Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als je je hond nooit loslaat

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Inge O schreef:
Mama Sanneke schreef:
Addy schreef:
Mama Sanneke schreef: Ik hou niet van mensen die je in vakjes stoppen, die je dan ook helemaal niet kennen.
Ik houd niet van mensen die zich voortdurend aangevallen voelen als je een andere mening dan zij hebt :wink:
Ik vind het alleen maar jammer dat je als minderwaardige baas word gezien als het niet allemaal loopt zoals het boekje.
Ik heb ontzettend bewondering voor mensen die hun hond wel los kunne laten lopen, maar ik ga geen mensen afvallen als dat niet zo is.
daarom wordt er ook bijgezegd dat je dan naar alternatieven moet zoeken (omheinde ruimtes) waar de hond wél af en toe een keer gewoon zijn eigen ding kan doen :wink: .
Met alternatieven ben ik volledig akkoord. :wink:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:
Mama Sanneke schreef:
Addy schreef:
Mama Sanneke schreef: Ik hou niet van mensen die je in vakjes stoppen, die je dan ook helemaal niet kennen.
Ik houd niet van mensen die zich voortdurend aangevallen voelen als je een andere mening dan zij hebt :wink:
Ik vind het alleen maar jammer dat je als minderwaardige baas word gezien als het niet allemaal loopt zoals het boekje.
Ik heb ontzettend bewondering voor mensen die hun hond wel los kunne laten lopen, maar ik ga geen mensen afvallen als dat niet zo is.
daarom wordt er ook bijgezegd dat je dan naar alternatieven moet zoeken (omheinde ruimtes) waar de hond wél af en toe een keer gewoon zijn eigen ding kan doen :wink: .
Precies, dan moet je creatief zijn en naar andere oplossingen zoeken :ok:
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik vind dat elke hond los moet kunnen lopen, er zijn er die andere honden aanvallen, of die gaan lopen, of zoals de mijne vroeger elk kleinvee achterna zat en doodbeet, daar een oplossing voor zoeken, honden die andere honden aanvallen loslaten op plaatsen waar geen andere honden komen al lijkt me dat niet altijd even simpel, heb zo'n hond gehad en deze liep ook los, alleen heel veel geoefend ermee dat hij nooit meer naar andere honden liep, mijn jachthond loopt ook los omdat ik de tt daarvoor heb gebruikt, nooit spijt gehad als ik nu zie hoe lekker hij in de weide kan crossen zonder naar schapen of koeien te gaan en de eenden aan water met rust laat, niets is zaliger dan een loslopende luisterde hond

of als het echt niet anders kan een hele lange lijn gebruiken, bv van 15 meter, heb ik ook heel lang gedaan om toch wat vrijheid te kunnen geven
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef:
MARC_S schreef:Wij hebben een hond die niet goed los kan lopen. :mrgreen: Cleo laat ik niet vaak los en Martijn laat haar soms even een baantje trekken op het strand. We proberen dat iedere dag 1 keer te doen en dus komt ze hooguit 1 keer per dag 5-10 minuten van de lijn waarbij ze dus keihard mag rennen.
maar juist dat maakt natuurlijk wel al het hele verschil :wink: . zie je het voor je, een hond als cleo wiens leven en lust het is om te rennen en te vliegen en die dat echt nooit meer mag?
Dat is de hele reden dat het mag inderdaad. Een ander zou het misschien al afgeschaft hebben want het is zeer onprettig als je met de auto naar je hond aan het zoeken bent moet ik zeggen. :mrgreen:
Nu is Cleo niet de hond die echt wegloopt. Ze is altijd wel binnen 20-30 minuten terug. Mits er geen ree was oid. Dat is de reden dat het nog wel kan. Zou ze wegblijven zoals Woopy van Estelle dan kwam ze ook niet meer los denk ik.

Wij dachten altijd dat ze geen wegen overstak omdat ze dat nooit deed eerder tot we in Amsterdam een keer Cleo aan de andere kant van een drukke weg zagen jagen en ze een keer op een rotonde rondrende, in het midden dus, achter een bang konijn aan. Toen bleek dat ze dus ook gewoon wegen over rende werd alles een stukje enger natuurlijk.

