ver omheen.

Ik snap dus wel dat je het leuk vindt als je hond met andere honden kan spelen, ik vind dat ook leuk voor Saar.
Ik snap alleen ook dat mensen die Diego niet kennen voorzichtiger zijn met hun hond, reu, contact te laten maken. Moos kon nog weleens snauwen naar vreemde reuen, en met reuen van een ras wat heel erg vaak niet lekker met andere reuen kan liet ik hem ook geen kennis maken. Ik wilde geen risico nemen de verkeerde reu tegen te komen die na een snauw op hem zou klappen. Dat lag dan dus overigens aan de combi met Moos, niet aan het ras an sich.
Bij Saar ben ik dan weer makkelijker. Als zij zelf het contact wil zoeken vaar ik daar blind op dat het dus wel goed zal gaan.
Laatst gewijzigd door Moos op 27 mar 2008 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

massam schreef:
Living XL schreef:

och dat had ik helemaal niet gezien joh!

zie je me al groeien? :cheer: :ok:
:mrgreen: :ok: niet naast schoenen gaan lopen hoor... is het veel te koud voor.... :smile:
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

maitestar schreef: Ik vind het alleen soms erg sneu voor mijn honden, die willen zo graag knuffelen en aandacht van de mensen.
Toen bijv. Caoimhe een pupje was dachten de mensen dat ze een boxerpupje was, zolang ze dat dachten waren ze heerlijk met haar aan het knuffelen en spelen, totdat ik zei dat ze een Stafford was. Op dat moment werd ze dan aan de kanten geduwd en maakten de mensen zich snel uit de voeten en daar begreep dat kleine puppeding dan helemaal niks van :idea:
Om even terug te komen op dit berichtje van mij, want dit wordt nou helemaal uit verband getrokken van verschillende kanten...

Nee mijn honden hoeven niet te knuffelen met vreemde mensen. En gebeurt ook zelden, ze lopen liever gewoon door want ze houden van actie i.p.v stilstaan :mrgreen:
Het gaat mij er om dat als mensen even willen knuffelen en ik het goed vind, ze gelijk afhaken tijdens het knuffelen zodra ze horen welk ras het is.
Maar nu alle honden volwassen zijn zijn er gek genoeg niet zoveel mensen meer die willen knuffelen :19:

En nee, mijn honden spelen never nooit niet met vreemde honden. Ze hebben elkaar en dat is meer dan genoeg. Met andere honden hebben ze niks mee te maken en interesseert ze ook niet.
Groetjes,
Wendy
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ilona_Diego schreef: Ik kan me ook voorstellen dat als je meerdere honden heb, er minder problemen mee heb.
Het is heel sneu voor Diego, maar dat is niet mijn probleem. Als ik jullie zou tegenkomen in een losloopgebied met Noeska, zou ik haar in overleg gerust loslaten met Diego om eens lekker te dollen, maar als ik daar zin in had en niet anders. En dan dondert het me echt niet wat voor ras Diego is, tenzij het een te klein hondje zou zijn zoals een dwergtekkeltje.

Dus als ik mijn honden niet zou laten spelen met de jouwe, heeft dat helemaal niks met het ras te maken maar puur met of het mij op dat moment uitkomt. Als je wilt dat hij meer kan spelen, moet je een oproepje voor een speelmaatje plaatsen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Gos schreef:
Het is heel sneu voor Diego, maar dat is niet mijn probleem. Als ik jullie zou tegenkomen in een losloopgebied met Noeska, zou ik haar in overleg gerust loslaten met Diego om eens lekker te dollen, maar als ik daar zin in had en niet anders. En dan dondert het me echt niet wat voor ras Diego is, tenzij het een te klein hondje zou zijn zoals een dwergtekkeltje.

