Nee wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat het dus aan ons is om een ethisch verantwoorde keuze te makenInge O schreef: ja, natuurlijk voor mensen wel, maar dat verandert toch niks aan hoe een hond zich er zou bij voelen?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
KI met gekoeld sperma
Moderator: moderatorteam
-
Addy
- Zoie
- Zeer actief
het schijnt overigens zo te zijn dat b.v. geur een belangrijke rol speelt bij de menselijke partnerkeuze, wat mogelijk verband houdt met een gunstige genenparing voor een gezond immuunsysteem van de nakomelingen :
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=62876
in hoeverre dat relevant is voor de hondenfok die toch al in hoge mate kunstmatig is ,weet ik niet, maar het idee dat een voorkeur of afkeer van een loopse teef voor een bepaalde reu in biologische zin ergens goed voor is, lijkt me nu ook weer niet helemaal onzinnig.
in hoeverre dat relevant is voor de hondenfok die toch al in hoge mate kunstmatig is ,weet ik niet, maar het idee dat een voorkeur of afkeer van een loopse teef voor een bepaalde reu in biologische zin ergens goed voor is, lijkt me nu ook weer niet helemaal onzinnig.
Laatst gewijzigd door Zoie op 04 aug 2008 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
nee, precies, je weet het niet. Maar het kan bijna niet anders of er zit een biologisch mechanisme, om het zo maar even te zeggen, achter.Inge O schreef:[. aversie tov. één bepaald individu daarentegen komt zeker wel vaker voor, ook bij kuddedieren, ook bij roedeldieren en dat zou wel onderliggende redenen kunnen hebben die wij (nog) niet kennen. .
Is het trouwens niet zo dat in wolvenroedels in principe de teef de reu kiest ?

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
't wordt lastig om het op een natuurlijke manier te doen als de hond al dood is of aan de andere kant van de wereld zitEssy schreef:Ik snap dit allemaal niet. Als je progesteron laat prikken, een uitstrijkje laat maken voor je laat dekken of de reu en de teef niet ongestoord hun gang laat gaan (zonder een van beide vast te houden) dan roept iedereen dat het allemaal niet meer natuurlijk is.Martijn schreef:Als je gelooft dat teven helderziend zijn en dingen weten die wij niet weten snap ik wat je bedoelt.Hanneke2 schreef:Niet kiest voor pups, maar wel voor die reu. Met KI kan ze niet duidelijk maken dat ze die bepaalde reu (om welke reden dan ook) absoluut niet mot. Ik ken een borderteef die tijdens haar loopsheid alle reuen af bleef snauwen, maar die we onder Jack vandaan moesten halen omdat ze blijkbaar wel interesse had in een knappe castraat.Martijn schreef: Denk jij dat een teef die zo loops is dat ze gaat staan op dat moment voor pups..."kiest"?![]()
Persoonlijk denk ik dat niet aangezien mensen die de meeste ziekelijke rotnesten fokken ook prima zonder enige hulpmiddelen de teef vol krijgen.
Ik weet dat teven een voor- of afkeur voor een bepaalde reu kunnen hebben maar ik zie er geen enkel voordeel in om die voor of afkeur mee te laten tellen.
Ik zou doodleuk mijn teef via KI drachtig maken van een reu die ze niet kan velen. Ik zie het probleem domweg niet.
Een teef die zich helemaal niet wil laten dekken vind ik trouwens iets anders. Daar is waarschijnlijk iets mis mee aan de hormonale kant en dat vind ik een uitsluiting van fok waard.
Ik had het al gezegd voor ik je vraag had gelezen.Stel dat jullie met Eva een nestje willen, maar ze wil helemaal niks weten van de 'perfecte' reu, gaan jullie dan KI doen met sperma van die reu?
Of met sperma van een reu die ze niet kent en die ze misschien ook niet zou willen?
