met zo'n rug? ik ben ze nog nooit tegengekomenrenee-uk schreef:Dat is niet waar, er zijn legio honden uit kynologisch gefokte lijnen die nog werken.malinois schreef:waarvoor moeten ze nu nog draven dan? De enige honden die nog werken zijn uit de werkhondenlijn en die hebben dit juist helemaal nietInge schreef:Volgens mij is de overtuiging dat ze dan beter draven.
Maar goed, als ze in een andere pas niet meer normaal kunnen lopen vind ik dat draven echt van ondergeschikt belang.![]()
Je ziet steeds meer Duitsers die koehakkig zijn, waarvan de hakken zowat tegen elkaar aan komen, die zulke doorgezakte polsen hebben dat het niet meer gezond kan zijn en de karperruggen zijn ook niet zeldzaam. De kynologische lijn is in mijn ogen een karikatuur geworden van het ras.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kromme rug
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ze hebben niet allemaal zo'n rug, bovendien lijkt dat vaak erger dan het is door de manier waarop ze in stand gezet zijn, zie mijn foto's eerder in dit topic.malinois schreef:met zo'n rug? ik ben ze nog nooit tegengekomenrenee-uk schreef:Dat is niet waar, er zijn legio honden uit kynologisch gefokte lijnen die nog werken.malinois schreef:waarvoor moeten ze nu nog draven dan? De enige honden die nog werken zijn uit de werkhondenlijn en die hebben dit juist helemaal nietInge schreef:Volgens mij is de overtuiging dat ze dan beter draven.
Maar goed, als ze in een andere pas niet meer normaal kunnen lopen vind ik dat draven echt van ondergeschikt belang.![]()
Je ziet steeds meer Duitsers die koehakkig zijn, waarvan de hakken zowat tegen elkaar aan komen, die zulke doorgezakte polsen hebben dat het niet meer gezond kan zijn en de karperruggen zijn ook niet zeldzaam. De kynologische lijn is in mijn ogen een karikatuur geworden van het ras.
Mijn dh zal het in snelheid afleggen tegen jouw mecheltje, omdat mecheltjes nou eenmaal supersnel zijn. Maar zo heel veel zal het niet verschillen. Het is jammer dat ik niet meer in Nederland woon anders zou ik best de proef op de som willen en durven nemen
Niet alle kyno's zijn zielige gedrochten en niet alle werklijn duitse herders willen ook werken.
HD komt bij de werklijnen net zo vaak voor als bij de kynologisch gefokte lijnen en heeft niks te maken met de aflopende rug.
Dat mensen het niet mooi vinden is hun goed recht, ik vind sommige hondenrassen ook niet mooi. Smaken verschillen nou eenmaal.
Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nogmaals, voordat ik stop met reageren in deze topic: ik hoop niet dat we in europa dezelfde excessen gaan krijgen als in Amerika. De show dh's daar zijn een compete aanfluiting voor het ras, die zijn pas echt zielig.
*typo

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
http://www.kirschenbach.de/index.php?op ... &Itemid=53
Allemaal honden die bij de kudde zijn afgericht.
ik ga nog zoeken naar honden die ook wedstrijden bij de kudde lopen.
Ook in mijn ogen is het in de 70-er jaren "uit de hand" gelopen.
Ik ben vanaf 1973 t/m 1978 regelmatig op DH-shows geweest. Er waren toen ca 13 clubmatches per jaar met meestal boven de 200 inschrijvingen. Ook heb ik 2 x de grootste Duitse Show bezocht, maar dat was na 1975.
Op de Nl. kampioensclubmatches van voor 1975 viel het zeker mee, er waren wel al honden met een wat rondere rug.
Wel werden de honden erg gestrekt neergezet.
Er werd toen een bepaling ingesteld, dat er geen standfoto's meer mocht worden geplaatst van honden, waarvan het laatste deel van het achterbeen, dus vanaf spronggewricht tot aan de voet niet loodrecht naar beneden liep, maar schuin. Dus als je ze niet schuin mag zetten, dan fok je ze maar schuin.
Allemaal honden die bij de kudde zijn afgericht.
ik ga nog zoeken naar honden die ook wedstrijden bij de kudde lopen.
Ook in mijn ogen is het in de 70-er jaren "uit de hand" gelopen.
Ik ben vanaf 1973 t/m 1978 regelmatig op DH-shows geweest. Er waren toen ca 13 clubmatches per jaar met meestal boven de 200 inschrijvingen. Ook heb ik 2 x de grootste Duitse Show bezocht, maar dat was na 1975.
Op de Nl. kampioensclubmatches van voor 1975 viel het zeker mee, er waren wel al honden met een wat rondere rug.
Wel werden de honden erg gestrekt neergezet.
Er werd toen een bepaling ingesteld, dat er geen standfoto's meer mocht worden geplaatst van honden, waarvan het laatste deel van het achterbeen, dus vanaf spronggewricht tot aan de voet niet loodrecht naar beneden liep, maar schuin. Dus als je ze niet schuin mag zetten, dan fok je ze maar schuin.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
-
Ineke
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Daar ga ik helemaal in mee.Ineke schreef:Ik ook! Wauw wat een hondmassam schreef:kijk dit is zoals ik de duitse herder "ken" maar al heel lang niet gezien heb.
zoeen zou ik wel willen!
Mede een reden dat wij voor een ODH hebben gekozen.