Dus als ik mijn honden niet zou laten spelen met de jouwe, heeft dat helemaal niks met het ras te maken maar puur met of het mij op dat moment uitkomt. Als je wilt dat hij meer kan spelen, moet je een oproepje voor een speelmaatje plaatsen.
Mee eens.
Daarbij heb ik het toch al meerdere malen meegemaakt dat een hondeneigenaar vond dat er o zo leuk gespeeld werd, terwijl Silka echt niet gediend is van een reu die niets anders doet dan haar bestijgen en Billy bijv. lichtelijk de zenuwen krijgt van al dat geloer naar zijn balletje.
En als ik dan doorloop krijg ik van de blikken naar me toe geslingerd als ik een enorme flauwe spelbreker ben! :mrgreen:
Maar goed, soms is het wel leuk hoor. Maar dat zijn dan altijd korte ontmoetingen in het 'voorbijgaan'. Even snuffelen, kwispelen, een paar bokkesprongen maken, even stukje rennen. Klaar, over. Doorlopen. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ilona_Diego schreef: Kijk dat bedoel ik dus.. Diego heeft dat niet. Die heeft geen ander speelmaatje, ja mij heeft ie, maar geen andere honden die lekker met hem kunnen spelen.
En wees eerlijk.. het is hartstikke leuk voor honden om met elkaar te kunnen spelen.. maar die van mij heeft dat niet!
Ja 1 bull terrier teefje, maar die kan niet te lang spelen omdat zij een aandoening aan der achterpoten heeft. En een reu die half blind en oud is. Dus wat voor speelmaatjes zijn dat nou eigenlijk, voor zo'n energieke hond als Diego, hij kan daar niet lekker mee ravotten
Wil jouw hond dan met elke hond spelen? Mijn hond speelt alleen met bekende honden en zo nu en dan met een onbekende hond als het een aantrekkelijk teefje is. Ik zie regelmatig mensen die hun hond aanmoedigen om met een onbekende hond te gaan spelen en dat begrijp ik nooit zo goed. Waarom moeten honden maar met alles en iedereen gaan spelen?

Overigens mag mijn hond rustig met de jouwe spelen hoor, ik weet alleen voor 99% zeker dat hij dat niet zal doen. Dat heeft niks met het ras te maken, maar met het feit dat jouw hond een reu is. Ik zou dus ook gewoon doorlopen als ik jou tegenkom wat jij dan wellicht verkeerd opvat. Overigens ga ik sowieso niet constant uitgebreid wachten op Bram, behalve als het pups zijn en de mensen overduidelijk graag willen dat hun pup kennis maakt met andere honden.

Waarom zoek je geen hondenmaatje in de buurt of via het forum waar hij mee kan spelen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ilona_Diego
Vaste gebruiker
Contacteer:

Je zei dat jou hond alleen met bekende honden speelt... maar eens waren die bekende honden toch ook onbekend voor jou hond?

In de buurt een speelmaatje gaat moeilijk want er zijn hier maar 2 honden die met Diego mogen spelen. (Die bull terier teef met aandoening aan der achterpoten en die oude, half blinde hond) En er lopen hier veel kleine hondjes dus dat is niet echt een geschikt maatje voor Diego.
En via een forum zou idd kunnen ja.. maar dan zit je weer met vervoer.

Ik ga nu maar eens een eind wandelen.. kijken of we nog leuke speelmaatjes tegen komen :wink:
Laatst gewijzigd door Ilona_Diego op 27 mar 2008 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik denk trouwens dat het niet spelen met honden heus niet allemaal te maken heeft met of je een staf hebt
menig honden mens herkend het ras niet eens
dat sommige zo kortzichtig denken van o dat is een staf daar kan je niet mee spelen kan maar lijkt me sterk dat elke hondenbaas die je tegen komt zo denkt dus zijn er heus wel honden als je veder komt dan je straat die wel mogen spelen of je woont op een andere planeet zonder honden
mijn honden mogen wel met alles spelen als ze zelf willen maar ze vinden gewoon niet elke hond leuk en de keus is aan hun groot of klein maakt niet uit
Afbeelding
Ilona_Diego
Vaste gebruiker
Contacteer:

twinkeltje schreef:ik denk trouwens dat het niet spelen met honden heus niet allemaal te maken heeft met of je een staf hebt
dat sommige zo kortzichtig denken van o dat is een staf daar kan je niet mee spelen kan maar lijkt me sterk dat elke hondenbaas die je tegen komt zo denkt dus zijn er heus wel honden als je veder komt dan je straat die wel mogen spelen of je woont op een andere planeet zonder honden
mijn honden mogen wel met alles spelen als ze zelf willen maar ze vinden gewoon niet elke hond leuk en de keus is aan hun groot of klein maakt niet uit
Ik loop kilometers met Diego dus ik kom wel degelijk verder dan de straat. En natuurlijk kom ik weleens zo nu en dan iemand tegen die zijn hond wel wilt laten spelen. Maar dat is dan altijd maar voor eventjes.. hij kan dus niet lekker ravotten omdat bijv de plek niet geschikt is om te spelen, of omdat die eigenaar of ik er even geen zin in heeft.
Maar het lijkt mij gewoon leuk om een vast speelmaatje voor Diego te krijgen zodat hij lekker kan ravotten. Daarom kan ik ook niet wachten tot ik een 2e hond kan aanschaffen. Dan hebben ze tenminste elkaar om te spelen!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ilona_Diego schreef:Je zei dat jou hond alleen met bekende honden speelt... maar eens waren die bekende honden toch ook onbekend voor jou hond?

In de buurt een speelmaatje gaat moeilijk want er zijn hier maar 2 honden die met Diego mogen spelen. (Die bull terier teef met aandoening aan der achterpoten en die oude, half blinde hond)
En via een forum zou idd kunnen ja.. maar dan zit je weer met vervoer.

Ik ga nu maar eens een eind wandelen.. kijken of we nog leuke speelmaatjes tegen komen :wink:
In de buurt zijn er een stuk over vier honden waar Bram weleens mee speelt. Die kent hij van pup af aan, het klikte gewoon goed met die honden. Maar dat zijn er dus nauwelijks meer dan jouw hond aan speelmaatjes in de buurt heeft.

Mijn hond zit daarnaast drie dagen in de week in een roedel op de dagopvang en ik spreek zeer regelmatig met mensen van dit of een ander forum af. Ik heb er geen enkel probleem mee om hem in de auto te zetten voor een wandeling. Ik loop niet vaak in het losloopgebied in de buurt omdat ik de mensen niet zo je van het vind.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ilona_Diego schreef:
twinkeltje schreef:ik denk trouwens dat het niet spelen met honden heus niet allemaal te maken heeft met of je een staf hebt
Ik loop kilometers met Diego dus ik kom wel degelijk verder dan de straat. En natuurlijk kom ik weleens zo nu en dan iemand tegen die zijn hond wel wilt laten spelen. Maar dat is dan altijd maar voor eventjes.. hij kan dus niet lekker ravotten omdat bijv de plek niet geschikt is om te spelen, of omdat die eigenaar of ik er even geen zin in heeft.
Maar het lijkt mij gewoon leuk om een vast speelmaatje voor Diego te krijgen zodat hij lekker kan ravotten. Daarom kan ik ook niet wachten tot ik een 2e hond kan aanschaffen. Dan hebben ze tenminste elkaar om te spelen!
Maak je geen illusies.
Ik heb eigenlijk altijd meerdere honden gehad, en een enkele keer heb ik er meerdere die leuk met elkaar spelen.
Maar over het algemeen genomen is het een groepje los zand, die 80% van de tijd hun interactie met mij heeft en 10% van de tijd met de anderen in de groep.
Voor honden die leuk met elkaar speelden moet ik zeker 15 jaar terug in de tijd gaan.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ilona_Diego schreef:
ja maar ik bedoel ook het legt heus niet alleen aan je ras en de vooroordelen maar vooral omdat mensen gewoon altijd haast lijken te hebben
wand dat ze haast hebben zie ik ook vaak met die hummels van mij
het is niet al 2 mensen denken o een vechthond dat gelijk heel nederland dat denkt zo bedoel ik
ik had hiervoor een JR die zagen ze ook geregeld voor pitbull aan :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Ennath schreef: Maak je geen illusies.
Ik heb eigenlijk altijd meerdere honden gehad, en een enkele keer heb ik er meerdere die leuk met elkaar spelen.
Maar over het algemeen genomen is het een groepje los zand, die 80% van de tijd hun interactie met mij heeft en 10% van de tijd met de anderen in de groep.
Voor honden die leuk met elkaar speelden moet ik zeker 15 jaar terug in de tijd gaan.
Meen je dat Ennath?
Dus eigenlijk mag ik in mijn handen knijpen dat mijn honden samen zo leuk spelen?
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik krijg geen nare reacties.
Alleen dat ik een vosje aan de lijn heb :pffff:

Maar ik erger me wel aan alle vooroordelen over sommige hondenrassen, maar ja wat doe je eraan.
Het blijft jammer.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Rami schreef:
Meen je dat Ennath?
Dus eigenlijk mag ik in mijn handen knijpen dat mijn honden samen zo leuk spelen?
Ik ken hier aardig wat combi's van 2 honden en die spelen toch eigenlijk bijna allemaal wel met elkaar...een uitzondering niet.
De tweede hond is in alle gevallen wel ook uitgezocht op wat waarschijnlijk goed bij de eerste hond zou passen dat wel. Dat zal ook wel schelen denk ik? :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:
Meen je dat Ennath?
Ik ken hier aardig wat combi's van 2 honden en die spelen toch eigenlijk bijna allemaal wel met elkaar...een uitzondering niet.
De tweede hond is in alle gevallen wel ook uitgezocht op wat goed bij de eerste hond zou passen dat wel. Dat zal ook wel schelen denk ik? :wink:
mijn honden spelen gruwelijk veel met elkaar maar wel alleen als sam zich goed voelt en dat heeft dan even tijd nodig.

nu gaat het sinds een week of 3 goed met sam en zie je dat lola toenadering begint te zoeken en soms is er al een seconde of 3 iets wat stoeien genoemd kan worden. hoe langer sam ok is hoe langer dat stoeien duurt.

mijn lola en de reu van mijn moeder (manneke is al 14) hebben een perfecte verhouding maar spelen niet. boef kan het zeker nog wel maar die 2 zijn net een een stel zusters die al 60 jaar samen wonen. ze trutten een beetje heen en lopen een keer met een bal maar verder niet. (lola=teef=4=engelse staff / boef=reu=14=labXcollie) gaat lola dan rondjes crossen of maf doen dan gaat boef erbij liggen en kijkt alsof het allemaal wel ok zit daarboven bij lotje :denken:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
De tweede hond is in alle gevallen wel ook uitgezocht op wat goed bij de eerste hond zou passen dat wel. Dat zal ook wel schelen denk ik? :wink:
Ja, da's waar, ik heb ook een hond proberen uit te zoeken waarvan ik dacht dat de klik er zou zijn.
Maar goed, dat doen de meeste mensen, neem ik aan. Dus ook Ennath (denk ik :wink: ).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ilona_Diego schreef:
massam schreef:
M@ri@nne schreef:
Ilona_Diego schreef: Het gaat niet alleen om voorbijgangers.. maar ook om voorbijgangers met honden. En dus spelen met andere honden!
Ik laat mijn honden nooit met andere honden spelen. :wink:
idem.
Zo zijn jullie ja.. en zo denken jullie.. maar niet iedereen is zo!!
Waarom zou een hond niet met een andere hond mogen spelen???