Het behoort tot de mogelijkheden maar ik verwacht dat het allemaal een stukje simpeler gaat lopen als als als er al gefokt gaat worden want dat is echt nog lang niet besloten.
Maar een reu laten afrukken door de DA om het vervolgens kunstmatig bij een teef in te laten brengen dient ineens allemaal een hoger doel?
Ik zou dus nooit KI doen onder geen enkele omstandigheid. En als ik een dekreu zou hebben dan werd daar overigens ook niet aan gerukt (alleen het idee al).

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mn eigen reuen moet mn teef niet, maar alle andere zijn van harte welkom hoor op de dagen dat ze dekrijp is :N: niks selectiefs aanHanneke2 schreef:Ik heb nul ervaring of kennis van 'echt' fokken, maar is jouw ervaring echt dat een loopse teef niet selectief is? Ik zie alleen de loopse vriendinnen van mijn honden, en die zijn eigenlijk stuk voor stuk heel erg van 'die wel, en die dus echt niet'.yamie schreef:
die teef die leuk op de loop ging vroegah, werd ws door meerdere reuen gedekt,. het komt erg weinig voor, dat een teef een reu niet wil, tuurlijk ken en weet ik ook de verhalen van het door de 1 niet laten dekken en door de ander wel, maar dat is qua fok zo te verwaarlozen, laten we eerlijk zijn, qua fokken maakt geen hond uit wat er gebeurt, de gevallen dat het niet lukt qua dekking zijn zeldzaam, dus KI is echt niet zo raar
Tijdens hun 'hoogtijdagen' lopen die teven niet in het park, dus ik weet niet hoe ze dan reageren, maar ervoor en erna is het echt 80 procent afsnauwen en 20% "Oh daar komt Fikkie/Joost/Banjer, wegwezen voordat ze hem ziet."
Jack kan zonder zijn ballen ook probleemloos meewandelen met loopse bekende teef 1, terwijl het zwoele toestanden worden met loopse bekende teef 2. Hij constateert altijd wel dat een teef loops is, maar hij haalt gek genoeg zijn neus op als de bull van een vriendin van me loops is, terwijl hij jankend voor de voordeur ligt als het logeerhondje van de overburen loops is.
Ik heb er geen verstand van, maar wat ik om me heen zie, is selectieve partnerkeuze.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Je denkt toch niet dat ze identieke botjes komen ruilen? Ze zijn niet achterlijk.Martijn schreef:Precies wat ik bedoel.Hanneke2 schreef: Niks helderziend, maar ik ben een muts en ik wil dat honden zoveel mogelijk, binnen de beperkingen die wij ze opleggen, hun eigen keuzes kunnen maken. Doen jullie nooit twee verschillende botjes voor zo'n neus houwen zodat ze effe na moeten denken wat ze willen? Soms maken ze meteen hun keuze, soms komt er eentje na twee seconden terug rennen, legt botje 1 in mijn hand en pakt dan toch botje 2.
Voorkeur hebben tussen twee identieke botjes.
Daar hoef ik niet meer van te maken dan de willekeur dan het is.
Tsja, voor mij is het iets gevoelsmatigs en misschien zoek ik er teveel achter, maar een teef weigert een reu niet voor niks. Die reu gedraagt zich niet goed (is erfelijkNee. Anders deed ik het dus niet.En daar volg ik je toch niet. Stel dat Eva een reu echt niet mot, wel voor Jan en Alleman gaat staan maar niet voor die reu, zou je dan echt KI doen? Vind je dat niet een tikkie respectloos naar je hond toe?Het behoort tot de mogelijkheden maar ik verwacht dat het allemaal een stukje simpeler gaat lopen als als als er al gefokt gaat worden want dat is echt nog lang niet besloten.![]()
Het enige wat Eva uitmaakt is dat die reu haar niet aanraakt..laat staan denkt. Het gaat er haar niet om dat ze er geen pups van wil.
