Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ballen gooien

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Hier wordt ook gespeeld met de bal , alleen gooi ik niet maar leg een paar ballen neer en neem de honden vervolgens mee , na een stuk te zijn doorgelopen mogen ze ze op halen ( zoeken ) :wink:
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier altijd gewoon met een balletje gegooit, Osa was er ook altijd helemaal gek op, en is er toch echt nog, en de tanden vallen ook wel mee, ze heeft betere tanden dan de meeste honden van haar leeftijd.
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Ik gooi met stenen ... ballen vind Rossi niet leuk genoeg, dan kan ik ze zelf gaan halen.

Ze rent wel achter de stenen aan, maar ze pakt ze niet op dus vrees niet voor haar gebit :wink:
Stokken vind ze ook leuk, die pakt ze wel op.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik gooi met tennisballen in het water. Jaymz heeft artrose achter, maar hij vindt het zo leuk om achter zo'n bal aan te gaan in het water, dus dat onthoud ik hem niet. Hij apporteert helaas slecht, dus ik ben al heel wat tennisballen kwijtgeraakt. Maar mijn man tennist en dat scheelt heel veel. Ik pak gewoon zijn tennisballen. :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Re: Ballen gooien

Ongelezen bericht door Valerie »

Marjoleine schreef:
Valerie schreef:Aan haar ED is ze niet geopereerd vanwege haar artrosevorming. Ik heb haar gekregen op een leeftijd van 3 jaar en 9 maanden, toen was niets te zien en heb ook niets erover gehoord van haar vorige eigenaar die vrijwel direct het contact verbrak.
Ik vraag me af of je dan van ED kan spreken?
Als ze goed functioneert zo, bedoel ik?
Maar goed, zoveel ervaring heb ik daar (gelukkig) niet mee.
ED is een gewrichtsaandoening, daar heeft de mate van pijn niets mee te maken die is nml niet meetbaar. Ze heeft een keer in een vishaak gebeten die door de weerhaakjes door haar lip heen gedrukt moest worden. Geen kick gaf ze. Ze is keihard voor zichzelf. Ze staat nu gedeeltelijk wel op rymadil omdat ze dan wel opknapt. Ze heeft dit jaar ook wel een aantal keer mank gelopen. Haar ED is trouwens meteen door een erg kundige dierenarts vastgesteld (Kranendonk).
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Re: Ballen gooien

Ongelezen bericht door Valerie »

estelle schreef:
Mijn Ghaya deed als pup ook alles, je merkte niks aan haar.
Totdat met 8 maanden zeer zware HD per toeval werd geconstateerd...mijn mond viel toen echt open van verbazing. Achteraf is het enige wat ik me kan bedenken als 'teken' dat er iets mis was , was dat ze afentoe savonds ietsje pietsje stram kon zijn....
Toen de HD geconstateerd was heb ik haar ook niet beperkt, ze sprong uit stilstand op behoorlijke hoogtes, sprong over brede sloten etc etc.
Ze had dan ook wel een spiermassa waar je u tegen zei, dat scheelde ook enorm.
Als ik terug kijk zie ik ook bv sneller hijgen, meer slapen en af en toe weigeren buiten te lopen. Soms had ze gewoon dagen dat ze nergens zin in had terwijl ze verder niet ziek was. Maar die dag erna ging ze weer voor de volle 100% ergens voor, nooit gewrichtsproblemen verwacht.
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Ik koop rubberen ballen bij de ikea, op de kinderafdeling.

Ik gooide altijd veel ballen voor de flatc, maar heb daar nu een andere mening over sinds ik het boek stress bij honden heb gelezen. Mijn flatc is een drukke vrolijke hond hij kan uren doorgaan als ik de bal maar bleef gooien.
Een theorie is dat achter een bal aan rennen voor sommige honden hetzelfde kan opwekken als jacht, het lichaam wordt in opperste staat van alertheid gebracht en alles wordt op alles gezet om de bal (prooi te pakken). Om dit te kunnen doen maakt de hond adrenaline aan. Als er adrenaline is aangemaakt duurt het een hele tijd geloof 24 voordat dit uit het lichaam is verdwenen. Adrenaline is een stresshormoon het is niet goed voor het lichaam om lang een hoog gehalte aan adrenaline te hebben. Op het moment dat de adrenaline hoog is kun je merken dat je hond ook heftiger kan reageren op een bepaalde prikkel. Gooi je elke dag met een bal en maakt je hond hierdoor adrenaline aan dan kan het zijn dat je hond niet uit deze staat van opperste allertheid kan komen. Als er een hogere hoeveelheid adrenaline in het lichaam is maakt het lichaam ook meer spijsverteringsappen aan terwijl hij misschien een lege maag heeft en door het hormoon adrenaline worden de nieren ook gestimuleert, de hond gaat vaker plassen.