Maargoed, hier op het strandje laten rennen gaat nog steeds goed :cheer: :ok:

Als we een keer naar Oostenrijk oid gaan gaat ze absoluut niet los. Stel dat ze daar kwijt raakt of van een klif afvliegt tijdens een achtervolging :N: :jank:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
MARC_S schreef:Het gaat er hier wel hard aan toe zeg. :ok: Het ligt dus niet altijd aan mij hehehe :pffff:
goh, dacht je dat echt dan? :mrgreen:
Nee hoor :mrgreen:
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Mama Sanneke schreef: Misschien kan je straks een lijstje opstellen voor ons waar we als goede baas moet voldoen volgens jou.
Want als je niet jouw mening deelt ben je een rotbaas, daar komt het op neer.
Ik hou niet van mensen die je in vakjes stoppen, die je dan ook helemaal niet kennen.
Ja dat is een goed idee en er dan een sticky van maken.
Waar een perfecte hondenbaas allemaal aan moet voldoen.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Hangt van de hond af, sommige honden kunnen gewoon echt niet los op bepaalde plekken maar wel op ander plaatsen. Die zoek je dan regelmatig op. Er zijn ook honden die nooit buiten komen, dat noem ik meer dierenmishandeling dan honden die gewoon lekker meegaan op wandelingen, maar dan wel aan een lange lijn en die alleen los gaan als je overzicht hebt. :19:
Afbeelding
Addy

Ianthe schreef:Hangt van de hond af, sommige honden kunnen gewoon echt niet los op bepaalde plekken maar wel op ander plaatsen. Die zoek je dan regelmatig op. Er zijn ook honden die nooit buiten komen, dat noem ik meer dierenmishandeling dan honden die gewoon lekker meegaan op wandelingen, maar dan wel aan een lange lijn en die alleen los gaan als je overzicht hebt. :19:
Ik geloof er niet in dat honden niet los kunnen, ik denk dat de baasjes dan niet creatief genoeg zijn.
Als ik een happer zou hebben ga ik lopen op een tijdstip dat er niemand loopt, betekent wel dat je dan een paar uur eerder op moet staan :wink:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik denk dat jij 'maatje te groot' misschien figuurlijk bedoelt.
En ja, dan ben ik het met je eens. In de zin dat je eigenlijk gewoon de verkeerde hond genomen hebt.
Als ik een jachthond zou nemen zou dat ook een héél verkeerd maatje zijn. Past me niet, wat karakter betreft dan hé.

Een hond moet zeer regelmatig wel een poos los kunnen lopen/rennen.
Addy

Daisy@ schreef:Ik denk dat jij 'maatje te groot' misschien figuurlijk bedoelt.
En ja, dan ben ik het met je eens. In de zin dat je eigenlijk gewoon de verkeerde hond genomen hebt.
Als ik een jachthond zou nemen zou dat ook een héél verkeerd maatje zijn. Past me niet, wat karakter betreft dan hé.

Een hond moet zeer regelmatig wel een poos los kunnen lopen/rennen.
ja precies, ik heb het niet over het formaat :wink:
Als ik zo'n hond als Whera zou nemen zou dat voor mij een maat te groot zijn, mijn jachthonden zijn dat niet :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Addy op 08 jun 2008 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Addy schreef: Als ik zo'n hond als Whera zou nemen zou dat voor mij een maat te groot zijn, mijn jachthonden zijn dat niet :mrgreen:
Ze zijn ook niet voor iedereen geschikt :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Addy

chrico schreef:
Addy schreef: Als ik zo'n hond als Whera zou nemen zou dat voor mij een maat te groot zijn, mijn jachthonden zijn dat niet :mrgreen:
en dat is dus wat ik bedoel met een maatje te groot :wink:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Addy schreef:
chrico schreef:
Dat is dus ook al een paar keer gezegd in je topic, als je hond niet bij je past, qua gedrag/karakter dan moet je er niet willens en wetens voor kiezen al vind je hem nog zo mooi :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Addy

chrico schreef:
Addy schreef:
chrico schreef:
Dat is dus ook al een paar keer gezegd in je topic, als je hond niet bij je past, qua gedrag/karakter dan moet je er niet willens en wetens voor kiezen al vind je hem nog zo mooi :mrgreen:
precies :pffff:
laeken
Zeer actief