Dus ik zie niet hoe ik haar onrespectvol behandel door het zaad van die reu te gebruiken middels KI.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Essy
dan doe je het toch gewoon niet. Je hoeft niet persé te fokken.malinois schreef:'t wordt lastig om het op een natuurlijke manier te doen als de hond al dood is of aan de andere kant van de wereld zitEssy schreef:Ik snap dit allemaal niet. Als je progesteron laat prikken, een uitstrijkje laat maken voor je laat dekken of de reu en de teef niet ongestoord hun gang laat gaan (zonder een van beide vast te houden) dan roept iedereen dat het allemaal niet meer natuurlijk is.Martijn schreef:Als je gelooft dat teven helderziend zijn en dingen weten die wij niet weten snap ik wat je bedoelt.Hanneke2 schreef: Niet kiest voor pups, maar wel voor die reu. Met KI kan ze niet duidelijk maken dat ze die bepaalde reu (om welke reden dan ook) absoluut niet mot. Ik ken een borderteef die tijdens haar loopsheid alle reuen af bleef snauwen, maar die we onder Jack vandaan moesten halen omdat ze blijkbaar wel interesse had in een knappe castraat.![]()
Persoonlijk denk ik dat niet aangezien mensen die de meeste ziekelijke rotnesten fokken ook prima zonder enige hulpmiddelen de teef vol krijgen.
Ik weet dat teven een voor- of afkeur voor een bepaalde reu kunnen hebben maar ik zie er geen enkel voordeel in om die voor of afkeur mee te laten tellen.
Ik zou doodleuk mijn teef via KI drachtig maken van een reu die ze niet kan velen. Ik zie het probleem domweg niet.
Een teef die zich helemaal niet wil laten dekken vind ik trouwens iets anders. Daar is waarschijnlijk iets mis mee aan de hormonale kant en dat vind ik een uitsluiting van fok waard.
Ik had het al gezegd voor ik je vraag had gelezen.Stel dat jullie met Eva een nestje willen, maar ze wil helemaal niks weten van de 'perfecte' reu, gaan jullie dan KI doen met sperma van die reu?
Of met sperma van een reu die ze niet kent en die ze misschien ook niet zou willen?
Het behoort tot de mogelijkheden maar ik verwacht dat het allemaal een stukje simpeler gaat lopen als als als er al gefokt gaat worden want dat is echt nog lang niet besloten.
Maar een reu laten afrukken door de DA om het vervolgens kunstmatig bij een teef in te laten brengen dient ineens allemaal een hoger doel?
Ik zou dus nooit KI doen onder geen enkele omstandigheid. En als ik een dekreu zou hebben dan werd daar overigens ook niet aan gerukt (alleen het idee al).
- Hanneke2
- Zeer actief
Bij kuddedieren is het zo dat de hengst/stier/weetikveel in kwestie toch heel wat concurrentie moet afslaan om die kudde vrouwtjes te houden, en bovendien in staat moet zijn zijn nageslacht te beschermen tegen allerlei gevaren, en dus heel wat in zijn mars moet hebben qua fysieke kracht en laten we maar zeggen organisatietalent.Inge O schreef:heel interessantZoie schreef:het schijnt overigens zo te zijn dat b.v. geur een belangrijke rol speelt bij de menselijke partnerkeuze, wat mogelijk verband houdt met een gunstige genenparing voor een gezond immuunsysteem van de nakomelingen :
in hoeverre dat relevant is voor de hondenfok die toch al in hoge mate kunstmatig is ,weet ik niet, maar het idee dat een voor - of afkeur van een loopse teef voor een bepaalde reu in biologische zin ergens goed voor is, lijkt me nu ook weer niet helemaal onzinnig.. blijft natuurlijk ook wel het feit dat een heleboel dieren bitter weinig 'positief kiezen' : denk maar aan kuddedieren waar mannelijke dieren gewoon een bende vrouwtjes bij elkaar drijven en dekken - ook een wolventeefje die uit een roedel vertrekt/verstoten wordt zal waarschijnlijk niet eerst 5 ronddolende reutjes afwijzen voor ze bij het zesde beslist dat deze net de geur heeft die ze zocht. aversie tov. één bepaald individu daarentegen komt zeker wel vaker voor, ook bij kuddedieren, ook bij roedeldieren en dat zou wel onderliggende redenen kunnen hebben die wij (nog) niet kennen.
