Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

We moeten telkens weer laten zien wie de baas is

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Caro. schreef:
massam schreef:ik denk dat heel veel mensen dat anders zien frenk.

ik moet lachen als sam met een smoelwerk waar je u tegen zegt uiterst traag aan de kant gaat met een geluid van: godverdomme, stom vrouwmens laat mijn lijf gewoon liggen potjandosie! :devil:

een kennis keek me aan en dacht dat sam agressie liet zien.

ik denk dat iedereen daar zijn eigen gradaties in heeft.

sam mag mopperen van mij wat ie wil maar gaan zal ie, lola idem maar die moppert niet die charmeert.. helemaal uitrekken en op haar rug gaan liggen, oh vrouwtje ik ben zóóóó moe en lig nog vééééél lekkerder :mann:

is goed meid, opschuiven anders zit mijn kont op jouw mooie lijf.

dan een diepe zucht en verhuisd ook de diva naar de kant.

zal voor velen niet snel genoeg zijn, ik vind het enorm grappig :19:
Hahaha, ja zo ongeveer gaat dat hier ook zo.

Kaya gaat vanzelf opzij, maar al mopperend. Rekt zich nog even flink uit met d'r achterpoten op de bank en voorpoten op de grond. Maakt totaal geen haast, maar doet het wel.

Puchu is als Lola, gaat vaak op zijn rug liggen 'kijk eens, ik lig zooooo lekker en ben echt niet van plan weg te gaan' :mann: :pffff: (lief doen, maar ondertussen :roll: ).
Maar hij hoort het wel exact aan mijn stem of hij toch echt snel weg moet gaan of dat hij wat kan maken bij me.
En gaat hij niet weg, dan plof ik dus echt bovenop zijn kop :F:
Hij is een charmeur, heeft het in zijn poten om zijn zin te krijgen op een lieve (tenminste, zo zien wij mensen dat dan 'lief') manier. Maar uiteindelijk is hij een grotere dwingeland dan Kaya, alhoewel hij aan de andere kant weer totaal niet dominant is naar ons toe.
idem hier. lola is een veeeeel grotere drammert dan sam maar ze pakt het veel leuker in.

op lola ploffen durf ik niet, het is al zo'n spinnetje :mrgreen: maar "even helpen" natuurlijk wel.

vooral de woorden: HOPHOP! werken goed!
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

chrico schreef: Daarnaast (Inge O zei het ook al) als ik op dat moment Bob had in laten grijpen dan had ik er geheid weer een keer voor komen te staan. Het heeft weinig nut een ander dit op te laten lossen omdat dat weinig effect op den duur zal hebben.
Dit pik ik er even tussenuit. :wink: Hier gebeurt het niet in deze orde maar wel bijv. met dingen doen waar ze geen zin in hebben en dan dus niet willen doen. Gegromd wordt er niet, maar het commando wordt gewoon niet uitgevoerd. :mrgreen:
Nu heeft vriendlief het ook altijd beredruk en als hij net een telefoontje op moet pakken, terwijl hij tegen de hond(en) zegt, af of moven, dan weten ze inmiddels ook dat het baasje niet altijd de uitvoering daarvan in de gaten houdt. :mrgreen: Dan moeten ze het alsnog van mij en dan klaar. Dan zijn er dus af en toe momenten, bijv. in het weekend een keer, dat Henk iets zegt tegen ze, terwijl ze daar eigenlijk geen zin in hebben en dan worden er opeens 3 paar ogen naar mij gericht, zo van: mot dat van jou ook vrouwtje? Owwww, ja dus, nou ok, dan doen we dat maar. :mrgreen:

Gelukkig hier geen geen gegrom naar ons en op de bank prima, maar als ik daar wil zitten motten ze opzouten. Terry wil nog eens blijven liggen, maar zal nooit grommen en als je d'r gewoon opzij sleurt, pit ze gewoon door. :smile: Als je op haar gaat zitten sprint ze alsnog weg.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

chrico schreef:Ik heb vroeger een herplaatsdog gehad die zich toen hij zich eenmaal thuis voelde, het huis toeeigende. Niemand kon naar de bovenverdieping want meneer stond bovenaan de trap en ging over in de aanval als je te dichtbij kwam.