Addy schreef: Ik geloof er niet in dat honden niet los kunnen, ik denk dat de baasjes dan niet creatief genoeg zijn.
Hmzzz, dan zou ik graag eens wat advies willen van jou over Cleo. Die jaagt op katten, eenden, ganzen, meerkoeten, hazen, konijnen, vogels, reeen, egels (die ze niet doodt maar alleen heel hard uitscheld omdat ze haar bek steken :mrgreen: ), jonge vogeltjes en muizen. Ik heb nog nooit een terrein gevonden waar ze niet op een goede dag een dier achterna ging en dus daarna daar niet meer kon komen. Je klikt de riem los en de zwarte raket vliegt weg. Appel, koekjes, streng zijn en ophalen helpt geen zier. Ze komt dolgelukkig en helemaal lijp terug van de jacht en is sowieso niet echt snel bereid meer te doen dan reageren op lief vragen.

Op bv. uitlaatveldjes met hekwerken en manegebakken rent ze niet. Daar zal ze wat rondlopen en een plas doen, dan wil ze eruit. :19:
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef:
Addy schreef: Ik geloof er niet in dat honden niet los kunnen, ik denk dat de baasjes dan niet creatief genoeg zijn.
Hmzzz, dan zou ik graag eens wat advies willen van jou over Cleo. Die jaagt op katten, eenden, ganzen, meerkoeten, hazen, konijnen, vogels, reeen, egels (die ze niet doodt maar alleen heel hard uitscheld omdat ze haar bek steken :mrgreen: ), jonge vogeltjes en muizen. Ik heb nog nooit een terrein gevonden waar ze niet op een goede dag een dier achterna ging en dus daarna daar niet meer kon komen. Je klikt de riem los en de zwarte raket vliegt weg. Appel, koekjes, streng zijn en ophalen helpt geen zier. Ze komt dolgelukkig en helemaal lijp terug van de jacht en is sowieso niet echt snel bereid meer te doen dan reageren op lief vragen.

Op bv. uitlaatveldjes met hekwerken en manegebakken rent ze niet. Daar zal ze wat rondlopen en een plas doen, dan wil ze eruit. :19:
Het strand, dan ken ze achter de zeemeeuwen aan :mrgreen:
Nee maar ze kan wel los, alleen heeft dat consequenties die je gewoon niet wilt nemen :wink:
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Addy schreef:
Ianthe schreef:Hangt van de hond af, sommige honden kunnen gewoon echt niet los op bepaalde plekken maar wel op ander plaatsen. Die zoek je dan regelmatig op. Er zijn ook honden die nooit buiten komen, dat noem ik meer dierenmishandeling dan honden die gewoon lekker meegaan op wandelingen, maar dan wel aan een lange lijn en die alleen los gaan als je overzicht hebt. :19:
Ik geloof er niet in dat honden niet los kunnen, ik denk dat de baasjes dan niet creatief genoeg zijn.
Als ik een happer zou hebben ga ik lopen op een tijdstip dat er niemand loopt, betekent wel dat je dan een paar uur eerder op moet staan :wink:
Ja, of gewoon op plaatsen lopen waar niemand loopt en als er iemand is je ze van verre aan kan zien komen. Dat kan bij ons wel hier hoor, dus dat doen we ook wel, alleen niet dagelijks maar een paar keer per week. :wink:
Zijn er dan volgens jouw echt geen honden die niet los kunnen behalve op een omheind terrein (daarmee duid ik vooral op jachthonden en weglopers)
Afbeelding
Addy

Ianthe schreef:Ja, of gewoon op plaatsen lopen waar niemand loopt en als er iemand is je ze van verre aan kan zien komen. Dat kan bij ons wel hier hoor, dus dat doen we ook wel, alleen niet dagelijks maar een paar keer per week. :wink:
Zijn er dan volgens jouw echt geen honden die niet los kunnen behalve op een omheind terrein (daarmee duid ik vooral op jachthonden en weglopers)
Ik ken iemand wiens podenco rustig uren wegblijft, zij gaat dan zitten met haar thermoskannetje koffie en broodjes , boekje erbij en wachten maar :mrgreen:
Alleen hebben wij allemaal onze eigen normen waardoor we zelf vinden dat het niet kan, maar het kan wel :19:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik denk dat het per hond heel verschillend is.
Een engelse bull die nooit los gaat maar wel veel mee wordt gedaan trekt dat misschien makkelijker dan een duitse staander om maar eens wat te noemen.
Rio zou een leven aan de lijn met veel variatie veel makkelijker trekken dan Orson denk ik zomaar.
Voor mijn eigen honden vind ik wel belangrijk dat ze los lopen en dus ben ik creatief met lopen ,voornamlijk de tijden :mrgreen: en zorg ik dat dat regelmatig gebeurt.
Lukt dat een keer niet dan hebben ze gewoon pech,zondag is bijvoorbeeld een dag waarop ze in de regel maar 1 lange wandeling hebben en verder wat korte aangelijnd door de buurt ivm de drukte overal ,zeker bij mooi weer.
Ik heb overigens meer respect voor een eigenaar die alternativen verzint en zijn hond aangelijnd houd dan eentje die met een laat maar waaien mentaliteit andere dieren danwel mensen laat beschadigen door zijn of haar hond :wink:
tineke