Met dit in mijn achterhoofd gooi ik veel minder met de bal. Een goed alternatief is de bal verstoppen zodat de hond moet zoeken en z´n neus of z´n oren gebruikt. Dit kan een hond lang doen zonder dat het lichaam in een stresstoestand komt. Het laatste stukje van de jacht echt het pakken van de prooi (bal) is bij bv wolfen ook maar een heel klein stukje van het totaal.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nana schreef:Ik koop rubberen ballen bij de ikea, op de kinderafdeling.

Ik gooide altijd veel ballen voor de flatc, maar heb daar nu een andere mening over sinds ik het boek stress bij honden heb gelezen. Mijn flatc is een drukke vrolijke hond hij kan uren doorgaan als ik de bal maar bleef gooien.
Een theorie is dat achter een bal aan rennen voor sommige honden hetzelfde kan opwekken als jacht, het lichaam wordt in opperste staat van alertheid gebracht en alles wordt op alles gezet om de bal (prooi te pakken). Om dit te kunnen doen maakt de hond adrenaline aan. Als er adrenaline is aangemaakt duurt het een hele tijd geloof 24 voordat dit uit het lichaam is verdwenen. Adrenaline is een stresshormoon het is niet goed voor het lichaam om lang een hoog gehalte aan adrenaline te hebben. Op het moment dat de adrenaline hoog is kun je merken dat je hond ook heftiger kan reageren op een bepaalde prikkel. Gooi je elke dag met een bal en maakt je hond hierdoor adrenaline aan dan kan het zijn dat je hond niet uit deze staat van opperste allertheid kan komen. Als er een hogere hoeveelheid adrenaline in het lichaam is maakt het lichaam ook meer spijsverteringsappen aan terwijl hij misschien een lege maag heeft en door het hormoon adrenaline worden de nieren ook gestimuleert, de hond gaat vaker plassen.

Met dit in mijn achterhoofd gooi ik veel minder met de bal. Een goed alternatief is de bal verstoppen zodat de hond moet zoeken en z´n neus of z´n oren gebruikt. Dit kan een hond lang doen zonder dat het lichaam in een stresstoestand komt. Het laatste stukje van de jacht echt het pakken van de prooi (bal) is bij bv wolfen ook maar een heel klein stukje van het totaal.
tja dat zal allemaal best... maar zolang mijn hond het geweldig vind mag hij het doen, veel stresshormoon of niet... hoeveel stresshormoon zal hij wel niet aanmaken als hij weet dat hij pakwerk mag doen... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ze spelen hier wel met ballen maar ik gooi er heel weinig mee. Ze vinden dat altijd maar heel eventjes leuk. Drie keer halen en dan zijn ze al weer met wat anders bezig.
Bill haalt wel graag ballen (of eigenlijk van alles) uit het water en wat ze allebei echt heel erg leuk vinden zijn zoekspelletjes met een bal. Of elkaars bal afpakken. :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Addy schreef:Wat hebben jullie dan eigenlijk zwakke hondjes, dan klopt er toch iets niet met het fokken :mrgreen:
Mijn spaanse tokkies hebben van pup af aan gezworven en alles gedaan wat dus eigenlijk niet mag en die hebben stuk voor stuk een prima beendergestel :ok:
Maar ja, de sterken overleven :wink:
Vandaar dat ik me dus niet ophoud met dat gemierepiep, ze moeten gewoon lekker hun ding doen zonder afbreuk te moeten doen aan hun hond zijn :wink:
ik heb niet alles gelezen, maar ik pik dit er even uit: sien heeft helaas geen goede gewrichten. Toch gooi ik af en toe ook met haar met een balletje, overigens in overleg met een orthopeed. Vanmiddag ga ik met haar weer op controle, kijken wat hij nu zegt.

Ik gooi zoveel mogelijk op zo'n manier dat ze de bal in haar loop in haar bek kan pakken en dan niet plotseling hoeft te remmen, maar door kan lopen. Ik denk dat dat de minst belastende manier van achter een balletje aanlopen is.
Afbeelding
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik gooi elke dag een balletje met Juul. Juultje vindt namelijk niets leuk om mee te spelen dan behalve met de tennisbal en met haar knuffelbeer. Als we naar de polder gaan neem ik de bal altijd mee. Dan weet ze zodra ze op dat plekje los mag, wordt ze ook helemaal gek!
Ze geniet er zo erg van, zoiets ga ik haar niet ontnemen!
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Mijn herder doet niets liever dan balletjes halen, dus we ballen hier dagelijks. En lekker spelen met elkaar moedigen we ook enorm aan.