Hoe zouden jullie dit oplossen?
Dat los je op door je ervan bewust te worden dat je hem hebt toegestaan om het hele huis in beslag te nemen. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. En dat los je ook niet van de ene op de andere dag op. Niet als je het leuk wilt houden tenminste :wink:
Het vereist een omslag in jezelf, het heeft weinig met de hond te maken maar alles met jezelf.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh

Ongelezen bericht door Qal »

chrico schreef: Daarnaast (Inge O zei het ook al) als ik op dat moment Bob had in laten grijpen dan had ik er geheid weer een keer voor komen te staan. Het heeft weinig nut een ander dit op te laten lossen omdat dat weinig effect op den duur zal hebben.
Heb ik overheen gelezen maar dat heeft verdomd weinig nut idd, ik heb Merit ook gewoon aan laten tobben (nadat ik uit automatisme een keer heb ingegrepen en het gewoon weer gebeurde) en het gebeurde ook een keer toen ik er simpelweg niet bij kon. (deurklink brak af dus ik zat opgesloten). :smile:

Die etterbak van mij wachtte sowieso tot ik de kamer uit was. Als ik erbij was deed hij poeslief en aardig. :roll:
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Inge O schreef:
Frenk schreef:
Jinx schreef:Ik heb nergens gezegd dat hij op de bank mag toch? Dat mag hij niet en als hij het toch probeert stuur ik hem eraf. Dat gaat bijna altijd zonder morren, zo heel af en toe blijft hij uitdagend liggen. Nouja, dan blijf ik ook staan en geef ik nogmaals het commando.
Ik bedoel het niet naar jou persoonlijk, maar je verhaal illustreert wel goed wat ik bedoel.

Als een hond niet op de bank mag en hij doet het toch, dan lijkt me dat probleem nummer 1. Als hij vervolgens niet alleen op de bank springt als het niet mag, maar er ook nog eens op blijft liggen als ik er aan kom, dan is dat probleem 2. Dat hij niet luistert naar het commando is 3 en dat hij gromt en zijn lip optrekt is 4.

Natuurlijk verschillen die absoluut in gradatie. Ik bedoel een hond kan best eens op de bank springen in mijn afwezigheid. Dan is er wat mij betreft niet meteen reden voor alarm. Maar een hond die niet alleen niet luistert in mijn afwezigheid, maar ook nog eens niet luistert in mijn aanwezigheid en dat ook nog eens kracht bij zet door te grommen en z'n lip op te trekken, dat zou bij mij persoonlijk wel een groot probleem zijn. Want dan zijn we dus al 3 stappen verder. :19:
helemaal mee eens :wink: .

merit, jij mag dan wel denken dat je helemaal geen probleem hebt met hem, maar hij heeft er (vindt hij) duidelijk soms wel één met jou.

dit zijn zo de typische situaties waarin op een bepaald ogenblik iets helemaal fout kan lopen, waarna mensen dan steevast zeggen dat hij dit of dat 'uit het niets' deed - ze hadden noooooit wat aan hem gemerkt....
helemaal mee eens :wink: lip optrekken word hier helemaal niet getolereerd. Meteen in het nekvel en indammen dat gedrag. Een hond doet immers nooit iets zonder reden :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Jaap* schreef:
chrico schreef:Ik heb vroeger een herplaatsdog gehad die zich toen hij zich eenmaal thuis voelde, het huis toeeigende. Niemand kon naar de bovenverdieping want meneer stond bovenaan de trap en ging over in de aanval als je te dichtbij kwam.

Dat los je op door je ervan bewust te worden dat je hem hebt toegestaan om het hele huis in beslag te nemen. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. En dat los je ook niet van de ene op de andere dag op. Niet als je het leuk wilt houden tenminste :wink:
Het vereist een omslag in jezelf, het heeft weinig met de hond te maken maar alles met jezelf.
Klopt, alleen doordat wij de hond niet kende (was een herplaatser) waren wij ons er niet van bewust dat deze hond weinig privilege's mocht krijgen maar het kreeg vanwege zijn achtergrond (mishandeling) en onze leefwijze dat de honden overal mogen komen.
Maar zoals in mijn voorbeeld ben je je dat niet bewust anders had dit niet gebeurd net als het aangrommen. Het heeft weinig nut om op zo een moment te gaan zitten op de bank, schriftje erbij en gaat opschrijven wat de rede had kunnen zijn :wink: De situatie is er en ongeacht wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn moet je handelen.
Hoe zou jij handelen als er een hond van zo een 75 kilo bovenaan staat en jou niet toelaat en hoe los je het op als je het leuk wil houden :mrgreen: ?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jaap*
Zeer actief