Addy schreef:
Ianthe schreef:Ja, of gewoon op plaatsen lopen waar niemand loopt en als er iemand is je ze van verre aan kan zien komen. Dat kan bij ons wel hier hoor, dus dat doen we ook wel, alleen niet dagelijks maar een paar keer per week. :wink:
Ik ken iemand wiens podenco rustig uren wegblijft, zij gaat dan zitten met haar thermoskannetje koffie en broodjes , boekje erbij en wachten maar :mrgreen:
Alleen hebben wij allemaal onze eigen normen waardoor we zelf vinden dat het niet kan, maar het kan wel :19:
Zo iemand ken ik ook en haar twee windhonden laten een spoor van doodgebeten dieren achter iets wat ik gewoonweg vreselijk asociaal vind.
Buiten die doodgebeten dieren kun je erop wachten dat het gebied straks afgesloten word voor alle honden en andere er dus ook nog eens de dupe van zijn.
Ik heb haar er weleens op aangesproken en gevraagd waarom ze dit toeliet en haar anwoord was dat is hun aard en karakter daar wilde zij ze niet in beperken want ze hadden dat nodig :roll: .
Addy

tineke schreef:
Addy schreef:
Zo iemand ken ik ook en haar twee windhonden laten een spoor van doodgebeten dieren achter iets wat ik gewoonweg vreselijk asociaal vind.
Buiten die doodgebeten dieren kun je erop wachten dat het gebied straks afgesloten word voor alle honden en andere er dus ook nog eens de dupe van zijn.
Ik heb haar er weleens op aangesproken en gevraagd waarom ze dit toeliet en haar anwoord was dat is hun aard en karakter daar wilde zij ze niet in beperken want ze hadden dat nodig :roll: .
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, met Pip kom ik alleen nog op de zandvlaktes op na tien uur sóchtends op Hemmeland want dan zijn de egeltjes er niet :wink:
Wat ik wel zeg , er zijn alternatieven maar soms moet je je daar dan wel de moeite voor doen om die te vinden :wink:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

yamie schreef:
Gollum schreef:
yamie schreef:
Gollum schreef:Ik ben het met Addy eens :eek: :pffff:

Uitzonderingen daargelaten, ik kan begrijpen dat een angstige hond met epilepsie (of andere onoverkomelijke problemen) wat meer beschermd moet worden.
Gollum heb ik gelijk met 8 weken los laten lopen, die liep toch de hele tijd achter m'n kont aan dus daar heb ik gelijk gebruik van gemaakt. Gol is wel een hondje wat afgeleid kan zijn door een wapperend zakje, blaadje of papiertje dus ik kijk natuurlijk wel wáár ik haar loslaat (niet langs een drukke weg bijvoorbeeld). Dat is allemaal perfect gegaan en van mij mag ze in elke sloot springen die ze maar wil, hoe viezer hoe beter :mrgreen:
weet je wat jij moet doen? lezen wat er word gezegd :ok:
Weet je wat jij moet doen? Een paar tranquilisers nemen, misschien word je dan wat rustiger :roll:
pardon?
Ook nog een brilletje nodig? Je kan het ook wat groter maken als je me quote, misschien kun je het dan lezen :mrgreen:
tineke