als ik überhaupt al KI zou overwegen en ik zou weten dat mijn teef zich heel makkelijk laat dekken maar juist van dié ene reu niet, dan zou ik hem zeker ook niet gebruiken voor KI.
alleen is dit in de praktijk natuurlijk zo goed als uitgesloten, want als ik dat zou weten zou hij haar ook gewoon mogen dekken.
Een verstoten wolventeef zal uit alle macht proberen om weer een 'groep' bij elkaar te krijgen, dus bij voorkeur meerdere mannetjes. En als het gaat zoals het moet paart ze dan uiteindelijk met de sterkste/slimste van het stel waarbij ze dan samen de roedel verder leiden.
Dieren in de vrije natuur pakken volgens mij alleen 'de eerste de beste' als ze heel solitair leven en dus maar een keer per jaar die soortgenoot tegen komen. Hoe meer keus, hoe selectiever ze volgens mij worden, en al helemaal als ze in principe een monogame of tijdelijk monogame relatie aangaan. Zwaan 1 zegt niet meteen van hoppeta, is goed, tegen zwaan 2, want die relatie is levenslang. Zet 1000 pinguins bij elkaar, en die paar procent homo-pinguins vinden elkaar uiteindelijk en dan gaan ze een nest bouwen en eieren stelen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
-
Addy
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom zou je het niet doen als het een wereldcombi is?Essy schreef: dan doe je het toch gewoon niet. Je hoeft niet persé te fokken.
Als de reu zich vele malen bewezen heeft in het vererven van goede pups?
Dat vind ik belangrijker dan jullie argumenten.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
omdat het eigen is? Dat hoor ik heel vaak overigens, dat teven eigen reuen niet toelaten... maar als mn heren de kans krijgen dekken ze haar wel hoor... dan gooien ze gewoon hun gewicht in de strijd.Addy schreef:dat noem ik anders wel degelijk selectiefmalinois schreef:mn eigen reuen moet mn teef niet, maar alle andere zijn van harte welkom hoor op de dagen dat ze dekrijp is :N: niks selectiefs aan

-
Essy
Van een reu die zich vele malen bewezen heeft, loopt al een hele batterij nakomelingen rond. Ten eerste lijkt het me niet in het algemeen belang om er daar nog meer van te fokken. En ten tweede moeten er dan ook absoluut al een hoop goede nakomelingen rondlopen die ook te gebruiken zijn (als die reu immers zulke geweldige genen doorgeeft).malinois schreef:waarom zou je het niet doen als het een wereldcombi is?Essy schreef: dan doe je het toch gewoon niet. Je hoeft niet persé te fokken.
Hoeveel keer hebben we het eigenlijk over dat zo'n reu zich al bewezen heeft? Tientallen nakomelingen, of hebben we het dan al over honderden?
Overigens zou ik een reu met mijn eigen ogen willen zien.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.malinois schreef:waarom zou je het niet doen als het een wereldcombi is?Essy schreef: dan doe je het toch gewoon niet. Je hoeft niet persé te fokken.
Eerst maar eens zorgen dat de honden op een normale manier de 9 of 11 jr halen en dan weer terug naar gezonde levende honden.
-
Essy
dat kun je ook doen door voor een oudere reu te kiezen. Of voor nakomelingen van reuen die oud zijn geworden. En door meer onderzoeken te verplichten (hart). En door meer openheid.sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.malinois schreef:waarom zou je het niet doen als het een wereldcombi is?Essy schreef: dan doe je het toch gewoon niet. Je hoeft niet persé te fokken.