chrico schreef:Hoe zou jij handelen als er een hond van zo een 75 kilo bovenaan staat en jou niet toelaat en hoe los je het op als je het leuk wil houden :mrgreen: ?
Ik zou de confrontatie niet aangaan op zo'n moment.
Hij komt wel eens weer beneden :19:
En daarna komt hij dus nooit meer boven, en daarnaast zou ik subiet al z'n privileges afpakken en dan over een week of twee maar eens even evalueren hoe de pisser hem dan zou staan.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

chrico schreef:
Frenk schreef:
"Aangrommen" is een teken van disrespect en privileges toeeigenen.
En dan is het aan degene die aangegromd word hoe te handelen wat soms tot een krachtmeting moet/kan komen. Hoe doen degene dat die zeggen dat ze dat niet zullen doen?

Ik heb vroeger een herplaatsdog gehad die zich toen hij zich eenmaal thuis voelde, het huis toeeigende. Niemand kon naar de bovenverdieping want meneer stond bovenaan de trap en ging over in de aanval als je te dichtbij kwam.

Ik zeg helemaal niet dat ik een krachtmeting uit de weg ga :wink: Maar wat Jaap zegt is natuurlijk wel waar, een hond eigent zich niet van de ene dag op de andere een bovenverdieping van een huis of een plek in bed of op de bank toe.

En dan kunnen er allemaal redenen worden aangedragen waarom een hond 'meent' dat gedrag te kunnen vertonen (nieuw gezinslid, meer de hond van de ander, etc etc), maar een lip optrekken en aangrommen is echt een aantal stappen te ver. Dan zijn er dus al een paar stations gepasseerd waar blijkbaar niet afdoende op gereageerd is :19:

Nogmaals, ik kan me best voorstellen dat het een keer nodig is om een bijdehante hond van de bank af te jagen. Maar maar 1 keer en heel zeker voordat we zover zijn dat er een lip wordt opgetrokken, of ik doe iets fout. Want dat zou mijn conclusie zijn als er een tweede, derde of vierde krachtmetingssituatie komt. Dan pak ik het niet goed aan.

En nee, ik zou niet willen dat mijn partner (of moeder) een afhankelijke status heeft, maar ik denk toch niet dat ik me in zou kunnen houden als Frenk mijn vriend weg zou gaan grommen. Dan krijgt 'ie toch echt een verbale loeier :19:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Lars schreef:
Heb ik overheen gelezen maar dat heeft verdomd weinig nut idd, ik heb Merit ook gewoon aan laten tobben (nadat ik uit automatisme een keer heb ingegrepen en het gewoon weer gebeurde) en het gebeurde ook een keer toen ik er simpelweg niet bij kon. (deurklink brak af dus ik zat opgesloten). :smile:

Die etterbak van mij wachtte sowieso tot ik de kamer uit was. Als ik erbij was deed hij poeslief en aardig. :roll:
Ik denk dat ik als persoonlijkheid :mrgreen: anders ben dan merith en dat de honden dat ook weten.
Hoe zou Quasar reageren als Merith hem bij kop en kont zou pakken (letterlijk) en van de bank zou smijten als hij haar aangromt?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh

Ongelezen bericht door Qal »

chrico schreef: Klopt, alleen doordat wij de hond niet kende (was een herplaatser) waren wij ons er niet van bewust dat deze hond weinig privilege's mocht krijgen maar het kreeg vanwege zijn achtergrond (mishandeling) en onze leefwijze dat de honden overal mogen komen.
Maar zoals in mijn voorbeeld ben je je dat niet bewust anders had dit niet gebeurd net als het aangrommen. Het heeft weinig nut om op zo een moment te gaan zitten op de bank, schriftje erbij en gaat opschrijven wat de rede had kunnen zijn :wink: De situatie is er en ongeacht wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn moet je handelen.
Ongeveer hetzelfde (geen bovenverdieping maar de bijkeuken) hebben wij vroeger ook met een herplaatser gehad. :roll:
Dat gebeurt zo snel omdat je met de afkomst e.d. geen rekening hebt gehouden en een hond meteen kansen ziet, zeker als ze een beetje streetwise zijn. Semi irritant gedrag schat je niet snel genoeg op waarde en voor je het weet slaat het door.
chrico
Zeer actief