En net was er een reactie dat sommige honden niet willen spelen.. dat merk je dan toch gauw genoeg lijkt mij!
omdat ik dat niet nodig vind voor mijn honden
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk dat het wel aan de hoeveelheid honden ligt die je hebt.
2 honden spelen eerder met elkaar dan honden in een hele roedel gewoon omdat de kans dat je op je sodemieter krijgt in een roedel groter is en ik denk ook dat het wel van het ras afhangt. Sommige rassen zijn de eerste 2 jr speels en daarna niet zo meer dan worden ze echt volwassen. In een roedel moet je je als hond misschien ook hondser gedragen dan 2 honden die helemaal aan elkaar gewend zijn en verder niets te vrezen hebben.
Atoq en Qhilla spelen heel veel samen en de rest af en toe. Ik maak met uitlaten of in de tuin laten wel bewust groepjes waarvan ik weet dat die leuk met elkaar kunnen spelen.
De 7 honden hier in huis zijn geen "los zand". Ze doen alles met elkaar, ook buiten en liggen altijd bij elkaar en verzorgen elkaar. Maar echt spelen, nee, niet veel.
De honden van de roedel van 15 Peruanen waar we in Peru een aantal dagen geweest zijn had heel veel interactie met elkaar en speelde ook wel met elkaar maar dat was ander spel als wat ik hier in het park tussen twee "vriendjes" zie. Ze zijn meer met aftasten van rangen en standen bezig en er wordt heel veel gebruik gemaakt van overdreven hondentaal. Ook wordt er volgens mij rustiger gespeeld (met minder lawaai en grommen) omdat lawaai andere honden misschien wel zou kunnen triggeren.
Ik ben benieuwd of andere mensen met meerdere honden het zelfde idee hebben ? Overigens maakt het denk ik ook wel uit of je intacte honden hebt of gecastreerde. Als de hormonen geen rol spelen wordt er ook anders met elkaar om gegaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

sirene schreef: Overigens maakt het denk ik ook wel uit of je intacte honden hebt of gecastreerde. Als de hormonen geen rol spelen wordt er ook anders met elkaar om gegaan.
Ik denk dat dat zeker meespeelt. Hier zijn ze beiden door omstandigheden gecastreerd en ze spelen verschrikkelijk veel met elkaar. Overigens zoeken ze elkaar tijdens rusttijden niet op. Ik zie hier wel eens foto's van in elkaar verstrengelde slapende honden maar dat zal je hier niet zien.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sirene schreef: Ik ben benieuwd of andere mensen met meerdere honden het zelfde idee hebben ? Overigens maakt het denk ik ook wel uit of je intacte honden hebt of gecastreerde. Als de hormonen geen rol spelen wordt er ook anders met elkaar om gegaan.
hier spelen ze zeker niet allemaal met elkaar... 2 kunnen elkaars bloed wel drinken nu ze allebei volwassen zijn...Xena speelt wel met haar zoon.. .heel veel... ook wel met mn oudste mechelaarreu maar een stuk minder. Van de jongste dober wil ze nog niks weten, die mag nog niks van haar... hij mag alleen doen wat zij zegt en dat is bijna niks...
Jongste dober speelt vooral met mn jongste mechelaarreu... oudste dober speelt helemaal niet... ook nooit gedaan...was alleen goede maatjes met Dusty toen ze nog leefde.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Rami schreef:
Meen je dat Ennath?
Ik heb groepen gehad die als groep leuk met elkaar omging en veel onderling speelden. Maar dat is wel al weer een hele tijd geleden.
De laatste vijftien jaar heb ik wel altijd meerdere honden in huis maar een roedel vormen ze niet. Alle honden negeren/gedogen elkaar, en niemand maakt ruzie met een ander. Maar er is verder ook geen interactie met elkaar behalve wat gedreutel van de ene hond als de andere hond in een mand ligt waar hij/zij in zou willen liggen.
Waar het door komt weet ik niet zeker. Het zou eraan kunnen liggen dat ik al jaren herplaats honden met een verleden heb. De laatste twee herders ook echt met een vereenzaamd verleden. Maar mijn DD heeft wel een sociale jeugd gehad en is ook niet geïnteresseerd in interactie met andere honden alleen maar met mensen. Wat mij wel opvalt is dat de leuke roedels in het verleden altijd onder leiding van een hele goede Alpha stonden. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.