Eerst maar eens zorgen dat de honden op een normale manier de 9 of 11 jr halen en dan weer terug naar gezonde levende honden.
Er is bij doggen helaas meer focus op het perfecte kleurtje dan op een goede gezondheid. Isis is meer een wat ouder type dog. Kleiner hoofd, loeisterk, heel explosief kwa kracht (zou een uitstekende gedreven wilde zwijnen jager zijn) maar die vind men niet mooi op show. Hoewel zij de rasstandaard van rond 1900 vele malen dichter benaderd dan bv. Gijs.
Ik ben niet voor sperma van overleden reuen gebruiken.
Sperma wordt nog pas een aantal jaren ingevroren en dan moeten er echt nog goede nakomelingen van die reu rondlopen.
Zijn die niet meer te vinden, kun je je afvragen wat die reu precies doorgaf.
Ik kan me bij jouw ras voorstellen dat je het doet omdat er hier bijna niks is en je iets wil opbouwen.
Maar bij de 10.000e herder niet.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
maar dan moet je dus het sperma al laten invriezensirene schreef: Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.
als zo'n dog een jaar of 5/6 is , en dan weet je nog niet of hij de 9 gaat halen. Neem je het sperma af als hij 9 jaar is , is het meestal niet 100% meer en niet goed genoeg meer om in te vriezen.
En al zou het wel gaan , moet je ook nog weten of broers en zussen en de rest van de fam ook die leeftijd hebben gehaald , waar je meestal niet achter komt , hij kan wel de enige zijn die deze leeftijd gehaald heeft.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Essy
Vind jij het een goed idee om dat te doen door sperma van dode doggen te gebruiken Karen?Scooby schreef:sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.
En hoe zou je dat praktisch dan doen? Wat vries je dan in? Sperma van kampioenen waar er tegen die tijd al tich nakomlingen van rond lopen?
Of wat dan wel. Ik denk niet dat mensen na jaren nakomelingen willen van een of andere onbekende dog die toevallig 11 is geworden.
-
Essy
Ik denk ook niet dat dat haalbaar zou (los van of je dat zou moeten willen).jip007 schreef:maar dan moet je dus het sperma al laten invriezensirene schreef: Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.
als zo'n dog een jaar of 5/6 is , en dan weet je nog niet of hij de 9 gaat halen. Neem je het sperma af als hij 9 jaar is , is het meestal niet 100% meer en niet goed genoeg meer om in te vriezen.
En al zou het wel gaan , moet je ook nog weten of broers en zussen en de rest van de fam ook die leeftijd hebben gehaald , waar je meestal niet achter komt , hij kan wel de enige zijn die deze leeftijd
gehaald heeft.
Ik heb heel bewust een reu van 8,5 gebruikt waarvan de ouders ook minstens die leeftijd hebben gehaald en ieder geval 1 zus ook. Ook aan mijn teef haar kant zitten doggen met een zeer respectabele leeftijd.
Ik denk ook dat het grootste probleem is dat er onvoldoende getest wordt (hart) en veel te veel verzwegen en gerommeld wordt.
Plus dat het allemaal maar groter moet enz.
Het oertype dog was gewoon een heel andere dog (kleiner en anders gebouwd).
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet er helemaal niet over nadenken "wat mensen willen". Wat wil jij ?Essy schreef:Vind jij het een goed idee om dat te doen door sperma van dode doggen te gebruiken Karen?Scooby schreef:sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.
En hoe zou je dat praktisch dan doen? Wat vries je dan in? Sperma van kampioenen waar er tegen die tijd al tich nakomlingen van rond lopen?
Of wat dan wel. Ik denk niet dat mensen na jaren nakomelingen willen van een of andere onbekende dog die toevallig 11 is geworden.
Ik wil honden fokken die gezond zijn van lichaam en geest.