Jaap* schreef:
chrico schreef:Hoe zou jij handelen als er een hond van zo een 75 kilo bovenaan staat en jou niet toelaat en hoe los je het op als je het leuk wil houden :mrgreen: ?
En daarna komt hij dus nooit meer boven, en daarnaast zou ik subiet al z'n privileges afpakken en dan over een week of twee maar eens even evalueren hoe de pisser hem dan zou staan.
Dat kan best wel een tijdje gaan duren dan :mrgreen: jij beneden en de hond boven slapen, op zo een moment kan het zijn dat de aanhouder wint maar wat win je ermee?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jaap*
Zeer actief

chrico schreef:Ik denk dat ik als persoonlijkheid :mrgreen: anders ben dan merith en dat de honden dat ook weten.
Als je met anders bedoeld dat je heel lang niks zegt en dan ineens ontploft als je vind dat er een grens wordt overschreden vind ik dat niet zo handig.
Dan kun je beter wat consistenter zijn en zorgen dat die grens niet wordt bereikt. Dat is voor iedereen fijner :wink:
chrico
Zeer actief

Frenk schreef:
chrico schreef:
Frenk schreef:
"Aangrommen" is een teken van disrespect en privileges toeeigenen.
En dan is het aan degene die aangegromd word hoe te handelen wat soms tot een krachtmeting moet/kan komen. Hoe doen degene dat die zeggen dat ze dat niet zullen doen?

Ik heb vroeger een herplaatsdog gehad die zich toen hij zich eenmaal thuis voelde, het huis toeeigende. Niemand kon naar de bovenverdieping want meneer stond bovenaan de trap en ging over in de aanval als je te dichtbij kwam.

Ik zeg helemaal niet dat ik een krachtmeting uit de weg ga :wink: Maar wat Jaap zegt is natuurlijk wel waar, een hond eigent zich niet van de ene dag op de andere een bovenverdieping van een huis of een plek in bed of op de bank toe.
Waarom niet?

En dan kunnen er allemaal redenen worden aangedragen waarom een hond 'meent' dat gedrag te kunnen vertonen (nieuw gezinslid, meer de hond van de ander, etc etc), maar een lip optrekken en aangrommen is echt een aantal stappen te ver. Dan zijn er dus al een paar stations gepasseerd waar blijkbaar niet afdoende op gereageerd is :19:
Waarom denk je dat?

Nogmaals, ik kan me best voorstellen dat het een keer nodig is om een bijdehante hond van de bank af te jagen. Maar maar 1 keer en heel zeker voordat we zover zijn dat er een lip wordt opgetrokken, of ik doe iets fout. Want dat zou mijn conclusie zijn als er een tweede, derde of vierde krachtmetingssituatie komt. Dan pak ik het niet goed aan.
Klopt, 1 malig moet geen probleem zijn lijkt mij

En nee, ik zou niet willen dat mijn partner (of moeder) een afhankelijke status heeft, maar ik denk toch niet dat ik me in zou kunnen houden als Frenk mijn vriend weg zou gaan grommen. Dan krijgt 'ie toch echt een verbale loeier :19:
En daar win je niets mee, hooguit dat je op een gegeven moment die twee niet meer samen kan laten zonder dat jij in de buurt bent
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jaap*
Zeer actief