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- M@scha
- Zeer actief
maar dit lijkt in niks op een ODH.Mireillevdw schreef:Daar ga ik helemaal in mee.Ineke schreef:Ik ook! Wauw wat een hondmassam schreef:kijk dit is zoals ik de duitse herder "ken" maar al heel lang niet gezien heb.
zoeen zou ik wel willen!
![]()
de rug wel maar ik heb het over de hele hond. geen overdreven vacht, geen overdreven borst, niks teveel, niks te weinig en toch qua uitstraling een kanjer van een hond!

- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Dit soort type duitsers lopen er echt nog rond hoorIneke schreef:Ik ook! Wauw wat een hondmassam schreef:kijk dit is zoals ik de duitse herder "ken" maar al heel lang niet gezien heb.
zoeen zou ik wel willen!
Het is wel zo dat de kynologisch gefokte duitser de overhand heeft in de populatie....
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het ook over de rug.massam schreef:maar dit lijkt in niks op een ODH.Mireillevdw schreef:Daar ga ik helemaal in mee.Ineke schreef:Ik ook! Wauw wat een hondmassam schreef:kijk dit is zoals ik de duitse herder "ken" maar al heel lang niet gezien heb.
zoeen zou ik wel willen!
![]()
de rug wel maar ik heb het over de hele hond. geen overdreven vacht, geen overdreven borst, niks teveel, niks te weinig en toch qua uitstraling een kanjer van een hond!
Hier de mama van Haakon:

Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- M@scha
- Zeer actief
laat die exemplaren van hier eens zien dan!Chiki schreef:Dit soort type duitsers lopen er echt nog rond hoorIneke schreef:Ik ook! Wauw wat een hondmassam schreef:kijk dit is zoals ik de duitse herder "ken" maar al heel lang niet gezien heb.
zoeen zou ik wel willen!
. Hier een aantal van deze exemplaren....
Het is wel zo dat de kynologisch gefokte duitser de overhand heeft in de populatie....

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Kyno Duitse Herder liefhebbers blijven maar roepen dat die overdreven rug , hellende croupe en overhoekte achterhand bijdraagt aan de ultieme draf van de DH.
Er zijn er nog enkele (zoals in dat filmpje op youtube) die nog de typische uitgrijpende en overreachende draf hebben. De rest is zelfs in draf hangend in de showlijn een karikatuur van zichzelf geworden.
De honden zijn gehandicapt. Ze komen in het gunstigste geval alleen nog normaal vooruit in een snelle draf hangend in de showlijn. In alle andere gangen strompelen ze vooruit. Ze zijn koehakkig en hebben geen enkele stuwing meer in de achterhand Dat kan ook niet als je je hakken niet meer kunt strekken en de kracht niet meer kunt geleiden naar voren vanwege die kromme rug.
Ik zie trouwens ook geen enkele oude foto van een DH die steil is.
Er zijn er nog enkele (zoals in dat filmpje op youtube) die nog de typische uitgrijpende en overreachende draf hebben. De rest is zelfs in draf hangend in de showlijn een karikatuur van zichzelf geworden.
De honden zijn gehandicapt. Ze komen in het gunstigste geval alleen nog normaal vooruit in een snelle draf hangend in de showlijn. In alle andere gangen strompelen ze vooruit. Ze zijn koehakkig en hebben geen enkele stuwing meer in de achterhand Dat kan ook niet als je je hakken niet meer kunt strekken en de kracht niet meer kunt geleiden naar voren vanwege die kromme rug.
Ik zie trouwens ook geen enkele oude foto van een DH die steil is.
- M@scha
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
massam schreef:laat die exemplaren van hier eens zien dan!Chiki schreef:Dit soort type duitsers lopen er echt nog rond hoorIneke schreef:Ik ook! Wauw wat een hondmassam schreef:kijk dit is zoals ik de duitse herder "ken" maar al heel lang niet gezien heb.
zoeen zou ik wel willen!
. Hier een aantal van deze exemplaren....

ik vind dit prachtige honden....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
- M@scha
- Zeer actief
volgens mij vind ik deze heel mooi. maar ik wil eigenlijk wel graag echt geel met echt zwart en een echte scheiding daartussen... :N:
en ik vind zijn voorhand of dat nu gehoekt is of niet wel zwaar tegenover de rest van zijn lijf

en ik vind zijn voorhand of dat nu gehoekt is of niet wel zwaar tegenover de rest van zijn lijf

Laatst gewijzigd door M@scha op 03 sep 2008 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik hou niet van die geel/zwarte duitsers :N: ik vind zwarte of de wolfsgrauwe heel mooimassam schreef:volgens mij vind ik deze heel mooi. maar ik wil eigenlijk wel graag echt geel met echt zwart en een echte scheiding daartussen... :N:
![]()