Als ik sperma van een hond kan gebruiken die niet veel bijzonders was qua uiterlijk maar wel 20 werd zonder problemen (en dat gebeurt in mijn ras). Dan zou ik dat zo doen.
Ik zou juist geen sperma invriezen van kampioenen die veelvuldig ingezet zijn. Als die zo geweldig waren en goed vererven kun je ook daarop of op nakomelingen gaan lijntelen. Juist een huishondje of een hondje wat eens een keer is gebruikt maar dus wel gezond heel oud is geworden kan in mijn ogen heel goed zijn voor een populatie.
Zeker als je na jaren eens terug kan gaan naar zo'n reu als je een hele kleine populatie hebt. Of een hele kleine gezonde populatie.
Ik ben echt geen ontzettende voorstander van KI omdat ik het voor mijn gevoel graag nog zo natuurlijk mogelijk wil houden maar juist met kleine populaties of rassen die met hele grote gezondheidsproblemen kampen kan KI een uitkomst zijn voor de toekomst.
-
Essy
Er is bij ons geen kleine populatie. En KI om overleden honden te gebruiken vind ik geen oplossing.sirene schreef: Je moet er helemaal niet over nadenken "wat mensen willen". Wat wil jij ?
Ik wil honden fokken die gezond zijn van lichaam en geest.
Als ik sperma van een hond kan gebruiken die niet veel bijzonders was qua uiterlijk maar wel 20 werd zonder problemen (en dat gebeurt in mijn ras). Dan zou ik dat zo doen.
Ik zou juist geen sperma invriezen van kampioenen die veelvuldig ingezet zijn. Als die zo geweldig waren en goed vererven kun je ook daarop of op nakomelingen gaan lijntelen. Juist een huishondje of een hondje wat eens een keer is gebruikt maar dus wel gezond heel oud is geworden kan in mijn ogen heel goed zijn voor een populatie.
Zeker als je na jaren eens terug kan gaan naar zo'n reu als je een hele kleine populatie hebt. Of een hele kleine gezonde populatie.
Ik ben echt geen ontzettende voorstander van KI omdat ik het voor mijn gevoel graag nog zo natuurlijk mogelijk wil houden maar juist met kleine populaties of rassen die met hele grote gezondheidsproblemen kampen kan KI een uitkomst zijn voor de toekomst.
Er moet meer op gezondheid getest worden en meer openheid komen.
En een ontmoedingingsbeleid om op extreme uiterlijkheden te fokken.
En een bredere basis inzetten. Een sterke hond met 1 uiterlijk minpuntje (dat los staat van de gezondheid) moet ook te gebruiken zijn.
Bij doggen is er een tendens om veel wit erin te fokken. En dat is nu juist niet echt lekker voor de gezondheid.
En gewoon oudere honden gebruiken. Niet van die kampioenen die op hun 4e al god weet hoeveel nakomelingen hebben en waarvan misschien ook nog eens blijkt dat ze toch iets ongewenst doorgaven of met 5 dood omvielen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat zou ik ook denken...sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.malinois schreef:waarom zou je het niet doen als het een wereldcombi is?Essy schreef: dan doe je het toch gewoon niet. Je hoeft niet persé te fokken.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb net gezegd dat het bij mijn ras niet nodig is, al vind ik het best jammer, ik had best Luctor willen gebruiken bij mijn teef bijv. En geen nakomelingen van hem hoe geweldig die ook waren...Essy schreef:dat kun je ook doen door voor een oudere reu te kiezen. Of voor nakomelingen van reuen die oud zijn geworden. En door meer onderzoeken te verplichten (hart). En door meer openheid.sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.malinois schreef:waarom zou je het niet doen als het een wereldcombi is?Essy schreef: dan doe je het toch gewoon niet. Je hoeft niet persé te fokken.