chrico schreef:
Jaap* schreef:
Dat kan best wel een tijdje gaan duren dan :mrgreen: jij beneden en de hond boven slapen, op zo een moment kan het zijn dat de aanhouder wint maar wat win je ermee?
Ja, weet ik het :19:
Smijt z'n etensbak vol als hij dan wel naar beneden komt, of voor mijn part schiet je hem dood.
Het gaat mij er om dat ik er niet van hou om dan ineens wél groot genoeg te zijn om hem op z'n flikker te geven. Helemaal als je in de maanden daarvóór loopt te prediken dat je honden overal mogen komen. Als je er in de periode daarvoor niet zo prat op zou gaan dat de hond geen grenzen nodig heeft moet je niet ineens gaan zeuren als hij je de trap niet op laat gaan. Dát bedoel ik.
Niet persoonlijk overigens hoor, ik zie dat alleen wel eens gebeuren :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Jaap* schreef:
Zo had ik dat ook gedaan denk ik en wel om de simpele reden dat ik met mijn kippenkracht 75 kilo hond lichamelijk niet aankan. Bij een hond van minder kaliber had ik (instinctief) anders gehandeld.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Jaap* schreef:
chrico schreef:Ik denk dat ik als persoonlijkheid :mrgreen: anders ben dan merith en dat de honden dat ook weten.
Als je met anders bedoeld dat je heel lang niks zegt en dan ineens ontploft als je vind dat er een grens wordt overschreden vind ik dat niet zo handig.
Dan kun je beter wat consistenter zijn en zorgen dat die grens niet wordt bereikt. Dat is voor iedereen fijner :wink:
Nee dat zeg ik niet. Ik grijp 1x duidelijk in en tolereer geen tweede keer een grom :wink: Daarnaast ben ik vrij dominant en merith vrij onzeker. Dat voelt een hond heel snel
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jaap*
Zeer actief

chrico schreef:maar wat win je ermee?
Wat je er mee wint (als het goed is) is dat je voortaan link uitkijkt dat je het niet wéér zover laat komen.
Jaap*
Zeer actief

chrico schreef:Daarnaast ben ik vrij dominant
Ik dent dat je sóms dominant wilt zijn. Als je van nature zo dominant zou zijn zou je niet in een sitautie verzeilen waarin je hond je verbied om de trap op te gaan.
Want dan ben je juist te lang passief geweest.
chrico
Zeer actief

Jaap* schreef:
chrico schreef:
Jaap* schreef:
Ja, weet ik het :19:
Smijt z'n etensbak vol als hij dan wel naar beneden komt, of voor mijn part schiet je hem dood.
Het gaat mij er om dat ik er niet van hou om dan ineens wél groot genoeg te zijn om hem op z'n flikker te geven. Helemaal als je in de maanden daarvóór loopt te prediken dat je honden overal mogen komen. Als je er in de periode daarvoor niet zo prat op zou gaan dat de hond geen grenzen nodig heeft moet je niet ineens gaan zeuren als hij je de trap niet op laat gaan. Dát bedoel ik.
Niet persoonlijk overigens hoor, ik zie dat alleen wel eens gebeuren :wink:
Dat maak jij ervan. Ik zeg net dat deze hond een herplaatser is, dat hij zich net een beetje thuis begon te voelen. Hier zijn geen maanden overheen gegaan :wink: en het forum bestond toendertijd nog niet eens :mrgreen:
Ik snap wel wat jij bedoeld en ik heb dat ook zien gebeuren en geprobeerd mensen in te laten zien wat er "mis" gegaan is in die tussen liggende tijd.
De hond uit mijn voorbeeld ben ik niet op basis van kracht te lijf gegaan maar mijn hersens gebruikt (soms het voordeel van mens zijn). Ook dat kan een manier van een confrontatie aangaan zijn.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Jaap* schreef:
Ik dent dat je sóms dominant wilt zijn. Als je van nature zo dominant zou zijn zou je niet in een sitautie verzeilen waarin je hond je verbied om de trap op te gaan.
Is dat zo?
Eigenlijk zeg jij dat als ik dominant zou zijn geen van mijn honden een trap opkomt en het feit dat ze dat toch doet maakt dat ik dominantie speel?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

chrico schreef:
Frenk schreef: Ik zeg helemaal niet dat ik een krachtmeting uit de weg ga :wink: Maar wat Jaap zegt is natuurlijk wel waar, een hond eigent zich niet van de ene dag op de andere een bovenverdieping van een huis of een plek in bed of op de bank toe.
Waarom niet?
Ik heb nog nooit een situatie meegemaakt of ervan gehoord dat een hond totaal uit het niets zich opeens een bank, bed of verdieping dusdanig ging toeeigenen dat de baas zich er fysiek door bedreigd voelde.