Addy schreef:
tineke schreef:
Addy schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, met Pip kom ik alleen nog op de zandvlaktes op na tien uur sóchtends op Hemmeland want dan zijn de egeltjes er niet :wink:
Wat ik wel zeg , er zijn alternatieven maar soms moet je je daar dan wel de moeite voor doen om die te vinden :wink:
Inderdaad naar alternatieven moet je zoeken en dat doet de dame waar ik het over heb dus duidelijk niet :wink: .
Ze zit op een bankje ,met boek ,terwijl haar honden slachtpartijen aanrichten en dat alles onder het mom dat is hun aard en die vrijheid moeten ze hebben.
Wedden dat ze het minder leuk zou vinden als ik mijn fila's dezelfde vrijheid zou geven haar te vertellen op te zouten omdat hun nu gebruik van het losloopgebied willen maken :mrgreen:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Gollum schreef:
yamie schreef:
Gollum schreef:
yamie schreef: weet je wat jij moet doen? lezen wat er word gezegd :ok:
Weet je wat jij moet doen? Een paar tranquilisers nemen, misschien word je dan wat rustiger :roll:
pardon?
Ook nog een brilletje nodig? Je kan het ook wat groter maken als je me quote, misschien kun je het dan lezen :mrgreen:
Wat ben jij een stooktrol zeg.
Bah. :kotz:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
MARC_S schreef:Wij hebben een hond die niet goed los kan lopen. :mrgreen: Cleo laat ik niet vaak los en Martijn laat haar soms even een baantje trekken op het strand. We proberen dat iedere dag 1 keer te doen en dus komt ze hooguit 1 keer per dag 5-10 minuten van de lijn waarbij ze dus keihard mag rennen. Met Eva samen mag ze nooit los omdat we absoluut niet willen dat die achter haar aanrent. Spelen met andere honden kan ze niet want ze doet 2 of 3 spelbuigingen en rent dan meteen keihard weg om te gaan jagen. :roll:
Maar als Cleo gaat jagen, komt ze dan weer uit zichzelf terug of kun je haar in Maastricht weer ophalen?
Wat dat aangaat vind ik mijn windhonden vele malen handiger dan, pak hem beet, bassetachtigen. OK, mijn windhonden jagen, maar ze melden zich ook altijd weer om de 10 minuten. Een neus-aan-de-grond type zal aan de horizon verdwijnen.

En waarom mag Eva niet achter Cleo aanrennen?

edit: heb al over Cleo gelezen in een ander antwoord, was weer te snel met de pen ;-)
Geeft niks hoor. In de duinen rent ze weer in prikkeldraad, in de velden ook, in de bossen zitten reeen en ik durf niet te garanderen dat ze daar niet tot het gaatje en zelfs de kill achteraan zal blijven gaan.
Tja, Eva is nu heel erg makkelijk en Cleo II zitten we niet op te wachten :mrgreen:

Maar als er alleen konijnen zitten die holen hebben meldt Cleo zich inderdaad ook om de 10-20 minuten. Nog steeds ben ik bang dat ze op een tak die scherp uit de grond steekt rent of in een draadhek klapt als een konijn er onderdoor gaat maar dat risico kun je niet uitsluiten.

Mijn grootste angst is dus dat haar iets ernstigs gebeurd zonder dat ik weet waar en wat. Dan kan je dus zoeken tot je een ons weegt. De keer dat ze die haas ving dook ze tegen het talud van een sloot en weg was ze. Daar was een gemaaltje en heel dik riet. Ik dacht dus dat ze of tegen het talud was geklapt en met een gebroken nek in het gemaal was gezogen of dat ze van uitputting ingestort was en weggedreven of zelfs gezonken. Ze had nl echt nog nooit zo hard en lang een haas achtervolgd. Hele riet uitgekamt, gebeld voor hulp, stond madam uiteindelijk boven haar haas heel diep een stuk verder in het riet :roll: Dat soort dingen halen een jaar van mijn leven en soms denk je dus hou haar maar vast dan. :19:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Als we naar het bos gaan naaien ze er ook weleens uit. :wink:
Vooral Lola heeft daar een handje van.
Ze blijft nooit langer dan hooguit een minuut of 10 weg.
Vaak is ze al eerder terug, en ver weg gaat ze ook niet. :wink:

Kapot is ze als ze terug komt, daar kan in principe geen wandeling tegenop, alhelemaal niet aangelijnd.
Ik gun haar dat. :wink:

De rest van de wandeling blijft ze overigens keurig bij me. :ok:

En daarbij heeft ze nog nooit een konijn daadwerkelijk te pakken gehad.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
tineke