Er is bij doggen helaas meer focus op het perfecte kleurtje dan op een goede gezondheid. Isis is meer een wat ouder type dog. Kleiner hoofd, loeisterk, heel explosief kwa kracht (zou een uitstekende gedreven wilde zwijnen jager zijn) maar die vind men niet mooi op show. Hoewel zij de rasstandaard van rond 1900 vele malen dichter benaderd dan bv. Gijs.
Ik ben niet voor sperma van overleden reuen gebruiken.
Sperma wordt nog pas een aantal jaren ingevroren en dan moeten er echt nog goede nakomelingen van die reu rondlopen.
Zijn die niet meer te vinden, kun je je afvragen wat die reu precies doorgaf.
Ik kan me bij jouw ras voorstellen dat je het doet omdat er hier bijna niks is en je iets wil opbouwen.
Maar bij de 10.000e herder niet.
ps. als ik overigens mn nestherhaling wel had gedaan, had ik waarschijnlijk ook zaad laten overkomen omdat ik niet met mn teef naar Amerika was gegaan waar de reu nu verblijft en zn broer trekt me niet...niet mijn type hond, wel een goede hond maar ik vind hem niet passen bij mn teef.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Allemaal leuk maar hoe doe jij dat dan ?Essy schreef:
Er is bij ons geen kleine populatie. En KI om overleden honden te gebruiken vind ik geen oplossing.
Er moet meer op gezondheid getest worden en meer openheid komen.
En een ontmoedingingsbeleid om op extreme uiterlijkheden te fokken.
En een bredere basis inzetten. Een sterke hond met 1 uiterlijk minpuntje (dat los staat van de gezondheid) moet ook te gebruiken zijn.
Bij doggen is er een tendens om veel wit erin te fokken. En dat is nu juist niet echt lekker voor de gezondheid.
En gewoon oudere honden gebruiken. Niet van die kampioenen die op hun 4e al god weet hoeveel nakomelingen hebben en waarvan misschien ook nog eens blijkt dat ze toch iets ongewenst doorgaven of met 5 dood omvielen.
Je moet ergens mee beginnen. Is er al een gezondheidsdatabase voor de doggen ? (om openheid te creeëren) Die testen, hoe zie je dat voor je ? Zo veel mogelijk testen en alles wat afwijkt uitsluiten ? Want zoalng er geen DNA testen kun je geen dragers x vrij in gaan zetten. Dus alles uitsluiten. Dan hou je dus steeds meer over en krijg je weer te maken met nieuwe afwijkingen.
Dat ontmoedigingsbeleid, hoe wil je dat vormgeven ?
Een bredere basis inzetten ben ik het wel mee eens (liever dan veelvuldig inzetten van enkele goede honden die toch ook slechte genen zullen dragen) maar moeten daar dan ook voorwaarden aanzitten ? Misschien is het juist wel goed om als het niet goed gaat met een ras (en dat vind ik als je mag verwachten dat een hond niet ouder wordt dan 7) sperma van volwassen "gewone" reutjes met een goede afstamming af te nemen. Die nu niet veel toe lijken te voegen qua exterieur maar waarvan later blijkt dat ze wel zonder noemenswaardige problemen de 10 of zelfs 12 haalden.
Ik ken trouwens heeeeeeeeel weinig honden, zo niet géén, met 1 uiterlijk minpuntje. Wel honden met een heleboel kleine minpuntjes waarvan ik nu zou denken, "nee, die niet voor mijn teef" maar waarvan ik, als ik zou weten dat die dus 15+ worden zonder problemen graag een dekking zou willen.
Een hond met 1 uiterlijk minpuntje vind ik een uitmuntende hond hoor!