Slecht voor de gewrichten... tja, ALLES is tegenwoordig slecht. Natuurlijk maken ze soms gekke draaien en gaan ze wel eens vol op de rem en ja, dat is belastend.
Maar moeten we ze dan maar in een glazen kistje doen? :denken:
Traplopen is slecht, agility zal dan ook niet best wezen, dogfrisbee zit vol gekke draaien, doggydancing is belastend... het is allemaal vast en zeker waar, maar een hond moet WEL plezier in het leven hebben.

Nee hoor, hier word gespeeld, gebuiteld, gerend, gestoeid... en genoten.
Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik vind ballen gooien met Boy dus echt geen succes, hij doet gewoon zo ontzettend gek. Saffie is net zo gek met een bal maar van haar heb ik het idee dat ze haar lichaam wat beter onder controle heeft. Boy stort zich er gewoon op als een soort dolle stier en hij is ook lang niet zo atletisch als Saffie.
Dus ik gooi met Boy niet echt met ballen. Wel zoeken, rollen en in water gooien, bal geven en hem rondjes laten crossen, maar echt ver over land gooien doe ik niet meer. Gelukkig maakt het hem niet zoveel uit wat ik met een speeltje doe, als het er maar is.
Ik neig wel naar ietwat overbezorgd zijn en daar ben ik mij ook van bewust.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Isa vindt ballen het leukste van alles op de heel wereld, inclusief eten. En dat zegt wat ;)

Alleen.... Orpa vindt niets leuker dan d'r moeder te stangen, pootje te haken, in hinderlagen te gaan liggen en de hele weg heen en terug als een idioot te keffen. Alleen als er ballen in het spel zijn dus. :roll:
Tot Isa het zat is, keft en snauwt en zo haar bal verliest, die Orpa dan weer pikt en elders laat liggen, want het gaat natuurlijk alleen om het pikken en niet om de bal.

Dus ballen gooien doe ik alleen als Orpa vast is, anders heeft haar arme moeder geen leven ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nakisha schreef:Mijn herder doet niets liever dan balletjes halen, dus we ballen hier dagelijks. En lekker spelen met elkaar moedigen we ook enorm aan.

Slecht voor de gewrichten... tja, ALLES is tegenwoordig slecht. Natuurlijk maken ze soms gekke draaien en gaan ze wel eens vol op de rem en ja, dat is belastend.
Maar moeten we ze dan maar in een glazen kistje doen? :denken:
Traplopen is slecht, agility zal dan ook niet best wezen, dogfrisbee zit vol gekke draaien, doggydancing is belastend... het is allemaal vast en zeker waar, maar een hond moet WEL plezier in het leven hebben.

Nee hoor, hier word gespeeld, gebuiteld, gerend, gestoeid... en genoten.
nou dat idee heb ik ook steeds meer... nog effe en we moeten allemaal een glazen kastje aanschaffen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier wordt er heel weinig met ballen gegooid.
Omdat het mij niet echt goed lijkt voor hun gewrichten.
(nu zitten die van mij al niet zo lekker in hun velletje wat dat betreft)

Met Kelly doe ik het sneller, die zit wat steviger in elkaar geloof ik :wink:

s'Zomers haal in de schade wel weer in als ze achter de bal kunnen zwemmen, dan is het alleen maar goed.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

ALS ik al een bal gooi, maar dat is niet zo vaak want balletjes leiden hier onherroepelijk tot mot, dan gooi ik de bal het bos in, de stuiken in. Ze vinden achter balletjes aanrennen leuk, maar nog veel leuker vinden ze het om het balletje tijdens het rennen te moeten zoeken. Het bos belemmert ze in het keihard rennen en dan plots stoppen of het maken van hele gekke draaiingen om het balletje te pakken, dat is iets waardoor de gewrichten kunnen beschadigen. Al vind ik dat dat goed gedoseerd en opgebouwd ook wel moet kunnen hoor.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik gooi ballen en af en toe ook nog met stokken :N: , omdat Luka het echt geweldig vindt. Ik geef toe; ik ben een monster van een baas,... :pffff: :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

M@ri@nne schreef:Hier een halve lab. :mrgreen:
En wij gooien ons suf met de bal voor haar. :19:
Maar ja wij zijn sowieso voor beter en leuk kort leven dan een saai lang leven.
En als je eenmaal zie wat voor een plezier Lola met een bal heeft is voor ons de keuze niet moeilijk. :ok:
eens.

en zeker voor macho, die hond is maf van zijn balletje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”