In ieder geval zou Eva het leuk vinden als één van de andere honden met haar zou willen spelen. In het begin heeft ze ook alles uit de kast getrokken om de anderen aan het spelen te krijgen. Collin heeft wel eens gedurende een seconde of 20 en een afstandje van een meter of tien een reactie getoond. Lotje kijkt haar alleen maar vernietigend aan .
Rami
Zeer actief

alm@ schreef:
sirene schreef: Overigens maakt het denk ik ook wel uit of je intacte honden hebt of gecastreerde. Als de hormonen geen rol spelen wordt er ook anders met elkaar om gegaan.
Ik denk dat dat zeker meespeelt. Hier zijn ze beiden door omstandigheden gecastreerd en ze spelen verschrikkelijk veel met elkaar. Overigens zoeken ze elkaar tijdens rusttijden niet op. Ik zie hier wel eens foto's van in elkaar verstrengelde slapende honden maar dat zal je hier niet zien.
Dat is hier ook zo. Ze liggen wel bijna altijd in dezelfe ruimte en ook wel samen op de bank maar niet tegen of op elkaar.
Overigens is Silka gecastreerd (was ze al toen ik haar kreeg), Bill niet.

En Sonja, ik kan me idd wel voorstellen dat het totaal anders is als je meer dan twee honden hebt. Ik zie hier dat ze spelen vooral gewoon leuk vinden, het is een uitlaatklep en ook wel - denk ik - een manier om de verstandhouding op peil te houden.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Ennath schreef:
Ik heb groepen gehad die als groep leuk met elkaar omging en veel onderling speelden. Maar dat is wel al weer een hele tijd geleden.
De laatste vijftien jaar heb ik wel altijd meerdere honden in huis maar een roedel vormen ze niet. Alle honden negeren/gedogen elkaar, en niemand maakt ruzie met een ander. Maar er is verder ook geen interactie met elkaar behalve wat gedreutel van de ene hond als de andere hond in een mand ligt waar hij/zij in zou willen liggen.
Waar het door komt weet ik niet zeker. Het zou eraan kunnen liggen dat ik al jaren herplaats honden met een verleden heb. De laatste twee herders ook echt met een vereenzaamd verleden. Maar mijn DD heeft wel een sociale jeugd gehad en is ook niet geïnteresseerd in interactie met andere honden alleen maar met mensen. Wat mij wel opvalt is dat de leuke roedels in het verleden altijd onder leiding van een hele goede Alpha stonden. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.

In ieder geval zou Eva het leuk vinden als één van de andere honden met haar zou willen spelen. In het begin heeft ze ook alles uit de kast getrokken om de anderen aan het spelen te krijgen. Collin heeft wel eens gedurende een seconde of 20 en een afstandje van een meter of tien een reactie getoond. Lotje kijkt haar alleen maar vernietigend aan .
Intrigerend wel, dat er er zo weinig interactie is tussen je huidige honden.
Dat van het gemis van een goede alpha kan ik me wel voorstellen. Als er geen 'duidelijkheid' is qua rangen en standen is spelen misschien wel te risicovol.

Of het ligt aan 't feit dat het allemaal herplaatsers zijn, zou ook kunnen, hoewel mijn beide honden ook herplaatsers zijn. Of ze wel of niet een vereenzaamd leven hadden, weet ik niet. Bill heeft in een jaar drie bazen gehad, van Silka weet ik niets, behalve dat ze een paar maanden in het bos-asiel in Istanbul zat.

Wel jammer dat Eva wel graag speelt maar je andere honden er niet voor te porren zijn. Nou ja, je zult het wel goed met haar maken! :ok:
Laatst gewijzigd door Rami op 27 mar 2008 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”