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
die heeft geen dekje :N:Inge O schreef:zoiets dusmassam schreef:volgens mij vind ik deze heel mooi. maar ik wil eigenlijk wel graag echt geel met echt zwart en een echte scheiding daartussen... :N:
![]()

- M@scha
- Zeer actief
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Contacteer:
Geel/zwart vind ik wel mooi, maar dan meer zwart dan geel. Dus meer die die Inge liet zien.malinois schreef:ik hou niet van die geel/zwarte duitsers :N: ik vind zwarte of de wolfsgrauwe heel mooimassam schreef:volgens mij vind ik deze heel mooi. maar ik wil eigenlijk wel graag echt geel met echt zwart en een echte scheiding daartussen... :N:
![]()
Verder vind ik grauw het allermooiste (met een brilletje

- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Ik denk dat jij dit wel een mooie hond vind, ik kan het ook goed fout hebben hoormassam schreef:inderdaad. ik vind het een enorm snoepie en helemaal top, maar een duitse herder moet voor mij geel zijn met een zwart dekje zoals nanna's zwart wit foto.
en dan moet het geel ook nog echt geel zijn enzo dus we zijn er zomaar niet

Zelf vind ik dit overigens een onwijs mooie hond...

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik niet. Al ergens in de 60er jaren zijn ze teruggekomen van de 90graden hoeking die perfect zou zijn. De ideaal gehoekte hond heeft een hoeking van tussen de 110 en 120graden. Dat is bewezen en bevestigd door allerlei kynologen en bewegingsdeskundigen.Mizzsylver schreef:sirene schreef:Kyno Duitse Herder liefhebbers blijven maar roepen dat die overdreven rug , hellende croupe en overhoekte achterhand bijdraagt aan de ultieme draf van de DH.
Ik zie trouwens ook geen enkele oude foto van een DH die steil is.Nee hoor. Zie mijn dikgedrukte stukje.Er wordt hier net gedaan of alle Duitse herders uit Showlijnen "gehandicapt' zijn.
Dit is wel het gros van wat je op shows en op straat ziet lopen hoor.Ik heb 2 kynos, Chelsea is overhoekt en koehakkig waardoor ze niet in evenwicht is. Ze heeft ook aan 1 kant HD.
en ja er zijn inderdaad een heleboel duitse herders met zeer afvallende croupes (wat is het meervoud van croupe?) en koehakkigheid, die dus niet fatsoenlijk kunnen lopen.
Ik vind het ook helemaal niet mooi, en zal met zon hond ook niet fokken.
Gaia is dan ook de hond die jullie hier als steil zouden betitelen. Voor èn achter.Maar Gaia is echt niet gehandicapt, ze werkt zoals je van een Duitse herder mag verwachten, en ze heeft een bouw waarmee ze kàn werken.
Ik vind de fronten op de oude foto's toch wel behoorlijk stijl.
-
estelle
Ik wilde net gaan zeggen dat ik hier op pagina 3 foto's heb gezet van een duitser met normale rug. Mijn eigen hond.malinois schreef:massam schreef:laat die exemplaren van hier eens zien dan!Chiki schreef:Dit soort type duitsers lopen er echt nog rond hoorIneke schreef: Ik ook! Wauw wat een hond. Hier een aantal van deze exemplaren....
Maar jullie motten weer een zwart/gele hebben. Heb ik wel maar die staat dus ook zo verrot, en die loopt ook verrot.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik doe met je mee hoorestelle schreef:Ik wilde net gaan zeggen dat ik hier op pagina 3 foto's heb gezet van een duitser met normale rug. Mijn eigen hond.malinois schreef:massam schreef:laat die exemplaren van hier eens zien dan!Chiki schreef: Dit soort type duitsers lopen er echt nog rond hoor. Hier een aantal van deze exemplaren....

- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Hoezo fabeltjes? de oud duitse herder heeft toch ook een rechtere rug?jidde schreef:tja zolang de ODH liefhebbers nog steed fabeltjes verkopen, blijf ik erop in springenMireillevdw schreef: Het deel heb over Oudduitsers heb ik al eerder voor je gequote, maar ik blijf niet aan de gang.....![]()
Wat is jou visie dan, dat ze dezelfde opa hebben?

-
jidde
Hoe kan een DH langhaar opeens rechte ruggen vererven? ODH fokkers kloppen vaak aan bij een DH fokker om ze in tezetten voor de ODH. Hoe kunnen ze dan rechtere ruggen hebben? De langere generaties zou kunnen, maar dan moet je wel ver terug gaan. Soms zie ik kleinkinderen van Auslese reuen, nou dan ga jij mij niet wijsmaken dat ze rechtere ruggen hebbenWhitefang87 schreef:Hoezo fabeltjes? de oud duitse herder heeft toch ook een rechtere rug?jidde schreef:tja zolang de ODH liefhebbers nog steed fabeltjes verkopen, blijf ik erop in springenMireillevdw schreef: Het deel heb over Oudduitsers heb ik al eerder voor je gequote, maar ik blijf niet aan de gang.....![]()
![]()
Wat is jou visie dan, dat ze dezelfde opa hebben?