Oudere honden gebruiken (reu èn teef) ben ik zeker voorstander van. En ook van het afwachten wat er uit komt. Ik heb weinig tijd om veel te forummen maar dat wilde ik in de herhalingscombi topic ook nog schrijven. Een goede fokker wacht ook af hoe de nakomelingen worden. Zeker bij een ras die pas laat echt volwassen worden wacht je met het weer inzetten van je reu of teef. En bij een herhalingscombi helemaal.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Lees die laatste zin van Sonja haar bericht nog eens goed door.Essy schreef:Vind jij het een goed idee om dat te doen door sperma van dode doggen te gebruiken Karen?Scooby schreef:sirene schreef:Juist bij een ras als de DD zou ik het gebruik van sperma van overleden reuen toejuichen. Reuen die gewoon gezond oud zijn geworden en geen erfelijke aandoeningen hadden of vererfden.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat denk ik dus ook.sirene schreef:Ik ben echt geen ontzettende voorstander van KI omdat ik het voor mijn gevoel graag nog zo natuurlijk mogelijk wil houden maar juist met kleine populaties of rassen die met hele grote gezondheidsproblemen kampen kan KI een uitkomst zijn voor de toekomst.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat klopt. Maar we hebben wel een vreselijk on gezond ras.Essy schreef:Er is bij ons geen kleine populatie. En KI om overleden honden te gebruiken vind ik geen oplossing.
Groetjes, Karen
-
Essy
En hoe stel je je het realistisch gezien dan voor om nu een database aan te leggen met matige honden die misschien 10 of 11 gaan worden?Scooby schreef:Nee, dat klopt. Maar we hebben wel een vreselijk on gezond ras.Essy schreef:Er is bij ons geen kleine populatie. En KI om overleden honden te gebruiken vind ik geen oplossing.
Als ze matig of niks bijzonders zijn wil niemand ze gebruiken en weet je dus ook niet of ze rottigheid doorgeven.
En als al gebleken is (bij de goede gebruikte reuen) dat ze goede genen doorgeven en oud zijn geworden, dan lopen er al lang tich nakomelingen van rond.
Sperma opslaan kost geld. Dus niet-fokkers met doggen die niks bijzonders zijn gaan dat niet doen.
En fokkers willen fokken met goede honden. Fokken met honden die 'niks bijzonders' zijn, daar wordt hier op het forum boe en bah over geroepen omdat je dan aan het vermeerderen bent volgens de gangbare mening.
Ik heb zelf heel erg op gezondheid gelet, uit lijnen gefokt waar oude doggen in zitten en extra hartonderzoek gedaan. En dan komen er gele uit (die ook ooit ter verbetering van het ras erin zijn gefokt) en dan wordt je zowat afgemaakt (hoewel het in heel veel lijnen zit, alleen wordt het daar doodgezwegen).
Dus idealen zijn allemaal leuk. De praktijk is dat je genadeloos wordt afgemaakt wanneer je geen mooie dog met veel wit fokt (die misschien de 4 nog niet haalt).
- Zoie
- Zeer actief
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je bent aan het vermeerderen als je zomaar zonder doel hondjes op elkaar kwakt. Als jouw doel is om een ras gezonder te maken en je hebt daar ook toekomstplannen voor die je kunt uitleggen (dus je gaat ook verder met één of meerdere nakomelingen uit een nest) noemt niemand dat vermeerderen.
Elk nest is in principe vermeerderen natuurlijk maar als je zelf een doel nastreeft en hier naar toe werkt lijkt het me niet dat je daar veel commentaar op krijgt hoor.
En een database bedoel ik mee gewoon een database waarnaar iedereen zijn gezondheidsresultaten kan sturen van iedere hond.
Voor alle honden dus. Van kampioen tot mislukt huishondje.
zoals deze bv:
http://crestedhealth.ourdogs.net/index.php
Elk nest is in principe vermeerderen natuurlijk maar als je zelf een doel nastreeft en hier naar toe werkt lijkt het me niet dat je daar veel commentaar op krijgt hoor.
En een database bedoel ik mee gewoon een database waarnaar iedereen zijn gezondheidsresultaten kan sturen van iedere hond.
Voor alle honden dus. Van kampioen tot mislukt huishondje.
zoals deze bv:
http://crestedhealth.ourdogs.net/index.php