Waarom denk je dat?
Zie uitleg hierboven.

Dat hangt helemaal van de ernst van de situatie af. Als die "eerste" krachtmeting er eentje van lip optrekken en grommen is, dan denk ik dat het niet de "eerste" is, maar wel pas de "eerste" die ik in de gaten heb. En dat is dan mijn fout.

En daar win je niets mee, hooguit dat je op een gegeven moment die twee niet meer samen kan laten zonder dat jij in de buurt bent
Ik zeg ook niet dat ik daar goed aan zou doen, maar het is denk ik wel hoe ik instinctief zou reageren.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:
Wat je er mee wint (als het goed is) is dat je voortaan link uitkijkt dat je het niet wéér zover laat komen.
Wat je er hiernaast ook mee wint is dat de hond als eerste "toegeeft". Hij geeft bijvoorbeeld toe dat hij voor zijn eten afhankelijk is van jou. En dat is een hele primaire afhankelijkheid.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

chrico schreef:
Lars schreef:

Ik denk dat ik als persoonlijkheid :mrgreen: anders ben dan merith en dat de honden dat ook weten.
Hoe zou Quasar reageren als Merith hem bij kop en kont zou pakken (letterlijk) en van de bank zou smijten als hij haar aangromt?
Ik zal inderdaad wat zachter (mieteriger :mrgreen: ) zijn dan jij.
Overigens heb ik hem ook letterlijk bij kop en kont gepakt, en dat accepteert hij gewoon, het kost enige kracht maar dan luistert hij weer.
Het leek de paar keer dat hij het probeerde gewoon even een bevlieging te zijn: "goh wie ben jij nou eigenlijk en waar sta je en kan ik boven jou uitkomen?"

Nouja, dat is dus niet gelukt :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Frenk schreef:
Jaap* schreef:
Wat je er hiernaast ook mee wint is dat de hond als eerste "toegeeft". Hij geeft bijvoorbeeld toe dat hij voor zijn eten afhankelijk is van jou. En dat is een hele primaire afhankelijkheid.
Niet elke hond laat zich verleiden met eten. Er zijn situaties waarbij honden zich liever uithongeren
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

chrico schreef:
Frenk schreef:
Jaap* schreef:
Niet elke hond laat zich verleiden met eten. Er zijn situaties waarbij honden zich liever uithongeren
Ik zei ook "bijvoorbeeld". Natuurlijk kun je altijd verder gaan met "als..dan", maar de meeste honden zullen uiteindelijk naar beneden of van bank/bed moeten komen om te eten. En dan is er maar 1 iemand die ze dat kan geven en dat is de baas.

Als je wilt horen dat er situaties denkbaar zijn waarin je niet anders kunt dan met brute kracht in te grijpen, dan wil ik dat best erkennen hoor, ook al heb ik dat nergens ontkent in dit topic. :mrgreen:

EDIT toevoeging:
Overigens denk ik dat ik niet het geduld op zou kunnen brengen om zo'n 'koude oorlog' aan te gaan. Ik ben meer van de 'kop en kont' methode. Maar, er zijn ook honden die ik daarin fysiek niet de baas zou zijn. En dan zou ik wel moeten wachten... Of de ene manier beduidend beter is dan de ander durf ik trouwens niet te zeggen.. :19:
Laatst gewijzigd door Frenk op 16 sep 2008 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Frenk schreef:
chrico schreef:
Frenk schreef: Ik zeg helemaal niet dat ik een krachtmeting uit de weg ga :wink: Maar wat Jaap zegt is natuurlijk wel waar, een hond eigent zich niet van de ene dag op de andere een bovenverdieping van een huis of een plek in bed of op de bank toe.
Waarom niet?
Ik heb nog nooit een situatie meegemaakt of ervan gehoord dat een hond totaal uit het niets zich opeens een bank, bed of verdieping dusdanig ging toeeigenen dat de baas zich er fysiek door bedreigd voelde.

Waarom denk je dat?
Zie uitleg hierboven.

Dat hangt helemaal van de ernst van de situatie af. Als die "eerste" krachtmeting er eentje van lip optrekken en grommen is, dan denk ik dat het niet de "eerste" is, maar wel pas de "eerste" die ik in de gaten heb. En dat is dan mijn fout.