Nanna schreef:
tineke schreef:Zo iemand ken ik ook en haar twee windhonden laten een spoor van doodgebeten dieren achter iets wat ik gewoonweg vreselijk asociaal vind.
Een spoor van doodgebeten dieren....
Nee, dat gebeurt hier niet. Mijn windhonden zijn gefokt voor de jacht in het open veld, daar kunnen ze snelheid ontplooien en het wild daadwerkelijk grijpen.
Hier laat ik ze alleen los in het bos en dat nog op gezette tijden. Ze kunnen dus volop achter de konijnen aan maar krijgen ze zelden of nooit te pakken. De ko'tjes zigzaggen om twee bomen heen en verdwijnen in hun hol. :mrgreen:
En ja, dat kan je dan zielig vinden voor de konijnen, maar ik zou het ook zielig vinden om (vooral) Topsi altijd aangelijnd te houden. Als ik zie hoe ze met schitterogen geniet van haar holpartijen achter al dan niet vermeende konijnen aan...
En ja, héél af en toe krijgt ze een snotogend mager konijn te pakken. Sneu, da's waar. Maar dan nóg houd ik haar daar niet voor vast.
Dat is in mijn ogen toch iets heel anders dan naar een losloopgebied komen op een bankje gaan zitten je honden los gooien en ze dan alle vrijheid geven om maar te doen en laten wat ze willen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Toen ik voor Silka koos (die duidelijk iets van poolhond in zich heeft) heb ik - op voorhand - wel rekening gehouden met het feit dat ze wellicht moeilijk los zou kunnen lopen. Maar omdat Bill helemaal geen wegloper is (zal zelden of nooit verder dan 20 meter of zo van me af gaan), hoopte ik dat dat van goede invloed zou zijn.
En, misschien met wat meer geluk dan wijsheid :wink:, gaat het gelukkig heel erg goed.
Ik heb wel heel lang met haar getraind aan de lange lijn en ze heeft ook nog een hele tijd met een losse lijn achter zich aan slepend gelopen, zodat ik toch nog ik kon grijpen, mocht het fout gaan.

Plekken waar ik haar niet los laat, zijn gebieden met veel, groot wild. Zoals in de Ardennen. Ik vind dat soort terreinen te onoverzichtelijk en ben ook bang voor vallen en strikken van stropers.
Dus vandaar dat ik haar in wildgebieden niet loslaat. Maar op alle andere plekken wel.
Ik ben er heel blij mee, want vind - net als velen - dat een hond in ieder geval af en toe los 'moet' lopen om een bevredigend hondenleven te hebben.
Afbeelding
tineke

Martijn schreef:
tineke schreef:Dat is in mijn ogen toch iets heel anders dan naar een losloopgebied komen op een bankje gaan zitten je honden los gooien en ze dan alle vrijheid geven om maar te doen en laten wat ze willen.
Wie doet dat dan?
Een dame die regelmatig op de vlietlanden komt.
Ze plant zichzelf neer op een bankje ,met boek ,en laat vervolgens haar 2 windhonden loslopen die zeer regelmatig dieren doodbijten.
Er lopen daar konijnen ,fazanten en er zitten watervogels.
Zij kiest er bewust voor in dit gebied te komen omdat haar honden dt ''natuurlijk gedrag '' moeten kunnen vertonen.
laeken
Zeer actief

tineke schreef:
Martijn schreef:
tineke schreef:Dat is in mijn ogen toch iets heel anders dan naar een losloopgebied komen op een bankje gaan zitten je honden los gooien en ze dan alle vrijheid geven om maar te doen en laten wat ze willen.
Wie doet dat dan?
Een dame die regelmatig op de vlietlanden komt.
Ze plant zichzelf neer op een bankje ,met boek ,en laat vervolgens haar 2 windhonden loslopen die zeer regelmatig dieren doodbijten.
Er lopen daar konijnen ,fazanten en er zitten watervogels.
Zij kiest er bewust voor in dit gebied te komen omdat haar honden dt ''natuurlijk gedrag '' moeten kunnen vertonen.
Dat is inderdaad wel asociaal zeg. Wij kijken eerst of alle meerkoeten al in het water zitten, het een tijdstip van de dag is dat de konijnen onder de grond zitten (absoluut niet in de schemer dus) en dat ze heel snel weer terugkomt en op muizen gaat jagen waardoor we haar kunnen pakken of roepen en lokken. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”