Ik zeg ook niet dat ik daar goed aan zou doen, maar het is denk ik wel hoe ik instinctief zou reageren.
Ik zal wel eigenwijs zijn of andere type honden om me heen gehad hebben maar ook voor een hond die jou iets verteld (dmv lip optrekken en grommen) kan iets de eerste keer zijn en er hoeven van te voren geen signalen te zijn geweest waardoor je bepaald gedrag voor had kunnen zijn.
Over het algemeen zijn deze honden dominant, praatjesmakers of wat ook. Ik denk dat als je zo een hond heb dat je eigenlijk altijd al duidelijk bent en de hond probeerd zijn grens te verleggen en deze had hij nog niet geprobeerd. Ik zal het misschien anders zien dan anderen maar ik denk niet dat de baas iets "fout" heeft gedaan. Het gaat erom hoe te handelen als dit gebeurd.
Het voorbeeld van de hond is alweer een stap verder, alleen wist ik daar de achtergrond niet van dus ook niet dat deze hond al eerder succes heeft gehad door zo te reageren, wij kwamen daar later via via achter
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Jinx schreef:
Ik zal inderdaad wat zachter (mieteriger :mrgreen: ) zijn dan jij.
Overigens heb ik hem ook letterlijk bij kop en kont gepakt, en dat accepteert hij gewoon, het kost enige kracht maar dan luistert hij weer.
Het leek de paar keer dat hij het probeerde gewoon even een bevlieging te zijn: "goh wie ben jij nou eigenlijk en waar sta je en kan ik boven jou uitkomen?"

Nouja, dat is dus niet gelukt :wink:
Mooi :ok: :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

chrico schreef:Ik zal wel eigenwijs zijn of andere type honden om me heen gehad hebben maar ook voor een hond die jou iets verteld (dmv lip optrekken en grommen) kan iets de eerste keer zijn en er hoeven van te voren geen signalen te zijn geweest waardoor je bepaald gedrag voor had kunnen zijn.
Ik vind lip optrekken en aangrommen iets heel anders dan "iets vertellen".

Over het algemeen zijn deze honden dominant, praatjesmakers of wat ook. Ik denk dat als je zo een hond heb dat je eigenlijk altijd al duidelijk bent en de hond probeerd zijn grens te verleggen en deze had hij nog niet geprobeerd.
Ik beschreef in een eerdere post de 4 stappen die ik in het voorbeeld van een bank kan benoemen. Die 4 stappen zie jij dus niet?

Ik zal het misschien anders zien dan anderen maar ik denk niet dat de baas iets "fout" heeft gedaan. Het gaat erom hoe te handelen als dit gebeurd.
Het handelen in het 'nu' is natuurlijk heel belangrijk, maar je afvragen of je het voor had kunnen zijn is toch niet verkeerd?

Het voorbeeld van de hond is alweer een stap verder, alleen wist ik daar de achtergrond niet van dus ook niet dat deze hond al eerder succes heeft gehad door zo te reageren, wij kwamen daar later via via achter
Dat lijkt me een hele lastige situatie. Knap dat je dan toch zo'n hond een thuis biedt en blijft bieden.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

chrico schreef: Het gaat erom hoe te handelen als dit gebeurd.
Ik ben nou toch wel benieuwd hoe jullie 75 kilo dominantie van de trap hebben weten te krijgen :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

chrico schreef:
Jaap* schreef:
Is dat zo?
Eigenlijk zeg jij dat als ik dominant zou zijn geen van mijn honden een trap opkomt en het feit dat ze dat toch doet maakt dat ik dominantie speel?
Nee, bijvoorbeeld het feit dat jij de trap niet op mocht maakt dat :wink:
Het is ook niet zozeer hoe dominant je bent, maar in hoe grote mate je bereid bent om (in onze ogen) doelloze regels te gaan hanteren.
Ikzelf zou geen actief dominante hond kunnen hebben omdat ik zo'n hond niet de structuur kan bieden die hij nodig heeft. Niet vanwege dat ik daar geen tijd voor heb ofzo, maar gewoon omdat ik niet zo van de regels ben.
En dus past een hond die dat nodig heeft niet bij mij, hoe dominant ik ook maar van nature zou zijn :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”